Ilmastonmuutos

  • 684 843
  • 6 524

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitäs jos tästä sähköautoilusta voitaisiin vain todeta, ettei maailman kaikkien kuuden miljardin tarvitse ajaa sähköautoilla. Akkukäyttöisillä autoilla voidaan hoitaa jonkun sadan miljoonan liikkumiset, osa taas ajelee vetyautoilla, kehittyneellä joukkoliikenteellä osa ja eiköhän jotakin uuttakin kehitetä. Ajaahan nytkin osa bensalla, osa dieselillä, busseja toimii maakaasulla. Ei tarvitse olla yhtä ratkaisua joka käy kaikille.
Itseäni hämmästyttää, miksi ihmiset ovat niin kovin muutosvastarintaisia. Tekniikka kehittyy, talous kasvaa ja elintaso kohenee jatkuvasti. Kyllä ne sähköautotkin tulevat suurella todennäköisyydellä olemaan keskiluokkaisten ulottuvissa viimeistään 2030-luvulla. Jos eivät tule, keksitään muita ratkaisuja.

Jopa elinkeinoelämä alkaa olla sillä kannalla, että nyt pitää tehdä linjauksia ja pyrkiä katsomaan eteenpäin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Toivottavasti tämä HSn artikkeli näkyy kaikelle kansalle muurittamattomasti: Halpalentoyhtiö Ryanair nousi Euroopan suurimpien saastuttajien joukkoon

Ryanair eli nämä kaikki viikonloppumatkailijat päästöävät niin maan perkuleesti. Ja yksi puolalainen hiilivoimala on merkittävämpi tekijä kuin koko Suomen energia- ja teollisuussektori yhteensä. Näin ainakin minä tämän jutun tajusin , suhteellisesti varmaan jotenkin pieleen.

Bełchatów Power Station - Wikipedia , tuosta linkistä on näppärä singahdella muihinkin co2-päästäjiin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Itsepetosta voi tosiaan harjoittaa monella tapaa.

Vaikka toki tuo on yksi näkemys, että pinta-alaan suhteutettuna suomalaisia on niin vähän. Jos koko maailman olisi yhtä harvaanasuttua eli täällä asuisi vain esim miljardi-pari ihmistä, niin maapallon kantokyky ei ylttyisi. Siitä eteenpäin kirjoitus iski kätensä sitten paskaan huolella. Kirjoitus painottuu siihen, miten afrikkalaisia liikaa ja että kehitysapu olisi se mikä on ongelmana. Afrikka tuottaa väestöräjähdytyksestä huolimatta vain neljä prosenttia maailman kasvihuonepäästöistä. Toisinsanottuna siis paljon vähemmän kuin suomalaiset suhteessa pinta-alaan. Jos koko maailman eläisi kuin afrikkalaiset väestömäärä voisi olla ~viisinkertainen nykyiseen nähden.

Kiina ja Intia toki tuottavat ison osan päästöistä laskentatavasta riippumatta, mutta onko byrokraateille liian kova paikka alkaa syyttämään ilmastonmuutoksesta omaa viiteryhmää eli eurooppalaisia ja amerikkalaisia, että pitää huomio kohdistaa Afrikkaan? Jos päästöjä ei siis lasketa, vaan keskitytään väkimäärään, niin tarve on päästää päiviltä muutama satamiljoonaa länkkäriä (mutta ei tietenkään suomalaisia, koska täällä on pinta-alaa). Mistä aloitetaan ja miten? Tämäkö on varmasti se realistisempi tapa hoitaa ongelmaa?

"Haluamatta kuulostaa Linkolalta, todellinen ongelma on väestönkasvu"
Kai Suikkasta lainatakseni sitlä, että se Linkola nyt vaan kuulostaa.

Toinen juttu on sitten tuo joko täydellinen tietämättömyys tai sen esittäminen lapsimäärän ja lapsikuolleisuuden vahvasta korrelaatiosta.

https://blogit.iltalehti.fi/eija-riitta-korhola/2019/04/06/holmolaisten-paiva/

Tässä vielä suomennettuna jos et oikeasti ymmärrä!!!
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Katsoisit nyt vain sen oppitunnin, voisit oppia jotain.

Ja eiköhän nuoriso ole jo ottanut, luuletko että nyhtökaura häviää kaupasta eläkeläisten kasseihin? Tai että Thaimaan ja Kanarian lomalennot täyttyvät opiskelijoista? Kyllä noilla lennoilla matkustavien keski-ikä lienee jotain 60-70.

Enhän minä moittinutkaan että nuoriso ei käy aurinkomatkoilla. Vanhetessani lennän mieluusti rouvan kanssa lomille jossa metelöivät nuorisoporukat loistavat poissaolollaan. Itseasiassa voin tehdä pari-kolmekin matkaa vuodessa kun ei tarvitse jälkikasvua ottaa mukaan. Nyhtökaurat voin ostaa eväiksi kun ovat kotimiehinä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tuon jutun on vissiin kirjoittanut mainittu hölmöläinen kun hän selittää, että pohjoinen sijainti on erona päiväntasaajalla. Lämmityksen osuus on suhteellisen iso, mutta kuitenkin vain 24% Suomen päästöistä (ja siitä olisi helposti varaa tiputtaa).

No eikun tiputtamaan. Minä en aio kyllä olla viluissani. Ei lämmin luita riko.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No eikun tiputtamaan. Minä en aio kyllä olla viluissani. Ei lämmin luita riko.
En minäkään aio. Päästöjä voi tiputtaa muutenkin. Ja verotuksella ohjata muitakin siihen suuntaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Periaatteessa voisin antaakin kun tällä hallituskaudella ei ydinvoimasta päätetä. Siinä mielessä ei tosin ole pakko, kun muutkin isot puolueet tajuavat asian:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...stotoimien-vauhdittamiseksi/7352792#gs.40uca7

Ja sinä äänestät sitten vastaavasti persuja.

Tähän kysymykseen voin vastata jopa ihan analyyttisesti.

Olen KM luokanopettaja joka on seurannut aktiivisesti politiikkaa. Seuraan erittäin analyyttisesti yhteiskunnallista keskustelua. Varmasti harva täällä sortuu moiseen. Kun homma on lähtenyt laukalle olen nähnyt tarpeelliseksi hieman kommentoida asioita.

Persujen äänestämisestä sen verran että mieleen juolahti äänestää persuja piruillessani. En pystynyt. Mutta on valtava määrä ihmisiä jotka ajattelevat mustavalkoisemmin ja näin tekevät ihan siksi koska se minullekin mieleeni juolahti. Kaikki eivät ajattele asioita monisyisesti. En ole mikään idiootti. Persut tulee olemaan vähintään kakkonen tässä kisassa. Suurimmaksi osaksi tämän ilmastopelottelun takia. Älyllisesti laiskin eduskuntavaali miesmuistiin.
 
Viimeksi muokattu:

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Itseäni hämmästyttää, miksi ihmiset ovat niin kovin muutosvastarintaisia. Tekniikka kehittyy, talous kasvaa ja elintaso kohenee jatkuvasti. Kyllä ne sähköautotkin tulevat suurella todennäköisyydellä olemaan keskiluokkaisten ulottuvissa viimeistään 2030-luvulla. Jos eivät tule, keksitään muita ratkaisuja.
Minä vaihtaisin polttomoottoriautoni sähkökäyttöiseen heti, jos olisi auto, jonka toimintasäde on yli 600 km myös talvella.

Isossa mittakaavassa ongelma ei ole tuo. Ongelma on se, etteivät akkujen raakamateriaalivarannot riitä autojen sähköistymiseen alkuunkaan. Tästä syystä isot valmistajat ovat viimeisen vuoden aikana hamstranneet raakamateriaaleja kymmenillä miljardeilla. Syynä tähän on se, että näiden materiaalien hinta tulee nousemaan, kun kysyntä kasvaa tarjontaa suuremmaksi.

Toinen haaste on akkuteknologia. En itse ole akkutekniikan asiantuntija, mutta olen työelämässä jatkuvasti yhteydessä henkilöihin, jotka sitä ovat. Jokainen on tahollaan sanonut, ettei seuraavaan kymmeneen vuoteen ole näkyvissä teollisen luokan mullistusta tällä alalla.

Sähköautoilun hinta tulee ennemmin nousemaan lähivuosina kuin laskemaan. Tästä syystä vaikeaa nähdä sen keskiluokkaistuvan ennen 2030-lukua.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tästä syystä isot valmistajat ovat viimeisen vuoden aikana hamstranneet raakamateriaaleja kymmenillä miljardeilla. Syynä tähän on se, että näiden materiaalien hinta tulee nousemaan, kun kysyntä kasvaa tarjontaa suuremmaksi.
Markkinatalous toimii niin että jos tuleva kysyntä olisi jo nyt tiedossa, niin se olisi jo nyt diskontattu hintoihin. Tuo hamstraus olisi nostanut hinnat jo odotetulle tasolle. Ei sinne ilmaisia lounaita jätetä spekulanteille.
 

Tuamas

Jäsen
Markkinatalous toimii niin että jos tuleva kysyntä olisi jo nyt tiedossa, niin se olisi jo nyt diskontattu hintoihin. Tuo hamstraus olisi nostanut hinnat jo odotetulle tasolle. Ei sinne ilmaisia lounaita jätetä spekulanteille.

Lisäksi mikään tilasto tai data ei tue tätä alkuperäistä väitettä, akkujen hinnat ovat jatkaneet säännönmukaisesti laskuaan.

Jos akkumateriaaleista odotettaisiin merkittävää pulaa, ei tuo yhtälö olisi käytännössä mahdollinen.
Markkina kun on erityisesti raaka-aineissa käytännössä tehokas.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ongelma on se, etteivät akkujen raakamateriaalivarannot riitä autojen sähköistymiseen alkuunkaan. Tästä syystä isot valmistajat ovat viimeisen vuoden aikana hamstranneet raakamateriaaleja kymmenillä miljardeilla. Syynä tähän on se, että näiden materiaalien hinta tulee nousemaan, kun kysyntä kasvaa tarjontaa suuremmaksi.

Kävin läpi useita ulkomaisia ko. asiaa käsitteleviä sivustoja. Linkkinä kaksi. Niiden perusteella kehitys ei ainakaan nyt tuolta vaikuta. Pääsyy on Suomeenkin liittyvä kaivosteollisuus ja jalostaminen. Toisin sanoen, vaikka kierrätetään jo jonkin verran, lisää kaivostoimintaa tarvitaan.

https://evobsession.com/50-drop-in-battery-prices-in-3-years/
https://cleantechnica.com/2018/09/28/forbes-electric-cars-the-future-gasmobile-killers/

Oisko kuitenkin niin, että suurimmat haasteet liittyvät akkuteollisuudessa ihmisoikeuksiin tai ympäristön tuhoamiseen? Tutkija Anna Härri:

https://eetti.fi/2019/01/08/sahkoautot-pelastavat-maailman-vai-pelastavatko/
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Jos akkumateriaaleista odotettaisiin merkittävää pulaa, ei tuo yhtälö olisi käytännössä mahdollinen.
Markkina kun on erityisesti raaka-aineissa käytännössä tehokas.
Joo sori. Olet varmaan oikeassa. Sillä, että muutama iso on hamstrannut ison määrän näitä materiaaleja, ei varmasti ole vaikutusta hintaan saatavuuden laskiessa ja kysynnän kasvaessa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Aika perusasioita markkinataloudessa on rajahyödyn käsite. Kysynnän määrä riippuu hinnasta. Bensalle on lähes tahattomasti kysyntää jos hinta on viisikymmentä senttiä litra, mutta jos hinta on vitosen niin yhtäkkiä tiellä tulee vanhaa vitsiä lainatakseni vastaan vaan kavereita. Ei akuista aleta tonneja maksamaan joten ei materiaalien hinnat voi mahdottomiin nousta.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten me suomalaiset voidaan vaikuttaa siihen, että esim. Intia, Kiina ja Venäjä alkavat vähentää päästöjään?
 

MegaForce

Jäsen
Miten me suomalaiset voidaan vaikuttaa siihen, että esim. Intia, Kiina ja Venäjä alkavat vähentää päästöjään?
Esimerkiksi äänestämällä vihreitä arvoja ajavia puolueita, joiden päättäjät voivat kansainvälisessä yhteisössä vaikuttaa esimerkiksi Kiinaa, Venäjää ja Intiaa tekemään päästöjä vähentävää politiikkaa esimerkiksi kaupankäynnin kautta.

Kun puhumme ilmastonmuutoksesta niin välinpitämättömyys ei loukkaa kenenkään tunteita, välinpitämättömyys tappaa.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Markkinatalous toimii niin että jos tuleva kysyntä olisi jo nyt tiedossa, niin se olisi jo nyt diskontattu hintoihin. Tuo hamstraus olisi nostanut hinnat jo odotetulle tasolle. Ei sinne ilmaisia lounaita jätetä spekulanteille.

No Tesla on aika konkurssikypsä yritys juuri tämän takia. Heidän bisnes kun perustui oletukseen, että kustannukset vain laskevat ja nyt ovat suurissa ongelmissa kannattavuuden kanssa. Tesla lanseerassi liian halvalla myytävän kolmosen, jonka seurauksena koko yhtiön tulevaisuus on vaakalaudalla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
No Tesla on aika konkurssikypsä yritys juuri tämän takia. Heidän bisnes kun perustui oletukseen, että kustannukset vain laskevat ja nyt ovat suurissa ongelmissa kannattavuuden kanssa. Tesla lanseerassi liian halvalla myytävän kolmosen, jonka seurauksena koko yhtiön tulevaisuus on vaakalaudalla.

Iltasanomissa oli tänään testissä tuo Teslan ”kansanmalli”,hintaa koeajoatolla vaivaiset 70000€. Eikös tämän mallin pitänyt irrota 35000 dollarilla???
 

Tuamas

Jäsen
Iltasanomissa oli tänään testissä tuo Teslan ”kansanmalli”,hintaa koeajoatolla vaivaiset 70000€. Eikös tämän mallin pitänyt irrota 35000 dollarilla???

Mmmkay.

A)
Suomeen ei tuoda vielä edes perusmallia kolmosesta

B)
Karvalakkimallin toimitukset eivät ole alkaneet edes jenkeissä

C)
Mainitsemasi 35k$ on jenkkihinta
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös