Mihin tämä oletus perustuu? Miten kävi Tukholmassa? Tai Lontoossa? Kuoliko kaikki?
En tiedä mutta varmaan kokonaisuus ratkaisee, eikä yksittäisen asian rinnastaminen.
Huomaa kyllä, että maalaisjärki löytyy vain maalta.
Viimeksi muokattu:
Mihin tämä oletus perustuu? Miten kävi Tukholmassa? Tai Lontoossa? Kuoliko kaikki?
Tästä vielä, että tuo Aleksanterinkatu oli jutussa isosti esillä, ja kuka helvetti sitä pitkin edes juuri ajaa? Lähinnä siinä liikkuu, ratikat, taksit ja jakeluautot. Jos autolla haluaa keskustaan ostoksille, niin ympäristössä runsaasti parkkihalleja, eikä siinä itse kadulla taida olla edes yhtään sisäänajoa kadunvarsipaikoista puhumattakaan. Kävelytieksi vaan.Jos HS:n kommenttiosion visiointia on uskominen, löytyy tulevaisuuden keskustasta muutakin:
Ehkä ei tämän ketjun aihe, mutta jospa keskusta-asioinnin aika vain oli ja meni. Autottomat pyrkivät keskustaan ja autoilevat sieltä pois. Palvelutarjonta seuraa kysynnän muutoksia, joten kannattaako väistämättömälle muutokselle edes tehdä mitään?
Kuntavaalit | Helsingin ydinkeskusta kuihtuu yksityisautoilun hillitsemisen takia, sanovat yrittäjät: ”Ei monen tonnin laukkua tulla ostamaan metrolla”
HOK-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen sanoo, että Helsingin kävelykeskustan kehittäminen on kuntavaalien alla poliittisesti ”tulikuuma peruna”.www.hs.fi
Tästä vielä, että tuo Aleksanterinkatu oli jutussa isosti esillä, ja kuka helvetti sitä pitkin edes juuri ajaa? Lähinnä siinä liikkuu, ratikat, taksit ja jakeluautot. Jos autolla haluaa keskustaan ostoksille, niin ympäristössä runsaasti parkkihalleja, eikä siinä itse kadulla taida olla edes yhtään sisäänajoa kadunvarsipaikoista puhumattakaan. Kävelytieksi vaan.
Joo, aika pitkälle näin. Itse kyllä kuulun koulukuntaan, joka ei osta t-paitaa ihmeellisempää vaatetta ikinä verkkokaupasta, mutta taidan olla jo katoavaa ihmistyyppiä tässä. Haluan varmistaa vaatteen sopivuuden kokeilemalla, ja palautusrumba ilmiönä oksettaa.Aleksia pitkin ei saa edes yksityisautolla ajaa.
Keskustaan pääsee edelleen autolla varsin helposti, ei se mikään ongelma tai tämän juurisyy kyllä ole. Kauppakeskusten ja nettikaupan tarjonta vain on nykyään sellainen, ettei se tuo juuri lisäarvoa. Silti kuihtuminen on kaukana - ravintolatarjonta, teatteritarjonta jne. ovat edelleen siellä. Kaupan keskus on muualla jatkossa, eikä siitä liene mitään haittaa.
Pitäisi tulla omalla autolla ihan sinne keskustan alueelle. Kertokaapa millainen projekti on löytää autolle edes kohtuuhintainen pysäköinti? Tässä puhutaan nyt ihan yövierailusta. Mukana on myös pieni lapsi, joten sellainen "jätä lentoaseman lähelle ja mene metrolla" tyyppinen juttu ei ole toiveissa.
Öisin löytyy ilmaista pysäköintiä kadunvarsista, Eli vastaukseen vaikuttaa myös pysäköinnin kokonaispituus.Tässä puhutaan nyt ihan yövierailusta.
Pitäisi tulla omalla autolla ihan sinne keskustan alueelle. Kertokaapa millainen projekti on löytää autolle edes kohtuuhintainen pysäköinti? Tässä puhutaan nyt ihan yövierailusta. Mukana on myös pieni lapsi, joten sellainen "jätä lentoaseman lähelle ja mene metrolla" tyyppinen juttu ei ole toiveissa.
Viikonloppuisin löytyy vielä ilmaisia pysäköintejä hyvin kaupunkialueeltakin päiväsaikaan, aika moni kadun pätkä on miehitetty klo 9-21 pysäköintitolpilla. Toinen juttu on sitten arkipäivät, yllätyin jälleen kun kävin pikaseen mutsin luona Töölössä vaihteeksi arki-iltana ja meni reilun tunnin visiittiin 4€. Ei ole montaa vuotta kun samat tolpat oli klo 9-18 ja illat ilmaisia.Pitäisi tulla omalla autolla ihan sinne keskustan alueelle. Kertokaapa millainen projekti on löytää autolle edes kohtuuhintainen pysäköinti? Tässä puhutaan nyt ihan yövierailusta. Mukana on myös pieni lapsi, joten sellainen "jätä lentoaseman lähelle ja mene metrolla" tyyppinen juttu ei ole toiveissa.
Tätä itsekin tullut paljon pähkäiltyä, että kun autoilu noin yleisesti ottaen ei ole Suomessa kauhean halpaa puuhaa, niin mikä ihme pysäköinnissä on sellaista, että siinä vaiheessa monilla katkeaa kamelin selkä ja väkipakolla pitää etsiä ilmaista tai mahdollisimman edullista pysäköintiä. Keskustan parkkihalleissa vuorokausipysäköinti maksaa jotain 30€ pintaan, joten tuskin kenelläkään matkabudjetti siihen kaatuu, jos kerran päättää ytimeen autolla suunnata. Autosta maksetaan helposti sen 20-30t€ investointikustannusta, mutta sitten käyttökustannuksissa muutaman euron / kympin kustannus menee tunteisiin. Menee vähän samaan sarjaan sen kanssa, kun jengi hakee varta vasten kaljaa ynnä muuta alkoholia peruskulutukseen Virosta tai vielä pahempaa, tekee itse jotain kotiviiniä, jotka kategorisesti maistuu paskalle. Jos jonkun talous siihen kaatuu, ettei ole varaa ostaa alkoholijuomia kaupasta tai alkosta, niin ehkä omien juomatottumusten tarkistaminen olisi silloin paikallaan.Mitä nyt itse olen maailmalla olen autoillut ja kokenut tarvetta jonnekin pysäköidä niin sopivan paikan kulloiseenkin tarpeeseen löydyttyä, maksullisuus on sivuseikka. Kokonaiskuluista se on joka tapauksessa aivan pennosia.
Kysyjä tuossa kommentoi, että mukana on pieni muksu ja silloin reissatessa mukana kulkee helposti yllättävän paljon erinäistä tavaraa ja tilpehööriä, joiden roudaaminen on kyllä monin verroin mukavampaa autolla vs. julkiset. Eli olisiko siinä syy välttää metroa/lähijunaa? Ja onhan autoilu noin ylipäätään Helsingissä helvetin paljon mukavampi ja kätevämpi tapa liikkua vs. julkiset, jos matkaa on yhtään enempää kuin muutama pysäkki.En ala tällaista vaihtoehtoa tyrkyttää, mutta ihan kiinnostuksesta kysyn, että mikäs esimerkiksi metrossa (tai vaikkapa lähijunassa) tuntuu erityisen hankalalta tai ikävältä? Nuo välineethän toimivat kuin ajatus.
Kysyjä tuossa kommentoi, että mukana on pieni muksu ja silloin reissatessa mukana kulkee helposti yllättävän paljon erinäistä tavaraa ja tilpehööriä, joiden roudaaminen on kyllä monin verroin mukavampaa autolla vs. julkiset. Eli olisiko siinä syy välttää metroa/lähijunaa? Ja onhan autoilu noin ylipäätään Helsingissä helvetin paljon mukavampi ja kätevämpi tapa liikkua vs. julkiset, jos matkaa on yhtään enempää kuin muutama pysäkki.
Tästä tulee mieleen 2000-luvun alku kun duunikaverin auton sivulasi laitettiin paskaksi tuolla suunnalla ja syy oli IBM:n muovikassi jossa oli jokin turha koulutusmappi sisällä. Nistit oli varmaan ajatellut että siinä muovikassissa täytyy olla arvokas international business machine. :) Autosta ei ollut loppuen lopuksi viety mitään, tyhjennetty vain kassi, eikä sitä oltu yritetty anastaa.Itsehän olen pohjoisesta tullessani käyttänyt Kannelmäen asemaa auton sijoituspaikkana. Motaria pitkiä pääsee ilman yhtäkään valoristeystä parkkiin saakka ja sieltä sujahtaa nätisti keskustaan. Sen verran epäilyttävän näköistä porukkaa siellä heiluu, että autoon ei varmaan kannata jättää ainakaan näkyville mitään pullonkorkkia arvokkaampaa esinettä, jos ei halua sivulasejaan uusia.
Pitäisi tulla omalla autolla ihan sinne keskustan alueelle. Kertokaapa millainen projekti on löytää autolle edes kohtuuhintainen pysäköinti? Tässä puhutaan nyt ihan yövierailusta. Mukana on myös pieni lapsi, joten sellainen "jätä lentoaseman lähelle ja mene metrolla" tyyppinen juttu ei ole toiveissa.
Kait se on vähän sellainen periaatekysymys. En minä halua maksaa parkkeeraamisesta mitään. Autoilusta veloitetaan jo muutenkin aivan liikaa ylimääräistä siihen nähden miten välttämätöntä se on.
Riippuu aika täydellisesti siitä, minkälaista elämää elää. Meidän perheelle auto on Helsingissä täydellinen välttämättömyys.Autoilu ei Helsingissä ole missään määrin välttämätöntä. Maaseudulla tilanne on toki eri.
Autoilun välttämättömyys -keskustelu menee helposti melkoiseksi juupas-eipäs -väittelyksi, kun harvoin termi "välttämättömyys" on ihmisten mielissä kovin yhteismitallinen. Eihän sitä tosiaan perustarpeiden tyydyttämisen lisäksi varsinaisia välttämättömyyksiä ole, mutta kyllä auto pääkaupunkiseudullakin kummasti mukavoittaa ja sujuvoittaa elämää monella eri tavalla. Näin kesän lähestyessä yksi konkreettinen asia, jota myös lapset arvostaa on se, jos/kun jossain vaiheessa merenrannat on sinilevän takia uimakelvottomia, niin hellesään sattuessa on mukava hurauttaa autolla esim. jollekin Nuuksion lammista tai vaikkapa Nurmijärven Sääksjärvelle uimaan. Jäisipä nuo reissut fillarilla ja/tai julkisilla tekemättä.Riippuu aika täydellisesti siitä, minkälaista elämää elää. Meidän perheelle auto on Helsingissä täydellinen välttämättömyys.
Toki näin. Meillä on sellainen tilanne, että automme kyydissä kulkee useita kertoja viikossa henkilö(itä), jo(t)ka ei(vät) muutoin kykene liikkumaan kotinsa ulkopuolella. Samoin tässä yhdeydessä tarvitsee usein liikuttaa välineistöä, jota on käytännössä mahdotonta liikuttaa muutoin kuin autolla.Autoilun välttämättömyys -keskustelu menee helposti melkoiseksi juupas-eipäs -väittelyksi, kun harvoin termi "välttämättömyys" on ihmisten mielissä kovin yhteismitallinen. Eihän sitä tosiaan perustarpeiden tyydyttämisen lisäksi varsinaisia välttämättömyyksiä ole, mutta kyllä auto pääkaupunkiseudullakin kummasti mukavoittaa ja sujuvoittaa elämää monella eri tavalla. Näin kesän lähestyessä yksi konkreettinen asia, jota myös lapset arvostaa on se, jos/kun jossain vaiheessa merenrannat on sinilevän takia uimakelvottomia, niin hellesään sattuessa on mukava hurauttaa autolla esim. jollekin Nuuksion lammista tai vaikkapa Nurmijärven Sääksjärvelle uimaan. Jäisipä nuo reissut fillarilla ja/tai julkisilla tekemättä.