@Just-Ice-Hockey , juu, ei ole liiketoimintaa HIFK:ssa kehitetty. Tähän Gardenin "odotteluvaiheeseen" osuu myös pellehattujen poliittinen kiertue, jolloin olisi pitänyt olla terävällä visiolla liikkeellä. Eikä oltu kyllä urheilullisellakaan puolella hereillä, vaan sekin tapahtui vasta 2017, kun oli pakko.
Heitän nyt ulkomuistista vuodet, joten voi heittää parilla vuodella, mutta muistelisin, että HIFK:n hallituksessa olivat Kiffeli, Koffeli ja Tuohimaa noin vuoteen 2007, eli tasan tarkkaan siihen asti, kunnes ei ollut enää muuta vaihtoehtoa ja konkkauhka kutitteli kupeita. Vasta pakon edessä tuli muutos. Sitten taisivat tulla Everi ja Alexander Lindholm liike-elämän puolelta ja Tuohimaa jatkoi vanhasta hallituksesta puheenjohtajana. Ymmärrän, että silloin alkuaikoina oli paljon muitakin asioita ratkottavana, mutta kun välitön konkurssiuhka väistyi mm. uusien osakkaiden ansiosta, HIFK:n olisi pitänyt laittaa jo silloin koko seuran rakenteet kuntoon. 2011-mestaruuden jälkeen kaikki olikin parissa vuodessa jälleen enemmän tai vähemmän kaaoksessa.
Nämä hallituksen herrat eivät ole Kiffeli ja Koffeli, jotka ovat dinosaurusajalta, vaan ihan tämän päivän työelämässä mukana olevia alansa huippuja. Kiffeliltä ja Koffelilta ei voinut kauheasti mitään edes odottaa, mutta kyllä vähintään viimeisen vuosikymmenen hallituksessa istuneilta on lupa odottaa enemmän kuin mitä nyt on saatu.
Mulla ei ole mitään henkikökohtaista agendaa ketään kohtaan, vaan HIFK on mulle rakas seura. En halua, että sitä käytetään omien henkilökohtaisten etujen ajamiseen, koska HIFK ei ole kenenkään itse perustama seura/yritys. Itse olen joutunut pohtimaan sitäkin, onko HIFK monille mukana oleville sittenkin vain keino päästä Gardeniin jollakin tavalla mukaan? Vai onko kaikkien perimmäisenä tavoitteena ihan aidosti kehittää HIFK:ta jääkiekkoseurana? Itse odotan, että HIFK ei ole mikään "sivujuonne", vaan ykkösprioriteetti.
Haluan, että seuran toiminta kehittyy joka saralla ja on mahdollisimman läpinäkyvää, koska seura elää kannattajiensa kiinnostuksesta. En missään nimessä odota, että HIFK lähtee mihin tahansa liiketoimintaan mukaan vain siksi, että liiketoimintaa pitää kehittää. Ymmärrän taloudelliset realiteetit ja muidenkin resurssien rajallisuuden. Taloudella on merkitystä. Turhia riskejä ei kannata ottaa, mutta tässä on nyt vähintään vuosikymmen mennyt sitä odotellessa, että Garden joskus valmistuisi. Ja se on sitonut, ja sitoo edelleen, myös HIFK:n pääomia. Vaikka kassassa on rahaa, ne eivät ole vapaasti käytettävissä esim. pelaajiin, vaan siellä pitää olla X määrä rahaa Gardenia varten. Ja mahdollisten tulevien taloudellisten tappioiden kuittaamiseen. Ja kun maailman talouskin on mitä on, sitä rahaa pitää olla siellä kassassa todennäköisesti alkuperäistä suunnitelmaa enemmän.