Oletko nähnyt näin joskus tapahtuvan? Olen matkustellut ihan kohtuullisesti junalla ja nähnyt muutamia pummeja poistettavankin. En mä ole koskaan huomannut, että jotain asemahenkilökuntaa tulisi liputtomia matkustajia pitämään kädestä kiinni.
Selkeä pummilla matkustaminen on asia erikseen. Enkä minä ole vaatinut asemahenkilökuntaa tarttumaan matkustajan kädestä. Se on omaa kärjistämistäsi. Jos matkustaja haluaa maksa matkansa esim. laskulla (kuten ymmärtääkseni tässä tapauksessa on haluttu), on hän mielestäni osoittanut yhteistyökykynsä, eikä mene tähän pummikategoriaan.
Onko muuten asemilla tuollaista joutilasta henkilökuntaa? Jotenkin vain tuntuu oudolta, että jollain työntekijällä olisi kesken työpäivän aikaa tulla pitämään 16-vuotiasta nulikkaa kädestä kiinni, kun äiti ei olekaan auttamassa lipun ostossa. Sitä paitsi tästä tapauksestahan on kuultu vain yhden osapuolen versio. Mistä tiedät, ettei konduktööri käyttänyt sitä tilannekohtaista pelisilmää? Jospa tämä nilkki olikin itä-Suomessa tunnettu pummimatkustaja?
Jos nilkki on tunnettu pummimatkustaja, hänestä voidaan vaikka tehdä rikosilmoitus petoksesta. Mutta se käsitys, mikä minulla on tilanteesta, on toinen. Ja puhun aiheesta nyt yleiselläkin tasolla, eli siitä, miten näissä tilanteissa pitäisi minun mielestäni menetellä.
Kyllä asemalla löytyy sen verran henkilökuntaa, että kyseisen matkustajan kohdalla saadaan varmistettua hänen tulonsa lipunmyyntiin. Se ei tässä tapauksessa veisi kuin muutaman minuutin. Jos henkilökuntaa ei irtoa, niin esim. vartija voi varmistaa tämän. Lisäksi - kuten olen moneen kertaan sanonut - voidaan häneltä laskuttaa lipusta korkeampikin hinta, jolla katetaan liputtomuudesta tulleet kulut.
Edelleen: missään ei ole mainittu, oliko tämä kyseisen pojan ensimmäinen pummimatkustusyritys. Toisekseen, miten voi matkustaa vahingossa pummilla? Tuleeko siitä vahinko, jos tarjoaa Visa Electronia maksuvälineeksi? Kyllä ne "Mä luulin..." ja "No en mä voi tietää..." -selitykset ovat niin moneen kertaan kuultuja juttuja.
Mielestäni se, että poika olisi ollut halukas maksamaan lipun vaikka laskulla, osoittaa sen, ettei hän yrittänyt päästä ilmaiseksi kohteeseensa. Tahallista pummilla matkustamista on esim. se, että piiloutuu vessaan tarkastuksen ajaksi, tai ei lotkauta korviaan, kun konduktööri tulee kyselemään edelliseltä asemalta tulleiden matkalippuja. Se, että ilmoittaa konduktöörille haluavansa paikkaan X ja ostavansa lipun, osoittaa, että ei ole aikeissa matkustaa ilmaiseksi. Tai aika tyhmä pummi saa olla, jos luulee sen onnistuvan.
Meinaat, että poliisilla on aikaa tulla tarkastelemaan joidenkin pummikyytiläisten henkilöllisyyksiä. Vähän epäilen tätäkin. Entä jos partio ei satukaan olemaan aseman kulmilla junan saapuessa? Pitääkö asemahenkilökunta tätä pummia kiltisti laiturilla kädestä kiinni ja sanoo, että odotellaan tässä rauhassa, kunnes poliisit tulevat?
Ainakin tuossa kertomassani tapauksessa tarkastajat olivat kutsumassa poliisia paikalle varmentamaan henkilöllisyyden, joten uskoisin, että se onnistuu. Näissä tahallisissa tapauksissa on mielestäni kyse ainakin jonkinlaisesta petoksesta, ja se on jo aika vakava rike. Joidenkin selvien pummitapausten kohdalla on helpointa viskoa kaveri junasta ja antaa asian olla. Mutta tämä ei vaikuta minusta sellaiselta.
Henkilöllisyyden varmentaminen voisi tapahtua myös niin, että konduktööri soittaa poliisille ja poliisi esittää sitten muutaman tarkentavan kysymyksen tälle matkustajalle ja varmentaa, että kyseinen henkilö on juurikin se, kenen väittääkin olevan. Tämä sama menetelmä on Poliisilla käytössä silloin, kun henkilöllä ei ole voimassa olevaa henkilötodistusta mukana. Tai kun hän esim. hakee ensimmäistä kertaa passia.
Asemahenkilökunnan ei tarvitse pitää kaveria kädestä. Jos hän pakenee, asiasta voidaan tehdä rikosilmoituskin.
Kuinka moni pummimatkustaja jäisi siihen odottelemaan? Kansalaispidätyksen voi käsittääkseni suorittaa ainoastaan silloin, jos toisen henkilön omaisuutta tai henkeä uhataan. Tällaisessa tapauksessa ei ole kyseessä kumpikaan.
Voi olla näinkin. Mutta - kuten edellä mainitsin, jos pummimatkustaja pakenee, hänen tuntomerkit voidaan antaa poliisille. Hän ehkä näkyy valvontakamerassakin. Voi siis olla, että hän jää kiinni, ja tällöin saa petoksesta syytteen. Vähän sama homma, kuin juoksutaksissakin. Seuraukset ovat yllättävän vakavat.
Tuli muuten mieleeni, että voiko VR veloittaa tuon ensimmäisen asemavälin jälkikäteen. Tämä idioottihan (tai hänen vanhempansa) on nyt mennyt huutelemaan lehdistölle, että tuo asemaväli on matkustettu maksamatta. Olisi muuten nilkille kunnon opetus, kun VR lykkäisi laskun menemään vielä siitäkin matkasta.
En usko, että voi.
Mutta sinä kun syytät tuota "idioottia" ja "nilkkiä", niin oletko sitä mieltä, että konduktöörin toiminnassa ei ole mitään kritisoitavaa?