Siirrän keskustelun toisesta ketjusta tänne paremmin sopivaan ketjuun:
Missä tuota joukkuetta nyt ihan oikeasti on huudettu 3 MEUR joukkueeksi? Yhä edelleen budjetti on eri asia kuin toteuma. Se, että puhutaan miljoonamiehistöstä tai mainitaan 3 MEUR budjetti on täysin eri asia kuin väittää tuon joukkueen maksaneen 3 miljoonaa.
Mitä taas tulee näihin seuran lähellä oleviin syväkurkkuihin, salli mun nauraa. Miksikö nauraa, no siksi, etten hetkeäkään usko sinun omaavan kattavampaa suhdeverkkoa seuran suuntaan kuin yhdenkään jääkiekkotoimittajan. He kyllä kirjoittaisivat, jos tällaisia juttuja olisi liikkeellä, ihan jo senkin takia, että IFK myy. Toisekseen tuo ajatuskulku siitä, että seuran sisältä haluttaisiin kampittaa Salmelaista ilmoittamalla todellisuutta isompi budjetti on sen luokan dadaa, että ei paremmasta väliä. Vielä erikoisemmaksi se muuttuu, kun huomioidaan seuralla olevan poikkeuksellisen huono rosteri, juhlakausi ja vapaata omaa pääomaa useita miljoonia euroja.
Minä kyllä tiedän, mitä budjetti tarkoittaa ja niin tietävät toimittajatkin. Toivottavasti ainakin. Mutta, koska suurin osa ihmisistä ei näytä eroa ymmärtävän, toimittajat saavat ilmaiseksi lukijoita kunhan vain kirjoittavat ikään kuin kolmen millin budjetti olisi sama kuin jo nyt käytetty joukkueeseen käytetty rahamäärä. Mutta tämä aihe on käsitelty kanssasi aiemmin jo, joten siihen ei ole tarvetta kovin syvällisesti paneutua.
Toisekseen, minä en ole missään väittänyt, että minulla olisi
enemmän tietoa tai
paremmat tietolähteet kuin toimittajilla. Toimittajien etu on esim. tässä tapauksessa sekoittaa budjetti ja toteuma, koska tarvitsevat klikkauksia ja jos siinä kansalaisilla menee vähän puurot ja vellit sekaisin budjetin ja toteuman kanssa, niin entäs sitten. Jos joku ei halua mun juttujani uskoa, se ei mua haittaa pätkän vertaa. Aion jatkossakin korjata virheellisiä väitteitä, jos minulle on luotettavaksi katsomastani lähteestä kerrottu jotain ihan muuta kuin täällä väitetään. Niin täällä tekee muutkin ja se varmaan on ihan meidän kaikkien etu, että saamme aina silloin tällöin muutakin tietoa kuin sen, mitä seurat itse haluavat jakaa.
Oma näkemykseni on, että HIFK:lla ei ole ”varaa” ilmoittaa jäävänsä Tampereen seuroista ja Kärpistä budjettimielessä jälkeen, joten siksi on nyt luotu illuusio, eli ilmoitettu mm. laajalevikkiselle IS:lle, että pelaajabudjetti on 3M€, vaikka budjetti on vain budjetti. Kenen etu tämä on? Ei ainakaan Salmelaisen, eikä todellakaan joukkueen. Joukkueellehan on alusta asti naurettu, että noihinko on kolme milliä tuhlattu, eikä se varmaan ole joukkueen tunnelmaa ainakaan keventänyt. Ketä tällainen "harha" eniten palvelee? Palvelisiko vaikka niitä, joiden tehtävä on huolehtia siitä, että HIFK on kehityksen kärjessä liiketoiminnan suhteen? Kyse ei ole siitä, että haluaisivat varsinaisesti kampittaa Salmelaista, vaan pitää huomion vain pois tietyistä asioista. Kuten esimerkiksi siitä, että HIFK on totaalisesti hirttäytynyt Gardeniin aivan liian monta vuotta. Ei HIFK:n kokoisessa yrityksessä tällaiset asiat ole pelkästään operatiivisen johdon vastuulla.
Minun "teoriani" voi hyvinkin olla väärä, enkä ole missään väittänytkään sen olevan faktaa. Mutta joka tapauksessa, ainakin itselleni on herännyt paljon kysymyksiä, miksi HIFK:n osalta kaikki "tutkiva journalismi" jää aina kovin heppoiseksi ja tikun nokkaan nostetaan pelkkä urheilupuoli, kun kysymys on paljon isommasta asiasta. Kun kerran muitakin juttuja kirjoitetaan tämän palstan pohjalta, miksi tästä ollaan hiljaa? Mikä on tämän hiljaisuuden motiivi? Ei haluta suututtaa jotain tahoa jossain? Miksi? Luulisi, että kunnon tonkimisjuttu se vasta lukijoita kiinnostaisikin.
Minä ihmettelen, miksi HIFK on tehnyt tällaisen amatöörimäisen mokan pelaajabudjetin ilmoituksessa, kun olisivat voineet ilmoittaa vaikka 2M€ ja iskeä kuitenkin 2,5M€ Salmelaiselle lapaseen ja sanoa, että osta jotain kivoja ja hyviä pelaajia, vaikka koko rahalla, lisää tulee myöhemmin. Tällöin huomio olisi tosin kiinnittynyt muihin asioihin kuin Salmelaisen duuniin. Eli, siis siihen, miten on mahdollista, että HIFK:lla on niin paljon pienempi pelaajabudjetti kuin suurimmilla kilpailijoille. Ja sellainen olisi epämukavaa. Mutta nyt niitä kysymyksiä ei esitetä, vaan sen sijaan ihmetellään, miten Salmelainen on saanut upotettua tohon jengiin kolme milliä. Tänäänkin tämä on mainittu tällä palstalla.
Miksi tällaisia ajatuksia ei voisi täällä pohtia?