MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Luin tuon Ylen jutun. Mielestäni se oli itse asiassa ihan hyvä juttu, eikä siinä menty huuhaa-osastolle. Itse asiassa siinä oli osin samaa asiaa, mitä itsekin aiemmassa viestissäni kirjoitin. (Varmaan sen vuoksi tuota asiallisena pidänkin.)

Toisaalla törmäsin Juhani Knuutin kiihkottomaan blogikirjoitukseen, jossa Knuuti yrittää avata erilaisten hoitomuotojen määrittelyä ym. Hyvä kirjoitus tuokin, ja tuollakaan ei kaikkia erilaisia hoitoja täysin tyrmätä.

Kielipoliisi - prkl... päivämäärään kuuluu piste molempien numeroiden perään!

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
"Gaialla synnytettiin täysin uusi tähtiporttijärjestelmä 13.1.2020. Tämä avasi uusia orgaanisia virtoja suuren keskusauringon, kosmoksen, galaktisen keskuksen, keskusaurinkojen, Solariksen, planeettojen ja Gaian kautta. Nämä virrat yhdistivät meidät taas ylösnousseisiin universaaleihin virtoihin ja korkeampiin harmonioihin. Yksi yhdistelmälukon loksahdus lisää uuden Maan todellisuuksien paljastumisessa."

Tarkoittaako tämä, että suosikkisarjastani Stargate on tulossa uusi tuotantokausi?

“My goal is simple. It is a complete understanding of the universe, why it is as it is and why it exists at all.”
― Stephen Hawking

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
"Gaialla synnytettiin täysin uusi tähtiporttijärjestelmä 13.1.2020. Tämä avasi uusia orgaanisia virtoja suuren keskusauringon, kosmoksen, galaktisen keskuksen, keskusaurinkojen, Solariksen, planeettojen ja Gaian kautta. Nämä virrat yhdistivät meidät taas ylösnousseisiin universaaleihin virtoihin ja korkeampiin harmonioihin. Yksi yhdistelmälukon loksahdus lisää uuden Maan todellisuuksien paljastumisessa."

Tarkoittaako tämä, että suosikkisarjastani Stargate on tulossa uusi tuotantokausi?
Nyt kuulostaa lupaavalta scifiltä tai avaruusfantasialta.

"Legal interpretation takes place in a field of pain and death"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille

Ja katsokaa, näin on ennustettu!

Uusi Tähtiporttijärjestelmä syntyy ja tulee jumalainen mestaruusmelankolia -> Stargate-erikoisjoukon johtajan suomalaiset sukujuuret paljastuvat ja johtavat Munsalaan -> Munsalassa pelaa Muik Hockey, jonka tunnetuin kasvatti on Leo Komarov -> New York Islanders voittaa Stanley Cupin -> Komarov lopettaa NHL-uransa jo mainittuun mestaruusmelankoliaan

Hannu Jortikkaa lainatakseni, ei tää voi olla niin vaikeeta.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mä en pysty tieteellisesti selittämään tekniikkaa, mutta se toimii todistettavasti joidenkin vaivoihin. Hoidosta ei ole ainakaan haittaa, joten sen kokeilu ei ole vaarallista. Käsittelyä antaa yleensä koulutetut fysioterapeutit. Ylen juttu aiheesta
jos se todistetusti auttaa, niin sitten aihe ei kuulu tähän ketjuun. Yleensä vain todistettavuuden kanssa on vähän niin ja näin eli se että joku kokee jotain ei ole todiste.

”En ole koskaan väittänyt, että kaikki konservatiivit olisivat typeryksiä. Sen sijaan kaikki typerykset ovat konservatiiveja.” - John Stuart Mill

ace

Jäsen
Vaikutus todennäköisesti perustuu johonkin aivan muuhun kuin faskioiden avaamiseen, mutta lihashuollossa tuo on pirun hyvä.
Suomalaisessa urheiluvalmennuskoulutuksessa lihaskalvojen avaaminen Foam Rollerilla, erilaisilla hierontapalloilla tai jopa yksinkertaisesti tennispallolla on ihan yleisessä käytössä lihashuollon osalta. En osaa tähän mitään tieteellistä linkkiä tai lähdettä antaa, mutta omien kokemusten mukaan ei ole pelkkää huuhaata. Hierojien tai "hierojien" lupauksista en osaa sanoa mitään.

Paljon urheilijat käyttävät näitä välineitä lihashuoltoon, lajista riippumatta.

... päässä kasvaa pensas ja herneet puhuvat!

redpecka

Jäsen
Tuota mä en kyllä ymmärrä, että miten valtakunnan TV:ssä voi olla sallittua jonkun astral TV:n kaltaisen huijauksen esitys.
Kerran katselin yöllä tuollaista lähetystä. Mielestäni oli ihan viihdyttävää seurattavaa ainakin siinä olotilassa mikä oli silloin. En jäänyt kuitenkaan kaipaamaan.

Enkä tiedä miten tuossa nyt huijataan ketään sen enempää kuin vaikka houkuttelussa soittamaan seksilinjoille. Itsekin pari kertaa soitin ysärillä kun niitä ilmoituksia oli iltapäivälehdet täynnä. Olin aikuinen ja mielestäni mulla oli oikeus laittaa parikymppiä tollaseen kuten noilla astraalihihhuleilla on oikeus hakea juttuseuraa vaikka ennustajaeukoilta jos saavat siitä enemmän kiksejä.

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Tämä nyt ei todellakaan ole tae mistään tieteellisyydestä. Urheilijat ovat keskimäärin ihan helvetin ahdasmielisen taikauskoista porukkaa, mutta ymmärtäähän sen. Jos sä saat jostain NCCA-aminohappo - voiteista sen tarvittavan placebon, niin mikä jottei. Se, että joku aitajuoksija "availee sidekudoksia" jollain lämminvesiputkella ennen starttia nyt on taas ihan pseudoläppää viitaten normaaliin ihmisfysiologiaan.

"En seuraa pallopelejä, seuraan urheilua" - Seppo Räty

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Löysin tuosta putkirullailusta mielestäni ihan hyvän artikkelin viime vuodelta:

En ehdi nyt kirjoittaa pitkää viestiä, mutta yhteenvetona: ei ole juurikaan tutkittu vielä tieteellisesti, teho ei ole niin hyvä kuin suurimmat fanit väittävät, teho on kuitenkin tyhjää parempi. Ja vaikutukset ovat usein lyhytaikaisia.

Placebo mainitaan yhdeksi todennäköisimmistä syistä sille, miksi tuo joillakin tuntuu tehoavan. Tosin placebokin todetaan tuossa hyödylliseksi.

Itse epäilen, että yksi hyöty lihasjumien avaamisessa tuolla on siinä, että rullalla saa hetkellisesti hierottua paikkoja "auki", ja se taas voi vaikuttaa siihen, että ihminen kävelee luonnollisemmin, eikä arista alitajuisesti jotain kipeää paikkaa. Tuo luonnollisempi kävely taas vaikuttaa siihen, että muu lihaksisto ei rupea jumittamaan, ja jumitusta ruokkiva kierre katkeaa ainakin hetkellisesti.

Hö.

Kipa84

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Kerran katselin yöllä tuollaista lähetystä. Mielestäni oli ihan viihdyttävää seurattavaa ainakin siinä olotilassa mikä oli silloin. En jäänyt kuitenkaan kaipaamaan.

Enkä tiedä miten tuossa nyt huijataan ketään sen enempää kuin vaikka houkuttelussa soittamaan seksilinjoille. Itsekin pari kertaa soitin ysärillä kun niitä ilmoituksia oli iltapäivälehdet täynnä. Olin aikuinen ja mielestäni mulla oli oikeus laittaa parikymppiä tollaseen kuten noilla astraalihihhuleilla on oikeus hakea juttuseuraa vaikka ennustajaeukoilta jos saavat siitä enemmän kiksejä.
Mulle henkilökohtaisesti tulee näistä aina mieleen (yksinäiset) vanhukset jotka lähinnä hakee juttuseuraa näistä ja maksaa siitä jutustelusta eurokaupalla per minuutti. Eihän siinä jos oikeasti on varallisuutta maksaa mutta en voi olla ajattelematta että ainakin osassa tapauksista viimeisetkin eurot eläkkeestä menee puhelinlaskujen maksamiseen.

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löysin tuosta putkirullailusta mielestäni ihan hyvän artikkelin viime vuodelta:

En ehdi nyt kirjoittaa pitkää viestiä, mutta yhteenvetona: ei ole juurikaan tutkittu vielä tieteellisesti, teho ei ole niin hyvä kuin suurimmat fanit väittävät, teho on kuitenkin tyhjää parempi. Ja vaikutukset ovat usein lyhytaikaisia.
Hys, faskia-uskovaiset suuttuvat. Kun ennen salilla kasvatettiin lihasta ja voimaa, niin nyt liu’utellaan sidekudoskelmuja, vahvistetaan peitinkalvoja ja venytellään kalvorakenteita. Siihen päälle vielä joku jäsenkorjaaja venyttää niitä, johon tarvittaisiin auto ja vetokoukku oikeassa elämässä.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomalaisessa urheiluvalmennuskoulutuksessa lihaskalvojen avaaminen Foam Rollerilla, erilaisilla hierontapalloilla tai jopa yksinkertaisesti tennispallolla on ihan yleisessä käytössä lihashuollon osalta. En osaa tähän mitään tieteellistä linkkiä tai lähdettä antaa, mutta omien kokemusten mukaan ei ole pelkkää huuhaata. Hierojien tai "hierojien" lupauksista en osaa sanoa mitään.

Samaa mieltä kuin @Pavlikovsky siitä että kyllä urheilijat myös kaikenlaiseen huuhaahan saattavat haksahtaa. Tässä kuitenkin olen taipuvainen uskomaan hyötyihin, olipa syyt mitä hyvänsä. Aika usein ylipäänsä keksinnöt tehdään ensin käytännössä ja tieteen rooli on sitten jälkikäteen yrittää selvittää miksi joku asia joka toimii, toimii. Esimerkkejä on aina suihkumoottorista asti. Eri asia on nämä yksityiskohtaiset väitteet joita puoskarit usein esittävät toimimisen syistä.

"Miksi se todistustaakka on pelkästään uskovilla, ei ateistikaan pysty todistamaan että jumalaa ei ole." -bebeto

"Vain hullut ja idiootit ja hullut idiootit uskoo sattumaan. Ja tiedemiehet." -Klose16

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
jos se todistetusti auttaa, niin sitten aihe ei kuulu tähän ketjuun. Yleensä vain todistettavuuden kanssa on vähän niin ja näin eli se että joku kokee jotain ei ole todiste.
Yksittäinen kokemus ei tietty yleensä ole hyvä todiste (joskus anekdootitkin kuitenkin ovat paras saatavilla oleva todisteen muoto) mutta jos puhutaan sellaisista vaivoista, jotka ovat lähinnä kokemusperäisiä, ei kokemuksia käy vähätteleminen tieteellisyydenkään osalta. Esim. jos joku kärsii (subjektiivinen käsite) esim. sekaisin olevasta mahasta, epämääräisistä kivuista, väsymyksestä, selkävaivoista, jne., mutta mitään kliinistä löydöstä ei ole, tulee tutkimus kohdistaa noihin kokemuksiin. Näin voidaan ihan hyvin tutkia kokevatko ihmiset saavansa apua mistäkin hoidosta.

Noita tutkimuksia soisi muutenkin tehtävän enemmän kunnollisella otoskoolla ja asettelulla. Lääketiede on niin pitkällä että moni tällainen nykyään mielenkiintoinen ongelma ja epämääräinen vaiva törmää siihen muuriin että elimistön monimutkaiset vuorovaikutussuhteet eivät ole enää ymmärrettävissä eivätkä oikein kunnolla mallinnettavissakaan. Ei voida sanoa että tämä johtuu tästä ja tämä tästä, vaan kenties lukemattomat itsessään "normaalisti" toimivat asiat aiheuttavat jotain yhdessä ennakoimattomalla tavalla. Ts. kompleksisuus tulee vastaan. Näissä tapauksissa on paljon helpompaa tutkia auttaako jonkunlainen toiminta jonkunlaiseen vaivaan kuin ymmärtää fysikaalisella tasolla tarkasti miksi näin on.

edit: Perinnöllisyyden tutkimuksessakin samankaltainen ilmiö tapahtui kun ensin yksittäiset voimakkaasti vaikuttavat esim. tiettyjen tautien takana olevat perintötekijät oli "helppoa" löytää, mutta tämän jälkeen jäljellä on kasa epäselvemmin vaikuttavia alueita ja geenejä joissa keskeistä voi olla vuorovaikutus. Näitä sitten nykyään pyritään analysoimaan assosiaatiotutkimuksilla.

"Miksi se todistustaakka on pelkästään uskovilla, ei ateistikaan pysty todistamaan että jumalaa ei ole." -bebeto

"Vain hullut ja idiootit ja hullut idiootit uskoo sattumaan. Ja tiedemiehet." -Klose16

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun jengit, yksilöinä Rantanen ja Kakko
Komppausta aiempiin viesteihin, eli ainakin noihin mitä @BigRedCat ja @ace ovat laittaneet.

Itse kärsin nikamalukoista helposti ja fysioterapeuttini kehotti toimimaan hieman tennispalloa muistuttavalla ratkaisulla. Tuossa fyssari varsin oikeassa. Auttaa oleellisissa tilanteissa, saan suoriuduttua liikunnasta ja esim. työpäivän jännityksistä paremmin. Toisinaan avun kuulenkin, kun nikamia naksahtaa auki. Fyssari ei joudu noita aivan liian tiheään niksauttelemaan ja säästyn pahalta ololta. Tässä en siis epäile ammattilaisen sanaa.

Tässä tosiaan kun on vaihtoehtona fyysiset liikkeet liikojen lääkkeiden sijaan, virkistäähän tuo mieltäkin.

Olemme tarkastaneet tämän pöytäkirjan ja todenneet sen keskustelun kulun mukaiseksi

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yksittäinen kokemus ei tietty yleensä ole hyvä todiste (joskus anekdootitkin kuitenkin ovat paras saatavilla oleva todisteen muoto) mutta jos puhutaan sellaisista vaivoista, jotka ovat lähinnä kokemusperäisiä, ei kokemuksia käy vähätteleminen tieteellisyydenkään osalta. Esim. jos joku kärsii (subjektiivinen käsite) esim. sekaisin olevasta mahasta, epämääräisistä kivuista, väsymyksestä, selkävaivoista, jne., mutta mitään kliinistä löydöstä ei ole, tulee tutkimus kohdistaa noihin kokemuksiin. Näin voidaan ihan hyvin tutkia kokevatko ihmiset saavansa apua mistäkin hoidosta.
Tämä ihan totta, mutta todistettavuus edellyttäisi että kalvon hieronnan tms muun vaikutus olisi tilastollisesti osoitettavissa mieluiten kaksoissokkotutkimuksella tai vastaavalla. Joskus se tosiaan on vaikeaa toteuttaa käytännössä ellei käytetä nukutusta tai valita ihmisiä jotka eivät erota niksautusta shiatsumuksautuksesta tai kölimöykystä (jos näissä eroa on).

”En ole koskaan väittänyt, että kaikki konservatiivit olisivat typeryksiä. Sen sijaan kaikki typerykset ovat konservatiiveja.” - John Stuart Mill

redpecka

Jäsen
Mulle henkilökohtaisesti tulee näistä aina mieleen (yksinäiset) vanhukset jotka lähinnä hakee juttuseuraa näistä ja maksaa siitä jutustelusta eurokaupalla per minuutti. Eihän siinä jos oikeasti on varallisuutta maksaa mutta en voi olla ajattelematta että ainakin osassa tapauksista viimeisetkin eurot eläkkeestä menee puhelinlaskujen maksamiseen.
Minkä tahansa asian ympärillä on aina ongelmakäyttäjiä. Jos taas tämmösissä astraali-TV-hässäköissä kusetetaan enemmän maksuja kuin ruudussa olevasta infosta voisi päätellä niin sitten menee kategoriaan TV-visailuskämmit. Itse en tiedä kuin niistä seksilinjoista ja silloin ei ainakaan tarvinnut jonottaa eikä vastata kymmeneen kysymykseen vaan pääsi suoraan kuuntelemaan läähätystä.

Oletin lainaamani henkilön kuitenkin tarkoittavan (kun tässä ketjussa ollaan) että on jotenkin moraalisesti väärin kun valtakunnallisella kanavalla syötetään tälläistä pseudotörkyä. Mielestäni humpuukissakin on eri tasoja, on harmittomia ennustajia jotka rohkaisevat ihmisiä uskomaan itseensä ja sitten jotain vaarallisempiakin juttuja joissa leikitään tyhmän ihmisen terveydellä.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mielestäni humpuukissakin on eri tasoja, on harmittomia ennustajia jotka rohkaisevat ihmisiä uskomaan itseensä ja sitten jotain vaarallisempiakin juttuja joissa leikitään tyhmän ihmisen terveydellä.
Ja tämä harmittomuus toisaalta melkein sama kuin vaikka horoskoopit. Itsekin aina niihin uskonut lähinnä vitsinä. Varsinkin luonteen kuvailut noissa muka osuu, vaikka oikeasti lukiessani tunnistan nuo piirteet paremmin. Eihän ne silti sen näkyvämpiä ole.

Onhan tuo isosti se selitys, että ne vanhukset kaipaa seuraa. Jotkut laittaa nuo rahat pelaamiseen, toiset juomiseen, jotkut sitten puhelinpalveluihin. Harmi vaan, että näillä sosiaalisuus katoaa entisestään. Paitsi jos tuo juominen tapahtuu jossain kantakuppilassa kanta-asiakkaiden kanssa.

Mutta mitä sanoo Maria Nordin ja kumppanit koronasta *semiettiväemoji*

Olemme tarkastaneet tämän pöytäkirjan ja todenneet sen keskustelun kulun mukaiseksi

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hys, faskia-uskovaiset suuttuvat. Kun ennen salilla kasvatettiin lihasta ja voimaa, niin nyt liu’utellaan sidekudoskelmuja, vahvistetaan peitinkalvoja ja venytellään kalvorakenteita. Siihen päälle vielä joku jäsenkorjaaja venyttää niitä, johon tarvittaisiin auto ja vetokoukku oikeassa elämässä.
En tiedä, että suuttuvatko, mutta minähän en pelkää mitään, eikä minua pelkää kukaan. Minä olen joka tapauksessa edelleen tyytyväinen tähän omaan putkirullaani, vaikka sen vaikutusmekanismit olisivatkin hämärän peitossa. Ja jos tuo on sellainen shamaani, että kykenee kusettamaan kaltaistani skeptikkoa placebolla, niin täytyy nostaa hattua.

Jotenkin lähtisin hakemaan tuon vaikutusmekanismin juurisyytä samalta suunnalta kuin venyttelyn ja hieronnan. Nimenomaan hidas rullaus on se, mikä tuntuu avaavan parhaiten jumeja, ja kun tuossa rullassa on tuollainen kuviointi, se tuntuu suunnilleen samalta kuin sormilla suoritettu kevyt hieronta.

Tuo siis ihan puhtaana arvailuna. Itse olen kankea kuin rautakanki, joten venyttely on minulle aina ollut kidutusta. Siksi olen usein laiminlyönyt sen. Rullaillessa tuo kehonhuolto tuntuu miellyttävämmältä, joten sillä kropan käsittely käy helpommin. Ja kun riittävän kauan tekee, saa kaikki lihasryhmät käsiteltyä.

Toisaalta pohdin sitäkin, että pohjautuuko rullailun väitetty teho siihen, että rullaillessa tahtomattaan myös venyttelee kehon lihaksia? Ei siis välttämättä sitä kohtaa, mitä rullaa, vaan vaikkapa sitä kohtaa, jolla tukeutuu juuri maahan? Rullaillessa tuohon kohtaan voikin kohdistua pitkäkestoinen ja kevyt dynaaminen venytys. Esimerkiksi sisäreittä rullaillessa olen huomannut venytyksen kohdistuvan molempiin nivusiin....

Hö.

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Jos vielä sana fascioista. Minusta niiden käsittely on ihan yhtä tieteellistä kuin hieronta. En usko että hieronnan vaikutuksia pystytään tieteellisesti osoittamaan, mutta niin se vaan auttaa ja siitä halutaan maksaa. Eikä kukaan kai hierontaa väitä huuhaaksi. Fasciakäsittelyjä antaa koulutetut fysioterapeutit (terveydenhuollon laillistettu ammattinimike), joten kyse ei ole kirjekurssilla pätevöityneistä tekijöistä.

Mun oma perskohtainen kokemus oli hyvin konkreettinen. Kävin selkävaivojen kanssa useammalla fyssarilla ja kukaan ei saanut kuin hetkellistä helpotusta aikaan. Voin siis väittää, että pelkkä hoidon antamisesta tuleva placebo ei juurikaan toiminut. Sitten mulle ehdotettiin vähän puskista fasciakäsittelyä ja koska tekijä oli fyssari, niin päätin kokeilla sitäkin. Mulla se tehosi välittömästi ja näkyi myös ulospäin. Aikaisemmin jumit olivat vetäneet rangan pakolla vinoon ja joku lääkäri ehdotteli syyksi joskolioosiakin. Parin käsittelyn jälkeen kävelin taas suorassa. Ja tätä ennen olin käynyt kolmella eri fyssarilla ehkä kymmenen kertaa. Mutta tää on mun kokemus ja tiedän että yksi pääsky ei tee kesää tai yksi kokemus ole tieteellinen näyttö. Mutta väitän myös että kyse ei ole kuumakivihoidosta tai enkeliterapiasta.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En usko että hieronnan vaikutuksia pystytään tieteellisesti osoittamaan, mutta niin se vaan auttaa ja siitä halutaan maksaa.
Muutaman sekunnin googletuksilla tällaiset uskomukset ovat selvitettävissä ja vääriksi havaittavissa:

Seuraavaksi olisi varmaan paikallaan tutkia sitä, että korreloiko taipumukset uskoa "vaihtoehtohoitoihin" käänteisesti kykyyn hakea ja arvioida kriittisesti tietoa.

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jos vielä sana fascioista. Minusta niiden käsittely on ihan yhtä tieteellistä kuin hieronta. En usko että hiero....
Itseasiassa hieronnan vaikutusmekanismit ovat erittäin epäselvät ja väitetyt kudostason mekanismit hölynpölyä niin kuin Dana tuossa totesi. Moderni taputtelija puhuu manuaaliterapiasta. Hieno sana jonne kätketään perinteinen hieronta ikään kuin tehtäisiin jotain pitkäaikaisesti vaikuttavaa.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maria Nordin meidän naisten asialla. Kuukautiskipujenkin syy on käsittelemättömissä tunteissa.

Seura-lehdeltä kaunis teko kysäistä gynekologilta: Mitä tuumaa gynekologi? Maria Nordin tarjoaa kursseillaan tekniikoita endometrioosin ja kuukautiskipujen hoitoon

"Kuukautiskivuille on kuitenkin normaali fysiologinen selitys, eikä se liity tunteisiin, vaan hormoneihin.

Kuukautisvuodon aikana kohdun limakalvo erittää prostaglandiineja, hormoneja, jotka saavat kohdun ja sitä ympäröivät verisuonet supistelemaan. Nämä pienet tyydyttymättömät rasvahapot aiheuttavat myös kohtulihaksen hapenpuutteesta johtuvaa kipua."

Anzi

Jäsen
Mun oma perskohtainen kokemus oli hyvin konkreettinen. Kävin selkävaivojen kanssa useammalla fyssarilla ja kukaan ei saanut kuin hetkellistä helpotusta aikaan. Voin siis väittää, että pelkkä hoidon antamisesta tuleva placebo ei juurikaan toiminut. Sitten mulle ehdotettiin vähän puskista fasciakäsittelyä ja koska tekijä oli fyssari, niin päätin kokeilla sitäkin. Mulla se tehosi välittömästi ja näkyi myös ulospäin. Aikaisemmin jumit olivat vetäneet rangan pakolla vinoon ja joku lääkäri ehdotteli syyksi joskolioosiakin. Parin käsittelyn jälkeen kävelin taas suorassa. Ja tätä ennen olin käynyt kolmella eri fyssarilla ehkä kymmenen kertaa. Mutta tää on mun kokemus ja tiedän että yksi pääsky ei tee kesää tai yksi kokemus ole tieteellinen näyttö. Mutta väitän myös että kyse ei ole kuumakivihoidosta tai enkeliterapiasta.
Itsellä on ihan samansuuntainen kokemus. Kahden kirugisen selkäoperaation jälkeen selkä ei toiminut lainkaan kunnolla ja iski ajoittain järkyttävään kipujumiin, jossa ei pystynyt edes istumaan. Tavalliset fyssarit, joita oli neljä ja joiden luona kävin kullakin yli viisi kertaa eivät saaneet selkään kuin hetkellistä apua.

Sitten yksi fysiatri antoi lähetteen fascia-käsittelijälle. Luin ennakkoon netistä fascia-käsittelystä ja ajattelin, että mitähän tämä nyt oikein muka on...mutta mennään kokeilemaan. Jo ekalla kerralla vaikutus oli häkellyttävä verrattuna tavallisiin fyssareihin. Selkä avautui jo ekassa käsittelyssä käsittämättömämn paljon, ja hoitoa jatkettiin yli kymmenen kertaa ja tulokset olivat todella hyvät.

Itsellä oli siis skeptinen suhtautuminen ennen ekaa fascia-käsittelyä, mutta siinä selkäongelmatilanteessa sitä kokeili mitä vaan. Ja jo sen ekan 1,5h fascia- käsittelyn aikana tapahtunut muutos verrattuna normi-fyssariin taikka hierontaan oli häkellyttävän hyvä.

En tiedä, mikä sen osaavan fascia-käsittelyn takana oli (tosi vai huuhaa), mutta itsellä ainakin toimi loistavasti ja kyseessä ei voinut olla pelkkä placebo-efekti.

teppana

Jäsen
Maria Nordin meidän naisten asialla. Kuukautiskipujenkin syy on käsittelemättömissä tunteissa.

Seura-lehdeltä kaunis teko kysäistä gynekologilta: Mitä tuumaa gynekologi? Maria Nordin tarjoaa kursseillaan tekniikoita endometrioosin ja kuukautiskipujen hoitoon

"Kuukautiskivuille on kuitenkin normaali fysiologinen selitys, eikä se liity tunteisiin, vaan hormoneihin.

Kuukautisvuodon aikana kohdun limakalvo erittää prostaglandiineja, hormoneja, jotka saavat kohdun ja sitä ympäröivät verisuonet supistelemaan. Nämä pienet tyydyttymättömät rasvahapot aiheuttavat myös kohtulihaksen hapenpuutteesta johtuvaa kipua."
Ei luoja kuinka mua sylettää tämä nainen. Miten ihmeessä tällaisia ihmisiä ei saada markkinoilta pois. Nyt tuo viirapää väittää omassa blogissaan että lääketiede ei "tiedä" mistä kuukautiskivut johtuu. Sattumoisin Nordin myy kuukautiskipuun kurssia 400€/kurssi.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei luoja kuinka mua sylettää tämä nainen. Miten ihmeessä tällaisia ihmisiä ei saada markkinoilta pois. Nyt tuo viirapää väittää omassa blogissaan että lääketiede ei "tiedä" mistä kuukautiskivut johtuu. Sattumoisin Nordin myy kuukautiskipuun kurssia 400€/kurssi.
Jep, itse maksoin juuri 250e gynekäynnistä + hormonikierukasta, tein tuon mielelläni. Gynekologi osasi selittää kaiken ja toisaalta tuo kapistus helpottaa monia asioita.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy