Vaihdetaanko teillä talvirenkaat autoon joka päivä? Kannattaa varmaan hankkia kestävämmät renkaat.miksi miehet joutuvat tiskaan, imuroimaan muttei naisten tarvitse vaihtaa talvirenkaita.
No, jos unisex-wc keskustelussa naisten kokema ikävä tunne on hyväksyttävä perustelu miettiä eroteltuja vessoja, niin miksi heteromiehen kokema ikävä tunne on nyt naurettava näkökulma? Onko tämä sitä toksista maskuliinisuutta, että heteromiehen tulee vain kestää kuin mies eikä missään nimessä puhua tunteistaan?Minä en vain oikein ymmärrä tämän suihku esimerkin pointtia. Harva kai sinne suihkuun lähtee ketään kyttäämään? Erikseen tietysti kaikki häiritsevä toiminta, mutta tämän nyt pitäisi olla itsestäänselvä asia suuntauksesta tai sukupuolesta riippumatta.
Haluaisin kuulla ihan oikeasti yhden hyvän perusteen sille, miksi homojen kanssa suihkussa käyminen voisi olla heterolle ongelma?
No, jos unisex-wc keskustelussa naisten kokema ikävä tunne on hyväksyttävä perustelu miettiä eroteltuja vessoja, niin miksi heteromiehen kokema ikävä tunne on nyt naurettava näkökulma? Onko tämä sitä toksista maskuliinisuutta, että heteromiehen tulee vain kestää kuin mies eikä missään nimessä puhua tunteistaan?
Tuo kolumnihan oli loistava esimerkki Raimo Summasen mainitsemista hyvesignaloijista jotka syöksyvät haaskalle. Summasen kannanotto asiaan Puhakan ulostulon tiimoilta Ilta-Sanomissa oli muutenkin mielestäni asiallinen ja lukemisen arvoinen.Ehkä eniten koko aiheessa ärsyttää, on tuo jalustalle nostaminen. Rohkea teko toki, mutta jatkoajassakin oli kolumni miten Puhakka pitäisi aateloida Selänteen yms. seuraan...
Tuo kolumnihan oli loistava esimerkki Raimo Summasen mainitsemista hyvesignaloijista jotka syöksyvät haaskalle. Summasen kannanotto asiaan Puhakan ulostulon tiimoilta Ilta-Sanomissa oli muutenkin mielestäni asiallinen ja lukemisen arvoinen.
Minä heitän sinulle vastakysymyksen. Mitä tekemistä sukupuolen mukaan jaetuilla tai ei-jaetuilla wc- tai suihkutiloilla on jääkiekkoilevien homojen kanssa? Jos ei mitään, niin miksi noista asioista pitäisi kenenkään vastailla sinulle tässä ketjussa?Monta kysymystä olen tänään laittanut. Yhtään vastusta en ole saanut. Ullatuitko? Minä en.
Ei vahingoittaisi mitenkään. Minulle ei jatkoajan kolumnista valitettavasti ensimmäisenä noussut mieleen aito aatelointi vaan kirjoittajan kiireellä suorittama oman hännän nosto. Tätä tarkoitin. Minusta Puhakan ulostuloa voisi pitää yhtenä vuoden merkittävimmistä urheiluteoista, kenties jopa palkita sellaisena.Mitenkähän tämän alt right -termin logiikan mukaan muuten Puhakan muistaminen/aatelointi vahingoittaisi jääkiekkoa? Että ihan Anssi Kukkosen ja Harry Harkimon rinnalle vaikuttajana harkittaisiin ihmistä, joka tekee vielä tämän jälkeenkin mahdollisesti merkittäviä asioita jääkiekon tasa-arvon eteen?
Nyt joudun vähän kummastelemaan tätä kommenttia. Ari-Pekka Liukkonen sentään olympiatason uimari. Kun hän tuli kaapista ei oltu täällä huutamassa merkittävää urheilutekoa. Sitten kun yksi lähinnä junnuissa pelannut tulee ulos kaapista julkisesti niin aateloitavaksi vaan ja jalustalle nostamaan, pränikkää rintaan ja mitalia kaulaan.Ei vahingoittaisi mitenkään. Minulle ei jatkoajan kolumnista valitettavasti ensimmäisenä noussut mieleen aito aatelointi vaan kirjoittajan kiireellä suorittama oman hännän nosto. Tätä tarkoitin. Minusta Puhakan ulostuloa voisi pitää yhtenä vuoden merkittävimmistä urheiluteoista, kenties jopa palkita sellaisena.
Ei vahingoittaisi mitenkään. Minulle ei jatkoajan kolumnista valitettavasti ensimmäisenä noussut mieleen aito aatelointi vaan kirjoittajan kiireellä suorittama oman hännän nosto.
Minä heitän sinulle vastakysymyksen. Mitä tekemistä sukupuolen mukaan jaetuilla tai ei-jaetuilla wc- tai suihkutiloilla on jääkiekkoilevien homojen kanssa? Jos ei mitään, niin miksi noista asioista pitäisi kenenkään vastailla sinulle tässä ketjussa?
Miksi joitain ihmisiä ahdistaa vastakkaista sukupuolta olevan ihmisen läsnäolo suihkussa, saunassa tai vessassa? Samasta syystä vastakkaista seksuaalista suuntautumista oleva ihminen voi ahdistaa joitakin samoissa tilanteissa. Tuleeko tästä ahdistuksesta välittää vai ei? Suurin osa ei luultavasti koe satunnaista toista ihmistä kiinnostavaksi seksuaalisessa mielessä mutta se mahdollisuus joitain ihmisiä silti ahdistaa.Edelleen odotan sitä syytä miksi homon kanssa suihkussa käyminen voi ahdistaa.
Varmasti. Ehkä jossain vaiheessa olemme siinä tilanteessa, että asiasta ei tehdä mediassakaan valtavaa juttua, vaan pelaaja voi tulla vaikka kesken uran kaapista ulos julkisesti ilman, että tarvitsee olla peloissaan mediasirkuksesta ympärillään koko loppu-uran ajan.Ok. Tokihan Puhakka saattaa kuin saattaakin olla merkittävän teon äärellä ja todennäköisesti ansaitsee aika paljonkin kiitosta, etenkin kun lumipallo lähtee pyörimään oikeaan suuntaan.
Kyllä minusta Liukkosen teko oli rohkea ja loistava kun kaveri on vielä aktiiviurallaan kilpaileva kansainvälisen tason huippu-urheilija. Kova veto kun varmasti tiesi että on sen seurauksena pitkän aikaa ylikorostetusti median huomion kohteena. Tällä tarkoitan yllä @Blackie n huomiota ympärillä pyörivästä, kenties häiritsevästä, mediasirkuksesta joka liki vääjäämättä moisesta aina ainakin hetkeksi edelleen seuraa.Nyt joudun vähän kummastelemaan tätä kommenttia. Ari-Pekka Liukkonen sentään olympiatason uimari. Kun hän tuli kaapista ei oltu täällä huutamassa merkittävää urheilutekoa. Sitten kun yksi lähinnä junnuissa pelannut tulee ulos kaapista julkisesti niin aateloitavaksi vaan ja jalustalle nostamaan, pränikkää rintaan ja mitalia kaulaan.
Varmasti. Ehkä jossain vaiheessa olemme siinä tilanteessa, että asiasta ei tehdä mediassakaan valtavaa juttua, vaan pelaaja voi tulla vaikka kesken uran kaapista ulos julkisesti ilman, että tarvitsee olla peloissaan mediasirkuksesta ympärillään koko loppu-uran ajan.
Sanoisin, että media on tällä hetkellä enemmänkin osa ongelmaa kuin ratkaisua.
Linkkasin jutun jalkapalloilija Robbie Rogersista eilen ja hän perusteli sitä juuri sillä, että ei halunnut mitään sirkusta ympärilleen ja siksi ei tullut ulos aikaisemmin. Jääkiekko on kuitenkin Suomen seuratuin laji, joka mielletään machoksi pukukoppihuumoria myöten. Jääkiekolla halutaan myydä, saada klikkejä ja ratsastaa (esim. poliitikot). Jotenkaan en näe uimari ja yksilöurheilija Liukkosen hyvänä vertailukohtana. Siinä vaiheessa, kun tämä ei ole mikään uutinen, niin pelaajia alkaa tulemaan enemmän ulos kaapista julkisestikin. Mutta se tärkein asia on kuitenkin, että kopissa saa olla oma itsensä, eikä työmarkkinoilla syrjitä seksuaalisen suuntautumisen vuoksi.Perustele. Onko Suomessa paljonkin negatiivisia ja pelättäviä esimerkkejä rohkeiden edelläkävijöiden ympärillä pyörineistä mediasirkuksista?
Linkkasin jutun jalkapalloilija Robbie Rogersista eilen ja hän perusteli sitä juuri sillä, että ei halunnut mitään sirkusta ympärilleen ja siksi ei tullut ulos aikaisemmin. Jääkiekko on kuitenkin Suomen seuratuin laji, joka mielletään machoksi pukukoppihuumoria myöten. Jääkiekolla halutaan myydä, saada klikkejä ja ratsastaa (esim. poliitikot). Jotenkaan en näe uimari ja yksilöurheilija Liukkosen hyvänä vertailukohtana. Siinä vaiheessa, kun tämä ei ole mikään uutinen, niin pelaajia alkaa tulemaan enemmän ulos kaapista julkisestikin. Mutta se tärkein asia on kuitenkin, että kopissa saa olla oma itsensä, eikä työmarkkinoilla syrjitä seksuaalisen suuntautumisen vuoksi.
Linkki Hirschovitsin kommentteihin viiden vuoden takaa: Blues-kapteeni SM-liigan homopelaajista: "Jokainen saa olla sellainen kuin on"
Hirschovits myös toivoo, että suomalaisessa jääkiekkoilussa päästään mahdollisimman nopeasti siihen tilanteeseen, että homous on normaali asia ilman uutisjuttuja.
- En ole nähnyt siinä missään vaiheessa mitään ongelmaa. Ainakaan itselleni se ei ole ollut minkäänlainen ongelma tai iso juttu. Nyt siitä on tehty varsin iso juttu.
Onneksi Oinonen kolumnillaan ei tehnyt asiasta isoa numeroa.
Ota huomioon, että Puhakka tuli ulos julkisesti vasta uransa jälkeen. Moni saattaa pelätä siitä muodostuvan häiritsevä tekijä vielä uran ollessa käynnissä. Toivottavasti Puhakka tällä ulostulollaan omalla tavallaan on edesauttamassa sitä, että jossain vaiheessa joku tulee ulos vielä uran ollessa käynnissä ja pystyy luottamaan siihen, että asiasta ei tehtäisi valtavaa numeroa, joka jäisi seuraamaan pidemmäksi aikaa. Toisaalta on myös eroteltava kaksi asiaa toisistaan: julkinen ulostulo ja homojen asema jääkiekkoilussa. Jälkimmäinen asia on saatava kuntoon (jos ei ole), mutta ensimmäiseen ei ole minkäänlaista pakkoa ja painetta ei pitäisi laittaa pelaajille kertoa tästä yksityiselämän alueestaan julkisesti. Puhakka oli valmis uransa päätteeksi tähän ja valtavasti propseja hänelle.En ole oikein varma, kuinka hyvin yksittäinen esimerkki Iso-Britanniaan ja sen tabloidilehdistöön liittyen toimii analyysinä suomalaisesta mediasta. Rogersin teko oli joka tapauksessa myös merkittävä. Katsotaan sitten vuoden päästä, kun suomalainen media on riepotellut Puhakkaa ja seurannut häntä pihoilla tirkistellen. Liukkosen tapaus taas kyllä varmasti kertoo brittiesimerkkejä huomattavasti enemmän siitä, miten suomalainen lehdistö kaapista tulevaa urheilijaa esittelee ja kohtelee.
Outoa olettaa huomio Puhakan kannalta negatiivisena. Nythän on kyse todella positiivisesta huomiosta Puhakan kohdalla. Se nostaa esille myös yhteiskunnan epäkohtia, mutta se kuuluu journalismin perustehtäviin ja Puhakan rohkeuden ansiosta auttaa muita.
"Jääkiekko on kuitenkin Suomen seuratuin laji, joka mielletään machoksi pukukoppihuumoria myöten."
Eikös nyt nimenomaan päästä käsittelemään jääkiekkoa myös toiselta kantilta?
Suihkuhommasta sen verran, että ihan varmasti jokainen julkisessa tilassa suihkutellut on osunut samaan tilaan homoseksuaalin ihmisen kanssa tietämättään siitä. Vai onko niin, että jääkiekkoilijat on niin machoja, ettei homot kertakaikkiaan voi vastustaa heitä? Tuskin.
Uskomattoman kova tarve saada jääkiekko näyttämään lajilta jossa paljon homoja. Sen tarpeen syitä voisi myös miettiä. En usko että kyse on vain siitä että laji on ainakin monilla mittareilla suomen "kansallislaji" ja seuratuin urheilumuoto. Osa toki voi selittyä tällä, mutta uskoisin isoimman syyn olevan se "äijäleima" minkä laji on saanut jo kymmeniä vuosia sitten. Nyt halutaan se murtaa vaikka väkisin. - - Täällä pyydetään suhtautumaan homouteen kuin vasenkätisyyteen. Se on ristiriidassa sen kanssa että kun ilmoitan etten ole melko pitkällä urallani jääkiekon parissa koskaan törmänny homoihin tai kuullut heistä saan vastaani mitä ihmeellisempiä osittain agressiivisia kommentteja joissa kyseenalaistetaan minun kokemukset. Syytetään siitä etten tunne pelaajia vaikka juuri minä olin se joka jaksoi aikanaan käyttää aikaa että oppi tuntemaan pelaajan myös ihmisenä ja pyrin kaikin keinoin luomaan luottamuksellisen suhteen. Tunsin isät, äidit, sisarukset, tyttöystävät ja tiesin perheen koirien nimet ym. --
Uskomattoman kova tarve saada jääkiekko näyttämään lajilta jossa paljon homoja. ...
... Syytetään siitä etten tunne pelaajia vaikka juuri minä olin se joka jaksoi aikanaan käyttää aikaa että oppi tuntemaan pelaajan myös ihmisenä ja pyrin kaikin keinoin luomaan luottamuksellisen suhteen. Tunsin isät, äidit, sisarukset, tyttöystävät ja tiesin perheen koirien nimet ym. ...
Kolmosketjun laituri kirjoitti:Olen ollut jääkiekon kanssa tekemisissä eri rooleissa noin 30 vuotta. Homoihin en ole törmännyt ja en edes kuullut huhuja. Jääkiekko "kenttä" ei ole se missä homoista kannattaa sen enempää jauhaa. Jokainen lajia tunteva tietää että lajin pareihin ei eksy kovin helpolla heitä, lajin luonteesta johtuen.
Kolmosketjun laituri kirjoitti:Se että löytyy yksi homo ja ehkä vielä 5 vuoden sisään toinenkin
Kolmosketjun laituri kirjoitti:Homot on mulle ihan siinä missä muutkin ihmiset mutta heitä ei ole tämän lajin parissa. Kuten sanoin yksi löyty
Kolmosketjun laituri kirjoitti:Varmasti suomesta löytyy jokunen homokiekkoilija, mutta onko asia nyt silti kovin iso? Siitä olen pomminvarma että mistään isosta määrästä ei puhuta.
Kolmosketjun laituri kirjoitti:Koskaan en törmänyt epäilykseen homoseksuaalisesta ihmisestä.