No niin, löytyihän se ketju. Tässä kun päivä on siirtynyt vuoden viimeiseen ja olut lasissa dartsia katsellaan (edit: loppui jo), on aika siis kysellä hieman vinkkejä. Pakko kyllä myöntää että hieman ihmetyttää, että näin korona-aikanakin ketjun edellinen viesti on jostain joulukuun alkupuolelta, mutta kai se niin on. Ihmiset käyvät vain nykyään pakohuoneissa, keilaamassa tai pelaavat bilistä??? Koronavapaita harrastuksia?
Elikkäs siis, mähän ostin itselleni uudet sukset... vuonna 1997. Lappeenrannasta löytyi oikein hyvät, tarjoustuote koulun oppilaille, 1000mk ja siihen kuului kaikki. Oli pakko panostaa, kun sotakoulun 1.koulutyö (=koe) oli 10km perinteisen kilpailu. Silloin muuten joku oli keksinyt combi-sukset ja monot ja nää oli sellaiset. Ei tainnut tuo combi-meininki montaa vuotta kestää mutta mulla vähän pidempään. Olin muuten itse kisassa 180./300. Ei riittänyt taso, vaikka pojat löivät kaljaa panokseksi siitä pysynkö meidän joukkueen hiihtoa kansallisella tasolla harrastavan naisen (1.vuosi kun naiset olivat tuossa sa int-lyseossa ja ehkä asennekin oli sellainen) peesissä, kun lähti 2min perään. No pysyinhän mä... 100m. Taisin hävitä lopulta reilu 10min.
Viime talvena pistin vielä samat kapulat jalkaan. Olin kaverin mökillä ja 2. hiihtopäivänä lähdettiin ihan herjalla vetämään 5-6h Päijänteen jäätä pitkin Vääksyn kanavapaviljonkiin pitsalle (ja kaljalle). Kivaa oli, vaikka ne v.1997 ostetut monot löi jalat niin koville hiertymille että siitä kesti parantua kuukauden verran. Kipuhan on vain tunne, sanotaan. Mutta ehkä se harrastaminen joskus voisi olla helpompaakin? Heitin muuten kotona ne 24v vanhat monot roskiin, enää ei ole kuin sukset autotallissa jäljellä. Ehkä nekin voisi takassa polttaa?
Asiaan: mä olen aina (vimoset 15v) ollut juoksumiehiä, mitä pidempi setti, sitä parempi. Joskus treenatessa joulukuussa juossut 500km lumisilla kaduilla. Toki perään tammikuussa meni sitten treenin takia rikki, mutta ei mennä siihen. Hiihtäminen on aina ollut ihan perseestä, vaiķka sitä osaankin keskimääräfinskinä varmaan ihan hyvin. Ja vaikka kunnan valaistu latu on mennyt 15 vuotta 5m tontin rajasta, ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Poikaa toki siinä joskua opettanut kun oli 3-7v. Nyt sama jannu täyttänyt 18v ja lähtee kohta itsekin inttiin.
Ei siis juuri homma ole kiinnostanut, ennen kuin nyt.. päätin näet että rupean hiihtämään. Latuja ei vielä tossa purtsalla ole, mutta jäällä (500m päässä) on ja oikein hyvät ladut kuulema onkin.. Joten ensi viikolla ajattelin lähteä kauppaan ja tässä tarttisin vähän jeesiä. Mitäs suositellaan ja onko antaa vinkkejä? Tiedän että täällä on kovempiakin harrastajia. Esim.
@DAF , Antakaa kommenttia vaan.
Koska hyvässä muistissa on Sarajevon 1984-kisat, Marja-Liisat, Aki Karvoset ja kumppanit, päätin alkaa vetämään pertsaa. Onko sellaset karvapohjat hyvät? Kaveri ainakin suositellut. Enemmän huoltovapaat? Löytyykö sellaiset rahalla kaupasta? Perustuuko nuo samaan kuin normaali pertsan suksi eli onko oikean pitoalueen määrittäminen ostotilanteessa se tärkein asia? Vai kuinka? Tosiaan edelliset sukset olen ostanut v.1997 Lpr Intersportista... hetki on siitä vierähtänyt. Niillä joskus (mm. siellä Päijänten jäällä) vetänyt. Ei hirveästi potkussa riityänyt pitoa. Ehkä motivoisi enemmän jos kalusto toimisi paremmin?
Hämeenlinnaan maanantaina menossa. Stadiumista, Intersportista vai marketista? Toki kompassin voi osoittaa etelään ja ajaa esim. Riksuun tai Hyvinkäälle.
Ja jos ne oikeat kapulat löytyy niin pakkohan se on uhota että 500-1000km menee helposti. Ehkä sillä saadaan tätä 85kg kumpuakin kuriin (juoksun kisapaino 72-75kg)... mutta pientä vertaistukea se kyllä vaatii. Joten sitä tässä toivotaan.
Näillä eteenpäin, Rupeaa kolmatta talvea putkeen vituttamaan korona ja senkun yhdistää paskaan kuntoo ja läskiin (lue:kehopositiiviseen) vartaloon, unohtamatta ikääntynyttä peilikuvaa, nìin jotain on tehtävä. Ja vaikka kaljan juominen on aina nii kliffaa puuhaa (edelleen lasissa ja 30min nhl-pelien alkuun), niin jotain voisi keksiä.
Ja nyt se on Hiihto. Luottamus Jatkoaikaan 100%.. Kiitos jo etukäteen elämää mullistavista vinkeistä.