@BOL hyvää pohdintaa ja faktapohjaista sellaista, mutta et mielestäni nyt ota huomioon ollenkaan sitä, että tuo yleiskato voi tulla isosti nytkin, kun jengi ei ole millään tavalla myyvä tai kiinnostava kontra esimerkiksi Tampereen seurat ja Kärpät, joissa jo harjoituskaudella kiinnostus ja pöhinä on isoa. Nykyisellä kyhäelmällä ainoa tapa saada perustallaajia (ei elinkautisia) liikkeelle on urheilullinen menestyminen ja siitä olen todella huolissani, koska kuilu pahimpiin kilpailijoihin on valtava rosterin laadussa. Jos meidän pahimpien tuomionpäivänennustajien aavistukset käyvät toteen ja tuon jengin maksimi on puolivälierät niin tiedät hyvin itsekin, että IFK on silloin ensi keväänä tilanteessa, että on aivan pakko panostaa kauteen 23-24 isosti, sillä kolmeen välikauteen tuloksellisesti ei IFKlla ole varaa. Lisäksi täydellinen mahalasku voi johtaa myös henkilövaihdoksiin urheilujohdossa ja senkin kautta paine panostaa kauteen 23-24 kasvaa. Olen edelleen sitä mieltä, että nyt nähty välikauden himmailu rosteri tulee IFKlle kalliimmaksi kontra jos oltaisiin panostettu ”normaalilla tavalla” tähän kauteen.
Tampereella tilanne on uuden hallin myötä poikkeuksellinen. Jos Jokerit olisi nyt Liigassa ja meillä olisi uusi halli, mitä lottoat, vetäisikö meidän harjoitusturnauksemme isosti jengiä myös katsomoon? Tampereella tilanne on siinä mielessä hyvä, että erityisesti Ilves on saanut aktivoitua suuret massat liikkeelle. Ilveksellä on pitkät perinteet, mutta ovat kyntäneet niin pitkään, että osa luopui peleissä käymisestä vuosiksi, mutta uusi halli ja seuran raikas fiilis ovat saaneet heidät palaamaan katsomoihin. Ja kun "kaikki muutkin ovat menossa", tästä seuraa positiivinen kierre ja kansa menee siksikin paikalle. Paikallispelien merkitystä ei voi vähätellä koko kaupungille ja uusi halli on sitten vielä extraa päälle. Tampereella on muutenkin kaikin puolin hyvä meininki, toisin kuin Stadissa. Lyhyellä tähtäimellä on ihan selvää, että uudesta hallista ja kummankin seuran menestyksestä pitääkin ottaa ilo irti.
Kun en tiedä, paljonko Tampereen seurat ovat budjetoineet katsojia tulevalle kaudelle, on paha sanoa, kuinka paljon he ovat huomioineet sitä, jos katsomot eivät tursuakaan kansaa. Uuden hallin myötä myös kulurakenne on muuttunut ja epäilen, että kumpikin seura on budjetoinut aiempaa enemmän myös katsojia. Valistunut arvaukseni on, että yhteistyökumppanuuksien arvo on kasvanut uuden hallin myötä todella merkittävästi, jolloin he pystyvät ainakin ensi kauden (ehkä jopa pari seuraavakin kumppanuussopimuksien pituuksista riippuen) vetämään läpi taloudellisesti kannattavasti, vaikka katsomossa kato kävisikin tai urheilullinen menestys olisi heikkoa. Mutta jatkosta on paha sanoa, koska siihen vaikuttaa niin moni asia, eikä vähiten talouden yleiset näkymät, kuinka pitkään uusi halli jaksaa kiinnostaa, urheilullinen menestys, jne.
On ihan selvä, että puolivälieriin jääminen olisi HIFK:lle urheilullinen pettymys. Se on sitä aina. Vaikka moni toitottaa täällä, että HIFK:ssa on pitämässä rosterin suhteen jotain välikautta, itse en siihen usko. HIFK:lla on edelleen Liigaan nimekäs joukkue ja joukkueessa on myös haastajan asemassa olevia tulevaisuuden lupauksia, joista osa breikkaa ja osa ehkä ei. Mutta nyt on näyttöpaikkoja enemmän kuin pitkään aikaan, joten siitä seuralle propsit. Jokaisen seuran taloudellisten riskien otto- ja kantokyky on aina yksilöllinen ja nimekkäiden pelaajien lopullista merkitystä menetykselle ei oikein pystytä ennakkoon laskemaan, on vain arvioita. Parhaiten lippuja myy voittava joukkue, koska suomalaiset ovat menestyshullua kansaa. Itse uskon, että laadukas joukkuepeli on muutenkin avain menestykseen ja se taas on valmennuksen vastuulla. Urheilujohdollakin on vastuunsa, mutta vaikea uskoa, että nykyaikana joukkueita kasattaisiin niin, että urheilujohto ei pyytäisi jokaiseen sopimukseen valmennuksen siunausta. Itse katson urheilujohdon vastuuksi ennen kaikkea sen, että se/hän kykenee neuvottelemaan taloudellisesti kestävät sopimukset valmennuksen toivomien pelaajien kanssa ja piirtää isot viivat seuran urheilullisissa strategioissa.
Itse luotan siihen, että Salmelainen ja Peltonen ovat yhdessä oikeasti kelailleet, kenet he joukkueeseensa haluavat ja miksi. Että heillä on joku punainen lanka tekemisessään. Ja kunnioitan sitä. Itse en jaksa ennakkoon stressata siitä, mitä tapahtuu, jos kaikki menee päin vittua. Mutta tiedän toki senkin olevan mahdollista. Mikäli omistajat katsovat, että henkilövaihdoksiin on syytä, he vaihtavat henkilöitä. Ilman seurajohdon luottamusta valmennus ei voi jatkaa. Minä en vastaa seuran oikeista tai vääristä valinnoista, olen vain fani, joka joko käy matseissa tai ei käy, joten voin nukkua yöni levollisesti.
Pelataan tämä kausi nyt ensin alta pois ja mietitään tulevaisuutta sitten. Kaikki on ihan auki vielä.