Ihmettelyketju

  • 6 394 010
  • 38 807

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Voidaan tietenkin tarkastella asiaa inhimillisen toiminnan kannalta. Tuolloin on olemassa muitakin vaihtoehtoja. Vaikka ottaa junasta yhteys pojan vanhempiin, jotka voivat todistaa pojan puolesta ja pyytää kirjoittamaan laskun heille (olettaen, että se konnari uskoo henkilöiden olevan pojan vanhempia). Tai sitten ottaa se riski ja kirjoittaa lasku tms.
Vaihtoehtoja olisi ollut ja alaikäisen kaverin jättäminen ilman käteistä paikkaan, josta on lähimmälle ottoautomaatille matkaa hulppeat 25 km, ei kuulosta erityisen inhimilliselle eikä maalaisjärkeen käypäiselle. Seuraava junakin tuonne oli tulossa yhden jälkeen iltapäivällä. Jotenkin tuntuu, että hieman edempänä oleva Varkaus olisi ollut parempi paikka, jos laskua ei millään olisi voinut kirjoittaa ja kaveri täytyi junasta poistaa.

En tiedä kuinka moni on kyseisessä Vihtarissa koskaan käynyt tai siitä aikaisemmin edes kuullutkaan, mutta voin kertoa, etten suurin surminkaan haluaisi tuonne joutua, jos minut syystä tai toisesta pitäisi junasta poistaa. Kaikille Vihtarilaisille tiedoksi, että se on varmasti hyvä paikka asua, mutta pennittömänä en sinne aamutuimaan haluaisi jäädä radanvarteen seisomaan. Mr. Foxin kaltaiset kyynikot toteasivat tämän kuvan perusteella, että olisi ottanut resiinan ja pumpannut, kunnes sivistystä näkyy. Linkin takaa avautuu näkymä Vihtarin aseman pääsisäänkäynniltä ratapihalle. Tämän ja tämän linkin takaa avautuu lisää näkymiä luonnokauniilta Vihtarin asemalta. Siitä voi halukkaat katsella millaiselle paikalle kaveri jätettiin.

Kenellekään ei lienee epäselvää, että kaveri mokasi pahemman kerran luullessaan korttinsa käyvän maksuvälineenä junassa, mutta mielestäni konnarin päätös jättää kaveri noihin olosuhteisiin oli pahemman luokan moka. Itse en olisi tuonne suostunut varmasti jäämään.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kenellekään ei lienee epäselvää, että kaveri mokasi pahemman kerran luullessaan korttinsa käyvän maksuvälineenä junassa, mutta mielestäni konnarin päätös jättää kaveri noihin olosuhteisiin oli pahemman luokan moka. Itse en olisi tuonne suostunut varmasti jäämään.

Taidat nyt liioitella, tuohan vaikuttaa ihan tavalliselta pieneltä kylältä Suomessa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vihtari

Jos poika menisi vaikkapa ensimmäisen talon pihaan ja selittäisi mistä on kyse, niin melko nopeasti varmasti sieltä emäntä tai isäntä ottaisi puhelun jo hätääntyneen pojan vanhemmille.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Eivätkö ihmiset pidä enää käteistä mukanaan?

Kommentoidaan tähän sen verran, että jengi ei välttämättä kanna käteistä mukanaan sentin hyrrää.
Esimerkiksi kesä-heinäkuun vaihteessa meillä oli laivalla Tukholman lähdön jälkeen ensimmäiset 3 tuntia sateliitti matalana, joten Electron ei kelpaa. Monesti näki tilanteita, että pitäisi maksaa iloisena 200 euron ostokset Electronilla/Swe Maestrolla, mutta kun yhteys on poikki, niin se on poikki.
Ihmiset siis tulevat risteilemään ilman sentin hyrrää, olettavat vain, että Electron toimii. Toimiihan se, mutta ongelmien tullessa eteen ei kyseinen värkki toimi missään laivan kaupassa/ravintolassa. Siinähän sitten ovat ja odottavat, että kortti toimii. *
Tämä ei liity VR:ään mitenkään, totesin vain miten asiat voivat myöskin olla.
Juuri tuon takia kannan itse käteistä aina jonkin verran mukana.
Ja tiedän itse, ettei Visa Electron toimi VR:n junissa maksuvälineenä.

*Ei meillä toimineet televisiokanavat, nettiyhteyksistä puhumattakaan.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Muija lukinnut vahingossa 1,5 vuotiaan muksun autoon, ei saanut apua mistään ja päätti vain katsella ikkunan läpi lapsen vointia?

