HIFK:n peliesitykset kaudella 2019–2020

  • 370 625
  • 2 470

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Kun sulla näyttää nää hommat olevan niin hyvin lapasessa, niin kerro toki, miten muutos parempaan tapahtuu. Kuka UTJ:ksi, kuka valmennukseen, ketkä pelaajat ulos ja ketkä sisään, paljonko maksaa ja mistä rahat otetaan? Kerro myös, millä päivämäärällä peli on valmista ja voittavaa. Varmaan kuitenkin ennen joulua?
Ei kai tuossa ollut puhe kuin valkusta vai oliko?
Kerro sinä konkrettisesti mitä pitäisi tehdä, kiltisti odottaa ja olla tyytyväinenkö?
Kyllä minä monia mielipiteitäsi arvostan, mutta et sinäkään kaikkeen lääkkeitä keksi.
Itse aloittaisin valmentajan vaihdosta oman organisaation kaveriin ja sillä yrittäisin välttyä liiasta rahan käytöstä.
Jos, huom. jos rahaa on, hankkisin 1-2 pakkia ja yhden pelinrakentajan sentteriksi ja antaisin junioreille enemmän mahdollisuuksia. Jos tuo ei ole mahdollista on kai odotettava taas yksi vuosi. Sillä tavalla elämä joskus loppuu ennen ilon hetkiä.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Ei kai tuossa ollut puhe kuin valkusta vai oliko?
Kerro sinä konkrettisesti mitä pitäisi tehdä, kiltisti odottaa ja olla tyytyväinenkö?
Kyllä minä monia mielipiteitäsi arvostan, mutta et sinäkään kaikkeen lääkkeitä keksi.
Itse aloittaisin valmentajan vaihdosta oman organisaation kaveriin ja sillä yrittäisin välttyä liiasta rahan käytöstä.
Jos, huom. jos rahaa on, hankkisin 1-2 pakkia ja yhden pelinrakentajan sentteriksi ja antaisin junioreille enemmän mahdollisuuksia. Jos tuo ei ole mahdollista on kai odotettava taas yksi vuosi. Sillä tavalla elämä joskus loppuu ennen ilon hetkiä.

Kirjoitin aiemminkin, että jos Pikkarainen saisi monoa, menisi seuran uskottavuus palkata ketään kunnon jääkiekkovalmentajaa.

Salmelainen on kyllä sen verran tietoinen miltä firmojen palkkauslinja näyttää, että ymmärtää ongelman. Joten Salmelainen lähtisi samalla ovenavauksella.

Meiltä lähtisi kesken ensi vuoden joukkueen kasaamista UJ ja koutsi. Kuka UJ saataisiin tilalle? Kuka valmentaja? Itse en ainakaan hae firmoihin, joilla on tapana potkia työntekijät pois ennen aikojaan. Siirräpä siinä perheesi stadiin, kun tietää, että täällä potkut on todennäköisemmät kuin sopparin loppuun asti oleminen.

Niinpä haetaan se UJ oman organisaation sisältä, kun tuskin tulee kovinkaan kummoisia hakemuksia.

Oma aika valistunut veikkaus on, että meillä olisi UJnä Kölli tai Kiva-Harri ja valmentajana Kalto, Tanska tai Kuhta.

Ensi kauden pelaajahankinnoissa oltaisiin auttamattoman jäljessä, ensi kauden palkkabudjetissa oli Pikkaraisen palkka roikkumassa ja koko jääkiekko kansa naureskelisi meille. Ja menestystä saisi odottaa ehkä vuonna... xxx

Toki joku Kuhta yhtäkkiä saattaisikin valmentaa jengin mestariksi...uskotteko siihen? Miesten valmentaminen on kuitenkin hieman eri juttu kuin junnujen. Ja omasta organisaatiosta nostamisesta on hienoja kokemuksia mm. Sopan kanssa.
 

RedDawn

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Seattle Kraken, Vancouver Canucks
Tästä täysin samaa mieltä. Petrell, Kankaanperä yms vs Kuusela, Vittasmäki jne. Kärpillä Pyörälä, Kukkonen ja kaverit. Oikeastaan naurattaa kun tarkemmin ajattelee, ihan järkyttävästi tolla osastolla annetaan tasoitusta. Toi osasto pitää rakentaa kuntoon tulevaisuudessa. Siihen ei auta nyt kenkää kaikille mentaliteetti vaan pitää vain malttaa.

Uskon että ollaan keväällä edelleen vahvoilla mut kyllä toi nyt alkaa näyttää siltä ettei kannusta tosissaan tälläkään kaudella taistella vaikka itsellä usko onkin pysynyt vahvana tähän asti. Pitää muistaa että viime kaudella otettiin historian suurin tappioputki ja kengittiin koutsit sun muuta, silti haastettiin finaalipaikasta tosissaan.

Itse en jaksa hermojani menettää tän touhun kanssa, niin kauan kun jengi tarjoaa kuitenkin viihdyttävää lätkää (poislukien eilinen), niin saan tästä enemmän kuin seinää tuijottamalla, kyllä ne voitotkin sieltä alkaa tipahdella.

Jaksan olla itsekin optimistinen, koska mitäpä sitä muutakaan voisi? Ja vähiten nyt tarvitaan mitään valmennuksen kenkimis-sekoiluja.

Viimeiseen kohtaan eri mieltä tosin, koska haluan että mun IFK tekee maaleja ja mieluusti tukun niitä per peli. Mun IFK ei pelaa tyyliin 5-6 erää maaleitta. Se ei ainakaan mua viihdytä millään tasolla.
 

RedDawn

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Seattle Kraken, Vancouver Canucks
Meillä ei jatkuvuus sinänsä mitään auta kun sitä edustavat pääosin joukkueen huonoimmat pelaajat. Se voi olla jopa päinvastoin tälläisessä tapauksessa.

Juuri näin, ja Petrell-Nykopp-Åsten-Kanki jatkosoppareiden mystisyys se vaan lisääntyy peli peliltä ja vuosi vuodelta. Mitä ihmettä toimistolla lienee ajateltu?? Vai onko sitten vaan oltu ns. pakon edessä, koska kys. pelaajat oikeastaan ainoita joilla jonkinlaista omapoika-statusta ja Lennulla nyt tietysti paljonkin. Eli vaikka ovat täysiä turhakkeita niin pitkät jatkot oli pakko sorvata että olisi meilläkin edes yritystä näihin tähän jatkuvuuteen ja "IFK-ikonien" tekemiseen. Toisaalta, ehkä yksi neljästä sopparista olisi riittänyt tavallaan... :)? Tai ulostettu nuo neljä ja annettu vaikka Jääskälle natsat jos siitä kiinni.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Kirjoitin aiemminkin, että jos Pikkarainen saisi monoa, menisi seuran uskottavuus palkata ketään kunnon jääkiekkovalmentajaa.

Salmelainen on kyllä sen verran tietoinen miltä firmojen palkkauslinja näyttää, että ymmärtää ongelman. Joten Salmelainen lähtisi samalla ovenavauksella.

Meiltä lähtisi kesken ensi vuoden joukkueen kasaamista UJ ja koutsi. Kuka UJ saataisiin tilalle? Kuka valmentaja? Itse en ainakaan hae firmoihin, joilla on tapana potkia työntekijät pois ennen aikojaan. Siirräpä siinä perheesi stadiin, kun tietää, että täällä potkut on todennäköisemmät kuin sopparin loppuun asti oleminen.

Niinpä haetaan se UJ oman organisaation sisältä, kun tuskin tulee kovinkaan kummoisia hakemuksia.

Oma aika valistunut veikkaus on, että meillä olisi UJnä Kölli tai Kiva-Harri ja valmentajana Kalto, Tanska tai Kuhta.

Ensi kauden pelaajahankinnoissa oltaisiin auttamattoman jäljessä, ensi kauden palkkabudjetissa oli Pikkaraisen palkka roikkumassa ja koko jääkiekko kansa naureskelisi meille. Ja menestystä saisi odottaa ehkä vuonna... xxx

Toki joku Kuhta yhtäkkiä saattaisikin valmentaa jengin mestariksi...uskotteko siihen? Miesten valmentaminen on kuitenkin hieman eri juttu kuin junnujen. Ja omasta organisaatiosta nostamisesta on hienoja kokemuksia mm. Sopan kanssa.
Kiitos teitittelystä, saat kyllä sinutella.
Sinulla on pointtisi, jotka kyllä olen huomioinut.
A) Ei valmentajan vaihtaminen mielestäni välttämättä ole merkki siitä, että näin aina tehtäisi. Eikä se ole huono merkki, päinvastoin sillä osoitetaan, että tänne ei ole asiaa, jos ei usko omaan osaamiseen. Sillä myös osoitetaan, että meillä on ryhtiä tehdä tarvittavan kovia ja raskaitakin päätöksiä.
B) Ei UTJ:n välttämättä ole pakko lähteä samaan aikaan valmentajan kanssa. Ei näin aina tapahdu, mutta jos hänen valintansa jatkuvasti ovat huonot, se saattaa olla ainoa oikea tie.
En todennut missään vaiheessa, että UTJ pitäisi hakea omasta organisaatiosta, enkä tätä edes toivo. Päinvastoin UTJ voisi tulla mielestäni jopa ihan toiselta alalta. Samoin kuin ei päävalmentajan välttämättä tarvitse olla entinen jääkiekkoilija (pelaaja).
Ehdotin, rahan säästämiseksi (siis jos varaa ei ole), että valmentajan voi löytää omasta organisaatiosta (jolloin ehkä voisi sopia kohtuullisesta rahallisesta kompensaatiosta). Ja kyllä niitä ex-pelaajia on omasta takaa. Kalto ja Kuhta ainakin.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Kiitos teitittelystä, saat kyllä sinutella.
Sinulla on pointtisi, jotka kyllä olen huomioinut.
A) Ei valmentajan vaihtaminen mielestäni välttämättä ole merkki siitä, että näin aina tehtäisi. Eikä se ole huono merkki, päinvastoin sillä osoitetaan, että tänne ei ole asiaa, jos ei usko omaan osaamiseen. Sillä myös osoitetaan, että meillä on ryhtiä tehdä tarvittavan kovia ja raskaitakin päätöksiä.
B) Ei UTJ:n välttämättä ole pakko lähteä samaan aikaan valmentajan kanssa. Ei näin aina tapahdu, mutta jos hänen valintansa jatkuvasti ovat huonot, se saattaa olla ainoa oikea tie.
En todennut missään vaiheessa, että UTJ pitäisi hakea omasta organisaatiosta, enkä tätä edes toivo. Päinvastoin UTJ voisi tulla mielestäni jopa ihan toiselta alalta. Samoin kuin ei päävalmentajan välttämättä tarvitse olla entinen jääkiekkoilija (pelaaja).
Ehdotin, rahan säästämiseksi (siis jos varaa ei ole), että valmentajan voi löytää omasta organisaatiosta (jolloin ehkä voisi sopia kohtuullisesta rahallisesta kompensaatiosta). Ja kyllä niitä ex-pelaajia on omasta takaa. Kalto ja Kuhta ainakin.

Kiitos,

A) Olet väärässä HIFKn kohdalla. Milloin viimeksi HIFKn valmentaja on saanut valmentaa sopimuskautensa loppuun? Täällä on joko saanut kenkää tai meinannut saada kenkää aika osaavat valmentajat. Ei se poispotkiminen HIFKsta nyt kerro mitään muuta kuin sen, ettei tässä organisaatiossa ole kärsivällisyyttä eikä mitään visiota.

Siitä tehtiin ihan erikseen Telian studiossa pieni insertti / kautta juttu viime kaudella, kun Selin sai lähteä. Oli aika masentavaa kun studion henkilökunta pointtasi tuon HIFKn historian. Tämä asia on yleisesti tiedossa jääkiekkopiireissä ja voi hyvin olla jo syy miksei tänne enää saada näitä "maajoukkuetason" koutseja. HIFKn metodi antaa heti vastoinkäymisten tullessa potkut valmentajalle ei anna mitään luottoa tänne tuleville koutseille. Jos nyt ensin kengitään Selin kesken kauden ja sitten annetaan alle vuodessa Selinin paikolle vielä monoa perseeseen, niin kyllä viesti on selvä: HIFKssa ei riitä pitkäjänteisyyttä antaa koutsien viedä sopimuskauttansa loppuun jos ei onnistu ja se on aina valmentaja syy. Syy ei voi olla missään muualla.

Nyt jos sulla on vaikka parikin lasta ja majailet Sveitsissä kivalla liksalla. Tulee soitto HIFKlta, että tuutko koutsiksi? Pakkaatko laukut ja laitat skidit koneeseen ja etsit päivähoitopaikat tietäen tämän seuran metodin kenkiä valmentajia? Tuskin.

Nyt kun on uusi UJ, niin HIFKlla on mahdollisuus uudistaa kasvonsa. Mutta jos sama pelleily jatkuu, niin seuraan on oikeasti mahdoton saada sitä "Hommansa osaavaa ja jo meriittinsä näyttänyttä koutsia". Ei HIFK ole enää niin loistokas seura, että tänne vain kaikki kuolaavat päästä. Alpeilla on paremmat liksat ja lyhyemmät pelimatkat ja muissa organisaatioissa syytä ei välttämättä heti pistetä koutsin piikkiin. Tuskin Södekään kaikesta HIFK-rakkaudestaan huolimatta tulee tänne ennen kuin täällä on saatu hommat toimimaan.

B) Salmelaiselle on kuulemma tarjolla vieläkin Agentin hommia. Hoiti hommansa hyvin siellä. Nyt jos häneltä viedään mahdollisuus saada parhaat mahdolliset ukot tuohon valmentajan pestiin, niin tänne jääminen on kaverille ihan nollahommaa. Jäädä kaitsemaan kun vuorollaan yritetään saada uusi "Pasi Sormunen" jotenkin toimimaan.

Olen ymmärtänyt, että (Kekäläisen tavoin) miehen tavoitteet on korkeammalla kuin saada elinikäinen loungepassi. Kyllä uskon kaverin lähtevän jos hallitus kävelee sen yli ja potkii Piken.

Jos Salmelainen taas itse potkii Piken, niin pidän sitä munattomana kundina. Se on valinnut tuon koutsin ensimmäiseksi omaksi miehekseen. Sen on nyt luotava sille työkalupakkia pärjätä mahdollisimman hyvin ja osoitettava olevansa hyvä UJ ja auttaa kriisitilanteissa.

C) Huomiona... uskotko oikeasti, että jos nyt Kuhta tai Kalto ottaa tuon valmennuspestin, niin tämä kausi päättyy parempaan tulokseen kuin Pikkaraisen kanssa? Kuhta ja Kalto vasta harjoittelee tuota valmentamista ja ovat siksi junnuvalmentajia tai apukoutseja. Pikkaraisella on jotain 10 vuotta enemmän kokemusta kuin kavereilla ja hänellä on sitäkin kautta ihan erilainen auktoriteetti pelaajiin.

Mä väitän, että jos Kuhta tai Kalto hyppää tohon, niin tästä tulee ihan katastrofi ja ei ole enää kivoja Corsi-tilastojakaan mitä katsoa. Sitten on pelikin paskaa tilastojen ohessa. Esimerkkinä tuo Sami Hirvonen - Risto Dufvan Tappara-kausi. Itse olen sillä kannalla, että Pikkaraisella nyt mennään tämä kausi ellei nyt itse Jukka Jalonen olisi saatavilla.

Nyt mennään syteen tai saveen. Meidän olisi oikeasti pitänyt jatkaa Selinilläkin edellinen kausi loppuun ja tervehdyttää tää ilmapiiri. Organisaatio ja UJ saa nyt osoittaa, että tuetaan sitä omaa valintaa. Se on itseasiassa rohkeutta, jota kiekkovalmentajat kunnioittaa. Ei poispotkiminen ole sitä rohkeutta. Se on enemmän vastuun sysäämistä yhden niskoille. Nyt on mahdollisuus osoittaa, että HIFK on työpaikka, jossa voi tehdä myös virheitä ja oppia niiden kautta mestariksi.

Pieni dyykkaus pakottaisi myös Salmelaisen tekemään radikaaleja valintoja noiden pelaajien kanssa. Ehkä sekin uskoisi, että Lennu ei enää kuulu menestyvän kiekon kapteenistoon.

EDIT: Lisätään vielä small print. Tottakai aina se vaihdos voikin aiheuttaa hyviä asioita tai Salmelainen tapaa Stockan Herkussa valmentajan "X", jolla on samantien visio miten toi homma saadaan toimimaan ja siitä sitten syntyykin uuden koutsin kanssa ylösnousemus ja glooria. Oman kokemuksen mukaan vain tuossa johtamisessa on myös pelissä minkälainen maine sulla on työnantajana. Se määrittää todella paljon menestystä oikeastaan toimialalla kuin toimialalla.
 
Viimeksi muokattu:

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Kiitos,

A) Olet väärässä HIFKn kohdalla. Milloin viimeksi HIFKn valmentaja on saanut valmentaa sopimuskautensa loppuun? Täällä on joko saanut kenkää tai meinannut saada kenkää aika osaavat valmentajat. Ei se poispotkiminen HIFKsta nyt kerro mitään muuta kuin sen, ettei tässä organisaatiossa ole kärsivällisyyttä eikä mitään visiota.

Siitä tehtiin ihan erikseen Telian studiossa pieni insertti / kautta juttu viime kaudella, kun Selin sai lähteä. Oli aika masentavaa kun studion henkilökunta pointtasi tuon HIFKn historian. Tämä asia on yleisesti tiedossa jääkiekkopiireissä ja voi hyvin olla jo syy miksei tänne enää saada näitä "maajoukkuetason" koutseja. HIFKn metodi antaa heti vastoinkäymisten tullessa potkut valmentajalle ei anna mitään luottoa tänne tuleville koutseille. Jos nyt ensin kengitään Selin kesken kauden ja sitten annetaan alle vuodessa Selinin paikolle vielä monoa perseeseen, niin kyllä viesti on selvä: HIFKssa ei riitä pitkäjänteisyyttä antaa koutsien viedä sopimuskauttansa loppuun jos ei onnistu ja se on aina valmentaja syy. Syy ei voi olla missään muualla.

Nyt jos sulla on vaikka parikin lasta ja majailet Sveitsissä kivalla liksalla. Tulee soitto HIFKlta, että tuutko koutsiksi? Pakkaatko laukut ja laitat skidit koneeseen ja etsit päivähoitopaikat tietäen tämän seuran metodin kenkiä valmentajia? Tuskin.

Nyt kun on uusi UJ, niin HIFKlla on mahdollisuus uudistaa kasvonsa. Mutta jos sama pelleily jatkuu, niin seuraan on oikeasti mahdoton saada sitä "Hommansa osaavaa ja jo meriittinsä näyttänyttä koutsia". Ei HIFK ole enää niin loistokas seura, että tänne vain kaikki kuolaavat päästä. Alpeilla on paremmat liksat ja lyhyemmät pelimatkat ja muissa organisaatioissa syytä ei välttämättä heti pistetä koutsin piikkiin. Tuskin Södekään kaikesta HIFK-rakkaudestaan huolimatta tulee tänne ennen kuin täällä on saatu hommat toimimaan.

B) Salmelaiselle on kuulemma tarjolla vieläkin Agentin hommia. Hoiti hommansa hyvin siellä. Nyt jos häneltä viedään mahdollisuus saada parhaat mahdolliset ukot tuohon valmentajan pestiin, niin tänne jääminen on kaverille ihan nollahommaa. Jäädä kaitsemaan kun vuorollaan yritetään saada uusi "Pasi Sormunen" jotenkin toimimaan.

Olen ymmärtänyt, että (Kekäläisen tavoin) miehen tavoitteet on korkeammalla kuin saada elinikäinen loungepassi. Kyllä uskon kaverin lähtevän jos hallitus kävelee sen yli ja potkii Piken.

Jos Salmelainen taas itse potkii Piken, niin pidän sitä munattomana kundina. Se on valinnut tuon koutsin ensimmäiseksi omaksi miehekseen. Sen on nyt luotava sille työkalupakkia pärjätä mahdollisimman hyvin ja osoitettava olevansa hyvä UJ ja auttaa kriisitilanteissa.

C) Huomiona... uskotko oikeasti, että jos nyt Kuhta tai Kalto ottaa tuon valmennuspestin, niin tämä kausi päättyy parempaan tulokseen kuin Pikkaraisen kanssa? Kuhta ja Kalto vasta harjoittelee tuota valmentamista ja ovat siksi junnuvalmentajia tai apukoutseja. Pikkaraisella on jotain 10 vuotta enemmän kokemusta kuin kavereilla ja hänellä on sitäkin kautta ihan erilainen auktoriteetti pelaajiin.

Mä väitän, että jos Kuhta tai Kalto hyppää tohon, niin tästä tulee ihan katastrofi ja ei ole enää kivoja Corsi-tilastojakaan mitä katsoa. Sitten on pelikin paskaa tilastojen ohessa. Esimerkkinä tuo Sami Hirvonen - Risto Dufvan Tappara-kausi. Itse olen sillä kannalla, että Pikkaraisella nyt mennään tämä kausi ellei nyt itse Jukka Jalonen olisi saatavilla.

Nyt mennään syteen tai saveen. Meidän olisi oikeasti pitänyt jatkaa Selinilläkin edellinen kausi loppuun ja tervehdyttää tää ilmapiiri. Organisaatio ja UJ saa nyt osoittaa, että tuetaan sitä omaa valintaa. Se on itseasiassa rohkeutta, jota kiekkovalmentajat kunnioittaa. Ei poispotkiminen ole sitä rohkeutta. Se on enemmän vastuun sysäämistä yhden niskoille. Nyt on mahdollisuus osoittaa, että HIFK on työpaikka, jossa voi tehdä myös virheitä ja oppia niiden kautta mestariksi.

Pieni dyykkaus pakottaisi myös Salmelaisen tekemään radikaaleja valintoja noiden pelaajien kanssa. Ehkä sekin uskoisi, että Lennu ei enää kuulu menestyvän kiekon kapteenistoon.

EDIT: Lisätään vielä small print. Tottakai aina se vaihdos voikin aiheuttaa hyviä asioita tai Salmelainen tapaa Stockan Herkussa valmentajan "X", jolla on samantien visio miten toi homma saadaan toimimaan ja siitä sitten syntyykin uuden koutsin kanssa ylösnousemus ja glooria. Oman kokemuksen mukaan vain tuossa johtamisessa on myös pelissä minkälainen maine sulla on työnantajana. Se määrittää todella paljon menestystä oikeastaan toimialalla kuin toimialalla.
Sinulla on mielenkiintoinen mielipide, vaikkakin olet sitä mieltä että olen väärässä.
Olisit jättänyt olettamukset saada valmentaja Sveitsistä, jos olisit lukenut, mitä jokunen päivä sitten kirjoitin siitä.
En usko, että HIFK:lla on rahaa palkata sieltä ketään ellei heillä satu olemaan valtava koti-ikävä.
Kalto ja Kuhta olivat vain esimerkkejä siitä, miten voi välttyä maksamasta kaksi kokonaista palkkaa ko. potkujen kohdalla. Samalla tavalla tehtiin edellisen valmentajan potkujen yhteydessä.
Ja mitä tulee siihen muiden haluttomuuteen tulla meille valmentajiksi, uskon sen olevan enemmän kiinni kunnianhimosta tai sen puutteesta. HIFK:n valmentajana oleminen ei voi olla mikään suojatyöpaikka, sitä se ei ollut Ilveksessäkään. En olisi silti vielä luopunut Karri Kivestä.
Nämä on kuitenkin mielipidekysymyksiä, eikö niin? Samoin se, että olen mielestäsi väärässä. Oletko siinä oikeassa?
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Kovin on tuskaisa syksy.
Hifk, tuo jääkiekon oma Jari-Matti Latvala. Nopeutta on, tehoa on ja tallikin MM-tasoa eli kaikki palikat on. Mutta kun ei onnistu niin ei onnistu. Nyt akkakin käy vieraissa. Vaikea tuosta yhtälöstä on mitään hersyvän hauskaa löytää. Ahistaa. Onneksi minulle jää vain valittajan rooli, kannattajan oikeus. Ilman tulosvastuuta, vaikka tiedän mitä pitäisi tehdä (omasta mielestä).
Turhan kova paikka Pikkaraisella tuohon työssäoppimisjaksoon. Jostain ura on liigassakin aloitettava, mutta miksi Hifk:ssa? Maakunnissa olisi ollut vielä tarjolla himmeämpää hehkulamppua.
Eiköhän se tästä...
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Kun sulla näyttää nää hommat olevan niin hyvin lapasessa, niin kerro toki, miten muutos parempaan tapahtuu. Kuka UTJ:ksi, kuka valmennukseen, ketkä pelaajat ulos ja ketkä sisään, paljonko maksaa ja mistä rahat otetaan? Kerro myös, millä päivämäärällä peli on valmista ja voittavaa. Varmaan kuitenkin ennen joulua?
Olen kyseenalaistanut nykyisen valmentajan taidot. Sekä sillä perusteella kuinka huonoa tulosta joukkue nyt tekee, sekä jo Selinin aikaisen hyökkäyspelimme tehottomuudesta. Silloin (kuulemma) Pikkarainen vastasi meidän hyökkäyspelaamisesta. Olen kyseenalaistanut HIFK:n edustusjoukkuueen UJ:ksi valitsemisen ilman aiempaa kokemusta tai näyttöjä. Pelaajia en ole vaatinut pois potkittaviksi ketään (jos Motin saa mennä, en jää kyynelehtimään perään mutta yhdestä pelaajasta meidän ikuisuudelta tuntuva konttaaminen ei ole kiinni). Päinvastoin, olen puolustanut heitä sillä perusteella, että vika on pelisysteemissä eli valmentajassa sekä selkeistä puutoksista rosterissa, lähinnä pakistossa (ja yksi sentteri puuttuu). Ehjään, kokonaiseen joukkueeseen meillä on oltava rahaa kun vähemmälläkin sellaisia liigassa pelaa.
Voittavaa peliä odotan seuraavan kerran 12.10.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen kyseenalaistanut nykyisen valmentajan taidot. Sekä sillä perusteella kuinka huonoa tulosta joukkue nyt tekee, sekä jo Selinin aikaisen hyökkäyspelimme tehottomuudesta. Silloin (kuulemma) Pikkarainen vastasi meidän hyökkäyspelaamisesta. Olen kyseenalaistanut HIFK:n edustusjoukkuueen UJ:ksi valitsemisen ilman aiempaa kokemusta tai näyttöjä. Pelaajia en ole vaatinut pois potkittaviksi ketään (jos Motin saa mennä, en jää kyynelehtimään perään mutta yhdestä pelaajasta meidän ikuisuudelta tuntuva konttaaminen ei ole kiinni). Päinvastoin, olen puolustanut heitä sillä perusteella, että vika on pelisysteemissä eli valmentajassa sekä selkeistä puutoksista rosterissa, lähinnä pakistossa (ja yksi sentteri puuttuu). Ehjään, kokonaiseen joukkueeseen meillä on oltava rahaa kun vähemmälläkin sellaisia liigassa pelaa.
Voittavaa peliä odotan seuraavan kerran 12.10.

Kuka siis tilalle? Jos kerran maalinteon tökkiminen on seurausta huonosta ja täysin väärästä pelisysteemistä, vaikka mestoja saadaan kuitenkin huomattavasti joka ottelussa, kuka on tämä Welho-valmentaja, joka laivan suunnan muuttaa?

Kenet olisi UJ:ksi pitänyt Salmelaisen sijaan valita? Olen itse aiemmin kritisoinut ajankohtaa, milloin UJ:n pesti pistettiin hakuun, mutta näkemäni perusteella en pysty siltikään valintaa kamalasti kritisoimaan. Jokainen aloittaa uransa jostain ja on aivan totta, ettei Salmelaisella ole aiempaa kokemusta UJ:n pestistä. Hänellä on kuitenkin sellaista osaamista ja kokemusta, mikä on hyvin olennaista hänen nykyisessä duunissaan.

Nyt, kun peli ei ole toiminut, on helppo todeta, että joukkueesta puuttuu sitä ja tätä. Koko ajan on kuitenkin sanottu, että joukkue on lopullisesti valmis vasta helmikuussa. Omille junnuille haluttiin jättää näyttöpaikkoja, ikävä kyllä joko kukaan Winbergiä lukuunottamatta ei ole ottanut riittäviä steppejä eteenpäin tai sitten valmennus ei vain periaatteellisista syistä halua antaa näyttöpaikkoja junnuille. Itse epäilen näkemäni perusteella, että kysymys on ensin mainitusta vaihtoehdosta.

En minäkään anna valmennukselle täyttä synninpäästöä tähän asti nähdystä. Mutta en myöskään näe heidän varsinaisesti epäonnistuneenkaan. Minä näen, että huono sarjasijoitus on monen asian yhteenlaskettu lopputulos ja se johtuu pääasiassa onnistumisten puutteesta. Se, miksi niiden vaikutus on niin suuri ja se tapahtui varsin nopeasti, on suuri kysymys. Jos valmennus saa tämän lukon avattua, uskon edelleen tilanteen muuttuvan olennaisesti. Itse pidän niitä kasvukipuina, jotka johtuu avainpelaajien suuresta vaihtuvuudesta.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Sinulla on mielenkiintoinen mielipide, vaikkakin olet sitä mieltä että olen väärässä.
Olisit jättänyt olettamukset saada valmentaja Sveitsistä, jos olisit lukenut, mitä jokunen päivä sitten kirjoitin siitä.
En usko, että HIFK:lla on rahaa palkata sieltä ketään ellei heillä satu olemaan valtava koti-ikävä.
Kalto ja Kuhta olivat vain esimerkkejä siitä, miten voi välttyä maksamasta kaksi kokonaista palkkaa ko. potkujen kohdalla. Samalla tavalla tehtiin edellisen valmentajan potkujen yhteydessä.
Ja mitä tulee siihen muiden haluttomuuteen tulla meille valmentajiksi, uskon sen olevan enemmän kiinni kunnianhimosta tai sen puutteesta. HIFK:n valmentajana oleminen ei voi olla mikään suojatyöpaikka, sitä se ei ollut Ilveksessäkään. En olisi silti vielä luopunut Karri Kivestä.
Nämä on kuitenkin mielipidekysymyksiä, eikö niin? Samoin se, että olen mielestäsi väärässä. Oletko siinä oikeassa?

Ehkä puhutaan vain eri kieltä. En ehkä nyt ymmärtänyt sun pointtiasi tai sitten sinä et mun.

Minä siis esitin omat perustelut miksi nyt poispotkiminen (aiempien useiden potkujen takia) ei ole hyvä asia ja erityisesti koska olet sitä mieltä, että nyt pitäisi vaihtaa Pike ihan kehen tahansa. Vaikka organisaation sisältä.

Minun mielestä sinä olet väärässä sen suhteen (mikäli ymmärsin pointtiasi), että valmentajan pois potkiminen tässä vaiheessa on hyvä idea ja miten se vaikuttaisi HIFKn mahdollisuuksiin palkata uusia huippuvalmentajia? Esitin siihen esimerkit miksi se pois potkiminen on huono asia ja miksi organisaation sisältä ottaminen ei olisi tosiaankaan tie onneen. Unohdetaan siis Sveitsi-esimerkki. Se nyt tuli ensimmäisensä mieleen esimerkkinä. Olkoon vain maa tai kaupunki "X".

Ydinpointtini on, että jos kyntävä organisaatio on potkinut pois edelliset 6 toimitusjohtajaa ennen aikojaan, niin uudet ammattitoimitusjohtajat kyllä karttavat sitä organisaatiota. He ymmärtävät, että organisaatiossa on muutakin vikaa kuin, että kaikki nämä toimitusjohtajat olivat huonoja. Varsinkin, kun moni niistä toimitusjohtajista on onnistunut muualla. Kyllä tässä luetaan silloin niin, että organisaatio ei halua myöntää rakenteellisia ongelmiaan ja aina sitten löytyy uusi syntipukki. Oli toimitusjohtajana kuka tahansa. Kuka siis siihen enää tulisi toimitusjohtajaksi? Ainoastaan epätoivoiset ja sellaiset, jotka eivät muualta töitä saa.

-Tuo oli minun pointti. En nyt ymmärtänyt sitä ymmärsitkö sitä pointtia vai et. Ja anteeksi jos olin epäselvä.

Jos olet siis sitä mieltä, että olen tuon asian suhteen väärässä, niin sinulla on siihen oikeus. Minusta ainainen ja uudistuva poispotkiminen ei edusta rohkeutta eikä kunnianhimoa vaan sitä, että mennään siitä mistä aita on matalin eikä uudistauduta.

Mutta ei tästä kannata vääntää sen enempää jos olemme vain periaattellisesti eri mieltä. Eri ihmisinä meillä on siihen oikeus.

Eteenpäin sanoi mummo lumessa vai miten se meni.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Ehkä puhutaan vain eri kieltä. En ehkä nyt ymmärtänyt sun pointtiasi tai sitten sinä et mun.

Minä siis esitin omat perustelut miksi nyt poispotkiminen (aiempien useiden potkujen takia) ei ole hyvä asia ja erityisesti koska olet sitä mieltä, että nyt pitäisi vaihtaa Pike ihan kehen tahansa. Vaikka organisaation sisältä.

Minun mielestä sinä olet väärässä sen suhteen (mikäli ymmärsin pointtiasi), että valmentajan pois potkiminen tässä vaiheessa on hyvä idea ja miten se vaikuttaisi HIFKn mahdollisuuksiin palkata uusia huippuvalmentajia? Esitin siihen esimerkit miksi se pois potkiminen on huono asia ja miksi organisaation sisältä ottaminen ei olisi tosiaankaan tie onneen. Unohdetaan siis Sveitsi-esimerkki. Se nyt tuli ensimmäisensä mieleen esimerkkinä. Olkoon vain maa tai kaupunki "X".

Ydinpointtini on, että jos kyntävä organisaatio on potkinut pois edelliset 6 toimitusjohtajaa ennen aikojaan, niin uudet ammattitoimitusjohtajat kyllä karttavat sitä organisaatiota. He ymmärtävät, että organisaatiossa on muutakin vikaa kuin, että kaikki nämä toimitusjohtajat olivat huonoja. Varsinkin, kun moni niistä toimitusjohtajista on onnistunut muualla. Kyllä tässä luetaan silloin niin, että organisaatio ei halua myöntää rakenteellisia ongelmiaan ja aina sitten löytyy uusi syntipukki. Oli toimitusjohtajana kuka tahansa. Kuka siis siihen enää tulisi toimitusjohtajaksi? Ainoastaan epätoivoiset ja sellaiset, jotka eivät muualta töitä saa.

-Tuo oli minun pointti. En nyt ymmärtänyt sitä ymmärsitkö sitä pointtia vai et. Ja anteeksi jos olin epäselvä.

Jos olet siis sitä mieltä, että olen tuon asian suhteen väärässä, niin sinulla on siihen oikeus. Minusta ainainen ja uudistuva poispotkiminen ei edusta rohkeutta eikä kunnianhimoa vaan sitä, että mennään siitä mistä aita on matalin eikä uudistauduta.

Mutta ei tästä kannata vääntää sen enempää jos olemme vain periaattellisesti eri mieltä. Eri ihmisinä meillä on siihen oikeus.

Eteenpäin sanoi mummo lumessa vai miten se meni.
Kyllä minä ymmärsin ja kyllä olen osittain samaa, osittain eri mieltä.
Mielestäni nyt ehkä ei vielä ole ihan oikea hetki radikaaleille toimille, mutta toisaalta tämän hetken sukeltamista ei voi odottaa kauan, jos haluaa tällä kaudella jotain saavuttaa.
Jos olisimme menestyneet kuin Kärpät ja Tappara 2000-luvulla, ei minua haittaisi yksi välivuosi. Mutta kun meillä nuo välivuodet ovat harvinaisia menestysvuosia, en halua odottaa taas ensi vuoteen. Tämä historia ei ole Salmelaisen tai Pikkaraisen syy.
En kuitenkaan olisi alunperin valinnut heistä kumpaakaan, mutta näillä mennään toistaiseksi.
HIFK:lla on uskottavuuden kanssa ongelma. Kun menestystä ei tule voi vaihtaa osan joukkueesta tai koko joukkueen (tai sitten se vaihtuu itsestään). Tämä ei yleensä ole mahdollista kesken kauden - ainakaan isosti. Toinen vaihtoehto on vaihtaa valmentaja/-jia. Jos oikein huonosti menee jatkuvasti, on UTj:n vaihtaminen vaihtoehto.
Tuo kakkosvaihtoehto on se todennäköisin. Jos ei mitään tee ei uskottavuus muutu.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä väitän, että jos Kuhta tai Kalto hyppää tohon, niin tästä tulee ihan katastrofi ja ei ole enää kivoja Corsi-tilastojakaan mitä katsoa. Sitten on pelikin paskaa tilastojen ohessa. Esimerkkinä tuo Sami Hirvonen - Risto Dufvan Tappara-kausi. Itse olen sillä kannalla, että Pikkaraisella nyt mennään tämä kausi ellei nyt itse Jukka Jalonen olisi saatavilla.

Hyvä teksti, ja olen ihan samalla kannalla. Apuvalmentajan nosto päävalmentajaksi on siirtona epäreilu, kun se sama jätkä on ollut mukana alisuorittamassa. Tässä tapauksessa myös Kalto on aivan keltanokka Pikkaraiseen verrattuna. Kalto vastaa YV:stä ja osin hyökkäyspelistä, molemmat aika kuraa just nyt, kun huomioi että hyökkäyskalusto on Liigan parhaita. Tapolalla oli Ojanen ja Vähä-Ruohola, Mannerilla on Sihvonen, Pikkaraisen aseenkantajat ovat aivan eri korin apukoutseja. Koko ryhmää tarvitaan, ja yhdessä onnistutaan tai epäonnistutaan.

En tiedä kuka peluuttaa IFK:ssa hyökkääjät, mutta junnumaisia virheitä peluutuksessa on näkynyt. Turusella joukkueen kuumin lapa ja jätkä joutuu katsomaan vaihtoaitiosta kun Dykit ja kumppanit yrittää pyörittää 4vs3 YV:tä, sitten pääsee lopussa jäälle ja laitetaan maalinedustalle, samalla kun Sallinen kohmeisilla käsillä yrittää pyörittää ja laukoa.

Minä näen, että huono sarjasijoitus on monen asian yhteenlaskettu lopputulos ja se johtuu pääasiassa onnistumisten puutteesta. Se, miksi niiden vaikutus on niin suuri ja se tapahtui varsin nopeasti, on suuri kysymys. Jos valmennus saa tämän lukon avattua, uskon edelleen tilanteen muuttuvan olennaisesti. Itse pidän niitä kasvukipuina, jotka johtuu avainpelaajien suuresta vaihtuvuudesta.

Joo alisuorittamista on lähes jokaisella osa-alueella, eli koutsien bussin alle heitto ei ole reilua. Pelaajistolla tuntuu olevan kaikilla gorillat harteilla, ja se johtuu varmasti paljolti onnistumisten puutteista. Turunen harvoja jolla lapa höyryää. On se mystistä miten lukkoon joukkue voi mennä, maalinteon ja voittamisen suhteen. Kouvolasta olisi pitänyt ottaa 3 pistettä Turusen maalin myötä, mutta jotenkin sekin vaihtui pisteeseen. Vähiten olisin odottanut maalinteon tuottavan tuskaa tällä rosterilla. Pakistossa ne isoimmat kysymysmerkit oli, ja nyt hävitään käytännössä ainoastaan maalintekoon. No tässä on taas pitkä viikko aikaa treenailla ja puhdistaa pääkoppaa.

Pakko se on uskoa, että nämä solmut vielä aukeaa. Aika pienestä se voi lopulta olla kiinni. Onnistumisia tarvitaan, ja mielellään nopeasti. Ennen kuin ollaan oikeasti kriisissä, ja joukkueen sisällä alkaa peruuttamattomia asioita tapahtumaan. Kokemusta joukkueessa ei älyttömästi ole, joten koutsien merkitys on nyt normaalia isompi. Uskottavuus on saatava säilytettyä. Se on lopun alkua jos Turuset ja Kangasniemet alkaa kyseenalaistamaan jonkun Kalton ammattitaitoa.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Kuka siis tilalle? Jos kerran maalinteon tökkiminen on seurausta huonosta ja täysin väärästä pelisysteemistä, vaikka mestoja saadaan kuitenkin huomattavasti joka ottelussa, kuka on tämä Welho-valmentaja, joka laivan suunnan muuttaa?

Kenet olisi UJ:ksi pitänyt Salmelaisen sijaan valita? Olen itse aiemmin kritisoinut ajankohtaa, milloin UJ:n pesti pistettiin hakuun, mutta näkemäni perusteella en pysty siltikään valintaa kamalasti kritisoimaan. Jokainen aloittaa uransa jostain ja on aivan totta, ettei Salmelaisella ole aiempaa kokemusta UJ:n pestistä. Hänellä on kuitenkin sellaista osaamista ja kokemusta, mikä on hyvin olennaista hänen nykyisessä duunissaan.

Nyt, kun peli ei ole toiminut, on helppo todeta, että joukkueesta puuttuu sitä ja tätä. Koko ajan on kuitenkin sanottu, että joukkue on lopullisesti valmis vasta helmikuussa. Omille junnuille haluttiin jättää näyttöpaikkoja, ikävä kyllä joko kukaan Winbergiä lukuunottamatta ei ole ottanut riittäviä steppejä eteenpäin tai sitten valmennus ei vain periaatteellisista syistä halua antaa näyttöpaikkoja junnuille. Itse epäilen näkemäni perusteella, että kysymys on ensin mainitusta vaihtoehdosta.

En minäkään anna valmennukselle täyttä synninpäästöä tähän asti nähdystä. Mutta en myöskään näe heidän varsinaisesti epäonnistuneenkaan. Minä näen, että huono sarjasijoitus on monen asian yhteenlaskettu lopputulos ja se johtuu pääasiassa onnistumisten puutteesta. Se, miksi niiden vaikutus on niin suuri ja se tapahtui varsin nopeasti, on suuri kysymys. Jos valmennus saa tämän lukon avattua, uskon edelleen tilanteen muuttuvan olennaisesti. Itse pidän niitä kasvukipuina, jotka johtuu avainpelaajien suuresta vaihtuvuudesta.
Ensin kommentti, joka ei liity tähän aiheeseen: Sinulla on kynä hallussasi.
Sitten aiheeseen:
Jos kuitenkin joutuisit itse valitsemaan, kenet ottaisit tilalle valmentajaksi?
Entä UTJ:ksi?
Jos joukkueen on oltava valmis vasta helmikuussa (josta olen rankasti eri mieltä, sillä pelaajat eivät ehdi oppia tuntemaan toisiaan enää silloin), jää kaksi vaihtoehtoa (tai oikeastaan jotain siltä väliltä): Helmikuun alussa on jäljellä 17 ottelua, helmikuun lopussa vain 6 ottelua. Kumpi tahansa tai jotain väliltä on aivan liian vähän, jos aikoo saada hyvät asemat ratkaisupeleihin vai mitä?
Miten ne junnut voivat ottaa niitä steppejä, jos eivät pääse kokeilemaan?
Ja viimeinen kysymys, miten itse avaisit lukon?
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Hyvä teksti, ja olen ihan samalla kannalla. Apuvalmentajan nosto päävalmentajaksi on siirtona epäreilu, kun se sama jätkä on ollut mukana alisuorittamassa. Tässä tapauksessa myös Kalto on aivan keltanokka Pikkaraiseen verrattuna. Kalto vastaa YV:stä ja osin hyökkäyspelistä, molemmat aika kuraa just nyt, kun huomioi että hyökkäyskalusto on Liigan parhaita. Tapolalla oli Ojanen ja Vähä-Ruohola, Mannerilla on Sihvonen, Pikkaraisen aseenkantajat ovat aivan eri korin apukoutseja. Koko ryhmää tarvitaan, ja yhdessä onnistutaan tai epäonnistutaan.

En tiedä kuka peluuttaa IFK:ssa hyökkääjät, mutta junnumaisia virheitä peluutuksessa on näkynyt. Turusella joukkueen kuumin lapa ja jätkä joutuu katsomaan vaihtoaitiosta kun Dykit ja kumppanit yrittää pyörittää 4vs3 YV:tä, sitten pääsee lopussa jäälle ja laitetaan maalinedustalle, samalla kun Sallinen kohmeisilla käsillä yrittää pyörittää ja laukoa.



Joo alisuorittamista on lähes jokaisella osa-alueella, eli koutsien bussin alle heitto ei ole reilua. Pelaajistolla tuntuu olevan kaikilla gorillat harteilla, ja se johtuu varmasti paljolti onnistumisten puutteista. Turunen harvoja jolla lapa höyryää. On se mystistä miten lukkoon joukkue voi mennä, maalinteon ja voittamisen suhteen. Kouvolasta olisi pitänyt ottaa 3 pistettä Turusen maalin myötä, mutta jotenkin sekin vaihtui pisteeseen. Vähiten olisin odottanut maalinteon tuottavan tuskaa tällä rosterilla. Pakistossa ne isoimmat kysymysmerkit oli, ja nyt hävitään käytännössä ainoastaan maalintekoon. No tässä on taas pitkä viikko aikaa treenailla ja puhdistaa pääkoppaa.

Pakko se on uskoa, että nämä solmut vielä aukeaa. Aika pienestä se voi lopulta olla kiinni. Onnistumisia tarvitaan, ja mielellään nopeasti. Ennen kuin ollaan oikeasti kriisissä, ja joukkueen sisällä alkaa peruuttamattomia asioita tapahtumaan. Kokemusta joukkueessa ei älyttömästi ole, joten koutsien merkitys on nyt normaalia isompi. Uskottavuus on saatava säilytettyä. Se on lopun alkua jos Turuset ja Kangasniemet alkaa kyseenalaistamaan jonkun Kalton ammattitaitoa.
Eikö juuri Pikkarainen ollut apuvalmentaja, joka siirrettiin epäreilusti päävalmentajaksi?
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö juuri Pikkarainen ollut apuvalmentaja, joka siirrettiin epäreilusti päävalmentajaksi?

Kyllä oli, ja Selinin näkökulmasta se olikin epäreilua. Viime kauden vaihdos oli poikkeuksellinen, koska Pikellä oli päävalmentajan soppari ensi kaudesta. Ikäänkuin nopeutettu vaihdos. Mun puolesta ois voitu mennä Atullakin loppukausi, nyt kerättiin taas yhdet potkut surulliseen rekordiin, josta postinjakaja on kirjoittanutkin. Oli siinä Atun potkuille perusteet, ei siinä mitään.

Tämän hetkiseen tilanteeseen: Malttia. Ei lähdetä sille linjalle josta IFK on organisaationa tullut surullisen kuuluisaksi. Vittumainen tilanne jonka ainoa järkevä ulospääsy on kääntää kelkka onnistumisten tielle. Jos ei käänny, niin saatan olla itsekkin kauden lopussa taputtamassa mestauslavan edessä.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Toi porukka on tällä hetkellä niin kipsissä, että asian ratkaisemiseksi ei ole pahemmin muita aseita kuin äärimmäinen pelin yksinkertaistaminen. Edellisen matsin perusteella tuohon jo jouduttiinkin: roiskimista omista ja maalille ajoja. Toinen jo meinasikin tuottaa tulosta, mutta harmillisesti maali hylättiin (toki ihan syystä). Roiskimisen tuloksena tosin oma peli kuoli: ei päästy omista kiekolla, eikä oikeen kunnon vauhdilla hyökkäämään – oma fiilis KK-pelistä oli, että hyökättiin usein alivoimaisena ja riplailtiin kiekko KK:lle. Mitä pidemmälle peli eteni, sitä kovempi paniikki. Turusen maalin jälkeenkin oli vain lisää hävittävää.

IFK tarvitsisi avausmaalin ja suurinumeroisen voiton seuraavasta himapelistä. Väitän, että yksikin isompi voitto voisi olla käänteentekevä.

Nyt mitataan IFK:ta seurana. Tästä jos...siis kun homma kääntyy, niin parin vuoden päästä voidaan kurkata peruutuspeiliin ja hymyillä. Vaikka se hurjalta nyt tuntuukin.

Ja kyllähän risukasaan joskus paistaakin: Tuohimaa rupeaa löytämään peliään ja Attekin on kohta takas kokoonpanossa.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toi porukka on tällä hetkellä niin kipsissä, että asian ratkaisemiseksi ei ole pahemmin muita aseita kuin äärimmäinen pelin yksinkertaistaminen. Edellisen matsin perusteella tuohon jo jouduttiinkin: roiskimista omista ja maalille ajoja.

Hyökkäysalueella yksinkertaistaminen olisi paikallaan. Varsinkin kun IFK:n corsihuijaus laukauksista selvästi valtaosa tulee 3.sektorilta, josta on suorilla vedoilla vaikea tehdä maaleja. Paljon on laukauksia, mutta vähän halukkaita miehiä hakkaamassa niitä sisään. Ei ole mikään ihme että noilla laukausmäärillä ei tule edes vahingossa rumia maaleja. Kouvolassa oli jo vähän yksinkertaistamista näkyvissä.

Nyt pitäisi harjoittelussa ottaa Stögömäiset keinot käyttöön, eli treenataan pelkkää hyökkäämistä ja YV:tä. 2vs2 ja 3vs3-hyökkäyksiä niin kauan kunnes jokainen pelaaja on tehnyt muutaman hattutempun. Ok, Lennulle ja Tallbergille riittää yks, muuten ne on hallilla koko viikon.

Oman alueen ja keskialueen osalta en lähtisi noin rajuun yksinkertaistamiseen, kuin vieraspeleissä on nähty. On järjetöntä rosterin väärinkäyttöä, kun kädelliset pelaajat laitetaan roiskimaan kiekkoa. Kotona on nähty toistakin avauspelin rytmiä, ja se pitää saada vieraspeleihin mukaan. Jos jokaisessa hyökkäyksessä päädytään 5vs5-pyöritykseen, niin joudutaan tekemään helvetisti turhaa duunia per/maali. Pelicansit ja muut kiemurtelee tuskissaan omalla alueella, kunnes pääsee yhteen vastahyökkäykseen ja laittaa limpun verkkoon.

IFK tarvitsisi avausmaalin ja suurinumeroisen voiton seuraavasta himapelistä. Väitän, että yksikin isompi voitto voisi olla käänteentekevä.

Joo se yksi voitto voisi vapauttaa paljon. Viime kaudella oltiin tappioputkessa, ja 12. joulukuuta voitettiin SaiPa jatkoajalla hikisen väännön päätteeksi, muistan kuinka tuuletuksista näki pelaajien vapautuneisuuden. Tuon jälkeen otettiin neljä selkeää voittoa putkeen, ja siitä lähti hidas mutta varma nousu kuuden sakkiin. Nyt ollaan vielä niin alussa, että yhdellä vähän pidemmällä voittoputkella saisi kaiken anteeksi.

Tulos ohjaa yksittäistä peliä tosi paljon, Kouvolassa hakattiin väkisin se himoittu avausmaali, sitten tuomari levittää kädet ja homma lässähti alkupisteeseen. Mulle ei hidastuksenkaan jälkeen selvinnyt että oliko se päivänselvä hylky? Veskan räpylään otettiin kontaktia, mutta kiekko ei ollut kokonaan räpylän alla missään vaiheessa. Kai se räpylän törkkiminen on kielletty, vaikka se alueen ulkopuolella olisikin. Nämä veskan häirinnät on sellaista nuorallatanssia. Pelaajien pitää hirveällä vimmalla mennä maalille, tehdä hirveässä vauhdissa monta asiaa samaan aikaan, ja samalla väistellä vastaan pomppivaa veskaa. Veskalla ei ole mitään vastuuta mistään.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Kuka siis tilalle?
Siinä tuhannen taalan kysymys. Noin yleisesti ottaen, minulla on sellainen käsitys, että suomalaisten valmentajien taso on huolestuttava. Ihan kuin aika olisi ajanut ohi monelta valmentajalta. Jopa Rautakorpikin pärjäilee ihan mukavasti tässä porukassa. Ehkä kääntäisinkin katseeni ulkomaille valmentajan valinnassa. IFK:n kannalta on tietysti harmillista, että Söde ja Ville pakkasivat kamansa niin varhain, ettei heistä saatu valmennuspuolelle meille iloa. Molemmat niin IFK:n näköisiä lätkäjätkiä kuin vain voi olla. Toisin kuin nykyinen valmentajamme, jonka kykyihin en ole vielä uskonut hetkeäkään. Haluaisin kovasti olla väärässä mutta vielä ei siltä näytä. Ihmettelenkin kovasti sitä luoton määrää, joka häneen kohdistuu nykyisillä näytöillä. Eikä kyse ole jälkiviisastelusta nyt kun ollaan pohjalla. Siinä missä joukkueen on oltava valmis vasta helmikuussa (tämähän tavallaan koskee kaikkia joukkueita, kaikkina kausina), myös valmennuksen on oltava huipputikissä vasta keväällä. Kartoitus korvaajaksi täytyy olla jo käynnissä, jos parempaa ei löydy tai peliesitykset parantuvat olennaisesti, ei vaihtamiseen kesken kauden ole syytä. Muussa tapauksesssa jahkailu ei edistä mitään. Pitkäaikaiset projektit, niin pelaajien kuin valmentajienkin suhteen, ovat erittäin haastavia nyky-Liigassa. Menestystä pitää tulla nyt eikä vuosien päästä. Juuso Salmien ja O’Connorien roikottaminen joukkueessa onnistuu kyllä mutta onnistujat lähtevät nopeasti isompiin liigoihin. Saattaa siis olla, että saadaan nauttia Motinin peli esityksistä vielä vuosia.
Edit. Lisään tähän vielä Sihvosen kommentteja. Tällä kertaa paljon asiaa mm. valmentajasta ja faneista.
Sen huomaa täälläkin. Kun arvostelee seuran vastuuhenkilöitä, tulee kuraa niskaan. Kuin olisi tökkinyt kepillä pyhää lehmää. Rimpuilu playoffs -viivan yläpuolelle jatkukoon.
 
Viimeksi muokattu:

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Sihvosen tekstistä: Mika Toivola kortin katsomisesta olen samaa mieltä ja toivottavasti edes keskusteluja käytiin. Sehän ei edelleenkään tarkoita, että jos onnistuu maakunnissa, että onnistuu suurissa Stadin valoissa. Silti toivon, että ainakin keskusteluja käytiin.

Fanien epätoivoisesta uskosta olen samaa mieltä. Joskin tuo ilmiö, että fanit uskovat seuraan kauden alussa, on universaali. Halu uskoa on kova. Kysykää vaikka Anfield Roadin kaljapisteellä niiltä miten ne aina uskoivat. On fanien tehtävä uskoa ja on seuran johdon tehtävä suorittaa. Fanit sitten valitsevat maksavatko tuotteesta. Kyllä rupeaa tapahtumaan jos peleissä ei mahdolllisesti saada kriisikauden jälkeen edes 7000 katsojan keskiarvoa kasaan.

Mutta samalla muistuttaisin, ettei tuo johtava ole kait saavuttanut jääkiekossa yhtään mitään. Saavutukset jääkiekossa jää yhteen nuorten B-hopeaan. Ja kirjoittaminenkin on ikävä kyllä sitä luokkaa. Junnujen B-hopea luokkaa. Ja ehkä kirjoitusten ytimessä on katkeruus omasta epäonnistumisesta. Se on huono lähtäkohta olla Suomen ”johtava” kirjoittaja ja jääkiekkokirjoittamisen uudistaja?

Kaudella 2003–2004 hän valmensi Pelicansia41:ssä ottelussa, joissa joukkue saavutti kuusi voittoa, kolme tasapeliä ja 32 tappiota jääden sarjassa viimeiseksi.”

Kirjoitus on itsessään (kuten itsekin vähän viittaakin) niin jälkiviisaita eikä se tee mitään oikeita ehdotuksia. Latelee ”pelin edistäjinä” niminä sellaisia, jotka oli katsomattomia kortteja päävalmentajaksi tullessaan. Kuten Pikkarainen nyt. Voi olla, että 3 kauden jälkeen Pikkaraisella on kaksi mestaruutta, kun on tästä notkahduksesta ottanut oppia ja kasvanut mestariksi, ja Sihvonen latelee sitten taas jälkiviisaana kuinka Pikkarainen on pelin kärkeä ja edistäjä.

Voi olla myös, että Pikkarainen lähtee maakuntiin ja on Selinin kaltainen koutsi, jonka ideaali paikka on pikkuseurat. Mutta kun on kerran mestis-mestaruutta ja sellaista niin kannattaisi hetken nyt katsoa, että josko tästä tulisi meidän oma ”Pennanen”.

Edit: Ja mulla ei ole Sihvosta vastaan mitään henkilökohtaista. Toivoisin vain Suomen johtavan median ja Bonnierin omistaman Maikkarin, jolla on mahdollisuus saada ihan kuka tahansa jääkiekkotoimittaja ja kirjoittaja listoilleen, hankkivan myös sellaisen jääkiekon kirjoittamista uudistavan ja eteenpäin ajattelevan kirjoittajan. Jonkun joka olisi selkeästi aallonharjalla jääkiekosta. Jonkun sellaisen, jolta voisi oppia hyviä ideoita ja ajatuksia. Nyt en usko kovinkaan monen edes tänne vakiona kirjoittavan fanin oppivan noista teksteistä yhtään mitään. Sihvonen voi sitten kirjoittaa johonkin maakuntalehteen, joka on hänelle oikea taso.
 
Viimeksi muokattu:

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
”Johtavalta” pitkästä aikaa osuva teksti! Varsinkin tuo fanien nostaminen myös framille on ihan aiheellinen, sillä täälläkin on lukuisia joille ”välikaudet” ovat ihan ok. Uusin meemi täällä on, että ollaan vasta Salmelaisen ja Pikkaraisen kauden alussa, ja tällainen alisuorittaminen ja kompurointi kuuluu vähän niin kuin kuvaan. Tällainen logiikka on varmasti ihan ok pienemmissä seuroissa, mutta kyllä IFKn resursseilla pitää löytää näille em. kriittisille paikoille sellaiset kaverit, jotka tekevät tulosta päivästä yksi lähtien, eikä mitään untuvikkoja. ”Johtavalta” myös hyvä huomio tuo aivan ylin johto, jolle menestystä tärkeämpää tuntuu olevan ”suuri punainen perhe” ja ikuisuus halliprojektit. Urheilullinen menestys on toissijaista. Missään oikeasti kaudesta toiseen menestystä tavoittelevassa seurassa ei adoptoitaisi Petrelliä kapteeniksi, jolle Instagram ja luonnonsuojelu ovat nykyään ammattia tärkeämpiä, ja saavutukset tässä seurassa monen vuoden takaa. Petrellin tilalle voi laittaa kenet tahansa näistä jumaloiduista ja loppuun asti pidetyistä ”omista pojista”, joiden ei pelillisesti pitäisi IFKssa pelata, mutta kun ”iso punainen perhe” jne. Sama logiikka toki jatkuu organisaatiota ylöspäin mentäessä, sillä seuraavalta portaalta löytyy jo Tanska, joka ei Liigassa valmentaisi missään muualla kuin IFKssa, mutta hänelläkin on kultainen IFK ansiomerkki.
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...jolle Instagram ja luonnonsuojelu ovat nykyään ammattia tärkeämpiä...
Tämä Petrellin "Instagram ja luonnonsuojelu" nousee täällä tavalla tai toisella useampien kirjoittajien toimesta vähän väliä esiin. Kertokaa nyt mulle ihan oikeasti, että mikä siinä voi ottaa joitain ihmisiä näin helvetin paljon päähän, että mitä joku ihminen tekee vapaa-ajallaan? Varsinkin kun kyse on jostain niinkin harmittomasta kuin vaikkapa luontovalokuvaamisesta ja vaikkapa kalastuksesta ja niistä ehkä kerran-pari viikossa Instagramiin laittamisesta? Ei vaan mene minun päähäni, vaikka se iso onkin. Jotenkin ihan täysin absurdia. Vai onko se niin, että kun jonkun otteet kentällä ei miellytä, niin on pakko keksiä vaan valittamista ihan vain valittamisen ilosta? Naurettavaa. Ja jännä homma muutenkin, että täällä palstalla tiedetään 110% varmasti, että Petrell ei voi missään tapauksessa olla hyvä kapteeni, kun "ei johda joukkoja edestä päin", mutta niin se vaan silti valitaan kapteeniksi, vaikka valmentajat ja pelaajistot vaihtuu. Ikävä kyllä joukkueen sisällä ei näytä olevan yhtä paljon tietoa, kuin mitä Jatkoajan keskustelupalstalla.

Kritiikkiä saa ja pitää antaa kun aihetta on, mutta tämä ns. Petrell-ajojahti on mennyt jo naurettavaksi. Jos IFK aiheuttaa noin paljon pahaa oloa, kuin mitä joillekin näyttää aiheuttavan, niin pysykää kotona, älkää katsoko edes tuloksia teksti-tv:ltä tai netistä, älkääkä ainakaan lukeko Jatkoajan keskutelupalstaa saati kirjoittako tänne.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
sillä täälläkin on lukuisia joille ”välikaudet” ovat ihan ok

Voi olla että olen väärässä ja joku noin ajatteleekin, mutta minun silmään tuo on aika vääristelevää. Kaikki me halutaan voittaa, joka vuosi. Kaikkia meitä vituttaa rämpiminen ja kaikki me haluttaisiin keksiä ratkaisu millä voittoja alkaisi sadella ovista ja ikkunoista. Eriävä näkemys tuntuu olevan enemmänkin siinä että pitääkö haasteiden edessä antaa aina kaikille heti kenkää, vai pitäisikö ratkaisut löytää jo käytössä olevilla palasilla. Mun mielestä Pikkarainen on tuonut meille paljon hyvää ja hänen työ on selvästi vielä kesken. Haluaisin nähdä lopputuloksen enkä luovuttaa heti kun on vaikeaa. Nythän hänen osaamistaan mitataan, eikö?

Mä panostaisin nyt puolustuksen kuntoon laittamiseen ja jos sieltä jonkun siirtäisin pois, niin se olisi Lyytinen. Häneen minulla ei uskoa tunnu paljoa riittävän. Hyökkäys on haastavampi, koska se on minusta aika pitkälti kunnossa, vaikkei tuloksista uskoisi. Jos sinne joku velho löytyy keskelle niin sen kortin kyllä vielä katsoisin. Se että tulisiko olla velho hyökkäys vai puolustussuuntaan niin en osaa oikein sanoa. Molempiin suuntiin on perusteita, mutta molempiin suuntiin on myös jo hyviä palikoita olemassa.

Lennun pelillisen kritiikin ymmärrän, mutta yritän pysyä siitä sotkusta erossa koska olen tuntenut hänet koko ikäni ja en tykkää kaverien haukkumisesta.

Engreniä haukuin koko viime kauden ja olisin kenkinyt pois, mutta niin vain hänkin tuntuu saaneen juonenpäästä kiinni ja oli laittamassa mulle jauhoja hienosti suuhun kun kausi alkoi. Harmi että meni loukkaantumaan..
 

Tackler

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä, kuuluuko tähän ketjuun, mutta laitanpa nyt kuitenkin alla olevan linkin. Siinä Petteri Sihvosen "analyysiä" HIFK:n edesottamuksista. Minun mielestäni tuossa on joiltain osin totuuden siementä.

 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
En tiedä, kuuluuko tähän ketjuun, mutta laitanpa nyt kuitenkin alla olevan linkin. Siinä Petteri Sihvosen "analyysiä" HIFK:n edesottamuksista. Minun mielestäni tuossa on joiltain osin totuuden siementä.


Linkki on jo laitettu tuolla ylhäällä ja tullut jo vähän vastauksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös