Tilanteen normalisoiminen ei ole ihan yhtä helppoa ja käytännöllistä kuin muilla aloilla. Ensimmäinen käytännön juttu on alastomuus kopissa. Joo, joo tiedän ettei kaikki homot himoitse jokaista jätkää. Silti olen vakuuttunut että minunkin naispuoliset työkaverit haluaa pitää miesten ja naisten pukuhuoneet erillään. Loppupelissä tuossa on ihan samasta asiasta kysymys. Nyt jos homoseksuaalit laitettaisiin pukeutumaan omaan koppiin, olisi seura välittömästi lööpeissä syrjinnästä.
No tässä on useampikin asia. Ensinnäkin, tätä alastomuusongelmaa liioitellaan. Ihmisten pitää osata käyttäytyä. Jos tuijotat, lääpit tai kommentoit jokaisen kaverin melaa saunassa, ei ongelmana ole seksuaalisuus, vaan toisten ottaminen huomioon seksuaalisuudesta riippumatta. Ja melan sijasta voit miettiä myös omaa nenääsi, tai esimerkiksi kaljua päätä. Kyse on käytöstavoista. Ei ongelmana ole kolvi tai toisen tuuhea tukka, vaan käytöstavat. Ja itse asiassa käytöstavat ratkaisevat myös vaatteet päällä. Sitäpaitsi eihän toisille tutussa seurassa saunominen miesten ja naisten keskenkään ole ongelma. Siinä ratkaisevat ympäristö ja yksityisyys.
Lisähuomiona se, että jos kokee alastomana olemisen ongelmaksi, voi todennäköisesti pitää vaikka pyyhkeen lanteillaan tai käydä muiden jälkeen saunassa. Siis se, joka kokee tilanteen ongelmalliseksi. Tässä yksilö tekee itse valintansa oman alastomuutensa suhteen, ei päätä sitä, saako toinen käydä samassa suihkussa.
Toinen on se, että minäkuva ja omana itsenä oleminen on paljon alastomuutta suurempi ongelma. Jos omasta elämästä, ongelmista tai ongelmattomuudesta joutuu olemaan aina hiljaa, ei ole henkisesti vapaa. Lätkänpelaajatkin ovat suurimman osan ajastaan vaatteet päällä ja puhuvat ihan muusta kuin seksistä.