Tässä männä keväänä koin paikallisessa Alepassa hyvin samantyyppisen tilanteen:
Mummeli tuli rolliksellaan kauppaan sisään ja siitä sitten vastapalloon ts. kassoilta sisään ostoksia tekemään. Edellä olevat asiakkaat antoivat mummolle pari energiajuomaa kassojen luota, joten ajattelin, että mikäs siinä, vaikka rouva tuleekin kauppaan väärästä suunnasta. Rollaattorikin vielä, ajattelin. Itse seisoin erittäin kapealla käytävällä jonossa lastenvaunujen kanssa, joten tarjouduin antamaan oman paikkani rouvalle jonossa.
Mutta rouvapa ei ollutkaan menossa kassalle, vaan hakemaan muita ostoksia. Luonnollisestihan muuge odotti, että minä siitä lastenvaunujen kanssa peruuttelen pois jonosta, jotta rouva pääsee kulkemaan haluamaansa suuntaan. Nauroi vielä ilkikurisesti päälle, jolloin avauduin kohteliaasti, että yleensähän kauppaan tullaan juuri tuota toista kautta, jotta asioiminen on KAIKILLE mahdollisimman sujuvaa. Eukko vaan totesi, että hän on moottoroidun sängyn vankina toista vuotta ja jalkoja särkee ja elämä on muutenkin niin hankalaa. Ja että tämä sopii HÄNELLE nyt parhaiten. Totesi vielä, että minulla ei ole lainkaan käytöstapoja, kun kohtelen vanhuksia kaltoin.
Tässä vaiheessa mulla alkoi keittää ja totesin aika tiukkaan sävyyn arvon rouvalle, että hänpä se ei olekaan ainoa ihminen kaupassa ja että minulle lapsineni aiheutuu aika paljon haittaa siitä, että peruttelen painavan ostoskorini kanssa vaunuilla pitkin kapeita käytäviä. Rouva totesi uudelleen, että tämä on hänelle helpointa. Rouva haukkui edelleen käytöstapani, jolloin hermostuin ihan totaalisesti ja kysyin, millä lihaksilla hän arvostelee moisen käytöksensä jälkeen muiden käytöstapoja huonoiksi?
No, mä pihisin siinä vittuuntuneena jonossa, kun puoli kauppaa tuijotti mua vihaisesti. Samat ihmiset mulkoilivat juuri muutamaa minuuttia aikaisemmin minua vihaisesti, kun aiheutin vaunuineni heille haittaa. Kaiken huippu oli se, että kun vihdoin pääsin kaupasta ulos, näin kun mummo oli sisääntuloportin luona hakemassa maitoa... eli näytti siltä, että arvon rouvan tarkoitus oli saada vain huomiota tai yksinkertaisesti vittuilla muille.
Ihmettelenkin siis, miksi ne ihmiset, jotka usein ovat kaikkein huonoimmassa jamassa eivät pidä itsestään suurta meteliä, vaan ovat kohteliaita eivätkä halua lisähuomiota. Nämä muka-sairaat ja yksinäiset sen sijaan messuavat ja kohtelevat muita huonosti. Ja kokemusta on kaupan alalta, joten omaan aika vankan kokemuksen tämän mummelin tyyppisistä ihmisistä. Eipä näyttänyt meno rollaattorista huolimatta kovinkaan vaikealta, jota voisi kuvitella, kun kerran on oikein sidottu sänkyyn. Lisäksi ihmettelen, että menetin mummon kanssa malttini. Ja ihmettelenpä vielä, miksi me aikuiset ihmiset suvaitsemme huonoa kohtelua sen varjolla, että joku on eläkeläinen. Kun se kunnioitus ei sitten oikein näy käytännössä muuten mitenkään, esim. busseissa tai ratikoissa paikan antamisena tai muuten vanhusten hoitona. Ihme nöyristelyä, enkä aio jatkossakaan sietää moista, edes vanhuksilta. "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan"...