Hiihdon harrastajat Jatkoajassa

  • 235 128
  • 1 391

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
PK-seudulla satelee vetistä räntää, muutama aste kylmempää niin meillä olisi aika paljon enemmän lunta.

Eilen hiihtelin safkiksella Petikko - Serena - Petikko ja vähän jäinen tuo oli. Ja sukset tuolla suojakelillä aivan PERSEESTÄ!!!

Mitä luiston parantajaa tuonne peruspeltosiin suosittelisitte?

Erilaista suksen profiilia. Ei tuossa kelissä saa luistamaan kuin erikoissuksen.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Oulun seudulla on tällä viikolla ollut lentokelit. Eilen hiihtelin skineillä 25 km noin 1.55 kohtalaisen matalilla sykkeillä. Tänään yritin luisteluhiihtoa mutta siitä ei tullut mitään. Baana oli niin jäässä että suksen kantti ei pitänyt. Piti lähes koko 15 km lykkiä tasatahtia pertsan ladulla. On kyllä ehtinyt tammikuussa olla täällä kaikki mahdolliset kelit, mutta hiihtämään on päässyt muutamaa paukkupakkaspäivää lukuunottamatta.
 
Yllästä ja sen latuja tarvii kyllä kehua. Vaikkei missään maaliskuisessa kunnossa olekkaan, niin jotenkin hyvärytmisiä hiihtää ja ei ole etelän tyyliin nyppylää ja laskua jatkuvasti. Tänään tuli vedettyä tunturi ympäri, 40 km ja 3 h 22 min vapaalla siinä meni. Tänne kyllä ehdottomasti kannattaa tulla, jos mahdollista ja hiihtäminen kiinnostaa. Suomen ykköspaikka.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Eilen minulla meni kuitenkin hermot ja päätin, että nyt aloitan itse voitelemaan suksia.
Siispä mars kauppaan!
Mitä sieltä tarviikaan? Teline, voitelurauta, voiteita, harja...?

En ole koskaan voidellut suksia, mistähän saisi hyvän ohjepaketin?
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eilen minulla meni kuitenkin hermot ja päätin, että nyt aloitan itse voitelemaan suksia.
Siispä mars kauppaan!
Mitä sieltä tarviikaan? Teline, voitelurauta, voiteita, harja...?

En ole koskaan voidellut suksia, mistähän saisi hyvän ohjepaketin?

Suosittelen, ei se ole loppujen lopuksi erityisen vaikeaa. Noilla vehkeillä pääsee hyvin vauhtiin. Voitelu kannattaa tehdä paikassa missä on hyvä ilmanvaihto ni ei tarvitse haistella voidekäryjä.

Tässä on pari aika hyvää aloituspakettia voiteluohjeista:



Se nyt on sitten melkein makuasia, että minkä firman tuotteita päätyy käyttämään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Suosittelen, ei se ole loppujen lopuksi erityisen vaikeaa. Noilla vehkeillä pääsee hyvin vauhtiin. Voitelu kannattaa tehdä paikassa missä on hyvä ilmanvaihto ni ei tarvitse haistella voidekäryjä.

Tässä on pari aika hyvää aloituspakettia voiteluohjeista:



Se nyt on sitten melkein makuasia, että minkä firman tuotteita päätyy käyttämään.

Jos voiteluraudalla kuumentaa tuollaista voidepötkelöä sukselle ja siklaa ja harjaa sen, niin käykö se sellaisenaan, vai pitääkö siihen vielä laittaa erikseen jotain nestemäistä päälle? Vai onko tämä vain hc voiteelle?

Ilmeisesti lf luistovoitelu riittää yksistään?
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos voiteluraudalla kuumentaa tuollaista voidepötkelöä sukselle ja siklaa ja harjaa sen, niin käykö se sellaisenaan, vai pitääkö siihen vielä laittaa erikseen jotain nestemäistä päälle? Vai onko tämä vain hc voiteelle?

