Hiihdon harrastajat Jatkoajassa

  • 234 543
  • 1 391

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oittaan metsäkolmonen "sakkolenkkinousuineen" avattiin eilen, mainiossa kunnossa pertsalle tänään. Hyvin huomaa, kuinka jengi hajoaa jo pitkin sen mittaista kieppiä, ei juuri ongelmaa hiihtäessä porukasta, vaikka arki-iltapäivä olikin parkkiksella ruuhkainen. Täydellisehkö pitotälli löytyi, niin onhan se nousupätkä nautinto mennä. Pelto ja navetan pisto varmaan valmistunevat aika pian nekin, jolloin mennään jo reilusti yli vitosen lenkkinä.

Ei mikään Lepuskin vitosen tyylinen rynkytys, mutta aika paljon nousumetrejä lenkille saa leppoisammin siinä. Ja kestänee noilla lumilla huhtikuulle, eli tämä talvi on jo tuolla pelastettu etelän osalta. Espoon lumimiehille, etunenässä Petelle jälleen kerran suuri kiitos. Lumen määrään ja keleihin suhteessa ylivoimaisesti parasta latuhuoltoa koko maassa.

Kävin minäkin tänään vääntämässä vapaata 25 km ja oli kyllä hieno mennä. Itse lähinnä venailen tuota Petikon pidempää pätkää, niin on vähän lähempänä kotia, mutta eipä tuonne Oittaallekaan kovin kauaa tästä ajele.
 

Dynastia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Onko tietoa Oulun alueen hiihtomahdollisuuksista tällä hetkellä? Netistä katseltuna, ainoastaan sankivaarssa on jonkinlaiset kunnostetut ladut. Ilmeisesti lunta ei vielä ihan riittävästi ole, että latuverkostoa lähdettäisiin kunnolla laittamaan kuntoon? Jokohan pääsisi vapaalla tyylillä vetämään esim. Iinatissa, Auranmajalla, Kempeleessä tai missä vaan lähialueella?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No niin, löytyihän se ketju. Tässä kun päivä on siirtynyt vuoden viimeiseen ja olut lasissa dartsia katsellaan (edit: loppui jo), on aika siis kysellä hieman vinkkejä. Pakko kyllä myöntää että hieman ihmetyttää, että näin korona-aikanakin ketjun edellinen viesti on jostain joulukuun alkupuolelta, mutta kai se niin on. Ihmiset käyvät vain nykyään pakohuoneissa, keilaamassa tai pelaavat bilistä??? Koronavapaita harrastuksia?

Elikkäs siis, mähän ostin itselleni uudet sukset... vuonna 1997. Lappeenrannasta löytyi oikein hyvät, tarjoustuote koulun oppilaille, 1000mk ja siihen kuului kaikki. Oli pakko panostaa, kun sotakoulun 1.koulutyö (=koe) oli 10km perinteisen kilpailu. Silloin muuten joku oli keksinyt combi-sukset ja monot ja nää oli sellaiset. Ei tainnut tuo combi-meininki montaa vuotta kestää mutta mulla vähän pidempään. Olin muuten itse kisassa 180./300. Ei riittänyt taso, vaikka pojat löivät kaljaa panokseksi siitä pysynkö meidän joukkueen hiihtoa kansallisella tasolla harrastavan naisen (1.vuosi kun naiset olivat tuossa sa int-lyseossa ja ehkä asennekin oli sellainen) peesissä, kun lähti 2min perään. No pysyinhän mä... 100m. Taisin hävitä lopulta reilu 10min.

Viime talvena pistin vielä samat kapulat jalkaan. Olin kaverin mökillä ja 2. hiihtopäivänä lähdettiin ihan herjalla vetämään 5-6h Päijänteen jäätä pitkin Vääksyn kanavapaviljonkiin pitsalle (ja kaljalle). Kivaa oli, vaikka ne v.1997 ostetut monot löi jalat niin koville hiertymille että siitä kesti parantua kuukauden verran. Kipuhan on vain tunne, sanotaan. Mutta ehkä se harrastaminen joskus voisi olla helpompaakin? Heitin muuten kotona ne 24v vanhat monot roskiin, enää ei ole kuin sukset autotallissa jäljellä. Ehkä nekin voisi takassa polttaa?

Asiaan: mä olen aina (vimoset 15v) ollut juoksumiehiä, mitä pidempi setti, sitä parempi. Joskus treenatessa joulukuussa juossut 500km lumisilla kaduilla. Toki perään tammikuussa meni sitten treenin takia rikki, mutta ei mennä siihen. Hiihtäminen on aina ollut ihan perseestä, vaiķka sitä osaankin keskimääräfinskinä varmaan ihan hyvin. Ja vaikka kunnan valaistu latu on mennyt 15 vuotta 5m tontin rajasta, ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Poikaa toki siinä joskua opettanut kun oli 3-7v. Nyt sama jannu täyttänyt 18v ja lähtee kohta itsekin inttiin.

Ei siis juuri homma ole kiinnostanut, ennen kuin nyt.. päätin näet että rupean hiihtämään. Latuja ei vielä tossa purtsalla ole, mutta jäällä (500m päässä) on ja oikein hyvät ladut kuulema onkin.. Joten ensi viikolla ajattelin lähteä kauppaan ja tässä tarttisin vähän jeesiä. Mitäs suositellaan ja onko antaa vinkkejä? Tiedän että täällä on kovempiakin harrastajia. Esim. @DAF , Antakaa kommenttia vaan.

Koska hyvässä muistissa on Sarajevon 1984-kisat, Marja-Liisat, Aki Karvoset ja kumppanit, päätin alkaa vetämään pertsaa. Onko sellaset karvapohjat hyvät? Kaveri ainakin suositellut. Enemmän huoltovapaat? Löytyykö sellaiset rahalla kaupasta? Perustuuko nuo samaan kuin normaali pertsan suksi eli onko oikean pitoalueen määrittäminen ostotilanteessa se tärkein asia? Vai kuinka? Tosiaan edelliset sukset olen ostanut v.1997 Lpr Intersportista... hetki on siitä vierähtänyt. Niillä joskus (mm. siellä Päijänten jäällä) vetänyt. Ei hirveästi potkussa riityänyt pitoa. Ehkä motivoisi enemmän jos kalusto toimisi paremmin?

Hämeenlinnaan maanantaina menossa. Stadiumista, Intersportista vai marketista? Toki kompassin voi osoittaa etelään ja ajaa esim. Riksuun tai Hyvinkäälle.

Ja jos ne oikeat kapulat löytyy niin pakkohan se on uhota että 500-1000km menee helposti. Ehkä sillä saadaan tätä 85kg kumpuakin kuriin (juoksun kisapaino 72-75kg)... mutta pientä vertaistukea se kyllä vaatii. Joten sitä tässä toivotaan.

Näillä eteenpäin, Rupeaa kolmatta talvea putkeen vituttamaan korona ja senkun yhdistää paskaan kuntoo ja läskiin (lue:kehopositiiviseen) vartaloon, unohtamatta ikääntynyttä peilikuvaa, nìin jotain on tehtävä. Ja vaikka kaljan juominen on aina nii kliffaa puuhaa (edelleen lasissa ja 30min nhl-pelien alkuun), niin jotain voisi keksiä.

Ja nyt se on Hiihto. Luottamus Jatkoaikaan 100%.. Kiitos jo etukäteen elämää mullistavista vinkeistä.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koska hyvässä muistissa on Sarajevon 1984-kisat, Marja-Liisat, Aki Karvoset ja kumppanit, päätin alkaa vetämään pertsaa. Onko sellaset karvapohjat hyvät? Kaveri ainakin suositellut. Enemmän huoltovapaat? Löytyykö sellaiset rahalla kaupasta? Perustuuko nuo samaan kuin normaali pertsan suksi eli onko oikean pitoalueen määrittäminen ostotilanteessa se tärkein asia? Vai kuinka? Tosiaan edelliset sukset olen ostanut v.1997 Lpr Intersportista... hetki on siitä vierähtänyt. Niillä joskus (mm. siellä Päijänten jäällä) vetänyt. Ei hirveästi potkussa riityänyt pitoa. Ehkä motivoisi enemmän jos kalusto toimisi paremmin?

Hämeenlinnaan maanantaina menossa. Stadiumista, Intersportista vai marketista? Toki kompassin voi osoittaa etelään ja ajaa esim. Riksuun tai Hyvinkäälle.
Kyllä minä sinuna karvapohjia lähtisin katselemaan. Ja niitä kyllä löytyy rahalla kaupasta, nykyään huomattavasti paremmin kuin voideltavia suksia. Sitten jos hiihtokärpänen oikein puraisee, niin toki voi miettiä myös voideltavien ostoa. Kovilla kavereillahan on toki joka kelille omat sukset. Ei ne karvapohjatkaan täysin huoltovapaat ole (karvat kannattaa kuivata märkien kelien jälkeen sekä puhdistaa aika-ajoin, lisäksi eivät ole ikuisia eli jossain kohti niiden vaihtokin tulee vastaan), mutta vähemmällä työllä niillä ladulle selviät kuin voideltavilla suksilla. Lisäksi toimivat lähestulkoon kelissä kuin kelissä.

Oikean suksen löytäminen omalle kropalle tosiaan kaiken a ja o, eli jäykkyys ja pitoalue tulee olla kohdallaan. Tämän johdosta en lähtisi itse mistään XXL:stä tahi Prismasta suksia ostamaan, jossa välineitä myyvä pojankloppi ei välttämättä tiedä hiihdosta juuri mitään. Intersporteista olen itse ainakin saanut Kuopiossa ja Jyväskylässä osaavaa palvelua (toki näissäkin vähän myyjästä kiinni) ja oikeat kapulat löytynyt mukavasti, mutta joku Etelä-Suomen skeneä paremmin tunteva osannee kommentoida paremmin että mistä siellä suksia kannattaa lähteä katsomaan.

Harmillisen vähän on vielä itsellä kilometrejä takana siihen nähden, että lumitilanne on tänäkin talvena ollut täällä keskisessä Suomessa mitä mainioin jo alkutalvesta. Vasta reilut 100km mittarissa, kun pakkaset ja pieni flunssa vähän verottivat joulukuun kilometreja. Mutta tästä sitä taas pikkuhiljaa lähdetään rakentamaan.

Edit. Ja joo, vielä semmoinen lisäys, että ei kannata ihan niitä hinnat alkaen -malleja lähteä katselemaan. Hiihtonautinto paranee kummasti, kun väline on laadukas. Hinta-laatusuhteeltaan parhaat löydöt toki tehdään aina keväisin poistomyynneistä tai edellisvuoden malleista.
 
Viimeksi muokattu:

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Hienon lajivalinnan teet, jos hiihdosta innostut. Mitä noihin välineisiin tulee, niin kokeneemmat perinteisen taitajat saakoon olla eri mieltä, mutta itse en aivan vakuuttunut ole, että karvapohjat eli skinit ovat välttämättä paras ratkaisu. Ostin omat Atomicini muutama vuosi sitten, joskaan ne eivät ole ns. pääsukseni sillä pääosin luistelen, ja silloin kun hiihdetään ns. kunnon hiihtoladuilla niin aika tarkkaa se on kelien puolesta, että toimivatko karvapohjat vai ei. Aika usein nimittäin pitoa ei meinaa saada sitten millään ja varsinkin jäisillä laduilla ylämäet ovat aika toivotonta lipsuttelua. Toki tähän se varaus, että sukseni ovat ainakin siinä mielessä jo vanhentuneet, ettei siteitä pysty siirtämään ja muutenkin se myyntitapahtuma oli silloin aika suurpiirteistä toimintaa verrattuna siihen, mitä se oli viime talvena Budget Sportissa kun vaimolleni hankittiin skinit. Toisaalta rauhallisempaan hiihtoon lähialueen tasaisilla peltoreiteillä nuo omat Atomicit riittävät enemmän kuin hyvin. Ja jos sukset oikeasti toimivat niin ovathan nuo karvapohjat helpot. Siinä mielessä kannattaa kuunnella vielä minua kokeneempien neuvoja.

Mainittakoon kuitenkin, että ns. perinteisiä voideltavia perinteisen suksia on yllättävän vaikeaa mistään löytää, sillä kaikki Intersportit, Budget Sportit XXL:stä puhumattakaan ovat täynnä pelkkää skiniä, tai näin oli ainakin vuosi sitten. Suosittelenkin joka tapauksessa suuntaamaan johonkin ns. oikeaan suksikauppaan, esim. Kalle Sport Haagassa Helsingissä, koska sieltä tulee kyllä takuuvarmasti juuri sellainen pari alle jollaista olet hakemassa. Toki sinne on turhaa ihan halvimpien settien perässä mennä.

Kunhan sukset saat hankittua, niin seuraavaksi suosittelen tekniikka kurssia eli aikuisten hiihtokoulua. Saattaa kuulostaa pahalta, mutta siitä on tässäkin lajissa ihan helvetisti hyötyä jatkoa ajatellen, että pistää vuosien tauon jälkeen ensimmäisenä tekniikat kuntoon. Parin kerran kursseja järjestetään varmaan suunnilleen joka paikkakunnalla.

Omalta osaltani muutama kymmenen kilsaa on tullut noilla tekolumiladuilla kierrettyä. Kunto tuntuu olevan syksyn jäljiltä vielä pahasti kateissa, mikä on vähentänyt aika paljon hiihtonautintoa varsinkin kun esim. tuo Hyrylän reilu parikilometrinen on yllättävän rankka kierros. Vaikka talvi on ollut toistaiseksi oikein hieno, niin lunta odotellaan lisää, että pääsee sivakoimaan kunnon reiteille, jolloin kilometrejä alkaa karttumaan ihan eri malliin. Jotenkin tänä talvena on tuntunut, että kun lumisateita luvataan niin aina ne täällä etelässä ovat jääneet toivottua valjummiksi tai sitten lumen sijaan on tullut jotain alijäähtynyttä vettä. No, talvihan on vasta alussa ja toivottavasti esim. viikonlopulle ja alkuviikolle luvatut lumisateet toteutuvat.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Ainakin itse sain Tammiston XXL:stä todella hyvää ja asiantuntevaa palvelua suksikaupoilla. Mukaan tarttui 400 euron karvapohjapaketti.

Jostain syystä monoista on tällä hetkellä hirveä pula ja ne voi joutua hakemaan toisesta liikkeestä tai sitten odottelemaan. Itsellä kävi tuuri, kun juuri sopivaa kokoa löytyi vielä purkamattomasta erästä. Hyllyt olivat liki tyhjät.
 

Nick Neim

Jäsen
Hämeenlinnaan maanantaina menossa. Stadiumista, Intersportista vai marketista? Toki kompassin voi osoittaa etelään ja ajaa esim. Riksuun tai Hyvinkäälle.
Hämeenlinnan tarjonnasta ja asiansa osaavista myyjistä en osaa sanoa, mutta Hyvinkää tuli kierreltyä viime talvena aika laihoin tuloksin (Intersportin palvelu oli täysin luokatonta, se olkoon toisen ketjun asiaa se), ja lopulta tuli käytyä Riihimäen Sportiassa, eikä kyllä tarvinnut pettyä. Tumppi osaa kyllä suositella ja katsoa sulle sopivat sukset, kunhan kerrot vain tarpeesi. Minä en monen vuoden hiihtotauon jälkeen karvapohjiin päätynyt, ja en kyllä ole pettynyt valintaan. Enemmän työtä voideltava suksi luonnollisesti vaatii, mutta onhan tuo hiihtäminen parhaimmillaan erittäin nautinnollista hommaa, kun on erittäin hyvin toimivat kapulat alla.

Hinnat alkaen -mallit kannattaa suoraan siirtää syrjään, ja panostaa välineisiin kerralla ja kunnolla. Niillä hiihtää monen monta talvea ja kilometriä, sekä hiihtämisestä nauttii ihan eri tavalla. Kilometrejä lähtee tulemaan vähän kuin itsestään, kun hommassa ei ole minkäänlaista pakottamista. Sen on monen aloittelevan kaverinkin kohdalla huomannut.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hämeenlinnan tarjonnasta ja asiansa osaavista myyjistä en osaa sanoa, mutta Hyvinkää tuli kierreltyä viime talvena aika laihoin tuloksin (Intersportin palvelu oli täysin luokatonta, se olkoon toisen ketjun asiaa se), ja lopulta tuli käytyä Riihimäen Sportiassa, eikä kyllä tarvinnut pettyä. Tumppi osaa kyllä suositella ja katsoa sulle sopivat sukset, kunhan kerrot vain tarpeesi. Minä en monen vuoden hiihtotauon jälkeen karvapohjiin päätynyt, ja en kyllä ole pettynyt valintaan. Enemmän työtä voideltava suksi luonnollisesti vaatii, mutta onhan tuo hiihtäminen parhaimmillaan erittäin nautinnollista hommaa, kun on erittäin hyvin toimivat kapulat alla.

Hyvinkäällähän on yksi eteläisen Suomen parhaista suksikaupoista eli Liikuntamesta. Itse kävin sieltä hommaamasta koko kaluston nyt tälle talvelle ja palvelu oli ihan ensiluokkaista ja kaikki mahdolliset vinkit ja neuvot myös asianmukaisia. Nyt onkin jo reippaat 300 km väännetty uusilla vehkeillä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kiitos vastauksista, eiköhän näillä päästä alkuun. Muistin tuossa, että onhan mulla puhelimen päässä työkseen urheiluvälineitä myyvä valmennushommia tekevä kaverikin ja hän ehti suositella stadista sellaista kuin Kallesport. Nopeastihan sitä motaria ajaa vaikka kehäteille asti.

Muuten olen kyllä pirun huono lähtemään, mutta jos nyt yritetään tämän kerran. Tuota lunta kun taitaa olla vielä tarjolla 2-3kk, ainakin. Juoksun rinnalle hiihto voisi olla oikein hyvä, varsinkin kun niille laduille pääsee liki kotiovelta. Tällä painolla myös tuppaa jalat olemaan kovilla, jos suoraan rupeaa enemmän reenaamaan (pelkkää juoksua).

edit: @Snakster ille myös tänks. Laittelin liikuntamestaan juuri myös sähköpostia.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Skinisuksi on kompromissi, mutta siinä on oikein valittuna yksi erittäin hyvä puoli - niitä pitää osata hiihtää. Oikein valittua skiniä kun ei saa "kekkostyylillä" pitämään, vaan suksi opettaa sillä pienellä karvan "niiauksella" oikean painonsiirron. Kyllä se voi Tomben tilanteessa ihan hyvä valinta olla. Itse en juurikaan skineillä hiihdä, mutta kilsoja ja hiihtohifistelyä tulee toki ehkä keskimääräistä jonkin verran enemmän.

Hyvinkään kun mainitsitte, siellä on yksi hyvä suksikauppias, joka on tosiaan Snaksterin mainitsema Liikuntamesta. Muihin päin ei sillä kylällä kannattane katsellakaan. Pk-seudulla ja liepeillä sitten esimerkiksi Kalle Sport, Suksihionta, VK-Ski erittäinkin hyviä valintoja. Jos Tammiston (tai muustakaan) XXL:sta kokee saaneensa hyvää palvelua ja/tai hyvät sukset, ei valitettavasti silloin kyllä tiedä, millainen suksipari on hyvä tai mitä se hyvä palvelu on.

Suosittelen mainittuja oikeita suksikauppoja, joilla nimenomaan on tyytyväisyystakuu/palautusoikeus ja lisäksi kyky valita hyvä suksipari (ja saavat myös parempia pareja myyntiin). Yksi hyvä optio on myös mm. suoraan Kiteeltä tilaaminen, koska ruokaketjussa pääsee heillä ylemmäs kuin vaikka Fisukan pareista, mutta silloin toki pitää aika tarkkaan tietää mitä ostaa ja lähettää mukaan vaikka video hiihtämisestään.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Jos Tammiston (tai muustakaan) XXL:sta kokee saaneensa hyvää palvelua ja/tai hyvät sukset, ei valitettavasti silloin kyllä tiedä, millainen suksipari on hyvä tai mitä se hyvä palvelu on.
On tämä internet nykyään metka paikka, kun täällä jo muut tietävät itseäni paremmin sainko hyvää palvelua vai en. Palvelu oli hyvää ja sukset toimivat minulle erittäin hyvin. Seuraavaksi kun käyt "oikeissa" hiihtoliikkeissä, niin osta itsellesi kokoa suurempi pipo.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä, kyllä tietävät, kun ko. ketjun hankintalogistiikka ja myös logiikka, jolla myynti jaetaan on varsin hyvin tiedossa. Mutta onhan meillä myös ihmisiä, jotka pitävät hampurilaisaterioita gourmetruokana. Vaan se tästä.

Menkää kuitenkin kunnollisiin suksikauppoihin, kun niitä etenkin Uudellamaalla on useita (muidenkin maakuntien suosituksia voi halutessaan kysellä). Pettymyksenne kalustoon on pienempää ja valkkaus toimii aivan eri logiikalla.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin kyllähän se myyjä voi olla ihan ystävällinen ja mukava, vaikka asiantuntemus välineistä ihan valtakunnan ykköstasoa olisikaan.

Minä en suksista tajua hevon helvettiä, mutta joskus olen vierestä kuunnellut kauhun sekaisin tuntein urheilukaupan myyjän puhetta juoksukengistä, joista sentään jonkun verran ymmärrän. Varmaan erittäin tyytyväisiä asiakkaita on silloinkin poistunut liikkeestä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Kyllä, kyllä tietävät, kun ko. ketjun hankintalogistiikka ja myös logiikka, jolla myynti jaetaan on varsin hyvin tiedossa. Mutta onhan meillä myös ihmisiä, jotka pitävät hampurilaisaterioita gourmetruokana. Vaan se tästä.

Menkää kuitenkin kunnollisiin suksikauppoihin, kun niitä etenkin Uudellamaalla on useita (muidenkin maakuntien suosituksia voi halutessaan kysellä). Pettymyksenne kalustoon on pienempää ja valkkaus toimii aivan eri logiikalla.
Älä nyt. Kerro tarkemmin miksi saamani palvelu oli huonoa ja mikä vika suksissani on, kun selkeästi asian minua paremmin tiedät.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Niin kyllähän se myyjä voi olla ihan ystävällinen ja mukava, vaikka asiantuntemus välineistä ihan valtakunnan ykköstasoa olisikaan.

Minä en suksista tajua hevon helvettiä, mutta joskus olen vierestä kuunnellut kauhun sekaisin tuntein urheilukaupan myyjän puhetta juoksukengistä, joista sentään jonkun verran ymmärrän. Varmaan erittäin tyytyväisiä asiakkaita on silloinkin poistunut liikkeestä.

Myyjienhän pääasiallisena tavoitteena on saada myytyä tuote. Siihen pienet kehut tuotteesta ja kuinka ne sopii asiakkaalle, niin eiköhän asiakas osta tuotteen, jollei käytä omaa harkintaansa mukana.
 

Turkoosisalpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tulkaa Lahteen hakemaan sukset ja palvelua. Custom Ski ensilumenladun varressa. Voit samantien lähteä testaamaan, onko suksi sinulle sipiva ja voit tehdä päätöksen vasta kokeiltuasi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tulkaa Lahteen hakemaan sukset ja palvelua. Custom Ski ensilumenladun varressa. Voit samantien lähteä testaamaan, onko suksi sinulle sipiva ja voit tehdä päätöksen vasta kokeiltuasi.

Virosten Custom Ski toki myös mainio, mutta kaikki mainitut kunnon liikkeet tietenkin tarjoavat kokeilumahdollisuuden. Se on yksi näiden tunnusmerkki.

Skinejä ostaessa varsinkin voi joutua testaamaan jopa viidet-kuudet parit, mikä onnistuu kaikista mainituista ilman eri pyyntöä. Suoraan latujen varressa toki Virosten kopin tapaan vain VK-Ski, vaan eipä Kallelta tai suksihionnastakaan monta sataa metriä ole matkaa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kiitokset edelleen vastauksista. Täytyypä päivitellä missä mennään ja valita sanat tarkasti ettei anna kritiikkiä liian rankasti. Vähän kuitenkin, koska kauppiaidenkin on ymmärrettävä sesongin keskellä se, että vaikka asiakas X ei juuri sillä hetkellä mitään ostaisikaan, tulevaisuudessa voi olla toisin. Kilpailu on kovaa ja varsinkin 2020-luvun nettiaikakaudella, jolloin asiakaspalaute tulee monesti pyytämättä. Oli se hyvä tai ei.

Eli tarjoukset ja tilannetiedot tulivat KalleSportista ja Liikuntamestasta ja kun molempiin vastasin suht identisesti spostitse, että "kiitos, mutta en juuri nyt varaa mitään mutta tarvittaessa soittelen vähän myöhemmin", niin ensimmäinen kiitti viestistä ja toivotti hyvää vuotta. Jälkimmäinen ilmoitti yhdellä virkkeellä, että tavara on loppu ja ettei enää kannata soitella.

Tämän jälkeen tiedustelin ystävällisesti että haluaako jälkimmäinen yrittäjä että välitän nämä terveiset myös siihen paikkaan mistä häntä suositeltiin (jatkoaika), jonka jälkeen tulikin jo hieman pidempi viesti ja pahoittelut nopeasta "tölväyksestä". Nyt kuulema myös ko. yrityksen nettisivuille on päivitetty tilannetietoja ja toimintaohjeita. Ja todetaan tässä se, että ymmärrän yrittäjäperheen lapsena (myös lama-aika) eri aikakaudet ja mahdoliset paineet yms. Joten en lähde tämän enempää ketään suolaamaan.

Itselle tuli kyllä kaikesta huolimatta hieman jännä fiilis. Tokihan se olisi ihan makeeta lyödä sukset jalkaan ja vähän lähteä ladulle, mutta voin mä juostakin. Ja kalusto siihen on ainakin kunnossa. Itseasiassa mähän juoksen edelleen peruslenkit sillä merkillä=mallilla minkä muutaman Suomen mestaruuden maralla aikoinaan voittanut ex-juoksija suositteli. Ihan vain kun näki miten juoksen, oikeassa oli. Tämä tapahtui kun sattumalta pyydettiin testamaan Eltsun kentälle kenkiä, Juoksija-lehden kenkätestiin... kun olin mennyt juoksufoorumilla mutisemaan ettei niissä ole paljon eroja. Kutsuttiin ja menin, ajattelin että jos kehtasi soittaa poskea anonyymisti niin pitää myös seistä sanojen takana. Ja väärässä olin kengistä. Silloinkin olin väärässä jostain asiasta.

Samassa paikassa oli mukana muutaman olympiamaran juossut ex-urheilija, joka hänkään ei katsonut nenänvartta pitkin, kun 0 kisaa silloin ikinä missään juossut Tombe76 tuli verkkareissaan kehiin... ja näinhän sen pitää mennäkin, oli liike tai tapahtuma mikä tahansa. Kaikki me harrastetaan omalla tavalla, liikutetaan omaa vartaloaan ja ollaan mielestäni yhtä tärkeitä. Toki joku Niskasten sisaruspari tekee hyvää markkinointityötä lajin eteen, mutta lähinnä siis tarkoitin kaikille avoimia paikkoja. Mulle on ainakin ihan sama juokseeko joku 3.00/km vai 8.00/km, kunhan liikkuu. Onko hiihdossa sama?

Mietin vähän noita tapahtumiakin? Aikoinaan olen ollut Ruotsissa juoksemassa perusharrastajana ultrakisaa ja moninkertainen ME mies Yiannis Kouros jutteli jokusen sanan hotellissa kun satuttiin törmäämään. Ei tuntunut olevan ongelmaa. Ultrakisoja käyty ehkä joku 10-15, ja aina henki ollut sama. Oli taso mikä tahansa, tervetuloa mukaan. Kerran kun yksi nykyinen juoksututtu oli rikkonut juuri 48h juoksun PE:n, hänen vaimonsa/huoltajansa pyysi minua (oman 24h-kisan keskellä) "kattomaan vähän miehensä perään". Taisi sanoa että kato ettei jää reitille notkumaan tai mihinkään kivelle istumaan. Että kun sen aikainen PE on jo plakkarissa (joku 350-360km takana) niin vedettäisiin kuitenkin kunnolla loppuun asti. Minähän siinä omalla "auktoriteetillani" sitten katselin pari kilsan kierrosta perään. Samalla kun itse urheilijalla oli fiilis ja katse sellanen mikä voi olla kun on 46h nykinyt tossua toisen eteen. Tuostakin reissusta jäi mieleen vain toisen kunnioitus, tasosta tai taustasta riippumatta. Oli muuten meidän ensitapaaminen. Eikä viimeinen.

Enkä tätä nyt kirjoita tuon kauppakokemuksen takia ( tai ehkä korkeintaan prosentin osia menee sinne), vaan rupesin oikeasti miettimään hiihtämistä ja sen tapahtumia. Miten ihmiset otetaan huomioon vai otetaanko? Triathlonia aikoinaan treenatessa kyllästyin uimahallien kyynärpää-taktiikkaan. Onko laduilla tilaa kaikille?

Tätä miettiessä pieni aikalisä hiihtoon ja kaluston hankintaan. Menen huomenna juoksemaan.
 
Viimeksi muokattu:

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Enkä tätä nyt kirjoita tuon kauppakokemuksen takia ( tai ehkä korkeintaan prosentin osia menee sinne), vaan rupesin oikeasti miettimään hiihtämistä ja sen tapahtumia. Miten ihmiset otetaan huomioon vai otetaanko? Triathlonia aikoinaan treenatessa kyllästyin uimahallien kyynärpää-taktiikkaan. Onko laduilla tilaa kaikille?

Tätä miettiessä pieni aikalisä hiihtoon ja kaluston hankintaan. Menen huomenna juoksemaan.

Itse en todellakaan kuulu mihinkään hiihtopiireihin, enkä osaa sen syvemmin vastata kuin omien kokemusteni perusteella. Nythän alkutalvesta ainakin täällä Etelä-Suomessa nuo parhaat ja suosituimmat ladut ovat varsinkin viikonloppuisin ja arki-iltaisin aika ruuhkaisia. Siitä huolimatta mihinkään negatiiviseen käyttäytymiseen en ole laduilla itse oikeastaan koskaan törmännyt. Ei ole sauvasta tullut (saati sitten itse antanut) ja monesti iltapäivälehtien uutisissa näkyvä laturaivo on kyllä pysynyt täysin poissa niiltä laduilta joissa itse olen käynyt. Noilla parin kilsan lenkeillä menijöitä on ehkä ensimmäistä kertaa suksien päällä olevista pikkulapsista SM-tason hiihtäjiin ja silti kaikki mahtuvat hyvin sekaan. Toki se tarkoittaa sitä, että itsekin joutuu aika tiiviisti seuraamaan, että millaista menijää on takaa tulossa, sillä pyrin pysymään poissa nopeampien tieltä ja hyvinhän noilla baanoilla mahtuu väistelemään. Silti parhaan nautinnon hiihdosta saa silloin kun saa omaan tahtiin painaa menemään pitkää lenkkiä metsän siimeksessä. Mutta siis kyllä laduilla on varmasti tilaa kaikille ja enemmän tulee kunhan täälläkin saadaan vielä lisää lunta ja päästään kunnolla hiihtämään.

Tuossa aiemmin manasin huonoa alkutalven kuntoa, mutta kappas vaan kun lauantai-iltana sujui jo 15 kilsan lenkki Hyrylässä hyvin. Näin vanhemmiten se näköjään vaatii jo aika monta lenkkiä että saa lihakset, hermoston ja keuhkot tottumaan tähän lajiin.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mites nämä skinit, eli karvapohjat. Tarvitseeko niitä karvattomia kohtia voidella tms. ennen ensikäyttöä? Ostin sukset noin 30 vuoden tauon jälkeen ja aivan kujalla koko touhusta, mutta yritetään!
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Itse en todellakaan kuulu mihinkään hiihtopiireihin, enkä osaa sen syvemmin vastata kuin omien kokemusteni perusteella. Nythän alkutalvesta ainakin täällä Etelä-Suomessa nuo parhaat ja suosituimmat ladut ovat varsinkin viikonloppuisin ja arki-iltaisin aika ruuhkaisia.

Ei ole itsellenikään tullut vastaan mitään negatiivista käyttäytymistä. Vaikka monen vauhtista hiihtäjää onkin laduilla ollut. Sinne ovat kaikki sopineet samaan soppaan, lapset ja isovanhemmat sekä kilpahiihtäjät.

Eilen kävin Hakunilassa ja parkkipaikka oli aivan täyteen ammuttu. Stadionilta lähti jatkuvalla syötöllä porukkaa ja ladullakin joutui välillä odottelemaan ohituspaikkoja. Ei haitannut yhtään eikä näyttänyt oikein ketään muutakaan haittaavan. Hakunilassa tosin on nyt jo vajaa 6km latua auki, joten aika laajalle myös levittäytyy tuo ihmismassa. Jos joku ei tuolla ole käynyt hiihtämässä, niin suosittelen. Koko tuo 6km lenkki on mukavan vaihtelevaa aina helpoista tasaisen osuuksista, ei niin helppoihin nousuihin ja vauhdikkaisiin laskuihin.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin kyllähän se myyjä voi olla ihan ystävällinen ja mukava, vaikka asiantuntemus välineistä ihan valtakunnan ykköstasoa olisikaan.

Minä en suksista tajua hevon helvettiä, mutta joskus olen vierestä kuunnellut kauhun sekaisin tuntein urheilukaupan myyjän puhetta juoksukengistä, joista sentään jonkun verran ymmärrän. Varmaan erittäin tyytyväisiä asiakkaita on silloinkin poistunut liikkeestä.

Ostin (Itiksen) XXL:stä luistelusukset muutama vuosi sitten oikein mukavalta myyjältä, joka ei tiennyt hiihdosta hevon helvettiä, vähän jopa hävetti kaverin puolesta. Mutta onneksi tuollakin kerralla paikalla oli tyyppi, joka oli oikeasti lajia harrastanut ja hänen avullaan homma saatiin ns. pakettiin. Noissa on siis tuuripeliä, kuka sieltä palvelemaan sattuu tulemaan, oikein huonolla tuurilla ja täysin ummikkoasiakkaan tapauksessa on kyllä katastrofin ainekset ilmassa.

Toinen asia on välineiden huoltopalvelu, jossa siinäkin XXL onnistui yllättämään negatiivisesti. Kävin hiottamassa em. sukset seuraavana syksynä Tammiston XXL:ssä ja tässä yhteydessä sukset myös voideltiin kunnolla. Aivan ensiksi suksia hakiessani ihmettelin hionnasta jääneitä "häntiä" suksen pohjaan, mutta annoin tämän asian kuitenkin olla. Sitten kun lenkille ensimmäisen kerran ennätin, niin sukset eivät luistaneet yhtään mihinkään ja vaikka aluksi ajattelin luiston olleen ennen kaikkea nihkeän pakkaskelin syytä, huomasin myös muutamalla lenkillä mukana olleen kaverin välineiden toimivan huomattavasti omiani paremmin. Lähdin sitten alan asiantuntijan pakeille ja siellä (Kalle Sportin) myyjä kertoi, että suksien pohjat oli hiottu ihan liian karkealla kuviolla, siitä syystä nihkeä luisto.

Summa summarum, suksien tai hiihtovälineiden ostamista voin harkita XXL:stä jatkossakin, mutta noiden paska huoltopalvelu pitäköön tunkkinsa, minun välineet huoltaa jatkossa alan oikea ammattilainen.

Edit. Ja perus puhdistukset ja pikavoitelut hoituu siis luonnollisesti kotioloissakin.
 
Viimeksi muokattu:

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse uskaltauduin viime talvena ladulle 20 vuoden täyden tauon jälkeen. Ei meinannut hiihtämisestä tulla retkiladulla kertakaikkiaa mitään. Sen verran useasti sai jäädä porinoimaan niitä näitä kanssahiihtäjien kanssa. Kyllä omat kahden talven kokemukset kertovat kaikesta muusta kuin laturaivosta. Hyvällä fiiliksellä siellä mennään.
Ainut marina hiihtäjiltä kuullaan paikkakunnan faceryhmissä. Ladut pitäisi olla ajettu aina samontein ja jos näin ei ole, siitä kyllä jalsetaan vinkua.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hauska kuulla, että jonkin sortin tilanpuutteesta huolimatta, kaikki mahtuu baanalle. Eikä ns. laturaivoa esiinny. Toki noissa Iltapäivälehtien jutuissa vastuu jää lähes aina lukijalle, mutta mitä fillaria paljon vetävältä kaverilta olen kuullut, niin ainakin tuonne maanteille mahtuu paljon idiootteja. Siis niitä jotka liikkuu autolla. Ja ehkä niistäkin joku omistaa sukset.

Mä vaan itse olen sellainen kaveri, että vaikka tykkäänkin höpötellä niitä näitä pitkäänkin tuttujen tai tuntemattomien kanssa, niin en viihdy enää vanhemmiten ryysiksessä. Joku Espan Vappu missä tuli oltua monesti 1990-luvulla, hyi helvetti. 1995 mm-kultajuhliin voin kyllä lähteä koska vaan.

Ikäväkseni moni muukin tykkää tehdä samoja asioita. Esim. Lapissahan rupeaa vaellusreitit olemaan aika tukossa paikoin, eikä se Ylläksen yksi päiväreissu välttämättä niin hauskaa ollut vaikka mahtuikin kävelemään. Kun koko ajan sai kytätä eteen tai taakse, että miten se sähköfillari sieltä tulee. Onneksi ne kuuli jo äänestä. Tokihan sitten autolla pääsi sellaisiin paikkoihin, missä ei muita juuri nähnyt. Tai monen päivän reissulla pääsisi, jos sellaisia tekisi. Jossain Haltin reissulla ei varmaan ryysistä ole, sellaisen kun joskus pääsisi tekemään. Mutta samahan on isommillakin mäillä. Tähän väliin mainospätkä: Netflixistä 14 huippua, suosittelen. On kova jätkä.

Jos hiihtovehkeet myydään loppuun kaupoista niin varmaan harrastajamäärä on myös korona-aikana lisääntynyt. Osatekijä toki myös siinä, että vähän kaikki on korona-aikana myös kortilla. Mutta ei mua kyllä kiinnosta yhtään lähteä minnekään lyhyelle tykkipätkälle vetämään. Joku järven jää tai pidemmät siivut ehkä vähän hoitamattomammilla baanoilla (vähemmän ihmisiä) kiinnostaa paljon enemmän. Yli 1000km vuodessa hiihtävälle kaverille jo totesin, että ostan sukset heti kun keksii jonkun reitin, jossa ei näe ihmisiä ja joka voisi olla paikasta a paikkaan b ja kestää mieluiten useamman tunnin. Vaikka päivän. Noita vaan ei taida paljon E-Suomessa olla. Pääseekö Keinukalliolta edes Paloheinään ilman että montaa kertaa ottaa suksia pois jalasta? Ei taida päästä? Onko reittipuolella vastattu harrastajamäärän kasvuun? Onko niitä myös lisätty?

Ja siitä edelleen seuraavaan kysymykseen: tarvitseeko suksetkaan olla ihan tasoa Pro, jos hiihtää vähemmän ja yllämainitsemalla tavalla. Toki kustannus jakautuu monelle eri vuodelle, jos vaikka nyt ostaa hyvät ja niillä painaa 10+ vuotta. Melko paljon turhaa kamaa silti nurkissa pyörii. Ehkä sukset eivät ole sellaiset. Siksi vielä vaalean vihreätä niiden hankinnalle.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ole itsellenikään tullut vastaan mitään negatiivista käyttäytymistä. Vaikka monen vauhtista hiihtäjää onkin laduilla ollut. Sinne ovat kaikki sopineet samaan soppaan, lapset ja isovanhemmat sekä kilpahiihtäjät.

Eilen kävin Hakunilassa ja parkkipaikka oli aivan täyteen ammuttu. Stadionilta lähti jatkuvalla syötöllä porukkaa ja ladullakin joutui välillä odottelemaan ohituspaikkoja. Ei haitannut yhtään eikä näyttänyt oikein ketään muutakaan haittaavan. Hakunilassa tosin on nyt jo vajaa 6km latua auki, joten aika laajalle myös levittäytyy tuo ihmismassa. Jos joku ei tuolla ole käynyt hiihtämässä, niin suosittelen. Koko tuo 6km lenkki on mukavan vaihtelevaa aina helpoista tasaisen osuuksista, ei niin helppoihin nousuihin ja vauhdikkaisiin laskuihin.

Sama Paloheinässä, siellä latua reilu kolme kilometriä ja aikamoisessa ruuhkassa mutta sulassa sovussa sivakoitiin.

Rupesin eilen lenkillä miettimään, että jos ja kun Keskuspuiston ympärillä asuva väkimäärä jatkaa kasvuaan ennusteiden mukaisesti, voi tulevaisuudessa olla todellisia haasteita Paloheinän laduille mahtumisen kanssa. Kun nytkään ei hinkattu mitään kilometrin peruslenkkiä, joka on huonoina talvina se karu todellisuus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös