Huuhaa ja humpuuki yhteiskunnassamme

  • 552 595
  • 2 954

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En todellakaan tiedä. Mulle ei käy edelleenkään järkeen se, että jos sä meet klo. 23.00 baariin, niin mikä helvetti sut siellä tekee vaaralliseksi kello 00.01? Eikä mun tarvi baareissa juosta, mutta mä en myöskään ole valmis mitään helvetin terveyspassia itselleni hommaamaan siksi, että saisin maksaa 8€ punseista klo. 0.00-05.00 kuppiloissa.

Siis onko tuo oikeasti niin, että ilman koronapassia saa ravintoloissa olla puoleen yöhön? Ja sen jälkeen saa olla vain passilla? No, tuohan on suoraan sanottuna typerää ja epäloogista. Tähän on onneksi yksi todella helppo ja looginen ratkaisu: ilman koronapassia ei pääse ravintolaan mihinkään aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kiitos arvon parempi ihminen ja tämän maan kansalainen tästä huomionosoituksesta.
Minä olen jo 5-kymppinen kansalainen, enkä ole niinkään huolissani itsestäni. Sen sijaan muutamista sukulaisistani kuten syöpää sairastavasta veljestäni olen enemmänkin huolissani, samoin kuin muutamasta muusta riskiryhmiin kuuluvasta tutustani. Tosin he ovat tietääkseni kaikki saaneet kahdet koronarokotteet, mutta ei rokotteidenkaan teho sataprosenttinen ole. Hyvä puoli heidän kannaltaan on kuitenkin se, että tilastollinen todennäköisyys on vahvasti rokotettujen puolella. Tällä hetkellä terveydenhuollon sairaanhoidon ja tehohoidon resursseja kuormittavatkin pääasiassa rokottamattomat henkilöt, jotka saavat kärsiä omasta asennevammastaan. Osalta menee myös henki oman jästipäisyyden ja huuhaa-uskovaisuuden takia.

Onneksi rokottamattomat sairastuttavat tällä hetkellä pääosin muita rokottamattomia, mutta toki on niinkin, että ajan mittaan rokotesuojan heikentyessä myös jo aiemmin kahdesti rokotettujen tartuntariski kasvaa. Siksi kolmanteen rokotukseen on syytä varautua, ja esimerkiksi veljeni ottaa sellaisen itsestään selvästi.

Mielestäni yksilönvapauteen ja vastuuvapauteen vetoaminen koronarokotuksista kieltäytymisen ja koronapassia vastaan propagoimisen syynä on kestämätön ja perusteeton, ja kertoo lähinnä vetoajan välinpitämättömyydestä ja itsekkyydestä, samoin myös kyvyttömyydestä erottaa relevantti informaatio irrelevantista. Sama juttu tuon säälittävän sarkasmiyritelmän kanssa.

Mielestäni ilman koronapassia ei tulisi olla asiaa mihinkään juottolaan, yökerhoon, karaokeen tai sen sellaisiin rälläyspaikkoihin. Kaikenlaiset kellonaikarajat ovat täysin tarpeettomia.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Siis onko tuo oikeasti niin, että ilman koronapassia saa ravintoloissa olla puoleen yöhön? Ja sen jälkeen saa olla vain passilla? No, tuohan on suoraan sanottuna typerää ja epäloogista. Tähän on onneks yksi todella helppo ja looginen ratkaisu: ilman koronapassia ei pääse ravintolaan mihinkään aikaan.

Itsekin olen siis käsityksessä, että heti avatessa ovella katsoisivat. Viime viikonloppu hieman hämäsi, koska tuo astui voimaan keskellä yötä. Näin siis toivon, että moni ymmärsi tuon väärin. Tuota sitten kiva öyhötä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itsekin olen siis käsityksessä, että heti avatessa ovella katsoisivat. Viime viikonloppu hieman hämäsi, koska tuo astui voimaan keskellä yötä. Näin siis toivon, että moni ymmärsi tuon väärin.

No näin sen luulisi olevan, mutta mistäpä sitä tietää, jos vaikka aukioloajan jokaista tuntia säätelisi erikseen joku ministeriö tai virasto, ja siksi nykyinen asetus koronapassista mahdollistaa sen käytön vain tiettyinä hetkinä... No, tuskin se niin menee, mutta byrokratia on aina välillä ihmeellistä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siis onko tuo oikeasti niin, että ilman koronapassia saa ravintoloissa olla puoleen yöhön? Ja sen jälkeen saa olla vain passilla? No, tuohan on suoraan sanottuna typerää ja epäloogista. Tähän on onneks yksi todella helppo ja looginen ratkaisu: ilman koronapassia ei pääse ravintolaan mihinkään aikaan.

Ymmärtääkseni ainakin pk-seudulla on jo ennen puolta yötä rajoituksia minkä verran saa asiakkaita ottaa sisälle. Esim Pub Sirdie on tästä kärsinyt rajusti, kun 20 asiakaspaikkaan on saanut ottaa vain 10 asiakasta. Nyt koronapassin ansiosta voivat ottaa kaikki paikat käyttöön passin esittäville. Joten vaikuttaa kannattavuuteen huomattavasti.

Tosin nyt kaikenmaailman oululaiset salaliittoteoreetikot ovat siellä Sirdien fb-ryhmässä heiluttamassa natsikorttia. Ravintoloiden onneksi nämä kulkutautimyönteiset oli nopean tsekkauksen perusteella suurin osa persaukisia väliinputojia ja jos tuollainen laittaa boikottiin ravintolan, niin veikkaan ettei siinä kukaan menetä mitään.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Itsekin olen siis käsityksessä, että heti avatessa ovella katsoisivat. Viime viikonloppu hieman hämäsi, koska tuo astui voimaan keskellä yötä. Näin siis toivon, että moni ymmärsi tuon väärin. Tuota sitten kiva öyhötä.
Jos ravintolat eivät ota koronapassia käyttöön, silloin he eivät voi myöskään ottaa täyttä asiakasmäärää sisään ja luonnollisesti eivät myöskään voi pitää oviaan auki myöhempään.
 
Tästähän on helppo olla samaa mieltä. Mutta se on asia, johon ei itse voi vaikuttaa. Moisia sääntöjä on keksitty ja niiden kanssa on elettävä. On paljon muitakin sääntöjä, jotka tuntuu typeriltä, mutta ei niitä itse oikein voi valita, mitä noudattaa ja mitä ei.
Siis onko tuo oikeasti niin, että ilman koronapassia saa ravintoloissa olla puoleen yöhön? Ja sen jälkeen saa olla vain passilla? No, tuohan on suoraan sanottuna typerää ja epäloogista. Tähän on onneksi yksi todella helppo ja looginen ratkaisu: ilman koronapassia ei pääse ravintolaan mihinkään aikaan.
Itsekin olen siis käsityksessä, että heti avatessa ovella katsoisivat. Viime viikonloppu hieman hämäsi, koska tuo astui voimaan keskellä yötä. Näin siis toivon, että moni ymmärsi tuon väärin. Tuota sitten kiva öyhötä.
No näin sen luulisi olevan, mutta mistäpä sitä tietää, jos vaikka aukioloajan jokaista tuntia säätelisi erikseen joku ministeriö tai virasto, ja siksi nykyinen asetus koronapassista mahdollistaa sen käytön vain tiettyinä hetkinä... No, tuskin se niin menee, mutta byrokratia on aina välillä ihmeellistä.

Joo, 0.00 asti saat olla ja sit dumpataan ulos. Ei mitään järkeä. Jotkut katsoo ovella heti ja päästää toki sisään esim. kello 22.30, koska 1,5h hyvää aikaa myydä tolle punsia.

Kävin moikkaamassa mun entisellä työpaikalla pokea ja paikan omistajaa. Poke heitti, että onko mulla passia, sanoin että ei. Kysyttekö sitä? ”Juu, totta kai”. Sanoin, että mä aattelin tulla vaan kahville ennen, kun jatkan matkaani. ”Joo, kello on 23.20. Senkus meet sisälle, mut 0.00 jälkeen et saa olla enää”.

Mitään tarkkaa ohjeistusta ei poke ollut saanut eikä ravintola sen tarkemmin. Kysyin, että mites sit, jos meen kello 22.30 paikalliseen yökerhoon ja sinne pamahtaa 300 ihmistä mun lisäksi enkä poistu. Meneekö poket ja työntekijät kaikki asiakkaat läpi, ja jos passia ei ole, niin viskoo pihalle: ”Kyllä kait se niin on tehtävä”

Ihan järjetöntä touhua.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No näin sen luulisi olevan, mutta mistäpä sitä tietää, jos vaikka aukioloajan jokaista tuntia säätelisi erikseen joku ministeriö tai virasto, ja siksi nykyinen asetus koronapassista mahdollistaa sen käytön vain tiettyinä hetkinä... No, tuskin se niin menee, mutta byrokratia on aina välillä ihmeellistä.
Onhan se idiootimaisesti tehty tämä juttu, näin sanoo avi:n sivut:

Koronapassin voi ottaa käyttöön myös vain tiettyinä viikonpäivinä tai vain tiettyinä vuorokaudenaikoina. Koronapassin käyttö pitää kuvata toiminnanharjoittajan omavalvontasuunnitelmassa koronataudin leviämisen ehkäisemiseksi asiakkaiden keskuudessa.

Koronapassin voi ottaa käyttöön myös vain tietyssä, rajatussa tilassa. Esimerkiksi hotelli voi toimia niin, että se ottaa koronapassin käyttöön vain yökerhossa, mutta ei aulabaarissa.
 
Onneksi rokottamattomat sairastuttavat tällä hetkellä pääosin muita rokottamattomia, mutta toki on niinkin, että ajan mittaan rokotesuojan heikentyessä myös jo aiemmin kahdesti rokotettujen tartuntariski kasvaa. Siksi kolmanteen rokotukseen on syytä varautua, ja esimerkiksi veljeni ottaa sellaisen itsestään selvästi.

Tää johtuu siitä, kun vain rokottamattomat testataan. Alkaa mennä offtopikiksi ja mä en näistä saa täällä puhua.

Kiitos ja anteeksi keskusteluista. Ymmärrän sua ja teidän tilannetta varsin hyvin. Ei tämä kivaa ole missään muotoa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
@Sistis @UnenNukkuja Muutamia kommentteja koronapassiin liittyen. Osa on tietoa, osa pientä mutuilua. Passiahan ei saa lainkaan vaatia alueilla, missä rajoituksia ei ole käytössä. Silloin ei ole tarvetta passille, kun ei rajoituksiakaan ole.

Niillä alueilla, missä on rajoituksia, niin sillä passilla voidaan poistaa ne rajoitukset. Kukin ravintola voi itse päättää, vaatiiko passin vai ei. Jos ei vaadi, niin silloin eletään rajoitusten mukaisesti eli ei saa ottaa kaikkia asiakaspaikkoja täyteen ja suljetaan silloin kuin rajoitus käskee. Jos taas passi on käytössä, niin silloin saa ottaa paikan täyteen ja olla avoinna normaalisti.

Se puoleen yöhön ilman passia koski viime viikonloppua, kun laki tuli voimaan lauantaina. Silloin perjantaina ravintolaan menijöiltä sitä ei vielä saanut kysyä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se puoleen yöhön ilman passia koski viime viikonloppua, kun laki tuli voimaan lauantaina. Silloin perjantaina ravintolaan menijöiltä sitä ei vielä saanut kysyä.

Kiitos! Näin minä olin tähän asti käsittänytkin, ja tuo kertomasi perusteella käsitykseni koronapassista ylipäätään vastasi varsin hyvin todellisuutta. Sen verran tiukkoja näkemyksiä tuossa esitettiin aiemmin, että luulin jo olleeni väärässä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos! Näin minä olin tähän asti käsittänytkin, ja tuo kertomasi perusteella käsitykseni koronapassista ylipäätään vastasi varsin hyvin todellisuutta. Sen verran tiukkoja näkemyksiä tuossa esitettiin aiemmin, että luulin jo olleeni väärässä.
Mä veikkaan että @MacRef mutuilee ja avi tietää oikein...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä veikkaan että @MacRef mutuilee ja avi tietää oikein...

Luin tuon AVI:n kertoman heti viestini jälkeen. Varmasti tuo virallinen tieto pitää paikkaansa. Mutta eikö tuo nyt kuitenkin mene niin, että jos koronapassia ei oteta käyttöön, rajoitukset tulevat tilalle?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luin tuon AVI:n kertoman heti viestini jälkeen. Varmasti tuo virallinen tieto pitää paikkaansa. Mutta eikö tuo nyt kuitenkin mene niin, että jos koronapassia ei oteta käyttöön, rajoitukset tulevat tilalle?
Jep
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Juurikin näin. Eli tästä syystä käytännössä kaikki paikat tulevat hyvin todennäköisesti ottamaan tuon "vapaaehtoisesti" käyttöön, koska se on pienempi paha. Veikkaan, että @MacRef vastasi tämä olettamus mielessään.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juurikin näin. Eli tästä syystä käytännössä kaikki paikat tulevat hyvin todennäköisesti ottamaan tuon "vapaaehtoisesti" käyttöön, koska se on pienempi paha. Veikkaan, että @MacRef vastasi tämä olettamus mielessään.
En tiedä tulevasta, mutta lauantaina käytiin ensin ravintolassa syömässä ja sen jälkeen olutravintolassa juomassa. Kummassakaan ei ollut tarvetta käyttää koronapassia, vaikka olutravintolasta joutuivat jatkuvasti käännyttämään ihmisiä ovelta, kun ei ollut tarpeeksi istumapaikkoja. Ja kuulin myös esimerkkejä ravintoloista, jotka ottavat koronapassin käyttöön joka ilta vuorokauden vaihtuessa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itsellä tosiaan yhdet keikkaliput on ja paikka on sivuilleen päivittänyt, että ovella passi tsekataan. Olen ehkä jonkinlainen huuhaa-uskoja, mutta henkinen puoleni on kyllä odottanut keikalle pääsyä ja rokotepassilla toteutan tuon mielelläni.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tää johtuu siitä, kun vain rokottamattomat testataan. Alkaa mennä offtopikiksi ja mä en näistä saa täällä puhua.

Kiitos ja anteeksi keskusteluista. Ymmärrän sua ja teidän tilannetta varsin hyvin. Ei tämä kivaa ole missään muotoa.
Testattiin keitä testattiin, siellä teholla on lähes yksinomaan rokottamatonta porukkaa tällä hetkellä. Suosittelen sinullekin piikkiä nahkaan asap.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös