HIFK kaudella 2022–2023

  • 685 359
  • 3 969

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Itseäni kiinnostaisi tietää, että milloin tulee viimein se kausi, jolloin joukkueenrakentamiseen voi kohdistaa kritiikkiä ilman, että sitä täytyy lähteä erinäisin tekosyin puolustelemaan.

Ensimmäinen Tobiaksen kausihan oli vielä "Nybarin joukkue", sen jälkeen tekemisen tasoa piti voida arvioida objektiivisesti tuloksen kautta.

Seuraavana kautena rasitteena olikin pari Nybarin solmimaa jatkosopimusta, jonka vuoksi joukkue ei ollut balanssissa eikä menestynyt.

Tämän jälkeen on tullut kaikki mahdolliset flunssa- ja loukkaantumisaallot + koronat, joista IFK on tietysti aina kärsinyt enemmän kuin muut joukkueet. Yhteensä.

Jos ensi kaudellakaan ei tule menestystä, niin syykin on jo ennen budjetin julkaistua päätetty; nimittäin koronan vuoksi pienentynyt budjetti.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Mutta kun sä et nyt pysty, suostu tai halua ymmärtää mun pointtia ollenkaan. Kyse ei ole siitä, vaikuttiko korona. Varmasti vaikutti ihan niin kuin kaikki sairastelu ja vammat. Kyse on sen sijaan siitä, että vaikuttiko se niin paljon, että siitä on syytä ruikuttaa joka viestissä. Jos et pysty määrittämään sitä, kuinka paljon korona on lopulta vaikuttanut, on se taakse meneminen vain ja ainoastaan tekosyyn etsimistä. Varsinkin kun IFK ei ollut ainoa seura, joka kärsi tuosta taudista. Paitsi, että on älyllisesti epärehellistä nostaa yksi virus tikunnokkaan puhuttaessa lajista, jossa urheilijat eivät tervettä päivää näe, tapa jolla sen teet lähentelee jo psykoottisuutta.

Mutta jos se sinun oloa helpottaa, kun voit vierittää vastuun pois seuran urheilupuolen harteilta, niin ole hyvä. Itse toivoisin näkeväni menestyvän IFK:n, ja siksi vaadin seuralta enemmän. Onneksi tiedän, että seuran päävalmentaja ei tässä asiassa mene koronan taakse, eikä lähde olemaan tulosta kohtaan epäkunnioittava.

Sinä et myöskään ymmärtänyt pointtiani.

Kuten kirjoitin, muitakin syitä oli, mutta koronan ohittaminen TÄYSIN on naiivia. Se pointti oli siinä, että se on ikään kuin täysin jätetty huomiotta. Korona oli poikkeuksellinen tauti ja sen vaikutukset pelaajiin oli eriskummalliset. Siihen päälle tuo pitkä treenitauko, joka oli koko joukkueella ja joka ohitetaan.

Eli absoluuttinen totuus löytyisi siitä, että "kaikille sama". Ja näin ei ollut.

Ja kaikkihan me "ruikutetaan täällä joka viestissä." Täähän on yhtä ruikutusta ollut kohta pari kuukautta aika monelta kirjoittajalta. Sama levy pyörii. Aika surkea on anti täällä kenelläkään. Minä mukaan lukien. Samaa ruikutusta tää on. Eri biisi vain pyörii toistona kullakin kirjoittajalla.

Siksi ehdotin pientä kesälomaa meille kaikille.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Itseäni kiinnostaisi tietää, että milloin tulee viimein se kausi, jolloin joukkueenrakentamiseen voi kohdistaa kritiikkiä ilman, että sitä täytyy lähteä erinäisin tekosyin puolustelemaan.

Ensimmäinen Tobiaksen kausihan oli vielä "Nybarin joukkue", sen jälkeen tekemisen tasoa piti voida arvioida objektiivisesti tuloksen kautta.

Seuraavana kautena rasitteena olikin pari Nybarin solmimaa jatkosopimusta, jonka vuoksi joukkue ei ollut balanssissa eikä menestynyt.

Tämän jälkeen on tullut kaikki mahdolliset flunssa- ja loukkaantumisaallot + koronat, joista IFK on tietysti aina kärsinyt enemmän kuin muut joukkueet. Yhteensä.

Jos ensi kaudellakaan ei tule menestystä, niin syykin on jo ennen budjetin julkaistua päätetty; nimittäin koronan vuoksi pienentynyt budjetti.
Parhaimpia kirjoituksia pitkään aikaan! Kyllä tämä pro-osasto pystyy suggeroimaan kaiken aina parhain päin. Toisaalta itsehän me kaikki hiljaisesti hyväksytään tämä mukasuorittaminen kaudesta toisen ostamalla kausareita, lippuja, kaljaa, ruokaa ja fanituotteita. Kuvaa mielestäni keskiverto IFK-fanin mielenmaisemaa hyvin se, että väittäisin syntyvän paljon isompi poru jättämällä jatkosopimukset tekemättä Muulin ja Tallbergin kanssa kuin nyt nähdyllä himmailulla ja välikauden valmistelulla.
 

Topmachine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä pitäisikö näille jutuille itkeä vaiko nauraa... Täällä on ajatusmaailma valtaosalla se, että meidän jengin maalivahdit on liian kokemattomia liigaan ja pakisto on kesken ja huonoin koskaan. Nyt kuitenkin samaan hengenvetoon haaveillaan siitä A. Hongan tulemisesta stadiin... Siinähän se pelastaja onkin, eikö?

1) Jos veskarit tarvii tukea puolustukselta niin Hongalta sitä ei saa yhtään.

2) Myöskään sitä peräänkuulutettua all around-puolustajaa Hongasta ei saa tekemälläkään... Kaveri kun on täysin hyökkäys-siniselle orientoitunut ennemminkin hyökkääjä kuin puolustaja.

3) YV-pakkeja meillä on nyt Lyytinen, Melart ja Salin (+ehkä Kotkansalo) . Lyytinen on ollut monen mielestä surkea mutta kyllä ne tilastot liigasta on aika paljonkin paremmat kuin Hongalla.

Minulla ei ole nyt esittää tähän korvaavaa tekijää kun en tiedä markkinoilla olevista vapaista pelaajista mutta vahvasti uskon että parempiakin vaihtoehtoja on olemassa.

En tiedä Larssonista mitään, joten katsotaan mitä kaverilla on antaa logolle mutta kaikinpuolin vaikuttaa ihan potentiaaliselta avulta meille.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Postinjakaja
Tämä suurella kunnioituksella, mutta ehkä sulla on nyt lähtenyt vähän liian suuresti laukalle tuon koronan kanssa. Kukaan tällä palstalla ei kiellä, etteikö sillä olisi ollut vaikutusta HIFK:n esityksiin ja vaikkapa tulevaan budjettiin. Sitä ei vain voi mitata tai eritellä kaikesta muusta. Ei voida mitenkään osoittaa, että IFK olisi pärjännyt pudotuspeleissä tällä ja tällä tavalla ilman tautia. Ei voida eritellä mikä osa on huonosti rakennettua joukkuetta, mikä valmennuksen osuutta, mikä loukkaantumisia ja mikä koronaa. Tai miten taudin vaikutukset vertautuvat muihin joukkueisiin. Korona on kiistatta yksi syy muiden joukossa, mutta ei todellakaan mikään vapaudut vastuusta -kortti. Ei viimeisen kolmen kauden osalta, eikä tulevien kolmen.

Ja kuten sanottu, olen aiemmin pitänyt sua ehkä koko IFK-osion puolueettomimpana ja realistisinpana kirjoittajana, mutta tämä korona on nyt selvästi sellainen musta piste, joka on vienyt sua vähän sivuraiteille. Haluan sen vanhan kunnon Krykov-fanin tänne takaisin, joka pistää tällaisen negailijankin tarkastelemaan asioita uudestaan. Tuntuu että otat asiat nyt vähän henkilökohtaisesti. Ei tällaisella palstalla kannata edes odottaa, että saisi muiden mielipiteitä isommin muutettua. Jokainen huutaa sormet korvissa omaa agendaansa, ja näin se menee jatkossakin.

@Topmachine
Olen visusti varonut sanomasta tätä ennen, kun on tullut jo muutenkin viskottua kuvainnollisesti kiviä HIFK:n toimiston ikkunoihin. Mutta; mulla on myös erittäin iso pelko, että Honka ei ole yhtään se pelaaja jota HIFK ensi kaudella kaipaa. Olen erittäin mielelläni väärässä.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Itseäni kiinnostaisi tietää, että milloin tulee viimein se kausi, jolloin joukkueenrakentamiseen voi kohdistaa kritiikkiä ilman, että sitä täytyy lähteä erinäisin tekosyin puolustelemaan.

Ensimmäinen Tobiaksen kausihan oli vielä "Nybarin joukkue", sen jälkeen tekemisen tasoa piti voida arvioida objektiivisesti tuloksen kautta.

Seuraavana kautena rasitteena olikin pari Nybarin solmimaa jatkosopimusta, jonka vuoksi joukkue ei ollut balanssissa eikä menestynyt.

Tämän jälkeen on tullut kaikki mahdolliset flunssa- ja loukkaantumisaallot + koronat, joista IFK on tietysti aina kärsinyt enemmän kuin muut joukkueet. Yhteensä.

Jos ensi kaudellakaan ei tule menestystä, niin syykin on jo ennen budjetin julkaistua päätetty; nimittäin koronan vuoksi pienentynyt budjetti.
Loistava statementti, @-Kantor-, mitään tekosyitä ei pidä keksiä, vaan pitää luoda voittamisen kulttuuria, menestymällä hyvin.
 
J

Just-Ice-Hockey

Olen visusti varonut sanomasta tätä ennen, kun on tullut jo muutenkin viskottua kuvainnollisesti kiviä HIFK:n toimiston ikkunoihin. Mutta; mulla on myös erittäin iso pelko, että Honka ei ole yhtään se pelaaja jota HIFK ensi kaudella kaipaa. Olen erittäin mielelläni väärässä.

Mä aidosti uskon, että Honka ei ole ratkaisu IFK:n puolustuksen ongelmiin, mutta voi olla iso osa ratkaisua. Kahta pakkia tuo mielestäni huutaa, ja toinen näistä saisi mielellään imo olla Honka. Jos tuonne enää vain yksi puolustaja on tulossa, niin sen pitäisi kyllä sellaista tasoa, mihin IFK:lla ei ilman lock outia ole mahdollisuutta.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
...
@Topmachine
Olen visusti varonut sanomasta tätä ennen, kun on tullut jo muutenkin viskottua kuvainnollisesti kiviä HIFK:n toimiston ikkunoihin. Mutta; mulla on myös erittäin iso pelko, että Honka ei ole yhtään se pelaaja jota HIFK ensi kaudella kaipaa. Olen erittäin mielelläni väärässä.

A.Honka tehnyt näköjään kahteen kauteen JYP:ssä 68p yht. 115 peliin, eli 0,5pka hyvä, kuten myös tuo että käytännössä kaikki pelit pelannut, eikä saikutellut juurikaan. Mitåän muuta tietoa ei Hongasta, kun ongitut pistetiedot.

Nyt on siis isäntinä alhaalla Motin ja se ruotsin konkari Larsson.
Kiekollisempaan puoleen sitten Lyytinen, Kotkansalo, Salin ja tämä Honka, jos siis tulee meille.
Melart menee tuohon johonkin välimaastoon pelillisesti. Jos hän oikeasti saa olla terve ja peli kulkee, niin on se kokonaisvaltaisin pakki meillä. Eli Melartin terveysongelmien jatkumista ei pakkipaletti kyllä oikeen kestäis. Historia vähän huolettaa kyllä, ja melkeinpä saa Tobbe varautua "Hongan" lisäksi toiseenkin hankintaan alas.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Parhaimpia kirjoituksia pitkään aikaan! Kyllä tämä pro-osasto pystyy suggeroimaan kaiken aina parhain päin. Toisaalta itsehän me kaikki hiljaisesti hyväksytään tämä mukasuorittaminen kaudesta toisen ostamalla kausareita, lippuja, kaljaa, ruokaa ja fanituotteita. Kuvaa mielestäni keskiverto IFK-fanin mielenmaisemaa hyvin se, että väittäisin syntyvän paljon isompi poru jättämällä jatkosopimukset tekemättä Muulin ja Tallbergin kanssa kuin nyt nähdyllä himmailulla ja välikauden valmistelulla.
Pro-osastosta terve!

Ville Peltonen sanoi, että tammikuussa(vai helmikuussa) jengillä oli kolme joukkueharjoitusta. Kuukaudessa. Siihen päälle Peltosen oma korona pudotuspelien alkuun. Väitän, että vaikuttaa, mutta ehkä Salmelaisen ja dinojen valloittavat hymyt sekä koiranpentuilmeet saivat minut vakuuttuneeksi, että vaikeaa on.

Silti suggeroin itseni nauttimaan kesästä enkä kiukuttelemaan täällä päivästä toiseen paskimmasta jengistä ikinä.

Terveisin: Aigars Cipruss, IFK:n ykkössentteri
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
A.Honka tehnyt näköjään kahteen kauteen JYP:ssä 68p yht. 115 peliin, eli 0,5pka hyvä, kuten myös tuo että käytännössä kaikki pelit pelannut, eikä saikutellut juurikaan. Mitåän muuta tietoa ei Hongasta, kun ongitut pistetiedot.

Nyt on siis isäntinä alhaalla Motin ja se ruotsin konkari Larsson.
Kiekollisempaan puoleen sitten Lyytinen, Kotkansalo, Salin ja tämä Honka, jos siis tulee meille.
Melart menee tuohon johonkin välimaastoon pelillisesti. Jos hän oikeasti saa olla terve ja peli kulkee, niin on se kokonaisvaltaisin pakki meillä. Eli Melartin terveysongelmien jatkumista ei pakkipaletti kyllä oikeen kestäis. Historia vähän huolettaa kyllä, ja melkeinpä saa Tobbe varautua "Hongan" lisäksi toiseenkin hankintaan alas.
En edes yritä esittää asiantuntijaa. Mun ajatuksissa Halosen edessä pelaavan puolustuksen pitää olla teräsbetonia ja siihen haasteeseen Honka ei ehkä ihan vastaa, kun avut on hyökkäyssuuntaan. Toki myös nykyinen hyökkäys huutaa kiekollista apua puolustuksen suunnasta, kun meillä nyt vähän jokainen osa-alue on vajaa ja vaatii liiaksi tukea muualta. Siksi olisin ehkä kaivannut, että se tuleva hankinta on rutinoitunut ja kova kiekollinen ykköspakki, jolta hoituu myös oma pää ilman että katsomossa joutuu vetämään nitroja. Olen ehkä kuitenkin väärä ihminen kommentoimaan Honkaa tältä osin, joten saa tulla ja yllättää.
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
En edes yritä esittää asiantuntijaa. Mun ajatuksissa Halosen edessä pelaavan puolustuksen pitää olla teräsbetonia ja siihen haasteeseen Honka ei ehkä ihan vastaa, kun avut on hyökkäyssuuntaan. Toki myös nykyinen hyökkäys huutaa kiekollista apua puolustuksen suunnasta, kun meillä nyt vähän jokainen osa-alue on vajaa ja vaatii liiaksi tukea muualta. Siksi olisin ehkä kaivannut, että se tuleva hankinta on rutinoitunut ja kova kiekollinen ykköspakki, jolta hoituu myös oma pää ilman että katsomossa joutuu vetämään nitroja. Olen ehkä kuitenkin väärä ihminen kommentoimaan Honkaa tältä osin, joten saa tulla ja yllätää.

Hyvin pitkälti samat ajatukset kyllä. Nykyisellä veskarikaksikolla kun mennään, niin sitä paremmalla syyllä se paras mahdollinen tuki pakistolta tultava. Riskillä mennään siis, ja voihan se olla ettei Honka ole vastaus nykyisiin rajoitteisiin.

Nykyisistä pakeista odotan kyllä Kotkansalolta isointa skarppausta. Tollanen liekeistä lapaseksi -meininki saa kyllä verenpaineet tappiin. Eli pelillisen kehittymisen lisäksi odotan jotain henkistäkin kypsymistä. Toki kokemattomuus näkyy, mutta silti. Ei enää tollasta kiitos.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Anttoni Honka on kotimaisista Suomessa pelaavista tämän maan paras hyökkäys-suunnan pakki tällä hetkellä. Jos hänen kaltaisensa pelaaja ei sovi rosteriin, on se väärin kasattu.
Puolustaa pitää hyvin myös hyökkäys- ja keskialueella. Ja se on koko viisikon duunia.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pro-osastosta terve!

Ville Peltonen sanoi, että tammikuussa(vai helmikuussa) jengillä oli kolme joukkueharjoitusta. Kuukaudessa. Siihen päälle Peltosen oma korona pudotuspelien alkuun. Väitän, että vaikuttaa, mutta ehkä Salmelaisen ja dinojen valloittavat hymyt sekä koiranpentuilmeet saivat minut vakuuttuneeksi, että vaikeaa on.

Silti suggeroin itseni nauttimaan kesästä enkä kiukuttelemaan täällä päivästä toiseen paskimmasta jengistä ikinä.

Terveisin: Aigars Cipruss, IFK:n ykkössentteri
Kuplan ulkopuolelta terve!

Toissa kaudella Pekka Virta oli lähellä kuolla koronaan, 48pv meni sairaalassa ja oli kuukausia pois valmennuksesta.
Lukko voitti mestaruuden.

Ja uskallan edelleen väittää, että HIFK:ssa oli maakuntajoukkueita tiukemmat standardit korona altistumisten ja karanteenien suhteen eli osin ihan itse aiheutettua.
 

Snopek

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arttu Hyry
Anttoni Honka on kotimaisista Suomessa pelaavista tämän maan paras hyökkäys-suunnan pakki tällä hetkellä. Jos hänen kaltaisensa pelaaja ei sovi rosteriin, on se väärin kasattu.
Puolustaa pitää hyvin myös hyökkäys- ja keskialueella. Ja se on koko viisikon duunia.
Kyllä mielestäni Kemiläinen ja Niemelä ovat ainakin tällä hetkellä Honkaa edellä tuolla osa-alueella. Kyllä minun mielestäni IFK:n pitäisi satsata paljon "varmempaan" korttiin kuin Honkaan, nuinkin tärkeälle tontille.

Itseäni kyllä suuresti ihmetyttänyt kesän mittaan teidän toimiston toiminta. Edellisillä kausilla teidän joukkueet ollut todella kovia ilman sen suurempia puutteita. Tietysti ei teillä varmasti joukkue olekaan vielä täysin valmis, mutta aika paljon kysymysmerkkejä jätetty. Vieläkin kauheita muistoja niistä parin viime kauden aikasista Raksilan vierailuista, joissa Kärpillä ollut palaakaan teitä vastaan.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Kyllä mielestäni Kemiläinen ja Niemelä ovat ainakin tällä hetkellä Honkaa edellä tuolla osa-alueella. Kyllä minun mielestäni IFK:n pitäisi satsata paljon "varmempaan" korttiin kuin Honkaan, nuinkin tärkeälle tontille.

Itseäni kyllä suuresti ihmetyttänyt kesän mittaan teidän toimiston toiminta. Edellisillä kausilla teidän joukkueet ollut todella kovia ilman sen suurempia puutteita. Tietysti ei teillä varmasti joukkue olekaan vielä täysin valmis, mutta aika paljon kysymysmerkkejä jätetty. Vieläkin kauheita muistoja niistä parin viime kauden aikasista Raksilan vierailuista, joissa Kärpillä ollut palaakaan teitä vastaan.
Mielipiteen sijasta mä käytin pakkien viime kauden pistepörssiä referenssinä, josta Saarijärvi on siirtynyt ulkomaille. Siinä listassa Honka on ekana Suomessa pelaavista.
 

Nicky Nichols

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä mielestäni Kemiläinen ja Niemelä ovat ainakin tällä hetkellä Honkaa edellä tuolla osa-alueella. Kyllä minun mielestäni IFK:n pitäisi satsata paljon "varmempaan" korttiin kuin Honkaan, nuinkin tärkeälle tontille.

Itseäni kyllä suuresti ihmetyttänyt kesän mittaan teidän toimiston toiminta. Edellisillä kausilla teidän joukkueet ollut todella kovia ilman sen suurempia puutteita. Tietysti ei teillä varmasti joukkue olekaan vielä täysin valmis, mutta aika paljon kysymysmerkkejä jätetty. Vieläkin kauheita muistoja niistä parin viime kauden aikasista Raksilan vierailuista, joissa Kärpillä ollut palaakaan teitä vastaan.

Voidaaks vaihtaa meidän puolustukset päittäin?
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Kuplan ulkopuolelta terve!

Toissa kaudella Pekka Virta oli lähellä kuolla koronaan, 48pv meni sairaalassa ja oli kuukausia pois valmennuksesta.
Lukko voitti mestaruuden.

Ja uskallan edelleen väittää, että HIFK:ssa oli maakuntajoukkueita tiukemmat standardit korona altistumisten ja karanteenien suhteen eli osin ihan itse aiheutettua.
Olet täysin oikeassa. Jätin Virran mainitsematta, koska runkosarjan voittaja ja ylivoimaista peliä pelaava joukkue kesti valmentajan sairaalaretken paljon paremmin kuin viime kauden IFK.

Myöskin unohdin koko asian, mutta sitähän en tietenkään myönnä.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kyllä mielestäni Kemiläinen ja Niemelä ovat ainakin tällä hetkellä Honkaa edellä tuolla osa-alueella. Kyllä minun mielestäni IFK:n pitäisi satsata paljon "varmempaan" korttiin kuin Honkaan, nuinkin tärkeälle tontille.
No varsinkin Kemiläinen on enemmän all-around pakki, jonka voi heittää vähän tilanteeseen kuin tilanteeseen jäälle. Honka on täysin puhdas hyökkäävä puolustaja ja siinä on mielestäni Liigan parhaita juurikin Niemelän kanssa. Kemiläinen näistä selvästi se kokonaisvaltaisin pelaaja.

Silti Honka kelpaisi itselleni, sillä tuo puolustus oikein huutaa lisää kiekollisuutta. Näitä ns. omanpään luutia ja sellaisia all-around pakkeja löytyy jo riittämiin, mutta yhtään todellista yv-pelaajaa ei pakistosta löydy. Honka olisi tällainen. Liikkuu pelaaja, liikuttaa kiekkoa laadukkaasti ja laukoo myös laadukkaasti. Tuollaista pakkia ei IFK:lla ole ellei Lyytinen löydä suonenvetoaan takaisin, mutta en luota puolenkauden ihmeeseen yhtään, kun muuten koko aikuisura on ollut enemmän surkeaa.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Voihan olla että puolustukseen tulee Honka tai "Honka" ja alkukaudesta katsotaan mikä on Salinin taso. Jos breikkaa niin hyvä, jos ei niin hakee breikkaista Mestiksen kautta ja hankitaan yksi hyökkäävä pakki lisää. Luoto ja Luhanka varmaan kaavailtu rotaatioon ja molemmat voivat pelata 10-25 peliä hyvinkin 7. Pakkina ihan hyvällä tasolla.

Jos Salinilla jää jostain kiinni niin se on varmaan kamppailupelaaminen ja vauhti ja Mestis voisi olla ihan hyvä paikka hakea vauhtia vaikka kova talentti onkin. Viime kausi kuitenkin meni niin pipariksi että vielä on paljon tekemistä matkalla mahdolliseen Änäriin.
 

Vilja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voihan olla että puolustukseen tulee Honka tai "Honka" ja alkukaudesta katsotaan mikä on Salinin taso. Jos breikkaa niin hyvä, jos ei niin hakee breikkaista Mestiksen kautta ja hankitaan yksi hyökkäävä pakki lisää. Luoto ja Luhanka varmaan kaavailtu rotaatioon ja molemmat voivat pelata 10-25 peliä hyvinkin 7. Pakkina ihan hyvällä tasolla.

Jos Salinilla jää jostain kiinni niin se on varmaan kamppailupelaaminen ja vauhti ja Mestis voisi olla ihan hyvä paikka hakea vauhtia vaikka kova talentti onkin. Viime kausi kuitenkin meni niin pipariksi että vielä on paljon tekemistä matkalla mahdolliseen Änäriin.
Tätä Honka-hypetystä olen seurannut hämmentyneenä. Jengi pärjää/kaatuu hänen mukanaan?

En ole koskaan innostunut näistä kaskista/kousista/rantakateista/hongista/lyytisistä. Moderni kiekollinenkin pakki osaa edes auttavasti puolustaa. Pahoin pelkään, että ”Hongan” myötä sastaisiin yksi yskösastia lisää.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Kyllä mielestäni Kemiläinen ja Niemelä ovat ainakin tällä hetkellä Honkaa edellä tuolla osa-alueella. Kyllä minun mielestäni IFK:n pitäisi satsata paljon "varmempaan" korttiin kuin Honkaan, nuinkin tärkeälle tontille.

Itseäni kyllä suuresti ihmetyttänyt kesän mittaan teidän toimiston toiminta. Edellisillä kausilla teidän joukkueet ollut todella kovia ilman sen suurempia puutteita. Tietysti ei teillä varmasti joukkue olekaan vielä täysin valmis, mutta aika paljon kysymysmerkkejä jätetty. Vieläkin kauheita muistoja niistä parin viime kauden aikasista Raksilan vierailuista, joissa Kärpillä ollut palaakaan teitä vastaan.
Kemiläinen ja molemmat Niemelät ovat plussalla. Ensin mainittu ja Topi aika tasoissa ppg:ssä Hongan kanssa. Mutta Honka on miinuksella. Ja nämä siis Liigan numeroita. Osaako siis Honka puolustaa?
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tätä Honka-hypetystä olen seurannut hämmentyneenä. Jengi pärjää/kaatuu hänen mukanaan?

En ole koskaan innostunut näistä kaskista/kousista/rantakateista/hongista/lyytisistä. Moderni kiekollinenkin pakki osaa edes auttavasti puolustaa. Pahoin pelkään, että ”Hongan” myötä sastaisiin yksi yskösastia lisää.
Älä yhdistä tähän Lyytistä corseineen ja +- tilastoineen... osaa pelata myös erittäin hyvin alaspäin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itseäni kiinnostaisi tietää, että milloin tulee viimein se kausi, jolloin joukkueenrakentamiseen voi kohdistaa kritiikkiä ilman, että sitä täytyy lähteä erinäisin tekosyin puolustelemaan.

Ensimmäinen Tobiaksen kausihan oli vielä "Nybarin joukkue", sen jälkeen tekemisen tasoa piti voida arvioida objektiivisesti tuloksen kautta.

Seuraavana kautena rasitteena olikin pari Nybarin solmimaa jatkosopimusta, jonka vuoksi joukkue ei ollut balanssissa eikä menestynyt.

Tämän jälkeen on tullut kaikki mahdolliset flunssa- ja loukkaantumisaallot + koronat, joista IFK on tietysti aina kärsinyt enemmän kuin muut joukkueet. Yhteensä.

Jos ensi kaudellakaan ei tule menestystä, niin syykin on jo ennen budjetin julkaistua päätetty; nimittäin koronan vuoksi pienentynyt budjetti.

Tämähän riippuu ihan puhtaasti siitä, milloin saamme nähdä HIFK:n, joka ei kärsi erinäisistä itsestä riippumattomista syistä kohtuuttoman paljon enemmän kuin kilpailijat. Toivottavasti tuleva kausi on sellainen, jolloin ei tarvitsisi miettiä avainpelaajien loukkaantumisten vaikutusta tai pelaajien kollektiivisen sairastumisen seurauksia. Se olisi jättekul!

Itse kirjoitin jo Pikkaraisen aikoina, että mun on vaikea arvostella joukkuetta, joka kohtasi sellaisen määrän vastoinkäymisiä, joilla oli selkeitä vaikutuksia. Kauden 2019-20 joukkueen jätin arvostelematta, koska se päättyi runkosarjaan ja itse olin koko kauden odottanut nimenomaan, että HIFK:n vahvuudet tulevat esiin pleijareissa, koska joukkue oli kasattu sellaiseksi, jolla pitäisi pärjätä juuri pleijareissa, kun väännöt kasvaa. Kun pleijareita ei sitten pelattu, vaikea arvostella. Kausi 20-21 meni tunnetuin seurauksin vituiksi, lähes koko joukkueen sairastuessa koronaan. Esim. Pekka Virran kohtalo oli Lukolle kamala, mutta tapahtumat alkoivat jo hyvissä ajoin ennen pleijareita, jolloin Lukko ehti kipuilla Virran poissaolon jo runkosarjassa ja alkushokin jälkeen joukkue varmasti myös tiivistyi sen seurauksena. Lisäksi, kun joukkueen pelisysteemi oli ehtinyt iskostua hyvin selkärankoihin, he saattoivat kuitenkin tukeutua myös siihen ja "peli kantoi". Voitoista saa kuitenkin tappioita enemmän aina voimaa ja energiaa. Ei Virran poissaoloa voi verrata siihen, että puoli joukkueellista pelaajia on samaan aikaan sairaana. Eikä Peltosenkaan poissaoloa voi verrata Virran poissaoloon, koska Ville oli kuitenkin sairastamisestaan huolimatta todennäköisesti videoyhteyden päässä. Olisiko Villen panosta tarvittu penkin takana? Aivan varmasti. Oliko se syy, että HIFK tippui? Todennäköisesti ei, mutta kun marginaalit olivat niin pienet TPS-sarjassa ja HIFK:lla taustallaan kollektiivisen sairastamisen takia paljon asioita, jotka vaikuttivat joukkueeseen ja tekemiseen kentällä, Peltosen poissaololla annettiin vähän lisää tasoitusta vastustajalle. Kun marginaalit ovat aidosti pieniä, ei olisi antaa yhtään tasoitusta muille.

Tekosyy tarkoittaa jotain sellaista, mikä ei ole todellinen, vaan keksitty. Korona ei siis ole HIFK:lle tekosyy, vaan ihan todellinen tekijä, joka vaikutti moneen asiaan monta kertaa alkuvuodesta 2022. Jos HIFK olisi jättänyt pelaamatta, koska joukkueessa monella pelaajalla oli korona välillä tammi-maaliskuu, tällöin korona olisi ollut tekosyy, koska pelaajat olivat kuitenkin saaneet ja ehtineet rauhassa toipua sairasteluistaan. On ihan totta, että HIFK:ssa suhtauduttiin montaa muuta seuraa tiukemmin korona-altistumisiin ja sairastumisiin. Oli tietty protokolla, joka piti läpikäydä ennen kuin pääsi harjoittelemaan ja pelaamaan. Näin toimittiin siksi, että pelaajien terveyttä ei riskeerattaisi. Ja koska näin toimittiin, jälkitauteja ei tietääkseni ole tullut ja hyvä niin. Emme koskaan saa tietää, olisiko niitä tullut, jos kyseistä protokollaa ei olisi seurattu tarkasti. Mutta itse valitsen kuitenkin mieluummin tämän tavan, koska urheilussa kysymys ei kuitenkaan ole elämästä ja kuolemasta. Ilveksen kaiffareiden sydänlihastulehdukset vaikuttivat tähän toimintatapaan suuresti. Kuinka paljon korona vaikutti pelaajien suorituksiin? Vaikea sanoa, sanoisin mutulla, että vähemmän kuin kaudella 20-21, mutta jokainen pelaaja itse tietää vaikutuksen suuruuden. HIFK:ssa on paljon dataa pelaajien vireystilasta, joten varmasti kaikkea sitä dataa on hyödynnetty ja tuloksia tulkittu. Ja vielä pelaajan terveys edellä. Itse arvostan sellaista ja se on minusta myös työnantajan velvollisuus.

Mikäli HIFK:n joukkue ei kollektiivisesti kohtaa koronaa tai jotain vastaavaa keholle kuormittavaa paskatautia ensi kaudella ja mikäli kaikki parhaat (ja kalleimmat) pelaajat eivät ole samaan aikaan telakalla kauden tärkeimpien pelien aikana, minä arvostelen joukkuetta puhtaasti tulosten perusteella. Vaikka HIFK:n budjetti olisi tippunut ja vaikka sillä olisi vasta vaikka kymmenenneksi suurin budjetti, mihin en todellakaan usko, raha ei yksin määritä joukkueen sijoitusta. Lähes poikkeuksetta Liigassa on huomattavasti pienemmällä budjetilla sijoituttu kelvollisille sijoituksille. Totta kai rahasta apua on joukkueen kokoamisessa, mutta meillä on ihan riittävästi omakohtaista kokemusta siitä, syystä tai toisesta, että sijoitetulle pääomalle ei ole saatu riittävän hyvää tuottoa, eli sarjasijoitus on ollut budjettia heikompi suhteessa vastustajiin.

Omasta mielestäni HIFK:lla on nyt paljon aiempaa vähemmän varaa selittelyille, jos menestystä ei tule. Meillä on tuttu valmennus ja valtaosa pelaajista on valmennukselle ja toisilleen tuttuja. Kysymysmerkkejäkin on, mutta niitä on aina. Meillä on varsin hyvin omakohtaista kokemusta myös siitä, ettei tähtisikermienkään peli ole aina aivan kitkatonta. Eikä se ole ollut yksinomaan HIFK:n murhe. Ja juuri näistä em. syistä ensi kausi kiinnostelee niin sanotusti aivan perkeleesti. Nythän se nähdään, mihin valmennuksesta on ja onko Salmelainen osannut kasata menestyvän joukkueen. Mutta sissus sentään, jos taas kerran olemme siinä tilanteessa, että keväällä joukkueesta puuttuu sairastumisen tai loukkaantumisten takia parhaita pelaajia, saatan tirauttaa itkut. Koska silloin uskon, että tämä seura on jollain tavalla kirottu. Tähän asti olen vasta epäillyt sitä.

Niin kauan, kunnes toisin oikeasti todistetaan, minä uskon ensi kauden jengiin.
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@BOL :n kirjoitusta sivuten.

Minua ei haittaa pätkän vertaa, jos jouduttaisiin esimerkiksi säästökuurin vuoksi vetämään pienemmällä budjetilla jonkun aikaa.

Se mikä tässä haittaa on tunne, että ne eurot on työnnetty ihan mihin sattuu, ja joukkue on lähtökohtaisesti rakenteiltaan vinossa. On ihan totta, että IFK:n aiemman kaudet jengit ovat kohdanneet vastoinkäymisiä. Siitä minulla ei kyllä ole hajuakaan, että mitä tekemistä sillä on nykyhetken kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös