HIFK:n markkinointi, parannuksia ja valituksia

  • 468 932
  • 1 357
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Noiden IFK:n ruotsinkielisten mainosten tarkoituskin on aiheuttaa puhetta ja pärinää. Siinä ne ovat onnistuneet ja hyvä tämäkin oli.

Mitä kieliin tulee, niin suosikkijoukkueesta riippumatta noiden mainosten "ruotsinkieli" on niin yksinkertaista että luulisi niitä muutaman vuoden pakkoruotsin tunneillakin käymisen perusteella jokaisen ymmärtävän.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
En tiedä itkeäkö vai nauraa, HIFK:n fani joka ei osaa ruotsia. Tuntuuko pikkusen ulkopuoliselta ankkalammikossa, mitä?

Tää on tosiaan jo sellasta kamaa, millä tämä nimimerkki jää muistiin. Hetkeen aikaan hölmöin viesti. Veikkaanpä että kirjoittaja on ihan tosissaan...
ja sehän tässä hauskaa on! :D

IFK:n markkinointiosasto on kyllä tehnyt todella hyvää duunia jo hetken aikaa. Voin vaan kuvitella miten siellä on hymistelty jo mainoksia tehdessä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Noiden IFK:n ruotsinkielisten mainosten tarkoituskin on aiheuttaa puhetta ja pärinää. Siinä ne ovat onnistuneet ja hyvä tämäkin oli.

Mitä kieliin tulee, niin suosikkijoukkueesta riippumatta noiden mainosten "ruotsinkieli" on niin yksinkertaista että luulisi niitä muutaman vuoden pakkoruotsin tunneillakin käymisen perusteella jokaisen ymmärtävän.

Jos lukiosta valmistuu ihmisiä, jotka eivät tiedä senkään vertaa historiasta eivätkä omaa senkään vertaa yleissivistystä että tietäisivät itsenäisyyspäivän oikein niin on hyvinkin todennäköistä, että suurelta osalta nämä jutut menevät kokonaan ohi. Toisaalta espoossahan aika monella taipuu toi toinen kotimainen ja iso osa IFK:n hallin täyttäjistä tulee sieltä suunnalta niin mainoskamppania on siinä mielessä onnistunut.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Jos lukiosta valmistuu ihmisiä, jotka eivät tiedä senkään vertaa historiasta eivätkä omaa senkään vertaa yleissivistystä että tietäisivät itsenäisyyspäivän oikein niin on hyvinkin todennäköistä, että suurelta osalta nämä jutut menevät kokonaan ohi.

Sad but true. En sinänsä kyllä oikein miellä että lukiosta valmistutaan mihinkään.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omasta mielestäni tuo mainos on varsin onnistunut. Designista voi tottakai olla montaa mieltä, mutta selkeys ja logon näkyvyys on omasta mielestäni hyvällä tasolla.

Niitä, jotka mieltävät HIFKn hurriseuraksi, tuo mainos toimii hyvin ärsyttämismielessä, vaikka eivät tekstiä ja sen taustaa ymmärtäisikään. Mainos, jossa on HIFKn logo + tekstiä ruotsiksi = pomminvarma provo Itä-Helsingin superjokereille.

Toisaalta, tuo ikivanha "täältä pesee" -hassuttelu myös kuvastaa sitä, että kaksikielisyyteen suhtauduta seurassa rennosti ja osittain kieli poskella (heh). Toki jotain umpiruotsinkielistä moinen mainos saattaa ärsyttää, mutta varsinkin vähän vanhemmalle porukalle tuo vitsi varmasti aukeaa ja jopa naurattaa.
 

Helmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paras mainos aikoihin. Sanonta on tosi vanha, jopa mummoni joka oli vanha stadilainen käytti tätä vaikkei ruotsia osannut ollenkaan.

Hauskinta tässä on se että narri-fanit tunkevat sanontaa google-kääntäjään..

Erittäin onnistunut veto HIFKltä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Hauskinta tässä on se että narri-fanit tunkevat sanontaa google-kääntäjään..

Jokseenkin käsittämättömältä tuntuu, ettei peruskoulun käynyt ymmärrä tota.

Aluksi ajattelin, että onpas paska, mutta kommentteja lukiessa toi alkoi tuntua jo ihan hyvältä. Mikä parasta, sillä on pokkaa nauraa itselleen ja ennakkoluuloille. Paljon parempi kuin se halinallesydän viime vuodelta, näin ulkopuolisen silmin.

Sinänsä kertoo jotain seurojen mainonnan yleisestä tasosta, että HIFKin mainokset ovat ainoita, jotka edes aiheuttavat minkäännäköistä keskustelua.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Hauskinta tässä on se että narri-fanit tunkevat sanontaa google-kääntäjään..

Käyttäisit sinäkin joskus Google-kääntäjää, sieltä saa käännöksiin aivan uuden ulottuvuuden. Ei tää oo niin vakavaa, hei!

"Tämä pestään pois".
 

Helmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käyttäisit sinäkin joskus Google-kääntäjää, sieltä saa käännöksiin aivan uuden ulottuvuuden. Ei tää oo niin vakavaa, hei!

"Tämä pestään pois".

Hahaa, sitähän tässä nauretaankin kun osa ei ymmärrä ja loput yrittää vääntää vanhasta sanonnasta jotain mukahauskaa.

Ja ei todellakaan ole niin vakavaa vaan ihan parasta huvia aikoihin ;)
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
No mun mielestä tää ei oikein uppoa. Minä jolle ei ruotsi taivu ei ole mitään hajua mitä toi tarkoittaa. Ok ehkä mun moka ettei toinenkotimainen taivu, mutta onko tässä kohtaa mietitty meitä IFK faneja ketä ruotsia ei osaa?

Eikait nyt seuran, joka on ruotsinkielisenä perustettu ja jonka identiteetti on sataprosenttisesti suomenruotsalainen, tarvitse alkaa muuttamaan olemustaan ihmisten, jotka eivät seuran perustamiskieltä osaa, vuoksi? Varsinkin kun HIFK:lle jos jollekin perinteet ovat korostetun tärkeässä asemassa.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Sinänsä kertoo jotain seurojen mainonnan yleisestä tasosta, että HIFKin mainokset ovat ainoita, jotka edes aiheuttavat minkäännäköistä keskustelua.

Tähän sama. Liigaseurojen (ja liigan itsensäkin) markkinointi ja mainonta on helvetin surullisella tasolla. Onko kyseessä sitten mukavoituminen ja kyllä-ne-kuitenkin-halliin-tulee-ajattelutapa, sitä en tiedä. Vituttaa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Onko kyseessä sitten mukavoituminen ja kyllä-ne-kuitenkin-halliin-tulee-ajattelutapa, sitä en tiedä. Vituttaa.

Kuinka moni SM-liiga seuroista kilpailee kannattajien määrästä (hallille tulevista)? Paikkakunnittain tätä tapahtuu vain Helsingissä ja Tampereella. Tästä voidaankin sitten miettiä, kuinka tarpeellista tuo markkinointi on esim. maakunnissa? Kyllä siellä kannattajia ja katsojia löytyy halliin, kun lätkäjengeissä (SM-liiga) ei ole paljon vaihtoehtoja. Mainonta on myös paikallista, niin ei kai sitä Kärppiä tarvitse paljoa mainostaa, kun kaikki pohjoisessa sen kuitenkin tietävät, että siellä Oulussa ne pelinsä pelaavat. Miksi siis tuupata rahoja kalliiseen markkinointiin? Pääkaupunkiseudulla tuo on ymmärrettävää, mutta täälläkin ollaan vielä aika lapsenkengissä näkyvyyden suhteen. Parit mainokset dösäpysäkillä ja sporapysäkillä eivät ole mitään huikeaa näkyvyyttä.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Kuinka moni SM-liiga seuroista kilpailee kannattajien määrästä?

Kaikki kilpailevat sen välillä käyvätkö kannattajat peleissä vai eivät. Helsingissä ja Tampereellakin on markkinoinnissa kyse ennemmin "omien" aktivoimisesta kuin kilpailemisesta toisen joukkueen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
KuiKyllä siellä kannattajia ja katsojia löytyy halliin, kun lätkäjengeissä (SM-liiga) ei ole paljon vaihtoehtoja. Mainonta on myös paikallista, niin ei kai sitä Kärppiä tarvitse paljoa mainostaa, kun kaikki pohjoisessa sen kuitenkin tietävät, että siellä Oulussa ne pelinsä pelaavat. Miksi siis tuupata rahoja kalliiseen markkinointiin?

Kyllä Oulun kokoisessa kaupungissa on muutakin tekemistä kun peleissä käyminen, varsinkin jos tuotetta ei tuoda esille. Kultavuosina ihmiset löysivät helpommin tiensä halliin, enää tätä ei voi pitää itsestäänselvyytenä.
 

McJugi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä nämä vaan pistävät hymyilyttämään ja lämmittävät mieltä.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Pääkaupunkiseudulla tuo on ymmärrettävää, mutta täälläkin ollaan vielä aika lapsenkengissä näkyvyyden suhteen. Parit mainokset dösäpysäkillä ja sporapysäkillä eivät ole mitään huikeaa näkyvyyttä.

Isoin liiga-joukkueen mainos joka tulee itselle mieleen, on ainakin viimevuonna esillä ollut Bluesin mainos. Tarkoitan sitä joka vei ison seinän Isosta-Omenasta, länsiväylän suuntaan. Kokoa ainakin oli ja aika paljon sitä on varmaan tuijotettu varsinkin länsiväylän ruuhkissa. Linkkiä en nyt pikaisesti löytänyt.
 

zepHero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, HIFK & HK Tiigrid Tallinn
Parit mainokset dösäpysäkillä ja sporapysäkillä eivät ole mitään huikeaa näkyvyyttä.
Ei ole hulppeaa näkyvyyttä, mutta tarpeeksi näkyvyyttä. Kuten jossain kauppakorkeassa todetaan, pitää miettiä missä kohtaa menee satsauksen päätepysäkki tuottavuuteen nähden. Uskoisin, että stadin ainoan jäähallin vetävyyden suhteessa nuo mainokset ovat juuri mitoitettu oikein (vaikken mistään mitään tiedä).
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Isoin liiga-joukkueen mainos joka tulee itselle mieleen, on ainakin viimevuonna esillä ollut Bluesin mainos. Tarkoitan sitä joka vei ison seinän Isosta-Omenasta, länsiväylän suuntaan. Kokoa ainakin oli ja aika paljon sitä on varmaan tuijotettu varsinkin länsiväylän ruuhkissa. Linkkiä en nyt pikaisesti löytänyt.

Tossakin ko. mainos oli vaan lähinnä ilmoitus. Sellainen "me ollaan olemassa"-tyyppinen juttu, joka ei kerro mitään seurasta itsestään. Bluesin viime vuosien markkinointi on ollut niin surkuhupaisalla tolalla, että siellä ei varmasti ole oikeasti vaan ymmärretty mainontaa muuna kuin läsnäolemisena.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ei ole hulppeaa näkyvyyttä, mutta tarpeeksi näkyvyyttä.

Niin, enemmänhän tuo pysäkkimainonta on sellaista herättelyä/muistutus kannattajille siitä, että kausi alkaa olla jo ovella. Tuollaisella mainonnalla ei niinkään pyritä mihinkään uusien fanien rekrytointiin. Onko IFK ikinä edes pyrkinyt tekemään sellaista?
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, enemmänhän tuo pysäkkimainonta on sellaista herättelyä/muistutus kannattajille siitä, että kausi alkaa olla jo ovella. Tuollaisella mainonnalla ei niinkään pyritä mihinkään uusien fanien rekrytointiin. Onko IFK ikinä edes pyrkinyt tekemään sellaista?

Ja siis muutenkin mielestäni tässä markkinoinnissa keskitytään liikaa yhteen juttuun. Ainakin täällä jatkoajassa. On totta, että HIFK on saanut enemmän näkyvyyttä noilla dösärimainoksillaan, ja ne ovat pääsääntöisesti laadukkaampia kun esim. Jokereiden, mutta nykyään se ei ole enää se suurin kanava, jossa markkinoida joukkuettaan. Internet on noussut jatkuvasti tällä saralla, koska siellä on helppoa ja halpaa markkinoida joukkuettaan. Sen pystyy tekemään myös reaaliajassa, joka saa kannattajan tuntemaan itsensä oikeasti tärkeäksi osaksi koko sirkusta.

Täälläkin on arvosteltu tuota Jokereiden viime kauden mainoskampanjaa, mutta tosi asia on, että se on ollut helvetin tehokas. Tai ainakin se yhdistettynä ihan huikean hyvin toimivaan viestintään netin välityksellä (hyvänä esimerkkinä voi käydä lukemassa tämän päivän viestit Jokerit kohti kautta 2012-13 ketjusta) on nostanut katsojakeskiarvoa 800:lla, vaikka mukana ei ole ollut edes mitään mestaruuden tuomaa buustia, vaan katkera tappio heti ensimmäisellä kierroksella.

Eli mitä nyt hain takaa on, että jotenkin tuntuu HIFK:n toimistolle riittävän tämä katumainonta (jossa ollaan eliittiä tottakai), mutta jätetään samalla aivan retuperälle nämä modernimmat markkinointikanavat. Nettisivut, Twitter ja yleinen viestintä joukkueelta faneille on keinoja jolla saadaan koko kauden ajan nostettua tietoisuutta ja pitämään nykyiset fanit iloisempina, joka mielestäni on tärkeämpää kun parin viikon mainokset kadun varressa ennen kauden alkua.
 

torpeedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lunkan väärintorjutut voitot
On totta, että HIFK on saanut enemmän näkyvyyttä noilla dösärimainoksillaan, ja ne ovat pääsääntöisesti laadukkaampia kun esim. Jokereiden, mutta nykyään se ei ole enää se suurin kanava, jossa markkinoida joukkuettaan.

Juuei ole ainoa kanava, mutta noilla mainoksilla on oma roolinsa kuten täällä joku jo kirjoittikin. Jengi palailee näihin aikoihin lomilta Stadiin ja ja nämä mainokset perinteisesti muistuttavat siitä että Stadi on punainen ja syksy tulee.
Jääkiekkojoukkue ja varsinkin lipunmyynti vahvasti paikallinen tuote.

Toivottavasti perinteistä pidetään kiinni ja Länsiväylän varteen tulee se "Oliks böndellä kliffaa?". Jaksaa aina hymyilyttää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös