Periaatteessa kyllä, mutta sanoisin silti, että isku+lentäminen kenttään aiheuttaa erilaisen reaktion kuin pelkkä suuri adrenaliiniryöppy. Itse olen pari kertaa ollut tilanteessa, jossa on tullut mahdollisuus fyysiseen vahinkoon kuin vaikka rajun taklauksen jälkeen. Molemmilla kerroilla muistan, että jäin makaamaan ainakin 15 sekunnin (tosin ajan taju tuossa tilanteessa muuttuu, enkä ole varma tarkasta ajasta) ajaksi, eikä kroppa oikein totellut ylösnousun käskyjä alussa. Toisella kerralla ei käynyt mitään, toisella olkapää oli lievästi pois paikoiltaan. Itse asiassa paikalleen jääminen maahan saattaa tietyissä tilanteissa olla hyödyllisempää, sillä se signaloi mahdollista avun tarvetta tai se simuloi kuollutta esimerkiksi eläinten kanssa. Tähän perustunee esimerkiksi se ohjeistus, että karhun vastaantullessa kannattaa laskeutua maahan ja teeskennellä kuollutta.Itse asiassa useimmiten kovaa kolausta seuraa välitön adrenaliiniryöppy, joka auttaa ihmisen pakenemaan mammuttia. Tai kolarin jälkeen kävelemään kotiinsa, vaikka tuntia myöhemmin kuolisikin vammoihinsa. Vain kolaus päähän tai "ilmat pihalle" lamauttaa ihmisen. Ja tietysti vaikkapa junan alle jääminen, mutta se nyt on jo eri asia se.
Oman kokemukseni ja esimerkiksi urheilun seuraamisen myötä veikkaisin, että tuo on varsin yleinen ilmiö suurimmalla osalla ihmisistä. Aivot sulkevat hetkellisesti tietoiset lihastoiminnot syystä tai toisesta. Taistele tai pakene -refleksin lisäksi on kolmaskin yleinen vaihtoehto, jähmettyminen (freeze). Kaikilla näistä on adaptiivista hyötyä tilanteesta riippuen. Eri tilanteet oletettavasti laukaisevat erilaiset refleksit näiden suhteen.