En ymmärrä minäkään, mutta elämänkokemuksen myötä ja parissa muussakin maassa asustelleena olen huomannut, että maailma on täynnä herrasmiessopimuksia aina lasten hiekkalaatikkoleikistä presidentin virkoihin. Toisiin KHL-seuroihin on turha verrata, koska ne eivät ole eronneet Liigasta ja suututtaneet mm. Ilveksen. Se lienee selvää, että jollain tavalla Jokerit on "pettänyt" Liigan, kun säännöt Jokereita vastaan on luotu. Siis ajatelkaa edelleen niin, että Ilvestä vastaan tässä ei sodita, vaan Jokereita. Mehän emme edes tiedä, että onko vaikka Ilves ollut aloitteellinen tämän pelaajasiirron kieltämisen kanssa. Ja motiivina tässä se, että Jokereiden pelaajat menisivät kuitenkin rahaseuroihin.
Minä sain yhdestä Liigan rahakkaimmasta seurasta tiedon, että he olivat hämmästyneitä Ilveksen rikkoessa tuota sopimusta, jonka sanktio oli tiedossa. Sanktion lisäksi tulee kylkiäisenä yhteisten pelisääntöjen rikkojan maine. Ja nyt, jos Ilves alkaa sotimaan itse luomaansa sääntöä vastaan, niin yhteistyö muiden seurojen kanssa tulee olemaan hankalaa. Halutessaan muut seurat ja Liiga voi tehdä Ilveksen elämän erittäin ikäväksi. Monella eri tavalla.
Totta kai toivon, että tapahtuisi sellainen ihme, että Liiga peruisi sanktion muutenkin kuin julkisesti. Tämä toki käynnistäisi vyöryn, jolloin muut seurat vaatisivat maksamansa sanktionsa takaisin (ja Liigan lompakko tyhjenisi hetkellisesti. Täydennys tapahtuisi puolestaan vähentämällä liigaseurojen tv-korvauksia.
Jos sanktiota ei olisi ollut, niin eiköhän Keränen kurvailsi toisen liigaseuran riveissä. Vaikka kuinka sanoisi halunneensa pelata vain Ilveksessä.