Huuhaa ja humpuuki yhteiskunnassamme

  • 547 711
  • 2 945

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yksittäinen kokemus ei tietty yleensä ole hyvä todiste (joskus anekdootitkin kuitenkin ovat paras saatavilla oleva todisteen muoto) mutta jos puhutaan sellaisista vaivoista, jotka ovat lähinnä kokemusperäisiä, ei kokemuksia käy vähätteleminen tieteellisyydenkään osalta. Esim. jos joku kärsii (subjektiivinen käsite) esim. sekaisin olevasta mahasta, epämääräisistä kivuista, väsymyksestä, selkävaivoista, jne., mutta mitään kliinistä löydöstä ei ole, tulee tutkimus kohdistaa noihin kokemuksiin. Näin voidaan ihan hyvin tutkia kokevatko ihmiset saavansa apua mistäkin hoidosta.
Tämä ihan totta, mutta todistettavuus edellyttäisi että kalvon hieronnan tms muun vaikutus olisi tilastollisesti osoitettavissa mieluiten kaksoissokkotutkimuksella tai vastaavalla. Joskus se tosiaan on vaikeaa toteuttaa käytännössä ellei käytetä nukutusta tai valita ihmisiä jotka eivät erota niksautusta shiatsumuksautuksesta tai kölimöykystä (jos näissä eroa on).
 

redpecka

Jäsen
Mulle henkilökohtaisesti tulee näistä aina mieleen (yksinäiset) vanhukset jotka lähinnä hakee juttuseuraa näistä ja maksaa siitä jutustelusta eurokaupalla per minuutti. Eihän siinä jos oikeasti on varallisuutta maksaa mutta en voi olla ajattelematta että ainakin osassa tapauksista viimeisetkin eurot eläkkeestä menee puhelinlaskujen maksamiseen.
Minkä tahansa asian ympärillä on aina ongelmakäyttäjiä. Jos taas tämmösissä astraali-TV-hässäköissä kusetetaan enemmän maksuja kuin ruudussa olevasta infosta voisi päätellä niin sitten menee kategoriaan TV-visailuskämmit. Itse en tiedä kuin niistä seksilinjoista ja silloin ei ainakaan tarvinnut jonottaa eikä vastata kymmeneen kysymykseen vaan pääsi suoraan kuuntelemaan läähätystä.

Oletin lainaamani henkilön kuitenkin tarkoittavan (kun tässä ketjussa ollaan) että on jotenkin moraalisesti väärin kun valtakunnallisella kanavalla syötetään tälläistä pseudotörkyä. Mielestäni humpuukissakin on eri tasoja, on harmittomia ennustajia jotka rohkaisevat ihmisiä uskomaan itseensä ja sitten jotain vaarallisempiakin juttuja joissa leikitään tyhmän ihmisen terveydellä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Mielestäni humpuukissakin on eri tasoja, on harmittomia ennustajia jotka rohkaisevat ihmisiä uskomaan itseensä ja sitten jotain vaarallisempiakin juttuja joissa leikitään tyhmän ihmisen terveydellä.

Ja tämä harmittomuus toisaalta melkein sama kuin vaikka horoskoopit. Itsekin aina niihin uskonut lähinnä vitsinä. Varsinkin luonteen kuvailut noissa muka osuu, vaikka oikeasti lukiessani tunnistan nuo piirteet paremmin. Eihän ne silti sen näkyvämpiä ole.

Onhan tuo isosti se selitys, että ne vanhukset kaipaa seuraa. Jotkut laittaa nuo rahat pelaamiseen, toiset juomiseen, jotkut sitten puhelinpalveluihin. Harmi vaan, että näillä sosiaalisuus katoaa entisestään. Paitsi jos tuo juominen tapahtuu jossain kantakuppilassa kanta-asiakkaiden kanssa.

Mutta mitä sanoo Maria Nordin ja kumppanit koronasta *semiettiväemoji*
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hys, faskia-uskovaiset suuttuvat. Kun ennen salilla kasvatettiin lihasta ja voimaa, niin nyt liu’utellaan sidekudoskelmuja, vahvistetaan peitinkalvoja ja venytellään kalvorakenteita. Siihen päälle vielä joku jäsenkorjaaja venyttää niitä, johon tarvittaisiin auto ja vetokoukku oikeassa elämässä.

En tiedä, että suuttuvatko, mutta minähän en pelkää mitään, eikä minua pelkää kukaan. Minä olen joka tapauksessa edelleen tyytyväinen tähän omaan putkirullaani, vaikka sen vaikutusmekanismit olisivatkin hämärän peitossa. Ja jos tuo on sellainen shamaani, että kykenee kusettamaan kaltaistani skeptikkoa placebolla, niin täytyy nostaa hattua.

Jotenkin lähtisin hakemaan tuon vaikutusmekanismin juurisyytä samalta suunnalta kuin venyttelyn ja hieronnan. Nimenomaan hidas rullaus on se, mikä tuntuu avaavan parhaiten jumeja, ja kun tuossa rullassa on tuollainen kuviointi, se tuntuu suunnilleen samalta kuin sormilla suoritettu kevyt hieronta.

Tuo siis ihan puhtaana arvailuna. Itse olen kankea kuin rautakanki, joten venyttely on minulle aina ollut kidutusta. Siksi olen usein laiminlyönyt sen. Rullaillessa tuo kehonhuolto tuntuu miellyttävämmältä, joten sillä kropan käsittely käy helpommin. Ja kun riittävän kauan tekee, saa kaikki lihasryhmät käsiteltyä.

Toisaalta pohdin sitäkin, että pohjautuuko rullailun väitetty teho siihen, että rullaillessa tahtomattaan myös venyttelee kehon lihaksia? Ei siis välttämättä sitä kohtaa, mitä rullaa, vaan vaikkapa sitä kohtaa, jolla tukeutuu juuri maahan? Rullaillessa tuohon kohtaan voikin kohdistua pitkäkestoinen ja kevyt dynaaminen venytys. Esimerkiksi sisäreittä rullaillessa olen huomannut venytyksen kohdistuvan molempiin nivusiin....
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Jos vielä sana fascioista. Minusta niiden käsittely on ihan yhtä tieteellistä kuin hieronta. En usko että hieronnan vaikutuksia pystytään tieteellisesti osoittamaan, mutta niin se vaan auttaa ja siitä halutaan maksaa. Eikä kukaan kai hierontaa väitä huuhaaksi. Fasciakäsittelyjä antaa koulutetut fysioterapeutit (terveydenhuollon laillistettu ammattinimike), joten kyse ei ole kirjekurssilla pätevöityneistä tekijöistä.

Mun oma perskohtainen kokemus oli hyvin konkreettinen. Kävin selkävaivojen kanssa useammalla fyssarilla ja kukaan ei saanut kuin hetkellistä helpotusta aikaan. Voin siis väittää, että pelkkä hoidon antamisesta tuleva placebo ei juurikaan toiminut. Sitten mulle ehdotettiin vähän puskista fasciakäsittelyä ja koska tekijä oli fyssari, niin päätin kokeilla sitäkin. Mulla se tehosi välittömästi ja näkyi myös ulospäin. Aikaisemmin jumit olivat vetäneet rangan pakolla vinoon ja joku lääkäri ehdotteli syyksi joskolioosiakin. Parin käsittelyn jälkeen kävelin taas suorassa. Ja tätä ennen olin käynyt kolmella eri fyssarilla ehkä kymmenen kertaa. Mutta tää on mun kokemus ja tiedän että yksi pääsky ei tee kesää tai yksi kokemus ole tieteellinen näyttö. Mutta väitän myös että kyse ei ole kuumakivihoidosta tai enkeliterapiasta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En usko että hieronnan vaikutuksia pystytään tieteellisesti osoittamaan, mutta niin se vaan auttaa ja siitä halutaan maksaa.
Muutaman sekunnin googletuksilla tällaiset uskomukset ovat selvitettävissä ja vääriksi havaittavissa:

Seuraavaksi olisi varmaan paikallaan tutkia sitä, että korreloiko taipumukset uskoa "vaihtoehtohoitoihin" käänteisesti kykyyn hakea ja arvioida kriittisesti tietoa.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Jos vielä sana fascioista. Minusta niiden käsittely on ihan yhtä tieteellistä kuin hieronta. En usko että hiero....

Itseasiassa hieronnan vaikutusmekanismit ovat erittäin epäselvät ja väitetyt kudostason mekanismit hölynpölyä niin kuin Dana tuossa totesi. Moderni taputtelija puhuu manuaaliterapiasta. Hieno sana jonne kätketään perinteinen hieronta ikään kuin tehtäisiin jotain pitkäaikaisesti vaikuttavaa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Maria Nordin meidän naisten asialla. Kuukautiskipujenkin syy on käsittelemättömissä tunteissa.

Seura-lehdeltä kaunis teko kysäistä gynekologilta: Mitä tuumaa gynekologi? Maria Nordin tarjoaa kursseillaan tekniikoita endometrioosin ja kuukautiskipujen hoitoon

"Kuukautiskivuille on kuitenkin normaali fysiologinen selitys, eikä se liity tunteisiin, vaan hormoneihin.

Kuukautisvuodon aikana kohdun limakalvo erittää prostaglandiineja, hormoneja, jotka saavat kohdun ja sitä ympäröivät verisuonet supistelemaan. Nämä pienet tyydyttymättömät rasvahapot aiheuttavat myös kohtulihaksen hapenpuutteesta johtuvaa kipua."
 

Anzi

Jäsen
Mun oma perskohtainen kokemus oli hyvin konkreettinen. Kävin selkävaivojen kanssa useammalla fyssarilla ja kukaan ei saanut kuin hetkellistä helpotusta aikaan. Voin siis väittää, että pelkkä hoidon antamisesta tuleva placebo ei juurikaan toiminut. Sitten mulle ehdotettiin vähän puskista fasciakäsittelyä ja koska tekijä oli fyssari, niin päätin kokeilla sitäkin. Mulla se tehosi välittömästi ja näkyi myös ulospäin. Aikaisemmin jumit olivat vetäneet rangan pakolla vinoon ja joku lääkäri ehdotteli syyksi joskolioosiakin. Parin käsittelyn jälkeen kävelin taas suorassa. Ja tätä ennen olin käynyt kolmella eri fyssarilla ehkä kymmenen kertaa. Mutta tää on mun kokemus ja tiedän että yksi pääsky ei tee kesää tai yksi kokemus ole tieteellinen näyttö. Mutta väitän myös että kyse ei ole kuumakivihoidosta tai enkeliterapiasta.

Itsellä on ihan samansuuntainen kokemus. Kahden kirugisen selkäoperaation jälkeen selkä ei toiminut lainkaan kunnolla ja iski ajoittain järkyttävään kipujumiin, jossa ei pystynyt edes istumaan. Tavalliset fyssarit, joita oli neljä ja joiden luona kävin kullakin yli viisi kertaa eivät saaneet selkään kuin hetkellistä apua.

Sitten yksi fysiatri antoi lähetteen fascia-käsittelijälle. Luin ennakkoon netistä fascia-käsittelystä ja ajattelin, että mitähän tämä nyt oikein muka on...mutta mennään kokeilemaan. Jo ekalla kerralla vaikutus oli häkellyttävä verrattuna tavallisiin fyssareihin. Selkä avautui jo ekassa käsittelyssä käsittämättömämn paljon, ja hoitoa jatkettiin yli kymmenen kertaa ja tulokset olivat todella hyvät.

Itsellä oli siis skeptinen suhtautuminen ennen ekaa fascia-käsittelyä, mutta siinä selkäongelmatilanteessa sitä kokeili mitä vaan. Ja jo sen ekan 1,5h fascia- käsittelyn aikana tapahtunut muutos verrattuna normi-fyssariin taikka hierontaan oli häkellyttävän hyvä.

En tiedä, mikä sen osaavan fascia-käsittelyn takana oli (tosi vai huuhaa), mutta itsellä ainakin toimi loistavasti ja kyseessä ei voinut olla pelkkä placebo-efekti.
 

teppana

Jäsen
Maria Nordin meidän naisten asialla. Kuukautiskipujenkin syy on käsittelemättömissä tunteissa.

Seura-lehdeltä kaunis teko kysäistä gynekologilta: Mitä tuumaa gynekologi? Maria Nordin tarjoaa kursseillaan tekniikoita endometrioosin ja kuukautiskipujen hoitoon

"Kuukautiskivuille on kuitenkin normaali fysiologinen selitys, eikä se liity tunteisiin, vaan hormoneihin.

Kuukautisvuodon aikana kohdun limakalvo erittää prostaglandiineja, hormoneja, jotka saavat kohdun ja sitä ympäröivät verisuonet supistelemaan. Nämä pienet tyydyttymättömät rasvahapot aiheuttavat myös kohtulihaksen hapenpuutteesta johtuvaa kipua."

Ei luoja kuinka mua sylettää tämä nainen. Miten ihmeessä tällaisia ihmisiä ei saada markkinoilta pois. Nyt tuo viirapää väittää omassa blogissaan että lääketiede ei "tiedä" mistä kuukautiskivut johtuu. Sattumoisin Nordin myy kuukautiskipuun kurssia 400€/kurssi.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ei luoja kuinka mua sylettää tämä nainen. Miten ihmeessä tällaisia ihmisiä ei saada markkinoilta pois. Nyt tuo viirapää väittää omassa blogissaan että lääketiede ei "tiedä" mistä kuukautiskivut johtuu. Sattumoisin Nordin myy kuukautiskipuun kurssia 400€/kurssi.

Jep, itse maksoin juuri 250e gynekäynnistä + hormonikierukasta, tein tuon mielelläni. Gynekologi osasi selittää kaiken ja toisaalta tuo kapistus helpottaa monia asioita.
 

teppana

Jäsen
Jep, itse maksoin juuri 250e gynekäynnistä + hormonikierukasta, tein tuon mielelläni. Gynekologi osasi selittää kaiken ja toisaalta tuo kapistus helpottaa monia asioita.


Sinänsä Nordin kyllä siteeraa ihan päteviä tutkimuksia (aina ajoittain). On totta, että terveelliset elämäntavat lisäävät stressinsietokykä ja parantavat kykyä käsitellä kiputiloja. Jopa siinä määrin, että koettu kipu voi olla pienempi. Ongelma tulee siinä, kun Nordin yksilöi lifestyle-tyylisiä kurssejaan tiettyjen lääketieteellisten vaivojen hoitoon. Tunteiden käsittelyyn erikoistuva kurssi on ihan ok, jos se myydään sellaisena. Tunteiden käsittelyyn erikoistuva kurssi ei ole ok jos se myydään ajatuksella että se helpottaa kuukautiskipuja. Nämä korulauseet "tämä on mielipide" tai "tämä ei ole lääketieteellisesti hyväksytty hoitomuoto" ovat tyhjiä ja niilä suojellaan vain omaa persettä.

Kuukautiskipujen syyt ovat hyvin selvillä. Syyt miksi ne ovat toisilla voimakkaammat kuin toisilla voivat liittyä myös sellaisiin asioihin joita Nordinin kurssi käsittelee. Kuten esimerkiksi stressi ja henkinen hyvinvointi. Mutta onhan tuo aika vitun posketonta väittää että lääketiede ei "tiedä" mistä kuukautiskivut johtuvat vaikka asian fysiologinen syy on lääketieteelle täysin selvä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ei luoja kuinka mua sylettää tämä nainen. Miten ihmeessä tällaisia ihmisiä ei saada markkinoilta pois. Nyt tuo viirapää väittää omassa blogissaan että lääketiede ei "tiedä" mistä kuukautiskivut johtuu. Sattumoisin Nordin myy kuukautiskipuun kurssia 400€/kurssi.

Kauppa se on mikä kannattaa. Huvittavinta on nuo kommenttiosiot, "mahtavaa että joku uskaltaa puhua totuuksia" "edelläkävijän rooli ei ole koskaan helppo, tsemppiä" ja muut paskat, missä ylimalkaisesti vain sivuutetaan lääketiede ja todetaan, että Maria vitun Nordin on uusi vapahtaja.

Elämme aikaa, jossa tietoa ja tutkimuksia on saatavilla loputtomiin, mutta silti uskotaan jotain vitun Maria Nordinia.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kauppa se on mikä kannattaa. Huvittavinta on nuo kommenttiosiot, "mahtavaa että joku uskaltaa puhua totuuksia" "edelläkävijän rooli ei ole koskaan helppo, tsemppiä" ja muut paskat, missä ylimalkaisesti vain sivuutetaan lääketiede ja todetaan, että Maria vitun Nordin on uusi vapahtaja.

Elämme aikaa, jossa tietoa ja tutkimuksia on saatavilla loputtomiin, mutta silti uskotaan jotain vitun Maria Nordinia.
Tämä ei olisi vielä kovin kummoinen ongelma, jos tätä esiintyisi vain noissa humpuukiveikkojen omissa piireissä. Valitettavasti gallupeissa selkeästi suurimman puolueen presidenttiehdokas ja puolueen top-3 nimi tarinoi twitterissä seuraavaa;



Faktoista viis (esim sellainen fakta, että tosiasia on faktan synonyymi), persuilla tunne ratkaisee.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Ei vittu mitä paskaa. Menee samaan kategoriaan kun nämä Veeti, 5v., kesytti 12 kiloisen hauen. Ja kuvassa joku räkänokka pitää kalan mötikkää sylissään viimesillä voimillaan kun ylpeä isä kuvaa ja lähettää paskalehden toimitukseen toiveissa saada kympin lahjakortti lähimarkettiin.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Tuosta on tykännyt mm Laura Huhtasaari.

En nyt noihin tykkääjiin kiinnittäisi sen tarkemmin huomiota, koska se on ainoa tapa Twitterissä ottaa twiitti ns. "talteen". Käytän sitä itsekin. Hyviin, paskoihin, hauskoihin ja muistettaviin twiitteihin. Vaikkapa johonkin Maria Nordinin aivopieruun.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onpas kaunopuheinen tytär 8v Maria Nordinilla. Toki suuret ajattelijat tuottavat suuria jälkeläisiä että ihan legitiltä vaikuttaa.
Vähän asian vierestä, mutta aina, kun näen jotain juttua Maria Nordinin älyttömyyksistä alkaa päässäni soimaan Reino Nordinin biisi ”Antaudun” ja se on kamalaa, koska inhoan todella paljon kyseistä laulua.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaikenlaista huuhaata liikkeellä. Sakein johon olen törmännyt, on Samuli Perälän teksti/videot. Kyseessä siis sama huuhaatyyppi, joka pilasi HPK:n kauden pari vuotta sitten surkealla fysiikkavalmennuksellaan.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Mun mielestä nyt voisi ihan valtiolähtöisesti laittaa koronaan liittyvään huuhaa-markkinoinnin järjestykseen ja täyskieltoon sillä tavoin, että kerralla sopiva ”muistutus-sakko” -kirje perään, niin tehdään kerta laakista selväksi linja sen suhteen miten paljon tätä paskamarkkinointia hyväksytään. Ollaan äärimmäisen vastenmielisyyden äärellä, kun rahastetaan ihmisten epätoivoisuudella.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mun mielestä nyt voisi ihan valtiolähtöisesti laittaa koronaan liittyvään huuhaa-markkinoinnin järjestykseen ja täyskieltoon sillä tavoin, että kerralla sopiva ”muistutus-sakko” -kirje perään, niin tehdään kerta laakista selväksi linja sen suhteen miten paljon tätä paskamarkkinointia hyväksytään..

Voisi vaikka aloittaa Samuli Perälästä, Olli Postista, Maria Nordinista ja Antti Heikkilästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös