Pakko vielä ottaa kantaa tähän pinnalla olleeseen keskusteluun keskustan näivettymisestä. Tuntuu, että se on narratiivi, jota mediassa on hoettu ilman, että sitä on mitenkään todistettu. Se, että Aleksilla lopettaa joku liike tai useampi ei automaattisesti tarkoita, että keskusta kuolee. Tuntuu, että nämä journalistit ja muut eivät ole huomanneet, että nyt on menossa koronaepidemia, joka on vaikuttanut kaikkiin, myös liiketoimintaan. Liikkeitä on lopettanut keskustasta, kauppakeskuksista ja ties mistä. Muutenkin tämä nyt on tätä kapitalismin jatkuvaa luovaa tuhoa, kannattamaton lopettaa ja uutta tulee tilalle. Tietääkseni keskustan vuokrat eivät ole pienentyneet, mikä voisi olla merkki siitä ettei tulijoita olisi.
Minua raivostuttaa, että tämä keskustan väitettyyn näivettymiseen liittyvä keskustelu keskittyy puhumaan vaan autoilusta, ihan kuin se olisi ainoa asia mikä vaikuttaa kauppojen menestykseen. On jo pitkään puhuttu kivijalkaliikkeiden kuolemasta, mikä johtuu mm. kasvavasta nettikaupasta. Nykyään on myös ekologisuus ja vastuullisuus trendeinä ja ihmiset tarkoituksella välttävät ostamasta turhia asioita ja välttävät ostamasta pikamuotia. Ajat muuttuvat ja yritysten tulee muuttua mukana tai ne kuolevat.
Täälläkin oli jo aiemmin nostettu juttu siitä, että 80% keskustan liikevaihdosta tulee ihmisiltä, jotka tulevat julkisilla, jalan tai pyörällä ja loput 20% tulee autolla kulkijoilta. Keskustassa on puoli tusinaa parkkikellaria, joista tuntuu aina löytyvän hyvin tilaa. Onko vaikka Forumin parkkikellari ollut koskaan täynnä? Vaikea uskoa. Mistään täysin ilmaisesta parkkitilasta ei kannata näillä sijainneilla unelmoida, sekin on liiketoimintaa. Se, että jos ei jaksa ajaa autolla sinne parkkikellariin, kun joutuu pysähtymään välillä valoihin ja ajamaan liikenteen seassa on sitten kyse viitseliäisyydestä.
Media nostaa vähän väliä keskustassa lopettaneiden liikkeiden nimiä esiin todistaakseen keskustan näivettymisen. Aleksanterinkadulta lopettivat Aleksi 13, Minna Parikka ja nyt H&M sekä Monki ja Pohjoisesplanadilta lopetti Halonen. Lisäksi Stockmannin vaikeudet mainitaan tässä yhteydessä aina. Puhutaan siis viidestä liikkeestä, jotka ovat oikeasti lopettaneet tai lopettamassa myymälänsä keskustassa. Mikä näitä kaikkia yhdistää? Kaikki toimivat enemmän tai vähemmän vaatebisneksessä, johon aiemmin mainitsemani kulutustottumusten muutokset vaikuttavat.
Jos aletaan katsoa noita lähemmin, niin ensinnäkin Minna Parikka lopetti koko liiketoimintansa, koska halusi tehdä muuta. Viime vuosi oli
HS:n mukaan Parikan tuloksekkain. Eli Parikan lopettamiseen ei liity mitenkään keskustan huonous kauppapaikkana. Liiketilaan on tulossa Wolford, joka siirtyy viereisestä pienemmästä liiketilasta nyt isompiin tiloihin.
Iltalehden jutussa on tuosta uudesta tulokkaasta ja muutenkin normaalia positiivisempi uutinen keskustan tilanteesta.
H&M on pandemian takia joutunut vaikeuksiin ympäri maailmaa ja
tämän jutun mukaan H&M on sulkenut satoja liikkeitä ympäri maailmaa. Pikamuotifirmat ovat kärsineet liikkumiskielloista ja kauppojen pakotetuista sulkemisista. Halpakamaa myyvä firma tarvitsee paljon liikevaihtoa ja jatkuvasti uusiutuvaa tarjoomaa, mutta pandemia on iskenyt juuri tämmöiseen liiketoimintaan pahasti, myös Helsingissä, jonka keskustassa liikkuminen väheni koronan takia. Monki on H&M:n omistama ja käsittääkseni suhteellisen samalla liiketoimintamallilla operoiva ketju, joten H&M on senkin sulkemisen taustalla.
IS:n jutussa lopettamisesta syyksi lopettamiseen mainitaan muuttuneet kulutustottumukset ja verkkokauppa. Autoista ei ollut puhetta tai keskustan huonoudesta kauppapaikkana, joten vaikea laittaa näitäkään lopettamisia Helsingin keskustan viaksi.
Halonen ei ole itselleni tuttu firma ja en ole varmaan koskaan siellä asioinut. Kyseessä on ei-niin-luksus brändi, joka on jotenkin onnistunut selviytymään Pohjoisesplanadilla näinkin pitkään, kun miettii miten iso liiketila siellä on ja, että Halonen ei myy mitään hirveän kallista. Jos miettii Pohjoisesplanadin liikkeitä, niin kyllähän Halonen erottuu joukosta olemalla perus kamaa myyvä liike. Lisäksi vitsi tämän liikkeen lopettamisessa on, että
siihen avataan syksyllä sen sisaryhtiön liike Carlson, joka myy sisustustuotteita. Jotenkin omituista, että tuossa jutussa ketjun toimitusjohtaja valittaa keskustasta kauppapaikkana, mutta siihen avataan sisaryhtiön toimipiste. Aika ristiriitaista. No joka tapauksessa, vaikea sanoa että keskusta näivettyy, kun paikalle avaa samantien uusi liike, joka on aiemman toimijan sisaryhtiö.
Aleksi 13 on Halosen tapaan vanha yritys, joka myi perus kamaa isossa liiketilassa keskustassa. Tämmöinen konsepti ei taida enää toimia tänä päivänä. En tunne tätäkään ketjua niin hyvin, mutta tähänkin tilaan on löytynyt
jo uusi tulokas eli vaikea sanoa keskustan kuolevan, kun uusi halukas löytyi nopeasti.
Sitten vielä Stockmann, joka on ollut ongelmissa useamman vuoden ja korona on pahentanut sen tilannetta entisestään. Siellä oli todella tyhjää esimerkiksi viime keväänä varmastikin koronan takia. Tavarataloketjulla meni muutenkin pitkään hypätä teknologian kyytiin ja laittaa nettikauppansa kuntoon, Venäjän bisnes meni vituiksi ja sieltä tuli tappiot, asiakkaat ovat kokeneet ettei palvelu ole enää entisensä, Herkusta luopuminen karkotti myös asiakkaita... Syitä on monia. Autollahan on päässyt nykyiseen tavarataloon aina ja pysäköinnistä saa alennusta, kun tekee ostoksia Stockmannilla ja tavaratalon sijainti on suorastaan ikoninen. Vaikea sanoa, että autolla ei pääsisi asioille tai että keskustan näivettyminen olisi ainoa syy Stockmannin huoliin.
Eli tarkasteluni perusteella on vaikea sanoa keskustan näivettyvän, koska juuri nämä liikkeet lopettavat tai ovat vaikeuksissa. Stockmannin vaikeudet ovat moninaiset, Parikka lopetti omista syistään, Halonen ja Aleksi 13 eivät konsepteiltaan sovi enää keskustaan ja H&M on kärsinyt koronan takia. Uusia tulokkaita riittää ja toistaiseksi vain H&M ja Monkin liiketilojen uusi tulokas on epäselvä, varmaan koska niiden lopettaminen tuli tietoon vasta äskettäin.
Uskon kyllä, että keskusta ei ole enää se ykköskauppapaikka monille, koska PK-seudulle on tullut runsaasti kauppakeskuksia, joissa on pitkälti samoja liikkeitä kuin keskustassa. Miksi menisin keskustan H&M:ään, jos sellainen sijaitsee lähempänä? Keskusta ei ole enää se ainoa paikka, josta löytyy ne erikoisliikkeet vaan niitä löytyy myös muualta. Joskus ennen vanhaa oli varmaan pakko lähteä keskustaan, jotta sai kengät, kun ei oikeasti ollut kenkäkauppaa lähempänä. Nykyään ne voi tilata netistä tai ostaa lähikauppakeskuksen Prismasta.
Keskustan liikkeiden tulee miettiä, mitä erilaista ja houkuttelevaa ne voivat tarjota, kun monet ihmiset saavat perusasiat lähempää tai netistä. Keskustan keskipiste on myös siirtynyt vuosien aikana lännemmäs ja sanoisin, että varsinkin moni nuori sanoisi, että Kampin Keskus on Helsingin keskusta eikä Stokkan kello. Kilpailu on kovaa ja jos et ole ajan hermolla, niin et pärjää. Näin se on aina mennyt ja liikkeitä on aina tullut ja mennyt keskustassakin. Mikään ei ole pysyvää ja tuntuu, että tähän on kiinnitetty nyt huomiota vain, koska keskustasta lähtee siellä pitkään olleita liikkeitä kuten Halonen ja Aleksi 13, koska ne tippuivat kärryiltä. Stockmann sinnittelee vielä, koska sillä on paras brändi. Jos se ei selviydy, niin tilalle tulee ihan varmasti jotain muuta. Mielestäni on kanssa hassua, ettei keskustan näivettymisestä puhuessa ole puhuttu Kluuvin kauppakeskuksesta, jossa on ollut jo pitkään tyhjiä tiloja, vaikka se on Aleksin varrella. Siellä ei kumminkaan ole mitään niin erityistä liikettä, että mediaa kiinnostaisi jonkun Jack&Jonesin lähtö.
Keskustan muutoksesta on ollut merkkejä viime aikoina. Viime vuonna Kluuviin remontoitiin iso ravintolamaailma tyhjänä olleiden kauppojen tilalle. Kämpissä oli kellarikerros pitkään tyhjänä ja viime vuonna sinne tuli valokuvataiteen museo. Citycenterin korttelin entinen Suomalaisen Kirjakaupan tila korvattiin ravintolamaailmalla. Stockmann yrittää pysyä kärryillä tekemällä myymälätilastaan showroomeja ja vuokraamalla tilaa shop-in-shop-ajatuksella. Esimerkkejä riittää. Tavarakauppa on muuttumassa palveluiksi ja elämykselliseksi ostamiseksi.
Tästä tuli nyt hirveän pitkä viesti, mutta aihe kiinnostaa ja samaan aikaan myös vituttaa, kun on seurannut median juttuja aiheesta, puhumattakaan mitä keskustelua käydään netissä. Haluaisin vain, että keskustelu aiheesta olisi muuta kuin "H&M lopettaa, se varmaan johtuu siitä, ettei sen eteen pääse autolla".