Hys, faskia-uskovaiset suuttuvat. Kun ennen salilla kasvatettiin lihasta ja voimaa, niin nyt liu’utellaan sidekudoskelmuja, vahvistetaan peitinkalvoja ja venytellään kalvorakenteita. Siihen päälle vielä joku jäsenkorjaaja venyttää niitä, johon tarvittaisiin auto ja vetokoukku oikeassa elämässä.
En tiedä, että suuttuvatko, mutta minähän en pelkää mitään, eikä minua pelkää kukaan. Minä olen joka tapauksessa edelleen tyytyväinen tähän omaan putkirullaani, vaikka sen vaikutusmekanismit olisivatkin hämärän peitossa. Ja jos tuo on sellainen shamaani, että kykenee kusettamaan kaltaistani skeptikkoa placebolla, niin täytyy nostaa hattua.
Jotenkin lähtisin hakemaan tuon vaikutusmekanismin juurisyytä samalta suunnalta kuin venyttelyn ja hieronnan. Nimenomaan hidas rullaus on se, mikä tuntuu avaavan parhaiten jumeja, ja kun tuossa rullassa on tuollainen kuviointi, se tuntuu suunnilleen samalta kuin sormilla suoritettu kevyt hieronta.
Tuo siis ihan puhtaana arvailuna. Itse olen kankea kuin rautakanki, joten venyttely on minulle aina ollut kidutusta. Siksi olen usein laiminlyönyt sen. Rullaillessa tuo kehonhuolto tuntuu miellyttävämmältä, joten sillä kropan käsittely käy helpommin. Ja kun riittävän kauan tekee, saa kaikki lihasryhmät käsiteltyä.
Toisaalta pohdin sitäkin, että pohjautuuko rullailun väitetty teho siihen, että rullaillessa tahtomattaan myös venyttelee kehon lihaksia? Ei siis välttämättä sitä kohtaa, mitä rullaa, vaan vaikkapa sitä kohtaa, jolla tukeutuu juuri maahan? Rullaillessa tuohon kohtaan voikin kohdistua pitkäkestoinen ja kevyt dynaaminen venytys. Esimerkiksi sisäreittä rullaillessa olen huomannut venytyksen kohdistuvan molempiin nivusiin....