Mainontaa käytettiin erittäin paljon tällä kaudella, eikä varmasti ollut halpaa touhua kun jokaisella sporapysäkillä skaffattiin toisia tsettejä. Löysikö kansa hallille? Ei tainnut. Kyllä ihmiset hallille löytää kun sarjasijoitus on kohtuullinen ja lätkä miellyttävää katsottavaa.
Lätkäskeneähän on tutkittu melko vähän, muistaakseni ainoastaan kun Jere palasi IFK:hon oli Hesarissa iso juttu joukkueiden imagosta, mutta muuten on ollut melko hiljaista. Olisi mielenkiintoista saada tutkimus mainonnan vaikuttavuudesta SM-liiga-ottelun katsojamääriin. Uskoisin, että se on huomattavasti pienempi verrattuna vaikka teatteriin ja oopperaesityksiin (joiden potentiaalinen asiakaskunta toki poikkeaa lätkämatsin asiakaskunnasta) nähden ihan seuraavista syistä:
- yksittäinen SM-liigaottelu ei ole siinä määrin tapahtuma kuin oopperan kantaesitys, ts. kun perustallaaja saa katukuvassa ärsykkeitä ei hän siirry Jäähallia kohti
- ottelun tuottama mielihyvä on odotusarvoltaan pienempi vaikka teatteriesitykseen nähden, ts. kun perustallaaja saa katukuvassa ärsykkeitä ei hän siirry Jäähallia kohti
- ottelun tuottama vastine rahalle ylhäällä mainittujen syiden johdosta ei ole ”kilpailevia” mainoksia parempi eikä kuluttaja valitse niiden pohjalta IFK:ta rahojensa kohteeksi
- jokainen joskus SM-liigaottelussa ollut tietää suurinpiirtein, että kausi jatkuu syyskuusta huhtikuuhun, ts. liiallinen informointi on turhaa
- ne, jotka pitävät SM-liigasta/IFK:sta löytävät tiensä Jäähalliin poikkeuksetta joka kausi; parasta mainosta ovat tapahtumat halleissa ja siitä seuraava uutisointi televisiossa, Hesarissa, ip- ja ilmaisjakelulehdissä. Eli jälleen pätee sama fraasi, että melko nopeasti mainostaminen alkaa olla miinusmerkkistä.
Tarkoin rajattu mainonta on aina järkevää ja perinteinen iso IFK-lakana Jäähallia somistamassa, mutta ympäriinsä ruoskiminen syö vain firman niukkoja resursseja.
Olihan se virkistävää nähdä IFK:ta melko paljon katukuvassa, mutta tällä kaudella se iski itseään aika pahasti nilkkaan. Toisaalta onhan IFK:lla kokemusta mainonnasta, joka on kauden aikana (tai itse asiassa heti mainoksien ilmestyttyä) muuttunut muiden kannattajien pilkan kohteeksi: Kaudella ~94-95 IFK mainosti lyhtypylväissä itseään Asterix-sarjakuvien roomalaisina jotka pieksee kaikki muut. Ei jessus, mitä urpoja.