Ihmettelyketju

  • 6 392 447
  • 38 807

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
MotoGp-kilpailun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa kisassa toiseksi ajanut Simonchelli tai muu vastaava. Karmeaa englantia puhuu! "öö ai traid öö breik too fast öö i was in the corner öö and hit öö but öö in tuu läps to go öö veri windi"

Luulisi että urheilumaailman huipulla oleva henkiö osaisi englantia edes jonkin verran. Tai kun tiedostetaan että lahjat ovat alle Häkkisen, otettaisiin vaikka jotain yksityisopetusta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tämä ei todellakaan ole kirjoitettu millään pahalla Hollantia kohtaan, mutta ihmettelen todella sitä, että miten Hollanti aina hyytyy tosipeleissä jalkapallossa? Edellisten kisojen finaalikaksikkoa vastaan kahdessa ensimmäisessä pelissä voitot 7-1 -maalierolla ja sitten tappio Venäjälle jatkoajalla 3-1 -maalein. Miksi Hollanti ei pystynyt pelaamaan samalla intensiteetillä kuin Italiaa tai Ranskaa vastaan tai jos pystyikin, niin miksi Venäjä korjasi voiton? Saksa-Hollanti -finaalia tässä salaa toivoin, mutta samalla myös epäilytti, että riittääkö Hollannin vire loppuun asti ja taas vaihteeksi ei riittänyt.

Ikuisena Hollannin fanina voin vain todeta: Hollanti on futikselle samaa kuin Suomi jääkiekolle..
Aina hyydytään juuri kun pitäisi ratkaista.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
MotoGp-kilpailun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa kisassa toiseksi ajanut Simonchelli tai muu vastaava. Karmeaa englantia puhuu! "öö ai traid öö breik too fast öö i was in the corner öö and hit öö but öö in tuu läps to go öö veri windi"

Luulisi että urheilumaailman huipulla oleva henkiö osaisi englantia edes jonkin verran. Tai kun tiedostetaan että lahjat ovat alle Häkkisen, otettaisiin vaikka jotain yksityisopetusta.

Moottoripyöräilyssä tuo on varsin yleistä erityisesti pienissä luokissa ajavien italialaiskuskien kohdalla. Nämä kun pärjäävät talleissaan liki aina äidinkielellään, eikä englannin opetteleluun ole varsinaisesti tarvetta. Muistelisin, että lehdistötilaisuuksissa on usein nähty tulkkikin näille herroille.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Moottoripyöräilyssä tuo on varsin yleistä erityisesti pienissä luokissa ajavien italialaiskuskien kohdalla. Nämä kun pärjäävät talleissaan liki aina äidinkielellään, eikä englannin opetteleluun ole varsinaisesti tarvetta. Muistelisin, että lehdistötilaisuuksissa on usein nähty tulkkikin näille herroille.
Sama homma nuorilla japanilais-kuljettajilla. Englanti on usein aivan kaameaa, sikäli kun sitä osataan ollenkaan. Englanninkielinen osuus lehdistötilaisuudesta on yleensä hyvin lyhyt verrattuna kuljettajien äidinkieleen.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Hämmästyttävää, kuinka voivat jotkut pystyä elämään ihan eristyksissä muusta maailmasta. Onnistuu ainakin Amazonin viidakossa näköjään: Uncontacted tribe photographed near Brazil-Peru border. Pitäkööt paratiisinsa ja muut pysyköön poissa.
Samaa uutista ihmettelin... Väkisinkin skeptisyys hiipii mieleen tuota lukiessa. Aika hyvin järjestetty huijaus tosin, jos jollain on tässä rahat pelissä :)
Ilmeisesti en ollut turhaan skeptinen ;)

http://iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1547681
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Siiri "Killerin Siiri" Nordin oli äsken the Voicella ja whattafuck, onpa plösö!? On lihonut noin 15 kg sitten Naughty Boyn!
 

Wilson-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Ihmettelen tässä sitä, että miten pitäisi taiteilla postinumero englantiin lähtevään tilaukseen? mitään ei tuo kauppa tunnu hyväksyvän lähtien ihan perus numerosta (suomensisäiset toimitukset) Löytyisikö keneltäkään ratkaisua ongelmaani?
 

Wilson-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Ihmettelen tässä sitä, että miten pitäisi taiteilla postinumero englantiin lähtevään tilaukseen? mitään ei tuo kauppa tunnu hyväksyvän lähtien ihan perus numerosta (suomensisäiset toimitukset) Löytyisikö keneltäkään ratkaisua ongelmaani?

Taistelu senkun jatkuu... Nyt olisi kyllä hyvät neuvot kullan arvoisia. suurkiitos sille joka pulmani ratkaisee.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Se on noilla naisilla aina, kun rekisteröi parisuhteensa, niin lihoaa sen 15 kiloa...
Jep, ei niitä flanellipaitoja myydä minään kokona 36.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Palataanpa aiheeseen, vaikka vähän viiveellä, kun näin kesällä ei tule jatkuvasti netissä hengailtua. Eli
Energiajuomat halutaan kieltää alaikäisiltä.
Maa- ja metsätalousministeriön neuvottelevan virkamiehen Anne Haikosen mukaan laki ei anna myymälöille oikeutta kieltäytyä myymästä varoitustekstein varustettuja juomia, makeisia, purukumeja tai karkkeja lapsille. Hän ei pidä myyntiehtojen kiristämistä tarpeellisena.

Jaa? Minä kun luulin, että sopimusvapauteen kuuluu mm. se, tekeekö sopimuksen (eli tässä tapauksessa kaupan) vai ei. Ilmeisesti sitten ei. Olisiko sitten ikään perustuvaa lainvastaista syrjintää tuotteesta, jota ei suositella lapsille?
Et ole tainnut alkoholin myymisestä koskaan kuulla puhuttavan?

Ja jos nyt jotenkin koittaisitkin perustella mielipiteitäsi, niin vinkiksi voin kertoa että alaikäisten oikeustoimikelpoisuus ja sitä kautta oikeus solmia juridisesti päteviä sopimuksia on kovin vajaa, joten en suosittele sitä käyttämään argumentoinnin pohjana.
Alkoholin myymisestä on oma lakinsa (ikärajoineen), joten sen vertaaminen tähän on irrelevanttia. En myöskään perustellut mielipidettäni alaikäisten vajaalla oikeustoimikelpoisuudella, vaan kauppiaan sopimusvapaudella.

Niin, lainaamassasi viestissä taisi ihmettelyn aiheena olla se, mikseivät kaupat voisi kieltäytyä myymästä noita varoitustekstillisiä energiajuomia lapsille?

Tuon virkamiehen lausunto vaikuttaa minustakin aika ihmeteltävältä; luulisi, että kauppojen ei olisi pakko myydä mitään kenellekään.
Tämän minäkin ottaisin lähtökohdaksi.

Sen enempää asiaa tutkimatta voisi kuvitella sen täyttävän syrjinnän tunnusmerkistön. Elinkeinotoiminnassa syrjitään tiettyjä asiakkaita ilman hyväksyttävää syytä. Huomautan tosin, että en rikosnimikkeen tunnusmerkistöihin sen lähemmin ole tutustunut, kunhan oli mieleen jäänyt joltain luennolta pyörimään, joten hyväksyttävän syyn täyttymisen yleiset kriteerit eivät ole tiedossa.
Silloin niissä tuotteissa pitäisi sitten olla juuri tuo ehto eli "lapsilta kielletty" merkittynä.
Yleisesti ottaen terveen järjen käyttö on sallittua. Vastuullinen kauppias ei myy esim. tulitikkuja ja kanisterillista bensaa natiaisille. Ei myöskään esim. puukkoa alle kouluikäiselle. Muistelisin jonkun bensa-aseman kieltäytyneen myymästä Sinolia/Marinolia tms. vaaralliseksi päihteeksi soveltuvaa ainetta ns. densoille, kun epäilys aineen väärinkäytöstä on ollut ilmeinen.

Pitipä sitten katsoa finlex.fi:stä
RL 11:11§: Joka elinkeinotoiminnassa, ammatin harjoittamisessa, yleisönpalvelussa, virkatoiminnassa tai muussa julkisessa tehtävässä taikka julkista tilaisuutta tai yleistä kokousta järjestettäessä ilman hyväksyttävää syytä
1) ei palvele jotakuta yleisesti noudatettavilla ehdoilla,
jne...

Minä ainakin näkisin, että "ei suositella lapsille" -tarra on hyväksyttävä syy olla myymättä energiajuomaa lapsille.
edit. pikkuviilausta
 
Viimeksi muokattu:

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Tänään tuli ihmeteltyä huoltoasematoimintaa. Oli joku rouva päättänyt ensin tankata autonsa ja sitten lähteä huoltoaseman myymälään ostoksille ilman, että siirtää autoaan tankkauspisteeltä parkkipaikalle. Huoltoasemalla oli kaksi tankkauspaikkaa ja siinä sitten jonotettiin yhdelle ja odoteltiin, että rouva saa sisällä ostoksensa suoritettua ja jaksaa tulla siirtämään autonsa tankkauspaikalta pois, jotta saadaan molemmat käyttöön.
 

J.Petke

Jäsen
Ihmettelen vanhuksia. Olin taannoin ruokakaupassa ennen työpäivää hakemassa eväitä. Jonoa oli useamman asiakkaan verran ja eräs mummo päättää tulla ulko-ovelta suoraan kassalle palauttamaan pullon.

Myyjä sanoi kohteliaasti, että minulla on tässä asiakkaita.

Mummo sanoi, että "minäpä menen tähän jonoon sitten" ja katsoi väliä mihin kiilaa.

Mummo katsoi minua ja tuumasi, että "pojalla taitaa olla kiire"

Sanoin "jep, töihin pitäisi keretä"

Mummo kiilasi keskelle jonoa minun taakseni rullaattorillaan ja punkesikin sen verta tehokkaasti, että minun oli siirryttävä sivumpaan jonottamaan.

Lopulta mummo pääsi kassalle ja lähti kassaneidin kanssa palauttamaan pullon automaattiin. Olin ulko-ovilla kun kuulin samalla lauseen mummon suusta "minkäs merkkisiä hiusvärejä täällä teillä on". Röyhkeitä ovat perkeleet. Minä olisin ainakin kassaneitina sanonut, että en minä tästä pääse lähtemään, etsikää joku toinen myyjä. Ja näitä eläkeläisiähän riittää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Energiajuomat halutaan kieltää alaikäisiltä.
Maa- ja metsätalousministeriön neuvottelevan virkamiehen Anne Haikosen mukaan laki ei anna myymälöille oikeutta kieltäytyä myymästä varoitustekstein varustettuja juomia, makeisia, purukumeja tai karkkeja lapsille.
Eli Alkoholin myymisestä on oma lakinsa (ikärajoineen), joten sen vertaaminen tähän on irrelevanttia.
Toisen tuotteen myymisen rajoittamisesta on (jo) laki olemassa, toisen kohdalla se vielä puuttuu ja sellainen tarvitaan jotta myymälät voivat kieltäytyä myymästä tuotetta. Hyvin relevanttia.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen vanhuksia...

Tässä männä keväänä koin paikallisessa Alepassa hyvin samantyyppisen tilanteen:

Mummeli tuli rolliksellaan kauppaan sisään ja siitä sitten vastapalloon ts. kassoilta sisään ostoksia tekemään. Edellä olevat asiakkaat antoivat mummolle pari energiajuomaa kassojen luota, joten ajattelin, että mikäs siinä, vaikka rouva tuleekin kauppaan väärästä suunnasta. Rollaattorikin vielä, ajattelin. Itse seisoin erittäin kapealla käytävällä jonossa lastenvaunujen kanssa, joten tarjouduin antamaan oman paikkani rouvalle jonossa.

Mutta rouvapa ei ollutkaan menossa kassalle, vaan hakemaan muita ostoksia. Luonnollisestihan muuge odotti, että minä siitä lastenvaunujen kanssa peruuttelen pois jonosta, jotta rouva pääsee kulkemaan haluamaansa suuntaan. Nauroi vielä ilkikurisesti päälle, jolloin avauduin kohteliaasti, että yleensähän kauppaan tullaan juuri tuota toista kautta, jotta asioiminen on KAIKILLE mahdollisimman sujuvaa. Eukko vaan totesi, että hän on moottoroidun sängyn vankina toista vuotta ja jalkoja särkee ja elämä on muutenkin niin hankalaa. Ja että tämä sopii HÄNELLE nyt parhaiten. Totesi vielä, että minulla ei ole lainkaan käytöstapoja, kun kohtelen vanhuksia kaltoin.

Tässä vaiheessa mulla alkoi keittää ja totesin aika tiukkaan sävyyn arvon rouvalle, että hänpä se ei olekaan ainoa ihminen kaupassa ja että minulle lapsineni aiheutuu aika paljon haittaa siitä, että peruttelen painavan ostoskorini kanssa vaunuilla pitkin kapeita käytäviä. Rouva totesi uudelleen, että tämä on hänelle helpointa. Rouva haukkui edelleen käytöstapani, jolloin hermostuin ihan totaalisesti ja kysyin, millä lihaksilla hän arvostelee moisen käytöksensä jälkeen muiden käytöstapoja huonoiksi?

No, mä pihisin siinä vittuuntuneena jonossa, kun puoli kauppaa tuijotti mua vihaisesti. Samat ihmiset mulkoilivat juuri muutamaa minuuttia aikaisemmin minua vihaisesti, kun aiheutin vaunuineni heille haittaa. Kaiken huippu oli se, että kun vihdoin pääsin kaupasta ulos, näin kun mummo oli sisääntuloportin luona hakemassa maitoa... eli näytti siltä, että arvon rouvan tarkoitus oli saada vain huomiota tai yksinkertaisesti vittuilla muille.

Ihmettelenkin siis, miksi ne ihmiset, jotka usein ovat kaikkein huonoimmassa jamassa eivät pidä itsestään suurta meteliä, vaan ovat kohteliaita eivätkä halua lisähuomiota. Nämä muka-sairaat ja yksinäiset sen sijaan messuavat ja kohtelevat muita huonosti. Ja kokemusta on kaupan alalta, joten omaan aika vankan kokemuksen tämän mummelin tyyppisistä ihmisistä. Eipä näyttänyt meno rollaattorista huolimatta kovinkaan vaikealta, jota voisi kuvitella, kun kerran on oikein sidottu sänkyyn. Lisäksi ihmettelen, että menetin mummon kanssa malttini. Ja ihmettelenpä vielä, miksi me aikuiset ihmiset suvaitsemme huonoa kohtelua sen varjolla, että joku on eläkeläinen. Kun se kunnioitus ei sitten oikein näy käytännössä muuten mitenkään, esim. busseissa tai ratikoissa paikan antamisena tai muuten vanhusten hoitona. Ihme nöyristelyä, enkä aio jatkossakaan sietää moista, edes vanhuksilta. "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan"...
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Ja ihmettelenpä vielä, miksi me aikuiset ihmiset suvaitsemme huonoa kohtelua sen varjolla, että joku on eläkeläinen. Kun se kunnioitus ei sitten oikein näy käytännössä muuten mitenkään, esim. busseissa tai ratikoissa paikan antamisena tai muuten vanhusten hoitona. Ihme nöyristelyä, enkä aio jatkossakaan sietää moista, edes vanhuksilta. "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan"...

Samaa mieltä.
"Vanhempia pitää kunnioittaa" on suurinta huttua mitä voi suustaan päästää..
Kunnioitus pitää ansaita, niin vanhan kun nuorenkin.
Tuo viimeinen lausehan sen kiteyttää, tosin olen monesti pitänyt vaan suuni kiinni vanhuksien kohdalla, en kunnioituksesta..
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihmettelen sitä että ihmiset vaativat usein elämältä hirveästi, mutta elämä ei vaadi meiltä juuri mitään.

Ihmettelen myös tätä unettomuutta ja halua lähteä kävelemään ulos aurinkoa vastaan.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Ihmettelen miten en oo sammunut vaik oon juonnut. Enemmän kuin mies muistiin. No onneks kalsarikänniketju on tallella. Sinne vois kirjoitella jotakin syvällistä.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhukset ihmetyttää täälläkin. Tai se miten joillekin puolisokeille papparaisille kortti on vielä annettu. Eilen kaupan parkkipaikalla lähdin peruuttamaan autoani pois kun huomaan jo yli puolen välin jälkeen kun joku pappa siinä takana lähtee myös peruuttamaan. Yhtään ei katso onko siellä takana jo auto. Itse pysähdyn ja huomaan ettei se mitään tajua ja hetken jopa mietin annanko kolahtaa vaan, saisi uutta peltiä. En kuitenkaan viitsinyt, tuskin se pappa olisi sitäkään huomannut. Joten äkkiä ykkönen päälle ja takaisin omaan ruutuun.
 

scholl

Jäsen
http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1548903

Julkkisten avioehdoissa sovitaan jopa seksistä ja syöpöttelystä!

Ihmettelen tuota jopa. Siis miten niin jopa. Nuohan ovat perusasioita. Jokainen on varmaan Uunoa katsomalla oppinut jotain avioliittosopimuksista. Ei sen tarvitse olla 30 sivua ja kattaa nakkien keittämistä, mutta totta hemmetissä esim. paino sovitaan ja harrastukset. Ei kai kukaan mene tekemään sopimusta, missä toinen voi muuttua käyttökelvottomaksi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1548903

Julkkisten avioehdoissa sovitaan jopa seksistä ja syöpöttelystä!

Ihmettelen tuota jopa. Siis miten niin jopa. Nuohan ovat perusasioita. Jokainen on varmaan Uunoa katsomalla oppinut jotain avioliittosopimuksista. Ei sen tarvitse olla 30 sivua ja kattaa nakkien keittämistä, mutta totta hemmetissä esim. paino sovitaan ja harrastukset. Ei kai kukaan mene tekemään sopimusta, missä toinen voi muuttua käyttökelvottomaksi.
Tarkennetaan nyt vielä että nyt ovat ihan perusasioita jokaiselle joka eläää kuin Uuno Turhapuro ja siten ottaakin elämänohjeensa Uunolta.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Vantaalaismies kärähti 114. kerran kortitta ajosta

Ilmeisesti jollain ihmeen keinolla toistaiseksi on onnistuttu välttymään onnettomuuksilta, joita mies ennemmin tai myöhemmin tulee aiheuttamaan. Tuossa on oltava taustalla joku pahemman luokan vinksahdus tai sitten aivan megalomaaninen välinpitämättömyys ympäristöä kohtaan. Ihmettelenkin, miksei tuollaisia riskitapauksia toimiteta jonnekin, missä heistä ei ole vaaraa muille.
 

Vladu #79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Tshekki
Ihmettelenpä vain...

Otetaan alkuun esimerkki:

Suomalainen toimittaja haastattelee englanninkielistä henkilöä, tietysti englanniksi, ja kyselee tältä esimerkiksi Suomesta tai suomalaisista (jostain syystä tässä vaiheessa tulee väkisinkin mielikuva Jussi Saarisesta haastattelemassa jotain kanukkipelaajaa jääkiekon mm-kisoissa). No kuitenkin, kun toimittaja mainitsee haastattelussaan vaikkapa Helsingin tai Teemu Selänteen niin hän ääntää ne [helSINkii] tai [tiimu sölaani] (en nyt just muista miten noi painotukset merkittiin). Mutta miksi? Miksei niinkuin me suomalaiset ne sanomme? Kai haastateltavat ymmärtäisivät vaikka äännettäisiin ihan Teemu Teemuna tai Helsinki Helsinkinä? Taivutaanko tässä ihan vapaaehtoisesti englanninkielisten vallan alle vai onko tälle joku muu selitys. Itse olen aina tykännyt englannin kielestä ja sen opiskelusta eikä tämä ole sen kummemmin mikään barrikadille nousu mutta ajattelin kysäistä jos jollakin on tähän joku hyvä selitys. Kiitoksia jo etukäteen ja hyvät viikonloput!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös