Ihmettelyketju

  • 6 389 375
  • 38 805
Kovasti ihmetyttää, että "ei helkkarissa, oon nähny kerran pillun telkkarissa eikä menny kauaa ku oli siemenet verkkareissa"tietokonenörttien mielestä konsoli pelaajat on parhaimmillaankin "lähes normaaleja".
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
wild wild west kirjoitti:
No juuri tätä paradoksia tässä ihmettelen.

Häh?
Olen varmaan vielä unessa mutta putosin.
Ensin ihmettelet miksi ilmastointi on Suomessa vaatimus vasta nyt vaikka Usassa jo 60-luvulla.
Vastaan että koska Suomessa on kylmä ja Usassa paikoin kuuma.
Missä paradoksi?

Ja ilmastointi on varmaan nyt tullut vaatimukseksi myös koska ihmisillä on varaa ja halua maksaa ei-niin-välttämättömistä mukavuusvarusteista.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
benicio kirjoitti:
ja halua maksaa ei-niin-välttämättömistä mukavuusvarusteista.

Peace. Tämä on se paradoksi. Miksi suuri massa Suomessa pitää tätä 50-vuotta vanhaa keksintöä vasta nyt minimivaatimuksena autoa ostaessaan?

Taloudessani on kaksi autoa joissa toisessa ko varuste on, toisessa ei, joten tiedän laitteen edut. Silti autoilen useammin sillä toisella missä laitetta ei ole. koska se on ajo-ominaisuuksiltaan parempi.

edit. Juuri tuosta Iltalehden autoliitteestä ihmettelyni lähti liikkeelle. Siitä saa kuvan ettei juuri millään muulla varusteella ole autokaupassa merkitystä. Mikä muu puolivuosisataa sitten keksitty autovaruste voisi tehdä läpimurron tällaisella viiveellä?
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
wild wild west kirjoitti:
and loving. En kyllä vieläkään näe sitä paradoksia. Elintason nousu ja ilmasto ovat ne syyt. Kehitys kehittyy ja amerikan ihmeet rantautuu pohjolaan. Se että se kesti 50 vuotta johtui ilmaston erilaisuudesta. 2000-luvulla saavutettiin elintaso jolla tuo lämpötilaero kuroutui umpeen vakiovarustevaatimuksissa. ABSit ei ollut vaatimus vielä 1994, mutta 2004 oli. Tuossa sitä ilmaston luomaa 30 vuotta ei ole.

Ja tuossa olet kyllä oikeassa että ilmastoinnin välttämättömyys on ihan harhaa. Itse jos ostaisin uuden auton niin paljon enemmän vaikuttaisi vaikkapa kahden desin bensankulutusero kuin ilmastointi, joka vielä lisää kulutusta. Nopea ja tehokas lämppäri pitäisi Suomessa kuitenkin olla ilmastointia tärkeämpi. Kuten myös moni muu asia, vaikkapa juuri ajo-ominaisuudet.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
"Vene oli ravintola Carusellin edessä laiturissa ja se oli jo ilmiliekeissä, kun palokunta saapui paikalle. Venettä ei saatu sammumaan ennen uppoamista."

Miksi vene uppoaa, jos se syttyy tuleen? Jotenkin sitä kuvittelisi, että siihen joku ranka jää pinnalle.
 
Suosikkijoukkue
Suomi
Kyllä minä en edes mieti ostavani autoa, jossa ei ole ilmastointia. Toki suurimmat valintakriteerit ovat aivan muut, mutta kyllä ilmastointi olla pitää. Jos sijoittaa suuren summan rahaa, niin ei ilmastoinnin lisähinta tunnu missään verrattuna siitä saatavaan hyötyyn.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pete2004 kirjoitti:
Mikä ihme tää playstation juttu oikein on. Nykyään tuntuu että lähes normaalitkin pelaa. Mä tunnen tyyppejä, jotka vaan kotona mököttää ja pelaa noita pelejä, tai siis mitä tahansa konsoleita. Tai no joo, mä tunnustan, että oli mullakin pienenä commodore vai mikä se nyt olikaan, ja sit se tavallinen nintendo, mutta en mä niitä paljoakaan kehdannut pelata, varsinkaan tota ensiksi mainittua. Ei pelkästään se, että joutuis muille kertoo siitä, mutta se, että itse tajuaisi mikä oikein on. Jotenkin joskus tuntuu ettei nää nykyajan nörtit tajua mistään mitään. Ja joskus jopa tuntuu, että nykyaikana jotkut ovat jopa ylpeitä siitä että ovat noloja nörttejä. No joo, ehkä myös täällä jatkoajassakin joskus törmää siihen, että joku kehuskelee jollain tietokone tms. jutulla, mutta mä oon oikeasti tollaiseen törmännyt paljon muuallakin. Ei voi kuin ihmetellä.

Samaa ihmettelen. Pelaaminen kuuluu nuoruuteen ja siinä ei ole mitään ihmeellistä että joku teinix vielä pelaa pleikkaria jne. mutta että aikuiset ihmiset, huh huh!

Mitä tulee kotona olemiseen niin ei se ole mitään mököttämistä. Aika kuluu mukavasti nettiä selaillessa ja irkissä jutellessa, eikä rahaakaan mene paitsi kaljaan tietysti. :)
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
TM kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Pelaaminen kuuluu nuoruuteen ja siinä ei ole mitään ihmeellistä että joku teinix vielä pelaa pleikkaria jne. mutta että aikuiset ihmiset, huh huh!

Ja ne nykyiset pelit taitaa olla myös aivan turhan monimutkaisia. En tiedä, koska en ole kokeillut. Tällä palstalla olevassa pieni peli -ketjussa on erittäin hyviä pelejä aina välillä. Vastaavanlaista hupia tarjosi C-64.

Mutta että joku tosiaan pelaa aikuisena jotain pitkiä pelejä.

TM kirjoitti:
Mitä tulee kotona olemiseen niin ei se ole mitään mököttämistä. Aika kuluu mukavasti nettiä selaillessa ja irkissä jutellessa, eikä rahaakaan mene paitsi kaljaan tietysti. :)

Jossain lehdessä oli artikkeli vuosi pari sitten eräästä kaveriporukasta mikä korvaa monia baari-iltoja Skypellä ja webbikameralla. Toiminnan mielekkyydestä voidaan olla montaa mieltä, mutta ei se tosiaan mitään mököttämistä ole. Irkki on hieno asia, kunhan se osaa ottaa oikein.
 
Suosikkijoukkue
New York Islanders
pernaveikko kirjoitti:
Ja ne nykyiset pelit taitaa olla myös aivan turhan monimutkaisia. En tiedä, koska en ole kokeillut. Tällä palstalla olevassa pieni peli -ketjussa on erittäin hyviä pelejä aina välillä. Vastaavanlaista hupia tarjosi C-64.

Mutta että joku tosiaan pelaa aikuisena jotain pitkiä pelejä.

Kannattaa kokeilla joskus. Peli päälle, kori kaljaa viereen ja ei kuin hakkaamaan, se on jotain niin hienoa. Itse taas tiedän niitä ihmisiä, jotka mielellään pelaisivat, mutta eivät kehtaa. Sehän vasta helvetin noloa onkin. Joo ja kyllähän se playstation 3 on ostoslistalla, mutta ei kyllä Suomen markkinoilta.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
-japi- kirjoitti:
Kannattaa kokeilla joskus. Peli päälle, kori kaljaa viereen ja ei kuin hakkaamaan, se on jotain niin hienoa. Itse taas tiedän niitä ihmisiä, jotka mielellään pelaisivat, mutta eivät kehtaa. Sehän vasta helvetin noloa onkin. Joo ja kyllähän se playstation 3 on ostoslistalla, mutta ei kyllä Suomen markkinoilta.

Minä hakkaisin Maddenia 24/7 jos olisi aikaa, mutta kun ei ole niin en omista nykyään minkään sorttista pelikonetta. Suunnitelmissa on kyllä hommata tietokone, jossa pyörii vähän uudemmatkin pelit. Mutta tosiaan ei meikällä ole nykyään enää aikaa pelata pelejä lukuunottamatta jouluja sun muita juhlapyhiä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
TM kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Pelaaminen kuuluu nuoruuteen ja siinä ei ole mitään ihmeellistä että joku teinix vielä pelaa pleikkaria jne. mutta että aikuiset ihmiset, huh huh!

Pöh, pelaaminen on mitä parhainta hupia iästä riippumatta. Erityisen loistavaa on kun viimeaikoina eräitten klassikkopelien porttaukset ovat tulleet siihen pisteeseen, että niitä viitsii pelailla, Staco 2 ja ehkä jonain kauniina päivänä tulema MOO2 veivät sydämen vuosikymmen sitten ja yhä sykähdyttävät.

Puhumattakaan sitten erinäisistä muista peleistä, konsolipelaamista en itse ole sitten NES:n jälkeen harrastanut kun aivojen nollaus yksinkertaisilla tasohyppelyillä ei oikeastaan kiinnosta, vaan peleiltä odottaa jotain enemmän.
 

Tuamas

Jäsen
pernaveikko kirjoitti:
"Vene oli ravintola Carusellin edessä laiturissa ja se oli jo ilmiliekeissä, kun palokunta saapui paikalle. Venettä ei saatu sammumaan ennen uppoamista."

Miksi vene uppoaa, jos se syttyy tuleen? Jotenkin sitä kuvittelisi, että siihen joku ranka jää pinnalle.

Koska lähes kaikki nykyveneiden rungot ovat pelkästään lasikuitua joka käsittääkseni palaa/sulaa varsin iloisesti.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
wild wild west kirjoitti:
Miksi ajoneuvon ilmastointi vasta tällä vuosituhannella tullut suomalaisautoilijoiden vähimmäisvaatimuksiin (lähde Iltalehden autoliite) Amerikoissahan ko. laite on ollut vakiovarusteena jo 60-luvulta.
Hyviä vastauksia kaikki aikaisemmat, mutta osittain vääriä. Ilmastointia tarvii Suomessakin paljon, tai ainakin siitä on hyötyä syksyisin ja keväisinkin - poistaa kosteuden sisältä tosi nopeasti.
Sitten syyhyn miksi ilmastointi yleistyi täällä vasta 2000-luvun taitteessa. Yksinkertaisesti verosyistä. Valtio on aikaisemmin verottanut lisälaitteita, kuten ilmastointia, autoveroa vastaavalla prosentilla. Ilmastointi on siis todellakin ollut hävyttömän kallis lisävaruste aikanaan...
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
SamSpade kirjoitti:
Valtio on aikaisemmin verottanut lisälaitteita, kuten ilmastointia, autoveroa vastaavalla prosentilla. Ilmastointi on siis todellakin ollut hävyttömän kallis lisävaruste aikanaan...
Tästä sais ehkä uuden kysymyksen tähän ketjuun... miksi valtio verottaaa/on verottanut lisälaitteita? Että ihmisten olisi vaikeampi ostaa varusteltua autoa? Onko esimerkiksi ilmastointi (tai oliko muuten lukkiutumattomat jarrut samanlainen luxus-juttu joskus aiemmin??) sellainen asia että valtio haluaa oman siivun siitä? Luulisin että olisi parempi (ja jopa turvallisempi) että vaikka ilmastointi löytyy mahd monesta autosta...
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
kakkonen kirjoitti:
Tästä sais ehkä uuden kysymyksen tähän ketjuun... miksi valtio verottaaa/on verottanut lisälaitteita?
Siksi, että valtio saisi rahaa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
kakkonen kirjoitti:
Tästä sais ehkä uuden kysymyksen tähän ketjuun... miksi valtio verottaaa/on verottanut lisälaitteita? Että ihmisten olisi vaikeampi ostaa varusteltua autoa? Onko esimerkiksi ilmastointi (tai oliko muuten lukkiutumattomat jarrut samanlainen luxus-juttu joskus aiemmin??) sellainen asia että valtio haluaa oman siivun siitä? Luulisin että olisi parempi (ja jopa turvallisempi) että vaikka ilmastointi löytyy mahd monesta autosta...
Rahaa rahaa rahaa.. valtion kirstu on pohjaton kaivo. Samalla logiikalla voisi ihmetellä autoveroa.. kun valtio joutui pienentämään veroa, niin valiteltiin että verotulot pienenevät.. kuinkas kävikään.. autoja myytiin ennätysmääriä ja verotulot itseasiassa kasvoivat. Olisihan se järkevää pienentää vieläkin veroa, uusia turvallisempia autoja liikenteeseen, vähemmän päästöjä, vähemmän kuolonuhreja kolareissa - valtio säästää rahaa sairaanhoitokuluissa ym.
Henkilöverotus on samanlainen juttu. Suomessakin toimisi todennäköisesti kiinteä verotus. Esim 22% vero kaikille. Ehkä verotulot palkkojen kautta putoaisivat, mutta ihmiset varmasti kuluttaisivat enemmän, koska käteen jäisi enemmän rahaa. Valtio saisi lisää välillisiä veroja ALV:n kautta, työllisyys paranisi koska kulutus olisi kasvanut, joten lisätyövoimaa pitäisi palkata useille aloille (varsinkin palvelualoille), tämä taas toisi lisää verotuloja ja säästäisi rahaa koska työkkärin listoilta katoaisi paljon väkeä, jotka taas kuluttaisivat enemmän kun ovat saaneet töitä.... jne.. itseään ruokkiva oravanpyörä.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
...ja viinavero vasta mielenkiintoinen juttu onkin! Aikanaan kieltolaki purettiin osittain siksi koska jengi juopotteli joka tapauksessa - valtion alkoholiliikkeen kautta saaduilla verotuloilla luotiin pohja esim. eläkejärjestelmälle.

Veroa laskettiin juuri väkevien viinojen osalta (eikä mietojen) käsittääkseni siitä syystä että viinan valmistaminen on halpaa ja siitä jää kunnon kate. Jos jengi raahaa putelit Virosta jää verot saamatta. Toisessa vaakakupissa painaa viinan aiheuttamien haittojen ja onnettomuuksien kustannukset - viina ei saisi olla liian halpaa koska muuten rahvas vetää ittensä sairaalakuntoon (vaikkakin hyvä myynti kompensoi pienemmän verokertymän/pullo). Toisaalta viina ei saisi maksaa liikaakaan - muuten jääpi se isompi vero / pullo kokonaan saamatta. Ei ole helppo asia tämäkään.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
kakkonen kirjoitti:
miksi valtio verottaaa/on verottanut lisälaitteita?
SergeiK kirjoitti:
Siksi, että valtio saisi rahaa.
Okei, mä en tiennyt että se on noin yksinkertaista.. :) onneksi en ole poliitikkona päättämässä tämmösistä asioista.

mäkine: no, mun mielestä tuo viinavero olisikin suhteellisen helppo juttu. Eli voitaisiin laskea että mikä hinta (millekin alkoholiryhmälle) tulee kannattavimmaksi ja järkevimmäksi. Nykyinen juttu se tuskin on (eli ollaan pudotettu jäykän viinan hinta alas). Toki kaikkein optimaalisimman hinnan hakeminen voi olla vaikeaa mutta itsestä tuntuu että nykyinen systeemi ja sillon..öö.. 2v (?) sitten tehty hinnan alennus ei todellakaan ollut hyvin suunniteltu. Eikö kannattaisi tehdä asiat jotenkin muuten, vaikka laskea viinin hintaa tai jotain muuta.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miten hitossa mahtuu yli kolmekymmentä henkilöä tupareihin 80 neliön asuntoon? Onneksi ei ole mun ongelma...ei kun meillähän ne tuparit onkin.

nim. Viina, karaokelaitteet ja ihmiset ei ole hyvä yhdistelmä

Terveisin: Naapurit
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jomppa kirjoitti:
Miten hitossa mahtuu yli kolmekymmentä henkilöä tupareihin 80 neliön asuntoon? Onneksi ei ole mun ongelma...ei kun meillähän ne tuparit onkin.
Olet vissiin ihan tosissasi? Ei taida tehdä edes tiukkaa. Itse pidin kahdet tuparit viime syksynä, ekassa setissä taisi olla 20 vierasta, tokassa 26. Kämpässä neliöitä huimat 34. Perseiden paljous saattoi välillä ahdistaa jotakuta, mutta hauskaa oli ja sopu antoi sijaa mainiosti.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
kakkonen kirjoitti:
mäkine: no, mun mielestä tuo viinavero olisikin suhteellisen helppo juttu. Eli voitaisiin laskea että mikä hinta (millekin alkoholiryhmälle) tulee kannattavimmaksi ja järkevimmäksi. Nykyinen juttu se tuskin on (eli ollaan pudotettu jäykän viinan hinta alas). Toki kaikkein optimaalisimman hinnan hakeminen voi olla vaikeaa mutta itsestä tuntuu että nykyinen systeemi ja sillon..öö.. 2v (?) sitten tehty hinnan alennus ei todellakaan ollut hyvin suunniteltu. Eikö kannattaisi tehdä asiat jotenkin muuten, vaikka laskea viinin hintaa tai jotain muuta.
Olen samaa mieltä että tuo pari vuotta sitten tehty viinan hinnan raju alennus ei varmaankaan tehnyt sitä mitä etukäteen ajateltiin. Vai oliko tarkoituksena saada yksi kansanosa juomaan itsensä hengiltä? Tais käydä niin että niiden menehtyneiden tilalle saatiin uudet ongelmajuojat!
Koska viinaa valmistetaan Suomessa + valmistaminen on halpaa -> saadaan hyvä kate. Viineistä n. 100% on tuontitavaraa joten myyntihinnasta pienempi osuus on veroa (siis viinaan verrattaessa.) Toki olisi kansanterveydellisesti järkevämpää että mietoja alkoholijuomia verotettaisiin suhteessa vähemmän, mutta valtio tarvitsee rahua.

Mihinkähän kaikki verorahat menevät? Terveydenhuolto, tieverkko, koulut, päiväkodit...kaikki perseellään.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
Jomppa kirjoitti:
Miten hitossa mahtuu yli kolmekymmentä henkilöä tupareihin 80 neliön asuntoon? Onneksi ei ole mun ongelma...ei kun meillähän ne tuparit onkin.


Jep jep... Muistan erään hauskan vappuaaton manskulla. Yksiö ja parhaillaan kymmenen ihmistä jammasi aivan tuskassa ja hyppi sängyllä Van Halenin tahdissa.

Emäntä lakaisi lattiaa tasaiseen tahtiin lasinsiruista ja loppuillasta kerättiin hyvillä mielillä kolehti. Hauskaa oli ja emäntä on vieläkin erittäin hyvä ystäväni.

Tänään saman toisinto eräässä toisessa yksiössä, mutta vieraslistaa tuntevana määrä ei korvaa laatua eikä "nuorta hulluutta". Silti parhaillaan helposti 12-15 välissä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
SamSpade kirjoitti:
Sitten syyhyn miksi ilmastointi yleistyi täällä vasta 2000-luvun taitteessa. Yksinkertaisesti verosyistä. Valtio on aikaisemmin verottanut lisälaitteita, kuten ilmastointia, autoveroa vastaavalla prosentilla. Ilmastointi on siis todellakin ollut hävyttömän kallis lisävaruste aikanaan...
Kah, uutta tietoa.. Tyhjentävä vastaus. Ei siis ihme että tätä ikivanhaa keksintöä ei ole ollut edes kalliimman hintaluokan kärryissä vielä kymmenen vuotta sitten.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Simon kirjoitti:
OItse pidin kahdet tuparit viime syksynä, ekassa setissä taisi olla 20 vierasta, tokassa 26. Kämpässä neliöitä huimat 34.

Kahdet tuparit ja yhdet häätöbileet?

Mäkin olin joskus opiskeluaikana kavereiden luona tupareissa. Oli hyvät bileet, mutta päättyivät suoraan häätöön. Ilmeisesti se välikatossa villojen seassa rymyäminen ei miellyttänyt naapureita..?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös