Helsinki

  • 572 591
  • 3 516

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Taisin avata jonkinlaisen Pandoran lippaan, mutta kiitoksia vastauksista. Hieman muutin suunnitelmia ja vuokrasin pariksi yöksi jätkäsaaresta asunnon, johon kuuluu ilmainen pysäköinti. Aika hyvän oloinen kohtuu hintaan. Arvioiden perusteella pitäisi olla ok. Hotellit aika harvoin tarjoavat ilmaista pysäköintiä. Kyllä sen auton yleensä joutuu maksulliseen halliin viemään.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täällä mielensäpahoittaja taas huutelee luontoasioista, eli seuraavana on vuorossa maastopyöräily (varsinkin sähköavusteisilla pyörillä) erityisesti merkittyjen reittien ulkopuolella.


Tuossa jutussa puhutaan Tammistosta, mutta ihan sama koskee Keskuspuistoa, Uutelaa yms. eli käytännössä kaikki pienetkin metsäalueet on valloitettu kasvavan maastopyöräilyinnostuksen myötä, puhumattakaan Sipoonkorvesta ja Nuuksiosta. Ja sitä ei valitettavasti voi olla huomaamatta, kun maanpinnan kulumista tarkkailee, lisäksi uusia polkuja syntyy tosi nopeasti. Tilanne ei tule tuosta ainakaan paranemaan yhä isomman väestömäärän pakkautuessa yhä pienemmille metsäalueille.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
@koukku juuri samasta asiasta olen ollut huolissani. Maastofillarit ovat pilanneet jo todella monta kalliota ja metsäaluetta keskuspuistossa. Tuolle pitäisi kyllä saada aikaan joko rajoituksia tai sitten valistusta, koska jengi ajaa noilla fillareillaan aivan tajutonta rallia. Tilanne on se, että lumien sulaessa metsänpohja on vielä edelliseltä vuodelta täysin kulunut eikä se ehdi elpyä missään vaiheessa.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@koukku juuri samasta asiasta olen ollut huolissani. Maastofillarit ovat pilanneet jo todella monta kalliota ja metsäaluetta keskuspuistossa. Tuolle pitäisi kyllä saada aikaan joko rajoituksia tai sitten valistusta, koska jengi ajaa noilla fillareillaan aivan tajutonta rallia. Tilanne on se, että lumien sulaessa metsänpohja on vielä edelliseltä vuodelta täysin kulunut eikä se ehdi elpyä missään vaiheessa.
Mikäli koronan mukanaan tuoma "luontoinnostus" on pysyvämpi ilmiö, niin aika pian myös Suomeen tarvitaan sekä palkattuja että vapaaehtoisia puistovahteja / -isäntiä, jotka paimentavat puistoihin tulevaa porukkaa ja valistavat hyvästä ja kestävästä retkeilystä etenkin tätä "oikeus kaikkeen, ei velvollisuutta mihinkään" -porukkaa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mikäli koronan mukanaan tuoma "luontoinnostus" on pysyvämpi ilmiö, niin aika pian myös Suomeen tarvitaan sekä palkattuja että vapaaehtoisia puistovahteja / -isäntiä, jotka paimentavat puistoihin tulevaa porukkaa ja valistavat hyvästä ja kestävästä retkeilystä etenkin tätä "oikeus kaikkeen, ei velvollisuutta mihinkään" -porukkaa.
Jonkun verran tuota tehdäänkin. Mutta ei tuo poliisin hommaa pitäisi olla, vähempikin riittäisi.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Täällä mielensäpahoittaja taas huutelee luontoasioista, eli seuraavana on vuorossa maastopyöräily (varsinkin sähköavusteisilla pyörillä) erityisesti merkittyjen reittien ulkopuolella.


Tuossa jutussa puhutaan Tammistosta, mutta ihan sama koskee Keskuspuistoa, Uutelaa yms. eli käytännössä kaikki pienetkin metsäalueet on valloitettu kasvavan maastopyöräilyinnostuksen myötä, puhumattakaan Sipoonkorvesta ja Nuuksiosta. Ja sitä ei valitettavasti voi olla huomaamatta, kun maanpinnan kulumista tarkkailee, lisäksi uusia polkuja syntyy tosi nopeasti. Tilanne ei tule tuosta ainakaan paranemaan yhä isomman väestömäärän pakkautuessa yhä pienemmille metsäalueille.

Ei tietenkään saisi eikä pitäisi ajella sellaisilla alueilla, joilla pyöräily on kielletty. Tästä polkujen kulumisesta ja uusien polkujen syntymisestä olen kuitenkin vahvasti eri mieltä. Etenkään uusia polkuja ei kyllä maastopyöräilijöiden toimesta kovin paljoa synny, sillä ei käytännössä kukaan lähde pyörällä polun ulkopuolelle ryteikköön ajamaan. Toki satunnaisia tällaisiakin tapauksia varmasti on, kuten on kävelijöillä ja polkujuoksijoillakin, kun lähdetään kiertämään esimerkiksi poluille kaatuneita puita. Tuota Tammiston tapaustakin kun tarkemmin katselee, niin voiko kuitenkaan olla yllätys, että valtavien asuinalueiden ja kauppakeskusten sekaan jätetyn pienen metsäläntin polut kuluvat?

Polkujen kuluminen onkin nykyään etenkin jokakeväinen aihe. Kuluvatko ne pyöräilijöiden alla sen enempää kuin kävelijöiden, mahdollisesti yksittäisen liikkujan alla kyllä, mutta onko kävelijöitä kuitenkin runsaasti enemmän ja heidän aiheuttama kuluma siltikin suurempaa. Aivan varmasti. Voidaan myös kauhistella sitä, että minkälaisten liikkujien myötä ne polut pääasiassa ovat syntyneet, no kävelijöiden tietenkin. Itse liikun metsässä sekä kävellen, juosten että maastopyöräillen. Talvella myös hiihtäen. On selvää, että etenkin Helsingissä polut ja metsät kuluvat, kun niiden käyttö on runsasta, mutta omasta mielestäni polkujen kuluminen on oikeastaan suurimmalti osin vain hyvä asia, sillä se tarkoittaa sitä, että ihmiset liikkuvat. Luonto kyllä selviää muutamista poluista ja kurakoista, jopa keväisin ilmestyvistä uusistakin sellaisista. Enemmän olisin huolissani siitä jatkuvasta rakentamisen vimmasta, jolla metsiä raivataan rakennusten tieltä. Siitä ei luontokaan toivu, kun metsä kaadetaan ja peitetään asvaltilla ja betonilla.

Maastopyöräily on kovasti suosiotaan kasvattava laji. Kun yhtäkkiä metsissä on alkanut näkymään renkaiden jälkiä kengänjälkien lisäksi, on monien mielissä tästä "uudesta" liikunnan ja ulkoilun harrastamisen tavasta tullut jonkinlainen syntipukki lähes kaikelle polkujen ja luonnon kulumiselle. Toisaalta taas harvoin tuodaan esille esimerkiksi sitä seikkaa, että maastopyöräilijät eivät tarvitse kaupungin rakentamaa infraa harrastukselleen, vaan ainoastaan sen, että metsässä ja poluilla saa edelleenkin pyöräillä. Itse pyrin ymmärtämään ja tervehtimään ystävällisesti kaikkia poluilla kohtaamiani ja hiljentämään, tai jopa usein pysähtymään, ollessani liikkeellä pyörällä. Kyllä sinne metsään kaikki halukkaat edelleen mahtuvat, kunhan niitä jo valmiiksi pieniä metsäkaistaleita ei jatkuvasti entisestään pienennettäisi.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Näköjään tällainenkin oikaisu, eli joukkoliikenteellä, jalan tai pyörällä tulleiden asioinnit muodostavat yli 80 prosenttia liikkeiden ja palvelujen liikevaihdosta.

: Oikaisuja | Joukkoliikenteellä, jalan tai pyörällä tulleiden asioinnit muodostavat yli 80 prosenttia liikkeiden ja palvelujen liikevaihdosta

Oli tuolla kommenteissa tämäkin onnistuttu kääntämään niin, että tämä on vain merkki keskustan huonoudesta autoilun kannalta, kun niin vähän jengiä tulee autolla...

Olisi kiva löytää jotain dataa siitä, kuinka moni vain ajaa keskustan läpi ja kuinka moni ajaa ostoksille.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oli tuolla kommenteissa tämäkin onnistuttu kääntämään niin, että tämä on vain merkki keskustan huonoudesta autoilun kannalta, kun niin vähän jengiä tulee autolla...

Olisi kiva löytää jotain dataa siitä, kuinka moni vain ajaa keskustan läpi ja kuinka moni ajaa ostoksille.

Olin juuri tulossa kirjoittamaan samaa kuin nämä kommentoijat, joita en tosin käynyt lukemassa. Jos kauppiaan väite on, että liikevaihto on liian pieni, koska autoilijoita ei ole tarpeeksi, miten ihmeessä muiden kuin autoilijoiden prosentuaalinen korkea osuus ei muuta kuin juuri alleviivaisi ongelmaa?

Tietenkin voi olla niin, että se liikevaihto ei autoilijoiden suuremmalla osuudella kasvaisikaan, mutta siltikään en nyt näe miten joukkoliikenteen käyttäjien suuri prosenttiosuus nykyisestä potista saadaan käännettyä alkuperäistä väitettä vastaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Maastopyöräily on kovasti suosiotaan kasvattava laji. Kun yhtäkkiä metsissä on alkanut näkymään renkaiden jälkiä kengänjälkien lisäksi, on monien mielissä tästä "uudesta" liikunnan ja ulkoilun harrastamisen tavasta tullut jonkinlainen syntipukki lähes kaikelle polkujen ja luonnon kulumiselle.
Käytiin syksyllä Saariselän maisemissa hiukan patikoimassa. Läskipyörät olivat muussanneet osan merkityistä reiteistä lähes kelvottomaan kuntoon. Sen näki jäljistä, ei ollut kovin vaikea leikkiä sherlockia päätelläkseen syyllisen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Toki näin. Meillä on sellainen tilanne, että automme kyydissä kulkee useita kertoja viikossa henkilö(itä), jo(t)ka ei(vät) muutoin kykene liikkumaan kotinsa ulkopuolella. Samoin tässä yhdeydessä tarvitsee usein liikuttaa välineistöä, jota on käytännössä mahdotonta liikuttaa muutoin kuin autolla.

Kyllä minä tavallaan ymmärrän, että monille autottomille auton käyttö Helsingissä näyttäytyy turhana tai tarpeettomana, mutta ihan vaikka ei mitään pakottavaa tarvetta autolle olisi, on se silti aivan ylivoimainen tapa liikkua. Aikatauluista vapautettu, muista riippumaton, nopea ja mukava kuvaavat parhaiten. Mutta en minä niitä dumaa, jotka eivät Helsingissä ajele. Nämä ovat jokaisen omia valintoja eikä niihin käy mussuttaminen.

Jännää on sekin, miten ihmisten uskotaan olevan joko totaaliautoilijoita tai fillarikommunisteja. Itse pidin juuri (kakkos)autoa neljä yötä työpaikan parkkiruudussa, kun en sitä tarvinnut perjantaiaamun jälkeen. Periaatteessa olisin voinut seisottaa vielä vuorokauden, mutta laiskotti ja satoi vettä, niin ajoin kotiin jo tänään. Perjantain ja tämän aamun välissä kuljin työmatkoja junalla ja puolison kyydillä.

Köyhänmiehen hybridi on vanha polttomoottoriauto jossa on fillariteline vetokoukussa. Hakkaa viisaasti käytettynä ekologisuudessa kaikki muut hybridit.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Autoilu ei Helsingissä ole missään määrin välttämätöntä. Maaseudulla tilanne on toki eri.

Pääsisin teoriassa työpaikalleni kaikkiin työvuoroihin (edellyttäisi junan aikataulutarkkuutta ja juoksemista asemalta töihin) täältä Lahdesta. Samalla junalla Helsingistä ei onnistu. Siispä Helsinkiin muuttaessamme auto on minulle ihan teoriassakin välttämätön.

Väitteesi on epätosi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Polkujen kuluminen onkin nykyään etenkin jokakeväinen aihe. Kuluvatko ne pyöräilijöiden alla sen enempää kuin kävelijöiden, mahdollisesti yksittäisen liikkujan alla kyllä, mutta onko kävelijöitä kuitenkin runsaasti enemmän ja heidän aiheuttama kuluma siltikin suurempaa.

Maastopyörä kuluttaa itse asiassa vähemmän sitä alustaa per yksi käyttäjä kuin kävelijä. Asiasta löytyy akateemista tutkimusta.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kun täältä lähiöstä lähden keskustaan ostamaan esim rytkyjä, niin juna on osoittautunut toimivimmaksi välineeksi. Omalta kohdaltani suurin syy olla jatkossa menemättä Helsingin keskustaan seisoo siinä junaradan päällä Pasilassa. Ei kai pitäisi varsinaisesti yllättää ketään, että kun rakennetaan helvetillinen kauppakeskus keskustan reunamille jokaiseen ilmansuuntaan (Kamppi, Tripla, Redi), niin iso osa jengistä ei tule enää keskustaan. Ja tämä ihan kulkutavasta riippumatta.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Maastopyörä kuluttaa itse asiassa vähemmän sitä alustaa per yksi käyttäjä kuin kävelijä. Asiasta löytyy akateemista tutkimusta.

Pyörällä ajettaessa alustaan kohdistuva paine on teoriassa pienempi kuin kävelijän tai juoksijan aiheuttama ns. pistekuormitus. Mutta tuo ei kyllä kerro koko totuutta. Lisäksi pitää huomioida ainakin maaperä (esim. sammal-/jäkälämatto kallion päällä), pyörän renkaan kuviointi, vaihteleva nopeus sekä äkilliset kiihdytykset ja kovasta vauhdista tapahtuvat jarrutukset; sen verran tulee vääntöä alustaan, että voisin kuvitella maastopyörän kuluttavan sitä melkoisesti.

Mutta olisi kyllä mielenkiintoista lukea nuo tutkimukset, auttaisivat kyllä näihin jo juurtuneisiin ennakkokäsityksiin, jos siis oikeasti ovat asianmukaisesti toteutettuja.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä tarvitsen autoa kaikkeen, koska olen laiska kermaperse. Jouduin koko lapsuuden kulkemaan julkisilla joka ikinen päivä joko kouluun ja/tai harrastuksiin, koska meillä ei ollut autoa. Tuli ns. kiintiö täyteen. Nyt yksityisautoilen joka paikkaan, enkä tunne huonoa omatuntoa. Sorit siitä.

Keskustassa käyn kovin harvoin, koska saan suoritettua ostostoimet jossain ostoshelvetissä huomattavasti nopeammin kuin keskustassa. Vihaan kantamuksia, joten käyn myös usein tuuppaamassa ostoksia autoon ja taas on helpompi heilutella käsiä. Lapseni kyllä käyvät keskustassa. Ja kulkevat julkisilla, koska nuorten kuuluu niin tehdä.

Toivoisin, että keskusta pysyisi elinvoimaisena, mutta tiedostan, että taidanpa olla itse osa ongelmaa, koska suoritan tuhlailuni usein muualla.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mä en tarvitse autoa käytännössä mihinkään täällä Helsingissä. Väite on siis tosi.

Ei ole. Väite kuului "autoilu ei ole missään määrin välttämätöntä". Kun otetaan tarkasteluun ryhmä, joka sisältää sinut, minut ja väitteen esittäjän, voidaan todeta että kolmasosalle se on jossain määrin välttämätöntä. Toki minun olisi mahdollista luopua nykyisestä työpaikastani, jolloin tilanne muuttuisi. Silloin voisin ehkä marssia palstalle väittämään, ettei työtön tarvitse joukkoliikennettä mihinkään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pääsisin teoriassa työpaikalleni kaikkiin työvuoroihin (edellyttäisi junan aikataulutarkkuutta ja juoksemista asemalta töihin) täältä Lahdesta. Samalla junalla Helsingistä ei onnistu. Siispä Helsinkiin muuttaessamme auto on minulle ihan teoriassakin välttämätön.

Väitteesi on epätosi.

Kai Helsingin seudulla muutakin joukkoliikennettä on kuin juna? Vai onko jokin sellainen paikka, mihin vie vain juna?
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Autoilun välttämättömyyskeskustelussa keskitytään mielestäni turhan usein argumentoimaan kuinka välttämätön se auto nyt on tai ei ole. Siis toki monille se on välttämätön elinkeinon harjoittamiseen, mutta toisaalta suuri osa ihmisistä kyllä selviäisi hengissä ilman autoa.

Suurempi merkitys autosta on ainakin minulle elintasoa korottavana tekijänä. Enkä tarkoita nyt mitään ökyilyä, vaan ihan perus hommia kuten että pääsee käymään lasten kanssa uimahallissa tai kyläilemään sukulaisilla maakunnissa. Tai että ehtii töistä ajoissa päiväkodille ilman järkyttävää sumplimista aikataulujen kanssa. Täällä Kehä III:n laitamilla parin kilometrin säteellä löytyy lähikauppa ja koulu. Sen kauemmaksi lähteminen neljän räkänokkaikäisen lapsen kanssa ilman omaa autoa lähestyy mahdotonta, kun radan varteen on yli 5km ja bussilla ei koskaan pääse suoraan perille. Siis teknisesti varmaan onnistuisi, mutta maksan mielelläni muutaman satasen kuussa kustannuksia siitä, että ei tarvitse kokeilla. Ja olen oikeastaan valmis maksamaan vielä paljon enemmänkin jos se siihen menee.

Joten jos kysytään onko autoilu minulle välttämätöntä; ei hengissä pysymiseen tai toimeentuloon. Mutta oikeastaan kaikkeen muuhun kyllä. Tämäkin tulee olemaan omanlaisensa arvokeskustelu; milloin autoilu on välttämätöntä ja milloin ei? Kuten joku tuossa joskus sanoikin hyvin, tämä ei ole mitenkään yhteismitallista eri ihmisryhmille. Kuinka suuri vaihtoehtoiskustannuksen tulee olla (kärsimyksen ja elintason laskun muodossa) että auton saa hyvällä omallatunnolla hankkia?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No ei kai tässä nyt ihan kirjaimellisesti tarvitse kaikkea ottaa? Onhan se nyt kaikille selvää, että lapsiperheellä on erilaiset tarpeet, kaikki eivät voi asua metron vieressä tai keskustassa ja mitä nyt ikinä ihmisillä onkaan erilaisia elämäntilanteita töineen, harrastuksineen jne. Ja ihan yhtä itsestään selvää on, että Helsingissä ja yleensä pääkaupunkiseudulla joukkoliikenne toimii niin hyvin, että auton välttämättömyys voidaan vähintään kyseenalaistaa. Että mistä tässä nyt sitten taas väännetään ja miksi?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Helsingissä kyllä, mutta ei toisessa päässä.

Okei joo, eli kyse olisi Helsingissä asumisesta mutta pendelöinnistä muualle pk-seudun ulkopuolelle jonnekin junaradan päähän töihin. Se kuulostaa aika poikkeukselliselta ratkaisulta ylipäätään.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Okei joo, eli kyse olisi Helsingissä asumisesta mutta pendelöinnistä muualle pk-seudun ulkopuolelle jonnekin junaradan päähän töihin. Se kuulostaa aika poikkeukselliselta ratkaisulta ylipäätään.

No ei oikeastaan. Kaveri piti kuulemma autoa aikanaan nuorempana viikot Hyvinkäällä. Yöt aseman parkissa ja päivät työpaikalla. Perjantaina ajoi sitten aina auton Helsinkiin. Ihan ok ratkaisu jos työt on siellä mutta ei silti halua asua jossain vitun Hyvinkäällä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No ei oikeastaan. Kaveri piti kuulemma autoa aikanaan nuorempana viikot Hyvinkäällä. Yöt aseman parkissa ja päivät työpaikalla. Perjantaina ajoi sitten aina auton Helsinkiin. Ihan ok ratkaisu jos työt on siellä mutta ei silti halua asua jossain vitun Hyvinkäällä.

Kukin tekee omat ratkaisunsa - tietenkin - mutta noin päin pendelöinti on kuitenkin melko harvinainen ilmiö.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös