Hiihtokauteen on vielä pitkä aika, mutta aloitetaan henkinen valmistautuminen hyvissä ajoin, ja kysellään vähän vinkkiä kokeneemmilta asiantuntijoilta. Tilannehan on se, että olen ollut koko nuoruusikäni surkea hiihtäjä. Kun peruskoulu päättyi, päätin, että en hiihdä enää kuin pakolla. Lukiossa tuon päätöksen pitäminen onnistuikin, kiitos kurssien vapaavalintaisuuden. Sitten tuli armeija. Armeijassa ei kysellä, vaan totellaan, eli siellä hiihdettiin. Armeijan jälkeen päätin, että en hiihdä enää edes pakolla. Kuluikin vuosia, ja minusta tuli keski-ikäinen ja menin kaiken lisäksi pariutumaan. Niinpä avovaimon kanssa on tullut toisinaan hiihdeltyä vanhempieni suksilla kun olemme käyneet kyläilemässä. Omia suksia emme ole kuitenkaan hankkineet, mutta nyt olemme vakavissamme miettineet investointia.
Pitkä alustus. Meidän kohdalla hiihto ei varmastikaan olisi mitään varsinaista vauhtitouhua, vaan sellaista enemmänkin retkeilymielessä tehtävää ajanvietettä. Itse olen ainakin Juha Miedon hengenheimolaisia, eli perinteinen sujuu paremmin kuin luistelu. Koska olen aina ollut surkea hiihtäjä, en usko, että saavuttaisin mitään suurempaa hyötyä, vaikka hankkisin jotkut über-kalliit super-nanotekniikka-Fischer-Peltoset. Armeijan lankuilla hiihtäminen sujui minulta melkein yhtä hyvin kuin suhteellisen hyvillä suksilla eteneminen.
Jos nyt kysyisin, että minkälaiset sukset näillä spekseillä kannattaisi ostaa, niin mitä asiantuntijat sanoisivat? Halvinta ei varmastikaan kannata ostaa, se on itsestään selvää. Mutta mikä olisi sellainen kohtuuhintainen kombinaatio, jolla tulisi toimeen? Laatu maksaa, mutta näistä lähtökohdista en usko olevan järkevää kaikkein kalleimpaankaan lankkuun investoinnissa... Niin, vaikea sanoa, kuinka paljon hiihtelyä tulisi oikeasti harrastettua. Veikkaisin, että muutama kerta kuukaudessa voi olla sellainen riittävän epätarkka arvio...
Sen tiedän, että asiantuntevaa myyjää kannattaa käyttää suksia ostettaessa. Mutta pelkään myös, että myyjä kokeilee myydä tarpeisiimme nähden liian hifiä kamaa. Ja liian kalliilla.
Miten muuten siteet ja monot nykyään? Onko noissa eroa? Edellisen kerran olen suksikaupoilla ollut varmaankin 15-vuotiaana, eli 18 vuotta sitten... maailma on muuttunut perkeleesti sinä aikana.