Helsinki

  • 617 155
  • 3 726

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Eilen oli Hesarissa tullut juttua Elielin aukion arkkitehtuurikilpailusta. Yhtäkään viidestä vaihtoehdosta ei valittu voittajaksi, vaan seuraa toinen kierros, jolle valitaan muutama näistä ehdotuksista uudelleen jalostettaviksi ja tarkoitus on pienentää volyymia. Ensi viikolla tiedotetaan tämän projektin jatkosta eli silloin varmaan selviää, mitkä vaihtoehdot otetaan jatkojalostukseen. Yllätyn jos oma suosikkini ELIEL ei ole jatkossa, kun se oli ehdotuksista pienin, joskin parantamisen varaa on siinäkin ehdotuksessa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eilen oli Hesarissa tullut juttua Elielin aukion arkkitehtuurikilpailusta. Yhtäkään viidestä vaihtoehdosta ei valittu voittajaksi, vaan seuraa toinen kierros, jolle valitaan muutama näistä ehdotuksista uudelleen jalostettaviksi ja tarkoitus on pienentää volyymia. Ensi viikolla tiedotetaan tämän projektin jatkosta eli silloin varmaan selviää, mitkä vaihtoehdot otetaan jatkojalostukseen. Yllätyn jos oma suosikkini ELIEL ei ole jatkossa, kun se oli ehdotuksista pienin, joskin parantamisen varaa on siinäkin ehdotuksessa.
Hesarin kuvassa oli oma suosikkini Albero, joten voikohan siitä päätellä jotain. Hesarihan voi hyvinkin jo tietää nämä jatkojalostukseen valitut, mutta se ei vain saa kertoa sitä ennen virallista tiedottamista.

Kuitenkin tuo, että yhtäkään ei valittu voittajaksi, viittaa siihen, että shittiä on tullut paljon ja hanke on vaikeuksissa. Jatkojalostuskaan ei takaa vielä mitään. Tämän tyyppisissä säätämisissä hanke voi jopa kuivua kokoon. Jos rakennettava ala pienenee, niin rakennusliikkeiden kiinnostuskin pienenee samaan tahtiin.

Jos vaihtoehtona olisi se, ettei rakenneta mitään, se varmaankin voittaisi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos vaihtoehtona olisi se, ettei rakenneta mitään, se varmaankin voittaisi.
Aivan taatusti.

Mitä nyt olen jonkin verran nähnyt ja kuullut saatua palautetta, Elielin aukion rakentaminen on yksi kaikkien aikojen epäsuosituimmista hankkeista. Oikeastaan vain rakennusliikkeet (ja niiden lahjomat kaupunkipoliitikot) kannattavat tätä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Aivan taatusti.

Mitä nyt olen jonkin verran nähnyt ja kuullut saatua palautetta, Elielin aukion rakentaminen on yksi kaikkien aikojen epäsuosituimmista hankkeista. Oikeastaan vain rakennusliikkeet (ja niiden lahjomat kaupunkipoliitikot) kannattavat tätä.
No ei ole. Eteläranta menee heittämällä edelle jos epäsuositumpi voittaa.

Kyllä mua niin kovasti ihmetyttää miksei Elielinaukiolle voi rakentaa? Se on läpikulkumesta; dösiä, juoppoja, raamatulla ratsastavia ja feissareita täynnä oleva tuulitunneli. Joutaakin rakentaa.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Hesarin kuvassa oli oma suosikkini Albero, joten voikohan siitä päätellä jotain. Hesarihan voi hyvinkin jo tietää nämä jatkojalostukseen valitut, mutta se ei vain saa kertoa sitä ennen virallista tiedottamista.

Kuitenkin tuo, että yhtäkään ei valittu voittajaksi, viittaa siihen, että shittiä on tullut paljon ja hanke on vaikeuksissa. Jatkojalostuskaan ei takaa vielä mitään. Tämän tyyppisissä säätämisissä hanke voi jopa kuivua kokoon. Jos rakennettava ala pienenee, niin rakennusliikkeiden kiinnostuskin pienenee samaan tahtiin.

Jos vaihtoehtona olisi se, ettei rakenneta mitään, se varmaankin voittaisi.

Vaikka rakennettava ala pienenisikin, niin onhan tuo maa erittäin arvokasta, että varmasti kiinnostuneita löytyy.

Mielestäni tässä projektissa mentiin metsään, kun tähän kisaan kutsuttiin vain viisi toimistoa tekemään suunnitelmia. Miksi ei järjestetty avointa kutsukilpailua? Olisi varmasti tullut satoja ehdotuksia, joista olisi voinut valita. Ihan mahdollista, että jos nämä suunnitelmat kokevat vastatuulta, niin ne heitetään roskiin ja järjestetään uusi kilpailu.

Aivan taatusti.

Mitä nyt olen jonkin verran nähnyt ja kuullut saatua palautetta, Elielin aukion rakentaminen on yksi kaikkien aikojen epäsuosituimmista hankkeista. Oikeastaan vain rakennusliikkeet (ja niiden lahjomat kaupunkipoliitikot) kannattavat tätä.

Kyllä minä ainakin kannatan aukion rakennusta. En ymmärrä, miksi tähän ei kannattaisi rakentaa, Helsinki on täynnä turhia aukoita. Ihmiset nyt aina valittaa muutoksesta, koska ihminen pelkää muutosta. Aina kuulee argumenttia "ei tuohon sovi rakennus" ihan sama minne paikkaan, missä ei ole rakennusta sitä ehdottaa. No varmaan ei sovi, kun ei olla totuttu siihen, että siinä olisi jokin rakennus. Eikös tuossa ihan lähiympäristössä valitettu samaa Kiasman, Musiikkitalon ja Eduskuntatalon lisärakennuksen kanssa? Nyt ketään ei enää kiinnosta, kun on näihin totuttu.

Enkä usko, että tämä on yksi kaikkien aikojen epäsuosituimpia hankkeita, ainakaan vielä. Vielä on matkaa Malmin lentokentän, HIFK:n uuden areenan ja Guggenheimin tasoon. Minua kyllä ärsyttää, että tätä alettiin mediassa jo arvostella, ennen kuin mitään oli tehty ja esimerkiksi SAFA arvosteli Hesarissa ennen kuin mitään konkreettista oli nähtävillä. Toisaalta, jos Alvar Aalto nousisi haudastaan ja suunnittelisi paikalle kuution muotoisen talon, jonka julkisivun laatat tippuisivat itsestään, niin nämä SAFA:n sankarit varmaan masturboisivat itsensä hengiltä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt ketään ei enää kiinnosta, kun on näihin totuttu.
Mua eduskunnan lisärakennus ainakin vituttaa edelleen. Se typerä terävä kulma ja epäsäännölliset ikkunat ovat suorainen loukkaus. Se ja Musiikkitalon tila olisivat paljon paremmat jos niitä ei olisi koskaan rakennettu. Kiasma on ihan ok, samoin periaatteessa Sanomatalo ja Oodikin, vaikka ei omaa silmääni miellytäkään. Sen sijaan se radanvarren toimistorivi on aivan perseestä. Tässä lienee sopiva kohta myös avautua tuon aukion nimestä: kyseessä ei ole tori, joten nimi pitäisi muuttaa vaikka Kansalaisaukioksi.


Enkä usko, että tämä on yksi kaikkien aikojen epäsuosituimpia hankkeita, ainakaan vielä.
Kuulemma annetusta palautteesta negatiivista on suhteessa kaikkein eniten, mitä on koskaan ollut sinä aikana kun palautetta on kerätty. Tämä siltä suunnalta kuultuna. Edit. Määrällisesti palautetta ei varmasti ole niin paljon kuin monessa muussa kohteessa. Siksi "yksi kaikkien aikojen..."
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Mua eduskunnan lisärakennus ainakin vituttaa edelleen. Se typerä terävä kulma ja epäsäännölliset ikkunat ovat suorainen loukkaus. Se ja Musiikkitalon tila olisivat paljon paremmat jos niitä ei olisi koskaan rakennettu. Kiasma on ihan ok, samoin periaatteessa Sanomatalo ja Oodikin, vaikka ei omaa silmääni miellytäkään. Sen sijaan se radanvarren toimistorivi on aivan perseestä. Tässä lienee sopiva kohta myös avautua tuon aukion nimestä: kyseessä ei ole tori, joten nimi pitäisi muuttaa vaikka Kansalaisaukioksi.

En tiedä miten ne radan viereiset toimistot oikein hoidettiin läpi, kun ne vaan ilmestyivät siihen. Olen junnusta asti seurannut Helsingin rakennussuunnitelmia etenkin keskustan osalta ja tuo meni täysin ohitse. Tuo Steissin ja Töölönlahden eteleosa on kyllä täynnä kaikenlaisia luomuksia, jotka varmasti herättävät mielipiteitä. Hain aiemmalla kommentilla sitä, että kyllä noihin yleensä tottuu noihin uusiin rakennuksiin, vaikka aiemmin on tuntunut ettei ole oikea paikka rakentaa.

Kuulemma annetusta palautteesta negatiivista on suhteessa kaikkein eniten, mitä on koskaan ollut sinä aikana kun palautetta on kerätty. Tämä siltä suunnalta kuultuna. Edit. Määrällisesti palautetta ei varmasti ole niin paljon kuin monessa muussa kohteessa. Siksi "yksi kaikkien aikojen..."

Onko sinulla jotain sisäpiirilähteitä? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla lisää. Uskon, että tuon paikan rakentaminen herättää tunteita, kun on sen verta keskeinen sijainti. Mitenköhän se hotellirakennus siinä vieressä meni ikinä läpi, kun se on aika bulkkikamaa?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko sinulla jotain sisäpiirilähteitä? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla lisää. Uskon, että tuon paikan rakentaminen herättää tunteita, kun on sen verta keskeinen sijainti. Mitenköhän se hotellirakennus siinä vieressä meni ikinä läpi, kun se on aika bulkkikamaa?
Keskeisimmät sidosryhmät joiden kanssa työskentelen ovat kuuden suurimman suomalaiskaupungin kaupunkisuunnitteluun, elinkeinotoimintaan ja kaupunkiympäristöön liittyvät toimialat. Tai no, enää hetken, sillä olen juuri vaihtamassa työpaikkaa. En tunne Holiday Innin talon kuvioita, koska siitä on sen verran aikaa, mutta sanotaan näin, että jos paljastuisi, ett siihen ei liittynyt suhmurointia, olisi varsin yllättynyt. Jokaisen kaupungin melkeinpä jokainen isompi rakennushanke liikkuu jossain määrin harmaalla alueella. Suurin osa pienemmistäkin.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
No nyt on Hesarissa juttua Elielinaukion kisan jatkosuunnitelmista. Jatkoon pääsivät vähiten ääniä HS:n kyselyssä saanut Albero ja Klyyga, joka ei ollut paljoa suositumpi lukijoiden silmissä. Näinhän nämä yleensä menevät, että jatkoon menee ne, joista tavallinen kansa ei tunnu tykkäävän. Projekti jatkuu siten, että nämä menevät jatkosuunnitteluun, jossa kerrospinta-alasta pitäisi napsasta neljännes pois. Voittaja selviää joulukuussa. En tiedä esitelläänkö näitä uudistettuja suunnitelmia siinä välillä.

Ei nyt kumpikaan näistä oikein nappaa. Albero on tylsähkö ja Klyyga on vaan sekavan näköinen. Oikeastaan toistensa ääripäät nämä finalistit. Lisäksi molemmissa suunnitelmissa tuo Sokoksen ja aseman välinen kenttä on tuollainen kiviaukio. Klyygassa on vielä tuommoinen istuskelupaikka, josta tulisi satavarmasti spurguparkki. Jos jotain positiivista sanotaan, niin tykkään Alberon värimaailmasta ja Klyygassa on tornimaisuutta, ja siinä on ainakin kuvissa mietitty enemmän puita ja vihreää, mikä on kiva homma.

Odotan kuitenkin mielenkiinnolla, että miten näitä suunnitelmia kehitellään. Ei näitä täysin uusiksi laiteta, mutta jos Klyygasta saisi vähän siromman ja Alberosta saisi vähemmän raskaan näköisen, niin näyttäisi mielestäni paremmalta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vahinkoja sattuu kaikille. Myös Helsingin kaupungille. Tosin joku voi pohtia, sattuiko sittenkään vahinko, kun kaupunki repi ylös Malmin lentoaseman vanhojen kiitoratojen osia tiistaina. Kaivetut kiitoradat ovat kaikkein vanhimpia ja arvokkaimpia osia lentokentän kenttäalueesta. Kun ne tuhotaan, kentän historiallinen merkitys ja siten suojelutarve vähenee.


Itse olen suopea uusrakentamiselle (asunnot ja palvelut), mutta olen koko ajan olettanut, että historialliset osat Malmin lentokenttää säilytetään, vaikka lentotoiminta aiemmassa muodossa ei enää mahdollistu. Ymmärsin tämän valtuuston päätöksistä.

Jos uusi valtuusto ja valittava pormestari pitävät tärkeänä uuden selvityksen tekemistä mm. sähkölentokoneiden ja mm. pelastuspalvelun helikopterien osalta, enpä vastaan laita. Mielestäni kaikki onn selvitetty moneen kertaan, mutta totta on sekin, että lentomahdollisuudet muuttuvat koko ajan tekniikan kehittyessä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Vahinkoja sattuu kaikille. Myös Helsingin kaupungille. Tosin joku voi pohtia, sattuiko sittenkään vahinko, kun kaupunki repi ylös Malmin lentoaseman vanhojen kiitoratojen osia tiistaina. Kaivetut kiitoradat ovat kaikkein vanhimpia ja arvokkaimpia osia lentokentän kenttäalueesta. Kun ne tuhotaan, kentän historiallinen merkitys ja siten suojelutarve vähenee.
Jotenkin tuntuu ettei kyseessä ole vahinko. Kaupungilla on kiire saada kaikki mahdollinen pois alueelta, vaikka rakentamista vasta suunnitellaan ja tehdään pohjatutkimuksia.

Tässä yksi esimerkki lisää:
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Keskustassa asuvana sanoisin, että näiden käytölle voisi keksiä jotain muitakin rajoituksia – sen verran holtittomasti etenkin nuoret noilla liikkuvat ja usein niitä jätetään sikinsokin esim. pyöräteille tai muille ahtaille kulkuteille.
 

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Keskustassa asuvana sanoisin, että näiden käytölle voisi keksiä jotain muitakin rajoituksia – sen verran holtittomasti etenkin nuoret noilla liikkuvat ja usein niitä jätetään sikinsokin esim. pyöräteille tai muille ahtaille kulkuteille.
Keskustassa asuvana itse sanoisin, että myös ne pyöräilijät voisivat painua helvettiin.

Lisäksi uutisesta tämä lause pisti suorastaan hymyilyttämään: ”Jos meillä on jatkuvasti tavallaan kymmenen ylimääräistä traumapotilasta päivystyksessä, niin se tarkoittaa sitä, että myös kaikkien muiden potilaiden hoito päivystyksessä viivästyy.”
No mitäs valtaosa niistä muista siellä on? Voisin veikata, että pääosa on paskonut itsensä tavalla tai toisella ja kännispäissään tai muuten vaan perseillessään. Harvempia on sitten ne "vahingossa" loukkaantuneet. Turha alkaa niitä skuutteja demonisoimaan, vaikka vituttaahan se kun noilla painellaan umpikännissä. Itsekin ahkerana käyttäjänä pidän noita erinomaisena liikkumismuotona keskustassa, oikeastaan parhaimpana mahdollisena.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV, Artun pumppu
Missä muuten tapaturma-asema sijaitsee nykyään? Onko se siirretty Tölikästä Meikkuun?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV, Artun pumppu
Edelleen Tölikässä.

Jees. Ihmettelin vaan kun jutussa mainittiin että 143 tapausta hoidettu Meikun päivystyksessä, olisin kuvitellut että nämä olisivat juuri Tölikän keissejä.

Ei ole ollut asiaa kyseiselle asemalle vuosikymmeniin. Kasarilla oli useampi "nuori, tyhmä ja kännissä"-tapaus. Kerran esittelin kaverille leipäveistä teemalla että ei se terävä ole. Viilsin sitten koko kämmenen matkalta käden auki ja sitten mentiin.

Toisella kerralla puristin pienen snapsilasin tapaisen hajalle. Taas mentiin. Puusilmäistä hommaa.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuonne tapaturma-asemalle mennään nykyään vain lähetteellä. Päivystykseen mentävä jos jotain äkillistä tapahtuu (meikku tai malmi).
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Nyt on sitten Helsingin uudet johtajat valittu. Aika odotetut nimet ja kelpasi se näköjään Arhinmäellekin uusi hillotoppa, vaikka ainakin näennäisesti epäröi alkuun.

Helsingin uusi kaupunginvaltuusto on valinnut odotetusti Helsingin uudeksi pormestariksi Juhana Vartiaisen (kok).

Kaupunkiympäristöstä vastaavaksi apulaispormestariksi valittiin Anni Sinnemäki (vihr). Koulutuksesta ja kasvatuksesta vastaavaksi apulaispormestariksi valittiin Nasima Razmyar (sd), sosiaali- ja terveysasioista vastaavaksi apulaispormestariksi Daniel Sazonov (kok) sekä kulttuurista ja vapaa-ajasta vastaavaksi apulaispormestariksi Paavo Arhinmäki (vas).
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helsingin valtuusto odotetusti hyväksyi kruunusiltojen kohonneet kustannukset. Osmo Soininvaaralta blogissaan hyvä tiivistys kustannuskohusta, joka oli lähes täysin Vapaavuoren ja kokoomuksen disinformaatiota ja epärehellistä vaalikampanjaa: Valtuusto hyväksyi Kruunuratikoiden kohonneet kustannukset
Hintahan kyllä nousi ja tulee nousemaan lisääkin, muttei niin tai niin paljon kuin kokkarit esittivät esittävänsä. Se, mikä tässä koko hankkeessa kismittää, on tismalleen sama kuin kaikissa muissakin helsinkiläisissä rakennushankkeissa: kuka hyötyy siitä, että kaupungista tuhotaan luontoalueita? Ode sanoo sen tuossa itsekin, mutta ilman erittelyä tulee pieni valehdelluksi tulemisen fiilis.

"Hyöty tulee nyt pääasiassa asuntojen omistajille."

Ja ketkä omistavat eniten uudiskohteita Helsingissä? No, samat sijoittajat, jotka voimallisimmin ajavat näitä infraprojekteja ja kaavoitusta ylipäätään. Tavallinen helsinkiläinen on vain silmään kustava hallintoalamainen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vaikuttaa siltä, että Kokoomus liioitteli ja vaaleista oli kyse. Kun Tampereella tehdään julkisia hankkeita, hinta alitetaan. Ratikka oli viimeisin työnäyte. Helsingissä hinta ylitetään ja sitä ei voi selitellä pelkästään vuosien vaihtumisella. Karmeita esimerkkejä löytyy Olympiastadionista alkaen. Kruunusillat on pieni, mutta huono esimerkki silti heikosta kustannusvalmistelusta ja kustannushallinnasta. Syy lienee päättäjien liian läheisessä yhteydessä rakentaviin tahoihin.

Soininvaaran kirjoituksessa pisti miettimään sama, minkä @V-G- nosti esille: "Hyöty tulee nyt pääasiassa asuntojen omistajille."

Olimme yhdessä vaiheessa muuttamassa tuonne ja asuntoja katsellessa rakentamisen aikana ja tietoa hankkiessa oli aivan selvää, että hinnoissa on jo silta. Tämä tuli esille monella tavalla.

Soininvaara olisi voinut olla rehellisempi ja kertoa, että rakennuttajat tekivät voiton siltapäätöksellä. Kaupunki oli myynyt tontit ennen päätöstä ns. normaalihintaan ja tonttien arvo oli päätöksen jälkeen selvästi korkeampi kuin ennen sitä. Jos en ihan väärin muista, Soininvaara kertoi vuosia sitten itsekin ainakin tähän suuntaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Helsinki pysähtyy to-pe.


Onneksi on etätyö. Kaikilla ei valitettavasti ole.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Helsinki pysähtyy to-pe.


Onneksi on etätyö. Kaikilla ei valitettavasti ole.
Jotenkin tuntuu että nykyään kun joku on lakossa niin ne on junat/bussit/sporat/metrot.

Onneksi tosiaan on etätyö. No, torstaina mä joka tapauksessa meinasin pitää etäpäivän ja lähteä ajoissa mökille viikonloppua viettämään. Pe olikin jo vapaaksi otettuna.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jotenkin tuntuu että nykyään kun joku on lakossa niin ne on junat/bussit/sporat/metrot.

Onneksi tosiaan on etätyö. No, torstaina mä joka tapauksessa meinasin pitää etäpäivän ja lähteä ajoissa mökille viikonloppua viettämään. Pe olikin jo vapaaksi otettuna.
Mä en muista kovinkaan monta sellaista lakkoa, että koko metroliikenne on seis. Jotain radankorjaustaukoja on ollut ja korvaavaa bussiliikennettä tilalla. Mutta tuollainen totaalibreikki on aika harvinainen näin vajaan 15 vuoden kokemuksella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös