@Individual Ethän sinä ole samassa kaupunginosassa. Metroasema Piritoreineen on Alppiharjua, sinä ilmeisestikin (kond. kun en tiedä missä kohti Hämeentietä asut) asut Kalliossa.
No joo, nää on näitä lillukanvarsia ja pilkkuja.
Tämä on muuten jännää, kun olen vuosien varrella törmännyt tähän ilmiöön, että juuri tuosta itäisen kantakaupungin alueesta puhuttaessa tullaan korjaamaan, että mikä on Kalliota ja mikä ei. Mistään muusta alueesta en ole nähnyt vastaavaa korjaamisen tarvetta kuin Kalliosta ja sen lähialueista. Mietin välillä, että onko Kalliota edes olemassa, kun kaikki on aina Hakaniemeä, Sörnäistä, Harjua tai Alppiharjua tai mitä näitä nyt onkaan. Missä se Kallio oikeasti on?
Onko näiden alueiden osalta ne erot sen verta epäselviä, ettei porukka tiedä, missä menee raja? Joku Kulosaari tai Eira on aika helppo hahmottaa omaksi alueeksi, vaan mikä erottaa Kallion Alppiharjusta? Näyttää samalta eikä niitä erota mikään iso tie tai muu asia. Näillä alueilla on myös aika sama henki. Toisaalta, ei esimerkiksi Töölön alueella ole noin paljoa pienempiä alueita. On Etu- ja Taka-Töölö. siinä se. Ehkä jonkin verran kinataan siitä, missä kohtaa alkaa Meilahti. Ei kuitenkaan ole niin paljoa eri alueita kuin toisella puolella Töölönlahtea, joten ei ole samalla tavalla mahdollisuuksia mennä alueissa sekaisin.
Ehkä se juuri on, että Kallion ympärillä on noita alueita, joita on vaikea erottaa omiksi alueiksiin, joten erehdyksiä sattuu. Kallio on myös hyvin tunnettu, joten herkemmin alueesta puhuessa puhuu Kalliosta, kun ei ole kuullutkaan Harjusta.
Olen myös huomannut Kurvin muuttuneen verrattuna aikaan ennen koronaa, vaikka silloinkin siellä oli menoa ja meininkiä. En sen takia vietä siellä aikaa, vaikka en ole itse kokenut mitään uhkaavaa siellä. Kyllähän tuolla liikkuessa tulee kiinnitettyä enemmän huomiota muihin ihmisiin varmuuden vuoksi eikä siellä mielellään odottele ratikkaa esimerkiksi. Alueessa on isojen väkimäärien takia potentiaalia olla hyvä pieni kaupallinen keskittymä, joten olisi siinä mielessä kaupungin intresseissä tehdä asialle jotain.