Hiihdon harrastajat Jatkoajassa

  • 234 713
  • 1 391

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pikaisen etsimisen kautta en löytänyt ketjua, joka koskisi hiihdon harrastajia. Ei sotketa tätä aihetta siihen maastohiihtokautta koskevaan ketjuun, jossa puhutaan huippu-urheilusta.

Kuinka paljon Jatkoaikalaiset tunnustavat hiihtävänsä talven aikana? Löytyykö joukostamme kenties hiihtoa enemmänkin harrastavia? Millä välineillä porukka hiihtää?

Meikäläinen on harrastanut hiihtoa oikeastaan vasta pari vuotta, vaikka tosin junnunakin tuli hiihdettyä koulumatkat, mutta esimerkiksi kilometrejä ei tullut laskettua. Uudelleen lajista innostuin toissa talvena, kun hankin uudet sukset. Tänä vuonna on tarkoitus hiihtää yli 1000 km, mikä onnistunee aika helposti. 500 km pitäisi saada rikki jo tällä viikolla, jos vain kelit pysyvät.

Tyyleistä vapaa on enemmän mun juttu, vaikka tekniikka onkin aika huono. Luikkakilsoja tulee reilusti enemmän kuin pertsaa. Fischerin suksiin ja monoihin olen luottanut nämä pari vuotta, eikä valittamista ole. Sauvoina vapaassa käytän Swixin Teamia, joka on todella hyvä verrattuna esim. saman hintaluokan Exeleihin. Perinteisen sauvoina on Exelin Avanti Racing.

Hiihtotapahtumista osallistun perinteisesti Finlandia-hiihtoon tavoitteena parantaa kymmenisen minuuttia viime vuodesta. Lisäksi on tarkoitus käydä Vuokatti-hiihdossa ensimmäistä kertaa sekä ehkä Hyvinkäällä jossain 40 kilometrin perinteisen kisassa. Massahiihdot ovat hyvä kannustus harjoittelemaan, eikä niissä tarvitse voittaa kuin itsensä.

Onneksi hiihtokelit etelässäkin alkavat olla hyviä. Viikonlopun sää tosin näyttää vähän huonolta, mutta toivottavasti lämmintä ei tulisi ennustuksista huolimatta.

Miten muilla?
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Itse aloitin hiihtämisen uudestaan tänä talvena ja tahti on sellaista, että vähintään kerran viikkoon n. tunnin lenkki. En todellakaan laske kilometrejä enkä ruoski itseäni jos sattuu joku suunniteltu lenkki välistä jäämään. Lähinnä tarkoitus on monipuolistaa harjoittelua ja tuoda talvisiin olosuhteisiin joku lenkkeilyä fiksumpi tapa ylläpitää aerobista kuntoa. Yksi tärkeä pointti varsinkin kevättalven kauniiden kelien lähestyessä on luonnossa liikkuminen. Talvellahan on melko vaikeaa juosten esim. metsässä liikkua. Alkutalven olen hiihtänyt helvetillisillä korkeuseroilla varustetulla ladulla ja tarkoituksena onkin siirtyä vähän tasaisempiin maastoihin jatkossa. Hiihtotapahtumiin en tule varmasti osallistumaan ainakaan seuraavaan kymmeneen vuoteen. Tyyli on luistelu ja varusteina Fischerin sukset, Rossignolin monot ja Rexin sauvat.
 

scholl

Jäsen
Ruutuässä kirjoitti:
Kuinka paljon Jatkoaikalaiset tunnustavat hiihtävänsä talven aikana? Löytyykö joukostamme kenties hiihtoa enemmänkin harrastavia? Millä välineillä porukka hiihtää?

Nykyaikana hiihdän todella vähän. Se on kai se kun on kuitenkin sen verran ajomatkaa paloheinään tai leppävaaraan ja niissäkin on yleensä varmimmin hyvät kelit helmimaaliskuussa. Sen lisäksi toissa kesänä mennyt käsi on vienyt voimaa, kuntoa ja kaikkea muuta hiihdossa tarvittavaa alas.

