Miten minulla tulee semmoinen tunne, että tässä jutussa nimeltä mainitut herrasmiehet tulee tekemään perkeleellisen henkilökohtaisen tilin Gardenprojektin kustannuksella? Saatiimpa siihen lopulta hallia tai ei?
Jotenkin kaikuu takaraivossa, että ihan puhdas HIFK:n etu ei ole herroilla mielessä.
Tuo mukana olevien eri tahojen johdon sukulaisuussuhteet ja saunakaveruudet ei yleisen kokemuksen mukaan oikein vaikuta hyvältä
Tästä nimenomaisesta asiasta olen vuosien varrella vihjaillut. Sinänsä siinä ei ole mitään pahaa, että on henkilökohtaisesti mukana erilaisissa liiketoimintakuvioissa, mutta jostain kumman syystä tämä HIFK:n johdon kuvio on jäänyt erittäin pienelle huomiolle. Sattumaako? Sanoisin, että varsin harkittua, sillä heidän intresseissään ei ole se, että todennäköistä eturistiriitaa käsitellään julkisuudessa.
HIFK:n intresseissä seurana ei ole jäädä makaamaan laakereilleen odottamaan, että uusi halli ratkaisee kaikki liiketaloudelliset haasteet, sillä näin ei tule käymään. Onko missään edes sanottu, miten ja kuinka paljon HIFK tulee kasvattamaan liiketoimintaansa uuden hallin myötä? HIFK jatkaa edelleen vuokralaisena ja jos ja kun pysytään vuokralaisen roolissa, millä tavoin tulot kasvavat, kun kaikki muu toiminta uudessa hallissakin on edelleen muiden käsissä? Vuokrataan omaa jääaikaa muille? Kuulostaa todella hyvältä liiketoiminnalta. Not.
Pentin jättämään katastrofiin on ihan turhaa verrata enää yhtään mitään. Jopa minä olisin saanut laivan käännettyä ja talouden kuntoon. Kymmenen vuotta on kulunut eikä mitään merkittäviä muutoksia ja kehitystä ole tapahtunut. Ilmeisesti Valtanen saa ratsastaa sillä maailman tappiin asti. Se nyt oli vähintä, mitä ammattimieheltä voi odottaakin. Sitten tuli Jalosen tuoma mestaruus ja sillä mentiin pari vuotta. Sen jälkeen taas sekoilua urheilullisella puolella, minkä talous kesti. Niin kuin pitääkin. Eteenpäin ei sen sijaan ole menty. Eikä mennä, niin pitkään kuin keskitytään pelkkään lätkään.
Miten on mahdollista, että HIFK seurana tyytyy sellaiseen tilanteeseen, että johtohenkilöillä on henkilökohtaisia intressejä halliprojektin kanssa ja sen vuoksi kaikki muu kehitys on jäissä? Vaikea nähdä, että muilla aloilla omistajat suhtautuisivat yhtä suopeasti, jos ulkopuolinen johto toimisi kuten HIFK:n johdossa toimitaan.
Minulla ei ole mitään henkilökohtaista HIFK:n johtoa vastaan, mutta minulle seura tulee aina ensin. Kun on päässyt avainpaikalle, on oltava luottamuksen arvoinen. Luottamukseni horjuu, kun kaikista asioista ei avoimesti puhuta. Seura-aseman käyttäminen henkilökohtaiseen hyötymiseen on mielestäni arvelluttavaa, erityisesti silloin, kun kysymyksessä ei ole pääosin itse omistettu seura. Ja nythän niin ei ole. Mutta ilmeisesti nykyinen kuvio on omistajillekin täysin ok? Jos mulla olisi omat rahat kiinni HIFK:ssa, vaatisin nykyistä huomattavasti enemmän. Mutta HIFK:ssa on liikaa piensijoittajia, jotka ovat yksin heikkoja eikä halua ilmeisesti ole tiivistää rivejä ja vaatia nykyistä enemmän. Riittää, että voi sanoa omistavansa palan HIFK:ta. Ry:nkin soisi heräävän, mutta sitä lienee turha odottaa ikinä tapahtuvan.