Ilmeisesti lf luistovoitelu riittää yksistään?
Ei tarvitse mitään nestemäistä laittaa, tosin nykyiset nestemäiset ovat helpompia kuin perinteiset raudalla sulatettavat. Harrastajalle riittää hyvin lähes mikä tahansa parafiini pohjassa, koska luiston kannalta selvästi tärkeämpi asia on suksen profiili. Voitelulla saatava ero on melko vähäinen loppupeleissä, kunhan suksea jaksaa silloin tällöin huoltaa.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Ei tarvitse mitään nestemäistä laittaa, tosin nykyiset nestemäiset ovat helpompia kuin perinteiset raudalla sulatettavat. Harrastajalle riittää hyvin lähes mikä tahansa parafiini pohjassa, koska luiston kannalta selvästi tärkeämpi asia on suksen profiili. Voitelulla saatava ero on melko vähäinen loppupeleissä, kunhan suksea jaksaa silloin tällöin huoltaa.

Onko noissa raudalla sulatettavissa sitten oikeasti jotain luistoeroa nestemäisiin aineisiin?

Minulla on esimerkiksi tässä HS6 nestevoide ja mietin laitanko sitä vain lf sulatettavaa
 
Viimeksi muokattu:

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko noissa raudalla sulatettavissa sitten oikeasti jotain luistoeroa nestemäisiin aineisiin?

Minulla on esimerkiksi tässä HS6 nestevoide ja mietin laitanko sitä vain lf suletattavaa

Käytännössä ei ole, molemmilla on tätä nykyä hyvä kulutuskestävyys ja ominaisuudet.

Muutama vuosi sitten nestemäisten voiteiden kulutuskestävyys ei ollu välttämättä ihan samalla tasolla ku sulatettavien voiteiden.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos siis pelkästään luistovoitelun aiot tehdä, osta Optiwaxin luistonauhaa. Todennäköisesti et osaa parafiinia laittaa yhtä tasaisesti ja siklata + harjata yhtä ohueksi kuin luistonauhan tuottaman kerroksen. Kaikkein helpoin luistovoitelu, niillä on hiihdetty jopa kisoja suhteellisen korkealla tasolla ja kestää sen 200+ km helposti.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Taas on käyty hiihtoa harrastamassa (paino sanalla harrastella) naapurin pellolla. Meillä on naapurin emännän kanssa vissiin vuorosysteemi. Hän käy hiihtämässä aamupäivällä ja minä iltapäivällä. Ladut oli ihan hyvässä kunnossa ja suksi kulki hyvin. Aluksi tuntui että lipsuu vähän mutta kun sai rytmistä kiinni niin sekin vaiva hävisi.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jokohan viikonlopun lumimyräkkä toisi riittävästi rakennusmateriaalia, jotta suunnilleen koko pääkaupunkiseudun latuverkosto saataisiin auki yhdyslatuja myöten? Olisi toivottavaa!
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Jokohan viikonlopun lumimyräkkä toisi riittävästi rakennusmateriaalia, jotta suunnilleen koko pääkaupunkiseudun latuverkosto saataisiin auki yhdyslatuja myöten? Olisi toivottavaa!

Ja samalla mahdollistuisi tuo Talviurheilun paratiisi -tapahtuma eli 100km hiihtolenkki Keinukalliosta Kivenlahteen!
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Oli aivan mielettömän hieno keli käydä aamupäivällä hiihtämässä. Aurinko välillä kävi kurkkimassa pilvipeitteen läpi ja metsän puut kuorrutettuna lumella ja paikoin oksat roikkumassa lumen painosta latu-uran päällä. Todellinen talven ihmemaa, ei vielä olisi aavistanut että kohta iskee lumimyrsky ja lujaa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eilen hiihdin vielä napakalla tykkiladulla Petikossa, mutta tänään kierrettiin tyttären kanssa Keimolan lenkkejä. Petikkoon en uskaltanut ajaa, kun Facebookissa oli raportoitu, ettei parkkipaikkaa ollut aurattu. Oli jo kotipihasta lähteminen työn ja tuskan takana kiitos huoltoyhtiön unohduksen (olivat oikeasti unohtaneet aurata meidän taloyhtiön piha-alueet).

Itse hiihtäminen oli varsin nautinnollista, vaikkakin ehkä hieman vaihtoehtoisella tavalla. Ei mitään vauhdin hurmaa, kun tuoretta lunta satoi koko ajan ja latu oli varsin pehmeä. Lisäksi oikea sauva upposi varsin syvälle. Mutta, niin mielettömän hienon näköistä, että väkisinkin suu levisi korviin! Aivan kuin oltaisiin oltu jossain kauempanakin pohjoisessa.

Kyllä lumi on parasta!
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mulla meni tämä päivä lumitöissä, mutta eiköhän nyt vihdoin päästä ajamaan ihan kunnon urat koko latuverkostolle. Ei nyt suurta valittamista, lumitilanteeseen nähden ihan hyvin ollut latuja auki ja ajoittain kohtuukuntpisenakin, mutta niin naftisti on lunta ollut, että ura on sulanut olemattomiin heti suojasäällä, siis luonnonladuilla tietty.Nyt alkaa hiihtäjän huippuviikot!
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt tosiaan hiihtäjän SUPERviikot.

Tänään lounaalla hiihtelin 15 km Petikossa. Pakkasta ehkä -7 C ja latukone juuri ajanut ladut, pääsin ”rikkomaan” pinnan täydellisellä luistelutekniikalla :-)

Sitten back to reality, mulla oli jotain superluistoa Järvisten pohjassa mutta ei liikkunut mihinkään, jotenkin ”nahkea” luisto tänään ja todella raskasta. Mitä tuollaiselle kelille pitää pohjaan laittaa jos haluaa niistä suksista mahdollisimman liukkaat luisteluun?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Keinukallion reitit myös huippukunnossa tänään, ja nyt on tosiaan reitti auki Keinukalliosta Hakunilaan ja käsittääkseni Bisan lenkki myös hyvässä kunnossa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Keinukallion reitit myös huippukunnossa tänään, ja nyt on tosiaan reitti auki Keinukalliosta Hakunilaan ja käsittääkseni Bisan lenkki myös hyvässä kunnossa.

Ja samoin Hakunilasta on reitti auki Mustavuoreen ja sieltä edelleen esimerkiksi Talosaareen. Mahtavia lenkkejä pääsee kyllä nyt hiihtelemään!
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma suksen profiili ei sovi yhtään kovemmille pakkasille. Eilen on -13 astetta ja luisto erittäin heikko. En tiedä saako noita mitenkään luistamaan, jos profiili on väärä.

Tammikuun hiihtosaldo näytti 385 km. Hieno hiihtotalvi menossa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Suositelkaapa jotain luistoa lisäävää voidetta näillä -10 C keleillä, kiitos!

Kyse on suksen profiilista. Pakkaskeli vaatii täysin toisenlaiset painealueet, eli pyyntöösi ei oikein ole vastausta. Ylipäätään luistovoitelun merkitys on yksittäisiä prosentteja.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Kyse on suksen profiilista. Pakkaskeli vaatii täysin toisenlaiset painealueet, eli pyyntöösi ei oikein ole vastausta. Ylipäätään luistovoitelun merkitys on yksittäisiä prosentteja.
Näin se on. Eli kannattaa ostaa sukset asiantuntijan opastuksella. Jos sukset on painolle sopivat, ne luistaa pikavoiteillakin. Paitsi silloin kun sataa pakkaslunta. Silloin pitäisi olla jo ammattilainen. Itse olen kokenut, ettei pakkanen vie luistoa pertsalta, jos ladulla on ollut paljon hiihtäjiä.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Paljos täällä viikingeillä hiihtokilometrejä tältä talvelta?

Itselläni tältä talvelta toistaiseksi noin 460 km. Lähes joka päivä olen hiihtänyt sen 10-15 km ja siitä se tulee...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös