HockeySpirit
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Jukurit
400 km. Hieno harrastus! Tekniikka ja tasapaino kehittyy koko ajan ja Wassbergia pystyy nyt jo ihan siedettävästi hiihtämään.
Paljos täällä viikingeillä hiihtokilometrejä tältä talvelta?
Itselläni tältä talvelta toistaiseksi noin 460 km. Lähes joka päivä olen hiihtänyt sen 10-15 km ja siitä se tulee...
Tänään vedettiin seuran 10km pertsakisa Leppävaaran FIS-ladulla. Reitin profiili muutenkin aika haastava tällaiselle noviisille, mutta se yhdistettynä siihen, että sukset ei luistaneet edes Optiwaxin luistonauhalla ja pohjiin paakkuuntui lunta puolimetriä joka nousussa, niin kesken jäi 6,5km jälkeen.
Miten ihmeessä sukset saa luistamaan tossa kelissä ja miten estää lumen paakkuuntuminen?
Ei saa mitenkään luistamaan, jollei ole profiili kohdallaan. Pitojahan tuossa kelissä ei juuri tarvitse, karhennuksella varmaan jokunen on sielläkin mennyt.
Voiko näin jälkikäteen käydä tarkistuttamassa profiilia? Sukset hommattu siis Liikuntamestasta viime vuonna, mutta sähköpostin välityksellä eli painon mukaan menty, mutta kyllä kai osaava myyjä tollakin tavalla saa oikean suksen myytyä?
Paljos täällä viikingeillä hiihtokilometrejä tältä talvelta?
Itselläni tältä talvelta toistaiseksi noin 460 km. Lähes joka päivä olen hiihtänyt sen 10-15 km ja siitä se tulee...
Tällaiselle erityisesti taloudellisempaa luisteluhiihtoa harjoittelevalle tämä seuraava tekniikkavideo oli kyllä loistava. Mielestäni hyvin selkeästi kerrottu, mitä siinä suksen päällä pitää oikeasti tehdä.
Opettajana siis hiihtokoulu.fi -opettaja Laura Jarva.
Kirjoittaja @DAF osannee kertoa paremmin, mutta itse lähtisin miettimään sitä, onko hiihtäminen sinulle lähinnä pakkaskelin hommaa, vai kuinka. Samat sukset saattavat nimittäin olla aika huonot sitten märällä plussakelillä. Vaikka hiihtäisi harvoin, kannattanee kääntyä jonkun oikean suksikaupan puoleen.Tähän mennessä olen lykkinyt vain pertsaa mutta kävin vuokrasuksilla luistelutyylin valmennuksessa ja alkoi kiinnostamaan tuo luistelu enemmänkin. Huonoja suksia ei kannata ostaa mutta missä mennään jos haluaa satunnaiseen käyttöön (ehkä kerta viikkoon) luistelusukset?
Tähän mennessä olen lykkinyt vain pertsaa mutta kävin vuokrasuksilla luistelutyylin valmennuksessa ja alkoi kiinnostamaan tuo luistelu enemmänkin. Huonoja suksia ei kannata ostaa mutta missä mennään jos haluaa satunnaiseen käyttöön (ehkä kerta viikkoon) luistelusukset?
Luistelusuksissakin riippuu vähän parista mikä toimii. Mulla on yksi pari pakkasille (harvoin tulee käytettyä, koska silloin pertsaan). Sitten sain eläkeikäiseltä ja itseni kokoiselta kollegaltani pari vuotta sitten hänelle tarpeettomaksi jääneet Fischerit. Viime talvena tuli kokeiltua, ja tänä talvena vähän lisää. Suorastaan tykkipari näille plussa- ja nollakeleille.Mulla on pitokarvasukset, jotka toimivat loistavasti pakkasella. Kuitenkin näitä etelän kelejä katsoessa mennään paljon nollan tuntumassa, jolloin nuo karvasukset eivät pidä lainkaan.
Olen pohtinut jos veisin nuo melkein 20 vuotta vanhat luistelusukset huoltoon (samalla voisivat tarkistaa olenko liian pullukka nykyään kyseisille suksille), mutta eikö luistelusukset lähtökohtaisesti toimi nolla/plussakeleillä ihan mainiosti?