Hyvä USA!!

• 10 605
  • 166

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Stolk-2:
"Mielestäni Bush juniori on hoitanut asian niin tyyllikkäästi kuin voi malttia käyttäen."
-En puhunut Daböljuusta, vaan Joe ja Jane Averageista.

"Kaikkien mahdollisuuksien antaminen talibaneille, jotta he luovuttaisivat Osaman oikeudenkäyntiä varten."
-Niin, paitsi todisteiden näyttäminen.

"Mieti samaa tilannetta, jos se tapahtuisi Suomessa."
-Kyllä niitä verenhimoisia sotahulluja olisi täälläkin, kyllä.

"Onko kukaan missään tv-lähetyksissä huutanut kill 'em all huutoja?"
-Auton kannen peittävään tomuun oli kirjoitettu "venage" (aitoamerikkalaisittain tarkoitettu sana oli tietenkin kirjoitettu väärin); moni haastateltu olisi halunnut pommituksia heti seuraavana päivänä; mielipidemittaukset eivät tunne armoa edes talven kohdalla... Kyllä se tiedetään, mikä mieliala siellä melko pitkälle vallitsee. Nationalismi on paha asia.

"Millä estää historian kulku?"
-Well duh. Miten tämä liittyi asiaan "miten estää USAn mielivalta"?

"Millainen maailma olisi nyt jolleivat Eurooppalaiset olisi astuneet Amerikkaan, Afrikkaan tai Aasiaan?"
-Jos tämä oli yhtä kuin "musulmaanit hallitsisivat, sillä Amerikkaa ei olisi", oli argumenttisi yhtä kuin nolla. Historiassa täytyisi tehdä lukemattomia pikku muutoksia, että nykypäivä näyttäisi tietynlaiselta.

"Arvot muuttuvat. Tasa-arvo tarkoitti naisille ennen oikeutta käydä töissä tai edes äänestää tai pääsy lapsen asemasta (holhoaja piti olla 25 ikävuoteen asti). Nykyään se on enemmän epäkohtien oikaisua. Kansanmurhakaan ei ollut oikeastaan rikos ennen toista maailmansotaa."
-Eli jonkin ajan kuluttua se, mitä vaikka Hitler teki, on ihan OK?

"Koloanilismiin ovat syyllisiä myös ottomaanit, persialaiset, kiinalaiset jne."
-Laitetaanpa asiat taas perspektiiviin. Norsu tallasi leijonan, muurahainen tallasi ameeban?

"Jos ohjelmilla tai elokuvilla ei olisi kysyntää, niin niitä ei tehtäisi."
-Älä unohda uusliberaalin kapitalismin yhtä pääsääntöä: "Luodaan kysyntä..."

"Eikö suomalaisten arvojen tuputtaminen muille maille ole kanssa kulttuuriimperealismiä?"
-Ja tätähän me suomalaiset harjoitamme ihan hirveällä syötöllä (sikäli kuin ymmärsin sanan "kulttuuriimperealismi" oikein).

"Orjakauppaa on käyty ammoisista ajoista nykyaikaan asti."
-Ja "two bads makes one good"? Millä logiikalla?

"Ei tarvitsisi kuin edes yrittää, mutta kukaan ei ole sitä yrittänyt."
-Yritimmekö mekään erityisen aktiivisesti, ennen kuin Osamasta tuli koko maailman pop-ikoni?

"Syyria ja Iran"
-Valovuosien päässä Afganistanista ja Saddamlandiasta.

"-Eikö nuo edelliset riitä oikeuteen hakemiseksi."
-Riittävät, mutta nyt puhutaan juuri tästä tapauksesta.

"-On se elämä vaikeata miljardöörillä. Köyhä Osama parka."
-Ja tämä liittyi asiaan... miten?

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
rapsterille vastausta

Kirjoitit :"WPK: Omat mielipiteet kunniaan. En viitsinyt lukea copypastetettuja mielipiteitä toiselta foorumilta. JA-foorum, JA:n käyttäjien mielipiteet, eiks je? "

Aina ei kuule tarvitse keksiä pyörää alusta alkaen uudelleen. Jos satun löytämään (harvinaista kyllä) täysin omia mielipiteitäni vastaavia ,viisaita sanoja, miksen voisi tunnustaa, että tekstin alkuperä on muiden ansiota. Itse asia ei siinä kalpene yhtään. Olen taatusti esittämieni kirjoitusten takana, kuten mainitsin. Joskus sitä ei vaan pysty pukemaan omia ajatuksiaan sanoiksi yhtä hyvin kuin jotkut toiset osaavat.

Bonukseksi tähän loppuun vielä ihan oma muualla julkaistu mielipidekirjoitukseni + yksi toisen henkilön kirjoitus. Jos et "jaksa" lukea mielipiteitä vain sen takia, että ne on jo esitetty muualla, niin itsehän olet valinnut laput silmillesi. Ajatukset eivät ole kertakäyttökamaa.

"(oma vastineeni IS:ssä WTC-päivänä 11.9.)
Juuri kun ollaan "totuttu" yksittäisten hihhulien tekemiin itsemurhaiskuihin mm. Israelissa, niin tänään mentiin astetta pidemmälle pahuudessa. Nyt nämä uskonsankarit pakottivat itsemurhaiskuunsa myös satoja lentomatkustajia ! Täytyy vain todeta, että kyllähän tuommoista uskontoa, joka kannustaa taivasosuuksilla ym. kivalla tuhoamaan itsensä ja muut, täytyy alkaa kohdella siten, kuin tuollainen ideologia ansaitsee - kovalla kädellä.

Muslimit eivät tunnut tulevan toimeen kenenkään kanssa , katsokaa Lähi-Itää (Irak, Iran, Syyria, Israel), Aasiaa (Indonesia, Filippiinit, Pakistan, Afganistan...) , Afrikkaa (Sudan, Algeria, Nigeria,...). Kysehän on siitä, että ko. uskontojärjestelmä ei nykymaailmassa suvaitse alkuunkaan toisinajattelijoita. Ja sitten uskonto oikein kannustaa väkivaltaiseen toimintamalliin erimielisyyksien selvittelyssä. Voisi sanoa, että Islam on nykymaailmalle samanlainen syöpä ja uhka , kuin kommunismi oli 1900-luvulla Neuvostoliiton hajoamiseen asti. Onneksi Venäjä on heräämässä todellisuuteen ja Putin ehdottikin jo yhteistyötä terrorismin (lue: islam-fundamentalistien) taltuttamiseksi. Eiköhän entisen kylmän sodan pääpukarit saa tuloksia aikaan yhteistyöllä.

Mottona olkoon siis Fight fire with fire , koska se on valitettavasti se ainoa kieli, jota alati kasvava ääri-islamilaisuus ymmärtää. Voi olla , että seurauksena on jossain vaiheessa väistämättä suursota, jossa USA ja Venäjä liittolaisineen joutuvat pistämään kaikki peliin, että nämä omaa maailmanvallankumoustaan havittelevat hihhulit saataisiin aisoihin. "Sitä saa mitä tilaa" koskee myös arabivaltioita.

Bushin älykkyydestä jaksetaan kovasti heittää huulta, mutta mieluummin katselen tuommoista höperöä kuin arabimaista tuttuja psykopaattijohtajia. Ajatelkaas jos Saddamilla olisi käytössään USA:n asekapasiteetti... Toivottavasti Kiinakin saadaan vielä mukaan semmoiseen sopimukseen, ettei muslimimaille myydä tarvikkeita joukkotuhoaseiden valmistamiseen. Allahin pojat eivät nimittäin olisi yhtä hempeämielisiä kuin muu maailma, vaan varmasti myös käyttäisivät mahdollisuuksiaan. Eihän heidän kansoillaankaan ole mitään menetettävää, jos kuolevat Jumalan nimessä."

-----------------------------------------
"Ei sota lopu sotaa jatkamalla."

Loppuupas, kun sotaa jatketaan vihollisen tuhoon asti. Kuulostaa kauhistuttavalta, mutta juuri näin toimittiin sodittaessa Natsi-Saksaa vastaan. Onneksi natsismi tuhottiin kokonaan, eikä neuvoteltu rauhasta. Hitlerin kanssakin yritettiin neuvotella, mutta siinä epäonnistuttiin pahasti. Natsismin nousulla oli omat syynsä, mutta kun natsit saivat vallan, se oli menoa. Siinä ei enää diplomatia auttanut, ja miljoonat syyttömät saivat kärsiä.

Sama pätee ääri-islamiin. Tuo fanaattinen ideologia on nyt saavuttanut loistavimman voittonsa, joka inspiroi tuhansia ja taas tuhansia terroristeja uusiin hirmutekoihin. Nyt on liian myöhäistä pohtia ääri-islamin synnyn syitä. Ääri-islam on tuhottava, tai miljoonat syyttömät saavat taas kärsiä. Fanaatikkojen kanssa ei voi neuvotella, sen opettaa meille historia.
16.9.2001 klo 16:17 Keio
-------------------------------------

G

Guest

Viestin lähetti Suomi-Salama

Loysin. Sina uskot siis Bin Ladenin ja Al Qaidan mielestasi todennakoiseen syyttomyyteen siksi, etta jarjesto Bin Ladenin johdolla alusta asti kielsi osallisuutensa WTC-iskuun? Eiko tuo ole hieman naiivia olosuhteet huomioiden? Sen pohjalle olet kehittanyt jarjettomat satusi Illuminaatista ja salaliittoteoriasta. On sinulla ainakin mielikuvitusta, se on todettava. Varmaan mielestasi sitten mainitsemasi Paavo Lipponenkin on salaliittoteoriassa mukana, koko EU luonnollisesti... Miksi kaikki muuten olisivat yksimielisia siita, etta Bin Laden on syyllinen?

Toivon totisesti, etta tarkoituksenasi on vain pitaa hauskaa meidan muiden kustannuksella taalla jo ihan senkin takia, etta nuo alussa jarkevat Raamattu-juttusikin alkavat muistuttamaan yha enemman ja enemman seonneen hihhulin kirjoituksilta. Jos levy on jaanyt paalle, nyt on viimeinen hetki sulkea se.

Minun ei tarvitse heittäytyä väittelyissä henkilökohtaiselle tasolle, sillä katson kasvaneeni ulos sellaisesta Herran Jeesuksen Kristuksen armossa. Toivon että myös muut voisivat välttää tuollaista paheellisuutta, mutta tietäen tämän palstan ja yleensä maailman ilmapiirin se lienee epärealistinen toive.

Edelleenkään et tuonut yhtään konkreettista todistetta Bin Ladenin syyllisyydestä. Kuinka monta kertaa minun pitää toistaa, ettei toisen käden tieto riitä tulisi se sitten mistä suunnalta tahansa.

En pidä Talibaneista sen enempää kuin amerikkalaisistakaan. Molemmat puolet edustavat tämän maailman pahuutta. Siitä huolitatta Bin Laden ja hänen järjestönsä ovat silmissäni syyttömät siihen asti kunnes toisin todistetaan.

Ja edelleen toistan, että VAIKKA Bin Laden olisi syyllinen, niin sekään ei oikeuta näitä pommituksia joista näyttäisivät kärsivän vain siviilit.

Mitä ehdotan ratkaisuksi? Miten olisi kunnon vanhan ajan sota? Mies miestä vastaan? EI raukkamaisia pommituksia siviilien niskaan. Ei tuhansien ihmisten ajamista ulos kodeistaan varmaan kuolemaan. Ei huippumodernien "leikkikalujen" testaamista viattomien kustannuksella. Vaan rehellistä (jos sotaa voi koskaan siksi sanoa) taistelua maastossa.

Tiedän että tämä toive on täysin epärealistinen, mutta se ei poista sitä faktaa että se olisi oikeudenmukaisin ratkaisu tässä tilanteessa. Valitettavasti vain yhden amerikkalaissotilaan henki painaa vaakakupissa enemmän kuin tuhannen afgaanisiviilin. Siksi "operaatio" tulee viedä loppuun mahdollsimman vähin miestappioin. Amerikkalainen kansa ei älähdä niin kauan kun amerikkalaisia sotilaita ei tuoda takaisin puun sisällä. Toivottavasti Jumala vetää Amerikan kansan vastuuseen pahuudestaan. Sillä itse he ovat johtajansa valinneet ja kannattavat heidän linjaansa, joten itse he ovat myös vastuussa Afganistanin kansanmurhasta. Samoin toivon että Jumala vetää Talibanin vastuuseen omista rikkomuksistaan, joihin he kiistämättä ovat syyllistyneet.

Tässä tapahtumassa on vain yksi viaton osapuoli. joka valitettavasti on juuri se joka tilanteesta eniten kärsii.

Olen oikeamielinen mies ja näen asiat niinkuin ne ovat. Pidän kristittynä velvollisuutenani olla aina sorretun, heikon ja viattoman puolella. Muistan mitä Jeesus sanoi heistä Vuorisaarnassaan. Jeesus sanoi, että mitä ikinä teet yhdelle näistä sinun vähimmistä veljistäsi, sen sinä teet Minulle. Jokaisen kristityn tulisi nähdä jokaisessa viattomassa, kärsivässä ja sorretussa ihmisessä Jeesus valepuvussa. Sillä Jeesus oli itsekin viaton, kärsivä ja sorrettu. Ei maailma häntä ymmärtänyt eikä se osannut ottaa häntä vastaan.

Jatkan noista profetioista myöhemmin.

Viestin lähetti Jagr68
Ja edelleen toistan, että VAIKKA Bin Laden olisi syyllinen, niin sekään ei oikeuta näitä pommituksia joista näyttäisivät kärsivän vain siviilit.

Valitettavasti, Taleban käyttää siviilejä kilpenä omia sotilastukikohtia suojatakseen. Talebanin pitäisi evakoida siviilit sotilaskohteiden läheisyydestä. Miksi näin ei tapahdu? Koska Talebanin sotilastukikohdista ei jäisi kiveä kiven päälle, jos siviilit olisivat evakoitu! Se on sodan käyntiä ja se on julmaa sodankäyntiä - eikä siitä voi syyttää, kuin talebaneja.

Viestin lähetti Jagr68
Mitä ehdotan ratkaisuksi? Miten olisi kunnon vanhan ajan sota? Mies miestä vastaan? EI raukkamaisia pommituksia siviilien niskaan. Ei tuhansien ihmisten ajamista ulos kodeistaan varmaan kuolemaan. Ei huippumodernien "leikkikalujen" testaamista viattomien kustannuksella. Vaan rehellistä (jos sotaa voi koskaan siksi sanoa) taistelua maastossa.

Lue nyt herran jumala yksi "VANHAN AJAN SOTAA" käsittelevä historian kirja. Jollet viitsi lukea koko kirjaa - opettele vaikka siviiliuhrien arvioidut määrät kussakin "VANHAN AJAN SODASSA".

Ja yritä ymmärtää, että kaikki nämä ns. siviilit olisivat, mahdollisen maajoukkojen hyökätessä, hampaisiin asti aseistettu ja taistelisivat Taleban-johdon käskystä hyökkääjää vastaan. Nämä juuri kävelemään oppineiden lasten lelurynkyt olisivat oikeita ja vanhat naiset kantaisivat aseita siinä kuin raavaat miehetkin.

Se olisi tietenkin positiivista ettei, nämä persereiät pääsisi enää puhumaan "siviiliuhreista".

Viestin lähetti Jagr68
Olen oikeamielinen mies ja näen asiat niinkuin ne ovat. Pidän kristittynä velvollisuutenani olla aina sorretun, heikon ja viattoman puolella. Muistan mitä Jeesus sanoi heistä Vuorisaarnassaan. Jeesus sanoi, että mitä ikinä teet yhdelle näistä sinun vähimmistä veljistäsi, sen sinä teet Minulle. Jokaisen kristityn tulisi nähdä jokaisessa viattomassa, kärsivässä ja sorretussa ihmisessä Jeesus valepuvussa. Sillä Jeesus oli itsekin viaton, kärsivä ja sorrettu. Ei maailma häntä ymmärtänyt eikä se osannut ottaa häntä vastaan.

Uskon sokaisema mies sinä olet!

Viestin lähetti Jagr68

Miksi!

Voisit nyt vastata, miksei nämä ennustukset ole pitänyt esim. mustan surman aikoina, ensimmäisen tai toisen maailmansodan aikana - miksi tämä olisi sen "oikeampi"?

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Pysähdytäänpäs hetkeksi

Itse varsinainen aihe on Jagr68:n vuoksi muuttunut Deadly Jesus Horror Show'ksi. Veli todistaa väkevästi. Minua kiinnostaisi lukea erilaisia kantoja Afganistanin sodan oikeutuksesta ilman fairy tale -juttuja Ilmestyskirjan pedoista.

Kolme vaihtoehtoa:

1) Annetaan Jagr68:n olla uskossaan, annetaan olla ilman päivittelyä, ilman minkäänlaisia kommentteja. Annetaan olla. Ei hänen päätään käännetä minkäänlaisella todistelulla. Onko joku joskus kinannut Jehovan todistajien kanssa verenluovutuksesta? No, te tiedätte...

2) Moderaattorit tekevät ihan oman ns. Jumalan Ruoska -kornerin, jossa asiasta kiinnostuneet voivat julistaa ja pauhata. Ihan omassa rauhassaan.

3) Moderaattorit heivaavat uskontoterroristit ensin pelikieltoon ja jos tuomiopäivän saarnaaminen jatkuu, kokonaan hevon höröön. Tämä ei ole ehkä kuitenkaan se paras vaihtoehto.

Ike

G

Guest

Viestin lähetti t4

Lue nyt herran jumala yksi "VANHAN AJAN SOTAA" käsittelevä historian kirja. Jollet viitsi lukea koko kirjaa - opettele vaikka siviiliuhrien arvioidut määrät kussakin "VANHAN AJAN SODASSA".

Kyllä olen tietoinen esim. 2. Maailmansodan siviiliuhreista. Ymmärtänet että en tarkoittanut sitä.

Viestin lähetti t4

Ja yritä ymmärtää, että kaikki nämä ns. siviilit olisivat, mahdollisen maajoukkojen hyökätessä, hampaisiin asti aseistettu ja taistelisivat Taleban-johdon käskystä hyökkääjää vastaan. Nämä juuri kävelemään oppineiden lasten lelurynkyt olisivat oikeita ja vanhat naiset kantaisivat aseita siinä kuin raavaat miehetkin.

Se olisi tietenkin positiivista ettei, nämä persereiät pääsisi enää puhumaan "siviiliuhreista".

Kielenkäyttösi puhuu sinua itseään vastaan, mutta yritän silti pysyä asialinjalla.

Jotenkin minun on vaikea uskoa, että vanhat naiset tai alle 10 vuotiaat lapset pantaisiin rintamalle huippukoulutettuja NATO:n joukkoja vastaan. Asiaa vastaan puhuu sekin, että Taleban KIELTÄYTYI vapaaehtoisten ja täysikuntoisten pakistanilaismiesten sotilaallisesta avusta. Heidän mukaansa heillä on jo tarpeeksi miesvoimaa vastata amerikkalaisten mahdolliseen maahyökkäykseen. Mielipiteesi on naiivi, kaikella kunnioituksella.

Ja yritä päästä eroon tuosta vihastasi. Etkö tiedä, mitä Raamattu sanoo: "Ei väellä ja voimalla vaan minun sanallani, sanoo Herra Sebaot."

Viestin lähetti t4

Uskon sokaisema mies sinä olet!

En käyttäisi tuollaista sanontaa. Jeesus Kristus on Tie, ja joka sen on löytänyt, on löytänyt elämän. Vilpittömästi toivon että sinäkin sen voisit kokea, ystäväni :)

Viestin lähetti t4

Voisit nyt vastata, miksei nämä ennustukset ole pitänyt esim. mustan surman aikoina, ensimmäisen tai toisen maailmansodan aikana - miksi tämä olisi sen "oikeampi"?

En ymmärrä mitä tarkoitat. Miksi viittaat mustaan surmaan, kun käsittääkseni en ole siitä mitään maininnut? Siis kerro mikä ennustus sinusta pitäisi viitata mustaan surmaan ja millä tavalla se ei ole pitänyt paikkaansa?

G

Guest

Re: Pysähdytäänpäs hetkeksi

Viestin lähetti Eisenhower
Itse varsinainen aihe on Jagr68:n vuoksi muuttunut Deadly Jesus Horror Show'ksi. Veli todistaa väkevästi. Minua kiinnostaisi lukea erilaisia kantoja Afganistanin sodan oikeutuksesta ilman fairy tale -juttuja Ilmestyskirjan pedoista.

Kolme vaihtoehtoa:

1) Annetaan Jagr68:n olla uskossaan, annetaan olla ilman päivittelyä, ilman minkäänlaisia kommentteja. Annetaan olla. Ei hänen päätään käännetä minkäänlaisella todistelulla. Onko joku joskus kinannut Jehovan todistajien kanssa verenluovutuksesta? No, te tiedätte...

2) Moderaattorit tekevät ihan oman ns. Jumalan Ruoska -kornerin, jossa asiasta kiinnostuneet voivat julistaa ja pauhata. Ihan omassa rauhassaan.

3) Moderaattorit heivaavat uskontoterroristit ensin pelikieltoon ja jos tuomiopäivän saarnaaminen jatkuu, kokonaan hevon höröön. Tämä ei ole ehkä kuitenkaan se paras vaihtoehto.

Ike

1. Etkö huomannut, että minulta nimenomaan pyydettiin esimerkkejä niistä Raamatun profetioista jotka ovat toteutuneet? Joten tein työtä käskettyä ja annoin niitä melkoisen litanian. Toistaiseksi kommentointi niitä kohtaan on ollut vähäistä, jonka syyn saatan arvata. Pidän itseäni etuoikeutettuna saadessani välittää tietoa Jumalan sanasta niille jotka eivät siitä tiedä, onkoonkin että oma tietämykseni ja oppineisuuteni on vasta lapsen kengissä, johtuen siitä vähäisestä mutta siunatusta ajasta, jonka olen saanut viettää tutkien Herran sanaa. Mutta oppia ikä kaikki. Tieto ja oppi lisääntyy sitä mukaa kun asian parissa viihtyy, ja viihtyminen ei tässä tapauksessa ole ongelma, sillä rakastan Herraa, minun Jumalaani, sekä Jeesusta Kristusta, minun Vapahtajaani. :)

2. Olet varmaan myös huomannut, etten ole esittänyt omia näkemyksiä uskosta muualla kuin yhdessä viestiketjussa kerrallaan. En usko, että tämä yksi viestiketju vie kovin tuntuvaa määrää Jatkoajan kapasiteetista, jos sallit esittää tällaisen sarkastisen mielipiteen. Joten uskon että sinulla eikä muillakaan ole asian kanssa ongelmaa, sillä kielenkäyttöni ei ole rumaa eikä karkeaa vaan pyrin tekemään parhaani etten loukkaisi muita sanoillani ja mielipiteilläni. Minua sen sijaan saa arvostella ja panetella, sillä henkilökohtaiset loukkaukset eivät satu minuun. Päinvastoin, pidän kunniana kärsiä loukkauksia Herrani tähden, jonka esimerkin meille jätti arvostettu apostoli Paavali. Mikäli et halua lukea mielipiteitäni kyseisestä asiasta, voit vapaasti valita olla lukematta tätä viestiketjua. Tosin toivon, ettet niin tekisi.

3. En näe mitään syytä pelikieltoon itseni kohdalla. Jos joku toisin voi osoittaa, niin kertokoon sen minulle.

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Jagr68

Olen oikeamielinen mies ja näen asiat niinkuin ne ovat.

Jokainen näkee asiat omalla tavallaan. Henkilökohtaiseen näkemykseen vaikuttavat oman ajattelutavan lisäksi ennakkokäsitykset, joiden mukaiseksi ihmisen mieli ketterästi muokkaa näkemänsä tosiasiat.

Toisin sanoen se mikä on totuus sinulle ei välttämättä ole sitä minulle tai jollekin kolmannelle osapuolelle.

Hyvä ! Odotan mielenkiinnolla pääseväni lukemaan sinun näkemyksiäsi profetioiden toteutumisesta, mutta ole ystävällinen äläkä tuputa omia mielipiteitäsi ainoana oikeana totuutena.

(Edit : Korjasin kirjoitusvirheitä)

G

Guest

Viestin lähetti jta

Jokainen näkee asiat omalla tavallaan. Henkilökohtaiseen näkemykseen vaikuttavat oman ajattelutavan lisäksi ennakkokäsitykset, joiden mukaiseksi ihmisen mieli ketterästi muokkaa näkemänsä tosiasiat.

Toisin sanoen se mikä on totuus sinulle ei välttämättä ole sitä minulle tai jollekin kolmannelle osapuolelle.

Asiallinen vastaus. Olen tietysti selvillä siitä, että suurin osa ihmisistä ei usko siihen mihin minä uskon. Saatan joskus sortua paasaamiseen ja saarnaamiseen. Olen huomannut, ettei saarnaaminen yleensä pure niihin jotka eivät koe olevansa saarnan tarpeessa. Tosin kristittynä koen velvollisuudekseni kertoa omasta uskostani mahdollisimman monille. Ehkä en ole siinä kovin taitava tai hienostunut, ainakaan vielä.

Itse uskoon yhteen absoluuttiseen totuuteen. Se on luonnollista, koska uskoon yhteen absoluuttiseen ja ainoaan Jumalaan, joka itse on totuus. Jos Jumalaa taas ei olisi, ei olisi totuuttakaan. Dostojevski sanoi kerran osuvasti: "Jos Jumalaa ei ole, niin kaikki on sallittua eikä millään ole mitään merkitystä." Dostojevskin sanonta oli jyrkkä, enkä tiedä yhdynkö siihen täysin, mutta silti hänellä oli hyvä pointti. Ellei ihminen ole vastuussa teoistaan ja elämästään millekään korkeammalle Olennolle, ei hänen tarvitse myöskään pelätä tekojensa seurauksia. Jos kuoleman jälkeen ei ole mitään, niin miksi murehtia omasta elämästään ja miten sen on elänyt? Jos kaikki on katoavaista, myös sielu, niin mitä väliä sillä on miten me elämämme täällä elämme. Joskus kuitenkin kuolemme, ja silloin kaikki mitä meissä on ollut häviää eikä meitä enää muisteta.

Jos Jumala taas on, niinkuin vakaasti uskon, koko juttu kääntyy päälaelleen. Voimme ajatella, että meille on annettu n. 70 vuotta aikaa osoittaa, olemmeko kelpaavia Jumalan valtakunnan asukkaiksi ja iankaikkiseen elämään. Olemme vastuussa, niin omasta elämästämme, kuin myös lähimmäistemme. Jumala, joka on kaiken yläpuolella ja kaikesta irrallaan, pystyy näkemään sisimpäämme, jopa jokaisen ajatuksemme. Pelottava ajatus! Mutta samalla lohduttava. Hän on luvannut ettei hylkää sitä joka Häneen turvaa.

Minä haluan että Jumala on olemassa. Haluan, ettei Jumala ole kukaan muu kuin se Aabrahamin, Iisakin, Jaakobin ja Jeesuksen Jumala, joka Raamatun kautta ilmoitti itsensä. Vain Israelin Pyhä kelpaa minulle, vain Häntä haluan palvella :).

Viestin lähetti jta

Hyvä ! Odotan mielenkiinnolla pääseväni lukemaan sinun näkemyksiäsi profetioiden toteutumisesta, mutta ole ystävällinen äläkä tuputa omia mielipiteitäsi ainoana oikeana totuutena.

(Edit : Korjasin kirjoitusvirheitä)

Minä taas odotan että joku kommentoisi noita profetioita joita toin esiin. Tuntuu turhauttavalta yksinpuhelulta vain kirjoittaa niitä tänne saamatta niistä kommentteja. Varsinkin kun niitä vielä eritoteen pyydettiin. Jospa sinä voisit kertoa oman mielipiteesi jo esille tuoduista profetioista, niin voimme jatkaa siitä eteenpäin.

Viestin lähetti Jagr68
En ymmärrä mitä tarkoitat. Miksi viittaat mustaan surmaan, kun käsittääkseni en ole siitä mitään maininnut? Siis kerro mikä ennustus sinusta pitäisi viitata mustaan surmaan ja millä tavalla se ei ole pitänyt paikkaansa?

Eli, et edes halua ymmärtää! Et käsittääkseni ole puhunut edellisistä maailmansodistakaan. Kuinka moni uskovainen oli valmis laittamaan päänsä pantiksi maailmanlopun tulosta esim. mustan surman aikana? Siitä on kysymys! jokaiselta aikajaksolta löytyy tapahtumia joita uskovaiset ovat pitäneet maailmanlopun ennustusten toteutumisena. Niin, kauan, kun on ihmisiä on myös sotia, tauteja ja luonnonmullistuksia, joissa ihmisiä kuolee. Ja jokaisen niistä pystyy uskovaisen kieroutunut mieli muuttamaan osaksi suurta maailmanlopun ennustusta.

Maailman loppu tulee varmasti, senhän me kaikki tiedämme(auringon polttoaine loppuu etc.), mutta ei sillä tarvitse olla mitään tekemistä jumalan tai raamatun kanssa.

Mitä, jos ihminen kaikessa järjettömyydessään aloittaa ydinsodan ja käyttää kaikki ydinaseensa aiheuttaen maapallon täydellisen tuhoutumisen? Sehän on teorissa täysin mahdollista. Vai onko se mahdotonta vain sen takia, että raamatussa luvataan jonkun pelastuvan?

Täytyy myöntää, että itse uskon enemmin ihmisen järjettömyyteen, kuin että taivaasta laskeutuisi vanha vihtahousu ja kristus taistelemaan maanpäälle....

ipaz

Jäsen
Viestin lähetti Jagr68

Saatan joskus sortua paasaamiseen ja saarnaamiseen. Olen huomannut, ettei saarnaaminen yleensä pure niihin jotka eivät koe olevansa saarnan tarpeessa. Tosin kristittynä koen velvollisuudekseni kertoa omasta uskostani mahdollisimman monille. Ehkä en ole siinä kovin taitava tai hienostunut, ainakaan vielä.

Hyvä että olet itse huomannut tuon saarnaamisen. Tarkoitan tällä sitä, että sen jälkeen kun löysit Jumalasi olet kirjoittanut (ja samalla, ehkä tahtomattasi, provosoinut) kasakaupalla tekstiä. Mutta koska joukossamme on niin kristittyjä, juutalaisia, ateisteja ym. niin en usko että tuo saarnasi Raamatun ja Jumalan hyvyydestä ja oikeudesta löytää oikeaa pointtiaan täällä. Olen huomannut, että suurin osa tänne kirjoitavista ottavat julistuksesi joko täysin huumorilla tai sitten närkästyvät niistä. Sitäkö haluat?

Viestin lähetti Jagr68

Itse uskoon yhteen absoluuttiseen totuuteen. Se on luonnollista, koska uskoon yhteen absoluuttiseen ja ainoaan Jumalaan, joka itse on totuus. Jos Jumalaa taas ei olisi, ei olisi totuuttakaan. Dostojevski sanoi kerran osuvasti: "Jos Jumalaa ei ole, niin kaikki on sallittua eikä millään ole mitään merkitystä." Dostojevskin sanonta oli jyrkkä, enkä tiedä yhdynkö siihen täysin, mutta silti hänellä oli hyvä pointti. Ellei ihminen ole vastuussa teoistaan ja elämästään millekään korkeammalle Olennolle, ei hänen tarvitse myöskään pelätä tekojensa seurauksia. Jos kuoleman jälkeen ei ole mitään, niin miksi murehtia omasta elämästään ja miten sen on elänyt? Jos kaikki on katoavaista, myös sielu, niin mitä väliä sillä on miten me elämämme täällä elämme. Joskus kuitenkin kuolemme, ja silloin kaikki mitä meissä on ollut häviää eikä meitä enää muisteta.

Minulle taas totuus on se mitä näen ja minkä luotettavat lähteet minulle voivat todistaa. Itse en ole mitenkään vaikuttunut Jumalan olemassaolosta. Ainakaan minuun hän ei ole ottanut yhteyttä, vaikka olen läpikäynyt niin kasteen kuin rippikoulunkin. Olenpa jopa joskus nuoruudessani rukoilutkin. Kuitenkaan en ole huomannut saavani mitään vastausta. Lisäksi jos hyvä Jumala on olemassa, niin maailmassa ei yksinkertaisesti voi olla näin paljon pahuutta! En siis usko Jumalaan.

Ihmisen vastuusta elämästään ja teoistaan. Joku viisas on joskus sanonut, että: "elä jokainen päivä niinkuin se olisi viimeisesi." Niin minä ainakin teen, koska uskon että se viimeinen päivä todellakin on viimeinen ja kaikki loppuu siihen. En edes suunnittele elämääni pidemmälle kuin korkeintaan puoli vuotta kerrallaan, sillä eihän sitä tiedä milloin lähtö tulee. Haluan pitää hauskaa ja nauttia siitä mitä minulla nyt on sillä, kuten sanoin; en usko että kuoleman jälkeen on mitään.

No, jokainen tekee omat valintansa. Silti toivon että hieman himmaat tahtia ja jätät tuon uskon julistamisen vähemmälle. Aihehan taisi olla USA:n iskut Afganistaniin, niiden oikeutus ja toteutus.

Viimeksi muokattu:

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jagr68

Oma suhtautumiseni profetioihin ja ennustuksiin yleensäkin on aika skeptinen.

Niiden heikko kohta on nimittäin ihminen, joka edellä mainitsemallani tavalla itse sitä välttämättä edes tiedostamatta näkee tapahtumissa juuri sen mikä omiin mielipiteisiin parhaiten sopii.

Tästäkin löytyy historiasta lukuisia esimerkkejä. Profetioista ja ennustuksista haettujen maailmanlopun merkkien vuoksi on tehty lukuisia itsemurhia sekä yksin, että suuremmalla joukolla.

Lisäksi valitettavan monet "suuret uskonnolliset johtajat" ovat käyttäneet hyvää lukeneisuuttaan ja ketterää kieltään hyväksi saavuttaakseen henkilökohtaista valtaa ja taloudellista etua juuri noihin samaisiin profetioihin vedoten.

En aio puuttua noihin sinun antamiisi esimerkkeihin, sillä meidän lähtökohtamme ovat liian erilaiset molempia tyydyttävään lopputulokseen pääsemiseksi. Joudumme siis tyytymään siihen, että katselemme asioita eri kannalta ja niin ollen huomiomme kiintyy eri yksityiskohtiin.

Sitten vähän muuta asiaa uskosta ja uskonnoista :

Vahvassa uskossa ei sinänsä ole mitään vikaa, kunhan se ei mene liiallisuuksiin. Lujasti uskovalle ei tietenkään ole olemassa, kuin se yksi totuus ja se hänelle suotakoon niin kauan kuin hän ei päätä alkaa rajoittamaan toisten oikeutta uskoa tai olla uskomatta.

G

Guest

Viestin lähetti t4

Eli, et edes halua ymmärtää! Et käsittääkseni ole puhunut edellisistä maailmansodistakaan. Kuinka moni uskovainen oli valmis laittamaan päänsä pantiksi maailmanlopun tulosta esim. mustan surman aikana? Siitä on kysymys! jokaiselta aikajaksolta löytyy tapahtumia joita uskovaiset ovat pitäneet maailmanlopun ennustusten toteutumisena. Niin, kauan, kun on ihmisiä on myös sotia, tauteja ja luonnonmullistuksia, joissa ihmisiä kuolee. Ja jokaisen niistä pystyy uskovaisen kieroutunut mieli muuttamaan osaksi suurta maailmanlopun ennustusta.

En ota vastuuta muiden uskovaisten sanomisista. Olen tietoinen että Jeesuksen paluuta on odotettu kiihkeästi aina apostolisesta seurakunnasta lähtien ja monet ovat halunneet nähdä maailman tapahtumisssa merkkejä Jeesuksen paluun läheisyydestä. Minä sen sijaan pitäydyn ainoastaan Raamatussa. Esimerkiksi luterilaisten tunnustuskirjoilla tai muinaisten kirkkoisien kirjoituksilla ei ole minulle merkitystä.

Kuitenkin, vasta viimeisinä vuosina ovat Raamatun viimeisetkin profetiat alkaneet toteutua siinä mittakaavassa kuin ne Ilmestyskirjassa ja Danielin kirjassa, sekä muissa profeetallisissa kirjoissa ilmoitetaan. Niihin kuuluvat mm. Israelin valtion muodostuminen (jonka profeetat Aamos ja Jesaja ennustivat yli 2700 vuotta sitten), maailman yhdentyminen (Ilmestyskirja), luonnon laajamittainen saastuminen (Ilmestyskirja), maanjäristysten lisääntyminen (voimakkaat järistykset moninkertaistuivat 1900 luvulla verrattuna 1800-lukuun. Tiedemiehet ennustavat että 2000 luvulla tulemme näkemään jälleen ennätysmäärän voimakkaita järistyksiä. Liipaisimella mm. Japani ja Kalifornia!).
Lisäksi valtakunnan evankeliumin leviäminen kaikkialle maailmaan, jota ennen Jeesus ei voi palata Raamatun mukaan, on toteutunut vasta meidän sukupolvemme aikana. Kun Raamattu keskiajalla oli vain papiston luettavissa eikä tavallinen rahvas sitä saanut käsiinsä, on nykyisin Raamattu käännetty liki 300 kielelle ja sitä lukevat miljardit ihmiset eri puolilla maailmaa. Vielä 150 vuotta sitten kristinuskoa ei ollut viety Kiinaan, Intiaan jne. Nykyisin Kiinassa arvioidaan olevan jopa 100 miljoonaa kristittyä!

On totta, että kristityt ovat aktiivisesti odottaneet Jeesuksen paluuta jo vuosisatojen ajan, ja ovat kerta toisensa jälkeen erehtyneet. Mutta raamatullisia perusteita noille odotuksille ei ole ollut, vaan ne ovat perustuneet ihmisten omaan haluun nähdä Vapahtajansa ja siten ovat johtaneet virheellisiin päätelmiin Ihmisen Pojan paluun ajankohdasta. Sen sijaan tämä aika, meidän aikamme, on se aika jolloin viimeisetkin suuret profeetalliset näyt ovat joko toteutuneet tai koko aikaa toteutumassa kirjaimellisesti.

Jos Jeesus ei palaa elinaikanani niin myönnän että olen erehtynyt. Uskoani se ei sammuta, mutta kertoo sen etten ole tarpeeksi syvällisesti ymmärtänyt niitä ennustuksia jotka koskevat maailman viimeisiä aikoja.

Viestin lähetti t4

Maailman loppu tulee varmasti, senhän me kaikki tiedämme(auringon polttoaine loppuu etc.), mutta ei sillä tarvitse olla mitään tekemistä jumalan tai raamatun kanssa.

Jos oletamme maailmanlopun tapahtuvan auringon sammumisen johdosta menee siihen vielä miljoonia vuosia. Eli aihe ei taida olla vielä ajankohtainen :) Raamatullinen "maailmanloppu" ei tarkoita auringon sammumista, vaan Jumalan yliluonnollista puuttumista maailman tapahtumiin.

Viestin lähetti t4
Mitä, jos ihminen kaikessa järjettömyydessään aloittaa ydinsodan ja käyttää kaikki ydinaseensa aiheuttaen maapallon täydellisen tuhoutumisen? Sehän on teorissa täysin mahdollista. Vai onko se mahdotonta vain sen takia, että raamatussa luvataan jonkun pelastuvan?

Täytyy myöntää, että itse uskon enemmin ihmisen järjettömyyteen, kuin että taivaasta laskeutuisi vanha vihtahousu ja kristus taistelemaan maanpäälle....
[/B]

Ydinsota on hyvinkin mahdollinen tulevaisuudessa, jopa todennäköinen. Vaikka ihmisten teknillinen älykkyys on lisääntynyt melkein potenssissa viime vuosisatojen aikana, niin muuten ihminen on edelleen se sama erehtyväinen Aadam joka poimi kielletyn omenan Eedenissä. Täysivaltainen maapallon tuhoaminen ei ole mahdollista vain teoriassa, vaan myös käytännössä. Jo pelkästään USA:n tai Venäjän ydinkärjet riittäisivät tekemään maailmasta asuinkelvottoman tuhansiksi vuosiksi.

Mutta näin ei tule tapahtumaan. Uskon että joku maa (Todennäköisesti ainakin USA) tulee käyttämään ydinaseita tulevissa tapahtumissa, mutta koko maapallo ei tuhoudu.

Jumalan Henki on pikkuhiljaa poistumassa maan päältä ja se tarkoittaa pahuuden kasvua koko maailman mittakaavassa. Sodat tulevat lisääntymään ja tulemme näkemään ennenkokemattomia joukkoteurastuksia, joissa ei ihmishenkiä säästetä. Mutta jossain vaiheessa Jumala tulee puuttumaan tapahtumien kulkuun. Silloin alkaa uusi aika, jonka profeettojen kuningas Jesaja ennusti 2700 vuotta sitten:

"Silloin taotaan miekat auran teriksi ja keihäät vesureiksi. Yksikään kansa ei enää kohota miekkaa toista vastaan eikä harjoittele sotataitoja" (2:4). Silloin myös "kaikki taistelukentillä tallanneet saappaat, kaikki veren tahrimat vaatteet poltetaan, ne joutuvat tulen ruuaksi" (9:4). "Silloin susi kulkee karitsan kanssa ja pantteri laskeutuu levolle vohlan viereen, vasikka ja leijonanpentu syövät yhdessä laitumella ja pikkupoika on niiden paimenena" (11:6).

Mutta sitä ennen on tapahtuva paljon ikäviä asioita. Suurin osa maailman ihmisistä ei tule pääsemään tähän luvattuun Jumalan valtakuntaan. Jeesuksen mukaan "aniharva pelastuu". Mutta ne jotka pelastuvat, saavat nähdä Herransa ja Jumalansa ja ikuisesti elää siinä Luvatussa maassa, jota Aabrahamille luvattu Kaanaan maa vain kalpeasti esikuvasi.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Jagr:n kirjoitus maailmanlopun ennusmerkeistä sai minutkin heräämään.

Ainoa noista ennustuksista, joka ei millään muotoa palaudu ihmiseen, on tuo maanjäristyshomma. Kuka mahtaa olla tutkinut, että järistykset ovat lisääntyneet?

A) Järistyksiä seurataan nykyään tarkemmin -> enemmän järistyksiä kuin esim. 100 vuotta sitten

B) Järistysalueilla on suurempia kaupunkeja -> enemmän vahinkoja järistyksistä kuin esim. 100 vuotta sitten

C) En edes usko, että tuo järistystutkimus on totta. Kuulostaa niin suoraan Vartiotornista repäistyltä tutkimukselta (joiden kriittisyyttä tieteellisiin faktoihin voidaan epäillä).

Nuo muut palautuvat ihmiseen ja ovat alttiina tulkinnoille. Vai että on maailma yhdistynyt? Höpöhöpö, ainoa, joka tällä hetkellä on yhdistynyt, on Euroopan 11 maata ja nekin ovat enemmän tai vähemmän irtaalla toisistaan. EU:n ja USA:n välillä on kitkerä kauppasota (sota on sotaa, vaikka muoto muuttuu), Aasia ja Amerikka eivät voisi olla kauempana toisistaan. Ja tämä toinen (sanan vieminen), mitäs sitten, kun tuntuu, että kristittyjen määrä vanhassa maailmassa näyttää olevan laskusuunnassa. Jos pikkuisen aikaa odotellaan, niin tullaan tilanteeseen, että kiinalaiset tuovat meille sanan uudestaan. Ahtaasti tulkittuna siis tämäkään profetio ei ole käymässä toteen.

Ja toisekseen, jos otetaan käyttöön symboliikka ennustuksien toteutumisen arvioimiseen, niin myös maailmanloppu voidaan käsittää symbolisesti ja niinpä se on voinut tapahtua jo (jos joku sen niin haluaa tulkita). Symbolisesti maailmanloppu voi tarkoittaa aivan mitä vain.

Mutta tärkein asia on seuraava: Kuvitteletteko te, jotka maailmanloppua ennustelette, ihan oikeasti, että ihminen olisi jotenkin erityisasemassa Maapallolla saatikka sitten maailmankaikkeudessa. Ei herranjumala, pikkuisenkaan jos on tutustunut maailmankaikkeuden (joka luonnollisesti on Jumalan luoma kristittyjenkin mielestä) mittakaavoihin, hautautuu ihminen ja hänen pikku boltsinsa vertauskuvallisesti "hiekanjyväksi Saharaan". Tällä perusteella tämän universaalin voiman tuskin voi olettaa olevansa niin kiinnostunut pelkästään ihmisestä, että Maapallolle maailmanlopun pistäisi - ja jos kyseessä on oikeasti MAAILMANKAIKKEUDEN loppu, niin silloin Maapallolla tapahtuvilla ennusmerkeillä tuskin on mitään käytännön virkaa asiassa.

Aikoinaan ihmisten mielestä Aurinko kiersi Maapalloa ja taivaan tähdet olivat luotu vain koristuksiksi taivaankannelle. Näihin aikoihin tultaessa miltei jokaiselle länsimaiselle ihmiselle on selvää, että Maapallo pyörii hiukkasena Auringon ympärillä ja että Aurinko ei ole kuin tuiki tavallinen tähti muiden tähtien joukossa. Kuinka kauan kestää siihen, että ihminen pääsisi eroon myös kummallisesta ajatuksestaan olla maailmankaikkeuden napa ja kuningas, jonka ympärillä Jumalatkin pyörivät?

Jagr, toivon, ettet vastaa tähän, vaan mahdollisesti vaan pohdit asiaa.

G

Guest

Viestin lähetti Euro71
Jagr:n kirjoitus maailmanlopun ennusmerkeistä sai minutkin heräämään.

Ainoa noista ennustuksista, joka ei millään muotoa palaudu ihmiseen, on tuo maanjäristyshomma. Kuka mahtaa olla tutkinut, että järistykset ovat lisääntyneet?

A) Järistyksiä seurataan nykyään tarkemmin -> enemmän järistyksiä kuin esim. 100 vuotta sitten

B) Järistysalueilla on suurempia kaupunkeja -> enemmän vahinkoja järistyksistä kuin esim. 100 vuotta sitten

C) En edes usko, että tuo järistystutkimus on totta. Kuulostaa niin suoraan Vartiotornista repäistyltä tutkimukselta (joiden kriittisyyttä tieteellisiin faktoihin voidaan epäillä).

Lähde on U.S. Geological Survey Earthquake Report, Boulder, Colorado.

Jos et usko minua niin voit vapaasti vaikka soittaa kyseiseen maantieteelliseen tutkimuslaitokseen ja kysyä asiasta. Tiedemiesten ja asiaan perehtyneiden ihmisten keskuudessa on jo vuosikymmeniä ollut selvää, että maanjäristykset tulevat lisääntymään mitä pidemmälle mennään. Tämä on sopusoinnussa sekä evankeliumeissa että Ilmestyskirjassa ilmoitetun totuuden kanssa, jonka mukaan lopun aikana maanjäristykset ja luonnonmullistukset moninkertaistuvat verrattuna aikaisempiin tapahtumiin.

Coloradossa sijaitsevan tutkimuskeskuksen laskelmien mukaan Vuodesta 1900 vuoteen 1949 esiintyi keskimäärin kolme suurta maanjäristystä vuosikymmenessä. 1950-luvulla kasvua oli jo järkyttävä 9 tappajajäristyksen myötä. 1960-luvulla oli 13, 1970-luvulla 56 ja 1980-luvulla käsittämättömät 74 suurta järistystä. Lopulta 1990-luvulla, jos kasvu jatkuu samanlaisena, koemme 125 suurta tappajamaanjäristystä (tieto oli 1990-luvun alusta, joten lopullista 1990-luvulla tapahtuneiden tappajajäristysten määrää en tiedä. Todennäköisesti se oli kuitenkin reilusti yli 100, joka on ainakin 33 kertaa enemmän kuin keskimäärin vuosina 1900-1949!!!)

Raamattu ilmoittaa lisäksi, että Jumalan tuomio päästää lopulta valloilleen historian suurimman maanjäristyksen sarjana valtavia maanjäristyksiä:

"Ja tuli salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää; ja tuli suuri maanjäristys, niin ankara ja suuri maanjäristys, ettei sen vertaista ole ollut siitä asti, kuin ihmisiä on ollut maan päällä." (Ilm. 16:18)

Voitko kiistää ettei profetia järistysten lisääntymisestä pitäisi paikkaansa?

Viestin lähetti Euro71
Vai että on maailma yhdistynyt? Höpöhöpö, ainoa, joka tällä hetkellä on yhdistynyt, on Euroopan 11 maata ja nekin ovat enemmän tai vähemmän irtaalla toisistaan. EU:n ja USA:n välillä on kitkerä kauppasota (sota on sotaa, vaikka muoto muuttuu), Aasia ja Amerikka eivät voisi olla kauempana toisistaan. Ja tämä toinen (sanan vieminen), mitäs sitten, kun tuntuu, että kristittyjen määrä vanhassa maailmassa näyttää olevan laskusuunnassa. Jos pikkuisen aikaa odotellaan, niin tullaan tilanteeseen, että kiinalaiset tuovat meille sanan uudestaan. Ahtaasti tulkittuna siis tämäkään profetio ei ole käymässä toteen.
[/B]

Kyllä maailma on todellakin yhdistynyt kun sitä verrataan siihen aikaan, kun Johannes kirjoitti muistiin Ilmestyksensä. Silloin ei tiedetty mitään Amerikan ja Australian mantereista, Aasian kansat olivat eurooppalaisille tuntemattomia ja päinvastoin, Afrikassa mustat elivät omissa oloissaan tuntematta tai tietämättä juuri mitään muista roduista ja kansoista. Amerikan intiaanit olivat samoin autuaan tietämättömiä niistä kärsimyksistä, joita valkoinen mies tulisi heille aiheuttamaan.

Nyt pystyt muutamassa tunnissa lentämään vaikka toiselle puolelle maapalloa ja palaamaan samana päivänä kotiisi. Johanneksen aikaan täysin mahdoton ajatus. Pystyt Internetin välityksellä keskustelemaan yhtä lailla japanilaisen ihmisen kanssa kuin oman naapurisi kanssa. Maat käyvät aktiivista kauppaa keskenään. Juuri mikään maa ei enää ole toisista riippumaton, vaan maat ja jopa mantereet ovat muodostaneet omia tiiviitä yhteisöjään jotka ovat riippuvaisia toistensa tuotteista. Länsi ei tulisi toimeen ilman Lähi-Idän ja Venäjän öljyvaroja. Vastaavasti länsimaat vievät omaa tietotaitoaan kehittymättömämpiin maihin (tosin motiivit ovat usein muut kuin vilpitön auttamisen halu). Suomenkaan yhteiskunta ei enää tule toimeen ilman kauppaa muiden maiden kanssa, kuten ehkä vielä joskus 1930-luvulla.

Maailma on kiistämättä yhdentynyt valtavassa mittakaavassa, jos sitä verrataan aikaan 2000 vuotta sitten. Ja maailma tulee yhdentymään vielä paljon lisää nykyisestä, sillä tuleva Maailmanhallitus on jo suunnitteilla ja osittain jo toteutunut. Esimerkiksi EU on vain välivaihe matkalla kohti Uutta Maailman Järjestystä. Esimerkiksi yhteinen valuutta (ei pelkästään Euroopassa vaan koko maailmassa) toteutunee muutaman seuraavan vuosikymmenen aikana. Samoin maailmaa tulee johtamaan yksi ainoa poliittinen, sotilaallinen ja taloudellinen mahti, joka vielä tällä hetkellä on piilossa kulissien takana, mutta joka vetelee naruja ja ajaa maailmaa siihen pisteeseen, jossa se voi nousta valtaan myös julkisesti.

Johanneksen tämäkin profetia on toteutunut kirjaimellisesti. Tuskin voit sitä kiistää, kun ajattelet millainen maailma oli profetian kirjoittamisen aikaan.

Viestin lähetti Euro71
Ja toisekseen, jos otetaan käyttöön symboliikka ennustuksien toteutumisen arvioimiseen, niin myös maailmanloppu voidaan käsittää symbolisesti ja niinpä se on voinut tapahtua jo (jos joku sen niin haluaa tulkita). Symbolisesti maailmanloppu voi tarkoittaa aivan mitä vain.
[/B]

Raamatullisesta maailmanlopusta ja mitä sillä tarkoitetaan ei voi erehtyä. Itse asiassa maailmanloppu on vähän huono termi, sillä Raamatun mukaan kyseessä on vain vanhan ajan päättyminen ja uuden ajan alkaminen. Tosin vanha maailma saa silloin loppunsa, joten termi maailmanloppu hyväksyttäköön tässä yhteydessä.

Viestin lähetti Euro71
Mutta tärkein asia on seuraava: Kuvitteletteko te, jotka maailmanloppua ennustelette, ihan oikeasti, että ihminen olisi jotenkin erityisasemassa Maapallolla saatikka sitten maailmankaikkeudessa. Ei herranjumala, pikkuisenkaan jos on tutustunut maailmankaikkeuden (joka luonnollisesti on Jumalan luoma kristittyjenkin mielestä) mittakaavoihin, hautautuu ihminen ja hänen pikku boltsinsa vertauskuvallisesti "hiekanjyväksi Saharaan". Tällä perusteella tämän universaalin voiman tuskin voi olettaa olevansa niin kiinnostunut pelkästään ihmisestä, että Maapallolle maailmanlopun pistäisi - ja jos kyseessä on oikeasti MAAILMANKAIKKEUDEN loppu, niin silloin Maapallolla tapahtuvilla ennusmerkeillä tuskin on mitään käytännön virkaa asiassa.
[/B]

Raamattu ei missään kohden sano, että ihmiset olisivat Universumin ainoat luodut älylliset olennot. Itse en osaa sanoa, onko muualla avaruudessa elämää, koska en ole koskaan heihin törmännyt :). Miksi Jumala loi Maailmankaikkeudesta näin valtavan? Siihen en todellakaan tiedä vastausta. Ja en edes näe sitä tarpeellisena, sillä se ei koske omaa elämääni millään tavalla. Tiedän vain sen, että tälle pienelle planeetalle Jumala loi olennon, jota hän palavasti rakastaa mutta jota hän myös joutuu rankaisemaan sen synneistä.

Sen sijaan ihminen todellakin on erityisasemassa maapallolla. Jo Mooseksen 1. kirjassa Jumala antaa ihmisen tehtäväksi huolehtia maapallon hyvinvoinnista ja viljellä maata josta hän saisi ruokansa. Vaikka Jumala asetti ihmisen eläinten yläpuolelle ja vaikka ihmisellä on oikeus käyttää eläimiä ravinnokseen sekä palvelijoinaan, niin ihmiselle ei missään kohden annettu oikeutta tuhota luontoa tai kiduttaa sen eläimiä.

Roomalaiskirje sanoo:

" Koko luomakunta yhä huokaa ja vaikeroi synnytystuskissa."

Ihminen on aiheuttanut maailman luonnon saastumisen ja joutuu siitäkin vielä kerran vastaamaan elävän Jumalan edessä.

Missään kohden Raamattua ei sanota, että ns. "maailmanloppu" tarkoittaisi koko Universumin loppua. Itse asiassa sekä Vanha Testamentti että Uusi Testamentti sanovat, että maa luodaan uudeksi. Takaisin siihen täydellisyyden tilaan, jossa Aadam ja Eeva asuivat ennen lankeemustaan. Tähän Luvattuun maahan, jota Aabrahamille luvattu Kaanaan maa symboloi ja esikuvasi, pääsee asumaan Jumalan kansa. Ne, jotka pitivät Jumalan käskyt ja joiden sydämessä ei pahuutta havaittu.

Viestin lähetti Euro71
Aikoinaan ihmisten mielestä Aurinko kiersi Maapalloa ja taivaan tähdet olivat luotu vain koristuksiksi taivaankannelle. Näihin aikoihin tultaessa miltei jokaiselle länsimaiselle ihmiselle on selvää, että Maapallo pyörii hiukkasena Auringon ympärillä ja että Aurinko ei ole kuin tuiki tavallinen tähti muiden tähtien joukossa. Kuinka kauan kestää siihen, että ihminen pääsisi eroon myös kummallisesta ajatuksestaan olla maailmankaikkeuden napa ja kuningas, jonka ympärillä Jumalatkin pyörivät?
[/B]

Näin todella luultiin, myös kristillisen kirkon piirissä. mutta edelleenkään Raamatusta ei löydä tukea tuolle käsitykselle. Missään kohden Raamattua ei sanota, että aurinko kiertää maata tai että maapallo olisi litteä.

Muistakaamme myös ettei Raamattu ole fysiikan, biologian, astronomian tai geologian kirja. Siinä ei myöskään kerrota silakkalaatikon valmistusohjetta. Tai sitä, mitä osakkeita sinun kannattaisi seuraavaksi ostaa. Raamattu on Jumalan puhetta ihmiskunnalle. Pyhässä kirjassa Jumala kertoo ihmiselle sen, mitä Hän näkee tarpeelliseksi. Raamatussa on annettu kaikki ne ohjeet, jotka ihminen tarvitsee päästäkseen jälleen yhteyteen Jumalan kanssa. Mitään muuta tavoitetta Jumalalla ei olekaan ihmiskunnan suhteen. Jumala rakastaa jokaista kadonnutta lammastaan, kuten Jeesuksen paimenvertaus kuvaa. Jumala iloitsee yhdestä katuvasta syntisestä enemmän, kuin 99 hurskaasta.

Viestin lähetti Euro71
Jagr, toivon, ettet vastaa tähän, vaan mahdollisesti vaan pohdit asiaa. [/B]

Anteeksi etten kunnioittanut toivettasi. Varmasti kuitenkin ymmärrät miksi vastasin, jos vastaat minulle tuohon tyyliin (tyylissäsi ei sinänsä ollut mitään loukkaavaa tai väärää, mutta kuitenkin se pakotti minut ottamaan siihen kantaa). :)

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
"Edelleenkään et tuonut yhtään konkreettista todistetta Bin Ladenin syyllisyydestä. Kuinka monta kertaa minun pitää toistaa, ettei toisen käden tieto riitä tulisi se sitten mistä suunnalta tahansa."

Olen todennut jo moneen kertaan, etta perustan vaitteeni Bin Ladenin syyllisyydesta siihen, mita han itse ja hanen terroristijarjestonsa on sanonut sen lisaksi, etten usko mihinkaan mielikuvituksellisiin salaliittoteorioihin, kuten sina. Lantinen maailma on yksimielinen Bin Ladenin syyllisyydesta. Kaikkea todistusmateriaalia ei ole kuitenkaan julkaistu, syykin on selva. Naurettavaa soopaa, etta takana olisi lantisten maiden johtajien oma hanke, mieti nyt hyva mies itsekin vahan! Kriittinen saa ja pitaakin olla, mutta tuo on jo perustelematonta vainoharhaa.

"En pidä Talibaneista sen enempää kuin amerikkalaisistakaan."

Kohtele lahimmaistasi niin kuin haluaisit hanen kohtelevan sinua...

"Ja edelleen toistan, että VAIKKA Bin Laden olisi syyllinen, niin sekään ei oikeuta näitä pommituksia joista näyttäisivät kärsivän vain siviilit."

Tuo kantasi on tullut selvaksi jo ensimmaisella kerralla. En minakaan kannata siviileihin kohdistuvaa karsimysta, mutta raaka totuus on, etta rapatessa roiskuu. On vain nahty, etta fanaatikkojen kanssa eivat neuvottelut auta. On toimittava, ennen kuin islamilainen fundamentalismi levittaytyy ruton tavoin ympari maailmaa. Siina olisi sinunkin kristinuskollasi tukalat paikat.

"Mitä ehdotan ratkaisuksi? Miten olisi kunnon vanhan ajan sota? Mies miestä vastaan? EI raukkamaisia pommituksia siviilien niskaan. Ei tuhansien ihmisten ajamista ulos kodeistaan varmaan kuolemaan. Ei huippumodernien "leikkikalujen" testaamista viattomien kustannuksella. Vaan rehellistä (jos sotaa voi koskaan siksi sanoa) taistelua maastossa."

En tieda, missa maarin olet perehtynyt sodankaynnin strategiaan ja taktiikkaan ja sodankaynnin kulkuun ylipaataan. Otaksuisin kuitenkin, etta ilmeisen vahan... Siksi en viitsi tuota sen kummemmin edes kommentoida.

"Siksi "operaatio" tulee viedä loppuun mahdollsimman vähin miestappioin."

Totta hitossa! Toivo sina rauhassa molemminpuolista veriloylya ja pida sita oikeudenmukaisena, mina toivon mahdollisimman siistia terroristien litistamista mahdollisimman pienin tappioin, etenkin siviilitappioin.

"Toivottavasti Jumala vetää Amerikan kansan vastuuseen pahuudestaan."

Ala tuomitse, ettei sinua tuomittaisi... Pyydat Jumalaasi kostamaan heille, jotka _sinun_ mielestasi ovat vaarin tehneet.

"Tässä tapahtumassa on vain yksi viaton osapuoli. joka valitettavasti on juuri se joka tilanteesta eniten kärsii."

Niin, se on totta. Pieni afgaanilapsi ei varmasti ole syyllinen tilanteeseen, mutta ehkapa hanenkin tulevaisuutensa nayttaa valoisammalta, kunhan Taliban-hallinto syrjaytetaan.

"Olen oikeamielinen mies ja näen asiat niinkuin ne ovat."

Se, joka itsensa korottaa, se alennetaan...

ps. Lopuksi minua kiinnostaisi tietaa, mita uskonlahkoa edustat? Kirkkouskovaiseksi sinua on vaikea kuvitella.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti Jagr68

Muistakaamme myös ettei Raamattu ole fysiikan, biologian, astronomian tai geologian kirja. Siinä ei myöskään kerrota silakkalaatikon valmistusohjetta.
;)

Raamattu on Jumalan puhetta ihmiskunnalle. Pyhässä kirjassa Jumala kertoo ihmiselle sen, mitä Hän näkee tarpeelliseksi. Raamatussa on annettu kaikki ne ohjeet, jotka ihminen tarvitsee päästäkseen jälleen yhteyteen Jumalan kanssa. Mitään muuta tavoitetta Jumalalla ei olekaan ihmiskunnan suhteen. Jumala rakastaa jokaista kadonnutta lammastaan, kuten Jeesuksen paimenvertaus kuvaa. Jumala iloitsee yhdestä katuvasta syntisestä enemmän, kuin 99 hurskaasta.

Juuri näin. Loppujen lopuksi on aivan turha kiistellä ja vääntää profetioista tai muista "sivuseikoista", koska Raamatun pääasiallinen sanoma on, että Jeesus on tuli maailmaan syntisiä pelastamaan. Eri asia sitten on se, että kuka tuntee tarvitsevansa Häntä elämässään. Toivottavasti mahdollisimman moni.

md17

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
jyristyksistä

Jags: "Voitko kiistää ettei profetia järistysten lisääntymisestä pitäisi paikkaansa?"

Asiasta sen kummemmin tietämättä tulee mieleen, että mitenkäs tuo järistysfrekvenssi on vaihdellut esim. välillä 2000 ekr-1900 jkr. Jos järistysfrekvenssi on noussut 1900-luvun alusta 1900-luvun loppuun, niin mitenkähän se tuota profetiaa todistaa, jos pidemmän aikavälin muutoksista ei mitään tiedetä. Kaikki 1900-luvun lopun hirmuiset tappajajäristykset ovat ainakin olleet aika onnettomia yritelmiä niihin järistyksiin verrattuna, jotka aikojan saatossa ovat erinäisiä rotkolaaksoja ym hienouksia aikaan saaneet.
Vai puhuttiinko siellä profetioissa kentien erikseen järistysten määrän tilastollisesta kasvusta erillisenä sadan vuoden ajanjaksona noin 2000 vuotta messiaan ensimmäisen tulemisen jälkeen?

Kunhan tässä pienuudessani ihmettelen...

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
No pakko kai tähän on vastata.

Viestin lähetti Jagr68

Lähde on U.S. Geological Survey Earthquake Report, Boulder, Colorado.
...
Voitko kiistää ettei profetia järistysten lisääntymisestä pitäisi paikkaansa?

Ei ole sellainen asia, jonka aikoisin osoittaa oikeaksi tai vääräksi. Totesin vain, että tuo järistysprofetia on ainoa, joka ei palaudu ihmiseen. Tulkinta on kuitenkin aina subjektiivista - kuinka pitkällä ajalla profetian mukaan järistykset tapahtuvat, onko seuraavana tuleva sen hetken maailman kovin maanjäristys se profetian tarkoittama etc. etc. Kuten joku tuolla aikaisemmin totesi, ennustuksia on sovitettu aina kulloisenkiin maailmantilanteeseen, ensimmäisenä tulee mieleen mm. I ja II maailmansota, ruttoepidemia, Espanjan tauti, AIDS ja Titanic.

Viestin lähetti Jagr68

Kyllä maailma on todellakin yhdistynyt kun sitä verrataan siihen aikaan, kun Johannes kirjoitti muistiin Ilmestyksensä. Silloin ei tiedetty mitään Amerikan ja Australian mantereista...

Nii-in - paljonko on vielä sellaisia asioita, joita emme tällä hetkellä tiedä (tai emme siis vielä laske yhdistymiseen). Maailma yhdistyy koko ajan, mutta sanopas, mikä on se piste, mitä profetiassa tarkoitettiin?

Itse olen seurannut tietokonealaa about 20 vuotta ja pystyn vain toteamaan, että olemme tällä alalla nähneet vasta alkusoiton. Tulevaisuus tulee muuttamaan käsityksemme monestakin asiasta aivan täysin, myös siitä, mitä ihmiskunnan yhdistyminen oikeasti voisi tarkoittaa.

Viestin lähetti Jagr68

Johanneksen tämäkin profetia on toteutunut kirjaimellisesti. Tuskin voit sitä kiistää, kun ajattelet millainen maailma oli profetian kirjoittamisen aikaan.

Kannattaa muistaa, että Johanneksenkin aikoihin maailmassa oli tapahtunut jo paljon yhdistymistä (Rooma, Egypti), joten aivan uusi asia se ei ollut silloinkaan.

Viestin lähetti Jagr68

Raamatullisesta maailmanlopusta ja mitä sillä tarkoitetaan ei voi erehtyä. Itse asiassa maailmanloppu on vähän huono termi, sillä Raamatun mukaan kyseessä on vain vanhan ajan päättyminen ja uuden ajan alkaminen. Tosin vanha maailma saa silloin loppunsa, joten termi maailmanloppu hyväksyttäköön tässä yhteydessä.
...ja...
Viestin lähetti Jagr68

Missään kohden Raamattua ei sanota, että ns. "maailmanloppu" tarkoittaisi koko Universumin loppua. Itse asiassa sekä Vanha Testamentti että Uusi Testamentti sanovat, että maa luodaan uudeksi.

Tarkoitat siis, että Raamatun kuvaus tulee toteutumaan sellaisenaan? Järistyksiä, ukkosta, ihmiset kerätään yhteen, erotellaan taivaaseen menevät jne. Kuten sanoit, tämä siis koskenee vain Maapalloa eikä todellakaan koko universumia. Eikä mitään symboliikkaa, ei yhtään tippaa?

Miltähän tämä operaatio näyttää, jos satut katselemaan sitä avaruusasemalta tai Kuusta tai jostain toisesta paikasta? Kuinka iso maan päälle astahtava Jumala on, näkyykö se Kuuhun saakka? Mistä se tulee, avaruudesta, maan sisuksista vai keräytyykö se vaikkapa ilmakehästä?

Kerääkö Jumala myöskin muilla planeetoilla mahdollisesti asustelevat ihmiset Maapallolle pellolle seisoskelemaan, jotta saa jaettua taivaaseen ja helvettiin menevät. Jos siis maailmanloppu ei nyt satu tulemaan vielä lähivuosikymmeninä? Vai pitääkö Jumala huolen siitä, että tältä murikalta ei kukaan liikahdeta minnekään, ennenkuin maailmanloppu saadaan suoritetuksi? Vai koskeeko erottelu vain Maapallon asukkaita? Missähän maanosassa tämä mahtaa tapahtua?

Totta kyllä vanhat ajat tulevat väistymään ja uudet alkamaan. Kyse siitä, kuinka paljon symboliikkaa ennustukseen sallitaan t.s. kuinka kirjaimellisesti se toteutuu. Minusta transistorista lähti uusi aika ja vanha aika on totisesti kadonnut maan päältä. Maailmanloppu on siis tapahtunut? Ehkä Einstein tai vastaava oli se Jeesuksen inkarnaatio(*)?

(*) Eikä ollenkaan rienaavasti sanottuna, vaan aivan vakavissaan - miten ihmeessä me voisimme tämän tietää?

Viestin lähetti Jagr68

Raamattu ei missään kohden sano, että ihmiset olisivat Universumin ainoat luodut älylliset olennot.

Ei sanokaan enkä näin ole väittänytkään - jotkut vain ovat sitä mieltä, että näin on ja sanovat saaneensa tiedon Raamatusta. Yhtä lailla jotkut ihmiset ovat sitä mieltä, että Raamatun sanoma "Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen" pitää ottaa kirjaimellisesti ja niinpä muualla asuva öhkömönkiäinen joutuu käsittämään Jumalan ihmisen näköisenä. Samoin jotkut ovat sitä mieltä, että vaikka tuollaisia öhkömönkiäisiä olisi, ihminen on ainoa, jolla on sielu ja joka pääsee taivaseen.

Mutta me olemme päässeet eteenpäin - Raamatun maailmanloppu tarkoittaa siis vain Maapallon ja/tai ihmisten loppua ja vain ja ainoastaan ihmisten erottelua taivaaseen ja helvettiin. Öhkömönkiäiset muilla planeetoilla kohtaavat sen sitten joskus toisena aikana, jos nyt kohtaavat ollenkaan.

Viestin lähetti Jagr68

Miksi Jumala loi Maailmankaikkeudesta näin valtavan? Siihen en todellakaan tiedä vastausta. Ja en edes näe sitä tarpeellisena, sillä se ei koske omaa elämääni millään tavalla.

AARGH! Sano, että tuo heitto tuli vain vahingossa, eikös? Jos ihminen todellakin ajattelee suurten arvoitusten äärellä tuolla tavalla, niin kyllä on melkoisen narsistinen käsitys maailmasta.

Viestin lähetti Jagr68

Tiedän vain sen, että tälle pienelle planeetalle Jumala loi olennon, jota hän palavasti rakastaa ...

Toivottavasti näin.

Viestin lähetti Jagr68

...mutta jota hän myös joutuu rankaisemaan sen synneistä.

Oma oli moka. Olisi luonut täydellisemmän olennon tai sitten pitänyt parempaa huolta omasta puustaan (josta Aatami ja Eeva söivät).

Viestin lähetti Jagr68

Sen sijaan ihminen todellakin on erityisasemassa maapallolla...

Höpöntööriä. Ensimmäinen asia on tietysti ihmisen määritelmä (eli ketkä ovat erityisasemassa): onko se kiinni älystä, geeneistä vai mistä? Uskovaiset sanovat yleensä, että sielusta ja antavat itselleen oikeuden määritellä, kenellä sielu on ja kenellä ei ole. Oma kantani on yksiselitteinen: joko se on kaikilla (ihmiset, eläimet, kasvit, kivet jne. jne) tai sitten sitä ei ole kellään. Eipä tarvitse kuin elää silmät avoinna eläinten kanssa, niin vähintään intuitiivisesti pitäisi huomata, että samaa tekoa ne ovat kuin ihmisetkin. Eläimet (ainakin kaikki nisäkkäät) jakavat samat tunteet (pelon, ilon) ihmisten kanssa ja omaavat omanlaisensa käsityskyvyn.

Ihmisen nostaminen ajatuksissaan muun elollisen yläpuolelle on arveluttavaa moraalisesti. Tällainen ihminen ei voi ehdoitta kunnioittaa näitä Jumalan tai vastaavan luomia olentoja, vaan käsittää ne jonkinlaisina kulutushyödykkeinä ja itselleen luotuina orjina. Pelottava käsitys.

Lapsena ainakin minä pidin rakkaimpia lelujakin sielullisena ja miltei elollisina olentoina eikä olisi ollut puhettakaan, että ne olisi rikkoutumisen jälkeen heitetty roskiin - ei, niillä oli omassa mielessäni niin suuri kunnioitus, että hävittäminenkin piti tehdä kunniakkaasti. Jossain vaiheessa nuoruutta kamat muuttuivat aikuismaisesti kamoiksi, mutta olen pikkuhiljaa palannut vanhaan ajatukseen siitä, että oma pään sisällä oleva asioiden kunnioitus ja arvostaminen on paljon tärkeämpää kuin se, mitä ne ovat.

Viestin lähetti Jagr68

Minä: "Auringon ajateltiin kiertävän Maapalloa."

Näin todella luultiin, myös kristillisen kirkon piirissä. mutta edelleenkään Raamatusta ei löydä tukea tuolle käsitykselle. Missään kohden Raamattua ei sanota, että aurinko kiertää maata tai että maapallo olisi litteä.

Ei sanotakaan, tällähän tarkoitin sitä, että ihminen on joutunut siirtämään itseään pikkuhiljaa syrjään maailmankaikkeuden mittakaavassa. Ensin ajateltiin Maapallon olevan kaiken keskus jne. jne. Kysymykseni kuului, kuinka kauan ihmisen pitää mennä eteenpäin, ennenkuin se tajuaa, kuinka mitättömiä hänen ongelmansa, halunsa yms. ovat maailman mittakaavassa?

Yksi typerimmistä ennustuksista maailmanlopun paikaksi oli ennustaa se vuodelle 2000. Aivan kuin tämä kaikkivoipa Jumala eläisi IHMISEN ajanlaskun mukaan ja olisi vieläpä tietoinen kaikista kalenterin mulkkauksista, joita tuossa jaksossa on tapahtunut. Käsittämätöntä omaan napaan tuijottamista.

Viestin lähetti Jagr68

Raamattu on Jumalan puhetta ihmiskunnalle.

Ihmisen kirjoittamana. Kuinkahan paljon tarkoitusperiä on muokannut Jumalaan verrattuna vähäinen käsityskyky ja omat kokemukset? Vai ovatko nämä ihmiset todella olleet niin kyvykkäitä, että heidän hengenlahjansa ovat riittäneet ymmärtämään Jumalan tarkoitusperät? Ja aivan perusteista - riittääkö meidän kielemme edes kuvaamaan Jumalan tarkoitusperiä? Aikamoinen solvaus kaikkivoipaa maailman luojaa kohtaan.

Viestin lähetti Jagr68

Anteeksi etten kunnioittanut toivettasi. Varmasti kuitenkin ymmärrät miksi vastasin, jos vastaat minulle tuohon tyyliin (tyylissäsi ei sinänsä ollut mitään loukkaavaa tai väärää, mutta kuitenkin se pakotti minut ottamaan siihen kantaa). :)

Ääh, mitäs tuosta. Ymmärrän toki, miksi vastasit ja itsekin tässä vastailen oikeastaan tietämättä tarkoitusta (koska sinun päätäsi en saa käännettyä yms. yms.). Miltei puolitahallani käytin myös sellaisia sanontoja ja lauseita, jotka riittävät provosoimaan vastauksen.

Mitäs, jos unohdettaisiin ennustukset ja annettaisiin Jumalan päättää, milloin maailmanlopun toteuttaminen hänelle sopii ja missä muodossa hän aikoo sen toteuttaa?

Viimeksi muokattu:

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Keskustelu näkyy kovasti painottuneen tuolle Raamatun profetioiden arvioinnin puolelle, mitä en itse pidä kovin kiinnostavana alueena. Yritän siis kirjoittaa muutaman sanan USA:n iskuista ja niitä koskeneesta keskustelusta...

On mukava huomata, että kriittistä suhtautumista USA:n toimiin löytyy noinkin paljon. Suuri yllätys se ei ollut, sillä tässä asiassa näyttävät jopa patakonservatiivisen Keskisuomalaisen lukijat olevan yhdessä rintamassa viherhippikommunistien kanssa. Nettikyselyssä (joka tietysti on epäluotettava gallupin muoto) 75 prosenttia lukijoista vastusti pommituksia heti niiden ensimmäisillä hetkillä.

Monte-Cristo on tässä viestiketjussa kirjoittanut suunnilleen kaiken, mitä itsekin ajattelen tapahtumista ja niiden syistä sekä mahdollisista seurauksista. Myös rapsterille tunnustus vahvasta aatteen palosta :)

Itse pidin USA:n iskuja ensin jopa hyväksyttävinä. Uutiset maan mahtavasta sotilasvoimasta saivat jotenkin kuvittelemaan, että homma kyettäisiin hoitamaan siististi, kun kerran sellaista itsekin vakuuttelivat. No, keittoahan on läikkynyt pöydälle ja pahasti.

Ei ole olennaista, kuoleeko Afganistanissa enemmän vai vähemmän siviilejä kuin WTC:n iskussa. Ei myöskään ole olennaista, että siviilien kuoleminen "kuuluu asiaan", kun ollaan sodassa. Olennaista on, että muslimimaat, joissa sentään terrori-isku on pääsääntöisesti tuomittu, ärsyyntyvät ylimitoitetuista voimatoimista, ja näiden maiden ääriaines kokoontuu kellareihin suunnittelemaan uusia al-qaidoja. Olennaista on, että väkivalta maailmassa lisääntyy.

Iskuista seuraavan väkivallan määrä on minusta paras keino määritellä se, ovatko iskut hyväksyttäviä vai ei. Jos bin Laden, oli hän sitten syyllinen tai ei, olisi saatu siististi häkkiin, olisi se luultavimmin vähentänyt väkivaltaa. Nyt ollaan sillä tiellä, että voidaan enää valita, hävitäänkö paljon vai vähän.

TommyT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Viikate

Itse pidin USA:n iskuja ensin jopa hyväksyttävinä. Uutiset maan mahtavasta sotilasvoimasta saivat jotenkin kuvittelemaan, että homma kyettäisiin hoitamaan siististi, kun kerran sellaista itsekin vakuuttelivat. No, keittoahan on läikkynyt pöydälle ja pahasti.

Ei ole olennaista, kuoleeko Afganistanissa enemmän vai vähemmän siviilejä kuin WTC:n iskussa. Ei myöskään ole olennaista, että siviilien kuoleminen "kuuluu asiaan", kun ollaan sodassa. Olennaista on, että muslimimaat, joissa sentään terrori-isku on pääsääntöisesti tuomittu, ärsyyntyvät ylimitoitetuista voimatoimista, ja näiden maiden ääriaines kokoontuu kellareihin suunnittelemaan uusia al-qaidoja. Olennaista on, että väkivalta maailmassa lisääntyy.

Iskuista seuraavan väkivallan määrä on minusta paras keino määritellä se, ovatko iskut hyväksyttäviä vai ei. Jos bin Laden, oli hän sitten syyllinen tai ei, olisi saatu siististi häkkiin, olisi se luultavimmin vähentänyt väkivaltaa. Nyt ollaan sillä tiellä, että voidaan enää valita, hävitäänkö paljon vai vähän.

Tässä oli loistava kommentti!

Ei tippaakaan ylimääräistä aatteen paloa, vaan sopivan selkeä, neutraali, ilmaisutapa, joka sai minut, aiemmin pommitusten puolella olevan kääntymään niitä vastaan.

Onnittelut Viikate! Hyvä kirjoitus ilman sitä "tunteen paloa".

Tällä hetkellä mielipiteeni Afganistanin tilanteesta on seuraavanlainen:
Yhdysvaltojen on kerta kaikkiaan lähetettävä ne panssarit Afganistaniin ja lähdettävä maasodan keinoin, kuten Persianlahdella 1991, tuhoamaan Taleban Toinen vaihtoehto on sitten lopettaa nuo pommitukset, panna pillit pussiin ja antaa CIA:n metsästää Bin Ladenia maan alla, romuttaa sotilaallinen uskottavuus ja tehdä Bush naurunalaiseksi. Mutta päättömät pommitukset harhalaakeineen ovat kyllä turhia.

Epäilen Yhdysvaltojen kykyä sotia Afganistanissa. Persianlahdella liittouman panssarijoukkojen laadun ylivertaisuus oli niin valtava, että äärimmäisten tehokkaiden pommitusten jälkeen oli helppo työ siirtää rintamaa päivässä kymmeniä kilometrejä. Tai no, eihän siellä rintamaa oikeastaan ollutkaan. Mutta tuo sotilasoperaatio oli valtavan helppo toteuttaa materiaaliylivoiman turvin vain siksi, että hiekka on suhteellisen tasaista, eikä siihen kykene kovin erikoisesti piiloutumaan.

Afganistanin vuorihelvetissä olisi kaikki panssari M1Ax-taisteluvaunusta alaspäin erittäin haavoittuvaa, A-10:t eivät löytäisi mitään tuhottavaa ja afgaanien valtava motivaatioetu tappaisi jo sinänsä jalkaväkeä.

Erinomainenkaan panssari ei auta, mikäli se väijytetään nykyaikaisilla panssaritorjuntaohjuksilla suhteellisen läheltä. Se voitaneen todeta venäläisten Uudenvuodenpäivän 1996 yllätyshyökkäyksen Groznyyn johdosta. Siellä paloi T80 ja T72-tankkia nätissä jonossa.

Liittouman on joka tapauksessa ratkaistava peli pian. Taleban-hallinto ei ilmeisesti osoita kukistumisen merkkejä, pohjoisella rintamalla ei konkreettista edistystä tapahdu, ja jokainen pommitettu Punaisen Ristin varasto lisää aiheuttaa valtavaa vastustusta pommituksille. Rajuja kaupunkeihin kohdistuvia pommituksia voitaneen jatkaa korkeintaan siinä tapauksessa, että jossain päin Yhdysvaltoja pamahtaisi pahemman kerran uudestaan.

Tämän päivän uutisissa sanottiin tosin Yhdysvaltojen pommitusten painopisteen siirtyneen rintamille. Positiivistä.

-TommyT-

G

Guest

Viestin lähetti Euro71

Ja tämä toinen (sanan vieminen), mitäs sitten, kun tuntuu, että kristittyjen määrä vanhassa maailmassa näyttää olevan laskusuunnassa. Jos pikkuisen aikaa odotellaan, niin tullaan tilanteeseen, että kiinalaiset tuovat meille sanan uudestaan. Ahtaasti tulkittuna siis tämäkään profetio ei ole käymässä toteen.
[/B]

En huomannut vastata tähän sinun aikaisempaan viestisi osaan, mutta otan nyt siihen kantaa.

Jeesus sanoo Matteuksen evankeliumissa, että Ihmisen Poika ei palaa ennen kuin valtakunnan evankeliumi VIEDÄÄN kaikkialle maailmaan. Tässä siis ei ole kysymys siitä, että koko maailma pitää käännyttää kristityiksi ennen kuin Jeesus voi palata. Päinvastoin, Jeesus epäili että löytäneekö hän uskoa ollenkaan kun palaa maan päälle.

Profetia ei siis koske sitä, että koko maailman pitäisi olla Jeesuksen seuraajia lopun aikana. Yksinkertaisesti se tarkoittaa sitä, että evankeliumi on viety kaikkialle maailmaan lopun aikana. Raamattu on käännetty liki 300 kielelle ja sitä on saatavilla jokaisessa maassa maailmassa. Joten en ymmärrä miksi sanoit, että TÄMÄKÄÄN profetia ei pitäisi paikkansa. Minusta se pitää kirjaimellisesti paikkansa, kuten jokainen muukin profetia jonka olen täällä tuonut esille.

Muistakaamme vielä, miten pieni ja mitätön joukkio opetuslapset olivat silloin kun Jeesus vaikutti maan päällä. Heitä oli todennäköisesi reilusti alle 100, ja ydinjoukon muodostivat itse Jeesus ja 12 apostolia. Lisäksi he asuivat syrjäisessä Palestiinassa kaukana maailman mahtavista metropoleista kuten Roomasta, Ateenasta tai Damaskosta. Opetuslapset eivät olleet rikkaita tai vaikutusvaltaisia, vaan tavallisia kalastajia. Miten todennäköiseltä vaikutti silloin, että heidän kirjoittamansa evankeliumi leviäisi KAIKKIALLE maailmaan ja että siitä tulisi maailman luetuin kirja? Skeptikon silmin koko juttu vaikutti mahdottomalta, mutta Jumalalle ei mikään ole mahdotona. Jeesus tiesi mistä puhui, kun sanoi, että evankeliumi tulee leviämään maailman joka kolkkaan ennen Hänen paluutaan.

Profetia toteutui KIRJAIMELLISESTI huolimatta epäedullisista olosuhteista.

Viestin lähetti Euro71

Ei ole sellainen asia, jonka aikoisin osoittaa oikeaksi tai vääräksi. Totesin vain, että tuo järistysprofetia on ainoa, joka ei palaudu ihmiseen. Tulkinta on kuitenkin aina subjektiivista - kuinka pitkällä ajalla profetian mukaan järistykset tapahtuvat, onko seuraavana tuleva sen hetken maailman kovin maanjäristys se profetian tarkoittama etc. etc. Kuten joku tuolla aikaisemmin totesi, ennustuksia on sovitettu aina kulloisenkiin maailmantilanteeseen, ensimmäisenä tulee mieleen mm. I ja II maailmansota, ruttoepidemia, Espanjan tauti, AIDS ja Titanic.

Jeesus sanoo evankeliumeissa täysin selkeästi, että viimeisinä päivinä maanjäristykset ja muut luonnonmullistukset ynnä sodat tulevat lisääntymään. En tiedä miten tuota ennustusta voisi tulkita monella eri tavalla. Jeesus tarkoitti sitä mitä sanoi.

On tietenkin selvää, ettei tuota viimeistä ja koko maailman tasapainoa järkyttävää hirmujäristystä ole vielä tapahtunut. Viime vuotinen Intian järistys oli vain pientä esimakua siitä, mitä tapahtuu kun Jumala päästää luonnonvoimat irralleen.

Puolueettomat tutkimukset ovat osoittaneet, että voimakkaiden järistysten määrä on monikymmenkertaistunut viimeisten 50 vuoden aikana. Samoin geologit ovat tutkineet, että tulevaisuudessa ne tulevat edelleen lisääntymään.

Ilmestyskirjassa ilmoitetut rutot ovat olleet maailmassa todellisuutta jo vuosisatojen ajan. Euroopassa tilanne oli pahimmillaan 1300-luvulla Mustan Surman tehdessä tuhojaan, mutta maailmanlaajuisesti nykytilanne on pahempi kuin koskaan. AIDS tappaa pelkästään Afrikassa seuraavien vuosikymmenien aikana todennäköisesti kymmeniä miljoonia ihmisiä. Lisäksi eri maissa kehitettävät keinotekoiset virukset ovat jatkuvana uhkana koko maailmalle. Esimerkiksi USA, Venäjä ja Irak omaavat tarpeeksi viruskantoja koko maailman väestön tappamiseen.

Viestin lähetti Euro71
Nii-in - paljonko on vielä sellaisia asioita, joita emme tällä hetkellä tiedä (tai emme siis vielä laske yhdistymiseen). Maailma yhdistyy koko ajan, mutta sanopas, mikä on se piste, mitä profetiassa tarkoitettiin?
[/B]

Pointti on se, että Johanneksen ajoista maailma on yhdentynyt tavalla, jota silloiset ihmiset tuskin pystyivät edes käsittämään. Jo tämä todistaa profetian oikeaksi. Johanneksen evankeliumin mukaan maailma tulee yhdentymään aina siihen pisteeseen asti, kunnes kaikki ihmiset (lukuunottamatta Kristuksen seurakuntaa) tottelevat yhtä ja samaa poliittista, taloudellista, sotilaallista ja uskonnollista johtajaa. Eli yhdentyminen on ollut täydellinen. Ihmiskunta yritti samaa jo Baabelin tornin rakentamisen aikoihin, mutta silloin Jumala puuttui tilanteeseen sekoittamalla ihmisten kielet.

Nykyinen tilanne viittaa siihen, että maailma on todella yhdentymässä kohti Johanneksen ennustamaa yhtä maailmanhallitusta. On mielenkiintoista seurata, mitä tulevat vuodet (tai mahdollisesti puhumme jopa kuukausista) tuovat mukanaan.

Viestin lähetti Euro71
Itse olen seurannut tietokonealaa about 20 vuotta ja pystyn vain toteamaan, että olemme tällä alalla nähneet vasta alkusoiton. Tulevaisuus tulee muuttamaan käsityksemme monestakin asiasta aivan täysin, myös siitä, mitä ihmiskunnan yhdistyminen oikeasti voisi tarkoittaa.
[/B]

Kuten äsken sanoin, tulevaisuus voi tuoda tullessaan mitä tahansa. En yhtään ihmettelisi jos vaikka jo viiden tai kymmenen vuoden päästä ainakin koko läntinen maailma tottelisi samaa johtajaa, käyttäisi samaa valuuttaa, jolla olisi yksi armeija ja jonka uskonnollisena johtajana toimisi uuden Maailmankirkon päämies Vatikaanin paavi. En väitä että näin tulee käymään, mutta pidän sitä erittäin mahdollisena.

Viestin lähetti Euro71
Kannattaa muistaa, että Johanneksenkin aikoihin maailmassa oli tapahtunut jo paljon yhdistymistä (Rooma, Egypti), joten aivan uusi asia se ei ollut silloinkaan.
[/B]

Kuitenkin tuo "yhdentyminen" merkitsi vain satunnaista kaupankäyntiä. Mistään nykyisenkaltaisesta globaalista muutoksesta ei osattu edes uneksia.

Viestin lähetti Euro71
Tarkoitat siis, että Raamatun kuvaus tulee toteutumaan sellaisenaan? Järistyksiä, ukkosta, ihmiset kerätään yhteen, erotellaan taivaaseen menevät jne. Kuten sanoit, tämä siis koskenee vain Maapalloa eikä todellakaan koko universumia. Eikä mitään symboliikkaa, ei yhtään tippaa?
[/B]

Raamatun kuvaus nykyisen maailman viimeisistä ajoista on aika selkeä. Jeesus puhuu niistä paljon, samoin profeetat Jesaja ja Hesekiel. Mutta parhaan kuvauksen löydät Danielin kirjasta ja varsinkin Johanneksen Ilmestyksestä.

Ilmestyskirja antaa selvät ennusmerkit siitä, mitä tulee tapahtumaan viimeisenä aikoina. Valitettavasti nuo tapahtumat ovat pääasiassa ikäviä. Luonnonmullistuksia, sotia tauteja jne. Johannes kuvaa, kuinka viimein nousee valtaan itse Anti-Kristus, jolle Lohikäärme (eli Saatana) on antanut täyden vallan hallita maailman ihmisiä. Anti-Kristus tulee esiintymään miehenä, joka saa kaoottiseen tilaan ajautuneen maailman uuteen ja parempaan järjestykseen. Suurin osa maailman ihmisistä tulee ottamaan Anti-Kristuksen vastaan vapahtajana. Mutta juuri kun näyttää siltä, että kaikki palaisi ennalleen ja ihmiset sanovat: "Ei hätää mitään", niin silloin vuodatetaan Jumalan vihan malja laimentamattomana ihmiskunnan niskaan. Tähän aikaan liittyy tuo viimeinen ja alkeisvoimia vavisuttava maanjäristys. Samalla tapahtuu myös Kristuksen paluu. Ilmestyskirja kuvaa selvästi, miten syntiset hakevat suojaa jopa vuorten luolista yrittäen paeta Ihmisen Pojan vihaa. Mutta yksi osa riemuitsee, Kristuksen seurakunta, ne jotka odottivat vapautusta ja joita odottaa uusi elämä Uudessa Valtakunnassa.

En usko tämän tapahtuman koskevan koko Universumia. Raamattu puhuu kyllä, että "tähdet tippuvat alas jne.", mutta se kuvannee meteorisadetta, joka on yksi monista luonnonmullistuksista jotka edeltävät Ihmisen Pojan paluuta.

Viestin lähetti Euro71 Miltähän tämä operaatio näyttää, jos satut katselemaan sitä avaruusasemalta tai Kuusta tai jostain toisesta paikasta? Kuinka iso maan päälle astahtava Jumala on, näkyykö se Kuuhun saakka? Mistä se tulee, avaruudesta, maan sisuksista vai keräytyykö se vaikkapa ilmakehästä?
[/B]

Kun Jeesus nostettiin taivaaseen hänen ylösnousemuksensa jälkeen, niin taivaalle katselemaan jääneet opetuslapset kuulivat enkelin sanovan heille:

"Galilean miehet, mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän."

Se sama Jeesus, joka oli maan päällä, on palaava jälleen. Mutta nyt kirkkaudessa ja voimassa, ei heikkoudessa ja inhimillisyydessä niin kuin ensimmäisellä kerralla.

Viestin lähetti Euro71 Kerääkö Jumala myöskin muilla planeetoilla mahdollisesti asustelevat ihmiset Maapallolle pellolle seisoskelemaan, jotta saa jaettua taivaaseen ja helvettiin menevät. Jos siis maailmanloppu ei nyt satu tulemaan vielä lähivuosikymmeninä? Vai pitääkö Jumala huolen siitä, että tältä murikalta ei kukaan liikahdeta minnekään, ennenkuin maailmanloppu saadaan suoritetuksi? Vai koskeeko erottelu vain Maapallon asukkaita? Missähän maanosassa tämä mahtaa tapahtua?[/B]

Kukaan ei tiedä niitä yksityiskohtia, jotka liittyvät viimeisiin tapahtumiin. Muta Hän, joka asetti linnunradat ja joka huolehtii pienimmän atominkin liikkeestä, on kyvykäs tekemään kaiken mahdollisen. En usko että muiden maailmojen asukkaat (jos heitä on) liittyvät viimeiseen tuomioon.

Ei sanokaan enkä näin ole väittänytkään - jotkut vain ovat sitä mieltä, että näin on ja sanovat saaneensa tiedon Raamatusta. Yhtä lailla jotkut ihmiset ovat sitä mieltä, että Raamatun sanoma "Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen" pitää ottaa kirjaimellisesti ja niinpä muualla asuva öhkömönkiäinen joutuu käsittämään Jumalan ihmisen näköisenä. Samoin jotkut ovat sitä mieltä, että vaikka tuollaisia öhkömönkiäisiä olisi, ihminen on ainoa, jolla on sielu ja joka pääsee taivaseen.

Mutta me olemme päässeet eteenpäin - Raamatun maailmanloppu tarkoittaa siis vain Maapallon ja/tai ihmisten loppua ja vain ja ainoastaan ihmisten erottelua taivaaseen ja helvettiin. Öhkömönkiäiset muilla planeetoilla kohtaavat sen sitten joskus toisena aikana, jos nyt kohtaavat ollenkaan.

AARGH! Sano, että tuo heitto tuli vain vahingossa, eikös? Jos ihminen todellakin ajattelee suurten arvoitusten äärellä tuolla tavalla, niin kyllä on melkoisen narsistinen käsitys maailmasta.

Vastaan postisi loppuosaan myöhemmin.

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti Viikate
Keskustelu näkyy kovasti painottuneen tuolle Raamatun profetioiden arvioinnin puolelle, mitä en itse pidä kovin kiinnostavana alueena.

Mutkan kautta samaa mieltä. Periaatteessa on vallan kiehtova tutkailun aihe, onko joku tiennyt tarkalleen mitä tapahtuu muutaman tuhannen vuoden kuluttua. Käytännössä asiaan vain liittyy liikaa "jos", "minusta", "Jeesus (ylipäätään joku muu kuin minä) tarkoitti" -aspekteja eli täysin avointa symboliikkaa sekä sen tulkintaa itselle mielin kielin. Tulkinnanvaraisuudet ovat loputtomia, ja kiinnostava asetelma hukkuu loputtomaan selittelyyn ja sananpyörittelyyn.

Jagr68 esimerkiksi tuolla aiemmin kertoili Jesajan ennustuksesta koskien Baabelin kaupunkia ja sitä, miten sen paikkaa ei koskaan enää asuteta. Ennustus on kuulemma toteutunut. Siihen sopisi huomauttaa, että mitenkäs ihmeessä tuollaisen väittämän paikkansapitävyydestä voi antaa joko-tai -muotoisen loppupäätelmän? Väliraportteja voi tietysti heitellä. Vai olemmeko me tässä kenties juuri ohittaneet ikuisuuden rajaviivan, eikä mikään enää muutu? Koskaan.

Vaan entäpä, jos tässä nyt näillä sijoillani kirjoittaisin sähköpostiviestin jossa kertoisin Jesajan ennustuksesta, ja kehottaisin rakentamaan entisen Baabelin kaupungin paikalle suurkaupungin. Sitten konsultoisin jotakuta arabiantaitoista, ja lähettäisin kirjoitelmani aluetta nykyisin hallinnoivalle Saddam Husseinille. Muslimina Saddami pykäisi paikalle ihan pahanilkisyyttään muutamia satoja tuhansia kivitaloja, ja hätistelisi Kalashnikovilla puoli Bagdadia niihin asumaan. Täten Baabelin alue olisi asutettu koskaan. Ts. yksi vallakas ihminen voi tällaisella toiminnalla osoittaa vedenpitävästi, että Raamattu so. jumala on väärässä. Aivan älytöntä kujanjuoksua. Tämänkin sekasotkun Jagr68 varmasti selittää kohta toisin päin, taitava kun siinä on (tuo ei ollut muuten loukkaus, vaan kehu).

Ai niin, eihän tuon edellisen pitänyt kiinnostaa.

Profetioiden kääntelyn ja vääntelyn sijaan on paljon mielenkiintoisempaa pähkäillä kristinuskon (tai tietysti minkä tahansa muunkin uskonnon) perussekavuuksia. Siis niitä klassisia juttuja, joita lapset kyselevät iltasadun jälkeen vanhemmiltaan jotka taas lyövät valot pois ja sanovat, että on nukkumaanmenoaika. Esimerkiksi ao. Jeesuksen/Jagr68:n sanomasta seuraa pahanlainen ristiriita, johon yritin (lapsetuskohtauksessa) saada kommentteja joskus aiemmin samansuuntaisia asioita käsitelleessä ketjussa. Koetetaan tässä nyt vielä toisen kerran haluaisiko Jagr68 tai joku muu uskova ajatuksiaan siitä selvitellä.

Viestin lähetti Jagr68
Jeesus sanoo Matteuksen evankeliumissa, että Ihmisen Poika ei palaa ennen kuin valtakunnan evankeliumi VIEDÄÄN kaikkialle maailmaan.

Kääntäen tuosta seuraa se mikä lienee yleisessä tiedossa muutenkin, eli että aina/vielä evankeliumia ei ole ollut/ole saatavana kaikkialla. Kristinusko niputtaa kaikki ihmiset jumalan luomuksiksi, jotka joko pelastuvat tai joutuvat kadotukseen puolenvalinnastaan riippuen. Mitä siis tapahtuu kaikille niille ihmisille, jotka ovat eläneet ja kuolleet - tai tekevät sitä parhaillaan Papuan pöpeliköissä - kuulematta kristinuskosta halaistua sanaa?

Taisi olla Muksu, joka mainitussa "joskus-aiemmin" -ketjussa heitti toisen klassikon; "virheetön" kristitty pariskunta elelee avioliitossaan ja uskossaan niin ihanteellisesti ja jumalan tahdossa kuin perisyntinen ihminen voi ylipäätään tehdä. Avioparin toinen osapuoli kuolee keski-iän paikkeilla. Yksin jäänyt puolisko löytää vuosien kuluttua pastorismiehen tai -naisen, jolle on käynyt vuosia sitten samanlaiset - puoliso kuollut. Tämä pari avioituu, elää jumalan pelossa ja tahdossa, ja kuolee mennen taivaaseen. Miten taivaassa parit jaetaan? Hankalaa näinkin mutta jos neljän ihmisen parittaminen tuntuu vielä helpolta, voidaan muotoilla esimerkki uusiksi siten, että tuon jälkimmäisen avioliiton toiselle osapuolelle avioliitto on ensimmäinen. Sitten pitäisi jakaa kolme ihmistä pareihin.

Olisin aidosti kiitollinen, jos joku osaisi muotoilla näihin arvoituksiin edes kohtuullisesti logiikkaa ja kristinuskon asettamuksia ja etiikkaa myötäilevät ratkaisut. Tähän mennessä en ole nähnyt kuin muunnelmia jumalan tutkimattomista teistä.

*klik*

Krooh pyyh.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti Kaivanto

Kääntäen tuosta seuraa se mikä lienee yleisessä tiedossa muutenkin, eli että aina/vielä evankeliumia ei ole ollut/ole saatavana kaikkialla. Kristinusko niputtaa kaikki ihmiset jumalan luomuksiksi, jotka joko pelastuvat tai joutuvat kadotukseen puolenvalinnastaan riippuen. Mitä siis tapahtuu kaikille niille ihmisille, jotka ovat eläneet ja kuolleet - tai tekevät sitä parhaillaan Papuan pöpeliköissä - kuulematta kristinuskosta halaistua sanaa?
Tässä pätkä Raamatusta, toivottavasti se selventää asiaa:
Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan. (Roomalaiskirjeen 2. luku, jakeet 14-16)

Viestin lähetti Kaivanto

Taisi olla Muksu, joka mainitussa "joskus-aiemmin" -ketjussa heitti toisen klassikon; "virheetön" kristitty pariskunta elelee avioliitossaan ja uskossaan niin ihanteellisesti ja jumalan tahdossa kuin perisyntinen ihminen voi ylipäätään tehdä. Avioparin toinen osapuoli kuolee keski-iän paikkeilla. Yksin jäänyt puolisko löytää vuosien kuluttua pastorismiehen tai -naisen, jolle on käynyt vuosia sitten samanlaiset - puoliso kuollut. Tämä pari avioituu, elää jumalan pelossa ja tahdossa, ja kuolee mennen taivaaseen. Miten taivaassa parit jaetaan? Hankalaa näinkin mutta jos neljän ihmisen parittaminen tuntuu vielä helpolta, voidaan muotoilla esimerkki uusiksi siten, että tuon jälkimmäisen avioliiton toiselle osapuolelle avioliitto on ensimmäinen. Sitten pitäisi jakaa kolme ihmistä pareihin.
Tässä tapaus, joka varmaankin käy vastaukseksi:
Sinä päivänä tuli hänen luoksensa saddukeuksia, jotka sanovat, ettei ylösnousemusta ole, ja he kysyivät häneltä sanoen: "Opettaja, Mooses on sanonut: 'Jos joku kuolee lapsetonna, niin hänen veljensä naikoon hänen vaimonsa ja herättäköön siemenen veljelleen'. Keskuudessamme oli seitsemän veljestä. Ensimmäinen otti vaimon ja kuoli; ja koska hänellä ei ollut jälkeläistä, jätti hän vaimonsa veljelleen. Niin myös toinen ja kolmas, ja samoin kaikki seitsemän. Viimeiseksi kaikista kuoli vaimo. Kenen vaimo noista seitsemästä hän siis ylösnousemuksessa on oleva? Sillä kaikkien seitsemän vaimona hän on ollut." Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa. Sillä ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa. (Matteuksen evankeliumi 22. luku, jakeet 23-30)

Toivottavasti nämä selventävät jollain tavalla kysymyksiänne. Lainaukset ovat suoraan vuoden 1938 kirkkoraamatusta, joten lähteen pitäisi olla kunnossa. Kysymyksiin kaivattiin erityisesti kristinuskon etiikkaa ja asettamuksia myötäileviä vastauksia, joten uskon, että Paavalilla ja Jeesuksella ne oli ainakin suurin piirtein kohdillaan :) ja jätän omat mielipiteeni omikseni.

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Sampio, Jagr68

Nämä uskontoaiheiset ketjut tuntuvat hieman rönsyilevän otsikosta toiseen. Voitaisiinko yrittää pitää keskustelu kasassa paremmin, ettei jutun hännät hajaannu moniin paikoihin ?

Nytkin on yksi uudehko otsikko (alkoi 26.10.),
"Jatkoa keskusteluun uskosta, Jeesuksesta ja maailman menosta ", vaipumassa unholaan, kun juttu pomppasi tänne USA-aiheiseen ketjuun. Aiemmin oli vielä se "Näin puhuu Herra Sebaot." ja oliko niitä vielä muitakin, en muista.

Yksi asia on ainakin selvä, en ole vieläkään saanut mitään vastauksia/kommentteja mm. 27.10.2001 01:14 toistamiseen kirjoittamaani tekstiin kristinuskosta tuossa "Jatkoa keskusteluun ..."-ketjussa. Jagr68, Sampio ja muut, onko tämä nyt tulkittavissa siten, ettei esittämiini ihmetyksenaiheisiin ole kristinopille suotuista vastausta ? Tällainen vaikutelma ainakin tulee, kun asiat vaietaan toistuvasti...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy