Näin sivusta seuraavalle keskustelu alkaa saamaan kiinnostavia piirteitä. Tietyt nimimerkit ovat huolissaan Ilves-nimisestä seurasta ja tuovat perustellusti näkemyksensä esiin, etunenässä Tarinankertoja ja Kunto. Itse olen hyvin pitkälle heidän kanssaan samaa mieltä - peli kaukalossa kuvastaa organisaation pahaa oloa. Oy:n toiminta näyttää ulkopuolisesta päättömältä toiminnalta ja tämä on jatkunut jo liian kauan. Jo 2000-luvun vaihteessa huolestuttuvia signaaleja kuului joukkueen sisältä - omistaja (ja hänen kaverinsa) puuttuivat pieniin asioihin. Mitään muutosta ei ole nähty mutta toivotaan että tulevaisuudessa asia muuttuu.
Olen mielessäni monesti verrannut Oy:ä julkiseen sektoriin - toimitaan sinne päin, tehottomasti, päämäärättömästi. Ero Oy:n ja julkisen sektorin välillä löytyy siinä kuka kuittaa tuhlailusta tulleet tappiot: Oy:llä se on Vincent ja julkisella sektorilla se on veronmaksaja. Toisaalta esim. valtion tuottavuusohjelma on ajanut kuntasektorin kehittämään toimintaansa. Tällöin mallia on otettu yksityissektorilta jossa startegiatyö (ja myös laatutyö) on ollut pitkään jo esillä ja tärkeässä asemassa toiminnan kehittämisessä. SM-jääkiekko on tulosurheilu jossa joka vuosi/kuukausi/viikko tulee tehdä tulosta. Mutta väitän että jos Oy määrittää missä halutaan olla esim. 5 vuoden kuluttua (vision) ja luo siihen toimintasuunnitelman (strategian) miten sinne mennään niin viikottain työ helpottuu ja tuottavuus paranee. Tietenkin tämä visio pitää olla kaikkien Oy:n työtekijöiden selkäytimessä. Tottakai matkan varrella tulee odottamattomia tapahtumia jotka aiheuttavat suunnitelmien uudelleen puntarointia. Mutta päämäärä yrityksellä pitää olla ja se myös mitä varten yritys on olemassa (missio).
Erityisen positiivinen olen Tuokkolan tuloon, hän jo ammattitaidollaan nostaa sijan kaksi Ilveksen ensi kauden sijoitusta. Noman heittoon Jalon Ripasta voin todeta seuraavaa: Ripalla näytti peli kulkevan reilu viikko sitten työpaikkojen SM-turnauksessa - ei olisi huono haku. Mutta sen sanon ettei Petri Varista kannata Ilvekseen sainata, on liike aika huonoissa kantimissa.