Kyllä tota Pikkaraisen pelisysteemiä haukutaan ihan liikaa. Siinä on hienot aihiot, mutta nyt on vaikeaa.
Tästä en ole ihan vakuuttunut, että sitä haukutaan liikaa, sillä kuten sanoit, niin siinä toki on hienot aihiot moderniin jääkiekkoon, mutta ei sitten kuitenkaan ole sitä.
Se miksi ei ole, taitaa kuitenkin johtua siitä, että joukkueessa on kuitenkin noin reilu kentällinen (pääosin pelaavista siis) kavereita, joilla ei todellakaan taitotaso riitä -eikä tule koskaan riittämäänkään - sellaiseen osaan tuota modernia pelaamista joka saisi sen realisoitumaan koko komeudessaan.
Jo Tappara pelissä -josta täällä edelleen käydään keskutelua- oli nähtävissä, että mm Tapparalla se taito on, mitä tulee juurikin hyökkäyspelaamiseen. Tapparan pelsitä tekee paskamaista seurattavaa sen ehdottoman kovalla intensiteetillä toteutettava puolustuspeli, joka taas ei varsinaisesti ole modernia. IFK:lla moderni aedustaa kova liike karvauspelaamisineen, mutta its ehyökkäykset ovat muutami apoikkeuksia lukkunottamatta kohtuullisen mielikuvituksettomia, ja usein hyökkäys tyrehtyy siihen, että kiekkoa siirretään ns "seisoville# jaloille, jolloin vastustajien hyvin organisoidut puolutuksest ehtivät paikalle, ja IFK jää pyörimään ns "ytimen" ulkopuolelle.
Nyt kun IFK suoraviivaisti pelaamistaan, alkoi myös vuot omaan päähän ja samalla katosi se kova karvaus, ja nyt tila annettiin vastustajalle jotenkin suosiolla.
En siis saa oikein kiinni siitä, että mitä hemmettiä Pikkaraine tarkkaanottaen haluaa tuolla kentällä tapahtuvan, mutta mitä se sittne onkin, on se pirun sekavaa juuri nyt, ja kummassakaan tapauksessa ei joukkue näemmä sitä kykene kuin osaltaan toteuttamaan.
Olen siis sitä mieltä nyt vahavsti, että junnuja on vaan ajettava nyt sisään, koska uskon siellä olevan enemmän potentiaalia toteuttamaan hyvän karvauksen kautta tapahtuvaa hyökkäyksen käynnistämistä nopeasti ja parilla syötöllä maalipaikan luoden, ja luulen että tuo paikkojen vaihtokin sujuu heiltä jo luontevammin.
IFK:lla on kuitnekin liikaa näitä yhtä uraa pitkin luistelevia jäppisiä, jotka eivät vaan osaa, tai eivät pysy vauhdissa mukana.
Nyt kun pitäisi saada kolme tehokasta kenttää, ei IFK:lla vaan yksinkertaisesti ole pelaajia joilla resurssit riittäisivät tasapainoiseen toteutukseen tuolla laajuudella.
Siksi alkukausi oli juurikin sitä näennäishallintaa ilman isoa vaaraa, ja nyt taas tuntuu olevan hallintakin tipotiessään ja IFK on taas vaan sellainen perusduunariporukka. Toki nyt on nähty muutamia erittäin hienoja maaleja, mutta nekin ovat tuleet juuri heitlä, joilta niitä pitääkin odottaa, eikä uurikaan muut siihen kykene. Siellä on nyt taitavia pelaajia, jotka kärsivät siitä,ettei kenttiinäs löydy riittävän samantasoisia ja moderneja pelaajia, jolloin tuon hyvänkin kaverin taidot valuvat hukkaan.
Koska IFK ei nyt vaan voi vaihtaa jengiä niin isosti, on hyväksyttävä se tosiasia, ettei se moderni pelitapa kaikesta huolimatta tällä kaudella kanna maaliin, ellei junnuista saada apuja siihen. Ja ei varmastikaan saada, ellei edes kokeilla.
Mä väitän itse edelleenkin, että näennäisestä "kauneudestaan" huolimatta tuo alkukauden pelaaminen ie ollut ollenkaan niiin hyvää kuin monet väittävät sen olleen, mutta nyt on vielä tultu siitäkin alaspäin.
Näin ollen en siis usko itsekään enää, että ainkaan tällä kaudella Pikkaraisesta olisi löytymässä sellaista taktista velhoa ja opettajaa, että IFK:n pelaaminen muuttuisi niin toimivaksi, että voisimme vakavasti pelata mestaruudesta. Tämä pohja myös oletukseen siitä, etteivät nyt jo huikaa plein tasoa osoittavat Tappara ja Kärpätkään jätät kehittymättä kauden aikana.
Jälleen kerran olen ilolla väärässä, ja koko homma meneekin juuri päinvastoin kuin tässä totesin.
Tappara pelistä vielä sen verran, että Tapparan pelaajat ovat heti liikkeessä kun hyökkäys käynnistyy ja osaavta kohtuu erinomaisesti paikkojenvaihdot, ja sikäli luovat hyvin sitä tyhjää tilaa hyökkäyspäässä, josta saa rauhassa laukoa maalille, jossa btw löytyy halua olla maskissa ja vääntää. Muutenhan Tapparan pelaaminen on perinteikkään tylsä, mutta tuosta heitä ei voi moittia. Odotin IFK:n olevan tällä kaudella parempi, koska odotin hyvinkin vahvasti tuon kovan karvauksne lisäksi joukkueessa olevan taitoa muuttaa ne voitetut kiekot nopeiksi hyökkäyksiksi, mutta eihän se niin mennyt, vaan juuri siksi saakelimoiseksi vanhakantaiseksi kulmissa ja sektorin ulkopuolella pyörimiseksi. Nyt suoraviivaisuus tuo toki maaleja, mutta ilman karvausta ei taas puolustus toimi, koska jotenkin mystisesti IFK ei osaa lukea tuota vastustajien paikkojenvaihtoa, eikä edes alueet pysy nyt hallussa. Kun maalivahtipelikään ei sitten kuitenkaan ole ihan maan terävintä tällä hetkellä, niin helppoa ei ole.
Olen myös väistämättä alkanut miettimään Lundellin taitoja, koska pari viimeistä kautta ei oikein imartele IFN:n maalivahtipelaamisen kehittymisen olevan sittenkäänniin kovalla tasolle kuin olen luullut. Liekä sitten Lankinen vaan ollut niin kova talentti, että meni jo Lundellista huolimatta. Mutta tästä en uskalla sanoa, koska en oikeasti tiedä. Kunhan heitin epäilyn.