Turha tässä on mitään panikoida, mutta nyt alkaa näkyä ne ennen kautta ounastellut puutteet joukkueessa:
- 1-2 korin puolustaja;
- kovaa pelaava alempien pakkiparien puolustaja; sekä
- 1.-2. ketjun laitahyökkääjä.
Tästä huolimatta HIFK pelaa tällä hetkellä ihan hyvää lätkää, mutta ne realiteetit tulevat pakostikin jossain välissä vastaan, kun varsinkin pakisto koostuu noin nuorista jätkistä, eikä sieltä löydy tarpeeksi kärkiosaamista. Pelitapa on minun mielestäni ihan selkeästi olemassa, ja joukkue pystyy sitä suoraselkäisesti noudattamaan, mikä mahdollistaa näiden kokemattomien puolustajien pelaamisen näinkin hyvin, mutta kyllä minä silti lähtisin jo ihan määränkin takia tilkitsemään puutteita pakistoon ainakin yhdellä puolustajalla.
Pakeista noin yleisesti:
- Taipalus on ollut minun mielestäni ihan mies paikallaan, ja hän pelaa paljon paremmin kuin mitä minä oletin. Tulee Mara mieleen pelityylin ja hänen saaman kritiikkinsä takia.
- Grilleri on ollut loppujen lopuksi ihan ok-hankinta, mutta ei häntä voi missään mielessä kuvailla ''ilkeäksi versioksi'' Fernholmista, kuten jotkut täällä tekivät, ja pelillisesti Fergie on Grilleriä edellä. Ihan hyvä yleispuolustaja 2-3 pakkipareihin.
- Auvitu on pelannut juuri niin kuin oletin, eli hän on ollut ihan hyvä yleispuolustaja, jolta on ihan turha odottaa pisteitä. Eli samat sanat kuin Grilleriinkin: ihan hyvä yleispuolustaja 2-3 pakkipareihin.
- Teppo on pelannut todella hienosti ja täyttää hienosti roolinsa kolmannessa pakkiparissa.
- Moberg on pelannut niin ikään hienosti, mutta hän pelaa aivan liian suuressa roolissa tällä hetkellä, ja se näkyy otteissa. Minusta on aiheetonta kritisoida Mobergia kovin sanankääntein, koska kyseessä on pakon edessä liian suureen rooliin laitettu 18-v(?) nuorukainen.
- Salmi pitäisi potkia pois HIFK:sta. Minusta tuntuu siltä, että Salmelle hyvitetään pelipaikkana, hänen riehumisensa (käskyttäminen) Ville Peltosen telomispäivästä. Vai meneekö liian 9/11:ksi?
Nyt, kun noita aletaan ynnäämään, niin huomataan, että tämän hetkisestä pakistosta löytyy kärkiosaamista ainoastaan Taipaluksen muodossa, ja yleispuolustajia alempiin pareihin on yhteensä neljä kappaletta, jos Moberg halutaan laskea mukaan. Salmi on vapaamatkustaja, jolla ei pitäisi olla asiaa pelaavaan kokoonpanoon. Puolustus poikkeaa siis roolitukseltaan ihan valtavasti siitä, millaisiksi menestyvien liigajoukkueiden pakistot on aiempina kausina rakennettu, joten minun on vaikea uskoa, että näillä jätkillä voitaisiin mennä ihan päätyyn asti, vaikka nyt ollaankin pelattu suurimmaksi osaksi todella hienosti.
Hyökkäykseen taas mahtuu yksi kädellinen kärkiketjujen laituri tuomaan tervettä kilpailua, ja kaivattuja käsiä hyökkäykseen. Korostan nyt kuitenkin, että HIFK on pelannut todella hienon alkukauden, mutta nyt on ihan turha jäädä makaamaan laakereille, kun meillä on ihan realistiset mahdollisuudet menestyä tällä kaudella. Yksi hankinta puolustukseen, ja yksi hyökkäykseen ovat minimi, miten tämän kauden kuluessa pitää reagoida.
E: Unohdin Honkaheimon tuosta ylempää! Eli Honkaheimo on ollut loistava kolmannen parin puolustaja, ja täyttää tonttinsa erinomaisesti.