Ihmettelyketju

  • 6 345 543
  • 38 746

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Miksi minä tai kukaan ottaisi tuon henkilökortin passin sijaan tai sen lisäksi, vain koska se on näppärämpi kantaa mukana? Tarvitseeko omaa henkilöllisyyttään todistaa henkilökortilla oikeaksi useinkin?
Minulla on henkilökortti mutta ei passia. En tarvitse passia mihinkään niin koen turhaksi pitää sellaista jossain laatikossa siksi että pitää virallisesti johonkin henkilöllisyys todistaa. Kun saman asian ajaa henkilökortti joka on paljon kätevämmän kokoinen. En matkasta mihinkään ja jos nyt satunnaisen risteilyn teen Tallinnaan niin silloin riittää matkustusasiakirjaksi henkilökortti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Virallisina henkilöllisyyden todistuksina kelpaavat vain virallinen henkilökortti ja passi. Molemmat ovat voimassa 5 vuotta. Henkilökortti maksaa 54 euroa ja passi maksaa 51 euroa. Passia tarvitsee matkustaessa.

Miksi minä tai kukaan ottaisi tuon henkilökortin passin sijaan tai sen lisäksi, vain koska se on näppärämpi kantaa mukana? Tarvitseeko omaa henkilöllisyyttään todistaa henkilökortilla oikeaksi useinkin?

Pitäisi passi uusia ja ajattelin ottaa henkilökortinkin samalla, mutta sitten huomasin henkilökortinkin olevan voimassa vain 5 vuotta. Eli jää nyt kyllä ottamatta.
Passi käy kaikkeen sellaiseen henkilöllisyyden todistamiseen, mihin henkilökorttikin käy, siinä mielessä ei eroa.

Henkilökortti on helpompi kantaa mukana ja se käy matkustusasiakirjana ainakin EU-maihin, en muista kuuluiko listalle myös muita kuin EU-maita. Ei toki kaikkialle maailmassa kelpaa. Jos tietää, että ei matkusta mihinkään sellaiseen paikkaan, mihin passi vaaditaan, niin henkilökortti on näppärämpi.

Henkilökortti tai passi tarvitaan esim. ensimmäistä kertaa verkkopankkitunnuksia haettaessa, siihen ei nykyisellään ajokortti kelpaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi minä tai kukaan ottaisi tuon henkilökortin passin sijaan tai sen lisäksi, vain koska se on näppärämpi kantaa mukana?
Tuo näppäryys on se syy miksi minulla on myös henkilökortti passin lisäksi. Passin otan mukaan vain jos olen matkustamassa maahan, jonne henkilökortti ei kelpaa matkustusasiakirjaksi. Henkilökortti kulkee mukana aina. Joskus sai muuten alennusta noista hinnoista, jos tilasi paperit yhtäaikaa, ehkä vieläkin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

444

Jäsen
Kun passi ja henkilökortti menivät vanhaksi tuossa keväällä, niin otin tällä kertaa vain henkilökortin. Henkkari kelpaa siellä, missä eniten olen viime aikoina reissannut ja passin voi hankkia tarvittaessa myöhemminkin. Kortti kulkee aina mukana, passin kanssa joutuisi vähän jo suunnittelemaan etukäteen, jos jossain ihan virallista lärpäkettä pitää näyttää. Yleensä toki ajokortilla pärjää.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Kun passi ja henkilökortti menivät vanhaksi tuossa keväällä, niin otin tällä kertaa vain henkilökortin. Henkkari kelpaa siellä, missä eniten olen viime aikoina reissannut ja passin voi hankkia tarvittaessa myöhemminkin. Kortti kulkee aina mukana, passin kanssa joutuisi vähän jo suunnittelemaan etukäteen, jos jossain ihan virallista lärpäkettä pitää näyttää. Yleensä toki ajokortilla pärjää.

Henkkari on hyvä lompakossa mut kun tässä mulle kävi muutama vuosi sitten niin että lompakko varastettiin niin siinä samassa meni henkkarit. Passin hyvä puoli on se että kun se on yleensä eri paikassa mihin noi taskuvarkaat osuu niin vahinko on pienempi. Episodin jälkeen olen käyttänyt vain passia ja otan mukaan sen vain kun tiedän että tarvitsen sitä.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Virallisina henkilöllisyyden todistuksina kelpaavat vain virallinen henkilökortti ja passi. Molemmat ovat voimassa 5 vuotta. Henkilökortti maksaa 54 euroa ja passi maksaa 51 euroa. Passia tarvitsee matkustaessa.

Miksi minä tai kukaan ottaisi tuon henkilökortin passin sijaan tai sen lisäksi, vain koska se on näppärämpi kantaa mukana? Tarvitseeko omaa henkilöllisyyttään todistaa henkilökortilla oikeaksi useinkin?

Pitäisi passi uusia ja ajattelin ottaa henkilökortinkin samalla, mutta sitten huomasin henkilökortinkin olevan voimassa vain 5 vuotta. Eli jää nyt kyllä ottamatta.

Tuli ajankohtaiseksi tämä asia kun passini vanheni jokusen aikaa sitten. Mietin että mihin helvettiin mä sitä passia tarvitsen, ja tulin siihen tulokseen että en mihinkään. En ajatellut reissata Shengen-alueiden ulkopuolella, joten henkilökortilla pärjään. Ajokortti ei käy juuri missään enää henkilöllisyystodistuksesta, joten siihen rinnalle tuo kortti oli ihan passeli.

Britanniassa kyllä tekisi mieli käydä, ja siihenhän sen passin sitten varmaan tarvitsee joskus. Henkilökortti nyt on voimassa tuon viisi vuotta, joten ehkä sen umpeutuessa käyn taas samat mietiskelyt läpi. Näiden korttien hankinta vaan pitää sijoittaa aina siihen kohtaan kun olen käymässä Suomessa. Mieluummin marssin suoraan poliisiasemalle ja teen hakemuksen kuin jätän henkkarit postin kuljetettavaksi. Luottoa ei löydy tippaakaan Suomen eikä Romanian postilaitoksiin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Don't be surprised if sometime, somewhere, someplace when you least expect it, someone steps up to you and says:
"Smile, näytä henkilökortti"


Seuraavan passin uusimisen yhteydessä henkilökortin voisin ottaakin kun Euroopassa tulee sen verran reissattua. Ilman passia en kuitenkaan pärjää.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Britanniassa kyllä tekisi mieli käydä, ja siihenhän sen passin sitten varmaan tarvitsee joskus.

Joo mahdollisesti, mutta toistaiseksi EU henkilökortti riittää brexitistä huolimatta. Sitä ei pysty sanomaan kuinka kauan. Ainut riesa on, että automaatteja ei voi käyttää, pitää mennä ihan normaaliin passintarkastusjonoon.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ajokortti ei käy juuri missään enää henkilöllisyystodistuksesta, joten siihen rinnalle tuo kortti oli ihan passeli.
Tarkoitatko Suomessa vai Romaniassa? Kyllä kai Suomessa ajokortti useimmissa tilanteissa ja paikoissa vielä ”tavalliseen” henkilöllisyyden toteamiseen kelpaa. Vahvaa tunnistusta vaativissa tilanteissa ei tokikaan käy.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarkoitatko Suomessa vai Romaniassa? Kyllä kai Suomessa ajokortti useimmissa tilanteissa ja paikoissa vielä ”tavalliseen” henkilöllisyyden toteamiseen kelpaa. Vahvaa tunnistusta vaativissa tilanteissa ei tokikaan käy.

Juu tarkoitin että täällä ei käy. Muutenkin tuo mun läpyskä on vuodelta 1994, joten on siinä paikallisilla kytilläkin ihmettelemistä jos joudun sitä näyttämään. Eivät useimmat osaa edes englantia niin pääsee aika vähällä kun ei ne jaksa jäädä vääntämään. Tai luulevat että olen joku agentti!
 

ace

Jäsen
Juu tarkoitin että täällä ei käy. Muutenkin tuo mun läpyskä on vuodelta 1994, joten on siinä paikallisilla kytilläkin ihmettelemistä jos joudun sitä näyttämään. Eivät useimmat osaa edes englantia niin pääsee aika vähällä kun ei ne jaksa jäädä vääntämään. Tai luulevat että olen joku agentti!
Lyhyt on otanta vielä, mutta ne muutama kerta kun olen täällä joutunut henkilöllisyyteni todistamaan, on suomalainen EU-ajokortti kelvannut hyvin. Pankkiasioissa en kyllä kokeillut, vaan tarjosin suosiolla passia. Siellä ei luultavasti olisi kelvannut.

Onko tuo sinun vuoden -94 ajokortti sellainen melkein postikortin kokoinen? Pari vuotta sitten vaihdoin sellaisen vihdoin pois, kun katsastuskonttorin neiti naureskeli sille.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lyhyt on otanta vielä, mutta ne muutama kerta kun olen täällä joutunut henkilöllisyyteni todistamaan, on suomalainen EU-ajokortti kelvannut hyvin. Pankkiasioissa en kyllä kokeillut, vaan tarjosin suosiolla passia. Siellä ei luultavasti olisi kelvannut.

Onko tuo sinun vuoden -94 ajokortti sellainen melkein postikortin kokoinen? Pari vuotta sitten vaihdoin sellaisen vihdoin pois, kun katsastuskonttorin neiti naureskeli sille.

Joo mun ajokortti on just sellainen melkein postikortin kokoinen muoviläpyskä. En ole kyllä vielä ajatellut vaihtaa uudempaan versioon, ja varmaan tuo henkilökortti siinä kyljessä ajaa asiansa jos tarvetta on. EU-ajokortti on kyllä varmaan ihan käypä henkkari myös täällä.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Pankkiasioissa en kyllä kokeillut, vaan tarjosin suosiolla passia.
Kyllähän ajokortti kelpaa sekä pankkiasioissa että luottohakemuksissa (autorahoitus, käyttöluotto jne).
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Okei, kiitos oikaisusta. Minulla oli käsitys että ei enää nykypäivänä kelpaa.
Jos olen oikeassa (en tiedä) niin ns. vahvaa tunnistautumista vaativissa tapauksissa ei kelpaa (eli juuri esim. pankkitunnusten haku).
 

ace

Jäsen
Joo mun ajokortti on just sellainen melkein postikortin kokoinen muoviläpyskä. En ole kyllä vielä ajatellut vaihtaa uudempaan versioon, ja varmaan tuo henkilökortti siinä kyljessä ajaa asiansa jos tarvetta on. EU-ajokortti on kyllä varmaan ihan käypä henkkari myös täällä.
Nykyään naurattaa se miten pitkään pidin tuota hankalan kokoista muoviläpyskää, mikä ei sopinut mihinkään kayttämääni lompakkoon/card holderiin. Pidin sitä aina autossa aurinkolipan takana. Näköjään löytyy ainakin yksi urhoollinen joka käyttää sitä vielä minuakin kauemmin, ymmärrän kyllä että maantieteellinen sijaintisi vaikeuttaa sen uusimista.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Jos olen oikeassa (en tiedä) niin ns. vahvaa tunnistautumista vaativissa tapauksissa ei kelpaa (eli juuri esim. pankkitunnusten haku).
Mitä tarkoitat tuolla boldatulla?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kyllähän ajokortti kelpaa sekä pankkiasioissa että luottohakemuksissa (autorahoitus, käyttöluotto jne).
Minä kun koitin muuttaa opintolainassa maksamani erän kokoa niin sanottiin, että tarvitaan passi.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Minä kun koitin muuttaa opintolainassa maksamani erän kokoa niin sanottiin, että tarvitaan passi.
Minulla on aina kelvannut ajokortti kaikissa pankkiasiossa tähän mennessä. Itse olen myyntialalalla ja haen luottoa asiakkaille monen eri pankin puolesta (Mm. Santander, Danske Bank, Nordea, OP Pohjola) ja joka ikinen hyväksyy tunnistetiedot ajokortista.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Siis sitä, että käyt hakemassa avainlukulistan tms että voit käyttää verkkopankkia. Näin minä ainakin käsitin siitä laista, sillon kuin sitä muutettiin ettei ajokortti toimi.
Ok, tuosta ei ole kokemusta vuosiin. Omat pankkitunnukset on ollut käytössä 90-luvun alkupuolelta asti, eli en tiedä mitkä vaatimukset noissa tapauksissa on nykyään. Mutta tosiaankin pankit hyväksyy tunnistetietona ajokortin rahoituksissa jotka menevät jopa yli 100 000 euroa minun alallani.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Ok, tuosta ei ole kokemusta vuosiin. Omat pankkitunnukset on ollut käytössä 90-luvun alkupuolelta asti, eli en tiedä mitkä vaatimukset noissa tapauksissa on nykyään. Mutta tosiaankin pankit hyväksyy tunnistetietona ajokortin rahoituksissa jotka menevät jopa yli 100 000 euroa minun alallani.
Ok. Ei tietoa yrityspuolelta, mutta hyvä jos hyväksyvät. Ruotsissahan ei 90 luvulla hyväksytty passia henkkariksi baarissa kun se oli liian helposti väärennettävä läpyskä.
 

redpecka

Jäsen
Nykyään naurattaa se miten pitkään pidin tuota hankalan kokoista muoviläpyskää, mikä ei sopinut mihinkään kayttämääni lompakkoon/card holderiin. Pidin sitä aina autossa aurinkolipan takana. Näköjään löytyy ainakin yksi urhoollinen joka käyttää sitä vielä minuakin kauemmin, ymmärrän kyllä että maantieteellinen sijaintisi vaikeuttaa sen uusimista.
Tarkoitatko sitä vaaleanpunaista pahvista läpyskää? Minä jouduin uusimaan sen 2010 luvulla kun yritin sitä joskus ottaa pois lompakon ikkunataskusta pois ja se pulverisoitui käsiin.
 

ace

Jäsen
Tarkoitatko sitä vaaleanpunaista pahvista läpyskää? Minä jouduin uusimaan sen 2010 luvulla kun yritin sitä joskus ottaa pois lompakon ikkunataskusta pois ja se pulverisoitui käsiin.
En sentään sitä, vaan siitä seuraavaa versiota. Muovinen, mutta paljon isompi kuin luottokortti. Se pinkki tuskin enää kävisi henkkarina missään, sen verran junnu olen etten sellaista ehtinyt koskaan saamaan.

Nyt tosin naurattaa jo ajatus siitäkin, että joskus virallisena henkilöllisyystodistuksena on ollut tuollainen pahvi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös