Koska se on fiksua, säästävyys on aina fiksua. On fiksua sammuttaa sellaiset laitteet, joita tarvitse ellei se ole kohtuuttoman vaikeaa. Ei aina tarvitse miettiä Afrikan lapsia tai Kiinan teollisuuden päästöjä, joskus vaan voi tehdä fiksuja päätöksiä ilman syytä. En minä latureita nypi irti, mutta valon sammutan huoneesta lähtiessäni, ei ole vaikeaa ja on fiksua.
Sun kanssa on kyllä aivan helvetin vaikea yrittää keskustella yhtään mistään, kun nytkin tässä ketjussa puutut käytyyn keskusteluun ilman, että olisit viitsinyt lukea edes pari sivua että mistä tässä nyt on debattia käyty. Kyllä, esimerkiksi kierrättäminen ja ostelun vähentäminen on fiksua monessa mielessä. Kyllä, se on myös kohtalaisen vaivatonta nykyään ja siitä saattaa saada hyvän mielen. Mutta kun kyse ei ole missään kohtaa käytyä keskustelua ollut siitä, sen sinäkin tietäisit jos olisit viitsinyt lukea vähän taaksepäin. Kyse on siitä, että mitä hyötyä siitä muka on ympäristölle, Afrikan lapsille, Intian köyhille tai vaikka Suomen asunnottomille? Miten siis maailma pelastuu, vaikka minä (ja isommassa kaavassa ne miljoona muutakin suomalaista) eläisin kuinka ympäristöystävällisesti tahansa? Osaatko sinä vastata, sillä kukaan ei ole tähän asti osannut/viitsinyt?
Entä osaatko vastata siihen, että miksi ihmisten Suomessa täytyisi kierrättää, miksi ihmisten Suomessa täytyisi vähentää sähkönkulutustaan tai miksi ihmisten Suomessa täytyisi elää ylipäätään nykyistä ympäristöystävällisemmin? Mitä sillä on merkitystä koko maailman mittakaavassa? Tällaisia vaatimuksia kuitenkin koko ajan esitetään, ja perustellaan niitä että sillä tavoin me ehkäistään ilmastonmuutos tai jaetaan elämän resurssit tasan, mikä on aivan käsittämätön vale, sillä niin ei tule missään olosuhteissa koskaan tapahtumaan.
Lisäksi me olemme ulkoistaneet ison osan päästöistämme noihin halvemman tuotannon maihin. Suurin ympäristöteko jonka me voisimme tehdä, olisi pitää kiinni kaikin keinoin teollisuustuotannostamme.
Se vaan ei ole millään tavalla meidän käsissämme. Siitä pitää huolen markkinatalous yhdistettynä siihen tosiasiaan, että kaikki teollisuus on yksityistetty.
Tämä on täysin totta. Lisäksi länsimaista roudataan rahtilaivoilla jätettä Kiinaan ja varmasti muuallekin käsiteltäväksi tai "käsiteltäväksi", joten varsinainen tekopyhyyden multihuipentuma on tämän jälkeen länsimaissa jeesustella siitä kun Kiinalaiset saastuttavat luontoa.
Viedäänkö sitä jätettä ihan oikeasti vaikka täältä Suomesta Kiinaan asti tuhottavaksi? Ja mitä jätettä sinne viedään? Lukisin mielelläni asiasta lisää, jos jollakin olisi joku linkki vaikka heittää.
Vähän nipsasin... Kyllä se on pois muiden viihtyvyydestä, se on pois suoraan työpaikoista tässä maassa, se on pois niiltä duunareilta ja firmoilta jotka rakentavat uusia voimaloita, niiden ylläpitäjiltä, sen talon rakentajilta, lamppujen myyjiltä jne. Sinä teet suorastaan palveluksen yhteiskunnalle tuhlaamalla energiaa ja luonnonvaroja ja muut työssäkäyvät hyötyy siitä. Siitä että jätät kuluttamatta ei hyödy kukaan, ei edes se ympäristö.
Tämä on kyllä totta. Kuluttamisella on monia, monia hyviä puolia. Kuluttaminenhan itse asiassa pitää nämä ns. sivistyneet länsimaat pystyssä, ei mikään muu. Jos kulutus ei joka vuosi nouse tarpeeksi, niin kusessa ollaan ihan kansantaloudellisesti. Tokihan ympäristön kannalta ei ole fiksua, että ostetaan uusi puhelin puolen vuoden välein, kauppareissulla ostetaan aina uudet muovipussit ostoksille ja vaihdetaan televisio heti kun tulee vähänkin uutta teknologiaa. Mutta muuten se on kaikin puolin myönteistä talouden ja ihmisten hyvinvoinnin kannalta eikä se, että Suomessa kulutetaan tavaroita ja syödään lihaa ja muita herkkuja ole pois yhdeltäkään köyhän valtion ihmiseltä tässä maailmassa, vaan päinvastoin, jos se kuluttaminen lopetetaan niin köyhätkin köyhtyvät entisestään.
Josta päästäänkin seuraavaan pohdiskeluun: kun minä nyt olen sattunut syntymään Suomeen enkä esim. äärimmäiseen köyhyyteen Intiaan, ja kun minä nyt mitä ilmeisimmin elän vain yhden elämän, niin pitääkö minun kantaa koko elämäni huonoa omaatuntoa siitä, että näin on päässyt käymään? Sekö on elämän tarkoitus? Ja jos minä nyt rupeaisin elämään tästä lähtien aivan äärimmäisessä köyhyydessä ja kurjuudessa ihan vapaa-ehtoisesti, muuttaisin savimajaan kaatopaikalle, söisin vain ruohoa ja heinäsirkkoja ja peseytyisin vain kerran kuussa ja muuttuisin kertalaakista maailman vähiten kuluttavaksi ihmiseksi, niin miten se auttaa yhtään ketään? Miten maailma muuttuu sen myötä? Jakautuuko ne resurssit sitten paremmin eli käyttääkö joku kehitysmaan köyhä nyt ne minulta käyttämättä jääneet resurssit, niin kuin jotkut ilmeisesti ihan tosissaan kuvittelevat kun puhuvat ns. resurssien tasajaosta.
Maailmasta on ihan mahdollista tehdä kurja paikka kaikille tai ainakin lähes kaikille. Se onnistuu helposti. Mahdotonta sen sijaan on tehdä tästä maailmasta kaikille paratiisi tai edes kohtalainen paikka olla, asua ja elää. Se on mahdotonta, teemme me mitä tahansa. Eikä siinä mitään, jos joku haluaa sitä yrittää ja omistaa koko elämänsä asian puolesta, siitä vaan. Mutta kaikki taivaanmaalailut siitä, että kun nyt teemme näin ja noin, niin maailma pelastuu ja köyhyys poistuu, on ihan täyttä paskaa.