Minä ihmettelen, että kuinka ajattelemattomia ihmiset voivat yleensäkin olla. Minä en ainakaan uskalla jättää avaimia auton sisään ja laittaa ovia kiinni nykyaikaisissa autoissa, missä on sähköinen keskuslukitus. Tietenkin se napsahtaa juuri sillä hetkellä lukkoon, kun itse olet sen pienen hetken auton ulkopuolella.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä ihmettelen, että kuinka ajattelemattomia ihmiset voivat yleensäkin olla. Minä en ainakaan uskalla jättää avaimia auton sisään ja laittaa ovia kiinni nykyaikaisissa autoissa, missä on sähköinen keskuslukitus. Tietenkin se napsahtaa juuri sillä hetkellä lukkoon, kun itse olet sen pienen hetken auton ulkopuolella.

Toisaalta kun on joskus sivusta katsonut perheenäitien kauppareissuja lasten kanssa, niin ei ole kyllä mikään ihme jos siinä härdellissä pääsee unohtumaan jotain/tekee jotain typerää.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kyseinen "Muija" oli kuitenkin tehnyt enemmän kuin vain katsellut ikkunan läpi, kuten ymmärsin ensin viestisi perusteella...
- maalikaupasta ulos, pienokainen ja avaimet autoon sisälle -> auton ovet menevät lukkoon
- apua maalikaupasta -> ohjaavat viereiselle poliisiasemalle
- apua poliisiasemalta -> "poliisi ei voi syödä lukkoseppien leipää" WTF?
- soitto lukkosepälle -> ei osaa avata auton ovia
- apua lukkosepältä -> tiirikoimaan kodin ulko-ovi auki pojan isoveljet mukanaan, jää itse auton viereen
- kotoa vara-avaimet -> poika ulos autosta
En tiedä, olenko ainoa, mutta huomaako joku muu saman kaavan?

Jälleen kerran kyseessä on oma tyhmyys (tai hölmöily tai huolimattomuus tai ihan miten vain sen haluaa sanoa) ja syyllinen pitää löytää jostain muusta.

"- En käsitä, miksi poliisi ei voinut auttaa meitä. Ehkä olisi pitänyt soittaa palokunta paikalle, äiti pohtii."

- mitä palokunta olisi voinut tehdä? Pistää ovenlasin paskaksi!
- mitä poliisi olisi voinut tehdä? Pistää ovenlasin paskaksi!
- mitä lukkoseppä olisi voinut tehdä? Pistää ovenlasin paskaksi!
- mitä maalikauppias olisi voinut tehdä? Pistää ovenlasin paskaksi!
- mitä äiti olisi voinut itse tehdä? Pistää ovenlasin paskaksi!

Sanokaahan muuten, hyvät ystävät, että miksi ko. nainen meni takaisin maalikauppaan! Kuvitteliko hän oikeasti, että joku maalikauppias voisi avata tuon lukitun oven? Tämä on taas näitä hienoja "Minä luulin..." -tietoja, että asiakaspalvelussa oleva henkilö osaa kaikki mahdolliset asiat maailmassa. OK! Yksi asia on tietysti puhelimen lainaaminen. Tässä tapauksessa vain maalikauppiaan neuvo oli täysin väärä. Miksi ohjata joku lukitun oven takia poliisiasemalle? Miksei sille lukkosepälle voitu soittaa suoraan maalikaupasta?

Siis ainahan näille jutuille iltapäivälehdet keksivät näitä dramaattisia käänteitä (tyyliin: "lapsen otsalla näkyi hikipisara"). Tästäkin jutusta pitää osata hakea se todellinen asia. Uusavuttomuus on näköjään sallittua, kunhan löydät jonkun asiakaspalvelijan, jota voit syyttää!

Mitä teet, jos autosi avaimet, kännykkä ja lompakko jäävät autoon?

a) menet maalikauppaan
b) menet poliisilaitokselle
c) lainaat jostain puhelinta ja soitat lukkosepälle

Mikä tässä nyt on niin vitun vaikeata ymmärtää?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ennen kyllä poliisit kävi aukaisemassa lukkoon jääneitä autonovia joten veikkaisin että aika monella ihmisellä on vielä tällainen uskomus että poliisilta saa apua tuollaisessa tilanteessa. Ja ainakaan minä en ihan ensimmäisenä keinona käyttäisi sitä että lasi paskaksi, vaan yrittäisin kyllä etsiä muita vaihtoehtoja. Voisi kuvitella että auto saattaa olla tuollaiselle lapsiperheelle varsin tarpeellinen kapistus ja sitä ei siksi halua mielellään pajalle seisomaan.
Nimimerkillä: Auto juuri lähes kuukauden pajalla sivulasin vaihdon takia

(Tietenkin jos alkaa olla hengestä kyse niin sitten ei paljon ikkuna ja remontin kestot painaisi mutta tässä ei ilmeisesti vielä niin vakava tilanne ollut)

a) menet maalikauppaan
b) menet poliisilaitokselle
c) lainaat jostain puhelinta ja soitat lukkosepälle

Minusta kaikki vaihtoehdot ovat ihan käypää valuuttaa. Minä en tiedä edes oman kotipaikkakuntani lukkoseppien nimiä saati puhelinnumeroita, ja tässä taisi olla kysymys vielä ulkopaikkakuntalaisista. Joten miksipä ei menisi vaikka kyselemään sinne lähimpään paikkaan eli maalikauppaan että mistähän mahtaisi saada apua. Ja kuten tuossa aikaisemmin kirjoitankin niin poliisilta ennen sai apua tällaisissa tilanteissa, joten kyllä tuo varmaan ensimmäisten vaihtoehtojen joukossa on kun miettii että kuka voisi auttaa. No, numerotiedusteluhan tietysti auttaa ja sitä kautta varmaan löytyy se lukkoseppä mutta kun ihminen hätääntyy niin välttämättä ei toimi ihan täysin loogisesti ja kylmän rauhallisesti. Siksi minun mielestäni jokainen noista kolmesta vaihtoehdoista on ihan hyvä.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ennen kyllä poliisit kävi aukaisemassa lukkoon jääneitä autonovia joten veikkaisin että aika monella ihmisellä on vielä tällainen uskomus että poliisilta saa apua tuollaisessa tilanteessa.
Eli taas ollaan tässä "Minä luulin..." -teoriassa!

Jos jokin asia on ollut näin, niin se ei välttämättä ole enää nykypäivänä. Asiat ja tavat muuttuvat, mutta miksi niistä pitää mennä avautumaan iltapäivälehtien sivuille. Onko sekin huonoa asiakaspalvelua, jos ei saa lähikaupasta ostettua maitoa pulloissa? Pitäisikö sellaisestakin kirjoittaa paskalehtien sivuilla?

Vaikka mullekin joskus 18-kesäisenä kollina poliisi avasi vuosimallin '82 Fiestan oven, niin ei mulle tulisi tänä päivänä mieleenkään pyytää poliisia avaamaan jonkun nykyauton ovea. (OK! Jutussa ei käynyt ilmi, että oliko kyse nykyautosta, mutta tod.näk) Tuon tapahtuman jälkeen tuli itsekin vähän harjoiteltua pakkausnarun avulla autoon menemistä ja väitän, että edelleenkin pääsen huomaamatta sisään 80-luvun autoon alle puoleen minuuttiin. Jo pelkästään 2000-luvun auton ovea katsomalla luulisi tyhmemmällekin selviävän, että sinne ei mene sen enempää omistaja kuin poliisikaan sisälle ilman avainta. Ammattivarkaatkin taitavat pääpiirteittäin jäädä ulkopuolelle, jos ovea/ikkunaa ei saa rikkoa.
Ja ainakaan minä en ihan ensimmäisenä keinona käyttäisi sitä että lasi paskaksi, vaan yrittäisin kyllä etsiä muita vaihtoehtoja. Voisi kuvitella että auto saattaa olla tuollaiselle lapsiperheelle varsin tarpeellinen kapistus ja sitä ei siksi halua mielellään pajalle seisomaan.
No milläköhän keinolla tämä maalikauppias olisi sitten mennyt autoon sisään; tiirikoimalla lukon jollain pensselillä vai?

Entä mitä vittua se ämmä luuli sitten palokunnan tekevän? Siis ämmä ruikuttaa lehdessä, että on se nyt hirveää, kun poliisi ei auta ja että olisiko pitänyt kutsua palokunta paikalle. Eiköhän ne palokunnan metodit ole suunnilleen ikkunasta sisälle ja katon läpi pois. Lisäksi ketä tahansa ohikulkija olisi voinut auton omistajan luvalla vetää ikkunan paskaksi. Mihin helvettiin siihen olisi virkavaltaa tarvittu?
Minusta kaikki vaihtoehdot ovat ihan käypää valuuttaa. Minä en tiedä edes oman kotipaikkakuntani lukkoseppien nimiä saati puhelinnumeroita, ja tässä taisi olla kysymys vielä ulkopaikkakuntalaisista. Joten miksipä ei menisi vaikka kyselemään sinne lähimpään paikkaan eli maalikauppaan että mistähän mahtaisi saada apua. Ja kuten tuossa aikaisemmin kirjoitankin niin poliisilta ennen sai apua tällaisissa tilanteissa, joten kyllä tuo varmaan ensimmäisten vaihtoehtojen joukossa on kun miettii että kuka voisi auttaa. No, numerotiedusteluhan tietysti auttaa ja sitä kautta varmaan löytyy se lukkoseppä mutta kun ihminen hätääntyy niin välttämättä ei toimi ihan täysin loogisesti ja kylmän rauhallisesti. Siksi minun mielestäni jokainen noista kolmesta vaihtoehdoista on ihan hyvä.
No joo, maalikaupan mä ymmärrän sikäli, jos asia olisi ollut tyyliin: "Moi! Mulla jäi autonavaimet ja puhelin autoon sisään. Saanko lainata firman puhelinta? Jaa, ei sulla muuten sattuisi olemaan paikallisen lukkosepän numeroa vai soitanko numerotiedusteluun?". Sitä mä en vaan ymmärrä parhaalla tahdollanikaan, että mitä se ämmä ruikkasi siitä palokunnasta! Ei ihmekään, että hätäkeskuksen vastaajat ovat kyrpiintyneitä, jos tuollaiset ämmät soittelevat sinne päivät pitkät ja tilailevat tikasautoja availemaan oman tyhmyytensä takia lukkoon menneitä autojen ovia.

Eikä se nyt voi olla niin ihmeellinen asia, että jos on ongelmia lukkojen ja avaimien kanssa => otetaan yhteyttä kyseisen alan ammattilaiseen eli lukkoseppään. Toimii muuten omalla kotipaikkakunnalla vaikka siellä "hiekkatien päässäkin", naapuripaikkakunnalla ja *nyt seuraa tärkeä tiedotus* myös ulkomailla. Miksi ihmisten pitää muuttua täysin avuttomaksi heti, kun matkustaa pois tutusta ympäristöstä? Voisiko maito värjätä kahvin vaalenruskeaksi naapurikunnassakin? Voisiko vesi olla märkää ulkomaillakin?
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Minusta kaikki vaihtoehdot ovat ihan käypää valuuttaa. Minä en tiedä edes oman kotipaikkakuntani lukkoseppien nimiä saati puhelinnumeroita, ja tässä taisi olla kysymys vielä ulkopaikkakuntalaisista.
Eivät olleet ulkopaikkakuntalaisia, sillä Suolahti on Äänekosken entinen naapurikaupunki (etäisyys 8 km) ja nykyinen taajama kolmen vuoden takaisen kuntaliitoksen peruina. Mutta kuten kirjoititkin, lukkosepän yhteystietojen tietämistähän se ei takaa. Itsekin jouduin kysymään kyseisen lukkosepän sijainnin äsken Googlelta, vaikka olen ex-äänekoskelainen ja tunnen kaupungin hyvin. Paikallinen poliisilaitos on auttanut hajamielisiä autoilijoita ovien aukaisussa ainakin vielä 1990-luvulla, joten poliisin puoleen kääntyminen on varsin ymmärrettävää, jos lukkosepän puhelinnumero ei ole tiedossa ja/tai tämä on työkeikalla kauempana. Lehtijuttujen mukaan kaupungin ainoa lukkoseppä oli 100 kilometrin päässä, joten akuuttia apua hänestä ei olisi ollut, vaikka hänelle olisi soittanut heti.

Edit.
No joo, maalikaupan mä ymmärrän sikäli, jos asia olisi ollut tyyliin: "Moi! Mulla jäi autonavaimet ja puhelin autoon sisään. Saanko lainata firman puhelinta? Jaa, ei sulla muuten sattuisi olemaan paikallisen lukkosepän numeroa vai soitanko numerotiedusteluun?".
Entä jos nainen kävikin pyytämässä puhelinta lainaksi, mutta maalikaupasta neuvottiinkin läheiselle poliisiasemalle? Lehtijutuissahan ei kerrota, minkälaista apua hän oli käynyt pyytämässä kaupasta, joten niin minä kuin sinäkin olemme luulotiedon varassa.
 
Viimeksi muokattu:

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä teet, jos autosi avaimet, kännykkä ja lompakko jäävät autoon?

a) menet maalikauppaan
b) menet poliisilaitokselle
c) lainaat jostain puhelinta ja soitat lukkosepälle

Mikä tässä nyt on niin vitun vaikeata ymmärtää?
d) kyselet neuvoa 15-vuotiailta miten oven saa auki.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oletko nähnyt näin joskus tapahtuvan? Olen matkustellut ihan kohtuullisesti junalla ja nähnyt muutamia pummeja poistettavankin. En mä ole koskaan huomannut, että jotain asemahenkilökuntaa tulisi liputtomia matkustajia pitämään kädestä kiinni.

Selkeä pummilla matkustaminen on asia erikseen. Enkä minä ole vaatinut asemahenkilökuntaa tarttumaan matkustajan kädestä. Se on omaa kärjistämistäsi. Jos matkustaja haluaa maksa matkansa esim. laskulla (kuten ymmärtääkseni tässä tapauksessa on haluttu), on hän mielestäni osoittanut yhteistyökykynsä, eikä mene tähän pummikategoriaan.

Onko muuten asemilla tuollaista joutilasta henkilökuntaa? Jotenkin vain tuntuu oudolta, että jollain työntekijällä olisi kesken työpäivän aikaa tulla pitämään 16-vuotiasta nulikkaa kädestä kiinni, kun äiti ei olekaan auttamassa lipun ostossa. Sitä paitsi tästä tapauksestahan on kuultu vain yhden osapuolen versio. Mistä tiedät, ettei konduktööri käyttänyt sitä tilannekohtaista pelisilmää? Jospa tämä nilkki olikin itä-Suomessa tunnettu pummimatkustaja?

Jos nilkki on tunnettu pummimatkustaja, hänestä voidaan vaikka tehdä rikosilmoitus petoksesta. Mutta se käsitys, mikä minulla on tilanteesta, on toinen. Ja puhun aiheesta nyt yleiselläkin tasolla, eli siitä, miten näissä tilanteissa pitäisi minun mielestäni menetellä.

Kyllä asemalla löytyy sen verran henkilökuntaa, että kyseisen matkustajan kohdalla saadaan varmistettua hänen tulonsa lipunmyyntiin. Se ei tässä tapauksessa veisi kuin muutaman minuutin. Jos henkilökuntaa ei irtoa, niin esim. vartija voi varmistaa tämän. Lisäksi - kuten olen moneen kertaan sanonut - voidaan häneltä laskuttaa lipusta korkeampikin hinta, jolla katetaan liputtomuudesta tulleet kulut.

Edelleen: missään ei ole mainittu, oliko tämä kyseisen pojan ensimmäinen pummimatkustusyritys. Toisekseen, miten voi matkustaa vahingossa pummilla? Tuleeko siitä vahinko, jos tarjoaa Visa Electronia maksuvälineeksi? Kyllä ne "Mä luulin..." ja "No en mä voi tietää..." -selitykset ovat niin moneen kertaan kuultuja juttuja.

Mielestäni se, että poika olisi ollut halukas maksamaan lipun vaikka laskulla, osoittaa sen, ettei hän yrittänyt päästä ilmaiseksi kohteeseensa. Tahallista pummilla matkustamista on esim. se, että piiloutuu vessaan tarkastuksen ajaksi, tai ei lotkauta korviaan, kun konduktööri tulee kyselemään edelliseltä asemalta tulleiden matkalippuja. Se, että ilmoittaa konduktöörille haluavansa paikkaan X ja ostavansa lipun, osoittaa, että ei ole aikeissa matkustaa ilmaiseksi. Tai aika tyhmä pummi saa olla, jos luulee sen onnistuvan.

Meinaat, että poliisilla on aikaa tulla tarkastelemaan joidenkin pummikyytiläisten henkilöllisyyksiä. Vähän epäilen tätäkin. Entä jos partio ei satukaan olemaan aseman kulmilla junan saapuessa? Pitääkö asemahenkilökunta tätä pummia kiltisti laiturilla kädestä kiinni ja sanoo, että odotellaan tässä rauhassa, kunnes poliisit tulevat?

Ainakin tuossa kertomassani tapauksessa tarkastajat olivat kutsumassa poliisia paikalle varmentamaan henkilöllisyyden, joten uskoisin, että se onnistuu. Näissä tahallisissa tapauksissa on mielestäni kyse ainakin jonkinlaisesta petoksesta, ja se on jo aika vakava rike. Joidenkin selvien pummitapausten kohdalla on helpointa viskoa kaveri junasta ja antaa asian olla. Mutta tämä ei vaikuta minusta sellaiselta.

Henkilöllisyyden varmentaminen voisi tapahtua myös niin, että konduktööri soittaa poliisille ja poliisi esittää sitten muutaman tarkentavan kysymyksen tälle matkustajalle ja varmentaa, että kyseinen henkilö on juurikin se, kenen väittääkin olevan. Tämä sama menetelmä on Poliisilla käytössä silloin, kun henkilöllä ei ole voimassa olevaa henkilötodistusta mukana. Tai kun hän esim. hakee ensimmäistä kertaa passia.

Asemahenkilökunnan ei tarvitse pitää kaveria kädestä. Jos hän pakenee, asiasta voidaan tehdä rikosilmoituskin.

Kuinka moni pummimatkustaja jäisi siihen odottelemaan? Kansalaispidätyksen voi käsittääkseni suorittaa ainoastaan silloin, jos toisen henkilön omaisuutta tai henkeä uhataan. Tällaisessa tapauksessa ei ole kyseessä kumpikaan.

Voi olla näinkin. Mutta - kuten edellä mainitsin, jos pummimatkustaja pakenee, hänen tuntomerkit voidaan antaa poliisille. Hän ehkä näkyy valvontakamerassakin. Voi siis olla, että hän jää kiinni, ja tällöin saa petoksesta syytteen. Vähän sama homma, kuin juoksutaksissakin. Seuraukset ovat yllättävän vakavat.

Tuli muuten mieleeni, että voiko VR veloittaa tuon ensimmäisen asemavälin jälkikäteen. Tämä idioottihan (tai hänen vanhempansa) on nyt mennyt huutelemaan lehdistölle, että tuo asemaväli on matkustettu maksamatta. Olisi muuten nilkille kunnon opetus, kun VR lykkäisi laskun menemään vielä siitäkin matkasta.

En usko, että voi.

Mutta sinä kun syytät tuota "idioottia" ja "nilkkiä", niin oletko sitä mieltä, että konduktöörin toiminnassa ei ole mitään kritisoitavaa?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mutta sinä kun syytät tuota "idioottia" ja "nilkkiä", niin oletko sitä mieltä, että konduktöörin toiminnassa ei ole mitään kritisoitavaa?
Mitä konduktööri on sitten sinun mielestäsi tehnyt väärin?

Hän on hoitanut työnsä VR:n kuljetusehtojen ja tarkastusmaksulain mukaisesti; toisin sanoen moitteettomasti! Jos lakikirjassa lukee, että ilman asianmukaista matkalippua matkustava henkilö, joka ei luotettavasti selvitä henkilöllisyyttään on poistettava välittömästi kulkuneuvosta, niin silloin se tarkoittaa seuraavaa asemaa tai seisaketta. Pitäisikö yksittäisen konduktöörin alkaa tällaisissa tapauksissa soveltaa lakia oman mielensä mukaan? "Noh, kyllä sä nyt voit matkustaa parin aseman/seisakkeen ohi."

Mun mielestä tätä yksittäistä konduktööriä on turha syyttää mistään. Jos syyllinen pitää löytää jostain muusta kuin tästä liputta matkustaneesta idiootista, niin sitten se on VR:n kuljetusehtojen ja tarkastusmaksulain laatija. Säännöt ovat harvinaisen selkeät ja ko. konduktööri on noudattanut niitä harvinaisen oikein. Löytyykö tuosta VR:n laskukäytännöstä jotain tekstiä? Itse en ainakaan VR:n sivuilta pikaisella selauksella löytänyt mainintaakaan.

Miksi se on ihmisille niin saatanan vaikeata myöntää omia virheitään?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli taas ollaan tässä "Minä luulin..." -teoriassa!

Jos jokin asia on ollut näin, niin se ei välttämättä ole enää nykypäivänä. Asiat ja tavat muuttuvat, mutta miksi niistä pitää mennä avautumaan iltapäivälehtien sivuille. Onko sekin huonoa asiakaspalvelua, jos ei saa lähikaupasta ostettua maitoa pulloissa? Pitäisikö sellaisestakin kirjoittaa paskalehtien sivuilla?

Niin, en minä tässä ole varsinaisesti puolustellutkaan sitä että hän itkee asiasta lehdissä, kuten sanoin jo aikaisemmin tässä ketjussa kun puhuttiin tästä junajutskasta niin iltapäivälehdet tarjoavat nykyisin liian helposti kanavan ihmisille jotka haluavat sysätä kaiken vastuun muiden niskaan ja pestä omat kätensä.

Kyllähän tuo nainen on tuossa itse ensisijaisesti hölmöillyt ja hänen pitäisi kantaa siitä täysi vastuu eikä lähteä itkemään iltapäivälehtiin että häntä on kohdeltu kaltoin. Ei tuossa nyt poliisiakaan voi oikein isosti syyttää kun käsittääkseni heillä ei ole tänä päivänä tarvittavia välineitäkään jolla aukaista näiden uudempien autojen ovet ilman väkivaltaa.

Mutta halusin vaan puolustella tämän naisen toimintaa tuossa tilanteessa sikäli että minusta on ihan normaalia että ennen kuin alkaa moukaroida ikkunoita paskaksi niin on luonnollista mennä kysymään jostain lähimmästä kaupasta/talosta yms. apua josko joku osaisi tehdä jotain (tai sitten esim. hakemaan puhelinta jolla soittaa apua). Ja minusta on myös ihan luonnollista että kysytään seuraavaksi apua poliisilta, kun tosiaan poliisilta on ennen näissä tilanteissa avun saanut. Niin, tämä on tietysti sitä "minä luulin..." ajattelua mitä kritisoit mutta kuinka monelle ihmiselle ihan oikeasti tulee mieleen tarkistaa ja selvittää tällainen asia etukäteen ennen kuin tuollainen tilanne tulee oikeasti vastaan? Kyllähän tässä itsellekin tulee jatkuvasti vastaan sellaisia asioita jotka ovat muuttuneet jo pitkänkin aikaa sitten ilman että olen tietoinen siitä, eikä sitä kaikkea aina muista eikä osaa selvittää etukäteenkään.

Ja onhan se aina helppoa sanoa että "Minä ainakin tekisin niin ja näin" mutta sitten kun se tilanne tulee eteen niin ihminen monesti hätääntyy eikä välttämättä toimi niin kovin järkevästi ja loogisesti. Minusta tuon naisen toiminta tuossa tilanteessa on aika lailla normaalia ja ymmärrettävää, enkä minä häntä menisi typerykseksi haukkumaan jos on toiminut niin kuin toimi.

Mutta sen jälkeinen toiminta sitten onkin se mitä voidaan kritisoida. Hän itse teki mokan ja hänen itsensä pitäisi kantaa siitä vastuu eikä syytellä poliiseja ym. Se on vaan ikävä juttu että nämä iltapäivälehdet yms. paskalehdet tarttuvat näihin juttuihin niin kovin herkästi ja antavat kanavan näille ihmisille valittaa aiheettomasti milloin minkäkin viranomaisten toiminnasta.
 

Kaivanto

Jäsen
Niin, en minä kyllä menisi peukkua nostamaan tuolle konnarillekaan koska luulisi että tuon asian olisi voinut paremminkin hoitaa.

Sama ensireaktio tuli lehtijutun perusteella, pelisilmää voisi käyttää.

Toisaalta seuraavaksi tuli mieleen, että artikkeli nojaa vain toisen osapuolen kertomukseen. Voihan olla, että konnari olisi normaalisti ilman muuta järjestänyt asian tavalla tai toisella niin, että poika pääsee määränpäähänsä, mutta tämä onkin käyttäytynyt kuin pahin vittumarko ja konnari on ottanut toisen asenteen.

Yleisen elämänkokemuksen perusteella tekee mieli sanoa, että konduktööri heittää todennäköisesti korpeen iltayöllä junassa metelöivän liputtoman känniläisen mutta ei milloinkaan lasta/nuorta, joka on selvin päin aamujunassa, käyttäytyy asiallisesti ja liputtomuus johtuu selvästi väärinkäsityksestä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara
Oma ihmetykseni on jokakesäinen ilmiö. Kulkiessani valtatie 8 Porista Turkuun töihin aamuisin viiden aikaan niin liikenne on suht vähäistä kesät talvet. Kesän saapuessa eteen tulee lähes joka kerta Ruotsin kilvissä olevia henkilöautoja jotka jurnuttavat max. 80 km/h satasen alueella. Mistä näitä oikein tulee? Turkuun ovat todennäköisesti matkalla, mahdollisesti lautalle.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eihän nuo konduktöörit mitään suurimpia menetystarinoita ole. Opiskelijakortin virkaintoinen kysyminen on heille se iso asia elämässä. Huvittavia hetkiä toki tarjoilevat jos junaan on eksynyt ulkomaalainen, joka yrittää kommunikoida englanniksi.

Varsinaisesti ihmettelen suurta ideaa esim. niissä pyöröovissa, joka on perinteisen liukuoven tilalla. Huomattavasti hitaampaa ja nihkeämpää. Isommista mestoista tulee mieleen ainakin Turun Stockmann, jossa ovi on jotenkin epäkäytännöllinen.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Varsinaisesti ihmettelen suurta ideaa esim. niissä pyöröovissa, joka on perinteisen liukuoven tilalla.
Taitaa olla energiatehokkaampaa, kun seinässä ei muutaman sekunnin välein ole aukko päästämässä kuumaa ilmaa sisälle tai ulos, vuodenajasta riippuen. Pyöröovihan ei missään vaiheessa ole auki ulkoilmaan. Ja ei ole tarve erillisille puhureille oven suussa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Vr: stä sopivasti täällä puhettakin ja aiheeni liippaa sitä. Itse ihmettelen miten junien työntekijät ja bussikuskit jaksavat tehdä työtään päivästä päivään. Itse tein tuossa juuri 9 tunnin junamatkan ja tuntuisi kamalalta ajatella jos huomenna täytyisi tehdä heti toinen samanmoinen perään. Eivätkö he kyllästy työhönsä? Toinen mikä mietityttää on kyseisten tahojen työntekijöiden työrytmi. Tai siis jos he aloittavat työpäivänsä vaikka Rovaniemen asemalta ja matkustavat junalla/bussilla 8 tuntia niin työpäivän päätteeksi kun he ovat kenties päätyneet Tampereelle niin tekevätkö he heti perään toisen reissun vapaa-ajallaan että pääsevät kotiinsa vai missä ne yöpyvät?
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Toinen mikä mietityttää on kyseisten tahojen työntekijöiden työrytmi.

Hesarin kk-liitteessä (muistaakseni) oli jotain juttu veturinkuljettajista muutama numero sitten. Ne taisivat vaihtaa junia, ts. pohjoisessa asuvat ajavat pohjoisessa junia jne. Tämän YLEn sivuilta löytyvän jutun mukaan konduktöörit vetävät nuo pitkätkin stintit putkeen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...

Mitä teet, jos autosi avaimet, kännykkä ja lompakko jäävät autoon?

a) menet maalikauppaan
b) menet poliisilaitokselle
c) lainaat jostain puhelinta ja soitat lukkosepälle

Mikä tässä nyt on niin vitun vaikeata ymmärtää?

Tilaan taksin, sovin jonkun aikusen (esim. poliisi) kanssa lapsien vahtimisesta, käyn kotona ja menen sisään vara-avaimella (joka on kukkaruukun alla) ja noudan auton vara-avaimet.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minäpä olen ollut konduktöörinä VR:llä reilut kuusi vuotta.

Nyt ihmettelen sitä, että nukkumaan pitäisi ilmeisesti mennä, koska mitään järkeviä alkoholijuomia ei taloudesta löydy. Harmin paikka! Akka ei ole hoitanut velvollisuuksiaan naisena ja lähimmäisenä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Nyt ihmettelen sitä, että nukkumaan pitäisi ilmeisesti mennä, koska mitään järkeviä alkoholijuomia ei taloudesta löydy. Harmin paikka! Akka ei ole hoitanut velvollisuuksiaan naisena ja lähimmäisenä.

En minäkään kantaisi ukolle viinaa, jos se nimittelisi mua akaksi.

Ihmettelen nyt sitten vaikka niitä, jotka kutsuvat naisiaan muijiksi. Mistä helvetin Keravalta tai henkkamaukan alelaarista on haettu nainen, jota voidaan nimittää muijaksi?
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihmettelen nyt sitten vaikka niitä, jotka kutsuvat naisiaan muijiksi. Mistä helvetin Keravalta tai henkkamaukan alelaarista on haettu nainen, jota voidaan nimittää muijaksi?

Isoisäni ei naistaan aikoinaan hakenut Keravalta tai mistään alelaarista, mutta Lohjalta muutti Jyväskylään naisen perässä. Yritti kuulemma lohjalaiseen tapaan kutsua isoäitiäni muijaksi, mutta sai sormilleen. Veikkaan siis, että murresanana muijia löytyy ainakin Lohjalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös