Hiihdon harrastajat Jatkoajassa

  • 235 170
  • 1 391

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mites nämä skinit, eli karvapohjat. Tarvitseeko niitä karvattomia kohtia voidella tms. ennen ensikäyttöä? Ostin sukset noin 30 vuoden tauon jälkeen ja aivan kujalla koko touhusta, mutta yritetään!

Karvapohjasuksen luistoalueet ovat normaalisti voideltavat.

Parhaan toimivuuden sukseen saa helpoimmin, kun vetää Optiwaxin luistonauhan koko sukseen - siis myös karvojen yli. Luistonauha on muutenkin kestävä ja hyvä luistovoitelu harrastajalle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kun nytkään ei hinkattu mitään kilometrin peruslenkkiä, joka on huonoina talvina se karu todellisuus.

Tällainen talvi Paloheinässä on tosin ollut tasan yhden kerran (19-20). Kaikkina (ainakin 2000-luvun alusta lukien) muina talvina on tehty sekä pidemmät keinolumilenkit että luonnonlumilatuja. Tuolloinkin tuohon kilsan lenkkiin jääminen oli enemmän Helsingin kahtalainen oma virhe (syystalven lumetuksen myöhästyminen ja metsäosuuden uraremontin myöhästyminen) kuin säiden ansiota.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tällainen talvi Paloheinässä on tosin ollut tasan yhden kerran (19-20). Kaikkina (ainakin 2000-luvun alusta lukien) muina talvina on tehty sekä pidemmät keinolumilenkit että luonnonlumilatuja. Tuolloinkin tuohon kilsan lenkkiin jääminen oli enemmän Helsingin kahtalainen oma virhe (syystalven lumetuksen myöhästyminen ja metsäosuuden uraremontin myöhästyminen) kuin säiden ansiota.

Joo eikö silloin ollut juuri nämä remontit päällä, nyt lumetusjärjestelmä on toiminut erinomaisesti.

Mutta toivotaan, että sama jatkuu, onhan tämä kyllä hienoa että nykysysteemeillä "pelkät" pakkaset mahdollistavat täyspitkän hiihtokauden myös etelässä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Joo eikö silloin ollut juuri nämä remontit päällä, nyt lumetusjärjestelmä on toiminut erinomaisesti.

Mutta toivotaan, että sama jatkuu, onhan tämä kyllä hienoa että nykysysteemeillä "pelkät" pakkaset mahdollistavat täyspitkän hiihtokauden myös etelässä.

Oli, ja samaan aikaan kun Espoo ja Vantaa tekivät marraskuussa jo ladut Helsinki ei ”viitsinyt” aloittaa lumettamista vielä. Sitten ei pakkasia kunnolla enää nähtykään. Tuskin tekevät samaa virhettä enää toista kertaa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Yli 1000km vuodessa hiihtävälle kaverille jo totesin, että ostan sukset heti kun keksii jonkun reitin, jossa ei näe ihmisiä ja joka voisi olla paikasta a paikkaan b ja kestää mieluiten useamman tunnin. Vaikka päivän. Noita vaan ei taida paljon E-Suomessa olla

Näkee kyllä ihmisiä, mutta Tuusulanjärven jäällä on sekä luistelubaana (siis luisteluluistelu, ei luisteluhiihto) sekä latu, joka menee Gustavelundista Järvenpäähän ja takaisin. Koko päivää ei tuohon tietenkään mene, mutta rauhakseltaan kun vetelee, niin kyllä siinä aikaa saa kulumaan. Matkaa tulee yhteensä vajaa 17km.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Kyllä se on mukava asua täällä pohojoosessa kun lukee noita pääkaupunkiseudun hiihtotarinoita. Toki täällä Oulussakin on aina se jokunen viikko ensilumenlatu pelkästään käytössä milloin hiihdetään sitä letkajenkkaa, mutta kylläpä tuota latuverkostoa löytyy vaikka kuinka. Lisäksi verkosto kiertää melko hyvin Oulua, jolloin usein matka ladulle on melko lyhyt. Itsellä latu lähtee tuosta noin 500m päästä, ja tuosta jos käy hiihtämässä kaikki mutkat niin menee heittämällä yli 100 km edestakainen matka, varmaan lähemmäksi 150 km (muutamia tienylityksiä toki matkalla).

Huonona puolena maaston tasaisuus, tosin tuolla Virpiniemessä ja Sankivaarassa jokunen mäki on jos niitä haluaa hiihtää. Myös Rokuan ja Syötteen ladut on sen verran lähellä että ihan päiväreissuna voi käydä hiihtelemässä jos haluaa mäkisempää maastoa.

Käynyt mielessä ottaa tämän talven tavoitteeksi käydä hiihtämässä kaikki Oulun ladut läpi, noin 350 km näyttää olevan yhteensä verkostoa. Viereisestä kunnasta eli Kempeleestä löytyy sitten lisää.

Lisäyksenä vielä että toki lumitilannekin on jo aika erilainen Helsingin ja Oulun välillä ympäri talven.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä se on mukava asua täällä pohojoosessa kun lukee noita pääkaupunkiseudun hiihtotarinoita. Toki täällä Oulussakin on aina se jokunen viikko ensilumenlatu pelkästään käytössä milloin hiihdetään sitä letkajenkkaa, mutta kylläpä tuota latuverkostoa löytyy vaikka kuinka. Lisäksi verkosto kiertää melko hyvin Oulua, jolloin usein matka ladulle on melko lyhyt. Itsellä latu lähtee tuosta noin 500m päästä, ja tuosta jos käy hiihtämässä kaikki mutkat niin menee heittämällä yli 100 km edestakainen matka, varmaan lähemmäksi 150 km (muutamia tienylityksiä toki matkalla).

Huonona puolena maaston tasaisuus, tosin tuolla Virpiniemessä ja Sankivaarassa jokunen mäki on jos niitä haluaa hiihtää. Myös Rokuan ja Syötteen ladut on sen verran lähellä että ihan päiväreissuna voi käydä hiihtelemässä jos haluaa mäkisempää maastoa.

Käynyt mielessä ottaa tämän talven tavoitteeksi käydä hiihtämässä kaikki Oulun ladut läpi, noin 350 km näyttää olevan yhteensä verkostoa. Viereisestä kunnasta eli Kempeleestä löytyy sitten lisää.

Lisäyksenä vielä että toki lumitilannekin on jo aika erilainen Helsingin ja Oulun välillä ympäri talven.

Pk-seudun normaali latuverkosto on Suomen laajin (liki 600 km) ja normaalina talvena hiihtokunnossa sen 2-3 kk. Käytännössä tuo edellä mainittu talvi ja talvi 2013-14 ainoat poikkeukset tällä vuosituhannella kun näin ei ole ollut. Latuja on valtavasti ja niitä huolletaan erittäin tarkoin - isompi ongelma on, että hiihtäjät eivät tunnu niistä edes tietävän. Pari-kolme paikkaa, joissa hiihdetään silloinkin, kun luonnonlumi sataa.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Pk-seudun normaali latuverkosto on Suomen laajin (liki 600 km) ja normaalina talvena hiihtokunnossa sen 2-3 kk. Käytännössä tuo edellä mainittu talvi ja talvi 2013-14 ainoat poikkeukset tällä vuosituhannella kun näin ei ole ollut. Latuja on valtavasti ja niitä huolletaan erittäin tarkoin - isompi ongelma on, että hiihtäjät eivät tunnu niistä edes tietävän. Pari-kolme paikkaa, joissa hiihdetään silloinkin, kun luonnonlumi sataa.
Okei, kiitos tiedosta. Itsellekin tuli täytenä yllätyksenä, tuntuu että täälläkin puhutaan aina lähinnä jostain Paloheinän ladusta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Yli 1000km vuodessa hiihtävälle kaverille jo totesin, että ostan sukset heti kun keksii jonkun reitin, jossa ei näe ihmisiä ja joka voisi olla paikasta a paikkaan b ja kestää mieluiten useamman tunnin. Vaikka päivän. Noita vaan ei taida paljon E-Suomessa olla. Pääseekö Keinukalliolta edes Paloheinään ilman että montaa kertaa ottaa suksia pois jalasta? Ei taida päästä? Onko reittipuolella vastattu harrastajamäärän kasvuun? Onko niitä myös lisätty?

En aina tiedä, mikä mittari tämä suksien poisottaminen on, kun sitä joutuu tekemään niin Ylläksellä kuin Rukallakin aika perusreiteillä, mutta tuolla välillä joutunee pariin kertaan sukset ottamaan. Nythän parina talvena on eräiden hiihtoaktiivien aloitteesta pk-seudulla hiihdetty Keinukalliosta Kivenlahteen 100 km retkihiihto, joka on varsin hauska kokemus, käsittääkseni tänäkin vuonna tarkoitus järjestää.

Itse olen joka vuosi pl nuo yhdessä viestissä mainitut kaksi talvea hiihtänyt ”Espoon läpihiihdon” vähän vaihtelevin reitein. Ei nyt kovin monen tunnin pieti, mutta jos Kattilasta lähtee ja hiihtää niin etelään kuin pääsee, yleensä päätyy vähintään Olariin. Tuollaiset 35 km yhteen suuntaan, eikä varsinkaan alkumatkasta näe tasan ketään.

Ylipäätään jos haluaa hiihtää suhteellisen omissa oloissaan, loistavilla, joskin välillä aika kovilla latuprofiileilla ja hienoissa maisemissa kannattaa mennä Nuuksion suunnan hoidetuille laduille. Toinen hieno, hiljainen mutta toki lyhyehkö (11 km taitaa olla) on Sipoonkorven Bisajärven lenkki, josta voi toki sitten jatkaa etelään tai pohjoiseen. Eipä noissa ruuhkaa ole, varsinkaan Nuuksion suunnan ladut eivät sitten vapaan hiihtoon sovellu.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Okei, kiitos tiedosta. Itsellekin tuli täytenä yllätyksenä, tuntuu että täälläkin puhutaan aina lähinnä jostain Paloheinän ladusta.

Paloheinästä, Oittaasta, Hakunilasta jne. puhutaan tietysti siksi, että ne ovat tykkilumilatujensa osalta kunnossa yleensä jo marraskuussa ja niissä jengi täällä sitten käy.

Nyt näillä näppäimillä on jo vaparille paljon luonnonlumihiihdettävääkin ja jos sääennuste toteutuu edes sinnepäin, eiköhän pertsan uraakin ala parin viikon sisään olla. Juuri tähän tunnetuksi tekemiseen esim. tuo toisessa viestissä mainitsemani 100 km hiihto on yritys. Oma käsitys tosin aika mittavasti eri puolilla Suomea hiihtävänä tosin on, että suositut ladut ovat vähän kaikkialla suosittuja ja ne, joissa jengi hiihtää. Tässä maassa on hienoa latuverkkoa paljon, mutta useimmiten hiihdetään sitä yhtä ja samaa 3 km lenkkiä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Nythän parina talvena on eräiden hiihtoaktiivien aloitteesta pk-seudulla hiihdetty Keinukalliosta Kivenlahteen 100 km retkihiihto, joka on varsin hauska kokemus, käsittääkseni tänäkin vuonna tarkoitus järjestää.

Tämä jäi aikataulujen takia viime vuonna kokematta, mutta mikäli tänä vuonna järjestetään, täytyy tämä päästä vetäisemään läpi. Ainoa mikä pohdituttaa, on se, että en jostain syystä vain malta ottaa suksilla iisisti, vaan aina on pakko saada kelattua vauhtia ja se on pakko pitää yllä. Eilisen Hakunilan lenkin keskisyke oli kaukana pk:sta ja sillä sykkeellä kun painaisi 100km menemään, tulisi noutaja.

Ilmottauduin nyt hiihtokouluun tammikuun puolessa välissä, joten jos sieltä löytäisi keinoja saada tekniikkaa kuosiin sen verran, että voisi rennommin, kevyemmin ja ennen kaikkea enemmän liu'utellen painella menemään.
 

Jeffrey

Jäsen
Ketjun keskusteluun sopivasti myös täällä on noussut ajatus hiihdon ottamisesta mukaan uudelleen vakituisempaan treenikategoriaan kymmenien vuosien jälkeen. Eli siis välineistön ja vaatteiston hankinta olisi oikeastaan ensin mielessä. Täällä tulikin jo hyvä maininta Kalle Sportissa ja tuolla voisin vierailla tällä viikolla. Mikäköhän mahtaa olla yleisesti välinetilanne, eli kannattaisiko kuitenkin ensin tiedustella varastotilannetta?

Oma asumistilanne on tällä hetkellä melko tiivis ja voitelurallin opettelu ja ylläpito omassa kodissa tuntuu hankalalta. Tästä huolimatta olen nyt ainakin näin alkuun ajatellut hankkivani voitelusukset. Pitopohjista on pitkään jo kohistu ja muistelen omalta urheiluvälinemyyjä uraltani, että noiden puhuttiin olevan jo niin hyvät, että syrjäyttävät kohta voitelusukset myös kilpatasolla - näistäkin puheista tosin on jo se kymmenisen vuotta eikä tuota seuraavaa kehitysaskelta tainnut ikinä tulla? Lisäksi oma ainoa lähivuosien hiihtokokemus on vuokrapitopohjilla, jotka pitivät aivat liiankin kanssa ja itse hiihto oli yhtä helvettiä eikä siitä rehellisesti tullut yhtään mitään. Ehkä myös oma elopaino tähän vaikutti.

Omalla kohdalla tosiaan painoa on varsin runsaasti eikä painon pudottaminen varsinaisesti ole tavoitteena, joten jotta hiihto olisi mukavaa niin välineiden tulisi olla kondiksessa. Näin ollen näille hankinnoille ei varsinaisesti budjettia ole asetettu. Tai se budjetti on lähinnä ideologinen - kunhan hiihtäminen olisi mahdollisimman mukavaa ja välineet kestäisivät mahdollisimman pitkän aikaa. Ajattelisin, että tällainen investointi voisi kestää kymmenisen vuotta, toki vaatteet sitten tilanteen mukaan. Näin alkuun pertsa välineistöön investointi lienee perustellumpi ja ne luikkarit voinee hankkia sitten joku toinen talvi mikäli hommasta riittävästi intoutuu.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Talviurheilun paratiisi tuolta voinee väijyä tämän vuoden 100 km hiihtoa, kunhan sille aika löytyy. Vapaamuotoinen, hauska tapahtuma, joka parissa vuodessa on kasvattanut suosiotaan yllättävän paljon. Reitti on suunniteltu niin, että pätkille pääsee julkisella varsin hyvin, koko reissua ei tarvitse kiertää.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Talviurheilun paratiisi tuolta voinee väijyä tämän vuoden 100 km hiihtoa, kunhan sille aika löytyy. Vapaamuotoinen, hauska tapahtuma, joka parissa vuodessa on kasvattanut suosiotaan yllättävän paljon. Reitti on suunniteltu niin, että pätkille pääsee julkisella varsin hyvin, koko reissua ei tarvitse kiertää.

Ja tämähän menee myös Itä-Helsingissä aivan meikäläisen kodin vierestä, joten on sekin ainakin itsellä vaihtoehtona, että jättää tuon alkupätkän Keinarista Vartiokylään hiihtämättä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos aikoo hiihdellä, niin kalustoon kannattaa sijoittaa. Omat sukset ovat nyt yhdeksättä talvea käytössä. Tuona aikana olen sivakoinut noin 8000 km, joista näillä samoilla suksilla ehkä 7000 km. Maksoivat uutena muistaakseni 300 euron luokkaa. Vain kaksi kertaa on hiottu, joten vielä on kilometrejä paljon edessä.

Tänä talvena olen aloitellut tavanomaista varovaisemmin hiihtämisen. Syynä (koronapiikin aiheuttama?) pitkähkö ”jumitila” kropassa sekä ajoittain aika napakat pakkassäät. Joulukuun saldoksi jäi kohtalainen tulos eli 260 kilometriä. Nyt kun olo vaikuttaa normaalilta, niin lenkkien pituuksia voinee taas kasvattaa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Huoltaako jatkoajan hiihtäjät itse suksensa? Mä voitelin nyt talouden kahdet luistelusukset itse ensimmäistä kertaa ja voi jessus siinä on kyllä hommaa, sotkua ja hinkkaamista. Toivottavasti edes lopputulos on hyvä. Se testataan varmaan tänään tai huomenna.

Sukset huolsin seuraavalla kaavalla:
1. Puhdistus rexin voiteenpoistoaineella ja talouspaperilla
2. Suht kevyt harjaus messinkiharjalla pariin kertaan
3. Sinisen (-1 - -12) voiteen sulatus pohjaan ja levitys silitysraudalla
4. Keskiuran ja kanttien puhdistus heti pois enemmistä vahoista
5. N. 10min jälkeen siiklaus muutamaan kertaan muovilastalla niin että ainakin suurin osa vahoista lähti pois
6. Viimeistely ja huolellinen hinkkaus nylonharjalla
7. Lopuksi vedin vielä nestemäisen pikaluiston päälle, minkä puhdistin nylonharjalla.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Huoltaako jatkoajan hiihtäjät itse suksensa? Mä voitelin nyt talouden kahdet luistelusukset itse ensimmäistä kertaa ja voi jessus siinä on kyllä hommaa, sotkua ja hinkkaamista. Toivottavasti edes lopputulos on hyvä. Se testataan varmaan tänään tai huomenna.

Itse käytän lähinnä pikaluistoja, jotka alkavat olla jo sillä tasolla, etten suurta eroa huomaa normivoiteluun. Silloin tällöin käytän kuitenkin liikkeessä voideltavana mutta itse en ole siihen vielä ryhtynyt.

Eilen kävin kylmällä pakkaskelillä (-15) vetämässä perinteistä ja skinit pitivät ja luistivat erinomaisesti.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuli aloitettua hiihtohommat taas useamman vuoden tauon jälkeen. Ostin itselleni skinit ja nyt kun olen pari kertaa käynyt hiihtämässä, niin pitoa ei oikein aina tahdo saada. Sen olen huomannut, että näillä karvapohjilla pitää ilmeisesti pyrkiä enemmän päkiöille ja hakea pitoa sitä kautta ylämäissä? Korjatkaa vaan, jos olen ihan hakoteilla - voi olla että tekniikka on muutenkin täysin hakusessa vielä. Suksihan nimittäin kyllä luistaa ihan hyvin. Skinit ostettu Intersportista ja luistovoitelu tehty ihan huoltoliikkeessä.

Siteiden asetus on tällä hetkellä kohdassa -1, saisiko sillä sitten parempaa pitoa jos nostaa? Kai se myyjä tämänkin selitti, mutta olin niin innoissani vanhan harrastuksen uudelleen herättämisestä että meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuli aloitettua hiihtohommat taas useamman vuoden tauon jälkeen. Ostin itselleni skinit ja nyt kun olen pari kertaa käynyt hiihtämässä, niin pitoa ei oikein aina tahdo saada. Sen olen huomannut, että näillä karvapohjilla pitää ilmeisesti pyrkiä enemmän päkiöille ja hakea pitoa sitä kautta ylämäissä? Korjatkaa vaan, jos olen ihan hakoteilla - voi olla että tekniikka on muutenkin täysin hakusessa vielä. Suksihan nimittäin kyllä luistaa ihan hyvin. Skinit ostettu Intersportista ja luistovoitelu tehty ihan huoltoliikkeessä.

Siteiden asetus on tällä hetkellä kohdassa -1, saisiko sillä sitten parempaa pitoa jos nostaa? Kai se myyjä tämänkin selitti, mutta olin niin innoissani vanhan harrastuksen uudelleen herättämisestä että meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Sidettä eteenpäin siirtyy paine keulaa kohti ja pito paranee, sidettä taaksepäin siirtämällä luisto. Kelistä ja profiilista riippuu, mihin se side kannattaa asettaa - ero on merkittävä. Vielä merkittävämpi voideltavilla suksilla.

Yleisesti ottaen oikein valittu skini antaa vähemmän anteeksi kuin voidesuksi, eli pitää osata potku ja yhden jalan liuku/painonsiirto.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Huoltaako jatkoajan hiihtäjät itse suksensa? Mä voitelin nyt talouden kahdet luistelusukset itse ensimmäistä kertaa ja voi jessus siinä on kyllä hommaa, sotkua ja hinkkaamista. Toivottavasti edes lopputulos on hyvä. Se testataan varmaan tänään tai huomenna.

Sukset huolsin seuraavalla kaavalla:
1. Puhdistus rexin voiteenpoistoaineella ja talouspaperilla
2. Suht kevyt harjaus messinkiharjalla pariin kertaan
3. Sinisen (-1 - -12) voiteen sulatus pohjaan ja levitys silitysraudalla
4. Keskiuran ja kanttien puhdistus heti pois enemmistä vahoista
5. N. 10min jälkeen siiklaus muutamaan kertaan muovilastalla niin että ainakin suurin osa vahoista lähti pois
6. Viimeistely ja huolellinen hinkkaus nylonharjalla
7. Lopuksi vedin vielä nestemäisen pikaluiston päälle, minkä puhdistin nylonharjalla.

Toki huollan yleensä itse, ehkä kerran kauteen käytän tosin hionnassa, kun ei ole kuin käsikuviolaite omassa käytössä.

Pohjavoiteen merkityshän on lähinnä puhdistaa suksi, vahaa ei saisi yhtään jäädä näkyviin. Jos luistovoitelun haluaa tehdä helposti ja kestävästi, luistonauha on siihen paras keino. Putsauksen ja kuivamisen perään nauha ja harjaus, toimii helposti parikin sataa kilsaa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole koskaan käyttänyt suksia liikkeessä voideltavana, ainoastaan hiottavana ja sekin aika harvakseltaan. Täällä on yleensä tosi hyvä lumitilanne, eikä naarmuja siten synny kovin helpolla. Enimmäkseen ne vähät naarmut johtuvat siitä, että ladulle pitää päästä heti kun on kuura maassa. Liian aikaisin tulee otettua parempi kalusto esille, sillä niin valtava ero noissa pareissa on. Toki wanha suksipari on säilytetty vain ensilumia varten, mutta ihan kamalat ne on Rossareihin (x-ium wcs s2) verrattuna.

Pikavoiteet ovat hyviä ja helppoja käyttää. Akkukone ja rotoharja jos löytyy, niin hyvän luistovoitelun oppii nopeasti. Eikä ne pikapidot ole sen vaikeampia laittaa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Toki huollan yleensä itse, ehkä kerran kauteen käytän tosin hionnassa, kun ei ole kuin käsikuviolaite omassa käytössä.

Pohjavoiteen merkityshän on lähinnä puhdistaa suksi, vahaa ei saisi yhtään jäädä näkyviin. Jos luistovoitelun haluaa tehdä helposti ja kestävästi, luistonauha on siihen paras keino. Putsauksen ja kuivamisen perään nauha ja harjaus, toimii helposti parikin sataa kilsaa.
Oon ymmärtänyt, että tämä tämä pohjavoide on nimenomaan se ”kestovoide” ja nämä pikaluistot laitetaan sitten päälle käytännössä ennen jokaista hiihtoa. Tämä siis ihan sen perusteella mitä internet ja youtube sanoo.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Oon ymmärtänyt, että tämä tämä pohjavoide on nimenomaan se ”kestovoide” ja nämä pikaluistot laitetaan sitten päälle käytännössä ennen jokaista hiihtoa. Tämä siis ihan sen perusteella mitä internet ja youtube sanoo.

Periaatteessa juuri noin. Pohjavoide siklataan jokseenkin täysin pois, sen päälle voi sitten voidella kelivoiteella tai käyttää vaikkapa niitä pikavoiteita, joiden kesto on varsin lyhyt (nappipuurona ja harjalla kiinnittäen parempi). Voiteen merkitys luistossa on toki aika olematon.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Periaatteessa juuri noin. Pohjavoide siklataan jokseenkin täysin pois, sen päälle voi sitten voidella kelivoiteella tai käyttää vaikkapa niitä pikavoiteita, joiden kesto on varsin lyhyt (nappipuurona ja harjalla kiinnittäen parempi). Voiteen merkitys luistossa on toki aika olematon.
Eli tein kaiken oikein ajatellen omaa ”sunnuntai”hiihtoani? 0-30km / viikko tulee hiihdettyä niin meneekö koko kausi nyt tuolla pohjavoide+ennen jokaista hiihtoa nestemäinen pikavoide?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eli tein kaiken oikein ajatellen omaa ”sunnuntai”hiihtoani? 0-30km / viikko tulee hiihdettyä niin meneekö koko kausi nyt tuolla pohjavoide+ennen jokaista hiihtoa nestemäinen pikavoide?

Ihan oikein teit. Kannattaa se pikavoidekin harjata messingillä ja viimeistellä nylonilla, jos hifimmin haluat. Jos haluat suksen luistoa tuosta parantaa, vie hiottavaksi esimerkiksi Suksihionnalle Haagaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös