HIFK:n maalivahdit kaudella 2011-2012

  • 342 100
  • 1 132

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
TQoFE: Olet toivottoman hidas vastaamaan! En edes muistanut, että meillä oli vääntö meneillään, mutta kiva kun muistutit. Sanopa, missä olen sanonut olevani "entinen huippujääkiekkoilija"? En ole pelannut ainuttakaan liigapeliä, en ole ollut huippupelaaja, enkä ole mielestäni näin väittänytkään. Opettele väittelyn aakkoset ja koeta nyt pikku naisenaivoillasi etsiä jotain todistetta typerille väitteillesi. Odotan tähän vastausta innolla, put your money where your mouth is. Muuten olet vain rasittava kimittäjä. Olen 120% varmasti pelannut jääkiekkoa sinua enemmän ja se, kumpi meistä ymmärtää enemmän jääkiekosta jääköön muiden lukijoiden ratkaistavaksi. En kuitenkaan revittelisi sinun kirjoitushistoriallasi yhtään mitään. Ja eipä pidä itkeä always-viesteistä, jos aloittaa iloliemillä itse - vanha viidakon sananlasku. Uskon, että saan vastineen tähän ensi torstain paikkeilla. Kirjoittajakollegan neuvo sitä odotellessa; koeta terottaa kynäsi paremmin. Kommentoi ja kritisoi toisen todellisia sanomisia. Ja jos mahdollista, puhu tässä ketjussa maalivahtipelistä 11/12. Jos sinun makuusi täällä ei ole mollattu Juusoa riittävästi lauantain tappion jälkeen, niin missä vitussa olet itse luurannut? Sun tekstit ovat puuttuneet täältä täysin. Ja samanaikaisesti mv-ketjun taso on noussut. Nyt se putosi jälleen, valitan omalta osaltani - vilpittömästi valitan.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Nyt äkkiä veskariostoksille vai onko se vaan niin, että tyrkyllä ei ole mitään koodinimi Lasakia vaan näillä on mentävä? Jos näin on, niin valmennus on pelannut riskillä ja tilastojen valossa käteen on jäänyt mustapekka.

Se johdon ottama tietoinen riski on itse asiassa Juuso Riksman. Kyseessä on erittäin hyvä ja ennen kaikkea perusvarma veskari, joka ei ole mestaruuden tiellä. Ongelma Juusossa on loukkaantumisherkkyys/kestävyys ja tämä on kai ollut jo vuosia kaikilla tiedossa. Koskaan ei tiedä onko äijä kondiksessa.

Hieman karrikoiden: Riksmanin kakkosena pitäisi olla toinen varma ykkösveska, jos haluaa takuuvarman mv-osaston mestaruusbileisiin asti. Aika kallista. Luulen, että juuri tästä syystä Riksman päästettiin lähtemään Jokereista, eikä suinkaan siksi, ettei hän voittanut mestaruutta Jokereille.

IFK on tällä hetkellä suhteessa odotuksiin kriisijengi ja huippuveskari voi sillioin pelastaa pisteitä ja ostaa vähän lisää aikaa sekä itseluottamusta uudelle valmennukselle. Siitähän kai on kyse. Pelisysteemi pitää rakentaa taas lähes alusta ja koutsin hankkia kannukset juuri menestyneen jengin edessä. Ensisijaiset ongelmat ovat kuitenkin tuossa tilanteessa jossain muualla kuin veskaripelissä. Esim. Jokereita tuskin olisi pelastanut Immosen/Lindströmin 05-06 kaudella edes äkkilähdön änäriin tehnyt Tim Thomas. (Joo kriisi ei ole teillä naapurissa samaa luokkaa, eikä Petu ole Wade, mutta pointti kai tuli selväksi.)
 
Viimeksi muokattu:

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Sanopa, missä olen sanonut olevani "entinen huippujääkiekkoilija"? En ole pelannut ainuttakaan liigapeliä, en ole ollut huippupelaaja, enkä ole mielestäni näin väittänytkään.

Kovasti mielelläsi sitä pari vuotta sitten mainostit olevasi entinen jääkiekkoilija. Minä sinun historiallasi en niin kehtaisi väittää, mutta kukin toki tyylillään.

Jos sinun makuusi täällä ei ole mollattu Juusoa riittävästi lauantain tappion jälkeen, niin missä vitussa olet itse luurannut?

Joskus ihmisillä voi olla muutakin puuhaa kuin istua tietokoneen ääressä.

PS. Loistavasti sivuutit viestistäni sen ketjuun kuuluvan osan.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
En ole vielä menettänyt toivoani Riksmanin suhteen, vaikka hän ryssikin lauantaina.

Niin, kuten tuolla jossain jo sanoinkin on HIFK:n veskaritilanne lievästi absurdi!

Juuso on SM-Liigaan aivan perkeleen hyvä maalivahti joka pelaisi "normaalissa tilanteessa" liki kaikki pelit! Siis tyyliin Lassila_Kilpeläinen_Vehanen_Tarkki ja kakkosveskarille tulisi koko kaudella max. jotain 10 peliä. Ja nyt Juuson takana on edelleen kaveri joka olisi halunnut lopettaa (??) uransa viime keväänä => mikä on todennäköisyys, että kesä on vedetty tähdäten n. 30 liigapeliin kun samalla on omat ajatukset jo tulevassa urassa valmennuksen puolella?

Ja sitten Mika Norja => lupaavan oloinen jo ihan OK kokenut Mestis-veskari joka yritti try-outin kautta Bluesiin, mutta ei kelvannut...

Ja sitten on joukkueen pelin taso => isolta osin hanurista ja syvältä sieltä!

Tårtta på tårtta, mä en jaksa nykyisessä tilanteessa syyllistää veskareita HIFK:n pelien lopputuloksesta vaikka he tössisivätkin silloin & tällöin. En ennen kuin kenttäpuolustukseen löytyy jonkin sorttinen taso, edes alkeet pelitavasta alkavat näkyä avauspelaamisessa, pakkien ja hyökkääjien etäisyydet antavat mahdollisuuden saada pääosa syötöistä omissa perille jne.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kovasti mielelläsi sitä pari vuotta sitten mainostit olevasi entinen jääkiekkoilija. Minä sinun historiallasi en niin kehtaisi väittää, mutta kukin toki tyylillään.

Mielenkiintoista: "pari vuotta sitten" ja "entinen jääkiekkoilija" - tuosta on aika helvetin pitkä matka siihen, että voi todeta kategorisesti toisen antavan ymmärtää olevansa "entinen huippujääkiekkoilija". Huh. Itse olisin etsinyt tähän paikkaan sieltä parin vuoden takaa selkeän viestin, missä olen mainostanut olleeni huippujääkiekkoilija. Ja millä "sinun historiallasi" ? Voitko valaista mulle, tarkoitatko kirjoitushistoriaani ja jos, niin mistä lähtien henkilöiden kirjoitushistoriasta on pystynyt tekemään valideja päätelmiä siitä, onko kirjoittaja entinen pelaaja? Erittäin outo väite, jolle pitäisi niin ikään saada jotain evidenssiä. Tiedän btw. parikin entistä oikeaa huippukiekkoilijaa, joita ei kirjoitusten perusteella ikinä uskoisi ex-pelaajiksi. Jos viittaat historiaani tämän saitin ulkopuolella, se ei tietääkseni ole edes sallittua. On jokatapauksessa äärimmäisen moukkamaista edes yrittää arvailla toisten kirjoittajien nickien takaisia asioita. Vihjailut siitä, että henkilö, joka kertoo pelanneensa jääkiekkoa, puhuu paskaa, jota kelpaa laittaa lainausmerkkeihin tai sulkuihin, ovat suomeksi sanottuna toisen syyttämistä valehtelijaksi. Niinkö sinun mielestäsi on syytä keskustella aikuisten palstalla? Jos ja kun et pärjää mielipidekirjoittelussa, otat mukaan muina miehinä toisen osapuolen siviiliasiat ja annat ymmärtää hänen puhuvan paskaa? Ei tulisi mieleenkään tehdä noin, vaikka täällä joskus kipakoita väittelyitä onkin. Tarvitaanko henkilökohtaisuuksiin menoon siis naiskirjoittajia? Miehet vetävät paljon suorempaan toisiaan päin näköä. Sorry, tämä oli typerä yleistys, täällähän on erittäin asiallisia naispuolisia jääkiekkokirjoittajia. Jos et viittaa historiaani tämän saitin ulkopuolella, pyydän vilpittömästi anteeksi epäilyjäni. En silti suosittele, että jatkat sillä tiellä, missä toisesta kirjoittajasta ja hänen henkilöstä vihjataan edes leikillään yhtään enempää kuin mitä hän on itse kertonut. Asiaa ei myöskään paranna typerien sulkuihin laitettujen köh köh -tyyppisten teinihihityksien käyttäminen. Voit olla aivan vapaasti mitä mieltä tahansa taustoistani, mutta koeta elää sen kanssa, että toisin kuin sinä, minä olen oikeasti pelannut jääkiekkoa ja muitakin joukkuelajeja. Tästä voit sitten lainata, jos siltä tuntuu. Huippukiekkolijaksi en ole väittänyt itseäni koskaan. Mä en jaksa henkilökohtaisuuksia tämän enempää ja muistutan, että en myöskään niitä aloittanut. Vastasin vain takaisin, mikä osoittaa sen, että olen typerän lyhytpinnainen henkilö. Tästä eteenpäin toivon sinun käyttävän a) harkintaa tai b) yyveetä, jos haluat ulottaa keskustelun saitin henkilökohtaisuuksiin. Mulla ei ole itse asiassa yhtään mitään sitä vastaan, tunnen varsin monta kirjoittajaa siviilissäkin ja tämä perustuu ihan selkeään vapaaehtoisuuteen.


Juuso on SM-Liigaan aivan perkeleen hyvä maalivahti joka pelaisi "normaalissa tilanteessa" liki kaikki pelit!

Tästä olen samaa mieltä, enkä pidä kahden ottelun otosta mitenkään riittämättömänä olettamaan, että perusasiat ovat Riksmanilla kunnossa. Siihen päälle hänen viime kevään otteensa pleijareissa. On erittäin absurdia, että HIFK joutuu (?) pitämään tämäntasoista kaveria filassa ja peluuttamaan 4 maalia päästävää veteraanikakkostaan. Ei hyvä. Ja maalivahtiketjussahan siis keskustellaan maalivahdeista. Ei täällä ole sinänsä pakollista ottaa huomioon sitä, miten muun joukkueen peli menee. Jos pelit menevät putkeen, tänne voi tulla kehumaan veskareita. Mutta sehän tässä saitissa on hienoa, että HIFK:n pelien kulkiessa tänne kirjoitetaan vähemmän ja se lienee kaikkien etu ja tavoite. Mähän olen niin yksinkertainen kaveri, että jos Janne rupeaa pelaamaan tästä eteenpäin vitun hyvin, otan sen onnessani vastaan. Mulle kelpaa hyvä maalivahtipeli HIFK:n luukulla henkilöstä riippumatta. Ja mielestäni HIFK:ssa Riksmanin ja Lunkan, ykkösen ja kakkosen, ero on tällä hetkellä liian suuri. Riksmanista kandee muistaa sekin, että hän on tällä hetkellä hallitseva Suomen mestari -veskari. Kaveri, joka pelasi unelmapleijarit ja joka ainoan ottelun. Koen siis, että Juuso on jotain meille jo antanutkin ja tienannut sillä hieman toleranssia.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Tarvitaanko henkilökohtaisuuksiin menoon siis naiskirjoittajia? Miehet vetävät paljon suorempaan toisiaan päin näköä.

Mm. 28.1.2011 postaamasi viestin jälkeen sinulla ei ole liiemmin varaa sanoa. Menetit malttisi täysin ja riehuit ja solvasit kuin heikkojärkinen, vaikka esitin vain yhden kysymyksen. Sovinismisi yllä ei ainakaan paranna tilannetta.

Olen hieman hämilläni siitä, että huomautat minulle aiheessa pysymisestä, mutta silti sivuutit aiemman viestini tätä ketjua koskevan osion täysin, nyt jo kahdesti. Palaahan toki, jos siihen on jotain kommentoitavaa.

Kaveeraamiseen ns. siviilissä kanssasi minulla ei ole tarvetta. Tietäen mitä tiedän, uskoisin, että intressimme myöskään jääkiekon ulkopuolella eivät kohtaa.

PS. Tässä vielä linkki viestiin, jossa ennustan Jannen pelaavan loistavat pleijarit. Meidän kaikkien onneksi se keskisuurta isompi ihme tapahtui, ja Juuso sai palikat kohdilleen.
 
Viimeksi muokattu:
Nimimerkit JHag ja TQoFE voisivat nyt molemmat haukata hieman happea, ennenkuin menee liian henkilökohtaiseksi ja liiaksi off topicin puolelle. Muussa tapauksessa moderaattorit puuttuvat peliin ja sitten taas kellään ei ole enää kivaa.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Jos muuten toissapäivänä olisi ollut Janne maalissa, täällä olisi jo kolme sivua uusia viestejä siitä, kuinka Janne hörppäsi kolmannen ja pilasi kaiken
Jos Janne olisi ollut toissapäivänä maalissa peli olisi ollut kahden erän jälkeen 5/4-1/2 Ässille. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että Juuso hörppäsi viimeisen maalin.

Tästä on täällä palstalla ennenkin väänetty, mutta olen edelleen siinä kannassa, että IFKn puolustaminen on aivan erilaista Juuson kuin Jannen kanssa. Kun jälkimmäinen on maalissa, niin kentälle ilmestyy jostain 5 muutakin maalivahtia. Se on aivan turha tulla selittämään, että "mutku Janne antaa aina kaikkensa ja on kiva kaveri muutenkin ja tottakai pelaajat luottavat Janneen ihan samalla tavalla kuin Juusoon". Pelaajatkin ovat ajattelevia ihmisiä eikä koneita, ja kun ne tietävät että maalissa on kaveri, joka kärjistetysti sanoen imuroi yhden vähintään joka pelissä, niin siinä ruvetaan väkisinkin pelaamaan oman maalin lähistöllä "yliturvallisesti".

Kädet ristissä toivon, että Juuso on tänään maalissa.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Ja maalivahtiketjussahan siis keskustellaan maalivahdeista. Ei täällä ole sinänsä pakollista ottaa huomioon sitä, miten muun joukkueen peli menee.

Öööh, tuota tuota... Maalivahti on osa joukkuetta ja (pois lukien ns. sankaritorjunnat) maalivahtipelikin on osa joukkueen puolustuspeli-pakettia. Tästä nähtiin erinomainen esimerkki Jaffalassa silloin kun Juuso pelasi Jokereissa; puolustuspeli-sapluunassa määrätyiltä sektoreilta sai vetää täysin vapaasti ja määrätyiltä ei kertaakaan = veskaripeli oli Suomen parasta!

Edellä kuvailemasi tilanne (jossa maalivahtipeli olisi ikään kuin täysin erillinen osa-alue) menee mun kirjoissani ns. "Stiga-ukkoiluksi", josta vakavasti otettava jääkiekkokeskustelija sanoutuu irti 100%. Ja tietty minäkin...
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kädet ristissä toivon, että Juuso on tänään maalissa.

Kyllä. Ja myös perjantaina, ja megamatka-pelissä, ja seuraavana pelipäivänä ja sitä seuraavana pelipäivänä, ja...

En ota kantaa noihin väittelyihin tuossa ylempänä, eikä mun pidäkään. Se on pakko kuitenkin nyt todeta tähän, että en yhtään ihmettele, että joillain kirjoittajilla menee hermot tänne veskaripuolelle, kun niitä kirjoittajia löytyy kuin sitkeitä rikkaruohoja, jotka aina löytävät sen syyn muualta kun maalinsuulta, jos peli hävitään. Jos Lundell on maalissa 10 peliä putkeen, ja niistä hävittäisiin 7, niin yhtäkkiä huonolla ilmallakin on enemmän vaikutusta (vaikka pelataan sisätiloissa), kun epävarmalla maalivahtipelillä.

Näin se vaan menee vuodesta toiseen. Lundell on joillekin niin lempilapsi ja "sympaattinen persoona", että nuo asiat menevät suoritusten edelle, ja silloin ollaan aika kaukana huippu-urheilusta ajatusmaailmallisesti.

Torjuntaprosentit ja voittopelit kertovat yleensä kaiken, enkä muista nähneeni Lunkkaa kummankaan tilaston kärjessä, vaikka Riksman on loukkantumisillaan antanut peliaikaa, ja joukkue edessä on ollut A-luokkaa jo jonkin aikaa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
En nyt ota kantaa erityisesti Lundellin pelaamiseen (on ollut kyllä vain varjo viime syksystä), mutta kyllähän koko joukkueen pelaaminen on ollut epävarmaa maalivahdista hyökkääjiin. Pelitapa ontuu ja sitä kautta myös yksilövirheet tulevat räikeämmin esiin. Maalivahtien toiminta ei ole ollut menestyksen vaatimalla tasolla. Ässät ottelu oli mun mielestä ainoa, mikä hävittiin selkeästi maalivahdin tumpelointiin, muuten on tullut luntatupaan tasaisesti joka osa-alueella. Virheitä on tullut niin kenttäpelaajille kuin Jannelle, yllättäen nämä veskarin epävarmat otteet näkyvät yleensä suoraan tulostaululla (poikkeus Porissa, missä Juuso pelasi muuten hyvin, mutta hörppäsi pari maalia). Paljon on parannettavaa puolustuspelaamisessa ja maalivahtipelissä. Se on outoa, koska Petun pelisysteemiin on yleensä kuulunut tiivis peräpää, ehkä hänellä on aikaisemmin ollut käytössä sitten niin paljon paremmat maalivahdit?!
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Salama15: En mä nyt ihan sitä tarkoita, että maalivahtipeli olisi erillinen osa-alue muusta. Muotoilin vähän väärin. Meinasin sitä, että mulle "maalivahdit" on vastaava ketju kuin vaikka "Eero Somervuori". Pelitapa-ketjuissa käsittelen itse ainakin enemmän kokonaisuutta ja näissä yksittäisissä ketjuissa on focus ketjun aiheessa. Ja yksittäisiä pelaajia voi kommentoida aina, siitä riippumatta onko joukkueella mennyt hyvin vai huonosti. Yksi kiehtovimmista jutuista pitkällä kiekkokaudella on ns. makrotasoinen ja mikrotasoinen tarkastelu ja nämä menevät usein aivan ristikkäin. Voi olla yhtä aikaa tyytyväinen makrotasolla = joukkueen esityksiin ja tyytymätön mikrotasolla = jonkun pelaajan otteisiin. Ja sama päinvastoin. Omaan copyrightin ns. Stiga-ukkoilu termiin, joka on ilokseni levinnyt myös Urheilulehteen. Mun on pakko yrittää välttää stigailua siis itse - mutta point taken koskien kommenttiasi.

Kyllähän joukkuekin pelaa erilailla Juuson ja Jannen edessä. Kuten douppi toteaa, tilastot eivät puhu paskaa ja jos maalissa on kaveri, jonka odotusarvo on alle 90% / 4 sisään, se ei voi olla vaikuttamatta pelaamiseen. Jokainen, joka on millä tasolla tahansa pelannut lätkää tai fudista, tietää tämän. Pitäisin todella tärkeänä tässä tilanteessa sitä, että HIFK rupeaisi saamaan pisteitä, ottaisi 3-5 voittoa putkeen, vaikka pelitapa olisi edelleen täysin hakusessa. Tähän tarvitaan Riksmanin pelaamista tasollaan. Tilanne rauhoittuisi ja Lunkankin olisi erilaista pelata hieman rennomman joukkueen takana. Kaikki voittaisivat. Hyvin yksinkertainen resepti siis: HIFK:n pitäisi ruveta voittamaan, toivottavasti aloitetaan tänään. Ja kyllähän Bluesissa on liki järjestään ollut paremmat veskarit kuin HIFK:ssa. Ei valmentajan elämä voi silti perustua maalivahtikorttiin. HIFK on liigan isoista seuroista ylivoimaisesti surkein koko maalivahtiosiossa; valmennus ja veskarit kakkosesta alaspäin. Pidän Riksmanin onnistumista viime kaudella Riksmanin ansiona, en organisaation. Hän on ollut yksittäinen poikkeama. Kun organisaatio on näin onneton mv-osion suhteen ja kieltäytyy edes harkitsemasta sitä, että pystyisi itse kasvattamaan omia huippuja, en näe mitään muuta järkevää tietä kuin unohtaa Lundell-Norja-Lindström -tyyppiset kaverit. He eivät ole tarpeeksi hyviä. Tässä veskariasiassa pitäisi HIFK:n vetää ihan niinkuin Hjallis kokosi koko joukkeensa 90-luvulla. Pannaan sitten paljon rahaa ja ostetaan 2 muualla meritoitunutta hyvää maalivahtia ja kolmanneksikin kiistatta liigatasoinen kaveri, joka hyväksyy backuppaajan roolin. Suomeksi tämä tarkoittaa kolmea selvästi yli kolmekymppistä kaveria. Näin mä tämän pelaisin, jos ja kun maalivahtivalmennus olisi kiellettyä.

Jossitteluun palatakseni: jos Mika Norja olisi pelannut kaikki Jannen pelaamat ottelut täsmälleen samoin statsein, kukaan ei suojelisi häntä ja pitäisi kaveria kivana ihmisenä & tunnollisena harjoittelijana. Paniikkinappulaa olisi jo painettu ja HIFK:lta huudeltaisiin toimintaa. Käsi sydämelle. Voi sen jossittelun näinkin päin tehdä. Ei pelkästään niin, että jospa Janne olisi ollut lauantaina maalissa.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
En nyt ota kantaa erityisesti Lundellin pelaamiseen (on ollut kyllä vain varjo viime syksystä), mutta kyllähän koko joukkueen pelaaminen on ollut epävarmaa maalivahdista hyökkääjiin. Pelitapa ontuu ja sitä kautta myös yksilövirheet tulevat räikeämmin esiin. Maalivahtien toiminta ei ole ollut menestyksen vaatimalla tasolla. Ässät ottelu oli mun mielestä ainoa, mikä hävittiin selkeästi maalivahdin tumpelointiin, muuten on tullut luntatupaan tasaisesti joka osa-alueella. Virheitä on tullut niin kenttäpelaajille kuin Jannelle, yllättäen nämä veskarin epävarmat otteet näkyvät yleensä suoraan tulostaululla (poikkeus Porissa, missä Juuso pelasi muuten hyvin, mutta hörppäsi pari maalia). Paljon on parannettavaa puolustuspelaamisessa ja maalivahtipelissä.

Tästä ei voi olla eri mieltä, Janne on kankeampi kuin viime kaudella, eikä Juusokaan parhaimpaansa ole esittänyt

Vaan - kuten sanotkin - kaikilla osa-alueilla ovat kuviot sekaisin. Yyvee on tehotonta (jos on lupa torjua, niin on kyllä lupa laukoakin...), vastustaja pääsee maalintekosektorille luvattoman helposti ja saa vieläpä seisoskella siinä ihan rauhassa, syötöt ovat huolimattomia... Kyseessä ei ole enää joukkue, saati sitten Rikollislauma, vaan joukko eksyksissä olevia pelaajia, joista osan ryypiskelyäkään Petu ei ole saanut kuriin.

Se on pakko kuitenkin nyt todeta tähän, että en yhtään ihmettele, että joillain kirjoittajilla menee hermot tänne veskaripuolelle, kun niitä kirjoittajia löytyy kuin sitkeitä rikkaruohoja, jotka aina löytävät sen syyn muualta kun maalinsuulta, jos peli hävitään.

Mikäli minuun viittaat, niin en erikseen jaksa listata kaikkia Jannen tekemiä virheitä, koska ne ja bonukset päälle listataan tänne muidenkin toimesta. Turhaa toistoa vaan. Sen sijaan yritän muistutella, että yksikään veska ei voita ainakaan montaa peliä yksinään, jos muun joukkueen peli on ihan sekaisin. Niin nyt, kuin esim. viime alkuvuodesta - jolloin joukkue on ollut parasta A-luokkaa vain paperilla. Ja mainitaan nyt vielä, että mä olen alkanut digata Jannea vasta viimeisen parin kauden aikana, eikä sillä ole mitään tekemistä minkään muun kuin jäällä nähdyn kanssa.
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä on täällä palstalla ennenkin väänetty, mutta olen edelleen siinä kannassa, että IFKn puolustaminen on aivan erilaista Juuson kuin Jannen kanssa.

Aika moni pro-Jannelainen ei suostu myöntämään tuota Frankien esille nostamaa pointtia. Ja kuten JHag:kin tuossa sanoi niin aivan varmasti jokainen edes ''vähän tosissaan'' (joukkueurheilu)pallolajeja harrastanut tietää joukkueen pelaavan aivan erilailla, kun tolppien välissä pelaa varmasti torjuva kassari versus haperoivasti torjuva kassari.

Juuso päästi Ässät-pelissä pari helppoa omiin ja tästä riemastuneena muutamat nimimerkit olivat onnensa kukkuloilla jonkun muun munatessa HIFK:n maalinsuulla kuin Jannen... Kerrassaan uskomatonta touhua. Minä ainakin kannatan HIFK:ta ja minulle on aivan sama kuka siellä maalinsuulla niitä kiekkoja torjuu kunhan vain kiekot jäävät räpylään. Toista se näyttäisi joidenkin osalta olevan.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika moni pro-Jannelainen ei suostu myöntämään tuota Frankien esille nostamaa pointtia.
Mikä helvetin pro-Jannelainen?
Jos Janne olisi ollut toissapäivänä maalissa peli olisi ollut kahden erän jälkeen 5/4-1/2 Ässille.
Tämäkö oli se erinomaisesti kiteytetty pointti? Jos argumentit tässä ketjussa alkavat olla tollaista ala-astetasoa, niin alas on tultu.
Juuso päästi Ässät-pelissä pari helppoa omiin ja tästä riemastuneena muutamat nimimerkit olivat onnensa kukkuloilla jonkun muun munatessa HIFK:n maalinsuulla kuin Jannen.
Kerro toki lisää näistä viesteistä, vaikka lainausten kera.
Kuten douppi toteaa, tilastot eivät puhu paskaa ja jos maalissa on kaveri, jonka odotusarvo on alle 90% / 4 sisään, se ei voi olla vaikuttamatta pelaamiseen.
Onko Jannen odotusarvo 90% ja 4 sisään? Otanta on siis 4 peliä ja nyt tästä tulee jo odotusarvo? Ei nyt sentään.
En nyt ota kantaa erityisesti Lundellin pelaamiseen (on ollut kyllä vain varjo viime syksystä), mutta kyllähän koko joukkueen pelaaminen on ollut epävarmaa maalivahdista hyökkääjiin. Pelitapa ontuu ja sitä kautta myös yksilövirheet tulevat räikeämmin esiin. Maalivahtien toiminta ei ole ollut menestyksen vaatimalla tasolla. Ässät ottelu oli mun mielestä ainoa, mikä hävittiin selkeästi maalivahdin tumpelointiin, muuten on tullut luntatupaan tasaisesti joka osa-alueella.
Tässä on kaikki oleellinen hyvin kiteytettynä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mikäli minuun viittaat, niin en erikseen jaksa listata kaikkia Jannen tekemiä virheitä, koska ne ja bonukset päälle listataan tänne muidenkin toimesta. Turhaa toistoa vaan. Sen sijaan yritän muistutella, että yksikään veska ei voita ainakaan montaa peliä yksinään, jos muun joukkueen peli on ihan sekaisin. Niin nyt, kuin esim. viime alkuvuodesta - jolloin joukkue on ollut parasta A-luokkaa vain paperilla.

Ja mainitaan nyt vielä, että mä olen alkanut digata Jannea vasta viimeisen parin kauden aikana, eikä sillä ole mitään tekemistä minkään muun kuin jäällä nähdyn kanssa.

Kuten jo totesin, niin en ota kantaa sun ja JHag:n väittelyyn, ja siten en tarkoita sinua tässä, vaan puhun yleisistä mieliteistä. Eri mieltä saa olla, eikä tänne pelkästään mitään jeesjees-meininkiä kaivatakaan. On vaan erikoista miten yksi pelaaja alkaa olemaan sellainen suojeluskohde, että siinä jää jo stadikkakin toiseksi.

Mitä tulee tuohon yksittäisten pelaajien "diggaamiseen", niin se on vähän erikoinen juttu myös. Tappara-pelin jälkeen tykkäsin Riksmanista ihan kympillä. Lauantain pelin jälkeen en sitten pätkääkään. Ei tämän pitäisi olla henkilöstä kiinni, vaan siitä, minkälaisia suorituksia näemme. Hyvin pelannut maalivahti on aina diggaamisen arvoinen, oli sitten kyseessä vaikka se unkarilainen porakone.

IFK tarvitsee nyt omalla hyvällä tasolla pelaavaa Riksmania enemmän kuin mitään. Pelitavat yms. alkavat purra ajan kanssa (toivottavasti), mutta IFK ei voi jatkaa noilla päästettyjen keskiarvoilla, tai emme pääse tästä ylös ollenkaan. Lunkka on vedellyt yli 4:n maalin ka:lla, ja se on aika hirveä lukema mestaruutta tavoittelevalle jengille. Parannusta kaivataan. Ja kaivataan sitä, että veskari pitää joukkuetta pystyssä vaikeina hetkinä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Aika moni pro-Jannelainen ei suostu myöntämään tuota Frankien esille nostamaa pointtia. Ja kuten JHag:kin tuossa sanoi niin aivan varmasti jokainen edes ''vähän tosissaan'' (joukkueurheilu)pallolajeja harrastanut tietää joukkueen pelaavan aivan erilailla, kun tolppien välissä pelaa varmasti torjuva kassari versus haperoivasti torjuva kassari.

Tottakai se menee niin, että ykköskassariin kenttäpelaajat luottavat enemmän. Vaikka periaatteessa sillä ei saisi olla merkitystä, mutta kyllä se kenttäpelaajilla tulee alitajunnasta, pieni epäluottamus hiipii takaraivoon ja silloin aletaan pelaamaan enemmän safetya. Tämä myös rikkoo omaa peliä ja virheitä saattaa tulla helpommin. Tosin, en nyt tätä laittaisi alkukauden heikkojen esitysten syyksi, kyllä siinä asiassa puhutaan suuremmista ongelmista.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
VT: Surullista kyllä, Jannen odotusarvo on tällä hetkellä alle 90% / 4 sisään. Neljä ottelua on nykylätkässä jo jonkunlainen otos ja siihen ei voi olla vaikuttamatta se, että voitosta saa 3 pinnaa. Neljässä ottelussa on skaala välillä 0p - 12p. Itse btw. olin täysin tyytyväinen siihen sarjamuotoon, jossa voitosta sai 2p. Tämä nykyinen on apinoitu Ruotsista ja sen piti "suosia maalintekoa ja voitontavoittelua". Tosiasiassa tasapelien määrä on lisääntynyt verrattuna 2p voitosta -kausiin. No, tämä oli pieni sivuraide, mutta totesin jo peliesitykset -ketjussa, että hyvin usein tärkeät runkosarjasijoitukset ratkeavat 1-4 pinnan erolla -kuten HIFK vs. Ässät viime kaudella- ja siksi syksylläkään ei saisi antaa pinnojen luisua käsistä. No, Jannella on yksi 3pinnan voittokin neljässä ottelussa ja hänen aikanaan HIFK on saanut 3/12 pinnaa. Juuson kanssa 3/6 pinnaa. HIFK siis saa todennäköisesti enemmän pisteitä Juuson kuin Jannen kanssa. Turha tähän on silti juuttua. Janne voi nostaa odotusarvoaan torjumalla paremmin. Ja toivottavasti näin tapahtuukin, sillä nyt hän on surkealla sijalla maalivahtipörssissä, kahdeksastoista. Ei kai tässä joka ainoaa viestiä joka ainoaan osioon pidä varustaa selityksellä: "Kausi on vielä nuori ja muutoksia voi tapahtua!" Kyllä kaikki sen tietävät muutenkin. Minkäs teet, kun HIFK on pelannut vasta 6 ottelua - et voi toteutumien suhteen keskustella kuin näistä kuudesta pelistä ja niistä on saatu surkuhupaisat 1p/matsi. Vai pitäisikö Jatkoajan joukkueosiot avata vasta 10 ottelun jälkeeen ja sulkea kesäksi? Playoffeissahan 4 ottelua tulee olemaan jo aivan helvetin suuri osuus lopullisesta pelimäärästä ja joo, tiedän että playoffit pelataan keväällä.

Mulla on aivan samanlainen härski rotseilumeininki kuin doupilla. Maalivahti on välittömästi ylin ystäväni, kun hän pelaa hyvin ja torjuu voiton. Kun hän lörähtää ottelun loppua kohti ja joukkue häviää, en tykkää hänestä. Tämä on mun oikeuteni fanina ja palkkaa duunistaan saavat maalivahdit tietävät varsin hyvin minkälaisella pelipaikalla pelaavat. Paineet ovat kovat ja arvostus vaihtelee välillä helvetti - taivas. Rautalangasta; Jos Janne pelaa pitkän hyvän ottelusarjan ja nousee niihin lukemiin, joilla Riksman pelasi keväällä ja Riksman puolestaa lurpahtaa 4 sisään -mieheksi, tulen henkilökohtaisesti vaatimaan HIFK:lta sitä, että Lunkka pelaa ykkösenä. Näin yksinkertaista se on ja näin rotsi olen. Mua ei kiinnosta ihmiset Lundell ja Riksman ollenkaan ja heidän tunteensa mukaanlukien mahdolliset mielipahat ovat mulle aivan yhdentekeviä. Tämä on ammattilaisurheilua ja vierastan yli kaiken sitä, että joku vääntää tästä henkilökohtaista "tykkään" / "en tykkää" -soodaa. Ei mulla ole tässä muuta pohjaa puhua tämän kauden maalivahtipelistä kuin toteutuneet ottelut. Lundellin / Riksmanin pelitaso joskus vuonna kilpi tai miekka ei kuulu asiaan millään tavalla.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Mitä tulee tuohon yksittäisten pelaajien "diggaamiseen", niin se on vähän erikoinen juttu myös. Ei tämän pitäisi olla henkilöstä kiinni, vaan siitä, minkälaisia suorituksia näemme. Hyvin pelannut maalivahti on aina diggaamisen arvoinen, oli sitten kyseessä vaikka se unkarilainen porakone.

Viittasin tuolla lähinnä siihen, että muutama vuosi sitten hävittyjen säälien jälkeen olin muiden mukana vaatimassa Jannen päätä pölkylle (vammastahan tuolloin oli kyse, mutta minä tai moni muukaan ei sitä silloin tiennyt). Sittemmin Janne on parantanut tekniikkaansa ja peliään ylipäätään huomattavasti aiemmasta, mikä tuossa iässä on hatunnoston paikka. En voi olla diggaamatta. Mikä tietenkään ei tarkoita, että toivoisin epäonnistumisia kenellekään. Diggaan myös Makkesta, mutten silti toivo epäonnistumisia Jerrylle, jotta Makke pääsisi enemmän liigamiehistön mukaan - se pelaa, jolla kulkee. Koskee niin kenttäpelaajia kuin maalivahtejakin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tosin, en nyt tätä laittaisi alkukauden heikkojen esitysten syyksi, kyllä siinä asiassa puhutaan suuremmista ongelmista.

Tämä pitää paikkansa. HIFK:n kenttäpelaajat ovat osoittaneet, että pystyvät pelaamaan paskasti myös silloin, kun Riksman on luukulla. Loppupeleissä tämä on ihan matematiikkaa. Paskasti pelaava joukkue saa paremman lopputuloksen enemmän torjuvan maalivahdin kanssa kuin vähemmän torjuvan maalivahdin kanssa. Ja mikä ihmeellisintä, myös hyvin pelaava joukkue saa paremman tuloksen enemmän torjuvan maalivahdin kanssa kuin vähemmän torjuvan maalivahdin kanssa. Onpa tämä mystinen laji, curling ja shakki kalpenevat täysin.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Täältä voi katsella onko Lunkka parantanut otteitaan viime vuosina, Jan Lundell stats: http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/pdisplay.php?pid=34069

Katso jooko joskus sinne jäällekin ja pyydä kommenttia vaikka joltain, joka ihan oikeasti ymmärtää maalivahtipelistä ja on nähnyt sen Jannen, joka meiltä taannoin lähti, sekä sen Jannen, joka meille tuli takaisin.

En myöskään ole ihan yksin tuon mielipiteeni kanssa:

No itse asiassa tämä (toim. huom., tämä = länget) on se osa-alue joka Jannella on Tsekin reissun jäljiltä parantunut aivan peevelisti.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ei pitäisi huudella vieraisiin pöytiin, mutta HIFK:n maalivahtiongelmista on puhuttu jo kymmenen vuotta.

Kaikki muut liigaseurat ovat hoitaneet maalivahtivalmennuksen vähintäin kohtuullisesti. Urpo Ylösiä ja Pasi Nurmisia ei riitä joka joukkueeseen, mutta jo asian tärkeyden myöntämisellä päästään pitkälle, jos todella halutaan.

HIFK:n resursseilla luulisi olevan lasten leikkiä saada maalivahtivalmennus hyvään kuosiin. Siinä isokin satsaus ei mene hukkaan. Vai onko vielä ns. tunnetasolla vallalla se asenne, että maaliin pannnaan se huonoin läski? Ei sillä ole niin väliä mitä se puuhastelee.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK:n resursseilla luulisi olevan lasten leikkiä saada maalivahtivalmennus hyvään kuosiin.
Yks mestaruus hei! Kultaa tuli, kun joukkueessa vaikuttivat Juuso, Janne ja Sakke. Viimeksi mainittu lähti, jolloin aika moni varmaankin totesi tyytyväisenä, että veskariasioihin tuli selkeä parannus. Joten uusi kausi voidaankin sitten vetää hyväksi todetulla kaksikolla Riksman-Lundell (+Norja silmänlumeena), paskat veskarivalmennuksesta, on niin kokeneita kassareita ja vieläpä mestarismiehiä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei pitäisi huudella vieraisiin pöytiin, mutta HIFK:n maalivahtiongelmista on puhuttu jo kymmenen vuotta.
Höpsis, Lunkka on pelannut HIFKissä vasta kaudesta 03/04 asti. Ja toki ne aikaisemmat vierailut, mutta ei puututa niihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös