Mainos

HIFK:n markkinointi, parannuksia ja valituksia

  • 469 468
  • 1 357

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Nyt kannattaa miettiä mikä joukkue tässä viime viikot on ollut esille ja en usko, että mainoksen ilmeinen provokaatio olisi vahinko. Näillä töhrimisillä ja paskaksi vetämisillä ei ole mitään tekemistä kokonaiskuvan kanssa koska mainos osasto on päässyt tavoitteeeseen kun näistä huudellaan twitteristä telkkariin. Ja otetaan huomioon, että IFK:n hallituksessa istuu kaksi mainos alan ammattilaista joten tulosta pitääkin tulla..
Se että Ilmalaa ja Espoota ärsyttää on hyvä asia, saadaan kunnon jännitteet ensi kaudeksi. Alkas jo!
 

Stigu

Jäsen
Eli mitä nyt hain takaa on, että jotenkin tuntuu HIFK:n toimistolle riittävän tämä katumainonta (jossa ollaan eliittiä tottakai), mutta jätetään samalla aivan retuperälle nämä modernimmat markkinointikanavat. Nettisivut, Twitter ja yleinen viestintä joukkueelta faneille on keinoja jolla saadaan koko kauden ajan nostettua tietoisuutta ja pitämään nykyiset fanit iloisempina, joka mielestäni on tärkeämpää kun parin viikon mainokset kadun varressa ennen kauden alkua.
Tämä on kyllä aivan totta, HIFK:n interweb-viestintä on edelleen jossain Dinojen ajassa, tätä ei kai kukaan kiellä. Ja siis kutsun tätä seura-fanit-kommunikaatiota (markkinoinnin asemesta) viestinnäksi, sillä mielestäni se on enemmän ei-kaupallista toimintaa jonka tavoite on pitää maksavat (jo koukussa olevat) asiakkaat tyytyväisinä ja ajan hermolla.

Markkinoinnin suhteen HIFK:n toimintaa kannattaa peilata esim.

-hallin täyttöasteeseen
-lipputuloihin
-sponsorisopimuksiin ja niistä saatuihin tuloihin

Näistä kaikki ovat liigan kärkipäätä: Toissa kaudella hallin täyttöaste oli liigan toiseksi suurin, lipputulot liigan suurimmat ja yhteistyösopimuksista saatavat tulot liigan toiseksi suurimmat. (Viime kauden lukuja meikäläisellä ei ole, joten jos jollain palstaveljellä/sisarella/paskiaisella on nuo tiedot, ne otetaan mielellään vastaan.)

Ja täytyy myös muistaa, että nuo kadunvarsimainokset vaikuttavat paitsi meihin faneihin, myös esim. yhteistyökumppaneihin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä tykkään näistä(kin) IFK:n mainoksista. Viimeistään nyt sen on taas tajunnut, että kohta mennään taas.

HIFK:n mainonta on ollut jo useamman vuoden onnistunutta. Muuten markkinointi HIFK:n puolella onkin sitten aika ideaköyhää ja onnetonta. Sosiaalista mediaa ei osata hyödyntää ollenkaan siinä määrin kuin olisi mahdollista ja mm. se tekee kokonaisuudesta torson. Ainakin minä miellän markkinoinnin muuksi kuin pelkäksi mainonnaksi ja hienoiksi sloganeiksi. HIFK:n markkinointiosaston pitäisi tosissaan skarpata, että hallille tiensä löytäisi myös uutta kansaa. Nyt viimeistään, kun Mikke-pissiksiä isineen ei katsomoon ainakaan tule lisään, tulisi keksiä jotain, mikä herättäisi myös satunnaiskatsojien mielenkiinnon ja laskisi kynnystä tulla hallille. Ymmärrän tietenkin, että hallin kapasiteetti ja myydyt kausarit asettavat jonkinlaisia rajoituksia, mutta jotain uutta ja ennennäkemätöntä olisi hauska HIFK:n puolelta kokea. Käytössä on kuitenkin dataa aiemmilta kausilta, jota hyödyntämällä voisi keksiä jotain uutta ja innovatiivista. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä keksiäkseen jotain uutta. Joskus olisi siistiä huomata, että IFK:kin ottaa vähän riskejä keksiäkseen uusia juttuja saada lisää katsojia. Herran jestas, kyseessä on HIFK. Kyllä HIFK:n pitäisi aina olla edelläkävijä ja suunnannäyttäjä, ei varman päälle pelaaja ja mielikuvitukseton dinosaurus. Markkinoinnin duunia on keksiä asioita, millä saadaan kansa liikkeelle. Liiallinen tuudittautuminen wanhoihin hyviin aikoihin, on myös elinkautiswankien aliarvioimista. Toisinaan olisi hienoa, jos näitä uskollisia katsojiakin huomioitaisiin jotenkin. Ei vaadi edes älyttömästi resursseja, ainoastaan halua.

Toivotaan, että nettisivut saadaan vihdoin kuntoon ja sisältö on sellaista, mikä tuo oikeasti lisäarvoa faneille. Facebookia ja Twitteriä pitäisi hyödyntää kyllä enemmän ja pelaajat pitäisi tuoda lähemmäs faneja muutenkin. Joukkue on se, mikä faneja kiinnostaa, ei niinkään seura "itsessään". Tietenkään kukaan eikä mikään ole suurempi kuin seura, mutta se olisi hyvä pitää mielessä myös toimistolla, että ihmiset tulevat hallille katsomaan joukkueen peliä. Joukkueen, joka muodostuu pelaajista. Mitä lähempänä joukkue eli pelaajat ovat katsojia, sitä todennäköisemmin syntyy vahva tunneside ja he tulevat uudestaan. Ja uudestaan. Ja uudestaan. Ja kappas, yhtäkkiä yksittäinen huono kausikaan ei heidän hallilla käymistään estä, koska ovat niin kasvaneet ja kiintyneet seuraan ja lätkän seuraamiseen. Ja jossain vaiheessa he toivat lapsensakin mukaan. Ja taas on uusi IFK-fanisukupolvi syntynyt.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näistä kaikki ovat liigan kärkipäätä: Toissa kaudella hallin täyttöaste oli liigan toiseksi suurin, lipputulot liigan suurimmat ja yhteistyösopimuksista saatavat tulot liigan toiseksi suurimmat. (Viime kauden lukuja meikäläisellä ei ole, joten jos jollain palstaveljellä/sisarella/paskiaisella on nuo tiedot, ne otetaan mielellään vastaan.)

No ainakin hallin täyttöaste on liigan paras ja historiallinen koska katsoja ka. oli suurempi kuin kapasiteetti, josta toki saadaan kiittää klassikkoa, mutta kuitenkin.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Ainakin toistaiseksi on pesismailojen kanssa heiluttu Espoon sijasta (itä)Helsingissä. Hieman harhaanjohtava otsikko minusta tämä "HIFK:n mainoksia tuhottiin Helsingissä". Kuvan perusteella tuossa on tuhottu bussipysäkin lasi, ei mainosta.

On ne reppanoita nuo narrien teinikannattajat, ei voi muuta sanoa. Taitavat olla sossuelättiperheistä missä vanhemmat sanoo että hajota vaan, yhteiskunta maksaa.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
On ne reppanoita nuo narrien teinikannattajat, ei voi muuta sanoa. Taitavat olla sossuelättiperheistä missä vanhemmat sanoo että hajota vaan, yhteiskunta maksaa.

Dösäpysäkkien lasien hajottaminen on kaiketi aika yleistä Helsingissä. Jokerikannattajat saattavat hyvinkin olla syyttömiä kuin sipulit tässä casessa.

Aikas törkeitä väitteitä!
 

julle-jr

Jäsen
Dösäpysäkkien lasien hajottaminen on kaiketi aika yleistä Helsingissä. Jokerikannattajat saattavat hyvinkin olla syyttömiä kuin sipulit tässä casessa.

Aikas törkeitä väitteitä!
Totta. Kerran näin Valion mainoksella varustetun dösäpysäkin lasin rikotun. Oliko lasinrikkoja siis ehdottoman varmasti Arla-Ingmannin fani?
 

harky

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Tuon dösäpysäkin lasin on voinut hajoittaa kuka vaan mutta "PUHUKAA SUOMEA!" tekstin kirjoittaneen suosikkijoukkueesta ei liene kenelläkään epäselvyyksiä.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Totta. Kerran näin Valion mainoksella varustetun dösäpysäkin lasin rikotun. Oliko lasinrikkoja siis ehdottoman varmasti Arla-Ingmannin fani?

En tunnusta vaikka valitsenkin aina Arla-Ingmanin, koska minua ärsyttää Valion kalliimmat hinnat sekä symbioosi Kepun/MTK:n kanssa sekä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mun mielestä tuo tämän syksyn mainonta on ihan onnistunutta. Vielä enemmän tykkäsin kuitenkin tuosta viime (vai oliko toissa vuoden?) mainoksesta:

Kantsii hiffaa skaffaa, ni ei tartte bluffaa et ois kliffaa! tjsp.

Korosti "hienovaraisesti" Hifk:n asemaa nimenomaan stadilaisena joukkueena!
 
Viimeksi muokattu:

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Stadissa taitaa melkeinpä enemmän olla niitä rikkonaisia dösäreitä kuin ehjiä. Mutta täytyy kyllä antaa naapuriin propsit kun saavat bussipysäkin töhrimisestä uutisen maikkarin urheiluosioon. Jotain sielä päässä on tehty oikein tai sitten maikkarin taso on jälleen laskenut pykälällä.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Tuon dösäpysäkin lasin on voinut hajoittaa kuka vaan mutta "PUHUKAA SUOMEA!" tekstin kirjoittaneen suosikkijoukkueesta ei liene kenelläkään epäselvyyksiä.

Persut? Toisaalta tekstissä ei ollut kirjoitusvirheitä, joten saatan olla väärässäkin.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Dösäpysäkkien lasien hajottaminen on kaiketi aika yleistä Helsingissä. Jokerikannattajat saattavat hyvinkin olla syyttömiä kuin sipulit tässä casessa.

Aikas törkeitä väitteitä!

Onhan se nyt selvää että kuka tahansa paskahousu tuonkin pysäkin on voinut hajoittaa, ei siihen narrifania tarvita, Pahoittelen.

Vituttaa vaan joidenkin asenne että paskaksi vaan, joku toinen
(veronmaksaja) maksaa. Näitä on tässä maassa liikaa muutenkin.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Tämän päivän metrossakin(s.8/9) oli juttua noista töhrityistä/rikotuista mainoksista. Onhan tuo Officen puolelta hyvin pelattu, samalla rahalla mainos päätyy myös lehtiin sekä verkkojulkaisuihin.
 

Stigu

Jäsen
Referenssinä tuolle IFK:n mainiolle härifrån tvättas-kampanjalle, naapurikin on näemmä lanseeranut uuden mainoskampanjansa (linkki vie Jokereiden uuteen, melko sekavanoloiseen kadunvarsimainokseen):

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/391420_4523296204369_1047217177_n.jpg

Jokainen päätelköön itse, kummman markkinointi rulettaa ja kumman markkinointi on "hieman" hakusessa.

Ja anekdooottina, kannattaa myös tsekata tuo kuvan vasemmanpuoleinen mainos, joka ainakin itsessäni aiheutti kylmiä väreitä. Kife ja Frank ovat palanneet puikkoihin? Ei perkele.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kopioin tämän oman kirjoitukseni myös tänne, koska aiheesta tullaan aivan varmasti täälläkin keskustelemaan.


Eihän noita Jokereiden- ja HIFK-kampanjoita voi suoraan verrata toisiinsa, koska ne selkeästi on suunnaatu eri ihmisille. Jokerit koittaa saada halliin mainoksilla nuorta, uutta kannattajasukupolvea, joka aivan varmasti reagoi paremmin Graden, Mäk Gäliksen tai VilleGallen (jos nyt oikeasti on mainoksessa) kuvaan kun tuohon HIFK:n vastaavaan, sillä he ovat massoille tuttuja kasvoja. Toisaalta taas HIFK:n mainos on suunnaatu enemmänkin jo olemassa oleville faneille, johon soveltuu täydellisesti. HIFK:n ei tarvitse siis kasvattaa tuon fanimassan määrää, vaan aktivoida sieltä jo olemassa olevia fanejaan.

Tuolla koitettiin sanoa, että Jokerit ovat kauppallisia ja julkisuuden hakuisia, koska ottavat näitä nuorten suosikkeja mainoksiin, mutta mielestäni tässä jatketaan sitä samaa mitä on koko Kekäläisen kausi harjoitettu, eli koitettu saada sitä seuraavaa sukupolvea halliin. Nuoret ovat olleen Jokereilla kohteena, oli kyseessä sitten koulukiusauksen vastustaminen tai Joonas Raskin paljastaminen Facebookin kautta. Nuorille on halvempia kausareita, twitter otettu todella tehokkaasti käyttöön ja koko joukkuetta tuota lähemmäksi faneja. Itse ainakin pidän tästä uudesta suunnasta, enkä epäile hetkeäkään sen toimivuutta pitkässä juoksussa.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Referenssinä tuolle IFK:n mainiolle härifrån tvättas-kampanjalle, naapurikin on näemmä lanseeranut uuden mainoskampanjansa (linkki vie Jokereiden uuteen, melko sekavanoloiseen kadunvarsimainokseen):

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/391420_4523296204369_1047217177_n.jpg

Jokainen päätelköön itse, kummman markkinointi rulettaa ja kumman markkinointi on "hieman" hakusessa.

Ja anekdooottina, kannattaa myös tsekata tuo kuvan vasemmanpuoleinen mainos, joka ainakin itsessäni aiheutti kylmiä väreitä. Kife ja Frank ovat palanneet puikkoihin? Ei perkele.

Veli OldJuice, kyllä tuo narrien mainos aiheuttaa hieman oudoksuntaa ainakin meikäläisessä. Mitä siinä oikein mainostetaan, megafonia vai? Ihan liian snadiksi jättäneet tuon minämejokeritvittu-homman. Koko mainos on helvetin sekava.

Olisin lisännyt vielä kolikot tuohon mainokseen 'kiellettyjen' listalle, saattaisi ensikaudellakin lentää vähemmän jäälle.

HIFK kyllä vie edelleen tätä mainostouhua pk-seudulla. Tosin siitä ei yhtään liigapistettä irtoa.
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Melkoinen anusraiskaus HIFK:n mainoskampanja verrattuna Jokereiden vastaavaan. Katselin näitä heidän eri versioitaan tänään ja ei niistä ainakaan meikäläiselle mitään kuningasajatuksia auennut. Sotkuinen leiska, onneton slogan (pienellä) ja jotain täysin nevöhööd-julkkiksia. Logoa piti etsiä suurennuslasin kanssa. Luonnollisesti Hjalliksen sukulainen piti saada sinne installoitua ja ikijokeri J.Ruutu. En nyt väitä että HIFK:n mainoskampanja tulee mainosalan oscareita voittamaan, mutta ero näillä tuotoksilla oli kyllä kuin yöllä ja päivällä.
 

Stigu

Jäsen
Eihän noita Jokereiden- ja HIFK-kampanjoita voi suoraan verrata toisiinsa, koska ne selkeästi on suunnaatu eri ihmisille. Jokerit koittaa saada halliin mainoksilla nuorta, uutta kannattajasukupolvea, joka aivan varmasti reagoi paremmin Graden, Mäk Gäliksen tai VilleGallen (jos nyt oikeasti on mainoksessa) kuvaan kun tuohon HIFK:n vastaavaan, sillä he ovat massoille tuttuja kasvoja. Toisaalta taas HIFK:n mainos on suunnaatu enemmänkin jo olemassa oleville faneille, johon soveltuu täydellisesti. HIFK:n ei tarvitse siis kasvattaa tuon fanimassan määrää, vaan aktivoida sieltä jo olemassa olevia fanejaan.
Tästä samaa mieltä. Jo hallien täyttöasteiden takia nuo markkinoinnin kohderyhmät ovat varmasti hieman toisistaan poikkeavia.

Jokereiden ja IFK:n markkinoinnin "paremmuutta" ei voi myöskään hirveästi vertailla, johtuen "tuotteiden" erilaisista lähtökohdista. Vähän sama kuin vertaisi vaikkapa Rolling Stonesin ja Justin Bieberin markkinointia. IFK:n tavaramerkkejä ovat pitkä historia, stadilaisuus, fyysisyys (halusi tai ei) ja ruotsinkielisyys, nämä kaikkihan ovat näkyneet mainonnassakin. Narreilla taas historia on sen verran lyhyt, että mitään vahvaa identiteettiä ei ole syntynyt. Ehkä senkin takia Narrien kannattaa hakea kannattajakuntaan tätä uutta pissis-sukupolvea. Itse vanhan liiton IFK:laisena (since -68) diggaan nimenomaan IFK:n nykymarkkinoinnista, se lieneekin kohdistettu juuri meikäläisen kaltaisille urpoille.

Ja edelleen-se sydänlogo on paras IFK-mainos ikinä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
HIFK taas tarkastanut lippujen hintoja viime kaudesta:

Kat. Hinta
1 40,00€
2 32,00€
3 26,00€
4 21,00€
5 17,00€
6 14,00€
7 14,00€

Nämä hinnat siis normaali peliin, ottelulisät (3,5€ Blues, Kärpät, TPS ja Jokerit 5,5€) ovat edelleenkin voimassa normaaliin tapaan. Ei mulla muuta, mutta alkaa olla tuotteella kyllä hintaa aika roimasti. Varsinkin noissa huonoissa katsomopaikoissa kategoriat 5-7, koska ei sieltä kunnolla näe edes peliä tai valotaulua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös