Minulla on mennyt juuri tämän takia poikki (tai ainakin pitkälle jäähylle) yksi lapsuudesta alkanut ystävyyssuhde. Tyyppi mennyt koko polun MV-lehden puolitosista maahanmuuttajajutuista Trumpin vaalivalheiden kautta rokotevastustajien hörhöilyihin ja Venäjän länsivastaisiin propagandaulosteisiin saakka (kaipailee venäläisiä "vapauttajia"). En kerta kaikkiaan jaksa vääntää hullulta vaikuttavan aiemmin täysjärkisenä pitämäni ihmisen kanssa, joten olen lopettanut viesteihin vastaamisen oman mielenterveyden vuoksi.Sille on syy minkä takia olen näiden avuttomien tunarien kanssa vääntämisen lopettanut sekä somessa että täällä.
Se on se, että vaikka tämä porukka kuinka näkee ja esittelee itsensä totuuden etsijöinä, kriittisinä sekä itsenäisinä ajattelijoina, niin totuus on että tämä porukka on aina käytännössä näiden vastakohtia.
Muutamia ”kriittisten, itsenäisten ajattelijoiden” tunnusmerkkejä:
- Uskotaan kaikki mahdollinen sonta mikä tukee sitä omaa premissiä
- ei omata edes alkeellista kykyä lähdekritiikkiin, usein esim. nähdään MV-lehti tms. ja vertaisarvioitu arvostetussa julkaisussa julkaistu meta-tutkimus samanarvoisina
- ei ymmärretä mitä luetaan, eikä osata prosessoida tietoa, ainakaan jos se on jossain muussa muodossa kuin youtube-videossa
- suhtaudutaan tunteella, ei edes ajatella että mitkään faktat voisivat muuttaa sitä omaa näkökulmaa
ja tärkeimpänä, minkä vuoksi vänkääminen on turhaa:
- mikään määrä todisteita, tutkimuksia tai faktoja ei muuta näiden mieltä.
- Mikään määrä näiden höpönassujen väitteiden debunkkaamista ei muuta näiden mieltä. Valheiden ja virheiden paljastuminen valuu kuin vesi joutsenen selästä ja meno jatkuu.
Tällaisella palstalla sitä vielä jaksaa, voi joku kolmas henkilö vielä järkiintyä vaikka se "vääntöpari" ei mihinkään kuitenkaan muutu.