Otetaanpas kantaa nyt vielä tuohon urheilu(toimen)johtajan palkkaamiseen Kerhoon, kun siitä on ollut paljon puhetta viime aikoina mediassa.
Itse en edelleenkään löydä tarpeeksi hyviä perusteita sille, että miksi tuollainen kannattaisi palkata. Pikemminkin löydän enemmän hyviä perusteita, että miksi tuollaista ei kannattaisi palkata. Urheilujohtajahan olisi käsittääkseni Liigajoukkueen pelaajien palkkaamisen lisäksi vastuussa valmennustiimin palkkaamisesta. Mielestäni se, että annettaisiin yhdelle henkilölle tällainen diktaattorimainen valta päättää, että kuka on Kerhon päävalmentajana esim. kevään 2019 jälkeen (jolloin siis Pennasen sopimus loppuu) johtaisi todennäköisesti huonoon päävalmentajavalintaan.
Otetaanpas sitten pari esimerkkiä näiden urheilu(toimen)johtajien toiminnasta. Esim. Vaasan Sportissa on urheilutoimenjohtaja (Markus Jämsä) ja hän on palkannut päävalmentajaksi Tomek Valtosen. Jokainen kausi, jonka Sport on ollut Liigassa, se on ollut sarjataulukossa Kerhon takana, kun runkosarja päättyy vaikka siellä on urheilutoimenjohtaja ja pelaajabudjetitkin ovat olleet lähellä toisiaan viime kausina. Oltaisiinko Kerhossa tyytyväisiä, jos urheilujohtajaksi palkattaisiin meille Markus Jämsä ja hän palkkaisi Tomek Valtosen Pennasen jälkeiseksi valmentajaksi? Veikkaisinpa, että ei.
Holtari JYP:stä on mielestäni yksi hyvä esimerkki urheilujohtajasta. Hän on palkannut JYP:n päävalmentajaksi Marko Virtasen. Hän on kuitenkin monen mielestä suoriutunut melko hyvin. Kuitenkin voidaan kysyä, että kumpi on tehnyt paremman päävalmentajavalinnan, Holtari Virtasella vai Kerhon johtoporras Pennasella. Itse väittäisin, että Kerhon johtoporras. Ero tämän hetken sijoituksissa sarjataulukossa taas johtuu mielestäni pääasiassa siitä, että JYP:llä on isompi pelaajabudjetti ja sinne saadaan oletusarvoisesti täten lähtötasoltaan ehkä hieman parempia pelaajia.
Se, mitä itse ehdotan tulevan (kevään 2019 jälkeisen) päävalmentajan palkkaamisprosessiksi on pitkälti samanlainen prosessi, jolla menestyvissä yrityksissä tehdään suuria päätöksiä, koska pidän tätä suurena päätöksenä. Laitetaan pystyyn asiantuntija-/johtoryhmän kokous aiheesta "Tulevan päävalmentajan palkkaamisprosessi", johon kutsutaan kaikki ihmiset seuran sisältä, joilla on eniten asiantuntemusta eri päävalmentajien tasoista ja osaamisista. Tämän lisäksi sinne voisi kutsua myös seuran ulkopuolisia asiantuntijoita. Itse kutsuisin jopa Sihvosen sinne, koska ajattelisin, että hänellä on hyvä käsitys, että keiden päävalmentajien pelikirjaosaaminen on hyvää ja keiden huonoa. Tuossa kokouksessa pitäisi olla edustettuna tarpeeksi analyytikkonäkemystä päävalmentajista ja jonkin verran myös pelaajanäkemystä heistä. Kokous pitäisi olla tietysti salassa pidettävä. Kokouksessa käytäisiin läpi kaikki tällä hetkellä kevään 2019 jälkeen sopimuksettomat potentiaaliset Kerhon päävalmentajat, päätettäisiin maksimipalkkakulu päävalmentajalle (tj), keskusteltaisiin eri vaihtoehdoista ja tämän jälkeen jokainen listaisi omasta mielestään kymmenen parasta vaihtoehtoa Kerhon päävalmentajaksi kevään 2019 jälkeen paremmuusjärjestykseen ja antaisi listansa toimitusjohtajalle. Lisäksi listoihin laitettaisiin, että kuinka monivuotista sopimusta kenenkin päävalmentajan kanssa lähdettäisiin yrittämään.
Tämän jälkeen toimitusjohtaja voisi pitää vaikka uuden kokouksen samalla porukalla, johon hän olisi sitten tehnyt edellisen kokouksen näkemyksien perusteella oman listansa kymmenestä (tai vaikka kahdestakymmenestä) parhaasta vaihtoehdosta Kerhon päävalmentajaksi kevään 2019 jälkeen painottaen itse haluamallaan tavalla edellisen kokouksen näkemyksiä. Hän saisi siis päättää itse ketä jäsentä uskoo parhaiten vai luottaako keskiarvoon tms. Paremmuusjärjestyksen lisäksi toimitusjohtaja olisi päättänyt aikataulut, joilla kyseisiin päävalmentajiin otetaan yhteyttä. Ensin otetaan tietysti yhteyttä parhaaseen vaihtoehtoon ja sitten seuraavaan jne. Sitten vielä keskusteltaisiin aikatauluista kokouksessa jäsenten kanssa.
Lisäksi pitäisin itse noin kolmen kuukauden välein jatkokokouksia samalla ryhmällä, joissa käytäisiin läpi sen hetken tilanne päävalmentajan palkkausprosessissa, kunnes tuleva kevään 2019 jälkeinen päävalmentaja olisi palkattu. Sekä tietysti mahdolliset muutokset jäsenten mielipiteissä tai päävalmentajaehdokkaiden sopimustilanteissa.
Sellainen huomio myös, että jos Pennanen olisi ykkösenä tuossa tj:n listassa, niin pitäisi päättää, että kuinka kauan hänen suostumustaan mahdolliseen jatkosopimukseen ollaan valmiita odottamaan ennen kuin palkataan hänen jälkeinen vaihtoehtonsa, jotta muut seurat eivät ehdi ensin.
Itse näen ainakin tällaisen prosessin paljon parempana osaavan päävalmentajan hankkimisessaa kuin sen, että palkataan joku urheilujohtaja jostain, joka sitten omilla näkemyksillään palkkaa tulevan päävalmentajan.
Että sillee.. :)