Helsinki

  • 617 139
  • 3 726

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Mielenkiintoinen kirjoitus. Ja Kluuvin kanavan suunnitelmastahan näkyy myös se, mitä Kluuvinlahdesta oli jäljellä 1815:


Oli muuten varmaan himpun halvempaa tonttimaata tuolloin kun nyt 200 vuotta myöhemmin :D

Siinäkin olisi hieno kanava, joskin jos tuo olisi tehty niin keskusta olisi hyvin erilainen, jos käytännössä Päärautatieaseman kohdalta lähtisi kanava Mannerheimintien suuntaisesti läpi Ateneumin ja Aleksanterinkadun aina Esplanadille asti. Tuosta kuvasta näkyy kanssa sympaattinen Siltasaari, joka on nykyään vankasti kiinni Hakaniemessä. Minkäköhänlainen tuo olisi tänäpäivänä, jos olisi jäänyt saareksi? Hauska kuvitella.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Ja vielä yksi keskustelunavaus, kun mennään vesiteemalla. Eli Helsinki aikoo siirtää ruotsinlaivat Katajanokalle, Tallinnan liikenteen kokonaan Jätkäsaareen ja rakentaa Etelä-Satamaan rantabulevardia. Hankkeeseen osin liittyy pahamaineiselle Guggenheim -tontille rakennettava designmuseo. Silja Linen terminaalin on tarkoitus siirtyä Katajanokalle jo viiden vuoden kuluttua. Tässä esimerkiksi Ylen juttu aiheesta. Jotta liikenne Jätkäsaaressa saadaan toimimaan, niin tarkoitus on rakentaa tunneli satamasta Länsiväylälle 180 miljoonalla eurolla.

Tässä hommassa on aika paljon pureksittavaa. Ensinnäkin Olympiaterminaali on tietyllä tapaa ikoninen ja tuntuu hassulta, että siitä ei enää lähtisikään laivaa. Toisaalta olen ehdottomasti rantojen avaamisen kannalla, kun Katajanokallakin pyritään siihen ja tuo terminaali on tälläkin hetkellä vähän häiritsevästi keskellä kaikkea. Sitten kuitenkin mietityttää, että mitäköhän tuohon sitten meinataan rakentaa sen museon lisäksi? Alueelle on aikojen saatossa ollut kaikenlaisia suunnitelmia ja itse muistan jotenkin edelleen "Kirjava Satama" kilpailun, joka poiki paljon ehdotuksia, mutta lopulta mitään ei materialisoitunut.

Tuntuu, että tuo on niin haastava ja pyhä paikka rakentaa, ettei mikään ole lopulta kuitenkaan kyllin hyvää. Nythän suunnittelua ollaan siirtämässä rakennusfirmoille, mikä nyt lähtökohdin huolestuttaa, vaikkei kyse ole mistään sitovasta. Pelko on, että joku firma tekee hienot ehdotukset, joihin ihastustaan ja annetaan vihreää valoa toteuttaa, mutta sitten alkaa halpuutus ja lopputulos on jotain sinnepäin. Ihan sama mitä tuohon keksitäänkin niin varmasti saadaan todistaa valitusta ja tappelua asiasta ja olen yllättynyt, jos kymmenen vuoden sisällä päästään oikeasti tekemään jotakin.

Sitten toinen haaste on tuo tunneli satamasta Länsiväylälle. En ole mikään tunneliexpertti, mutta 180 miljoonaa kuulostaa alihinnoitellulta, varsinkin kun mitään hahmotelmaa tunnelin oikeasta sijainnista ei ole vielä tehty. Jätkäsaari on täytemaata ja maan alla on iso parkkihalli aika keskellä koko saarta, niin tunneli joutunee kiertämään. Yritin etsiä keskustan huoltotunnelin lopullista hintaa, mutten äkkiseltään löytänyt vastausta. Ainakin yli 100 miljoonan meni. Eikö ole muuta tapaa ratkaista ruuhkia kuin tunneli? Jos aletaan tunnelia tekemään, niin voisi tuon Länsiväylän alun laittaa kokonaan tunneliin ja rakentaa Salmisaareen lisää asuntoja yms. vapautuneelle alueelle. Maksaisi ainakin osan siitä tunnelin hinnasta takaisin.

No joo, tämmöistä tarinaa tällä kertaa. Olen jo pari viikkoa halunnut avata keskustelun tästä aiheesta, niin sain nyt avautua ja pohdiskella ääneen. Kaikinpuolin haastava hanke, vaikka Eteläsataman avaamisen kannalla olenkin.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Ja vielä yksi keskustelunavaus, kun mennään vesiteemalla. Eli Helsinki aikoo siirtää ruotsinlaivat Katajanokalle, Tallinnan liikenteen kokonaan Jätkäsaareen ja rakentaa Etelä-Satamaan rantabulevardia. Hankkeeseen osin liittyy pahamaineiselle Guggenheim -tontille rakennettava designmuseo. Silja Linen terminaalin on tarkoitus siirtyä Katajanokalle jo viiden vuoden kuluttua. Tässä esimerkiksi Ylen juttu aiheesta. Jotta liikenne Jätkäsaaressa saadaan toimimaan, niin tarkoitus on rakentaa tunneli satamasta Länsiväylälle 180 miljoonalla eurolla.

Tässä hommassa on aika paljon pureksittavaa. Ensinnäkin Olympiaterminaali on tietyllä tapaa ikoninen ja tuntuu hassulta, että siitä ei enää lähtisikään laivaa. Toisaalta olen ehdottomasti rantojen avaamisen kannalla, kun Katajanokallakin pyritään siihen ja tuo terminaali on tälläkin hetkellä vähän häiritsevästi keskellä kaikkea. Sitten kuitenkin mietityttää, että mitäköhän tuohon sitten meinataan rakentaa sen museon lisäksi? Alueelle on aikojen saatossa ollut kaikenlaisia suunnitelmia ja itse muistan jotenkin edelleen "Kirjava Satama" kilpailun, joka poiki paljon ehdotuksia, mutta lopulta mitään ei materialisoitunut.

Tuntuu, että tuo on niin haastava ja pyhä paikka rakentaa, ettei mikään ole lopulta kuitenkaan kyllin hyvää. Nythän suunnittelua ollaan siirtämässä rakennusfirmoille, mikä nyt lähtökohdin huolestuttaa, vaikkei kyse ole mistään sitovasta. Pelko on, että joku firma tekee hienot ehdotukset, joihin ihastustaan ja annetaan vihreää valoa toteuttaa, mutta sitten alkaa halpuutus ja lopputulos on jotain sinnepäin. Ihan sama mitä tuohon keksitäänkin niin varmasti saadaan todistaa valitusta ja tappelua asiasta ja olen yllättynyt, jos kymmenen vuoden sisällä päästään oikeasti tekemään jotakin.

Sitten toinen haaste on tuo tunneli satamasta Länsiväylälle. En ole mikään tunneliexpertti, mutta 180 miljoonaa kuulostaa alihinnoitellulta, varsinkin kun mitään hahmotelmaa tunnelin oikeasta sijainnista ei ole vielä tehty. Jätkäsaari on täytemaata ja maan alla on iso parkkihalli aika keskellä koko saarta, niin tunneli joutunee kiertämään. Yritin etsiä keskustan huoltotunnelin lopullista hintaa, mutten äkkiseltään löytänyt vastausta. Ainakin yli 100 miljoonan meni. Eikö ole muuta tapaa ratkaista ruuhkia kuin tunneli? Jos aletaan tunnelia tekemään, niin voisi tuon Länsiväylän alun laittaa kokonaan tunneliin ja rakentaa Salmisaareen lisää asuntoja yms. vapautuneelle alueelle. Maksaisi ainakin osan siitä tunnelin hinnasta takaisin.

No joo, tämmöistä tarinaa tällä kertaa. Olen jo pari viikkoa halunnut avata keskustelun tästä aiheesta, niin sain nyt avautua ja pohdiskella ääneen. Kaikinpuolin haastava hanke, vaikka Eteläsataman avaamisen kannalla olenkin.

Tuo Länsiväylä olisi pitänyt jatkaa tunnelissa Länsisatamaan jo silloin, kun Ruoholahtea alettiin muuttamaan asuin- ja toimistoalueeksi. Nyt se on jo ehkä myöhäistä ja nykyisellään kaiketi helpoin tapa tehdä tuo tunneli on viedä se Ortodoksisen hautausmaan alitse, eli kiertäen Ruoholahti. Onhan tuohon ehdotettu myös kaikenlaisia ramppijärjestelyjä Mechelininkadun ja Porkkalankadun välille. Näin joskus pdf:n, jossa oli useampia ehdotuksia, kuinka tuo hoidettaisiin, mutta en nyt satu tuota löytämään. Täältä kuitenkin löytyy yksi suunnitelma: https://kerrokantasi.hel.fi/lansilinkki/7g8SeWcgX5kqFz3HCapJD27o6SWgWIJT?headless=false&lang=fi

Miksiköhän silloin Vuosaaren satamasta päätettäessä ei päätetty samalla myös keskittää kaikki matkustajaliikenne yhteen satamaan? Kun rahti häädettiin Sompasaaresta olisi sinne voitu siirtää kaikki matkustajatoiminnot. Sinne on paremmat tai vähintään yhtä hyvät liikenneyhteydet kuin Länsisatamaan, ja ilman autoa liikkuville vielä paremmat. Metrolla pääsee viereen ja Sörnäisten satamarataa olisi voitu käyttää Turun tapaan laivajunia varten.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Tuo Länsiväylä olisi pitänyt jatkaa tunnelissa Länsisatamaan jo silloin, kun Ruoholahtea alettiin muuttamaan asuin- ja toimistoalueeksi. Nyt se on jo ehkä myöhäistä ja nykyisellään kaiketi helpoin tapa tehdä tuo tunneli on viedä se Ortodoksisen hautausmaan alitse, eli kiertäen Ruoholahti. Onhan tuohon ehdotettu myös kaikenlaisia ramppijärjestelyjä Mechelininkadun ja Porkkalankadun välille. Näin joskus pdf:n, jossa oli useampia ehdotuksia, kuinka tuo hoidettaisiin, mutta en nyt satu tuota löytämään. Täältä kuitenkin löytyy yksi suunnitelma: https://kerrokantasi.hel.fi/lansilinkki/7g8SeWcgX5kqFz3HCapJD27o6SWgWIJT?headless=false&lang=fi

Miksiköhän silloin Vuosaaren satamasta päätettäessä ei päätetty samalla myös keskittää kaikki matkustajaliikenne yhteen satamaan? Kun rahti häädettiin Sompasaaresta olisi sinne voitu siirtää kaikki matkustajatoiminnot. Sinne on paremmat tai vähintään yhtä hyvät liikenneyhteydet kuin Länsisatamaan, ja ilman autoa liikkuville vielä paremmat. Metrolla pääsee viereen ja Sörnäisten satamarataa olisi voitu käyttää Turun tapaan laivajunia varten.

Muistan kanssa tuon ramppijärjestelyn. Eihän se ole edes kovin vanha idea. Olisi kyllä tunnelia edullisempi, joskin en tiedä ratkaisisiko se mitään, kun rekkojen yms. pitäisi edelleen ajaa sieltä satamasta sinne. Nopeuttaisi varmaan vähän liikennettä. Olet todennäköisesti oikeassa, että tunneli varmaan kiertäisi tuolla tavalla. Haastava projekti tulee olemaan jokatapauksessa. Olen kanssa haaveillut, että Länsisatama olisi kiva laittaa tunneliin oikeastaan Keilaniemeen asti. Vapautuisi Lauttasaarestakin ties kuinka paljon tilaa ja moottoritie ei enää erottaisi saaren pohjoisosaa. Länsiväylä pilaa maisemaa tuolla ja olen ollut muutaman kerran juhlissa Sinebrychoffin huvilalla juhlissa ja tuo vieressä paahtava moottoritie vie vähän fiilistä.

Olisi ollut vielä fiksumpi laittaa tuo matkustajaliikennekin sinne Vuosaareen ja jatkaa metroa sinne. Siellä on jo se Kehä kolmosen pää, niin pääsee autolla kivasti eikä ole juuri muuta liikennettä tai asukkaitakaan ihan vieressä. Kalasataman ja Sompasaaren alue ovat kuitenkin aika arvokkaita alueita, kun ovat niin lähellä keskustaa.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
No niin, tänään julkaistiin Elielinaukion suunnittelukilpailun viisi ehdotusta. Ehdotuksiin voi parhaiten tutustua kilpailun kotisivuilla. Hesariinkin oli tullut asiasta juttu, mutta onneksi oli maksumuurin takana enkä pääse lukemaan kommentteja. Jutun otsikkokin oli jo negatiivinen ja Hesarilla tuntuu olevan jo kanta tähän projektiin.

Valitettavasti täytyy sanoa, että ensimmäistä kertaa, kun katselen yhtään minkään vastaavanlaisen kilpailun ehdotuksia, niin en oikeastaan pidä yhdestäkään. Löytyy mielenkiintoisia sisätilasuunnitelmia, osa näyttää muutenkin hienoilta ja kaikki ehdotukset säilyttävät Vltavan talon, mikä on tietenkin hyvä juttu, mutta en koe että mikään näistä varsinaisesti sopisi tuohon. Tylsää, kun Suomessa ei saa suunnitella mitään uusvanhaa rakennusta jostain syystä. Elielin arkkitehtuuria mukaileva rakennushan sopisi tuohon parhaiten. Käyn ehdotukset läpi yksi kerrallaan.

Albero
Peruslaatikkomaisin. Ei häiritsevä katutasolta, muttei ole vaikuttavakaan. Tumma väri on miellyttävä ja isot ikkunat ovat hyvä asia. Ahmaisee osin Vltavan talon sisäänsä. Todella perus toimistorakennus ulkonäöltään eikä mielestäni sovi näin arvokkaalle paikalle. Toisaalta onhan siinä vieressä jo lasilaatikko Sanomatalo ja tylsähkö Holiday Innin hotelli, niin tämä jatkaisi samaa tyyliä. Aseman viereen jää valtava kivinen aukio. Ei näitä lisää.

Eliel
Merkittävän arkkitehdin mukaan nimetyltä ehdotukselta odottaa paljon. Odotukset täyttyvät omalta osaltani siten, että ehdotus on mielestäni vähiten huonoin. Se vie selvästi vähiten tilaa ehdotuksista ja koska rakennus kapenee ylöspäin, niin se luo lisää tilan tuntua. Se myös jättää tilaa uuden rakennuksen ja Vltavan talon väliin eikä ahmaise sitä sisäänsä. Myös aseman väliin jää hyvin tilaa. Aukio ei ole liian iso ja kivinen. Mutta miksi oi miksi, rakennus näyttää siltä, että se on koottu kahdesta eri talosta, joista toinen eli yläosa on perus tylsää toimistolaatikkoa? Rakennuksen alaosa on ihan ok ja pidän siitä, että rakennus kapenee ylöspäin. En vain tajua, miksi ne ylemmät kerrokset pitää olla noin tylsää paskaa. Tämä on massoitukseltaan sen tyyppinen, mitä mietin, että voisi sopia tähän.

Elielinsaaristo
Toinen Elielin mukaan nimetty ehdotus saa jälleen odotukset nousemaan. Tässä ehdotuksessa nousee vehreys esille, puusaarekkeita ja viherkattoa, mitkä ovat hyviä juttuja. Sisätiloissa kasvaa puita ja valoa pääsee sisään valtavista kattoikkunoista. Sisätila näyttää avaralta ja puunruskea on tietenkin miellyttävä väri. Ehdottomasti hienoin sisätila. Negatiivista tässä ehdotuksessa on tuo valtava massa, mitä halutaan tuohon istuttaa. Rakennus tuntuu leviävän, mitä korkeammalle se nousee toisin kuin Eliel -ehdotuksessa, mikä tukahduttaa tilan tuntua. Lisäksi rakennus hotkaisee Vltavan rakennuksen suurelta osin sisäänsä, mikä korostaa entisestään valtavaa rakennusmassaa. Rakennus on itsessään kuin puu, siinä on kapea runko ja se levenee ylöspäin ja ympäriinsä. Muutenkin ulkonäöltään en koe rakennuksen sopivan tuohon ympäristöön ja siitä tulee mieleen avaruusalus. Ehkä jonnekin muualle tämä, tässä ei vaan toimi.

Klyyga
Kulmikas köntti. Iso kivinen aukio. Klyyga yrittää samaan aikaan olla torni ja täyttää tila mahdollisimman hyvin.
Kivointa tässä oli tuo metron sisäänkäyntirakennuksen hyödyntäminen tekemällä siitä ajanviettopaikan. Spurgut pääsevät siihen sitten istuskelemaan. Hyvää on myös vihreys. Tämä rakennus näyttää tukahduttavan aseman välisen tilan täysin eikä myöskään tämän ja Vltavan rakennuksen välille jää tilaa. Ei vaan sytytä.

Platta
Vltavan yllä leijaileva avaruusalus. Kun näitä käy aakkosjärjestyksessä läpi, niin loppuu vaan huumori. Pitkälti sama vika kuin Elielinsaaristossa eli massa kasvaa ylös mentäessä, mikä luo ison vaikutelman. Joskin tässä sitä massaa ei ole niin paljoa. Jälleen kerran Vltava on hotkaistu uuden rakennuksen sisään. Tässä ei kumminkaan ole mitään näyttävää sisätilaa, vaan aika messuhallimaiselta näyttää. On ihan persoonallinen ja enemmän wow -arkkitehtuurin omainen. Kiva, että rakennukseen on mietitty muutakin toimintoa kuin toimistoja, vaikka saa jonkun näköalasaunan laitettua helposti muihinkin ehdotuksiin. Jonnekin muualle tämä.

Sanoisin, että näissä kaikissa on enemmän tai vähemmän vikana kilpailun rajoitukset ja suuntaviivat. Haluttiin kerrosneliöitä runsaasti, mutta korkeus ei saanut ylittää Postitaloa tai muita merkittäviä rakennuksia, jolloin rakennuksesta tulee kasamainen ja leveä. En myöskään tajua, miksi tähän ei voi tulla asuntoja edes jonkin verran, vaan toimistotilaa ja kauppoja näyttää ehdotuksissa olevan paljon mietittynä. Voi niitäkin olla, mutta kun puhutaan keskustan näivettymisestä ja olisi tuhannen taalan paikka laittaa muutama asukas keskustaan, niin siihen tilaisuuteen ei tartuta.

Ja jotenkin samaan aikaan, kun tuohon tehdään klönttimäinen rakennus niin viereen tehdään jälleen valtava kivinen aukio. Kiven heiton päässä on Oodin vieressä toinen aukio puhumattakaan Rautatientorista, joka on kolmas aukio. Osa ehdotuksista osasi täyttää tuota tilaa paremmin. Ylöspäin kapeneva torni olisi kivoin, mutta kaikki rakennukset, mitkä ovat yli kahdeksan kerrosta ovat automaattisesti rumia, niin eihän semmoista saa rakentaa. Lähtökohtaisesti paras juttu on, että tuosta lähtisi yksi niistä rumista metron sisäänkäynneistä, mikä sijaitsee aseman ja Sokoksen välissä. Jee...

Oma suosikkini, jos edes kehtaan käyttää koko sanaa, on Eliel. Järkevin massaltaan, ei ahmaise Vltavaa ja aukio on suunniteltu aika hyvin. Rakennuksen alaosa on ok, mutta yläosa jäisi vituttamaan itseäni. Jos pitää veikata, niin Albero voittaa ja Elielinsaaristo saa hyvä yritys -pinssin. Nyt on varmaan ensimmäinen kerta, kun toivon, että tästä syntyisi sen verta hälinää, että tämä mietittäisiin uudestaan.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Kiitos @Oles erittäin kattavasta esittelystä. Olen itse aika pitkälle samoilla linjoilla. Eliel on oikeastaan ainoa, jota voisin näistä suoraan harkita. Elielinsaaristo on sinänsä ihan mukavasti synkassa Postitalon julkkarin kanssa ainakin "ilmakuvassa", mutta on vain yksinkertaisesti aivan liian suuri. Sirompana sommitelmana voisi olla miellyttävämpi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Noista ehdotuksista ainut siedettävä on ensimmäinen eli Albero. Se antaa tilaa jo olemassa oleville rakennuksille eikä muuta maisemaa liikaa. Tähän pitäisi Elielinaukiolla pyrkiä.

Aukiosta ei pidä tehdä toinen toistaan näyttävämpien, keskenään erilaisten rakennusten sekamelskaa, vaan tasapainoinen kokonaisuus, jossa vanhat maamerkit, kuten rautatieasema ja Postitalo ovat edelleen ne katseenvangitsijat. Ehdotus ei syö edes suhteellisen pientä Vltavan taloa tieltään, vaan sekin erottuu edelleen hyvin maisemassa.

Täydennysrakentamisessa pitäisi aina ottaa ympäristö ja olemassa oleva rakennuskanta huomioon. Tämä on ainoa ehdotus, jossa näin on tehty.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Noista ehdotuksista ainut siedettävä on ensimmäinen eli Albero. Se antaa tilaa jo olemassa oleville rakennuksille eikä muuta maisemaa liikaa. Tähän pitäisi Elielinaukiolla pyrkiä.

Aukiosta ei pidä tehdä toinen toistaan näyttävämpien, keskenään erilaisten rakennusten sekamelskaa, vaan tasapainoinen kokonaisuus, jossa vanhat maamerkit, kuten rautatieasema ja Postitalo ovat edelleen ne katseenvangitsijat. Ehdotus ei syö edes suhteellisen pientä Vltavan taloa tieltään, vaan sekin erottuu edelleen hyvin maisemassa.

Täydennysrakentamisessa pitäisi aina ottaa ympäristö ja olemassa oleva rakennuskanta huomioon. Tämä on ainoa ehdotus, jossa näin on tehty.

En sinänsä ole täysin eri mieltä, etteikö talojen olisi hyvä sopia maisemaan. Toisaalta välillä taas on hyvä olla jotain vaikuttavia rakennuksia, jotka erottuvat massasta kuten vaikka Oodi, joka ei ole lainkaan samanlainen kuin ympäröivät rakennukset. Olisi kuitenkin kiva, että rakennukset eivät olisi copypastea vaan nekin olisivat jotenkin persoonallisia. Minulle tulee Alberosta ensiksi mieleen Salmisaaren punatiiliset toimistotalot, eri kokoisia ruskeahkoja palikoita ilman sen kummempaa identiteettiä. Sopii ne sinne, mutta en menisi Salmisaareen kävelylle inspiroitumaan arkkitehtuurista.

Alberossa toki hyvää on juuri, että se korostaa tuota Vltavan taloa eikä vie kaikkea huomiota itseensä. Olen huomannut saman efektin Ateneumin ja sen takana olevan mustan ja tylsän Aikatalon kanssa. Ateneum korostuu, kun sitä katsoo Rautatientorilta, mikä on kiva juttu. Olisi vain toivottavaa, että Elielinaukiolle rakennettavasta rakennuksesta löytyisi jotakin mieleenpainuvaa eikä sen tarvitse olla mitään ihmeellistä. Jotakin mikä vähän rikkoo sitä palikkamaisuutta. Loppujen lopuksi kaikki rakennukset ovat palikoita, mutta kun hieman muokkaa ulkonäköä, niin se asia unohtuu.

Voittanutta ehdotusta voidaan vielä viilata ennen toteutusta. Alberon kohdalla toivoisin hieman pienennystä ja jotain mieleenjäävää ulkonäössä sekä tietenkin sen järjettömän kivikentän uudelleen miettimisen. Voisin olla siihen ihan tyytyväinen sitten ja oikeasti veikkaan Alberon voittavan. Näistä ehdotuksista kolme on tuommoisia wow -ehdotuksia ja kaksi ovat hillitympiä. Olisin todella yllättynyt, jos joku noista ufoista voittaisi tämän.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En sinänsä ole täysin eri mieltä, etteikö talojen olisi hyvä sopia maisemaan. Toisaalta välillä taas on hyvä olla jotain vaikuttavia rakennuksia, jotka erottuvat massasta kuten vaikka Oodi, joka ei ole lainkaan samanlainen kuin ympäröivät rakennukset.
Oodi sopii maisemaan siksi, kun se on kuitenkin aika matala. Ja ei se ihan erilainen ympäristönsä kanssa ole: siinä on kaarevaa muotoa, kuten Kiasmassa ja viereisessä toimistorakennuksessakin. Suurin ero muihin on se, että Oodissa on käytetty paljon puuta. Itse en puusta materiaalina paljoa perusta, mutta Oodissa se vau-tekijä on kaarevuus, siinä on ihan kunnolla kierrettä.

Olisi kuitenkin kiva, että rakennukset eivät olisi copypastea vaan nekin olisivat jotenkin persoonallisia. Minulle tulee Alberosta ensiksi mieleen Salmisaaren punatiiliset toimistotalot, eri kokoisia ruskeahkoja palikoita ilman sen kummempaa identiteettiä. Sopii ne sinne, mutta en menisi Salmisaareen kävelylle inspiroitumaan arkkitehtuurista.

Alberossa toki hyvää on juuri, että se korostaa tuota Vltavan taloa eikä vie kaikkea huomiota itseensä. Olen huomannut saman efektin Ateneumin ja sen takana olevan mustan ja tylsän Aikatalon kanssa. Ateneum korostuu, kun sitä katsoo Rautatientorilta, mikä on kiva juttu.
Eihän Aikatalo ole lainkaan tylsä, vaan täydellisesti paikkaansa sopiva rakennus. Kuten sanoit, se korostaa edessään olevaa Ateneumia, ja tämähän on juuri yksi hieno asia modernismissa. Suorat linjat ja tietty toisteisuus antavat tilaa epäsäännöllisemmille muodoille. Tämän huomaa parhaiten silloin, kun joku moderni rakennus on sijoitettu keskelle luontoa. Silloin esimerkiksi puut ja niiden muodot pääsevät hyvin oikeuksiinsa. Tätä voi käydä katsomassa vaikka Tapiolassa (ainakin vielä, ennen kuin se rakennetaan ihan tukkoon).

Jos viherkattoja ei lasketa, niin Albero on aika puhdasta modernismia. Siinä olen samaa mieltä kanssasi, että sitä voisi hieman pienentää, ja värityskin voisi olla ehkä vaaleampi. Mutta tämä on ehdotuksista tosiaan ainoa, joka jotenkin sopii maisemaan. Alberoonhan kuuluu muuten myös tuo pyöreä matalampi rakennus, josta on sisäänkäynti asematunneliin. Mielestäni sekin sopii ympäristöön erinomaisesti. Pieni yksityiskohta, mutta ehdoton vau-tekijä. Näyttäisi hienolta pimeässä valaistuna.

Suomalaisilla on vain jostain syystä hirveä angsti kaikkea modernia arkkitehtuuria kohtaan. Ja tarkoitan tällä nimenomaan 60-lukulaista modernismia. Aina jaksetaan jankuttaa laatikoista, Neuvostoliitosta ja DDR:stä. Harvoin ymmärretään noita modernismin hyviä puolia, kuten tuota tilan antamista muunlaisille muodoille. Moderni arkkitehtuuri isoine ikkunapintoineen antaa tilaa myös valaistukselle.

Noista muista ehdotuksista vielä sen verran, että Elielinsaaristo on ihan hieno rakennus sinällään, mutta ei vain sovi tuohon paikkaan. Se pitäisi rakentaa jonnekin, missä on enemmän tilaa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Siirrytään radan toiselle puolelle. Sieltä kuuluu välillä jotain hyvääkin.
Ravintola Kaisaniemi on saamassa uuden omistajan, joka aikoo restauroida rakennuksen 1800-luvun asuun – Uudesta ravintolasta tulee ”eurooppalaistyylinen”
Ravintolat | Ravintola Kaisaniemi on saamassa uuden omistajan, joka aikoo restauroida rakennuksen 1800-luvun asuun – Uudesta ravintolasta tulee ”eurooppalaistyylinen”
HS:n juttua aiheesta.
Mä ihan vakavissani suunnittelin tuon paikan hommaamista, mutta koulu vielä liian pahoin kesken. Siitä on ainesta vaikka mihin. Miljöö ja historia.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Noista ehdotuksista ainut siedettävä on ensimmäinen eli Albero. Se antaa tilaa jo olemassa oleville rakennuksille eikä muuta maisemaa liikaa. Tähän pitäisi Elielinaukiolla pyrkiä.

Aukiosta ei pidä tehdä toinen toistaan näyttävämpien, keskenään erilaisten rakennusten sekamelskaa, vaan tasapainoinen kokonaisuus, jossa vanhat maamerkit, kuten rautatieasema ja Postitalo ovat edelleen ne katseenvangitsijat. Ehdotus ei syö edes suhteellisen pientä Vltavan taloa tieltään, vaan sekin erottuu edelleen hyvin maisemassa.

Täydennysrakentamisessa pitäisi aina ottaa ympäristö ja olemassa oleva rakennuskanta huomioon. Tämä on ainoa ehdotus, jossa näin on tehty.
Kävinpä minäkin tutkimassa ja olen sitä mieltä, että Eliel oli ainoa siedettävä vaihtoehto, sillä se oli ainoa, joka jätti Vlatavan ihan omaksi osaksi aukioita.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Yksi aikakausi tulee nyt sitten päätökseen, kun Malmin lentokenttä hiljenee lopullisesti. Itsellänikin sieltä paljon hienoja muistoja lapsuudesta saakka. Kaikki hienot lentonäytökset ovat jääneet hyvin mieleen ja pääsinpä itsekin jo kuusivuotiaana ensimmäisen kerran setäni kyytiin lennolle käyden jossain Porvoon paikkeilla ja ihaillen kauniita merimaisemia ilmasta käsin.

Päätöksestähän jokaisella on tietysti oma mielipide, mutta itse olisin nähnyt mielelläni lentoiminnan jatkuvan Malmilla myös tulevaisuudessa. No, aikansa kutakin ja maailma muuttuu.

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helsingin keskusta nyt ei ole se kaikkein kiinnostavin paikka kaupungissa, mutta kyllähän jokainen noista suunnitelmista toteutuessaan pilaisi kaksi asiaa: maiseman ja valoisuuden. Noin korkea kokonaisuus peittäisi oikeasti komean postitalon ja varsinkin rautatieaseman tuolta osin kokonaan ja toisaalta tekisi nykyisen aukion reunoille valottoman rännin.

Jotenkin aina kun näitä uutisia tulee, ei voi välttyä ajattelemasta, että niin Helsingin kuntapoliitikot kuin ylimmät virkamiehet ovat kaikki rakennusalan korruptoimia kumileimasimia grynderien toiveille. Massiivinen rakennelma Elielin aukiolle, Malmin kenttä, kaupunkibulevardipaska ja viimeisimpänä Kauppatorin ja Olympiaterminaalin suunnittelun ja rakentamisen heittäminen kerralla YIT:n, SRV:n ja kumppaneiden syliin. "Tuosta! Ottakaahan pojat miljardeja".

Jos Elielin aukiolle jotain rakennettaisiin, niin nykyisen bussikatoksen korkuinen, sille odotusalueelle rakentuva tyylikäs ja minimalistinen ravintolamakasiini voisi toimia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Katselin läpi nuo Elielinaukion suunnitelmat ja kyllä noista eniten Helsinkiin sopiva olisi Elielinsaaristo. Plattan muotokieli miellyyttää silmää myös, muut ovat aika hirveitä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Lainaan tähän toiselta palstalta. Olen aika paljolti samaa mieltä.
”Viime päivinä julkisuudessa on käyty näkyvästi keskustelua sijoittajien roolista kaupungin kehittämisessä. Itse olen iloinen siitä, että Helsinki kiinnostaa sijoittajia. On mielestäni tärkeää, että kaupunki edistää Helsinkiin kohdistuvia sijoituksia, tekee yhteistyötä sijoittajien kanssa ja ottaa oman rahallisen osuutensa meidän kaupunkilaisten yhteiseen taskuun. On tietysti myös tärkeää, että hankkeet noudattavat kaupungin kehitykselle ja alueiden suunnittelulle asetettuja yleisiä linjoja. Mielestäni tässä ei ole ollut ristiriitaa. Helsinki kasvaa nopeammin kuin aikaisemmin, mikä on hyvä.

Keskeisten sijaintien tehokas käyttö on kaupungille arvokasta, ja mielestäni tästä pitää tehdä kompromissi vain erityisen painavasta syystä. Kaupunkikuvalliset syyt tietysti monin paikoin ovat hyvä peruste jättää tuottamatta taloudellista arvoa lyhyellä aikavälillä kymmenien tai satojen miljoonien eurojen edestä. Elielinaukion tapauksessa otan mieluummin rahat ja uudet toiminnot. Töölönlahden toimistokortteleista olisin mieluusti ottanut kaupungille enemmänkin rahaa korvauksena rakennusoikeudesta, sillä en usko, että esimerkiksi 50 % enemmän kerrosneliöitä hyvin suunniteltuna olisi tehnyt paikasta nykyistä huonompaa.

Mielestäni on hyvä, että Elielinaukiolle rakennetaan juuri liikerakennus, ja että Eteläsatamaan tulee rakennuksiin muitakin toimintoja kuin museo. Kaupungin tehtävä ei ole toimia kiinteistösijoittajana vaan ennemmin sijoitusten mahdollistajana. Sijoituksista saatavilla rahoilla, verorahoilla sekä velaksi voimme toteuttaa julkisia hankkeita, kuten Oodin tai Olympiastadionin remontin. Myös uusia kaupallisia rakennuksia tarvitaan huippupaikoilla.

Ajattelen, että keskusta kuuluu kaikille, ja laadukkaat julkisessa käytössä olevat sisätilat tekevät siitä entistä paremman. Oodi on tästä hyvä esimerkki, ja toki myös monet puolijulkiset kaupalliset tilat. Ainakin minä aion mennä notkumaan Plattaan, jos se rakennetaan.”
Eliel, muokattuna kiitos. Vlaltava esille niin hyvä tulee.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään ilmestyneessä Lauttasaari-lehdessä on kaksi ihan mielenkiintoista historia-artikkelia. Ensimmäinen liittyy Koivusaareen ja ainakin minulle siinä mainittu muinainen asuinalue oli aiemmin tuntematon juttu. Lisäksi selviää siitä edelleen jäänteenä olevan, kevyenliikenteen väylän vieressä olevan pienen punaisen mökin tarkoitus. Artikkelissa haastatellaan kahta alueen entistä asukasta.

Toinen artikkeli on yleisempää jutustelua sota-ajan Lauttasaaresta.

Näköisversio löytyy täältä, mainitut jutut on sivuilla 6-8:

 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Seitsemällä vuosikymmenellä Helsingin keskustassa palvellut Halonen lopettaa – keskustan vetovoima laskenut - Taloussanomat - Ilta-Sanomat (is.fi)

Yksi Halonen nyt sinne tänne, mutta ovathan nämä merkkejä Helsingin ydinkeskustan hiipumisesta. Isoja kauppakeskuksia alkaa olla aika tiheään, ja niissä on pitkälti samat liikkeet kuin Helsingin keskustassakin. Laskeskelin, että asun itsekin alle viiden kilometrin säteellä kolmesta isosta kauppakeskuksesta (Tripla, Sello, Kaari), ja varmaan aika monella helsinkiläisellä on samansuuntainen tilanne. Ja kun näihin kauppakeskuksiin pääsee helposti omalla autolla, niin harvoin tulee keskustaan lähdettyä.

Tottakai tuossa näkyy sekin, että korona-aikaan matkailijoita ei ole samaan malliin. Hehän tulevat usein juuri keskustaan. Mutta kyllä tässä jonkinlainen Helsingin keskustan muutos on käynnissä. Liekö sitten kehityksen päätepisteenä se, että keskustassa on tulevaisuudessa lähinnä kaljabaareja, kebuloita ja yhä lisääntyviä rähinöitä. No, toivottavasti ei sentään.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen pitempään ihmetellyt, miten kauan Halonen voi toimia Espalla kolmessa kerroksessa. Ne muutamat kerrat, kun olen siellä käynyt, on muita asiakkaita ollut melko olematon määrä. Ei ihan halpoja neliöitä. Surullista, mutta tuo oli odotettavissa.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Tottakai tuossa näkyy sekin, että korona-aikaan matkailijoita ei ole samaan malliin. Hehän tulevat usein juuri keskustaan. Mutta kyllä tässä jonkinlainen Helsingin keskustan muutos on käynnissä. Liekö sitten kehityksen päätepisteenä se, että keskustassa on tulevaisuudessa lähinnä kaljabaareja, kebuloita ja yhä lisääntyviä rähinöitä. No, toivottavasti ei sentään.

Johan keskustasta on viety tosi paljon muuta iltaelämää. Tavastia vielä pois ja keskustassa ei liene yhtään keikkapaikkaa. Leffateattereita on vähän joka suunnalla, joten Kinopalatsi ja Tennari eivät ole enää niin välttämättömiä kohteita. Toimistot tuskin siirtyvät keskusta pois, mutta eihän niissä taas ilta/yöaikaan enää hengailla.

Keskustassakin Kamppi vie niin paljon kävijöitä normiaikoina kaikilta muilta paikoilta. Akateeminen kirjakauppakin on huonontunut viime vuosina, joten sinne suunnalle ei välttämättä tule senkään takia enää mentyä ja, jos ennen mummot pääsivät Lauttasaaresta suoraan Stokkan eteen, nyt bussit vievät Ruoholahteen ja Eiraan?

Toisaalta taas miksi tulla Espoosta/Vantaalta Helsinkiin kaupoille ellei ole joku spessukauppa, mitä ei omasta takaa löydy? Autolla liikkuminen on hankalampaa Helsingissä ja pysäköinti kallista. Julkisten varassa, jos taas kuljet niin Metrolla pääset kyllä niin Tapiolaan kuin Matinkylään ja juna pysähtyy Pasilassa ja melko usealla myös Leppävaarassa tai Tikkurilassa.

Vihreitten ja vasemmiston tunnelivastustus tulee puremaan vielä ikävästi Helsinkiä omaan nilkkaan. Siinä olisi ollut mahdollisuus tehdä kaupungin keskustasta liikkumiseen paljon miellyttävämpää kaikille eri kulkemisen muodoille, mutta ei voi, kun autoilijat. Tunnelin valmistuessa autokanta tuskin olisi ihan yhtä bensa/diesel -voittoista ja yhä enempi menossa ekoajattelu edellä, mutta ei voi, kun autoilijat.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän noiden Halosten on pakko vaikuttaa jo aleksin ja espan ympäristön kiinteistöjen hintoihin, mitkä on ihan älyttömiä. Ei oikein kahvilaa kannata aleksin vuokrilla pyörittää tai kahvi maksaa kympin. Tai no, niinhän se maksaakin.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Liekö sitten kehityksen päätepisteenä se, että keskustassa on tulevaisuudessa lähinnä kaljabaareja, kebuloita ja yhä lisääntyviä rähinöitä. No, toivottavasti ei sentään.
Jos HS:n kommenttiosion visiointia on uskominen, löytyy tulevaisuuden keskustasta muutakin:

Näistä nyt vapautuvista tiloista saisi esimerkiksi nykyään rautatieasemalla ja ostareilla hengaaville nuorille lämpimiä ja miellyttäviä nuorisotiloja, alkoholi ja päihderiippuvaisille nukkumapaikkoja hätämajoituksen suhteen sekä turvallisia piikityshuoneita huumeriippuvaisille. Etenkin jälkimmäisiä on ehdotettu jo aikaisemmin Helsingin kunnanvaltuustossa mutta niille ei ole löytynyt paikkaa mikä olisi julkisella liikenteellä helposti tavoitettavissa.

Ehkä ei tämän ketjun aihe, mutta jospa keskusta-asioinnin aika vain oli ja meni. Autottomat pyrkivät keskustaan ja autoilevat sieltä pois. Palvelutarjonta seuraa kysynnän muutoksia, joten kannattaako väistämättömälle muutokselle edes tehdä mitään?

 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Laittakaa sinne vielä ne ruuhkamaksut, niin ollaan kohta vihreitten paratiisissa. Eli kaikki tapetaan kuoliaaksi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laittakaa sinne vielä ne ruuhkamaksut, niin ollaan kohta vihreitten paratiisissa. Eli kaikki tapetaan kuoliaaksi.
Mihin tämä oletus perustuu? Miten kävi Tukholmassa? Tai Lontoossa? Kuoliko kaikki?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös