Huuhaa ja humpuuki yhteiskunnassamme

  • 552 451
  • 2 954

Avuton tunari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vähän kaikki.
Ei ole ei, minä ainakin olen koronavastainen, ja siksi otin rokotteen ja käytän maskia. Koronamyönteisyys taas on sekopäistä hommaa.
Itsekkin olen koronavastainen ja siksi vastustan koronarokotteita ym viimeiseen asti.
En myöskään käytä maskia.
Yhden rokotteen otin pakotettuna, että pääsisin auttamaan perhettä ulkomaille.
Toista en ota.

Toki kukin tyylillään, mutta pakkotoimia ei pidä hyväksyä.

Ymmärrän toki näkemyksesi
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itsekkin olen koronavastainen ja siksi vastustan koronarokotteita ym viimeiseen asti.
En myöskään käytä maskia.
Yhden rokotteen otin pakotettuna, että pääsisin auttamaan perhettä ulkomaille.
Toista en ota.

Toki kukin tyylillään, mutta pakkotoimia ei pidä hyväksyä.

Ymmärrän toki näkemyksesi
Tämä on haiku, eksentrisellä mitalla, mutta siis kuitenkin, runo. Mitään järjellistä sisältöä tekstissä ei ole, mutta sanojen musiikki. Sääli vain että samalla kuitenkin on elettävä reaaliyhteiskunnassa ja kärsittävä sairaudesta, jonka voisi eliminoida ilmaisella ja tehokkaalla rokotuksella. Mietinpä vain mitä vaikka 1900-luvun alun sukupolvet olisivat sanoneet tästä setistä - eivät olleet suuria kurkkumädän, isorokon ja polion ystäviä ymmärtääkseni. Apropos, kurkkumätä, tuo historiaan jäänyt ystävämme:

Kurkkumätä (difteria) - Terveyskirjasto
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Itsekkin olen koronavastainen ja siksi vastustan koronarokotteita ym viimeiseen asti.
En myöskään käytä maskia.
Yhden rokotteen otin pakotettuna, että pääsisin auttamaan perhettä ulkomaille.
Toista en ota.
Tämä on haiku, eksentrisellä mitalla, mutta siis kuitenkin, runo. Mitään järjellistä sisältöä tekstissä ei ole, mutta sanojen musiikki. Sääli vain että samalla kuitenkin on elettävä reaaliyhteiskunnassa ja kärsittävä sairaudesta, jonka voisi eliminoida ilmaisella ja tehokkaalla rokotuksella. Mietinpä vain mitä vaikka 1900-luvun alun sukupolvet olisivat sanoneet tästä setistä - eivät olleet suuria kurkkumädän, isorokon ja polion ystäviä ymmärtääkseni. Apropos, kurkkumätä, tuo historiaan jäänyt ystävämme:

Kurkkumätä (difteria) - Terveyskirjasto
Sinulla on @mjr vahva pointti runoudessa, vaikka lainaamasi tekstimuotoinen järjenköyhyys ei sinällään täytä minkään tunnetun runomitan muodollisia vaatimuksia. Runoilija ei ole laskenut tavuja, vaan on luottanut intuitiivisesti sanan ja kerronnan rytmiikkaan. Epäilemättä liikaakin, sillä rakenteellisesti kauneuden pyrkimykseen nojaava ja mennyttä, nykyistä ja tulevaa aikamuotoa rytmikkäästi pyörittelevä tekstinäyte on vapautunut tyystin älyn kahleista. Jopa siinä määrin, että lukija jää miettimään, onko mainittu kauneuteen pyrkiminen ollut sittenkin täysin sattumanvaraista? Muutama muu teksti samalta kirjoittajalta vahvistaa epäilyn. En näe kirjoittajan suosimissa rakenteissa riimillisiä yhteneväisyyksiä, poljennot ovat hyvin sattumanvaraisia.

Kirjoittaja suhtautuu hetkittäin myös melko modernistisella tavalla kielioppisääntöihin ja oikeinkirjoituksen yleisiin periaatteisiin. Mutta antaako tämä vihjeen lukijalle? Mitä kirjoittaja viestii flirttaillessaan anastamillaan oikeinkirjoituksen erivapauksilla ja välinpitämättömyydellä kielellisistä säännöistä? Onko tämän tarkoitus alleviivata sitä, että kirjoittajan on tarkoituskin suhtautua infantiilis-regressiivisellä välinpitämättömyydellä ihmiskuntaan kumuloituneeseen tieteelliseen tietämykseen ja tämän hyödyntämiseen.

Vai onko tämä kenties yksittäisen sanataiteilijan monikerroksinen tekstikollaasi, jonka tarkoitus on viestiä meille, että koululaitoksen - ja koko yhteiskunnan - kyky tukea medialukutaidon kehittymistä ja lähdekritiikin soveltamista ei ole alkuunkaan riittävä? Ehkäpä näin, kun otetaan huomioon sosiaalisen median ja koko sähköisen viestinnän kehityksen nopeus ja muutoksen voimakkuus viimeisten 20 vuoden ajalta. Ihminen ja yhteiskunta eivät pysy mukana muutoksessa, jyvä ei erotu akanoista. Totuus on harhaa, vain harha on totta. Meillä on Suomessa peruspalveluidensa osalta käyttäjämaksuton kirjastolaitos, mutta kirjastoissa ei varsinaisesti ole ruuhkaa, aina saa hyllyjen välissä liikkua melko lailla rauhassa. Ruuhkan voi kohdata todennäköisemmin Keskisellä, kun porstuassa jaetaan ilmaisia ämpäreitä.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Sinulla on @mjr vahva pointti runoudessa, vaikka lainaamasi tekstimuotoinen järjenköyhyys ei sinällään täytä minkään tunnetun runomitan muodollisia vaatimuksia. Runoilija ei ole laskenut tavuja, vaan on luottanut intuitiivisesti sanan ja kerronnan rytmiikkaan. Epäilemättä liikaakin, sillä rakenteellisesti kauneuden pyrkimykseen nojaava ja mennyttä, nykyistä ja tulevaa aikamuotoa rytmikkäästi pyörittelevä tekstinäyte on vapautunut tyystin älyn kahleista. Jopa siinä määrin, että lukija jää miettimään, onko mainittu kauneuteen pyrkiminen ollut sittenkin täysin sattumanvaraista? Muutama muu teksti samalta kirjoittajalta vahvistaa epäilyn. En näe kirjoittajan suosimissa rakenteissa riimillisiä yhteneväisyyksiä, poljennot ovat hyvin sattumanvaraisia.

Kirjoittaja suhtautuu hetkittäin myös melko modernistisella tavalla kielioppisääntöihin ja oikeinkirjoituksen yleisiin periaatteisiin. Mutta antaako tämä vihjeen lukijalle? Mitä kirjoittaja viestii flirttaillessaan anastamillaan oikeinkirjoituksen erivapauksilla ja välinpitämättömyydellä kielellisistä säännöistä? Onko tämän tarkoitus alleviivata sitä, että kirjoittajan on tarkoituskin suhtautua infantiilis-regressiivisellä välinpitämättömyydellä ihmiskuntaan kumuloituneeseen tieteelliseen tietämykseen ja tämän hyödyntämiseen.

Vai onko tämä kenties yksittäisen sanataiteilijan monikerroksinen tekstikollaasi, jonka tarkoitus on viestiä meille, että koululaitoksen - ja koko yhteiskunnan - kyky tukea medialukutaidon kehittymistä ja lähdekritiikin soveltamista ei ole alkuunkaan riittävä? Ehkäpä näin, kun otetaan huomioon sosiaalisen median ja koko sähköisen viestinnän kehityksen nopeus ja muutoksen voimakkuus viimeisten 20 vuoden ajalta. Ihminen ja yhteiskunta eivät pysy mukana muutoksessa, jyvä ei erotu akanoista. Totuus on harhaa, vain harha on totta. Meillä on Suomessa peruspalveluidensa osalta käyttäjämaksuton kirjastolaitos, mutta kirjastoissa ei varsinaisesti ole ruuhkaa, aina saa hyllyjen välissä liikkua melko lailla rauhassa. Ruuhkan voi kohdata todennäköisemmin Keskisellä, kun porstuassa jaetaan ilmaisia ämpäreitä.

Todennäköisyyslaskentaan liittyy ajatuskoe, jonka mukaan jos apinalle annetaan kirjoituskone ja ääretön määrä aikaa ja yrityksiä niin se tulee kirjoittamaan Shakespearen tuotannon. Todennäköisyys tämän toteutumiselle on hyvin pieni, joten valtaosa tuotoksista on väistämättä sekasotkua. Voisiko tässä olla samanlainen prosessi käynnissä?
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Pakkotoimi, kuin hevosella loimi. Vain piikikäs.
Oi, katso Suomi. On mulla luomi. Koronasta saatu. Vai vieraassa paikassa maatu?
En pysy ma tautieni perässä, mutta tässä erässä pelaan bussia. Ei Heikkilä antanut lupaa nus..rokotteeseen.
Olen sankari. Uskon vapauteee. Kai mutkin joku patsaaksi vangitseee.

(säv. trad. sov. Markku Johansson)
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro


" En tiedä tilastoista, mutta luulen että suurin osa kolarissa kuolleista on pitänyt turvavyötä. Se ei estä kuolemaa. Kirjassani muuten kerron onnettomuuksien juurisyystä... kannattaa lukea jos haluat välttää kuolonkolarin. "

Tä akka on kyl VITUN sekaisin.

Vanhemman konstaapelin Artturi Sakari Reinikaisen äänellä sanottuna: "Älä sano, ans ku mä arvaan. Juurisyy on liikenne."
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
"Kirjassani muuten kerron onnettomuuksien juurisyystä..."

Ihana yritys kuitenkin saada porukkaa ostamaan kirja. Juurisyyksi itse kuvittelen tältä vaikkapa alkoholin. Miten välttyä alkoholilta ja siten kännissä ajamiselta. Ihana yritys, mutta kun niitä kolarimahdollisuuksia on pari muutakin. Mistä tämä tietää, koska vaikka rengas tai moottori pettää ja ajat kaiteisiin muiden tielle.
 

Avuton tunari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vähän kaikki.
Sinulla on @mjr vahva pointti runoudessa, vaikka lainaamasi tekstimuotoinen järjenköyhyys ei sinällään täytä minkään tunnetun runomitan muodollisia vaatimuksia. Runoilija ei ole laskenut tavuja, vaan on luottanut intuitiivisesti sanan ja kerronnan rytmiikkaan. Epäilemättä liikaakin, sillä rakenteellisesti kauneuden pyrkimykseen nojaava ja mennyttä, nykyistä ja tulevaa aikamuotoa rytmikkäästi pyörittelevä tekstinäyte on vapautunut tyystin älyn kahleista. Jopa siinä määrin, että lukija jää miettimään, onko mainittu kauneuteen pyrkiminen ollut sittenkin täysin sattumanvaraista? Muutama muu teksti samalta kirjoittajalta vahvistaa epäilyn. En näe kirjoittajan suosimissa rakenteissa riimillisiä yhteneväisyyksiä, poljennot ovat hyvin sattumanvaraisia.

Kirjoittaja suhtautuu hetkittäin myös melko modernistisella tavalla kielioppisääntöihin ja oikeinkirjoituksen yleisiin periaatteisiin. Mutta antaako tämä vihjeen lukijalle? Mitä kirjoittaja viestii flirttaillessaan anastamillaan oikeinkirjoituksen erivapauksilla ja välinpitämättömyydellä kielellisistä säännöistä? Onko tämän tarkoitus alleviivata sitä, että kirjoittajan on tarkoituskin suhtautua infantiilis-regressiivisellä välinpitämättömyydellä ihmiskuntaan kumuloituneeseen tieteelliseen tietämykseen ja tämän hyödyntämiseen.

Vai onko tämä kenties yksittäisen sanataiteilijan monikerroksinen tekstikollaasi, jonka tarkoitus on viestiä meille, että koululaitoksen - ja koko yhteiskunnan - kyky tukea medialukutaidon kehittymistä ja lähdekritiikin soveltamista ei ole alkuunkaan riittävä? Ehkäpä näin, kun otetaan huomioon sosiaalisen median ja koko sähköisen viestinnän kehityksen nopeus ja muutoksen voimakkuus viimeisten 20 vuoden ajalta. Ihminen ja yhteiskunta eivät pysy mukana muutoksessa, jyvä ei erotu akanoista. Totuus on harhaa, vain harha on totta. Meillä on Suomessa peruspalveluidensa osalta käyttäjämaksuton kirjastolaitos, mutta kirjastoissa ei varsinaisesti ole ruuhkaa, aina saa hyllyjen välissä liikkua melko lailla rauhassa. Ruuhkan voi kohdata todennäköisemmin Keskisellä, kun porstuassa jaetaan ilmaisia ämpäreitä.
Pahoittelut molemmille, mutta kyse ei ole runosta tai mihinkään siihen verrattavissa olevasta taiteenmuodosta- tai no, oikeastaan on, sillä taidetta ovat kaikki ilmaisun olomuodot.

Järjenköyhyyttä en ymmärrä kommentissasi, mutta ehkä et sisäistänyt kirjoitustani oikein?

Pohjinmiltaan koko koronassa on kyse mielipiteistä, puoleen ja vastaan.

Ps. Käytän kirjastoa hyvinkin aktiivisesti, onhan äitini työskennellyt kirjastossa vuosikymmenet (=kirjastot tulivat tutuksi jo lapsena).
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Pahoittelut molemmille, mutta kyse ei ole runosta tai mihinkään siihen verrattavissa olevasta taiteenmuodosta- tai no, oikeastaan on, sillä taidetta ovat kaikki ilmaisun olomuodot.

Järjenköyhyyttä en ymmärrä kommentissasi, mutta ehkä et sisäistänyt kirjoitustani oikein?

Pohjinmiltaan koko koronassa on kyse mielipiteistä, puoleen ja vastaan.

Ps. Käytän kirjastoa hyvinkin aktiivisesti, onhan äitini työskennellyt kirjastossa vuosikymmenet (=kirjastot tulivat tutuksi jo lapsena).
Ei se kirjaston käyttäminen selkeästi ole ainakaan kriittisessä ajattelussa. Jos siis lähtökohtana on koronavastaisuus niin luulisi että kävisi rokotteet taistelussa sitä vastaan. Toki jos on sitä mieltä, että korona ei ole oikeasti vakava tauti niin käyttää termiä koronavastainen erikoisella tavalla.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pahoittelut molemmille, mutta kyse ei ole runosta tai mihinkään siihen verrattavissa olevasta taiteenmuodosta- tai no, oikeastaan on, sillä taidetta ovat kaikki ilmaisun olomuodot.

Järjenköyhyyttä en ymmärrä kommentissasi, mutta ehkä et sisäistänyt kirjoitustani oikein?

Pohjinmiltaan koko koronassa on kyse mielipiteistä, puoleen ja vastaan.

Ps. Käytän kirjastoa hyvinkin aktiivisesti, onhan äitini työskennellyt kirjastossa vuosikymmenet (=kirjastot tulivat tutuksi jo lapsena).

@Ollakseni jo samaan asiaan kiinnittikin huomiota, mutta korona tautina ei ole mielipideasia, tai sitten tosiasioiden hyväksymisessä on suuria vaikeuksia. Korona on erittäin ikävä tauti ja pahimmillaan jopa tappava, sitä on kenenkään tässä maailmassa elävän vaikea kiistää. Rokotteen ottamisesta sen sijaan voi ja saakin olla eri mielipiteitä, mutta rokotteen ottamatta jättäminen on ihan vitun suurta tyhmyyttä ja itsekkyyttä.
 

Avuton tunari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vähän kaikki.
@Ollakseni jo samaan asiaan kiinnittikin huomiota, mutta korona tautina ei ole mielipideasia, tai sitten tosiasioiden hyväksymisessä on suuria vaikeuksia. Korona on erittäin ikävä tauti ja pahimmillaan jopa tappava, sitä on kenenkään tässä maailmassa elävän vaikea kiistää. Rokotteen ottamisesta sen sijaan voi ja saakin olla eri mielipiteitä, mutta rokotteen ottamatta jättäminen on ihan vitun suurta tyhmyyttä ja itsekkyyttä.
Tästä olemme eri mieltä, mutta kukin eläköön tyylillänsä.

Koronan vakavuutta on liioiteltu, samoin kuin rokotteiden turvallisuutta.

Mielestäni rokotteen ottaminen juuri nyt olisi tyhmyyttä, ja itsekkyyttä on vaatia toisia ottamaan se.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sinulla on @mjr vahva pointti runoudessa, vaikka lainaamasi tekstimuotoinen järjenköyhyys ei sinällään täytä minkään tunnetun runomitan muodollisia vaatimuksia. Runoilija ei ole laskenut tavuja, vaan on luottanut intuitiivisesti sanan ja kerronnan rytmiikkaan. Epäilemättä liikaakin, sillä rakenteellisesti kauneuden pyrkimykseen nojaava ja mennyttä, nykyistä ja tulevaa aikamuotoa rytmikkäästi pyörittelevä tekstinäyte on vapautunut tyystin älyn kahleista. Jopa siinä määrin, että lukija jää miettimään, onko mainittu kauneuteen pyrkiminen ollut sittenkin täysin sattumanvaraista? Muutama muu teksti samalta kirjoittajalta vahvistaa epäilyn. En näe kirjoittajan suosimissa rakenteissa riimillisiä yhteneväisyyksiä, poljennot ovat hyvin sattumanvaraisia.

Kulkutautimyönteinen runous tuppaa olemaan minulle liian korkealentoista, tykkään enemmän aforismeista.

Jouko Pihon aforismi:

Koronapassi on pikkusormen antamista Pirulle

Koronapassin hyväksyminen on pikkusormen antamista Pirulle. Kohta se vie koko käden ja kropankin. Ja lopuksi sielun.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Pohjinmiltaan koko koronassa on kyse mielipiteistä, puoleen ja vastaan.
Ei ole. Asetelmassa Tappara vai Ilves on kyse mielipiteestä. Sama juttu, kun otat kantaa siihen, haluatko pizzaan ananasta vai et. Faktat ovat faktoja. Niitä ei haasteta mielipiteillä, uskomuksilla, huhupuheilla, intuitioilla tai ennakkoluuloilla. Faktat voi haastaa ainoastaan kumoamalla faktat aukottomasti, ei heittämällä pöytään jotain ”vaihtoehtoisia totuuksia”.

Meistä jokainen voi keskenään miettiä, onko parempi luottaa esimerkiksi virologian, mikrobiologian ja yleislääketieteen globaalin tiedeyhteisön liki yksimielisen enemmistön näkemyksiin, vai löytyykö totuus anttiheikkilöiden, uskomushoitajien, QAnon-karvahattujen ja edustaja Turtiaisen kupoleista. Mielestäni on täysin tarpeetonta edes keskustella, kummasta suunnasta tulee vakavasti otettavaa asiaa ja kummasta ehtaa jaskaa.
 

Avuton tunari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vähän kaikki.
Ei se kirjaston käyttäminen selkeästi ole ainakaan kriittisessä ajattelussa. Jos siis lähtökohtana on koronavastaisuus niin luulisi että kävisi rokotteet taistelussa sitä vastaan. Toki jos on sitä mieltä, että korona ei ole oikeasti vakava tauti niin käyttää termiä koronavastainen erikoisella tavalla.
Pitäisi varmaankin vaihtaa sanoja koronaopsykoosivastainen, eikä korona vastainen..
 

Avuton tunari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vähän kaikki.
Ei ole. Asetelmassa Tappara vai Ilves on kyse mielipiteestä. Sama juttu, kun otat kantaa siihen, haluatko pizzaan ananasta vai et. Faktat ovat faktoja. Niitä ei haasteta mielipiteillä, uskomuksilla, huhupuheilla, intuitioilla tai ennakkoluuloilla. Faktat voi haastaa ainoastaan kumoamalla faktat aukottomasti, ei heittämällä pöytään jotain ”vaihtoehtoisia totuuksia”.

Meistä jokainen voi keskenään miettiä, onko parempi luottaa esimerkiksi virologian, mikrobiologian ja yleislääketieteen globaalin tiedeyhteisön liki yksimielisen enemmistön näkemyksiin, vai löytyykö totuus anttiheikkilöiden, uskomushoitajien, QAnon-karvahattujen ja edustaja Turtiaisen kupoleista. Mielestäni on täysin tarpeetonta edes keskustella, kummasta suunnasta tulee vakavasti otettavaa asiaa ja kummasta ehtaa jaskaa.
Kerrankin olemme samaa mieltä--itse tosin luotan enemmän Turtiaiseen ym kuin tiedeyhteisöön, joka valehtelee myös ilmastonmuutoksesta jatkuvasti.

Ajattelin hetken liittyä Turtiaiseen puolueeseen, mutta en sitten liittynytkään.
Toinen puolue oli lähenpänä sydäntäni.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

Avuton tunari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vähän kaikki.
Itsekkyyttä ja tyhmyyttä on olla ottamatta rokotetta. En halua edes tietää, että miksi sen ottaminen juuri nyt olisi tyhmyyttä.



Ei kai kukaan ole näin väittänytkään.
Ajattelin aluksi odotella pitkäaikaisvaikutuksien tuloksia rokotteista ennen kuin suosittelisin ketään ottamaan niitä.

Kukin toki tekee omat valintansa ja se on ok niin kauan kuin ketään ei pakoteta siihen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös