@BOL koskaan ei ole liian myöhäistä lunastaa kuukauden negasiiven-jäsenyyttä, joka jäi keväällä hiukan vaiheeseen. Toki, jos et nytkään näe IFKn yleistilanteessa mitään huolestuttavia piirteitä niin kunnioitan sitäkin näkemystä, kuten kunnioitin kevään ratkaisuasi.
Faktat kuntoon, se oli kaksi viikkoa. Ja reputin haasteen osittain. Sorit siitä.
Hämmentäviä uutisia, joista herää useita kysymyksiä:
- Miksi vuokrat olisivat maksamatta? Vaikka HIFK:lla ja Jääkenttäsäätiöllä on pitkä yhteinen historia taustalla, vuokrat ovat sen verran merkittäviä, että kyllä Jääkenttäsäätiön olisi pitänyt ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin.
-
Mistä tai
keneltä tieto vuokrien maksamattomuudesta on peräisin? Ja miksi nyt? Miksei aiemmin? Onko sovittu maksuaikataulusta, eikä se ole pitänyt?
- Kuinka usein vuokrat olisi pitänyt maksaa? Jos esim. kerran vuodessa, milloin on ollut eräpäivä? Kuinka paljon vuokrat ovat myöhässä?
- Onko mahdollista, että vuokrat ovat oikeasti myöhässä, mutta niistä on tehty maksusuunnitelma ja HIFK on ne maksamassa, mutta joku on silti halunnut vuotaa asian ulos? Eli, tavallaan uutinen on oikein, mutta asiaan ei liity mitään draamaa? Yritysten kanssa tehdään maksusuunnitelmia joka päivä Suomessa ja omakohtaisena kokemuksena voin kertoa, että todella moni yritys maksaa laskunsa vasta eräpäivän jälkeen.
- Kuinka paljon tarkalleen ottaen on kuusinumeroinen summa? 100 302€ vai 999 997€ vai jotain siltä väliltä?
- Onko inhmillisen erehdyksen mahdollisuus olemassa? Esim., että maksujen olisi pitänyt mennä maksuun, eli laskut on hyväksytty, mutta jostain syystä itse maksatusta ei ole tehty? Eli, rahaa on tilillä, mutta maksuaineistoa ei ole lähetetty pankkiin? Voin omakohtaisesta kokemuksesta jälleen kertoa, että tällainenhan ei ole lainkaan mahdotonta, jättää vain yhden klikkauksen vahingossa tekemättä ja se on siinä.
- Olisiko kassassa oikeasti rahaa vuokrat maksaa?
- Onko sattumaa, että tieto HIFK:n maksamattomista vuokrista vuotaa ulos vain pari päivää sen jälkeen, kun Paavo Arhinmäki torppaa Garden-hankkeen?
Viimeinen kysymys on osittain foliohattuilua, mutta toisaalta myös täysin mahdollinen skenaario. Tässä Garden-asiassa on Arhinmäelle kyse jostain ihan muusta kuin suurhallihankkeesta ja sen vastustamisesta, joten jos ja kun palautetta meikäläisiltä on sankoin joukoin tullut, ei ole isokaan duuni laittaa tällainen huhu pyörimään ihan vain vittuillakseen. Ja kuten hyvin tiedämme, toisinaan medialle riittää se, että riittävän moni "nimetön lähde" tukee tarinaa. Eikä se ole medialle niin justiinsa, vaikka juttu olisikin vähän sinnepäin, koska he olivat tällaisen tiedon luotettavana pitämästään lähteestä saaneet. Enkä siis väitä, että tämä olisi Arhinmäen tekosia, mutta ajoitus on kieltämättä vähintäänkin mielenkiintoinen.
En mä oikein osaa muuta tähän sanoa, koska Maikkarin tiedot olivat hyvin pintapuoliset ja vajavaiset. Itse kaipaisin enemmän taustatietoja, kuten nyt vaikkapa, kuinka paljon myöhässä vuokrat oikeasti ovat ja mitä on sovittu tai mikä on ollut aiempi käytäntö? Siis ihan perusasioita, kun juttuja kirjoitellaan. Vai onko ollut vain niin kiire saada äkkiä skuuppi eetteriin, että jotain asioita on jäänyt tarkastamatta? Tai onko niillä ylipäätään edes väliä, koska HIFK kiinnostaa nyt kaikkia? Tai toimittaja ei ole edes ymmärtänyt tiettyjä kysymyksiä kysyä?
HIFK:lla on nyt kyllä todellinen skarppauksen paikka oman viestintänsä kanssa. Juuri nyt HIFK:sta on aivan liian helppo kirjoittaa ihan mitä tahansa, kun linja on se, ettei seurasta kukaan kommentoi mitään. Mun on kuitenkin hyvin vaikea kuvitella, että hallitus olisi antanut asian mennä näin pitkälle, jos kyse olisi siitä, että rahaa ei oikeasti ole. Silloin olisi menty pankkiin, vaikka sitten hattu kourassa. Ja kyllä sitä lainaa olisi pankista myös annettu. Tai ehkä vuokrarahat olisi jopa otettu sieltä omasta kassasta? Tällaiset jutut ovat HIFK:lle niin iso mainehaitta, että mun ihan aidosti vaikea uskoa, että seurassa vain ummistettaisiin silmiä tosiasioilta ja toivottaisiin, että joku keijukainen maksaa maksamattomat laskut.
Toinen juttu on sitten se, jos joku on oikeasti syyllistynyt johonkin väärinkäytöksiin ja hallitusta on suorastaan harhautettu. Mutta kai siellä nyt joku olisi asian jo aiemmin huomannut? Kuinka monen duunissa voi vain jättää laskut maksamatta, jos vastaa laskujen maksamisesta? Meidän duunissa siitä saisi kenkää.
Mun tarkoitus ei nyt ole kehua toimistoa erinomaisesta työstä, mutta en mä näillä hyvin vajavaisilla tiedoilla voi ketään vielä täysin dumatakaan. Mun oma järkeni sanoo, että koska hallivuokrien maksamisella on olennainen merkitys ylipäätään koko liiketoiminnan harjoittamiselle, niitä ei jätetä koskaan maksamatta. Jos HIFK:ssa tosiaan sitten on noin daijua jengiä duunissa, ettei ymmärrä perusasioita, hiljaiseksi vetää. Oikeanlaisella viestinnällä voisi kuitenkin pelastaa paljon.