Ei pitäisi huudella vieraisiin pöytiin, mutta HIFK:n maalivahtiongelmista on puhuttu jo kymmenen vuotta.
Ei pidä paikkaansa, kyllä niistä on puhuttu jo 15 vuotta.
Kyllä mä jäälle yritän katsoa jokaisessa matsissa ja tietääkseni ei tarvitse olla korkeushyppääjä tajutakseen riman putoavan. Pitäisköhän kaikilta, jotka eivät ole koskaan olleet luistimet jalassa kaukalossa, kieltää kaikkien jääkiekkopeliin liittyvien asioiden kommentointi? Hmm. Ainakin jokainen naiskirjoittaja putoaisi pois ja +90% muistakin. Taso huononisi. Kirjoittamisessahan toimii samat lainalaisuudet kuin kaukalossakin. Voi kirjoittaa hyvin tai huonosti. Siitä riippumatta onko pelannut tai ei. Kyllä senkin huomaa katsomosta kenellä on substanssia ja kenellä on angstia tai paapomisentarvetta. Ja mielipidesaitilla on syytäkin olla eriäviä näkemyksiä. Mulle voi väittää ihan hyvin vaikka, että Paavi on kova panomies. Olen eri mieltä, mutta jos saan vakuuttavat perusteet, minun on käännettävä kelkkani ja se on virkistävää. Tässä kontekstissa Lunkan todistaminen hyväksi veskariksi on naurettavan helppoa.
Joo, Jannehan paransi otteitaan Tsekin välivuotensa aikana ja oli parhaimmillaan eli toissasyksynä, kuin myös viime syksynä erittäin bueno 2-maalivahti. Nyt hän on taantunut sinne huonoimmalle tasolleen ja pelkäänpä, että tämä on lopullinen taantuminen miehen iän vuoksi. Torjumalla paremmin hän voi todistaa väitteeni vääräksi ja mulle riittäisi loistavasti hänen viimesyksyinen tasonsa, jonka myöskin esittelin tässä ketjussa aiemmin. Ilmoitin, että lukemien 92%/2,6 muuttuminen 88%/4:ksi on merkittävä huononnus ja silloinkin mittasin täsmälleen samaa aikaväliä viime syksynä. Tästä voi kaivella suunnattomat Janne-antipatiat ihan vapaasti. Loppupeleissähän sillä ei sinänsä ole väliä menevätkö maalit längistä vai muualta - lopussa lasketaan päästetyt maalit. Ja jos tilastoihin ei olisi mitään luottamista, olisi Jannekin saanut pirusti tarjouksia muihin joukkueisiin. Häntä ei ole kuitenkaan täältä enää vuosikausiin scoutattu yhtään mihinkään. En muista kuka tämän totesi, mutta minä se en ollut: Jan Lundell on kulttihahmo ainoastaan Jatkoajan HIFK-osiossa. Ihan liigan keskitason peruskauraa oleva pelaaja saa näin paljon huomiota. Mutta vain täällä. Kivaa : )
Ja niinhän se on, että on ehkä kaksi tapaa toivoa HIFK:n maalivahtipelin etenevän: 1) Toivotaan, että Riksman taantuu Jannen tasolle, jolloin veskarit ovat tasa-arvoisia ja kaikilla on kivaa tai 2) Toivotaan, että Janne nousee kohti Riksmanin tasoa ja kaikilla on kivaa. Itse preferoin selkeästi vaihtoehtoa 2), koska laskelmieni mukaan se tuottaa HIFK:lle enemmän pisteitä. Lienen siis ns. Pro-Janne, koska toivon hänen parantavan otteitaan?