Ei Liiga ole kieltänyt ketään palkkaamasta Jokereista pelaajia vaan kaikki liigajoukkueet ovat yhdessä sopineet, että Jokereissa kauden alussa olleita pelaajia ei sillä kaudella värvätä. Väärin tuo olisi, jos Liiga mielivaltaisesti ilmoittaisi eri mieltä olevalle Ilvekselle, että ette saa otta Jokereista pelaajia. Mutta nyt Ilveksen edustaja on ollut mukana tekemässä tuota sopimusta.
Käytin tämän tyylistä esimerkkiä toisaalla.
"Nimimerkit Mirasane ja Noppa10 sopivat yhdessä, että kumpikin on tulevan vuoden tupakoimatta, ja jos toinen kuitenkin vuoden aikana tupakoi, joutuu toinen tupakoimattomuussopimusta rikkonut maksamaan toiselle sata euroa. Molemmat tekevät sopimuksen sulassa sovussa ja yhteisymmärryksessä ollen varmoja, että vuoden tupakoimattomuus onnistuu helposti.
Noh, nimimerkki mirasanelle seuraava vuosi on kuitenkin todella raskas. Hänen kissansa karkaa, työpaikka lähtee alta, tyttöystävä lähtee jonkun Pelicans-fanin matkaan ja lopulta hän menettää toisen kiveksensä vesiliukumäkionnettomuudessa. Tässä vaiheessa nimimerkkiä mirasane vituttaa niin paljon, että hän polttaa röökin.
Noh, Noppa10 saa kuulla mirasanen röökaamisesta ja vaatii sataa euroa, koska mirasane on ollut sopimassa tupakoimattomuudesta.
Mirasane ei maksa vaan kantelee Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen siitä, miten tupakointi kuuluu ihmisen perusoikeuksiin ja on jokaisen oma asia, ja miten väärin on, kun Noppa10 vaatii häneltä nyt sataa euroa"
Pointti on se, että Ilves on ollut tekemässä sopimusta, jota se on nyt tietoisesti rikkonut. Siksi lienee itsestäänselvää, että muut liigajoukkueet eivät katso sitä hyvällä ja seurauksia/sanktioita tulee. Mutta iso kysymys onkin nyt se, onko tuossa sopimuksessa määritelty sakkosummat. Jos ei ole, ja tuo 100 000 euroa on vain mielivaltaisesti heitetty summa, niin se todellinen keskustelu pitäisi käydä tuon summan mahdollisesta kohtuullistamisesta.
Jos sen sijaan Ilves olisi jo aikanaan vastustanut tätä Liigan Jokerit-sanktiota, ei Liiga voisi mitenkään Suomen lakienkaan mukaan vaatia Ilvestä olemaan palkkaamatta pelaajia tietyistä joukkueista.
Siitä olen samaa mieltä, että jos ns. herrasmiessopimus on tehty, on Ilves taatusti menettänyt sen kunniotuksen muiden seurojen silmissä.
Se, mitä mä olen koko ajan ajanut takaa, on se laittomuus, jonka tuollainen sopimus kätkee sisäänsä. Ihan samalla lailla sisäpiirikauppoja tehdään osakepiireissä, mutta jos niistä jää kiinni, voidaan näyttää toteen lain rikkominen.
En mä Ilvestä puolustelekaan, vaan nimenomaan osoitan sormella Liigaa (=15 eri seuraa, mukaan lukien Ilves), jotka lähtevät tekemään sopimuksen, joka selkeästi rikkoo Suomen lakeja, joiden alla osakeyhtiö kuitenkin toimii. Mulle on ihan se ja sama, joutuuko Ilves maksamaan 100 000€, pelaamaan jotain rupusakkeja vastaan harkkamatsinsa vai mitä. Mä kannatan lain noudattamista aina, oli kyseessä yksityishenkilö, yhteisö tai yritys.
edit. Jos sä sovit jotain laitonta tai harmaalla alueella olevaa, niin silloin kannattaa pitää huoli, ettei siitä tule mitään koskaan julkisuuteen. Nyt paska osui tuulettimeen, ja valitettavasti siloin yleensä joutuu sen vastuun kantamaan. Yleisesti ottaen rehellinen ja laillinen toiminta on aina se paras tapa varmistaa kuseen joutumattomuus.