Hiihdon harrastajat Jatkoajassa

  • 235 153
  • 1 391

HockeySpirit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
400 km. Hieno harrastus! Tekniikka ja tasapaino kehittyy koko ajan ja Wassbergia pystyy nyt jo ihan siedettävästi hiihtämään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jossain 800 km nurkilla kai mennään. Hyvä ja pitkä hiihtotalvihan tämä on etelässä ollut, alkoi viime talvea oleellisesti aiemmin. Nyt kilsoja vähentävät jonkun verran massahiihdot, kun viime vuonna niitä ei ollut. Reissupäivät ovat pois hiihdosta ja muutenkin ennen pitkiä yksittäisiä hiihtoja on kevennettävä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljos täällä viikingeillä hiihtokilometrejä tältä talvelta?

Itselläni tältä talvelta toistaiseksi noin 460 km. Lähes joka päivä olen hiihtänyt sen 10-15 km ja siitä se tulee...

Tänään just tarkistin ja lukema on 680 km. Hyvät kelit pääsääntöisesti, muutamia neljän, viiden päivän pakkasjaksoja, jolloin olen pitänyt taukoa. Tänään lumimyrskyssä kunnon extremehiihtoa, vastatuuli oli niin voimakas, että vauhti meinasi kokonaan loppua. Piti jo hieman tarkkailla kaatuuko puita niskaan pahimpien puuskien aikana. Ei tullut.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mulla vähän maltillisemmin 166km kun muu elämä meinaa haitata harrastusta. Mutta kyllä itellä se 400km olis tavoitteena. Viime vuonna jäätiin 302km.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kovia lukuja äijät kellottaa, hattua päästä. Mä en oikeesti edes tiedä, kun en tilastoi mitenkään. Mutta varmaan 300 nurkilla mennään vasta, ja tämäkin aika karkea arvio. About 5-6 viikon aikana kerätty, hiihtämässä käyn sen 2-4 kertaa viikossa normiarjessa.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
2-3 kertaa viikossa itsekin ladulle ehdin, ja tällä hetkellä kilsoja on vajaa parisataa alla. Tänäkin vuonna tavoitteena on tuo yksisuuntainen matka Ouluun eli 600 kilsaa. Tai no oikeastaan tavoite on ainoastaan nauttia tästä upeasta lajista ilman mitään itseen kohdistuvaa pakotusta. Se on toki helppoa, koska niin upeaa hommaa se on ja kuntokin nousee ihan huomaamatta. Parhaat hiihtokelit on vielä tulossa näillä lumilla ja keväälle buukattu Lapin reissua ja kaikkea, joten saattaa se tuo tavoite vielä paukkua rikki.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Täällä 192km mittarissa. Keväällä myös Lapin reissua tulossa. Nuorempana tuli hiihdettyä enemmänkin varsinkin Lapissa, nyt ollut useamman vuoden tauko alla ja täytyy sanoa että on taas syttynyt tälle lajille. Ymmärrän, ettei joka talvi ole tälläinen, mutta kyllä tuolla Tampereen Kaupin metsämaastoissa on vaan siistiä vetää pertsaa tykkylumipuiden alla ja raikkaassa pakkassäässä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tänään vedettiin seuran 10km pertsakisa Leppävaaran FIS-ladulla. Reitin profiili muutenkin aika haastava tällaiselle noviisille, mutta se yhdistettynä siihen, että sukset ei luistaneet edes Optiwaxin luistonauhalla ja pohjiin paakkuuntui lunta puolimetriä joka nousussa, niin kesken jäi 6,5km jälkeen.

Miten ihmeessä sukset saa luistamaan tossa kelissä ja miten estää lumen paakkuuntuminen?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tänään vedettiin seuran 10km pertsakisa Leppävaaran FIS-ladulla. Reitin profiili muutenkin aika haastava tällaiselle noviisille, mutta se yhdistettynä siihen, että sukset ei luistaneet edes Optiwaxin luistonauhalla ja pohjiin paakkuuntui lunta puolimetriä joka nousussa, niin kesken jäi 6,5km jälkeen.

Miten ihmeessä sukset saa luistamaan tossa kelissä ja miten estää lumen paakkuuntuminen?

Ei saa mitenkään luistamaan, jollei ole profiili kohdallaan. Pitojahan tuossa kelissä ei juuri tarvitse, karhennuksella varmaan jokunen on sielläkin mennyt.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ei saa mitenkään luistamaan, jollei ole profiili kohdallaan. Pitojahan tuossa kelissä ei juuri tarvitse, karhennuksella varmaan jokunen on sielläkin mennyt.

Voiko näin jälkikäteen käydä tarkistuttamassa profiilia? Sukset hommattu siis Liikuntamestasta viime vuonna, mutta sähköpostin välityksellä eli painon mukaan menty, mutta kyllä kai osaava myyjä tollakin tavalla saa oikean suksen myytyä?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Voiko näin jälkikäteen käydä tarkistuttamassa profiilia? Sukset hommattu siis Liikuntamestasta viime vuonna, mutta sähköpostin välityksellä eli painon mukaan menty, mutta kyllä kai osaava myyjä tollakin tavalla saa oikean suksen myytyä?

Voihan sen suksen mitata, mutta ei tämä siis tarkoita, että suksi on "oikea" tai "väärä", vaan on eri kelien suksia. Ei ole olemassa sellaista profiilia, joka toimii joka kelillä. Jos haluaa hiihtää liukkaalla suksella vesikelillä ja kuivalla pakkaskelillä, tarvitsee (ainakin) kaksi paria.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljos täällä viikingeillä hiihtokilometrejä tältä talvelta?

Itselläni tältä talvelta toistaiseksi noin 460 km. Lähes joka päivä olen hiihtänyt sen 10-15 km ja siitä se tulee...

Hiihtokilometrejä 840, jotka kokonaisuudessaan pääkaupunkiseudulla, lähinnä Petikossa, Paloheinässä ja Oittaalla ja muutama kerta Hakunilassa.

Minähän olen ennen tätä talvea hiihtänyt kunnolla viimeksi vuonna 2012, mutta nyt kun jalkavaivat hankaloittavat juoksemista, ostin pitkästä aikaa sukset ja olen painellut niillä menemään sellaista 3-5 krt viikkoon. Kunto on siinä määrin hyvä, että pidemmätkän siivut eivät tuota vaikeuksia, mutta tekniikka on vähän köpö ja vauhtireserviä ei juurikaan ole. Muutaman kerran olen yrittänyt jotain vk-treeniä suksilla, mutta sitähän on nurin ihan alvariinsa ja touhu menee ihan hosumiseksi. Toisaalta kehitystä tapahtuu. Viime torstaina kahden lepopäivän jälkeen painelin 24 km noin 3.40 kilsavauhtia ja homma pysyi yllättävän hyvin kasassa. Luistava oli kelikin, mutta tämä oli oikeastaan talven ensimmäinen hiihto, jossa tuntui alusta loppuun siltä, että pystyy jotenkin rennosti lepäilemään suksen päällä ja suksi tekee työn. Hieno fiilis!
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tällaiselle erityisesti taloudellisempaa luisteluhiihtoa harjoittelevalle tämä seuraava tekniikkavideo oli kyllä loistava. Mielestäni hyvin selkeästi kerrottu, mitä siinä suksen päällä pitää oikeasti tehdä.

Opettajana siis hiihtokoulu.fi -opettaja Laura Jarva.



 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tällaiselle erityisesti taloudellisempaa luisteluhiihtoa harjoittelevalle tämä seuraava tekniikkavideo oli kyllä loistava. Mielestäni hyvin selkeästi kerrottu, mitä siinä suksen päällä pitää oikeasti tehdä.

Opettajana siis hiihtokoulu.fi -opettaja Laura Jarva.




Olipa tosiaan erinomainen! Minulla ainakin ongelmana on juuri tuo asento uskoakseni. Eilenkin oikein yrittämällä yritin tasaisella pienentää suksikulmaa, mutta keinoja siihen ei ollut. Suksi tahtoo kääntyä liikaa kantilleen. Olen myös yrittänyt muuttaa asentoa hyökkäävämmäksi nojaamalla enemmän eteen päin, mutta ei sekään oikein ole auttanut. Tuossa videolla ehkä paras oli tuo vinkki sauvojen varassa roikkumisesta. Täytyy kokeilla josko tuosta pääsisi paremmin liikkeelle.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Täällä on nyt muutaman päivän ollut pellolla tilanne "oli tässä vissiin joskus latu" (ks. liite). Kun lumisade ja tuulella lentävä lumi peittää ladut päivittäin. Ei noita varmaan viikkoon ole vedetty mutta urheasti ollaan naapurin rouvan kanssa käyty niitä suksimassa välillä auki. Nyt tänään oli kyllä niin peitossa ettei edes entisiä latu-uria nähnyt ja suksin vahingossa umpihankeen. Eikä latuja ihan heti tule kun moottorikelkka on rikki. Naapurin rouva tiesi. Eikä tässä mitään valituksen aihetta koska ladut vetää ihan vapaaehtoisvoimin paikallinen tyyppi omalla moottorikelkallaan ja jostain haalitulla "latukoneella". Kiittää mieluummin pitää kun on jaksanut tänne ja monelle muullekin pellolle sekä jäällä latuja vetää.
 

Liitteet

  • IMG_20220204_131558_HDR.jpg
    IMG_20220204_131558_HDR.jpg
    697,3 KB · kertaa luettu: 82

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos @iibor tuosta videosta. Monesti olen hiihtäessä huomannut saman seikan kuin @Schwein , että suksien v-kulma on liian leveä. Suksi on liukunut paljon kantillaan minullakin. Olen yrittänyt kaventaa heikoin tuloksin, sillä sama tuttu leveä hiihtoasento on aina palannut. Kokeilin tänään tehdä asennon muutoksen toisinpäin, eli kavensin selvästi käsien väliä, joka sekin oli leveä. Ja kas, kuin itsekseen myös suksien v-kulma kaventui. Ylämäen kuokassa asento pyrki levenemään, mutta muutoin homma alkoi jo sujua. Keskittymistä homma vaatii, mutta tuntui kuin koko hiihdon rytmi olisi nyt paremmin jengallaan ja enemmän eteenpäin vievää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kantillaan liukuminen on se kaikkein yleisin tekniikkavirhe vaparissa. Siihen auttaa, kun ajattelee ihan korostetusti kääntävänsä jalkaa ulkosyrjälle. Niin on kuitenkin hiihtäessä mahdoton tehdä, joten se ajattelu korjaa asentoa itsessään.

Myös (mikä ei ehkä ihan riittävästi tuossa Jarvan hyvällä videolla tule esiin) se vaparin painonsiirto on tärkeä ihan siinä missä perinteisessäkin. Tuossa ehkäistään "koikkelehtimista" suksilla, eli sitä liian leveää asentoa, mutta hyvin yleinen virhe on myös se, että jäädään istumaan keskelle suksien päälle, jolloin paino ei siirry eikä liukuun lähdetä kunnolla. Sauvojen varassa roikkumisella on hyvä hakea työntö lähelle kehoa, mutta samalla pitää muistaa, ettei siihen työntöön kuitenkaan istuta vaan hyökätään eteenpäin.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onks sillä tekniikalla mitään väliä jos käsissä riittävästi voimaa? Heh...

Lauantaina hiihdin Paloheinästä kotiin saakka. Aluksi ei ollut tarkoitus mutta kun rupesi näyttämään että pyörätiet aurattu mutta ei hiekoitettu niin pörräsin 19 km lenkin aina kotiovelle saakka. Paloheinässä paljon julkisuuden henkilöitä hiihtelemässä, sporttihenkisellä sivustolla mainittakoon suomalainen ex-NBA koripalloilija josta painelin jossain nousussa ohi:-)

Tänään käväisin toimistolla ja paluumatkalla Petikossa hiihdin 15 km, nyt oli ladut hienossa kunnossa ja luisto hyvä.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tähän mennessä olen lykkinyt vain pertsaa mutta kävin vuokrasuksilla luistelutyylin valmennuksessa ja alkoi kiinnostamaan tuo luistelu enemmänkin. Huonoja suksia ei kannata ostaa mutta missä mennään jos haluaa satunnaiseen käyttöön (ehkä kerta viikkoon) luistelusukset?
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tähän mennessä olen lykkinyt vain pertsaa mutta kävin vuokrasuksilla luistelutyylin valmennuksessa ja alkoi kiinnostamaan tuo luistelu enemmänkin. Huonoja suksia ei kannata ostaa mutta missä mennään jos haluaa satunnaiseen käyttöön (ehkä kerta viikkoon) luistelusukset?
Kirjoittaja @DAF osannee kertoa paremmin, mutta itse lähtisin miettimään sitä, onko hiihtäminen sinulle lähinnä pakkaskelin hommaa, vai kuinka. Samat sukset saattavat nimittäin olla aika huonot sitten märällä plussakelillä. Vaikka hiihtäisi harvoin, kannattanee kääntyä jonkun oikean suksikaupan puoleen.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eilen pääsin testailemaan kirjoittajan @iibor linkkaamaan luistelutekniikan opetusvideon niksejä. Tuntui itse asiassa heti, että tuosta oli apua. Aiemmin etenkin liukkaalla kelillä sukset ovat helposti karanneet alta, kun en ole osannut nousta suksen päälle. Tuo polven selkeä työntäminen eteen päin tuntui vievän painoa paremmin suksen päälle. Koin useita ns. norjalaisia hetkiä (ihan itse keksimäni termi), jolloin tekniikka tuntui toimivan siten, että kaikki tapahtuu hyvässä rytmissä ja rauhallisesti kuitenkin vieden hyvin eteen päin.

Tuli ihan himo tuohon luisteluhiihtoon, vaikka pertsa edelleen varsinkin pakkaskelillä on minulle selvä ykkönen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla on pitokarvasukset, jotka toimivat loistavasti pakkasella. Kuitenkin näitä etelän kelejä katsoessa mennään paljon nollan tuntumassa, jolloin nuo karvasukset eivät pidä lainkaan.

Olen pohtinut jos veisin nuo melkein 20 vuotta vanhat luistelusukset huoltoon (samalla voisivat tarkistaa olenko liian pullukka nykyään kyseisille suksille), mutta eikö luistelusukset lähtökohtaisesti toimi nolla/plussakeleillä ihan mainiosti?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tähän mennessä olen lykkinyt vain pertsaa mutta kävin vuokrasuksilla luistelutyylin valmennuksessa ja alkoi kiinnostamaan tuo luistelu enemmänkin. Huonoja suksia ei kannata ostaa mutta missä mennään jos haluaa satunnaiseen käyttöön (ehkä kerta viikkoon) luistelusukset?

Kuten @Schwein kirjoittaa ei ole yksiä joka kelin suksia olemassa, eli vähän kannattaa miettiä, mitä haluaa. Vapaata on yleensä mielekkäintä hiihtää pienellä pakkasella, joten ostaisin yleiskelin/kovan kelin vapaan sukset, jos jotkut. Perinteistä sitten kovemmalla pakkasella tai vesikelillä.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mulla on pitokarvasukset, jotka toimivat loistavasti pakkasella. Kuitenkin näitä etelän kelejä katsoessa mennään paljon nollan tuntumassa, jolloin nuo karvasukset eivät pidä lainkaan.

Olen pohtinut jos veisin nuo melkein 20 vuotta vanhat luistelusukset huoltoon (samalla voisivat tarkistaa olenko liian pullukka nykyään kyseisille suksille), mutta eikö luistelusukset lähtökohtaisesti toimi nolla/plussakeleillä ihan mainiosti?
Luistelusuksissakin riippuu vähän parista mikä toimii. Mulla on yksi pari pakkasille (harvoin tulee käytettyä, koska silloin pertsaan). Sitten sain eläkeikäiseltä ja itseni kokoiselta kollegaltani pari vuotta sitten hänelle tarpeettomaksi jääneet Fischerit. Viime talvena tuli kokeiltua, ja tänä talvena vähän lisää. Suorastaan tykkipari näille plussa- ja nollakeleille.

Luisteluhiihdossa luisto on pääasia. Periaatteessa toki luistelusuksilla voi hiihtää kelissä kuin kelissä, mutta vääränlainen suksi ei kyllä esim. tuoreella märällä lumella luista oikein. Viime keväänä esimerkiksi otin kerran sellaisella kelillä ne mun pakkaskelin luistelusukset. Pystyin hiihtämään vuorohiihtoa niillä ylämäkiin...
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitäs tänne kuuluu? No vajaan kuukauden takaisella Lahden suksien ostoreissulla kolhun saanut perse tuntui olevankin ilkeämpi vaiva, kävin kuitenkin viikko pari takaperin heittämässä 5km ja 6km ja eihän siitä nihruisella, pehmeällä baanalla tuntuvan tulevan hevon helvettiä. Ei tuntunut pitävän eikä luistavan ja kädetkin oli hapoilla heti kun vähän yritti.

Tiistaina sitten Pekingin sprintin karsinnan ja erävaiheen välissä uusi yritys, kun hanurikin parempi. Ja olihan ihan eri laji. En keksi muuta selitystä kuin olosuhteet. Kun luistoa oli niin tekeminenkin oli rennompaa ja hauskempaa. 7km tuli vedettyä, enemmänkin olisi voinut mutta hiihdot telķkarista painoi päälle.

Äsken kaverin kanssa 10km, 58min ja edelleen hyvällä fiiliksellä. Enemmän olisi voinut nytkin vetää, mutta säästellään huomiselle tai lauantaille jos vetäisi vielä pidemmän. Selkeästi huomaa myös sen että mitä enemmän hiihtää, sitä enemmän jaksaa työntää. Nopeastihan tuo kehittyy, kilometrejä vaan. Vertasinkin tuota krooliuintiin. Siinä pitkän tauon jälkeen jaksaa vetää kunnolla putkeen 25-50m, ehkä kohta 100m ja sitten joskus kilsan.

Ehkä kevään lumilla jaksaa edetä tasatyöntöä useamman minuutin, kun ekoilla lenkeillä se oli joku max 5 työntöä ja tällä hetkellä 10-20.

Talven kilsat siis tällä hetkellä 28... taitaa olla kovin saldo sitten vuoden 1997.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös