Helsinki

  • 569 404
  • 3 512

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Mihin tämä oletus perustuu? Miten kävi Tukholmassa? Tai Lontoossa? Kuoliko kaikki?

En tiedä mutta varmaan kokonaisuus ratkaisee, eikä yksittäisen asian rinnastaminen.

Huomaa kyllä, että maalaisjärki löytyy vain maalta.
 
Viimeksi muokattu:

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siellä missä ruuhkamaksut ja vastaavat on otettu käyttöön, ne on todettu toimiviksi, eikä niistä ole haluttu luopua.

Esim Helsingissä kävelykaduiksi muutetut kadut ovat osoittautuneet toimiviksi, eikä kävelykatujen yrittäjät ole muutoksen jälkeen halunneet autoja takaisin.

Helsingin ydinkeskustassa tutkitusti autolla keskustaan tulevat kuluttavat 8-18% koko potista.

Tästä kaikesta nämä yksityisautoiluun uskonnollisella hurmoksella suhtautuvat vetävät sen johtopäätöksen, että hyvin maltilliset rajoitukset autoiluun ydinkeskustassa aiheuttavat sen että "kaikki tapetaan kuoliaaksi".

Vaikka hukkaanhan nämä kirjoitukset menevät. Eihän uskonnollista hurmosta ole ennenkään tosiasioilla horjutettu. Suosittelen autoilu-uskovaisille lomakohteeksi vaikkapa Bankokia. Siellä saa nauttia vapaasta autoilusta ilman ylimääräisiä rajoituksia. Yksityisautoilijan paratiisi siis. Bensakin on halpaa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Jos joku sanoo, että Helsingin keskustaan pitäisi päästä autolla, tai se kuihtuu, hän on väärässä. Helsingin keskusta on liian ahdas paikka sille, että sen liikkeiden tarvitsema asiakasmäärä tulisi paikalle autolla. Tästä ei todellakaan ole kyse.

Kysymys on paljon enemmän siitä, että keskusta-alueet ovat saaneet kilpailijan joita vastaan ne eivät voi kilpailla: kauppakeskukset. Niissä asiointi on nopeampaa ja vaivattomampaa - ja niihin pääsee autolla. Liikkeet ja palvelut ovat kaikki samassa nipussa ja useinmiten melko lähellä kotia. Parkkeeraaminen hoituu monesti/useinmiten säältä piiloon ja maksuttomasti. Tällaista kilpailijaa vastaan keskusta-alueen vetovoima kärsii vääjäämättä.

Vastaus keskusta-alueen haasteisiin ei ole yksiselitteinen eikä helppo, mutta kulttuurialalla on tässä taatusti iso rooli. (Siksikin kulttuurialan tukemattomuus korona-aikana tuntuu aivan hullulta!). Toisaalta myös ravintola-ala vetää väkeä olkoonkin, että paitsi maailman metropoleissa, nyt myös Suomessa trendiravintolat ovat alkaneet löytää teitään kauppakeskuksiin. Yömenoissa keskustat ovat silti edelleen lyömättömiä kun korona joskus hellittä. Lisäksi panostaisin matkailuun: turistit tulevat keskustoihin.

Helsinki on tosiaan ollut aika huono pitämään keskustaansa yllä. Ei siksi, että autoilu olisi sille elinehto sinänsä, vaan muista syistä: elinkeinoista ei ole pidetty huolta ja hinnoittelu on päästetty karkaamaan käsistä. Helsinki on kontillaan rakennusyritysten tuomien rahavirtojen edessä jne.

Toki kyllä huomioisin, että Helsingin kantakaupungissa asuu aika runsaasti väkeä verrattuna siihen kaupunkiin, josta tiedän eniten otetun mallia, eli Osloon. Oslon keskustassa asuu vain pari-kolme tuhatta ihmistä, mutta ympäristöpoliittinen malli haluttiin kopioida sieltä tästä huolimatta. Tiedän, koska oli kokoamassa sitä raporttia suomalaisille kaupungeille, ja olin paikan päällä Oslossa kun suunnitelmaa varten koottiin tietoja mm. liikenne- ja pysäköintiuudistuksia varten. Helsingin keskusta-alueella asuu enemmän väkeä, ja se tarkoittaa enemmän autoja. Tämäkin pitää ottaa siis huomioon. En mene vannomaan, että otettaisiin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Itselläni on kiinnityspiste Helsingin keskustaan (00100) mutta en sinne vielä pääse, kun toinen kiinnityspiste pitää pihdeissään.

Olen vanhanaikainen ihminen, ja minua ketuttaa esimerkiksi nettikauppa. Maito-ostoksiani viivyttävä zalandopalauttaja saa minussa aikaan väkivaltaisia ajatuksia.
Taitaa kuitenkin olla niin, että tälle ei mitään voida.

Helsingin keskustan uusi syöpä on sähköpotkulautojen holtiton käyttö. Se huonontaa myös pyöräilijöiden olosuhteita. Kaupunkitilan käyttöoikeuden ehtona tulisi olla, että näille yrityksille tulisi tuntuvia seuraamuksia laitteiden vaarallisesta hylkäämisestä. Se saisi yritykset poistamaan käyttöoikeudet kustannuksia aiheuttavilta käyttäjiltä.

Autoilu keskustassa on tällä hetkellä kohtalaisen vaivatonta, ja jekut tietämällä parkkitilaakin löytyy. Esimerkiksi itselleni täysautottomuus ei ole työpaikkaa vaihtamatta mahdollista. Keskustassa asumisen yksi puoli on se, että hyväksyy vähän joustavamman käsityksen pysäköinnistä. Joskus on mentävä töihin autolla, mutta jos autolle ei ole miuta tarvetta, sen voi jättää sinne kunnes seuraavaa tarvetta edeltävänä työpäivänä tulee sillä kotiin.

Kaikenkaikkiaan tuota autoilun vähentämistä pitäisi ajatella enemmän porkkanan kautta. Keppiä ei autoilijat enää enempää kestä.

Liityntäpysäköinti on tietenkin tärkeä juttu. Siihen liittyen Kallion seisake olisi fiksu lisä, kunhan se ei olisi jokaisen junan stoppi. Riittäisi, että yksi pohjoisesta kulkeva ja yksi Espoon suunnalta tuleva juna stoppaisi siinä. Tai sitten nonstoppina Pasila-Kallio välillä jojoileva yksikkö.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jos HS:n kommenttiosion visiointia on uskominen, löytyy tulevaisuuden keskustasta muutakin:



Ehkä ei tämän ketjun aihe, mutta jospa keskusta-asioinnin aika vain oli ja meni. Autottomat pyrkivät keskustaan ja autoilevat sieltä pois. Palvelutarjonta seuraa kysynnän muutoksia, joten kannattaako väistämättömälle muutokselle edes tehdä mitään?

Tästä vielä, että tuo Aleksanterinkatu oli jutussa isosti esillä, ja kuka helvetti sitä pitkin edes juuri ajaa? Lähinnä siinä liikkuu, ratikat, taksit ja jakeluautot. Jos autolla haluaa keskustaan ostoksille, niin ympäristössä runsaasti parkkihalleja, eikä siinä itse kadulla taida olla edes yhtään sisäänajoa kadunvarsipaikoista puhumattakaan. Kävelytieksi vaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tästä vielä, että tuo Aleksanterinkatu oli jutussa isosti esillä, ja kuka helvetti sitä pitkin edes juuri ajaa? Lähinnä siinä liikkuu, ratikat, taksit ja jakeluautot. Jos autolla haluaa keskustaan ostoksille, niin ympäristössä runsaasti parkkihalleja, eikä siinä itse kadulla taida olla edes yhtään sisäänajoa kadunvarsipaikoista puhumattakaan. Kävelytieksi vaan.

Aleksia pitkin ei saa edes yksityisautolla ajaa.

Keskustaan pääsee edelleen autolla varsin helposti, ei se mikään ongelma tai tämän juurisyy kyllä ole. Kauppakeskusten ja nettikaupan tarjonta vain on nykyään sellainen, ettei se tuo juuri lisäarvoa. Silti kuihtuminen on kaukana - ravintolatarjonta, teatteritarjonta jne. ovat edelleen siellä. Kaupan keskus on muualla jatkossa, eikä siitä liene mitään haittaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Aleksia pitkin ei saa edes yksityisautolla ajaa.

Keskustaan pääsee edelleen autolla varsin helposti, ei se mikään ongelma tai tämän juurisyy kyllä ole. Kauppakeskusten ja nettikaupan tarjonta vain on nykyään sellainen, ettei se tuo juuri lisäarvoa. Silti kuihtuminen on kaukana - ravintolatarjonta, teatteritarjonta jne. ovat edelleen siellä. Kaupan keskus on muualla jatkossa, eikä siitä liene mitään haittaa.
Joo, aika pitkälle näin. Itse kyllä kuulun koulukuntaan, joka ei osta t-paitaa ihmeellisempää vaatetta ikinä verkkokaupasta, mutta taidan olla jo katoavaa ihmistyyppiä tässä. Haluan varmistaa vaatteen sopivuuden kokeilemalla, ja palautusrumba ilmiönä oksettaa.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Pitäisi tulla omalla autolla ihan sinne keskustan alueelle. Kertokaapa millainen projekti on löytää autolle edes kohtuuhintainen pysäköinti? Tässä puhutaan nyt ihan yövierailusta. Mukana on myös pieni lapsi, joten sellainen "jätä lentoaseman lähelle ja mene metrolla" tyyppinen juttu ei ole toiveissa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitäisi tulla omalla autolla ihan sinne keskustan alueelle. Kertokaapa millainen projekti on löytää autolle edes kohtuuhintainen pysäköinti? Tässä puhutaan nyt ihan yövierailusta. Mukana on myös pieni lapsi, joten sellainen "jätä lentoaseman lähelle ja mene metrolla" tyyppinen juttu ei ole toiveissa.

Minä viikonpäivänä tulette ja missä päin majoitutte? Parkkiasioissa on suuria eroja myös keskusta-alueella ja jossain Töölössäkin on ihan saman kadun pätkästä kiinni, saako pysäköidä max. tunnin kerrallaan tai ilman aikarajoitusta. Parkkimaksu pitää toki maksaa.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä puhutaan nyt ihan yövierailusta.
Öisin löytyy ilmaista pysäköintiä kadunvarsista, Eli vastaukseen vaikuttaa myös pysäköinnin kokonaispituus.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Syvään tuntuu juurtuneen tämä ajatus ilmaisesta pysäköinnistä (vuorokausi tai enemmän) kaupungin keskustassa. Ei taida onnistua enää edes Suomen keskisuurissa kaupungeissa, Helsingistä puhumattakaan. Keskisuurissa kaupungeissa kävelymatka keskustaan maksuttomasta pysäköintipaikasta voi olla lyhyehkö mutta ei stadissa.

Pitäisiköhän se pysäköinnin hinta laskea mukaan vierailun kokonaisbudjettiin? Noin lähtökohtaisesti.

Mitä nyt itse olen maailmalla olen autoillut ja kokenut tarvetta jonnekin pysäköidä niin sopivan paikan kulloiseenkin tarpeeseen löydyttyä, maksullisuus on sivuseikka. Kokonaiskuluista se on joka tapauksessa aivan pennosia.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitäisi tulla omalla autolla ihan sinne keskustan alueelle. Kertokaapa millainen projekti on löytää autolle edes kohtuuhintainen pysäköinti? Tässä puhutaan nyt ihan yövierailusta. Mukana on myös pieni lapsi, joten sellainen "jätä lentoaseman lähelle ja mene metrolla" tyyppinen juttu ei ole toiveissa.

En ala tällaista vaihtoehtoa tyrkyttää, mutta ihan kiinnostuksesta kysyn, että mikäs esimerkiksi metrossa (tai vaikkapa lähijunassa) tuntuu erityisen hankalalta tai ikävältä? Nuo välineethän toimivat kuin ajatus.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pitäisi tulla omalla autolla ihan sinne keskustan alueelle. Kertokaapa millainen projekti on löytää autolle edes kohtuuhintainen pysäköinti? Tässä puhutaan nyt ihan yövierailusta. Mukana on myös pieni lapsi, joten sellainen "jätä lentoaseman lähelle ja mene metrolla" tyyppinen juttu ei ole toiveissa.
Viikonloppuisin löytyy vielä ilmaisia pysäköintejä hyvin kaupunkialueeltakin päiväsaikaan, aika moni kadun pätkä on miehitetty klo 9-21 pysäköintitolpilla. Toinen juttu on sitten arkipäivät, yllätyin jälleen kun kävin pikaseen mutsin luona Töölössä vaihteeksi arki-iltana ja meni reilun tunnin visiittiin 4€. Ei ole montaa vuotta kun samat tolpat oli klo 9-18 ja illat ilmaisia.
Mutta joo, eipä se stressaa kun ajattelee että on autoilun kokonaiskustannuksia. Olen valinnut tieni autonkäyttäjänä ja jokunen euro on säästetty korona-aikana kun bensaa on kulunut korkeintaan puolet aiempaan verrattuna, ekoteko jos mikä.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä nyt itse olen maailmalla olen autoillut ja kokenut tarvetta jonnekin pysäköidä niin sopivan paikan kulloiseenkin tarpeeseen löydyttyä, maksullisuus on sivuseikka. Kokonaiskuluista se on joka tapauksessa aivan pennosia.
Tätä itsekin tullut paljon pähkäiltyä, että kun autoilu noin yleisesti ottaen ei ole Suomessa kauhean halpaa puuhaa, niin mikä ihme pysäköinnissä on sellaista, että siinä vaiheessa monilla katkeaa kamelin selkä ja väkipakolla pitää etsiä ilmaista tai mahdollisimman edullista pysäköintiä. Keskustan parkkihalleissa vuorokausipysäköinti maksaa jotain 30€ pintaan, joten tuskin kenelläkään matkabudjetti siihen kaatuu, jos kerran päättää ytimeen autolla suunnata. Autosta maksetaan helposti sen 20-30t€ investointikustannusta, mutta sitten käyttökustannuksissa muutaman euron / kympin kustannus menee tunteisiin. Menee vähän samaan sarjaan sen kanssa, kun jengi hakee varta vasten kaljaa ynnä muuta alkoholia peruskulutukseen Virosta tai vielä pahempaa, tekee itse jotain kotiviiniä, jotka kategorisesti maistuu paskalle. Jos jonkun talous siihen kaatuu, ettei ole varaa ostaa alkoholijuomia kaupasta tai alkosta, niin ehkä omien juomatottumusten tarkistaminen olisi silloin paikallaan.

En ala tällaista vaihtoehtoa tyrkyttää, mutta ihan kiinnostuksesta kysyn, että mikäs esimerkiksi metrossa (tai vaikkapa lähijunassa) tuntuu erityisen hankalalta tai ikävältä? Nuo välineethän toimivat kuin ajatus.
Kysyjä tuossa kommentoi, että mukana on pieni muksu ja silloin reissatessa mukana kulkee helposti yllättävän paljon erinäistä tavaraa ja tilpehööriä, joiden roudaaminen on kyllä monin verroin mukavampaa autolla vs. julkiset. Eli olisiko siinä syy välttää metroa/lähijunaa? Ja onhan autoilu noin ylipäätään Helsingissä helvetin paljon mukavampi ja kätevämpi tapa liikkua vs. julkiset, jos matkaa on yhtään enempää kuin muutama pysäkki.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Pasilan veturiparkin olen itse hyväksi havainnut. Täältä idästä tullessa sinne on helppoa ajaa, kun ei tarvitse keskustan pahimpiin sumppuihin mennä ollenkaan. Tuosta parkkihallin vierestä hyppää junaan ja 5 minuuttia, niin on Helsingin ytimessä.

Jotain 10€ luokkaa se taitaa olla per vuorokausi, joten ei puhuta edes mistään riistohinnoista. Joka kerta on ollut tilaa, kun sen n. 10 kertaa sinne olen ajanut.

Mutta tosiaan, jos kysyjän tarpeena oli päästä nimenomaan Helsingin keskustaan autolla, niin sitten tämä ei vastannut kysymykseen.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kysyjä tuossa kommentoi, että mukana on pieni muksu ja silloin reissatessa mukana kulkee helposti yllättävän paljon erinäistä tavaraa ja tilpehööriä, joiden roudaaminen on kyllä monin verroin mukavampaa autolla vs. julkiset. Eli olisiko siinä syy välttää metroa/lähijunaa? Ja onhan autoilu noin ylipäätään Helsingissä helvetin paljon mukavampi ja kätevämpi tapa liikkua vs. julkiset, jos matkaa on yhtään enempää kuin muutama pysäkki.

Tämähän on selvä, ja Helsinkikin on vielä sen mittaluokan käpykylä, että voi tulla mieleen, että auto on saatava keskustaan ilmaiseksi parkkiin vaikka muutamaksi päiväksi. Ystäväni asuu Berliinissä Prenzlauer Bergissä kolmen sporapysäkin päässä Alexanderplatzilta. Joskus ollaan perheen Keski-Euroopan autoloman yhteydessä käyty tuolla, eikä tulisi mieleenkään haaveilla auton saamisesta sille alueelle maksutta. Mutta Helsinki tosiaan on eurooppalaisittain pieni kaupunki, joten ei tämä ihan vertailukelpoinen juttu ole.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Itsehän olen pohjoisesta tullessani käyttänyt Kannelmäen asemaa auton sijoituspaikkana. Motaria pitkiä pääsee ilman yhtäkään valoristeystä parkkiin saakka ja sieltä sujahtaa nätisti keskustaan. Sen verran epäilyttävän näköistä porukkaa siellä heiluu, että autoon ei varmaan kannata jättää ainakaan näkyville mitään pullonkorkkia arvokkaampaa esinettä, jos ei halua sivulasejaan uusia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itsehän olen pohjoisesta tullessani käyttänyt Kannelmäen asemaa auton sijoituspaikkana. Motaria pitkiä pääsee ilman yhtäkään valoristeystä parkkiin saakka ja sieltä sujahtaa nätisti keskustaan. Sen verran epäilyttävän näköistä porukkaa siellä heiluu, että autoon ei varmaan kannata jättää ainakaan näkyville mitään pullonkorkkia arvokkaampaa esinettä, jos ei halua sivulasejaan uusia.
Tästä tulee mieleen 2000-luvun alku kun duunikaverin auton sivulasi laitettiin paskaksi tuolla suunnalla ja syy oli IBM:n muovikassi jossa oli jokin turha koulutusmappi sisällä. Nistit oli varmaan ajatellut että siinä muovikassissa täytyy olla arvokas international business machine. :) Autosta ei ollut loppuen lopuksi viety mitään, tyhjennetty vain kassi, eikä sitä oltu yritetty anastaa.

Kyllä tässä sen verran yleisellä tasolla on perää etten ikinä jätä näkyville kaupungilla tai lähiöissä läppärilaukkua, joka on itselläni reppumallia. Konttiin vaan kaikki.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Helsingissä (esim. Kamppi ja Etu-Töölö) on kohtalaisen helppo poimia kadunpäistä parkkipaikkoja, jotka ovat pysäköinti kielletty arkisin 9-17 tai -18. Onhan se pienen vaivannäön takana, mutta vähän etukäteen miettien pysäköidä voi lähes ilmaiseksi kun hyödyntää tiettyjä kiekkopaikkoja yms. Been there, done that.

Ja kun ne kerran opettelee, ei tarvitse joka kerta kelata uudestaan. Jos taas autoa seisottaa paikallaan päiväkausia, niin silloin se kannattaa jo paikoittaa vaikkapa Oulunkylän aseman hoodeille.

@Eddie
 

Jeffrey

Jäsen
Pitäisi tulla omalla autolla ihan sinne keskustan alueelle. Kertokaapa millainen projekti on löytää autolle edes kohtuuhintainen pysäköinti? Tässä puhutaan nyt ihan yövierailusta. Mukana on myös pieni lapsi, joten sellainen "jätä lentoaseman lähelle ja mene metrolla" tyyppinen juttu ei ole toiveissa.

Riippuu vähän minne suuntaat keskusta-alueella - ja parkkiajasta. Esimerkiksi P-Töölö maksaa viikonloppuisin 1-2 € / alkava tunti ja maksimissaan 25 € / 24h.

Tietysti jos tarvitsee sitten julkisilla kulkea haluttuun lokaatioon, niin tuosta tulee nopeasti hintaa lisää. Töölöstä nyt tosin on halutessaan jo kävelymatka ihan keskustaan. Taitanee olla myös aikalailla edullisin ja lähin operaattori jos keskusta-alueeksi määritellään klassisesti kolmensepän patsas.


Edit: Aimo Parkissa Finlandiatalolla ja Kampin parkkihallissa 24 tuntia saa 36 euroon, ja aletaan olla jo hyvin ytimessä.

Jokatapauksessa sellaisia hintoja, ettei työtätekevän ihmisen kannata näitä lentoparkki+juna systeemejä alkaa maksamaan jos kyseessä nyt kertaluonteinen reissukustannus.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Itse tiedän Helsingin keskustan liepeiltä vielä kolme eri paikkaa, joissa parkkeeraaminen onnistuu ilman maksua. Yksi niistä on tosin arkisin vain 4h ja toinen hieman shady, mutta kuitenkin. Ovat vielä hyvin eri puolilla keskustaa, joten aika monta eri tarvetta voi noilla kattaa, jos tuonne tulee asiaa. Harvoin kyllä tulee, olen nimittäin käynyt keskustassa selvinpäin kahdesti autolla ja muutaman kerran lapsen kanssa julkisilla. Silloin pääsee rattaiden kanssa ilmaiseksi. Edit. Ja vielä yksi, jonka voin paljastaa on Sompasaunan liepeillä Sompasaaren perukoilla: 12h tai 24h kiekolla. Siitä kävelee Kalasataman metropysäkille ehkä sen 10 minuuttia, joten ihan erityisen kätevä paikka tuo ei ole.

Kait se on vähän sellainen periaatekysymys. En minä halua maksaa parkkeeraamisesta mitään. Autoilusta veloitetaan jo muutenkin aivan liikaa ylimääräistä siihen nähden miten välttämätöntä se on. Ajattelen niin, että jos tunnin kadunvarsiparkista pitäisi maksaa, menen mieluummin jonnekin missä ei tarvitse. Minä nyt tosin olen varmasti aika erilainen näiden juttujen kanssa kuin moni kun en tykkää käyttää mitään palveluita lainkaan, varsinkaan autoiluun liittyen. Tankinkin täytän vain maanantaisin ja tiistaisin kun hinta on alimmillaan ja ihan tietyllä vantaalaisella kylmäasemalla, jossa hinnat ovat muuta PK-seutua edullisemmat aina. Auton takavalo piti vaihdattaa motomaatissa kun umpion rikkoutunut klipsi oli jumittanut irroitusmekanismin. Silloin vitutti. Klipsin korjasinkin myöhemmin sitten itse.

Eivätkö muuten hotellit tarjoa mitään parkkietuja asiakkailleen Suomessa? Itse olen maksanut parkkeeraamisesta suomalaiskaupungeissa vain duunimatkoilla, joten en tiedä miten kustannukset ovat menneet. Seinäjoella ja Vaasassa on saanut auton maksutta parkkikselle, Tampereesta ja Turusta en tiedä. Munchenissa, Innsbruckissa ja Wienissä hotellien respasta sai lapun, jolla välttyi maksuilta parkkialueella/hallissa. Norjassa taas sai tuntuvan alennuksen, tosin vain Bergenissä, Oslossa ja Stavangerissa oli maksullista pysäköintiä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kait se on vähän sellainen periaatekysymys. En minä halua maksaa parkkeeraamisesta mitään. Autoilusta veloitetaan jo muutenkin aivan liikaa ylimääräistä siihen nähden miten välttämätöntä se on.

Autoilu ei Helsingissä ole missään määrin välttämätöntä. Maaseudulla tilanne on toki eri.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Autoilu ei Helsingissä ole missään määrin välttämätöntä. Maaseudulla tilanne on toki eri.
Riippuu aika täydellisesti siitä, minkälaista elämää elää. Meidän perheelle auto on Helsingissä täydellinen välttämättömyys.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Riippuu aika täydellisesti siitä, minkälaista elämää elää. Meidän perheelle auto on Helsingissä täydellinen välttämättömyys.
Autoilun välttämättömyys -keskustelu menee helposti melkoiseksi juupas-eipäs -väittelyksi, kun harvoin termi "välttämättömyys" on ihmisten mielissä kovin yhteismitallinen. Eihän sitä tosiaan perustarpeiden tyydyttämisen lisäksi varsinaisia välttämättömyyksiä ole, mutta kyllä auto pääkaupunkiseudullakin kummasti mukavoittaa ja sujuvoittaa elämää monella eri tavalla. Näin kesän lähestyessä yksi konkreettinen asia, jota myös lapset arvostaa on se, jos/kun jossain vaiheessa merenrannat on sinilevän takia uimakelvottomia, niin hellesään sattuessa on mukava hurauttaa autolla esim. jollekin Nuuksion lammista tai vaikkapa Nurmijärven Sääksjärvelle uimaan. Jäisipä nuo reissut fillarilla ja/tai julkisilla tekemättä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Autoilun välttämättömyys -keskustelu menee helposti melkoiseksi juupas-eipäs -väittelyksi, kun harvoin termi "välttämättömyys" on ihmisten mielissä kovin yhteismitallinen. Eihän sitä tosiaan perustarpeiden tyydyttämisen lisäksi varsinaisia välttämättömyyksiä ole, mutta kyllä auto pääkaupunkiseudullakin kummasti mukavoittaa ja sujuvoittaa elämää monella eri tavalla. Näin kesän lähestyessä yksi konkreettinen asia, jota myös lapset arvostaa on se, jos/kun jossain vaiheessa merenrannat on sinilevän takia uimakelvottomia, niin hellesään sattuessa on mukava hurauttaa autolla esim. jollekin Nuuksion lammista tai vaikkapa Nurmijärven Sääksjärvelle uimaan. Jäisipä nuo reissut fillarilla ja/tai julkisilla tekemättä.
Toki näin. Meillä on sellainen tilanne, että automme kyydissä kulkee useita kertoja viikossa henkilö(itä), jo(t)ka ei(vät) muutoin kykene liikkumaan kotinsa ulkopuolella. Samoin tässä yhdeydessä tarvitsee usein liikuttaa välineistöä, jota on käytännössä mahdotonta liikuttaa muutoin kuin autolla.

Kyllä minä tavallaan ymmärrän, että monille autottomille auton käyttö Helsingissä näyttäytyy turhana tai tarpeettomana, mutta ihan vaikka ei mitään pakottavaa tarvetta autolle olisi, on se silti aivan ylivoimainen tapa liikkua. Aikatauluista vapautettu, muista riippumaton, nopea ja mukava kuvaavat parhaiten. Mutta en minä niitä dumaa, jotka eivät Helsingissä ajele. Nämä ovat jokaisen omia valintoja eikä niihin käy mussuttaminen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös