Itseäni kiinnostaisi tietää, että milloin tulee viimein se kausi, jolloin joukkueenrakentamiseen voi kohdistaa kritiikkiä ilman, että sitä täytyy lähteä erinäisin tekosyin puolustelemaan.
Ensimmäinen Tobiaksen kausihan oli vielä "Nybarin joukkue", sen jälkeen tekemisen tasoa piti voida arvioida objektiivisesti tuloksen kautta.
Seuraavana kautena rasitteena olikin pari Nybarin solmimaa jatkosopimusta, jonka vuoksi joukkue ei ollut balanssissa eikä menestynyt.
Tämän jälkeen on tullut kaikki mahdolliset flunssa- ja loukkaantumisaallot + koronat, joista IFK on tietysti aina kärsinyt enemmän kuin muut joukkueet. Yhteensä.
Jos ensi kaudellakaan ei tule menestystä, niin syykin on jo ennen budjetin julkaistua päätetty; nimittäin koronan vuoksi pienentynyt budjetti.
Tämähän riippuu ihan puhtaasti siitä, milloin saamme nähdä HIFK:n, joka ei kärsi erinäisistä itsestä riippumattomista syistä kohtuuttoman paljon enemmän kuin kilpailijat. Toivottavasti tuleva kausi on sellainen, jolloin ei tarvitsisi miettiä avainpelaajien loukkaantumisten vaikutusta tai pelaajien kollektiivisen sairastumisen seurauksia. Se olisi jättekul!
Itse kirjoitin jo Pikkaraisen aikoina, että mun on vaikea arvostella joukkuetta, joka kohtasi sellaisen määrän vastoinkäymisiä, joilla oli selkeitä vaikutuksia. Kauden 2019-20 joukkueen jätin arvostelematta, koska se päättyi runkosarjaan ja itse olin koko kauden odottanut nimenomaan, että HIFK:n vahvuudet tulevat esiin pleijareissa, koska joukkue oli kasattu sellaiseksi, jolla pitäisi pärjätä juuri pleijareissa, kun väännöt kasvaa. Kun pleijareita ei sitten pelattu, vaikea arvostella. Kausi 20-21 meni tunnetuin seurauksin vituiksi, lähes koko joukkueen sairastuessa koronaan. Esim. Pekka Virran kohtalo oli Lukolle kamala, mutta tapahtumat alkoivat jo hyvissä ajoin ennen pleijareita, jolloin Lukko ehti kipuilla Virran poissaolon jo runkosarjassa ja alkushokin jälkeen joukkue varmasti myös tiivistyi sen seurauksena. Lisäksi, kun joukkueen pelisysteemi oli ehtinyt iskostua hyvin selkärankoihin, he saattoivat kuitenkin tukeutua myös siihen ja "peli kantoi". Voitoista saa kuitenkin tappioita enemmän aina voimaa ja energiaa. Ei Virran poissaoloa voi verrata siihen, että puoli joukkueellista pelaajia on samaan aikaan sairaana. Eikä Peltosenkaan poissaoloa voi verrata Virran poissaoloon, koska Ville oli kuitenkin sairastamisestaan huolimatta todennäköisesti videoyhteyden päässä. Olisiko Villen panosta tarvittu penkin takana? Aivan varmasti. Oliko se syy, että HIFK tippui? Todennäköisesti ei, mutta kun marginaalit olivat niin pienet TPS-sarjassa ja HIFK:lla taustallaan kollektiivisen sairastamisen takia paljon asioita, jotka vaikuttivat joukkueeseen ja tekemiseen kentällä, Peltosen poissaololla annettiin vähän lisää tasoitusta vastustajalle. Kun marginaalit ovat aidosti pieniä, ei olisi antaa yhtään tasoitusta muille.
Tekosyy tarkoittaa jotain sellaista, mikä ei ole todellinen, vaan keksitty. Korona ei siis ole HIFK:lle tekosyy, vaan ihan todellinen tekijä, joka vaikutti moneen asiaan monta kertaa alkuvuodesta 2022. Jos HIFK olisi jättänyt pelaamatta, koska joukkueessa monella pelaajalla oli korona välillä tammi-maaliskuu, tällöin korona olisi ollut tekosyy, koska pelaajat olivat kuitenkin saaneet ja ehtineet rauhassa toipua sairasteluistaan. On ihan totta, että HIFK:ssa suhtauduttiin montaa muuta seuraa tiukemmin korona-altistumisiin ja sairastumisiin. Oli tietty protokolla, joka piti läpikäydä ennen kuin pääsi harjoittelemaan ja pelaamaan. Näin toimittiin siksi, että pelaajien terveyttä ei riskeerattaisi. Ja koska näin toimittiin, jälkitauteja ei tietääkseni ole tullut ja hyvä niin. Emme koskaan saa tietää, olisiko niitä tullut, jos kyseistä protokollaa ei olisi seurattu tarkasti. Mutta itse valitsen kuitenkin mieluummin tämän tavan, koska urheilussa kysymys ei kuitenkaan ole elämästä ja kuolemasta. Ilveksen kaiffareiden sydänlihastulehdukset vaikuttivat tähän toimintatapaan suuresti. Kuinka paljon korona vaikutti pelaajien suorituksiin? Vaikea sanoa, sanoisin mutulla, että vähemmän kuin kaudella 20-21, mutta jokainen pelaaja itse tietää vaikutuksen suuruuden. HIFK:ssa on paljon dataa pelaajien vireystilasta, joten varmasti kaikkea sitä dataa on hyödynnetty ja tuloksia tulkittu. Ja vielä pelaajan terveys edellä. Itse arvostan sellaista ja se on minusta myös työnantajan velvollisuus.
Mikäli HIFK:n joukkue ei kollektiivisesti kohtaa koronaa tai jotain vastaavaa keholle kuormittavaa paskatautia ensi kaudella ja mikäli kaikki parhaat (ja kalleimmat) pelaajat eivät ole samaan aikaan telakalla kauden tärkeimpien pelien aikana, minä arvostelen joukkuetta puhtaasti tulosten perusteella. Vaikka HIFK:n budjetti olisi tippunut ja vaikka sillä olisi vasta vaikka kymmenenneksi suurin budjetti, mihin en todellakaan usko, raha ei yksin määritä joukkueen sijoitusta. Lähes poikkeuksetta Liigassa on huomattavasti pienemmällä budjetilla sijoituttu kelvollisille sijoituksille. Totta kai rahasta apua on joukkueen kokoamisessa, mutta meillä on ihan riittävästi omakohtaista kokemusta siitä, syystä tai toisesta, että sijoitetulle pääomalle ei ole saatu riittävän hyvää tuottoa, eli sarjasijoitus on ollut budjettia heikompi suhteessa vastustajiin.
Omasta mielestäni HIFK:lla on nyt paljon aiempaa vähemmän varaa selittelyille, jos menestystä ei tule. Meillä on tuttu valmennus ja valtaosa pelaajista on valmennukselle ja toisilleen tuttuja. Kysymysmerkkejäkin on, mutta niitä on aina. Meillä on varsin hyvin omakohtaista kokemusta myös siitä, ettei tähtisikermienkään peli ole aina aivan kitkatonta. Eikä se ole ollut yksinomaan HIFK:n murhe. Ja juuri näistä em. syistä ensi kausi kiinnostelee niin sanotusti aivan perkeleesti. Nythän se nähdään, mihin valmennuksesta on ja onko Salmelainen osannut kasata menestyvän joukkueen. Mutta sissus sentään, jos taas kerran olemme siinä tilanteessa, että keväällä joukkueesta puuttuu sairastumisen tai loukkaantumisten takia parhaita pelaajia, saatan tirauttaa itkut. Koska silloin uskon, että tämä seura on jollain tavalla kirottu. Tähän asti olen vasta epäillyt sitä.
Niin kauan, kunnes toisin oikeasti todistetaan, minä uskon ensi kauden jengiin.