Tuomaritoiminnasta
Olin paikanpäällä Porissa ja näin tv.stä ensimmäisen finaalin, mutta eilistä ottelua en nähnyt, koska olin töissä.
Näiden perusteella voi kuitenkin sanoa, että tuomaritoiminta on aivan luokatonta kahdessa viimeisessä pelissä. On selvää, että pelaajat kuumenevat, jos tuomarin linja on mitä sattuu. Toisessa finaalipelissä tuntui, ettei HPK saa mistään jäähyjä, vaikka heille olisi hyvin voinut viheltää tusinan verran lisää kakkosia. Oli hirveää katsoa, kun lähes joka tilanteessa käytettiin surutta mailaa pelaajan pysäyttämiseksi. Myönnän kyllä, että Ässätkin syyllistyi tähän jonkin verran, mutta huomattavasti vähemmän kuin Kerho. Kruus oli suorastaan fiasko.
Toisesta finaalipelistä haluan kommentoida vielä Mikko Jokelan taklausta. Se oli aivan selvä päähän kohdistunut taklaus kyynärpäällä, joka varmasti kuitenkin oli vahinko, mutta silti täytyy suorastaan nauraa Allu Lähteenmäen kommentille urheilulehdessä. Taklaus oli puhdas. My ass. Sama äijä ei ikinä myöntänyt Hockey Night fun clubissa viime kaudella, että Jarkko Ruudun rumat taklaukset olisivat olleet sääntöjen vastaisia. Siinä on kyllä "todellinen" asiantuntija, joka katsoo pelejä niin paljon HIFK-silmin, että ei mitään rajaa. Iltalehdessä ollut kuva kertoo varmasti enemmän kuin tuhat sanaa Jokelan taklauksesta.
otteluraporttien perusteella eilinen tuomaritoiminta oli vielä huonompaa, kuin edellisessä finaalipelissä. Ässät sai enemmän jäähyjä, joka ehkä saattoi olla ansaittuakin, mutta itsestäni tuntuu siltä, että tuomarit viheltävät pelaajan maineen mukaan. Allekirjoittanutta vituttaa erityisesti se, että jäähyjä pyritään jakamaan sama määrä, pelasi toinen joukkue kuinka rumasti/puhtaasti. Huomenna Porissa aion olla paikan päällä ja katsomaan millainen linja silloin on. toivon kuitenkin, että herrat Kruus ja Favorin eivät vihellä siinä pelissä. Sen verran palaan vielä toiseen finaaliin, että olisi mukava nähdä Forsbackan taklaus, josta hän sai ottelurangaistuksen. Itse pelissä kyseisestä tilanteesta ei tullut jäähyä, joten kyseenalaistan kyllä Muukkosen toiminnan.
Sitten heitän vielä kysymyksen, joka minua on mietityttänyt: Jos jompi kumpi joukkueista tekee ratkaisevassa finaalissa maalin jatkoajalla, joka ehdottomasti kuuluisi hylätä, mutta munaton tuomari hyväksyy sen, niin miten käy. Ajatellaan asiaa pidemmälle siten, että hävinnyt joukkue tekee siitä valituksen. Pelataanko ko. finaalipeli uudestaan vai hyväksytäänkö tulos, vaikka se ei olisi oikeudenmukainen.