Tänä talvena olen hiihtänyt:
- itsenäisyyspäiväviikonloppuna 2 krt à n. vajaa 10km Levillä
- joulun aikoihin 3 krt à n. 10km Tahkolla
Täytyy myöntää, että hiihto ei ole kulkenut. Kova pakkanen ja toisaalta pehmyt lumi ovat olleet ongelmia. Kunnon olosuhteissa en ole tänä talvena päässyt vielä kertaakaan menemään. Mutta hitaasti hyvä tulee ja fiilinki paranee...

Sauvoja en ole nyt vähään aikaan upgradennut. Taisi olla vielä markka-aikaa, kun ostin nuo Exelit. En mallia muista mutta siihen aikaan parhaat, mitä löytyi. Sukset ja monot sen sijaan ostin toissa talvena, kun tuntui, että edelliset eivät ole enää kunnon iskussa ja niillä uusilla ei todellakaan ole tullut vielä paljon kilometrejä, koska silloin keväällä ehdin uusilla hiihtää ehkä kerran ja viime talven olin käytännössä hiihtokiellossa, joten lenkkejä tuli ehkä 2. Noi sukset on Fischer 182cm aika jäykät RCS Skatecut Coldit. Ja monot Salomon Skate Carbon Prot. Siteinä Salomon Equipe Skate SNS Pilotit.

Missäs te Jatkoaikalaiset käytte hiihtämässä? Itse hiihdän yleensä Paloheinässä tai Leppävaarassa, joskus ajan Hollolaan tai Lahteen. Ja siihen päälle tulee vielä mestat kuten Levi ja Tahko. Hakunilassa, Herttoniemessä, Laajavuoressa jne. ei ole tullut hiihdettyä varmaan 15 vuoteen eli sen jälkeen, kun lopetin kilpailemisen.

Hävettää oikein kuinka heikko kunto on tällä hetkellä. Ei saa minkäänlaista iskua päälle latu-uralla, vaan meno on kuin milläkin sunnuntaihiihtäjällä ja pelko siitä, että joku kenties ohittaa. Varsinkin tutulla ladulla on yleensä aina pystynyt pitämään kaikki selän takana, vaikka olisi tullut takaa minkälainen karpaasi tahansa, kun on tiennyt miten voimat mihinkin radan kohtaan jaetaan. Nyt ei uskalla edes kokeilla. Voi huutaa jalkalihakset pahasti leipää.

Myöskin voitelu on tällä hetkellä retuperällä. Mulla ei ole edes täällä pukkia, eikä rautaa puhumattakaan hengityssuojista ja muusta moskasta. Ulkopuolinen taho veti voitelut alle ennen kautta ja se on sellainen nyyh nyyh haistakaa paska perusvoitelu, jolla ei tee yhtään mitään. Pitäisi faijan kanssa vetää kunnon fluorimoskat pohjaan tossa jossain vaiheessa nyt kun on aikaa. Suksien pohjat ja voitelu on kuitenkin sellainen juttu, missä ei pidä ikinä luottaa perheen ulkopuolisiin. Eihän niillä ole minkäänlaista halua saada sun pohjista kunnolla luistavat, vaan on aivan sama, miten työnsä tekevät.

EDIT: Se mikä piti vielä mainita on osittain vinkki muillekin. Kannattaa muistaa se vanha lause turhista kilometreistä eli ei kannata ikinä mennä liian loiviin maastoihin. Se tuo vitutuksen päälle, kun ei ole korkeuseroja, eikä nousuja, jossa todella rankaistaan, eikä vaativia laskuja. Se on kuin autolla ajoa ilman polttoainetta. Esim. Tahkolla tai Nilsiässä on alkutalvesta tietysti ihan hauska saada kilometrejä alle, mutta onhan ne naurettavia maastoja. Mielummin sitä siis menee sellaisiin kunnon maastoille, missä radat on suunniteltu niin, että niissä todella punnitaan mies ja sen fyysiset ja henkiset kyvyt
 
Viimeksi muokattu:

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
scholl kirjoitti:
Missäs te Jatkoaikalaiset käytte hiihtämässä?
Olen käynyt yleensä Leppävaarassa, koska matkaa purtsille on alle 2 kilometriä. Tänä talvena on tullut hiihdettyä Levillä viikko, eli 8 lenkkiä, Paloheinässä pari kertaa, samoin Lahdessa ja Mäntsälässä, sekä Hyvinkäällä kerran. Leppävaaran profiili ainakin on sopivan raskas, peruskuntolenkille vähän liiankin. Mäkien päältä ei yleensä käännytä heti laskuun, kuten kuntoradoilla yleensä. Vaikka mäet ovatkin lyhyitä, niin järkkyyttä ylämäistä löytyy ihan tarpeeksi.
Myöskin voitelu on tällä hetkellä retuperällä. Mulla ei ole edes täällä pukkia, eikä rautaa puhumattakaan hengityssuojista ja muusta moskasta. Ulkopuolinen taho veti voitelut alle ennen kautta ja se on sellainen nyyh nyyh haistakaa paska perusvoitelu, jolla ei tee yhtään mitään. Pitäisi faijan kanssa vetää kunnon fluorimoskat pohjaan tossa jossain vaiheessa nyt kun on aikaa. Suksien pohjat ja voitelu on kuitenkin sellainen juttu, missä ei pidä ikinä luottaa perheen ulkopuolisiin. Eihän niillä ole minkäänlaista halua saada sun pohjista kunnolla luistavat, vaan on aivan sama, miten työnsä tekevät.
Loppuen lopuksi on melko sama mitä laitat noihin suksiisi. 90 % luistosta tulee suksen pohjan mukaan, loput voitelun. RCS Gold on enemmän puhdas pakkaskelin suksi, mutta toimii varmaan hyvin pikkupakkasellakin. Startin voiteilla kun voitelee alle violetin tai pohjustusparafiinin, päälle kerros graffitia, kerros vihreää ja kerros sinistä, niin pelaa kelillä kuin kelillä. Graffiti ja vihreä pitää muistaa siklata lämpösenä pois, ettei tarvitse tehdä ylimääräistä työtä. Jos haluaa panostaa, niin pohjustusvahana kannattaa käyttää BWLF:ä ja vihreänä LF08:a, koska voiteet ovat matalafluorisia. Korkea fluorivoiteista ainoa, mitä tarvitsee, on HF40. Lämpötiloja ei kannata liikaa tuijotella, sillä käytännössä sininen toimii lähes aina ja vesikelillä kannattaa valita mahdollisimman kova voide, esim. LF08, ettei pohja pääse vettymään. Ja em. käsittelyä ei tarvitse tehdä jokaiselle lenkille, vaan silloin, kun pohja alkaa näyttää kuivalta. Itse pohjustan ehkä kerran viikossa ja muille lenkeille saatan heittää vaan kerroksen sinistä päälle.
 

scholl

Jäsen
Ruutuässä kirjoitti:
Paloheinässä pari kertaa.

missä kunnossa paloheinässä on se latu? Eiks se ole auki vasta sinne mäen päälle vai onko kolmonen jo kehissä?

Eilenhän oli Hesarin tuoreissa uutisissa juttua noista hiihtotilanteista pk-seudulla, mutta kunnonhan tietää vain paikanpäällä käymällä.

EDIT: Niin RCS Racing luistelusuksissa (täksi vuodeksi tyyppi taas skating, viimeksi oli skatecut [nyt skatecut vain harrastelijasukset]) tuo cold on tarkoitettu kylmemmille kuin -2. Lämpimämpi suksi on plus. Eli jos ei tosissaan hiihdä niin lähes kaikilla keleillä pärjää tolla coldilla. Ennenhän oli hankalampaa, kun suksia piti olla autotalli täynnä. Varsinkin Karhulla, koska ne tekivät niin epätasaista laatua, joten itsekin olen joskus Kiteellä ollut tehtaalla käymässä. Silloin se suksenvalinta oli melkoista peliä. Osa ei toiminut ollenkaan
 
Viimeksi muokattu:

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
scholl kirjoitti:
missä kunnossa paloheinässä on se latu? Eiks se ole auki vasta sinne mäen päälle vai onko kolmonen jo kehissä?
Ainakin viime viikolla oli pelkästään mäen päälle, jolloin pituutta oli noin kilometri. Hyvin lumetettu, joten uskalsi hiihtää parhaillakin suksilla. Tällä viikolla on jo varmaan enemmänkin lenkkejä kunnossa, kun lunta on tullut riittävästi. Ainakin Leppävaarassa koko ladulle oli ajettu pohjat, eikä kiviä näkynyt missään.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Ostin ensimmäiset luistelusukset runsaat kymmenen vuotta sitten ja vuosi vuodelta hiihto on alkanut kiinnostaa enemmän. Viimeisinä talvina on kilometrejä kertynyt n. 1500.

Kausi on useimmiten alkanut jo marraskuun puolella eräällä pienellä järvellä. Kun jää alkaa kantaa ja lunta on muutama sentti, niin ei kun menoksi. Useimmiten hiihdän Harjavallan Hiittenharjun hiihtokeskuksen ympäristössä (siellä on muinoin pidetty SM-kisatkin). Harjulla latuprofiili on ylös/alas-tyyppistä, mutta suosin enemmän tasaisia maastoja nykyään, koska haluan vetää tasavauhtista, hitaahkoa peruskuntotreeniä.

Myös Porissa Isomäen laduilla on joskus tullut käytyä, sillä siellä tehdään ladut kuntoon heti kun tekojäärata jäädytetään. Jäädytyksessä muodostunut lumi roudataan hiihtoreitille. Latu on n. kilometrin mittainen ja huonona puolena voin mainita, että kaikki innokkaat porilaishiihtäjät tuntuvat olevan siellä samaan aikaan, joten porukkaa on tungokseen asti.

Viime kesänä testasin Jämijärven hiihtoputken kuumimpien helteiden aikaan. Mukava kokemus kaiken kaikkiaan. Jos asuisin lähempänä, niin hiihtäisin varmaan säännöllisesti kesäisinkin. Linkki:

http://www.lumimaailma.com/main.php

Suksina olen käyttänyt lähinnä Peltosia (Acadia), jotka tuntuvat sopivan minulle. Kerran ostin Mädshusit ja vaikka painot ja pituudet piti olla oikein, niin eivät toimineet minulla. Onneksi sain myytyä ne eteenpäin. Pari viikkoa sitten ostin Salomonin Equipe 9 Aerolite-sukset. Ovat vielä rahtusen parempia kuin Peltoset. Joku kilpahiihtäjien voiteluguru veti parafiinit pohjiin, niin ero luistossa oli huomattava. Ukolla oli sellainen oikea voitelurauta, jonka lämpötila pysyi niin alhaisena, ettei käryä tullut yhtään. Parafiinille riittää hänen mukaansa sellainen 70...80 astetta. Päälle olen vetänyt vielä Vauhdin Speed Gel fluoriluistoa.

Pohjustan sukseni uudelleen n. sadan kilometrin välein. Joskus useamminkin, jos voiteet ovat kuluneet. Näin etenkin keväällä, kun lumi on usein karkeampaa.

Lopputalvesta kilometrit taittuvat melkoisen kevyesti, tietenkin kohentuneen kunnon johdosta, mutta myös luistavien kelien myötä. Voiteluun ei tarvitse kiinnittää niin paljon huomiota. Päivisin aurinko sulattaa lumen tehden sen rakeiseksi ja jos on pakkasyö, niin aamulla hiihto sujuu vauhdikkaasti. Maaliskuussa tuleekin usein hiihdettyä eniten.

Se mikä hiihdossa miellyttää, on varmaankin se, että useampi lihasryhmä tekee työtä verrattuna esim. hölkkään. Hölkkäily ja juoksu on sellaista pakkopullaa rospuuttoaikana, kun kuitenkin haluaa pitää kuntoaan yllä.

Tässä kuussa olen hiihtänyt 20 kertaa. Tänään oli välipäivä, mutta huomenna sitten taas sellainen 25 km.

Kaikissa suksissa on Salomonin SNS-siteet. Hiihtokenkinä käytän ensimmäisten Peltosten mukana hankittuja Jalaksen kenkiä. Ovat olleet kevyet ja kestävät. Niiden mainitsemieni Mädshusien mukana ostin Sportfulin kengät, mutta olivat todella raskaat. Myin pois.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Hiihtänyt en ole vuosiin, mutta ensi viikolla - heti kun olen sukset ym. tilpehöörit ostanut, niin ladulle lompsis.
 

Champ

Jäsen
Aloitin hiihdon noin neljä vuotiaana ja olen siitä lähtien hiihtänyt joka talvi. En yleensä hiihdä pitkiä matkoja kerralla. Pisin matka minkä olen hiihtänyt on 25 km jäätä pitkin. En kuitenkaan varsinaisesti harrasta hiihtoa.
 
Viimeksi muokattu:

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Usean talven tauon jälkeen aloittelin viime talvena hiihtoharrastusta uudestaan. Olin poikaystävän perheen mukana Kuusamossa, jossa tuli viikon aikana hiihdettyä n. 100 km. Pääosin vapaalla tyylillä, koska sukset, jotka ovat pikkusiskoni (Karhun luistelusukset, 180 cm, hieman liian pitkät minulle), ovat luistelusukset. Kokeilin toki heti ensimmäisenä hiihtopäivänä perinteistä tyyliä ja sain mahtavan rakkulan kantapäähäni kun mono hankasi. Siitä huolimatta sinnittelin 20 km. Sitten kun olen iso ja minulla on enemmän rahaa kuin opiskelijana ja jos vielä asustan hiihtomaastojen tuntumassa, hankin ihan omat sukset, jotka ovat minulle sopivan mittaiset (163 cm pitkä olen ja 180 cm sukset vaatii nivusilta hieman liikaa) ja hiihdän sitten niillä niin paljon kuin sielu sietää.
 

Ebbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado
Ruutuässä kirjoitti:
Hiihtotapahtumista osallistun perinteisesti Finlandia-hiihtoon tavoitteena parantaa kymmenisen minuuttia viime vuodesta.

Neljäs Finlandia on edessä ja osallistumismaksu on jo hoidettu. Pohjakunto voisi olla tällä hetkellä parempi, mutta hiihtokausi on kuitenkin avattu viime viikonloppuna, kun kävin kahdella kympin lenkillä testaamassa oman hiihtokuntoni. Yllättävänkin vaivattomasti lenkit sujuivat, kun malttoi olla vetämättä ensimmäiseen kilometriin kaikki tehot.

Luisteluhiihtoa tulee hiihdeltyä huomattavasti mieluummin kuin perinteistä. Luistelusukset on Karhun Volcan RS:t, sauvat Exel:n integrat sekä monot Salomon:n RS9:t. Perinteisen välineet ovat mallia miekka ja kilpi, mutta ne ovatkin tällä hetkellä hankintalistalla melko korkealla. Tavoitteena olisi saada talven aikana kilometrejä kasaan nelinumeroinen luku.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hiihdän mielelläni aina kun suinkin. Lähinnä tulee hiihdeltyä Helsingissä Pitkäkosken/Paloheinän maisemissa ja joskus Vantaan puolella Petikossa. Sukset on kummallekin tyylille, mutta suosin perinteistä sen leppoisamman meiningin takia. Lisäksi se tyylinä palvelee juoksua paremmin.
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Täällä hiihdellään myös. Vakiolenkkinä Lappeenrannan lentokentän ympäristö. Latu poikkeuksetta aina hemmetin hyvässä kunnossa. Välineinä hyvin sisäänajetut luistelutyylin kamppeet. "Uudet olisi kiikarissa mutta sukset ovat nykyään niin kalliita"

Hiihtäminen yllättävän kivaa ja kuntoa kohottavaa hommaa, kunnan ei vedetä ihan maximi kilometrien kiiltosilmissä. vuosittaisia hiihtokilometrejä en öähde julkisesti arvioimaan, useita satoja kuitenkin.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Sniperin sanoilla mennään, eli perinteisen miehiä ollaan ja alaselkävaivaisiakin. Tekee muuten pirun hyvää selälle. Pitoteippi on must. En kehtaa hifistellä voitelupuolella kerta tuollakin pärjää. Vauhtia ei oikeen ole nimeksikään mutta pirun mukavaa hommaa.

Niin ja te saatanan luistelijat. Pysykää omalla uralla, älkääkä sotkeko sitä perinteisen uraa. Ostan kohta vahvemmat sauvat ja rupean huitomaan jokaista luistelijaa nivusiin, jos se potkuliikkeen loppuosa ei pysy latu-uralta pois. Amatöörit.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Sattuipas sopivasti tämä ketju. Kävin nimittäin eilen ostamassa koko setin, eli sukset, siteet, monot ja sauvat. Jos armeijaa ei lasketa, niin viimeksi olen hiihdellyt muistaakseni ala-asteikäisenä. Nyt kuitenkin, kun on ensimmäinen talvi menossa täällä pohjoisessa, ja lunta on niin perkeleesti, niin ajattelin kokeilla uuden harrastuksen aloittamista. Tästä syystä ostinkin ihan tuollaisen harrastelijan peruspaketin, jolle hintaa kertyi vain n. 230 €. Sukset on Karhun. Voiteetkin ostin mallia pika ja melkeinpä kaikille pakkaskeleille sopivat. Tänään tai huomenna olisi tarkoitus lähteä testaamaan, että miltä tuntuu. Innostus on ainakin näin etukäteen kova.
 

midnightflyer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Detroit Red Wings
Hiihto

Aloitin uudelleen harrastuksen kolme vuotta sitten tavoitteena viime vuoden Vaasahiihto Ruotsissa(90km). Pudotin 40kg painostani ja onnistuin tavoitteessani, aikaa meni vähän päälle 6 tuntia. Nyt on kova harjoittelutahti päällä, talvella pitäisi hiihtää ainakin Hyvinkään-hiihto, Finlandia-hiihto ja Vaasa-hiihto. Hiihdin kilpaa nuorena mutta luistelu-hiihdon tultua muotiin 80-luvun lopussa lopetin harrastuksen.

Painoa tuli vuosien mittaan lisää ja kuntu oli lopuksi niin huono että oli pakko alkaa harrastaa jotain taas. Perinteinen hiihto oli minulle luonollinen harrastus koska tekniikka ei ollut vuosien mittaan hävinyt mihinkään. Kuntoa piti vaan parantaa ja painoa pudottaa.

Hyviä hiihtokelejä vaan muille 'hurahtaneille'.
 
Viimeksi muokattu:

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
No perkeles, nyt iski melkonen kärpänen aloittaa taas pitkästä aikaa murtsikan vetäminen. Nuorena tuli hiihdettyä ihan tosissaan. Minkälaisia välineitä suosittelette ? hinnalla ei niin väliä.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Muutama sata kilometriä vuodessa tulee hiihdettyä. Lapissa vähemmän ja Espoossa (Oittaa) enemmän.

Sukset: Fischer - kisakamaa (sekä luistelu että perinteinen)
Sauvat: Exel
Monot: Salomon

4 Finlandiaa ja 2 Tervahiihtoa myös "hoidettu".
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
keigykedy kirjoitti:
No perkeles, nyt iski melkonen kärpänen aloittaa taas pitkästä aikaa murtsikan vetäminen. Nuorena tuli hiihdettyä ihan tosissaan. Minkälaisia välineitä suosittelette ? hinnalla ei niin väliä.
Perinteisen tyylin välineinä itse suosittelen Ficheriä tai Atomicia. Kilpasuksien ovh. Fischerillä on 459,- ja Atomicilla 440,- mutta tuskin kukaan niistä sitä hintaa maksaa. 250 euroa on lähempänä todellista myyntihintaa. Tarvetta kisasuksille tuskin kuitenkaan on, mutta juuri Fischeriltä ja Atomicilta löytyy mielestäni parhaat halvempien hintaluokkien sukset. Jäykkyys kannattaa testata urheiluliikkeessä asiantuntijan johdolla. Mitä parempi tekniikka, sen jäykemmän suksen voi ottaa. Huonolla tekniikalla jäykkä suksi on yhtä tuskaa. Kun ostaa pakettina kaikki, tekee merkittävän säästön. Salomonin siteet on yleisempiä, joten suosittelen niitä. Myös Salomonin monoista olen kuullut kehuja, tosin itse hiihdän Fischerin C9000:lla. Ennemmin ostaisin silti halvan Salomonin kuin halvan Fischerin.

Luisteluhiihdossa suksen jäykkyys on ratkaisee enemmän kuin pituus. 10 vuotta sitten oli tavallista, että suksi on lähes hiihtäjän pituinen. Nykyisin 190 cm on yleisin koko, esim. itselläni on 187 cm, vaikka olen vain 172 cm pitkä. Pitkä suksi on vakaampi kuljettaa. Toiset tykkää lyhemmistäkin, mutta en ainakaan enää vaihtaisi lyhyempään. 192:sta olen kokeillut ja se tuntui vielä vakaammalta, mutta ylämäissä jo vaikeammalta hiihtää. Rossignol tekee ihan varteenotettavia vapaan suksia ja niissä riittää 5 cm lyhyempi suksi, koska ovat sellaisia jousipyssyjä. Joka tapauksessa suksen pitää olla riittävän jäykkä, jottei se pyöri alla. Urheiluliikkeissä voi painemittarilla kokeilla painealueet, joilla näkee millainen suksi on hyvä. Mittarilla puristetaan sukset yhteen painona puolet omasta painosta. Sitten paperipalalla kokeillaan missä kohtaa sukset puristuu yhteen. Vesikelillä tarvitaan lyhyet ja terävät alueet, pakkasella pitkät.

Sauvojen pituudet ovat myös muuttuneet hiukan viime vuosista. Nykyisin trendi on lyhyempiin päin. Käytän vapaan sauvoina 155 cm, viime vuonna oli 160 cm. Työnnön saa näin nopeammaksi ja ylämäissäkin voi hiihtää helpommin Wassbergia. Perinteisen sauva on noin 10 cm lyhyempi. Exelin kilpasauvat ovat samanlaisia kuin muidenkin merkkien, mutta halvempien hintaluokkien sauvoissa Exel on hiukan kalliimpi. Esim. C3 maksaa muistaakseni 159,- ja Swixin Team myydään 129,- euron hintaan. Team on selkeästi parempi kuin C3. Suosisin itse Swixiä tai Rexiä.

Jokaisessa hyvässä urheiluliikkeessä on ihminen, joka vastaa maastohiihtopuolesta. Kannattaa käyttää näiden ihmisten palveluita. Itse olen ainakin saanut erittäin hyvää palvelua nimeltä mainitsemattoman ison ketjun juuri avatussa liikkeessä Espoossa, kun taas toisessa saman ketjun liikkeessä samassa kaupungissa olen kuullut pelkkää vittuilua. En mainosta mitään paikkaa julkisesti, mutta YV:llä voin antaa omat suositukseni. Muutenkin kannattaa kysellä neuvoja harrastajilta ennen ostamista. Jokaisella on kuitenkin oma näkemyksensä. Jollain kulkee mikä tahansa suksi hyvin, kun taas toisella ei kulje mikään. Suksien osto on kuitenkin aina jossain määrin arpapeliä.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Ensi viikonloppuna korkkaamaan Laajavuoren pahat nousut. Sukset Atomicin S6, sauvat Exelin Activat ja monot Alpinan kilpamalli perinteiselle. Ihan hyvät välineet sunnuntaihiihtäjälle. Hiihtoasuna Rukan sininen, joten välineet ovat paremmassa kunnossa kuin mies. Aikeissa olisi ostaa luistelusetti, joten kertokaahan mielestänne paras luistelumono tällä hetkellä? Mielellään kapealestinen. Ai niin, piirinmestaruuksia voitin junnuna, mutta laiskuus voitti.
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Finlandia hiihdon jälkeen en ole hihtänyt enkä hiihdä! Tästä on aikaa noin 15 vuotta.
 

Idän ihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, sympatiaa KalPalle
Minua ei kiinnosta hiihtäminen pätkän vertaa, mutta joka talvi tulee vähän hiihdeltyä. En sitten tiedä mikä siinä on vaikka ei kiinnosta, niin siintä huolimatta hiihdän.

Katsoo nyt, jos tänäkin talvena tulisi hiihdeltyä. Ainiin, tärkein meinasi unohtua: Eihän minulla ole edes suksia. No, pitää kai lähteä joku päivä suksiostoksille, ellen kotonta löydä joitain ikivanhoja suksen romuja. Niilläpä olisikin hauska hiihtää. :)
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Mitä kotkotuksia seuraavaksi?

Niin, itse olen luultavasti sekoamassa, koska olen suunnitellut hommaavani sukset, ynnä muut kamppeet ja ajattelin ruveta harrastamaan hiihtoa.

Osaisikos joku asiain tässä valossa kertoa, kuinka paljon mahtaisi maksaa joku perus-setti, jolla pääsee eteenpäin lähinnä luistelutyylillä, koska se näyttää tehokkaammalta, fiksummalta ja muistaakseni junnuna pistelin aina luistellen menemään.

Hämeenlinnassa tuntuisi olevan aika hyvä maastot hiihdellä, ainakin sen perusteella, mitä olen maastopyöräillessäni havainnut.

Eli vinkkejä kaivataan, ettei tarvitse mennä ihan puhtaalta pöydältä myyjien kusetettavaksi.

Loppukaneetiksi päädyn vielä kysymään, että heruuko kolmekymppiselle jannulle keskivertokimalaiselta paremmin, jos ilmoittaa harrastavansa hiihtoa?

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Bay

Jäsen
Käytännössä 15 vuotta taukoa hiihtämisessä, mitä nyt muutaman satunnaisen kerran käynyt räpiköimässä, mutta nyt ostin samantien kunnon setin. Luistelusukset Fischerin RSC:t pilot-siteillä ja Adidaksen monoilla yhteensä 345 euroa. Vähän kalliimmat kuin alunperin oli tarkoitus ostaa, mutta kai noilla seuraavat 10 vuotta hiihtelee. Kunhan saisi itsensä vain sinne ladulle potkittua..
 

scholl

Jäsen
ervatsalo kirjoitti:
Osaisikos joku asiain tässä valossa kertoa, kuinka paljon mahtaisi maksaa joku perus-setti, jolla pääsee eteenpäin lähinnä luistelutyylillä, koska se näyttää tehokkaammalta, fiksummalta ja muistaakseni junnuna pistelin aina luistellen menemään.

Voi olla että olen väärässä, kun on vähän sellainen tunne, että välttäisin ehdottomasti settejä ja ostaisin kamat erikseen. Aluksi voi tinkiä esim. sauvojen laadusta ja sen sijaan panostaa siihen, että saa kohtuuhyvät sukset ja monot. Itse olen aina pitänyt ainoina oikeina worldcup tason kilpasuksia, mutta voi olla, että pari sataa euroa halvemmat kuntosukset eli jotain 250-280e sukset (joita esim. oli vertailtu cross-country lehdessä), ajavat asiansa hyvin. Jossain vaiheessa fiksu ostaja saisi hyvät sukset hankittua alennuksesta, mutta jos haluaa aloittaa hiihdon seur.päivänä niin siihen ei sitten ehkä ole mahdollisuuksia. En tiedä ovatko Karhut vielä yhtä epätasalaatuisia ja millaisia sitten ovat Peltoset, mutta faktaa on, että Fischerit, Atomicit ja Madshusit ovat ainakin kilpasuksissa tällä hetkellä noita kotimaisia merkkejä vähintäänkin huntin kalliimpia.

Itse sanoisin, että se kenkä on ehkä tärkein hankinta. Mikään ei ole vittumaisempaa kuin se, jos on surkea mono, muuta voi sitten jälkeenpäin upgradeta. Toisaalta jos kerralla ostaa hyvät monot ja sukset niin niillä hiihdät vähintäänkin 10 vuotta ellet nyt ihan hirveästi kilometrejä rankaise ja ellet liho reippaasti.

Itse en suosittele luistelutyyliä mainitsemiesi seikkojen vuoksi, vaan sen takia, että suksihuolto on huomattavasti helpompaa. Voit lähteä baanalle tuosta vaan heittää lenkkiä ilman, että joka kerta tarvitsee sukset laittaa. Eikä auto likaannu pitovoiteista. Sen sijaan jonkin verran kuntoa luistelu vaatii, jotta sinulla pysyy sellainen rytmi ja vauhti päällä. Tietysti jos pääsee aluksi, jos on vuosien tauko takana, kokeilemaan sellaisella pienen korkeuseron maastoissa kuten vaikkapa pelloilla tai jäällä niin se on hyvä juuri sen tekniikan ja rytmin hakemiseksi.

ervatsalo kirjoitti:
Loppukaneetiksi päädyn vielä kysymään, että heruuko kolmekymppiselle jannulle keskivertokimalaiselta paremmin, jos ilmoittaa harrastavansa hiihtoa?

Luulisin niin. Hiihto ei ole peruswannabehemmon puuhaa, vaan todelliset huipputekijät hiihtävät. Jopa Kekkoselle nousi kissaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös